Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONDITII SI PROCEDURI din 8 iulie 2002  privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONDITII SI PROCEDURI din 8 iulie 2002 privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 617 din 21 august 2002

CAP. 1
Domeniul de aplicare

ART. 1
(1) Prezentele condiţii şi proceduri se aplica pentru acreditarea unor persoane angajate ale agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea seminţelor şi a materialului sãditor, în scopul stabilirii competentei de a efectua ridicari de probe reprezentative din loturile de seminţe, recunoscute de autoritatea oficialã, în vederea efectuãrii testelor de calitate şi fitosanitare.
(2) Acreditarea unor persoane angajate ale agenţilor economici înregistraţi, pentru a ridica probe de seminţe destinate testarii în laborator, se efectueazã de cãtre autoritatea oficialã desemnatã de <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, prin unitãţile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor (ITCSMS), dupã caz.
(3) Ridicarea probelor din loturile de seminţe de cãtre persoane acreditate se efectueazã, cu titlu de aplicare pe perioada de experiment sau permanent, numai din urmãtoarele specii sau grupe de specii: cereale, oleaginoase şi textile, plante furajere şi sfecla. INCS poate extinde aplicarea prezentelor condiţii şi proceduri şi la alte specii şi grupe de specii cu titlu de experiment. Pe perioada experimentului probele ridicate de persoanele acreditate vor fi considerate probe asimilate probelor ridicate oficial.
(4) Ridicarea probelor din loturile de seminţe, închiderea şi etichetarea ambalajelor sunt activitãţi strâns legate şi vor face obiectul aceleiaşi proceduri de acreditare.
(5) Eliberarea certificatului de acreditare de cãtre autoritatea oficialã atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe din loturile de seminţe pentru care a fost acordatã acreditarea.

CAP. 2
Definirea termenilor

ART. 2
(1) Acreditare - delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice sa execute o anumitã activitate în numele organismului responsabil pentru respectiva activitate.
(2) Acreditor - organism oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru procedura de acreditare.
(3) Acţiune corectiva - acţiune întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei neconformitãţi, în scopul de a preveni repetarea acestora.
(4) Autoritate oficialã - autoritatea desemnatã oficial pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfãşurarea de activitãţi specifice, la cererea acestora.
(5) Audit - examinare sistematica şi independenta în scopul determinãrii dacã activitãţile de calitate şi rezultatele aferente sunt conforme cu sistemele planificate.
(6) Candidat la acreditare - persoana fizica sau juridicã ce doreşte sa obţinã de la autoritatea desemnatã un certificat de acreditare.
(7) Certificat de acreditare - document eliberat de autoritatea oficialã, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe din loturile de seminţe şi care dovedeşte ca persoana acreditata poseda cunoştinţele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditãrii.
(8) Conformitate - satisfacerea exigenţelor specifice unei activitãţi.
(9) Neconformitate majorã - activitate ce influenţeazã în mod negativ serviciul prestat de persoana acreditata şi care trebuie corectatã imediat.
(10) Neconformitate minora - activitate ce nu influenţeazã direct serviciul prestat şi care trebuie corectatã într-un anumit interval de timp.
(11) Ridicare (prelevare) de probe - toate etapele prevãzute de regulile şi normele în vigoare, ce trebuie respectate pentru a obţine o proba de seminţe reprezentativa pentru un lot, în vederea efectuãrii analizelor de laborator.
(12) Sondator acreditat - persoana fizica sau juridicã, dar nu un angajat al unui organism acreditor, acreditata pentru efectuarea de ridicari de probe din loturile de seminţe.
(13) Supraveghere oficialã - procedura prin care autoritatea oficialã urmãreşte şi verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficialã sa desfãşoare o anumitã activitate în numele sau.

CAP. 3
Condiţii pentru sondatori

SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru acreditare

ART. 3
(1) Ridicarea de probe poate fi efectuatã de sondatori angajaţi ai agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea seminţelor, acreditaţi în acest scop de autoritatea oficialã.
(2) Sondatorii trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii pentru a putea fi acreditaţi:
a) sa fie independenţi în activitatea de sondare;
b) sa nu aibã interese personale în luarea mãsurilor ce se impun;
c) sa nu obţinã nici un profit personal din ridicarea de probe;
d) sa aibã experienta şi pregãtirea corespunzãtoare (cel puţin studii medii);
e) sa lucreze în concordanta cu regulile şi normele în vigoare;
f) sa posede echipament adecvat de sondare;
g) sa îşi demonstreze competenta în:
(i) înţelegerea termenului lot de seminţe şi a factorilor care afecteazã uniformitatea lotului;
(ii) înţelegerea importantei preciziei operaţiunii de ridicare a probelor;
(iii) capacitatea de ridicare a probelor, folosind tehnici, proceduri şi echipamente corecte;
(iv) întocmirea corecta a documentului oficial de ridicare şi însoţire a probelor (proces-verbal).
(3) Agentul economic înregistrat trebuie sa depunã la ITCSMS sau LCCSMS în a cãrui zona teritorialã îşi desfãşoarã activitatea specifica o cerere-tip împreunã cu toate documentele prevãzute, în doua exemplare, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele condiţii şi proceduri, prin care sa solicite acreditarea sondatorului. Înscrierea la acreditare va fi acceptatã numai dupã verificarea şi acceptarea documentaţiei depuse.
(4) Documentele solicitate la înscrierea pentru acreditare sunt:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere şi/sau de prelucrare a seminţelor, vizata pentru anul în curs;
b) copie xerox de pe statutul agentului economic înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate;
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie;
d) copie xerox de pe codul fiscal;
e) dosarul de prezentare a personalului angajat care urmeazã sa se ocupe de ridicarea de probe în vederea efectuãrii testelor de laborator, care va cuprinde:
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
(5) Contravaloarea prestaţiei de acreditare va fi achitatã de agentul economic înregistrat, la acceptarea cererii şi înregistrarea acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Natura sondatorului

ART. 4
(1) Sondatorul acreditat este o persoana angajata de persoane fizice sau juridice ale cãror activitãţi implica condiţionarea, formarea loturilor şi/sau ambalarea, închiderea, etichetarea şi sigilarea ambalajelor.
(2) Angajatorul va asigura autoritatea oficialã ca sondatorul acreditat este liber de orice presiune în desfãşurarea activitãţii de sondare şi va achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare prestate, precum şi a celor de supraveghere şi monitorizare a activitãţii de ridicare a probelor.
(3) Sondatorul acreditat poate realiza ridicari de probe din loturi de samanta proprietate a angajatorului sau, ambalate, închise, etichetate şi sigilate, în afarã cazului în care exista un alt acord între angajatorul sau, solicitantul de certificare a seminţelor şi autoritatea oficialã.

SECŢIUNEA a 3-a
Cunoştinţe şi aptitudini

ART. 5
(1) Sondatorii care candideazã la acreditare vor avea calificarea tehnica necesarã, obţinutã în cadrul instruirilor organizate în condiţiile aplicate sondatorilor de seminţe oficiali, confirmati prin examinare oficialã, şi vor efectua ridicarea probelor în concordanta cu metodele internaţionale în vigoare.
(2) Autoritatea oficialã va verifica cunoştinţele candidaţilor la acreditare, prin:
a) testare scrisã şi interviu privind cunoaşterea regulilor şi a normelor tehnice în vigoare, la care candidatul trebuie sa obţinã minimum nota 8 la fiecare proba;
b) proba practica privind sondarea loturilor de seminţe consta în ridicarea a cel puţin 20 de probe. Aceste probe sunt ridicate atât de candidat, cat şi de sondatorul oficial, din aceleaşi loturi de seminţe, în termen cat mai apropiat posibil, iar rezultatele analizelor oficiale ale probelor din acelaşi lot se compara pentru a se stabili încadrarea în toleranta. Candidatul se considera admis la proba practica dacã rezultatele comparate se încadreazã în limitele de toleranta la minimum 90% din probe.

