Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Dosar în care s-a formulat sesizarea: 16651/3/2021
Nr. de înregistrare a sesizării: 2468/1/2024
Data înregistrării sesizării: 04.11.2024
Conţinutul sesizării:
– Prin noţiunea de „corectare a declaraţiei fiscale” utilizată de reglementarea art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală se înţelege doar corectarea referitoare la o eroare materială sau se poate înţelege şi îndreptarea unei erori comise de contribuabil cu privire la includerea în masa impozabilă a unor bunuri ca urmare a unei înţelegeri eronate a textelor legale generată, spre exemplu, de o interpretare greşită a Comisiei fiscale centrale.
– Din prevederile art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală se poate deduce că o corectare a declaraţiei fiscale se referă doar la corectarea bazei de impozitare şi a creanţei fiscale aferente acestei baze de impozitare sau poate avea în vedere însăşi materia impozabilă ca element referitor la stabilirea bazei de impozitare conform art. 93 alin. (1) Cod procedură fiscală.
– Art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală poate fi interpretat în sensul că o corectare a declaraţiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe clădiri poate fi realizată atunci când pretinsa corecţie are ca obiect însăşi materia impozabilă (clădirea), în sensul scoaterii clădirii de sub incidenţa impozitării prin scrierea cifrei „0” la rubrica privind valoarea clădirii.
– Prevederile art. 23 din Legea nr. 554/2004 se opun unei interpretări a prevederilor art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul procedură fiscală, în sensul că prin corectarea declaraţiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe clădiri, având ca obiect însăşi materia impozabilă (clădirea), contribuabilul se poate prevala de efectul unei hotărâri judecătoreşti definitive prin care s-a anulat un act administrativ cu caracter normativ în condiţiile în care nu a contestat decizia de impunere.
Minuta deciziei nr. 61 din 24 februarie 2025
Admite în parte sesizarea formulată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. 16651/3/2021, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea dispoziţiilor art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale şi atât timp cât nu intervine anularea rezervei verificării ulterioare, contribuabilul/plătitorul îşi poate corecta declaraţia de impunere prin depunerea unei declaraţii rectificative care să se refere la orice menţiune relevantă din conţinutul său pentru determinarea materiei impozabile şi/sau calcularea bazei de impozitare şi a creanţei fiscale, iar nu doar la erori materiale sau formale de consemnare.
Respinge ca inadmisibilă sesizarea formulată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. 16651/3/2021 în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarele chestiuni de drept:
"Art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, poate fi interpretat în sensul că o corectare a declaraţiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe clădiri poate fi realizată atunci când pretinsa corecţie are ca obiect însăşi materia impozabilă (clădirea), în sensul scoaterii clădirii de sub incidenţa impozitării prin scrierea cifrei „0” la rubrica privind valoarea clădirii;
Prevederile art. 23 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se opun unei interpretări a prevederilor art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul că prin corectarea declaraţiei fiscale pentru stabilirea impozitului pe clădiri, având ca obiect însăşi materia impozabilă (clădirea), contribuabilul se poate prevala de efectul unei hotărâri judecătoreşti definitive prin care s-a anulat un act administrativ cu caracter normativ în condiţiile în care nu a contestat decizia de impunere."
Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: