Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CODUL DEONTOLOGIC nr. 1 din 14 decembrie 2007  al profesiei de asistent social    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CODUL DEONTOLOGIC nr. 1 din 14 decembrie 2007 al profesiei de asistent social

EMITENT: COLEGIUL NATIONAL AL ASISTENTILOR SOCIALI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 173 din 6 martie 2008

În temeiul dispoziţiilor <>art. 27 lit. a) din Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social şi ale art. 7 alin. (2) lit. g) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali,

Consiliul naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali a adoptat prezentul cod deontologic al profesiei de asistent social.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Codul deontologic al profesiei de asistent social, denumit în continuare cod, stabileşte normele obligatorii de conduitã profesionalã a asistenţilor sociali, respectiv a membrilor Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România, denumit în continuare Colegiu.
(2) Codul are ca scop reglementarea principiilor şi regulilor de conduitã a asistenţilor sociali pentru a preveni apariţia unor situaţii care ar putea afecta reputaţia şi buna practicã a acestora, dezvoltarea şi consolidarea Colegiului, precum şi imaginea corpului profesional al asistenţilor sociali în general.
ART. 2
Codul reglementeazã relaţiile profesionale ale asistenţilor sociali şi stabileşte standardele de conduitã a acestora în relaţiile cu beneficiarii, membrii corpului profesional, precum şi cu alte categorii de profesionişti.
ART. 3
(1) Respectarea întocmai a prevederilor prezentului cod constituie o obligaţie profesionalã pentru fiecare asistent social.
(2) Desfãşurarea activitãţilor de asistenţã socialã se va realiza numai în condiţiile prezentului cod şi ale legislaţiei în vigoare.
ART. 4
(1) Colegiul poate acţiona pentru tragerea la rãspundere disciplinarã a asistenţilor sociali care încalcã normele imperative privind cadrul legal al exercitãrii profesiei de asistent social, precum şi pentru tragerea la rãspundere penalã, civilã, administrativã sau de altã naturã, dupã caz.
(2) Colegiul poate sesiza organele în drept cu privire la practicarea profesiei de asistent social de cãtre o persoanã care nu a obţinut titlul profesional de asistent social, în condiţiile legii.

CAP. II
Principii generale profesionale

ART. 5
Asistentul social are obligaţia de a-şi exercita profesia potrivit prevederilor legale în vigoare privind exercitarea profesiei de asistent social, precum şi ale normelor profesionale specifice din domeniul asistenţei sociale.
ART. 6
Asistentul social este obligat sã promoveze şi sã respecte valorile profesiei, metodologia exercitãrii profesiei, precum şi ghidurile de bunã practicã în domeniu, aprobate de Colegiu, asigurând în acest mod realizarea calitãţii actului profesional.
ART. 7
Asistentul social trebuie sã îşi îmbogãţeascã permanent cunoştinţele profesionale şi sã caute în mod consecvent sã îşi ridice standardele de calitate ale exercitãrii profesiei, precum şi în domeniul cercetãrii, semnalând autoritãţii profesionale practicile ilicite în domeniu, precum şi pe cele care încalcã dispoziţiile prezentului cod.