CAP. 4
Responsabilitãţile sondatorilor acreditaţi şi ale autoritãţii oficiale pentru acreditarea sondatorilor

SECŢIUNEA 1
Responsabilitãţile sondatorilor acreditaţi

ART. 6
(1) În ceea ce priveşte responsabilitãţile fata de autoritatea oficialã, sondatorii acreditaţi vor fi asimilaţi cu sondatorii oficiali.
(2) Sondatorii acreditaţi efectueazã sondarea în urmãtoarele condiţii obligatorii:
a) primeşte comanda scrisã de sondare în care vor fi menţionate cel puţin:
(i) specia;
(ii) soiul;
(iii) categoria biologica;
(iv) anul recoltei;
(v) numãrul lotului;
(vi) greutatea lotului;
(vii) numãrul de ambalaje;
(viii) analizele solicitate;
b) verifica cel puţin:
(i) identitatea lotului conform comenzii de sondare;
(ii) dacã lotul corespunde din punct de vedere al depozitarii, identitãţii, accesibilitatii, marcarii, etichetarii şi sigilarii;
c) utilizeazã echipament standardizat, adecvat pentru sondare;
d) respecta intensitatea de sondare prevãzutã în regulile şi normele tehnice în vigoare;
e) lotul trebuie sa fie omogen;
f) preleveaza probe numai în prezenta responsabilului cu calitatea sau a unui alt reprezentant al deţinãtorului de seminţe.
ART. 7
Sondatorul acreditat are autoritatea sa refuze sondarea dacã lotul:
a) nu este omogen;
b) nu are asigurata accesibilitatea de sondare;
c) nu se stabileşte clar identitatea lotului de seminţe;
d) nu este asistat de un delegat al deţinãtorului de seminţe.
ART. 8
(1) Proba de laborator obţinutã prin omogenizarea şi divizarea probei compuse va fi ambalata şi sigilatã astfel încât sa nu fie afectatã integritatea ei. Datele de pe eticheta probei de laborator trebuie sa asigure corespondenta dintre lot şi proba.
(2) Proba va fi însoţitã la laboratorul de testare a seminţelor de un document oficial de sondare (procesverbal) care va cuprinde cel puţin datele urmãtoare:
a) specia;
b) soiul;
c) categoria biologica;
d) anul recoltei;
e) numãrul lotului;
f) greutatea lotului;
g) numãrul de ambalaje;
h) analizele solicitate;
i) data sondarii;
j) tratat, netratat, eventual substanta de tratare;
k) numele, semnatura şi ştampila sondatorului acreditat;
l) alte menţiuni.
ART. 9
Sondatorul acreditat rãspunde de integritatea probelor sondate şi de trimiterea acestora în timp util la laboratorul de testare, dar nu mai târziu de 48 de ore de la ridicarea probelor, în cazul în care se efectueazã şi determinarea umiditatii.
ART. 10
(1) Persoanele acreditate nu au competenta sa ridice probe din loturile de seminţe menţionate mai jos:
a) loturile de seminţe care nu sunt proprietatea angajatorului sau, cu excepţia prevederii art. 4 alin. (3);
b) loturile de seminţe care fac obiectul unui litigiu;
c) loturile de seminţe aflate în stoc mai mult de un an, la care se efectueazã testul la rece (cold-test);
d) loturile de seminţe din categoriile biologice prebaza şi baza;
e) loturile de seminţe destinate exportului.
(2) Probele ridicate de persoanele acreditate nu pot fi destinate:
a) verificãrii oficiale în pre- şi postcontrol;
b) pentru analize speciale;
c) supravegherii şi monitorizarii.
(3) Persoanele acreditate ale cãror rezultate au fost corespunzãtoare în urma supravegherii şi monitorizarii, în mãsura în care autoritatea oficialã decide, pot fi împuternicite sa ridice probe din loturile de seminţe prevãzute la alin. (1) lit. c), d), e) şi în situaţiile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b).
ART. 11
(1) Sondatorii acreditaţi trebuie sa îşi menţinã un nivel ridicat de pregãtire teoreticã şi practica, prin urmãtoarele:
a) sondarea sa reprezinte o activitate permanenta, fãrã întreruperi de lungã durata, iar în cazul unei întreruperi justificate pe o perioada mai mare de 6 luni se va face retestarea persoanei acreditate;
b) sa participe periodic la instruiri;
c) sa fie la curent cu modificãrile apãrute în regulile şi nomele tehnice în vigoare privind ridicarea de probe din loturile de seminţe.
(2) Sondatorul acreditat trebuie sa fie instruit, testat sau retestat prin cursuri de pregãtire similare celor pentru personalul oficial şi trebuie atestat prin examinari oficiale.

SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilitãţile autoritãţii oficiale pentru acreditarea sondatorilor

ART. 12
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa dispunã de personal specializat, echipamente şi alte facilitãţi necesare pentru a realiza expertize tehnice privind supravegherea şi acreditarea sondatorilor loturilor de seminţe.
(2) Autoritatea oficialã trebuie sa se asigure ca persoana acreditata:
a) este libera de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfãşurate;
b) este independenta în luarea deciziilor;
c) este impartiala când efectueazã ridicari de probe;
d) nu obţine nici un profit personal din ridicarea de probe.
(3) Autoritatea oficialã va comunica acordul pentru înscriere sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptatã în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii solicitãrii de acreditare şi a întregii documentaţii solicitate.
(4) Autoritatea oficialã va asigura accesul la informaţii, documentaţie şi va indruma sondatorul înainte şi dupã acreditare.
(5) Autoritatea oficialã trebuie:
a) sa furnizeze celor interesaţi detalii cu privire la sistemul de acreditare a sondatorilor;
b) sa furnizeze celor interesaţi proceduri relevante pentru sigilarea, etichetarea şi sondarea loturilor de seminţe;
c) sa organizeze instruiri şi aplicaţii practice pe probleme de sondare;
d) sa testeze persoana care a solicitat acreditarea şi sa retesteze anual sondatorul acreditat;
e) sa aducã la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii în termen de 24 de ore de la obţinerea rezultatelor verificãrii de la proba scrisã;
f) sa încheie un contract de acreditare cu angajatorul şi sondatorul care a trecut probele de verificare în vederea acreditãrii şi sa elibereze certificatul de acreditare pentru persoana acreditata;
g) sa organizeze audituri şi monitorizarea activitãţii de sondare, etichetare şi sigilare;
h) sa verifice dacã echipamentele de sondare folosite de sondatorii acreditaţi sunt cele prevãzute de regulile şi normele în vigoare;
i) sa initieze acţiuni corective sau sa retragã acreditarea dacã acţiunile corective nu sunt întreprinse sau nu sunt eficiente;
j) sa asigure identificarea sondatorului acreditat printr-un numãr unic şi o ştampila personalã.
(6) Pe tot parcursul activitãţii de acreditare se va menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute la toate nivelurile.

SECŢIUNEA a 3-a
Documentele de acreditare

ART. 13
Contractul de acreditare prezentat ca model în anexa nr. 2 la prezentele condiţii şi proceduri va avea puterea legalã a unui contract între autoritatea oficialã, sondatorul acreditat şi agentul economic angajator.
ART. 14
Certificatul de acreditare prezentat ca model în anexa nr. 3 la prezentele condiţii şi proceduri reprezintã documentul tipizat eliberat de autoritatea oficialã în urma îndeplinirii tuturor condiţiilor prevãzute în prezentele condiţii şi proceduri, are termen de valabilitate de 3 ani şi este vizat anual în urma verificãrii prin supraveghere şi monitorizare a activitãţii şi retestarii sondatorului acreditat.

CAP. 5
Supravegherea şi monitorizarea sondatorilor acreditaţi

SECŢIUNEA 1
Auditul sondatorilor acreditaţi
ART. 15
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa aibã certitudinea ca sondatorul acreditat respecta în totalitate regulile şi normele în vigoare, iar activitatea pe care o desfãşoarã acesta este adecvatã şi eficienta pentru scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obţinutã în mod obiectiv prin intermediul unui audit.
(2) Auditorul sau auditorii care efectueazã auditul sondatorilor vor fi din rândul auditorilor LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii vor fi instruiti anual de cãtre LCCSMS sau de alte autoritãţi similare din statele membre ale Comunitãţii Europene şi vor primi un certificat de auditor.
(3) În cazul în care este necesar se pot utiliza persoane specializate din afarã autoritãţii oficiale. Dacã evaluarea, controlul şi supravegherea sunt efectuate de personal din afarã autoritãţii oficiale, aceasta trebuie sa se asigure ca personalul respectiv corespunde cerinţelor impuse, încheindu-se un contract care va cuprinde condiţiile ce se impun a fi respectate, inclusiv clauze de confidenţialitate.
(4) Auditul trebuie efectuat o data la 3 ani pentru prelungirea acreditãrii, la cererea agentului economic, iar în cazul în care s-au identificat neconformitãţi, frecventa auditurilor va fi sporitã. Perioada de 3 ani începe de la data acreditãrii.
ART. 16
Autoritatea oficialã va lua în calcul:
a) un sistem de control al întregii documentaţii referitoare la activitatea sondatorilor;
b) reactualizarea documentaţiei necesare;
c) asigurarea ca amendamentele sau schimbãrile aduse unor documente sunt autorizate, procesate şi implementate într-o maniera eficienta şi rapida;
d) reexaminarea cunoştinţelor sondatorilor în ceea ce priveşte toate schimbãrile publicate în documentaţia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii şi monitorizarii sondatorului acreditat şi a loturilor sondate de acesta.
ART. 17
(1) În urma auditului auditorul va întocmi un raport de audit în 3 exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la autoritatea oficialã, un exemplar va fi înmânat agentului economic angajator şi un exemplar sondatorului acreditat verificat.
(2) În urma auditului, dacã raportul de audit este favorabil, se elibereazã un nou certificat de acreditare.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea sondatorilor acreditaţi