CAP. III
Independenţa profesionalã şi responsabilitatea asistentului social

ART. 8
(1) Asistentul social îşi desfãşoarã activitatea pe baza principiului independenţei profesionale, care îi conferã dreptul de iniţiativã şi decizie în exercitarea actului profesional, cu asumarea deplinã a rãspunderii pentru calitatea acestuia.
(2) Independenţa asistentului social nu poate prejudicia în niciun fel interesele beneficiarului serviciului profesional.
ART. 9
Asistentul social pledeazã pentru condiţii de viaţã care sã conducã la satisfacerea nevoilor umane de bazã şi promoveazã valorile sociale, economice, politice şi culturale, compatibile cu principiile justiţiei sociale.
ART. 10
Asistentul social este obligat sã îşi exercite profesiunea cu responsabilitate, în conformitate cu competenţele corespunzãtoare treptelor de competenţã profesionalã dobândite, prevãzute în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul cod.
ART. 11
Actul profesional al asistentului social se exercitã în mod obligatoriu olograf, cu precizarea numelui, prenumelui şi codului alocat din Registrul Naţional al Asistenţilor Sociali, Partea I, precum şi prin aplicarea parafei profesionale individuale.
ART. 12
Asistentul social presteazã numai categoriile de servicii de asistenţã socialã specifice tipului de intervenţie şi beneficiarului serviciilor, potrivit ghidurilor de bunã practicã în domeniul asistenţei sociale, precum şi normelor metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, aprobate de Colegiu, în condiţiile legii.
ART. 13
Pentru serviciile de asistenţã socialã prestate în relaţiile contractuale stabilite cu beneficiarul acestora, asistentul social, indiferent de forma de exercitare a profesiei, beneficiazã de un salariu sau onorariu negociat în mod liber cu beneficiarii serviciilor prestate sau cu furnizorii de servicii de asistenţã socialã ori cu altã entitate angajatoare în cadrul cãrora activeazã, dupã caz.
ART. 14
(1) Asistentul social are urmãtoarele responsabilitãţi sociale:
a) sã pledeze pentru îmbunãtãţirea condiţiilor sociale în vederea satisfacerii nevoilor umane de bazã şi promovãrii justiţiei sociale;
b) sã acţioneze pentru a facilita accesul la servicii specifice şi posibilitatea de a alege pentru persoanele vulnerabile, dezavantajate sau aflate în dificultate;
c) sã promoveze condiţiile care încurajeazã respectarea diversitãţii sociale şi culturale;
d) sã promoveze politicile şi practicile care încurajeazã conştientizarea şi respectarea diversitãţii umane;
e) sã faciliteze şi sã informeze publicul în legãturã cu participarea la viaţa comunitarã şi schimbãrile sociale care intervin;
f) sã asigure servicii profesionale în situaţii de urgenţã, în condiţiile legii şi ale normelor privind exercitarea profesiei de asistent social;
g) sã recunoascã importanţa fundamentalã a relaţiilor interumane şi sã le promoveze în practica profesionalã, încurajând relaţiile dintre persoane cu scopul de a promova, reface, menţine şi/sau îmbunãtãţi calitatea vieţii;
h) sã se asigure de respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi de aplicarea legislaţiei internaţionale la care România a aderat.
(2) Asistentul social trateazã toate cazurile date spre asistare, în funcţie de concluziile evaluãrii riscului, nevoilor şi resurselor.
(3) Asistentul social va trata cu prioritate cazurile minorilor aflaţi în dificultate, fiind activat în mod automat principiul interesului superior al acestora, în condiţiile Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului, în acest sens având obligaţia de a se autosesiza.
(4) Asistenţii sociali vor avea în vedere întotdeauna cã propriul lor comportament reprezintã un model pentru membrii comunitãţii, acţionând în consecinţã.

CAP. IV
Obligaţii faţã de profesia de asistent social

ART. 15
Asistentul social contribuie la promovarea profesiei de asistent social, precum şi la susţinerea spiritului de breaslã.
ART. 16
În vederea asigurãrii standardelor de integritate profesionalã, asistentul social este obligat:
a) sã promoveze şi sã menţinã standardele de calitate în practica profesionalã;
b) sã promoveze şi sã dezvolte valorile şi etica profesionalã, baza de cunoştinţe şi misiunea profesiei de asistent social;
c) sã protejeze integritatea profesionalã a asistenţilor sociali prin conferinţe, studii, cercetare, analizã, activitãţi de predare, consultanţã, expuneri în cadrul comunitãţilor, prin participarea activã în cadrul organizaţiei profesionale, precum şi prin alte acţiuni de eficientizare a activitãţii profesionale.
ART. 17
În spiritul promovãrii demnitãţii profesiei, asistentul social se va preocupa permanent ca partenerii, asociaţii şi/sau angajaţii sãi sã nu lezeze drepturile persoanelor cu care interacţioneazã în actul profesional, sã nu diminueze încrederea publicã în profesionalismul, onestitatea şi responsabilitatea membrilor Colegiului, precum şi pentru a preveni şi elimina practicarea ilegalã a profesiei de asistent social, sesizând în acest sens Colegiul.

CAP. V
Obligaţii faţã de beneficiari

ART. 18
(1) Relaţiile asistentului social cu beneficiarii serviciilor sale profesionale se bazeazã pe onestitate şi confidenţialitate, asistentul social având obligaţia de a informa beneficiarii asupra problemelor specifice şi cheltuielilor probabile pe care le implicã prestarea serviciilor de asistenţã socialã.
(2) Asistentul social are obligaţia de a informa beneficiarul - persoanã fizicã sau persoanã juridicã - în timp util asupra oricãror modificãri intervenite în legãturã cu prestaţia sa, care ar putea influenţa calitatea, costurile sau termenele de prestare a serviciilor.
(3) Asistentul social întreprinde toate mãsurile care sã îi permitã întreruperea, la nevoie, a relaţiilor contractuale cu acei beneficiari sau cu acei angajatori care, prin cerinţele sau atitudinea lor pe parcursul desfãşurãrii activitãţilor contractate, genereazã situaţii incompatibile.
ART. 19
(1) Respectarea principiului autodeterminãrii obligã asistentul social sã nu decidã în numele beneficiarului.
(2) Asistentul social sprijinã beneficiarii pentru identificarea şi dezvoltarea resurselor în vederea alegerii celei mai bune opţiuni şi acordã toatã atenţia necesarã intereselor celorlalte pãrţi implicate în activitatea de asistenţã socialã.
(3) Asistentul social poate limita drepturile beneficiarilor la autodeterminare atunci când acesta considerã cã acţiunile prezente şi/sau viitoare ale beneficiarilor prezintã un risc pentru ei înşişi şi/sau pentru alte persoane.
ART. 20
(1) Asistentul social va furniza serviciile de asistenţã socialã beneficiarilor numai în contextul unei relaţii profesionale contractuale şi al consimţãmântului informat al beneficiarului, dupã caz.
(2) În cazul în care beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã nu au capacitatea de a-şi exprima în scris consimţãmântul sau de a contracta, asistentul social trebuie sã protejeze interesele beneficiarului serviciului sãu, urmãrind obţinerea consimţãmântului scris al reprezentantului legal al acestuia, dupã caz.
ART. 21
(1) Asistentul social utilizeazã un limbaj clar şi adecvat pentru a informa beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã despre scopul, riscurile şi limitele serviciilor, costurile legate de serviciul respectiv, alternativele existente, dreptul beneficiarilor de a refuza sau de a rezilia relaţiile contractuale stabilite, precum şi despre perioada pentru care sunt încheiate raporturile contractuale de asistenţã socialã.
(2) În situaţiile în care beneficiarul serviciilor de asistenţã socialã nu înţelege sau are dificultãţi în a înţelege limbajul utilizat în practicã, asistentul social trebuie sã se asigure cã acesta a înţeles condiţiile prezentate, în acest sens asigurând beneficiarului o explicaţie detaliatã, direct sau prin intermediul unui translator/interpret, dupã caz.
ART. 22
Asistentul social informeazã beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã cu privire la limitele şi riscurile furnizãrii de servicii prin intermediul tehnicii de calcul şi de comunicare moderne, solicitând acordul scris al acestora pentru orice înregistrare audio şi video, precum şi pentru prezenţa unei terţe persoane, în calitate de observator sau supervizor.
ART. 23
Pentru a asigura o intervenţie competentã, asistentul social are dreptul şi obligaţia de a asigura şi de a utiliza servicii şi tehnici specializate de intervenţie, în condiţiile respectãrii obligaţiei de formare profesionalã continuã, potrivit legii.
ART. 24
(1) Asistentul social presteazã serviciile profesionale în concordanţã cu specificul cultural al beneficiarilor, adaptându-se diversitãţii culturale prin cunoaşterea, înţelegerea, acceptarea şi valorizarea modelelor culturale existente.
(2) Asistentul social trebuie sã deţinã cunoştinţe de bazã despre mediul cultural şi caracteristicile grupului sau comunitãţii din care fac parte beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã.
(3) Formarea profesionalã a asistentului social îi permite acestuia înţelegerea diversitãţii sociale şi culturale privind etnia, religia, sexul şi/sau orientarea sexualã, vârsta, statutul marital, convingerile politice şi religioase sau dizabilitãţile mentale ori fizice ale beneficiarului.
ART. 25
(1) Asistentul social evitã conflictele de interese în exercitarea profesiei şi promoveazã o abordare imparţialã a situaţiilor profesionale.
(2) Asistentul social informeazã beneficiarul despre posibilele conflicte de interese şi intervine, dupã caz, în prevenirea sau rezolvarea acestora.