ART. 18
(1) Supravegherea sondatorilor acreditaţi va fi efectuatã anual de autoritatea oficialã, prin sondare şi testare oficialã a probelor, astfel:
a) prin sondarea şi testarea, în primul an de la acreditare, a cel puţin 10% din numãrul total de probe din loturile sondate de sondatorul acreditat;
b) începând cu al doilea an, dacã rezultatele au fost conforme, fiind respectate regulile şi normele în vigoare, prin sondarea şi testarea a 5% din loturile sondate de sondatorul acreditat;
c) în cazul în care numãrul loturilor agentului economic este sub 100, vor fi sondate şi testate oficial minimum 10 loturi în primul an şi 5 loturi în urmãtorii ani;
d) dacã numãrul loturilor agentului economic depãşeşte 400, vor fi sondate şi testate maximum 40 de loturi în primul an şi maximum 20 de loturi în urmãtorii ani;
e) probele de verificare se ridica de un sondator oficial, prin alegerea randomizata a loturilor.
(2) Rezultatele obţinute în urma determinarilor efectuate pe probele de seminţe ridicate oficial vor fi comparate cu rezultatele obţinute pe probele de seminţe ridicate din acelaşi lot de samanta de cãtre sondatorul acreditat. Se va verifica totodatã şi încadrarea în toleranta a rezultatelor obţinute.
(3) Încadrarea în toleranta este obligatorie pentru toate probele prelevate. Atunci când diferenţa depãşeşte toleranta maxima admisã, autoritatea oficialã va stabili unele mãsuri corective. În urma aplicãrii mãsurilor corective rezultatele obţinute vor fi transmise autoritãţii oficiale. Dacã nici în urma acţiunilor corective rezultatele nu se încadreazã în toleranta, acreditarea sondatorului este retrasã.
(4) Dupã încheierea determinarilor autoritatea oficialã întocmeşte un raport în 3 exemplare. Un exemplar va rãmâne la autoritatea oficialã, un exemplar va fi înmânat agentului economic angajator şi un exemplar sondatorului acreditat verificat.
(5) Loturile de seminţe din care s-au ridicat probe de cãtre un sondator acreditat vor fi monitorizate prin atribuirea oficialã a numerelor de lot care sa permitã identificarea acestora.
(6) Minimum 5% din probele ridicate de sondatorul acreditat vor fi verificate în încercãri comparative în postcontrol.