(3) În anumite cazuri, protejarea beneficiarului poate conduce la încheierea relaţiei profesionale şi orientarea clientului cãtre un alt profesionist sau cãtre un alt serviciu care sã corespundã nevoii acestuia.
(4) Asistentul social nu foloseşte relaţia profesionalã cu beneficiarul serviciilor sale profesionale pentru obţinerea de avantaje sau alte beneficii de orice naturã în interes personal.
(5) Asistentul social este obligat sã atenueze sau sã previnã conflictele de interese existente sau posibile.
ART. 26
(1) Asistentul social se bazeazã în activitatea profesionalã pe principiile respectãrii şi apãrãrii intimitãţii beneficiarului, confidenţialitãţii acestuia, precum şi pe principiul utilizãrii responsabile a informaţiilor obţinute în timpul exercitãrii profesiei sau în legãturã cu aceasta.
(2) Asistentul social nu poate solicita informaţii despre viaţa privatã a beneficiarului serviciilor sale, decât în cazul în care acestea sunt relevante pentru intervenţie, asistentul social având obligaţia pãstrãrii confidenţialitãţii în privinţa acestora.
(3) În anumite situaţii, asistentul social poate dezvãlui informaţii confidenţiale, cu acordul beneficiarilor sau ai reprezentanţilor legali ai acestora, dupã caz.
(4) Asistenţii sociali pot dezvãlui informaţii confidenţiale fãrã acordul beneficiarilor, în condiţiile legii şi ale actelor normative adoptate în vederea executãrii acesteia sau atunci când nedezvãluirea acestora ar pune în pericol viaţa, integritatea fizicã a beneficiarilor sau a altor persoane.
(5) Asistentul social informeazã beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã despre încãlcarea confidenţialitãţii informaţiilor pe care le deţin în legãturã cu aceştia, motivaţia avutã în vedere, precum şi despre posibilele consecinţe, în condiţiile legii.
(6) Asistentul social trebuie sã pãstreze confidenţialitatea asupra identitãţii beneficiarilor, atunci când acesta prezintã informaţii în mass-media, în condiţiile legii.
ART. 27
În cazul în care autoritãţile publice competente solicitã, pe cale legalã, informaţii despre un anumit caz sau atunci când sunt puse în pericol interesele legitime, viaţa ori integritatea beneficiarilor, asistentul social poate dezvãlui informaţiile cerute, în condiţiile legii.
ART. 28
(1) Accesul la documentele beneficiarilor şi transferul acestora se realizeazã astfel încât sã se asigure protecţia deplinã a informaţiilor confidenţiale conţinute.
(2) Accesul la documentele beneficiarilor este permis profesioniştilor care lucreazã în echipa pluridisciplinarã, supervizorilor sau coordonatorilor activitãţii profesionale de asistenţã socialã, precum şi altor persoane autorizate în condiţiile legii.
(3) La cerere, beneficiarii au acces la informaţii din propriile dosare, în mãsura în care asistentul social apreciazã cã acestea servesc intereselor lor şi nu prejudiciazã alte persoane.
(4) La încheierea serviciilor, asistentul social are responsabilitatea de a arhiva dosarele clienţilor pentru a asigura accesul la informaţie în viitor şi protecţia informaţiilor confidenţiale.
ART. 29
(1) Contactele fizice între asistenţii sociali şi beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã trebuie evitate în cazul în care se constatã cã acest lucru îi prejudiciazã în vreun fel pe aceştia.
(2) Asistentul social care se angajeazã în contacte fizice cu beneficiarii trebuie sã aibã responsabilitatea de a stabili limite adecvate diferenţelor culturale, în condiţiile legii.
(3) Asistentul social nu poate întreţine relaţii sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenţã socialã sau cu rudele acestuia, pe toatã durata prestãrii serviciilor profesionale cãtre aceştia.
(4) Asistentul social nu manifestã faţã de beneficiarii actului sãu profesional comportamente verbale sau fizice de naturã sexualã, menite a fi înţelese ca avansuri sexuale sau solicitãri de favoruri sexuale.
ART. 30
Asistentul social foloseşte un limbaj adecvat şi respectuos faţã de client şi evitã folosirea termenilor care pot aduce prejudicii persoanelor, grupurilor sau comunitãţilor.
ART. 31
(1) Asistentul social va asigura continuitatea serviciilor în cazul în care acestea sunt întrerupte de factori cum ar fi: transferul, boala, indisponibilitatea temporarã etc.
(2) Asistentul social poate finaliza relaţia profesionalã cu beneficiarii, precum şi serviciile oferite acestora atunci când acestea nu mai rãspund nevoilor şi intereselor acestora.
(3) Asistentul social se asigurã cã finalizarea relaţiei profesionale cu beneficiarii şi a serviciilor oferite este un proces planificat, asupra cãruia beneficiarii deţin toate informaţiile necesare.