CAP. 6
Mãsuri luate de autoritatea oficialã privind sondatorii acreditaţi

ART. 19
(1) Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) cînd cererea de acreditare conţine informaţii false sau eronate;
b) cînd documentul oficial de ridicare de probe conţine informaţii false sau eronate;
c) nerespectarea procedurii de lucru şi a regulilor şi normelor în vigoare, în timpul ridicãrii de probe;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit demonstreaza ca sondatorul acreditat nu îndeplineşte standardele de competenta ce se impun în activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de cãtre agentul economic în cauza pentru anul în curs.
(2) În cazul suspendãrii certificatului de acreditare autoritatea oficialã poate cere sondatorilor acreditaţi sa urmeze o instruire corectiva şi o reexaminare pentru ca suspendarea acreditãrii sa fie anulatã; va fi menţionat un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la suspendarea acreditãrii.
(3) Agentul economic şi sondatorul acreditat vor fi anuntati în scris (scrisoare înregistratã sau alt mijloc echivalent), aceştia trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(4) Anularea deciziei de suspendare a acreditãrii se face numai atunci când au fost eliminate în totalitate motivele suspendãrii.
(5) Dupã constatarea de cãtre autoritatea oficialã a remedierii deficienţelor, agentul economic şi sondatorul acreditat vor fi anuntati în scris asupra datei de la care aceştia îşi pot relua activitatea.
ART. 20
Acreditarea sondatorului va fi retrasã în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea sondatorului acreditat pentru reînnoirea vizei anuale sau a termenului de valabilitate, la expirarea acestuia;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea neconformitatilor care au dus la suspendarea temporarã a acreditãrii;
d) depistarea unei neconformitãţi majore care este de natura sa afecteze calitatea activitãţii desfãşurate şi rezultatele obţinute la testele de laborator pe probele ridicate de sondatorul acreditat;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de cãtre angajatorul sau nici în urma suspendãrii certificatului de acreditare.
ART. 21
(1) În cazul retragerii acreditãrii sondatorul acreditat va fi anuntat în scris (scrisoare înregistratã sau alt mijloc similar) asupra motivelor retragerii acreditãrii şi asupra datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(2) La data retragerii acreditãrii contractul de acreditare se considera nul.
ART. 22
(1) Sondatorul acreditat, al cãrui certificat de acreditare a fost suspendat sau retras, poate face contestaţie cãtre LCCSMS sau INCS, în termen de 15 zile de la data primirii înştiinţãrii scrise.
(2) Autoritatea oficialã va analiza contestaţia şi va decide în termen de 5 zile de la primirea acesteia.



ANEXA 1
────────
la condiţii şi proceduri
────────────────────────

Nr. ........... Data ....................
Înregistrat cu autorizaţia de producere Se aproba înscrierea,
şi/sau prelucrare a seminţelor nr. ....... Inspector-şef,
...............



CERERE
privind obţinerea acreditãrii pentru ridicarea probelor
de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator

Agentul economic ........., cu sediul în localitatea ........., str. ........ nr. ....., judeţul ....., telefon ........, fax ...., înmatriculat la registrul comerţului cu nr. ........, din ........, reprezentat prin .........., având funcţia de ............, solicit acreditarea şi eliberarea certificatului de acreditare pentru ...../(numele şi prenumele)....., având funcţia ........., pentru urmãtoarele specii şi grupe de specii: ........................ şi urmãtoarele categorii biologice: ......................... .

Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente:
1. copie xerox de pe autorizaţia de producere şi/sau prelucrare a seminţelor;
2. copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu specificarea obiectului de activitate în domeniu;
3. copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie;
4. copie xerox de pe codul fiscal;
5. dosarul de prezentare a persoanei angajate care urmeazã sa se ocupe de ridicarea de probe în vederea efectuãrii testelor de laborator:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.

Declar pe propria rãspundere ca sondatorul acreditat va fi liber de orice presiune în activitatea de ridicare a probelor de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator.

NOTA:
Cererea se depune în 2 exemplare.

Achitat tariful:
..............................................
Conform Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei
şi pãdurilor nr. ........../2002


.............................................
(semnatura conducatorului agentului economic)
Accept condiţiile şi responsabilitãţile
sondatorului acreditat.
.............................................
(semnatura candidatului)

Data ....................

ANEXA 2


────────
la condiţii şi proceduri
────────────────────────

CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. ....... data ........