CAP. VI
Obligaţii faţã de membrii corpului profesional

ART. 32
(1) Relaţiile dintre asistenţii sociali se bazeazã întotdeauna, indiferent de interesele personale sau ale persoanelor pe care le asistã, pe respect profesional reciproc.
(2) Asistentul social îşi construieşte reputaţia profesionalã numai pe baza competenţei sale profesionale, fãrã a folosi mijloace de reclamã sau alte mijloace comerciale, altele decât cele prevãzute de lege.
ART. 33
(1) Concurenţa profesionalã între asistenţii sociali se bazeazã numai pe competenţa şi calitatea serviciilor profesionale oferite beneficiarilor.
(2) Sunt interzise şi sunt considerate acte de concurenţã profesionalã neloialã urmãtoarele acţiuni:
a) tentativa sau acţiunea de denigrare sau de discreditare a asistenţilor sociali în scopul atragerii beneficiarilor de servicii de asistenţã socialã;
b) practicarea profesiei sub standardele de calitate stabilite prin ghidurile de bunã practicã în domeniu sau prin normele privind exercitarea profesiei de asistent social, precum şi prin stabilirea unor onorarii derizorii având ca scop atragerea beneficiarilor serviciilor de asistenţã socialã;
c) utilizarea unor mijloace de presiune sau a funcţiei deţinute în vederea atragerii beneficiarilor serviciilor psihologice sau în alt scop personal;
d) utilizarea oricãror informaţii de specialitate nepublicate sau neoficiale, la care asistentul social a avut acces pe diferite cãi, în scopul obţinerii de avantaje personale.
ART. 34
(1) Orice litigiu între asistenţi sociali cu privire la exercitarea profesiunii de asistent social trebuie comunicat imediat pentru conciliere Colegiului.
(2) Comisia de deontologie profesionalã are competenţa analizãrii situaţiei de litigiu create, precum şi desfãşurãrii tuturor actelor necesare concilierii, înainte de sesizarea altor instanţe.

CAP. VII
Obligaţiile asistentului social în relaţiile cu instituţiile publice

ART. 35
Asistentul social, salariat sau membru al unor comisii sau organisme de specialitate ale unor instituţii publice, nu va divulga şi nu va folosi în scopul obţinerii de avantaje materiale personale, familiale sau de grup informaţii de specialitate care nu au fost fãcute publice.
ART. 36
Asistentul social, salariat sau membru al unor comisii ori organisme publice sau tehnice de analizã ori decizie, nu se poate pronunţa asupra unor acte sau documentaţii la a cãror realizare este implicat personal.
ART. 37
Asistentul social nu va oferi avantaje materiale sau de orice altã naturã unui funcţionar public, cu intenţia de a influenţa o decizie de care este interesat.
ART. 38
Asistentul social care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul unei instituţii a administraţiei publice, în învãţãmânt sau participã în diverse foruri decizionale ori de jurizare nu va accepta avantaje materiale sau de orice naturã oferite pentru a influenţa decizia sa.

CAP. VIII
Sancţiunile disciplinare

ART. 39
(1) Încãlcarea de cãtre asistenţii sociali a dispoziţiilor prevãzute în prezentul cod constituie abatere disciplinarã.
(2) În urma realizãrii cercetãrii disciplinare, Comisia de deontologie profesionalã şi organele de conducere ale Colegiului, dupã caz, apreciazã gravitatea fiecãrui caz de încãlcare a dispoziţiilor prezentului cod.
(3) Sancţiunile disciplinare aplicabile asistenţilor sociali sunt prevãzute în art. 20 alin. (2) lit. a)-d) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.

CAP. IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 40
(1) De la data adoptãrii prezentului cod se abrogã orice altã dispoziţie contrarã, în condiţiile legii.
(2) De la data adoptãrii prezentului cod autoritãţile publice, alte persoane juridice sau entitãţi specializate care au încadraţi asistenţi sociali vor aduce la cunoştinţa acestora prevederile prezentului cod.
(3) Prezentul cod a fost adoptat în executarea <>Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, pentru detalierea şi aplicarea unitarã a dispoziţiilor legale privind deontologia profesiei de asistent social.
ART. 41
Punerea în aplicare a prezentului cod se realizeazã sub aspect procedural potrivit dispoziţiilor procedurale prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul cod.
ART. 42
Prezentul cod se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Colegiului Naţional
al Asistenţilor Sociali din România,
Florian Valeriu Sãlãjeanu

Bucureşti, 14 decembrie 2007.
Nr. 1.

ANEXA 1

TREPTELE DE COMPETENŢĂ PROFESIONALĂ
ale profesiei de asistent social

În conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social şi ale actelor cu caracter normativ aprobate de cãtre Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali în aplicarea unitarã şi detalierea dispoziţiilor legii, pentru punerea în executare a acesteia, treptele de competenţã profesionalã sunt:
a) asistent social debutant;
b) asistent social practicant;
c) asistent social specialist;
d) asistent social principal.