1. Pãrţile contractante
a) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (ITCSMS) ...............,
având sediul ............, reprezentatã prin (domnul, doamna) ........................, în calitate de reprezentant al autoritãţii oficiale pentru acreditarea sondatorului;
şi
b) ......../(numele şi sediul agentului economic care a solicitat acreditarea).........
având sediul ......, reprezentatã prin (domnul/doamna) .....,
în calitate de angajator al sondatorului .....................;
şi
c) ....../(numele şi prenumele sondatorului).... în calitate de sondator,
adresa .......................................................
2. Obiectul şi preţul contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legalã dintre INCS, angajatorul sondatorului şi sondatorul acreditat, în scopul desfãşurãrii activitãţii de ridicare a probelor de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator la speciile, grupele de specii şi categorii pentru care a fost acreditat, pentru şi în numele INCS.
Tarifele pentru acreditare, supraveghere şi monitorizare se achitã de cãtre angajator la valoarea şi la termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
3. Durata contractului
Prezentul contract intra în vigoare la data la care este semnat de reprezentanţii pãrţilor contractante şi va inceta la împlinirea a 3 ani de la data semnãrii. Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al pãrţilor contractante.
4. Documentele care însoţesc contractul:
- cerere de acreditare;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare;
- alte acte adiţionale.
5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract vor respecta condiţiile şi procedurile, normele şi standardele în vigoare prezentate de autoritatea oficialã la încheierea contractului.
6. Obligaţiile pãrţilor
6.1. O parte contractantã nu are, fãrã acordul scris al celeilalte pãrţi, dreptul:
- de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afarã acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricãrei informaţii persoanelor implicate în îndeplinirea contractului se va face confidenţial şi se va referi numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii contractului.
6.3. O parte contractantã va fi exoneratã de rãspunderea pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la contract, dacã:
- informaţia era cunoscutã partii contractante înainte ca ea sa fi fost primitã de la cealaltã parte contractantã;
- informaţia a fost dezvaluita dupã ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte pãrţi contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractantã a fost obligatã în mod legal sa dezvaluie informaţia.
6.4. Obligaţiile sondatorului acreditat
Sondatorul acreditat este obligat sa respecte prevederile cuprinse în <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, condiţiile şi procedurile privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator şi celelalte reguli şi norme în vigoare.
Sondatorul acreditat garanteazã ca orice informaţie pe care o va furniza INCS este conformã cu realitatea.
Sondatorul acreditat garanteazã ca pe tot parcursul derulãrii acestui contract va respecta condiţiile şi procedurile de acreditare, cu excepţia unor modificãri efectuate cu aprobarea INCS.
Sondatorul acreditat garanteazã ca va lua toate mãsurile rationale necesare pentru a permite INCS sau oricãrei alte persoane care acţioneazã în numele INCS sa îşi realizeze sarcinile şi funcţiile asa cum sunt menţionate în regulile şi normele în vigoare.
Sondatorul acreditat garanteazã ca nu va efectua ridicari de probe în afarã speciilor, grupelor de specii şi categorii biologice prevãzute în certificatul de acreditare şi va lua toate mãsurile pentru ca serviciile sale sa nu fie prestate pentru scopuri neautorizate sau de cãtre persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile autoritãţii oficiale pentru acreditarea sondatorilor:
Autoritatea oficialã are obligaţia de a pune la dispoziţie sondatorului acreditat orice facilitãţi sau informaţii pe care le considera necesare pentru îndeplinirea în bune condiţii a contractului.
Autoritatea oficialã are obligaţia sa procure toatã documentaţia necesarã pentru desfãşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare conform regulilor şi normelor în vigoare.
Autoritatea oficialã nu va fi responsabilã pentru nici un fel de compensaţii plãtibile prin lege în privinta sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu adus unui sondator acreditat în timpul desfãşurãrii activitãţii de ridicare a probelor.
Autoritatea oficialã are dreptul de a verifica modul de lucru al sondatorului acreditat, în conformitate cu condiţiile şi procedurile privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator.
Autoritatea oficialã are obligaţia de a notifica în scris agentului economic care are sondatori acreditaţi reprezentanţii sãi împuterniciţi pentru acest scop.
6.6. Începerea, sistarea activitãţii
Sondatorul va putea efectua ridicari de probe numai dupã:
- primirea certificatului de acreditare;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlãturarea neconformitatilor majore care au dus la suspendarea temporarã a acreditãrii;
- îndeplinirea obligaţiilor financiare cãtre autoritatea oficialã pentru acreditarea sondatorilor, supraveghere şi audit.
Încetarea activitãţii de ridicare a probelor se va face în urmãtoarele condiţii:
- la cererea angajatorului şi sondatorului acreditat;
- în cazul neprezentarii pentru viza anuala;
- în cazul nerespectãrii termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea unor neconformitãţi;
- depistarea de cãtre autoritatea oficialã a unor neconformitãţi majore.
6.7. Modalitãţi de plata
Angajatorul sondatorului acreditat va achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare, la data înscrierii pentru acreditare, precum şi a celor de supraveghere şi monitorizare şi a activitãţii de ridicare de probe pentru verificarea modului de lucru al sondatorului acreditat.
Dacã angajatorul nu achitã contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de acreditare va fi suspendatã.
Dacã angajatorul nu achitã factura ce reprezintã serviciile de supraveghere şi monitorizare, se vor aplica penalitãţi de întârziere potrivit legii.
7. Amendamente
Pãrţile contractante au dreptul, pe durata contractului, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale contractului, în conformitate cu normele şi regulile în vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de cãtre una dintre pãrţi da dreptul partii lezate de a cere rezilierea contractului. Cererea de reziliere se va comunica în scris celeilalte pãrţi contractante.
9. Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta. Aceasta exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toatã perioada în care aceasta acţioneazã.
În sensul prezentului contract prin forta majorã se înţelege un eveniment mai presus de controlul pãrţilor, care nu se datoreazã greselii sau vinii acestora, care nu poate fi prevãzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibila executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului.
Partea contractantã care invoca forta majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi şi în mod complet producerea acesteia şi de a lua mãsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor.
Dacã forta majorã acţioneazã sau se estimeaza ca va acţiona pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantã va avea dreptul sa notifice celeilalte pãrţi contractante încetarea prezentului contract fãrã ca vreuna dintre ele sa pretindã daune celeilalte pãrţi.
10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficialã, prin reprezentanţii sãi, ITCSMS sau LCCSMS, va face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice neînţelegere sau disputa care se poate ivi în cadrul sau în legatura cu acest contract.
Dacã dupã 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele doua pãrţi contractante nu reuşesc sa rezolve în mod amiabil divergenta contractualã, fiecare poate solicita ca divergenta sa se soluţioneze prin arbitraj.
11. Limba care guverneazã contractul
Limba care guverneazã contractul este limba romana.
12. Comunicãri
Orice comunicare între pãrţile contractante, referitoare la îndeplinirea acestui contract, trebuie sa fie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.
Comunicãrile dintre pãrţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmãrii în scris a primirii comunicãrii.
13. Legea aplicabilã contractului
Contractul va fi interpretat conform legilor din România.


Autoritatea oficialã

Agent economic Sondator acreditat






ANEXA 3
────────
la condiţii şi proceduri
────────────────────────

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ R O M A N I A │
│ │
│ MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTAŢIEI ŞI PĂDURILOR │
│ │
│ INSPECŢIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR │
│ │
│ (steagul României) │
│ │
│ │
│ │
│ CERTIFICAT DE ACREDITARE │
│ │
│ NR._________ │
│ │
│ │
│ Domnul/Doamna ________________________________________________________ │
│ │
│ FUNCŢIA:______________________________________________________________ │
│ │
│ C.I.seria ___________ nr. ____________________________________________ │
│ │
│ AGENT ECONOMIC _______________________________________________________ │
│ │
│ ADRESA _______________________________________________________________ │
│ │
│ Înregistrat cu Autorizaţia nr. ______ pentru activitatea de: _________ │
│ │
│ Nr. ştampila _________________________ │
│ │
│ Este recunoscut(a) ca sondator acreditat, în conformitate cu Ordinul MAAP │
│ │
│ nr. ________/2002 pentru aprobarea condiţiilor şi procedurilor privind │
│ │
│ acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminţe în vederea │
│ │
│ efectuãrii testelor de laborator, pentru __________________________________│
│ │
│ ___________________________________________________________________________│
│ (specificaţia grupelor de specii) │
│ │
│ şi categoriile biologice _____________________________________________, │
│ │
│ │
│ Data _______________ │
│ │
│ INSPECTORATUL TERITORIAL PENTRU CALITATEA │
│ SEMINŢELOR ŞI MATERIALULUI SĂDITOR, sau LCCSMS │
│ │
│ │
│ Nume, │
│ prenume │
│ semnatura │
│ │
│ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în curs │
├─────────────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────┤
│ Anul I │ Anul II │ Anul III │
│ │ │ │
│ │ │ │
└─────────────────────┴─────────────────────────┴─────────────────────────────┘





──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016