ANEXA 2

DISPOZIŢII PROCEDURALE
ART. 1
(1) Procedura rãspunderii disciplinare şi deontologice a asistentului social are la bazã prevederile <>Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, denumitã în continuare lege, şi ale art. 20 şi 21 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.
(2) Plângerile şi reclamaţiile privind încãlcarea Codului deontologic al profesiei de asistent social, precum şi a dispoziţiilor legale privind exercitarea profesiei de asistent social vor fi adresate preşedintelui Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, denumit în continuare Colegiu, care va lua mãsurile necesare în vederea începerii cercetãrii disciplinare.
(3) Cercetarea disciplinarã este o cercetare profesionalã realizatã în scopul analizãrii şi soluţionãrii actelor de sesizare privind încãlcarea de cãtre asistenţii sociali a normelor deontologice ale profesiei, precum şi a altor aspecte privind condiţiile prestãrii serviciilor de asistenţã socialã.
ART. 2
Responsabilitatea analizãrii pe fond a sesizãrilor primite aparţine Comisiei de deontologie profesionalã a Colegiului.
ART. 3
(1) Dupã înregistrarea sesizãrii, în termen de maximum 15 zile de la data primirii sesizãrii, preşedintele Colegiului convoacã prin decizie Comisia de deontologie profesionalã a Colegiului, pentru analizarea şi soluţionarea actului de sesizare înregistrat, fixând data şi locul şedinţei.
(2) La data stabilitã prin convocator, Comisia de deontologie profesionalã analizeazã actul de sesizare primit şi în funcţie de conţinutul acesteia propune Biroului executiv soluţionarea acesteia sau punerea în mişcare a procedurii cercetãrii disciplinare prealabile.
ART. 4
(1) Procedura cercetãrii disciplinare prealabile urmãreşte obţinerea tuturor datelor necesare în vederea soluţionãrii pertinente a sesizãrii primite.
(2) Comisia de deontologie profesionalã poate convoca şi audia persoanele care au legãturã cu faptele sesizate, poate adresa cereri cãtre autoritãţile responsabile sau poate solicita avizul celorlalte comisii operative ale Biroului executiv.
(3) Comisia de deontologie profesionalã poate solicita avizul consilierului juridic, în legãturã cu interpretarea şi aplicarea actelor normative incidente în cauzã.
(4) Comisia de deontologie profesionalã poate hotãrî deplasarea unei comisii de control profesional constituite din asistenţi sociali principali, în vederea cercetãrii faptelor care au fost deduse judecãţii.
ART. 5
(1) Cercetarea disciplinarã prealabilã nu poate depãşi în niciun caz 15 zile de la data stabilirii primei şedinţe a Comisiei de deontologie profesionalã.
(2) Cercetarea disciplinarã prealabilã va conţine în mod obligatoriu audierea asistentului social sau a asistenţilor sociali care formeazã obiectul sesizãrii.
(3) În cazul existenţei unor motive întemeiate pentru care nu este posibilã audierea asistenţilor sociali care formeazã obiectul sesizãrii, Comisia de deontologie profesionalã va solicita acestora un punct de vedere asupra faptelor sesizate, în baza unui chestionar anteformulat de cãtre membrii comisiei operative.
(4) Rezultatele obţinute în urma realizãrii cercetãrii disciplinare prealabile vor fi anexate la propunerea de soluţionare aprobatã de cãtre Comisia de deontologie profesionalã, ce va fi înaintatã Biroului executiv, în vederea aprobãrii.
ART. 6
(1) Biroul executiv aprobã prin hotãrâre propunerea de soluţionare a cazului sesizat şi dispune comunicarea hotãrârii cãtre reclamant, persoanele sancţionate şi autoritãţile competente, dupã caz.
(2) În cazuri excepţionale, Biroul executiv poate mandata preşedintele Colegiului pentru aprobarea propunerii înaintate de cãtre Comisia de deontologie profesionalã.
(3) În cazul în care anumite persoane sunt nemulţumite de soluţia datã prin hotãrârea aprobatã de Biroul executiv, acestea pot utiliza cãile de atac prevãzute la art. 20 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali, în termen de 15 zile de la data comunicãrii hotãrârii.
(4) Hotãrârea Biroului executiv rãmâne definitivã în cazul necontestãrii acesteia în termen de 15 zile de la comunicare, precum şi în cazul în care aceasta este confirmatã de hotãrârea Consiliului naţional, adoptatã în condiţiile legii şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali.
ART. 7
Autoritãţile publice sau alte persoane juridice care au încadraţi asistenţi sociali vor sesiza Colegiului orice faptã a acestora prin care sunt încãlcate dispoziţiile Codului deontologic al profesiei de asistent social, precum şi alte dispoziţii obligatorii în exercitarea profesiei de asistent social.

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016