Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ARANJAMENT STAND-BY din 5 august 1999  dintre Romania si Fondul Monetar International privind politicile economice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ARANJAMENT STAND-BY din 5 august 1999 dintre Romania si Fondul Monetar International privind politicile economice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 1 septembrie 2000
FONDUL MONETAR INTERNAŢIONAL

ROMÂNIA - ARANJAMENT STAND-BY - REVIZUIRE

DECIZIA CONSILIULUI DIRECTORILOR EXECUTIVI DIN 7 IUNIE 2000

1. România a avut consultãri cu Fondul în conformitate cu paragraful 3c) al Aranjamentului stand-by pentru România (EBS/99/141, Sup. 2, 8/6/99) şi cu cel de-al doilea paragraf al scrisorii datate 26 iulie 1999 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Bãncii Naţionale a României şi cu paragraful 43 al memorandumului atasat la aceasta.
2. Scrisoarea datatã 16 mai 2000 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Bãncii Naţionale a României, cu memorandumul anexat, şi scrisoarea suplimentarã din 6 iunie 2000 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Bãncii Naţionale a României se anexeazã la Aranjamentul stand-by pentru România, iar scrisorile datate 26 iulie 1999, cu memorandumul atasat, şi 5 august 1999 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Bãncii Naţionale a României sunt suplimentate şi modificate de scrisorile din 16 mai 2000 şi 6 iunie 2000.
3. În consecinta, Aranjamentul stand-by pentru România se modifica dupã cum urmeazã:
a) Paragraful 1 se modifica parţial astfel:
"Pana la 28 februarie 2001..."
b) Paragraful 2 a) se modifica dupã cuvintele "15 septembrie 1999" astfel:
"echivalentul a 139,75 milioane DST pana la 15 august 2000, echivalentul a 226,50 milioane DST pana la 15 noiembrie 2000, echivalentul a 313,25 milioane DST pana la 15 februarie 2001".
c) Criteriile de performanta stabilite în paragraful 3 a) pentru 30 iunie 2000, 30 septembrie 2000 şi 31 decembrie 2000 sunt cele stabilite în Memorandumul de politici economice şi în Memorandumul tehnic, anexate la scrisoarea datatã 16 mai 2000.
d) Paragraful 3 c) se modifica dupã cuvintele "14 septembrie 1999" astfel:
"14 august 2000 şi 14 noiembrie 2000, dupã ce analizele respective menţionate în cel de-al doilea paragraf al scrisorii datate 16 mai 2000 şi în paragraful 40 al Memorandumului de politici economice anexat la aceasta."
4. Fondul decide ca prima analiza menţionatã în paragraful 3 c) al Aranjamentului stand-by pentru România este finalizatã şi România poate continua sa efectueze cumpãrãri în conformitate cu prevederile aranjamentului, deşi nu a respectat criteriile de performanta stabilite în paragrafele 3a)(iii), 3a)(iv), 3a)(v), 3a)(ix), 3a)(x) şi 3b) ale aranjamentului (EBS/00/87, Sup. 1,6/6/00).


6 iunie 2000

Domnului Horst Kohler
Managing Director
Fondul Monetar Internaţional
700 19 th Street
Washington D.C. 20431

Stimate domnule Kohler,

1. Aceasta scrisoare este menita sa va informeze cu privire la progresul în implementarea preconditiilor pentru încheierea primei analize în cadrul aranjamentului stand-by, evolutiile macroeconomice recente şi la mãsurile de politici pentru soluţionarea evolutiilor recente din sistemul financiar.

I. Preconditii

2. Preconditiile incluse în memorandumul nostru de politici economice din 16 mai 2000 au fost realizate: a) expresiile scrise de interes privind Banca Agricolã au fost primite de la investitorii potenţiali înainte de termenul limita de 19 mai şi urmam programul de privatizare a bãncii în graficul convenit; b) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 a fost abrogatã pe data de 14 mai 2000; şi c) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 , care acorda dreptul la plati compensatorii în intreaga economie, a fost modificatã pe data de 30 mai 2000, în vederea anulãrii dreptului pentru orice noi solicitanti, cu excepţia cazurilor în care astfel de plati sunt cofinantate de donatori. Mai mult, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2000 cuprinzând mãsuri de intarire a disciplinei financiare şi salariale în anul 2000 la regii autonome, societãţi comerciale, companii naţionale şi anumite societãţi comerciale cu capital majoritar de stat a fost adoptatã pe data de 24 mai 2000.

II. Evolutii macroeconomice

3. Ajustarea poziţiei externe a României înregistreazã un avant puternic: contul curent pe baza cumulatã pentru primul trimestru al anului 2000 arata un deficit de numai 38 milioane USD, realizat pe baza unei cresteri a exportului de 26,9% şi a unei cresteri a importului de 14,5% fata de perioada corespunzãtoare din 1999. În acelaşi timp datele preliminare pentru soldul balanţei comerciale indica un deficit de 79 milioane USD în perioada ianuarie-aprilie 2000, reprezentând doar 20,5% din soldul perioadei corespunzãtoare din 1999, cu exporturi şi importuri în creştere cu 28,4% şi, respectiv, 14,3% fata de aceeaşi perioada a anului anterior.
4. De asemenea, evolutiile monetare sunt în parametri, iar datele privind activele externe nete şi activele interne nete pe luna aprilie sunt în conformitate cu evoluţia prevãzutã în programul pentru perioada ianuarie-iunie pentru aceşti indicatori agregati.
5. În ceea ce priveşte programul nostru fiscal, deficitul bugetului general consolidat pentru perioada ianuarie-aprilie 2000 este estimat la 6.751,6 miliarde lei sau 0,9% din P.I.B. anual. În lumina recentelor declaraţii din mass-media, am dori, de asemenea, sa reiteram ca Guvernul României nu va lua în considerare noi mãsuri de reducere a impozitelor, inclusiv a ratelor T.V.A. În mod similar, anularea avutã în vedere pentru veniturile alocate fondurilor speciale se va face în limita tintei convenite de deficit bugetar, deoarece cheltuielile respective ale fondurilor nu se vor mai face sau vor fi finanţate prin noi mãsuri de venituri.

III. Evolutiile recente din sectorul financiar

6. În ultima saptamana a lunii mai România a fost martora esecului celui mai mare fond de investiţii al tarii, F.N.I. O evaluare preliminarã, pe baza activitãţii experţilor şi a autoritãţilor legale, indica faptul ca acest esec reflecta un management greşit şi practici frauduloase, precum şi reglementãri slabe de supraveghere. Am estimat ca activele reale reprezintã doar o mica parte din valoarea supraevaluata declarata a activelor. De asemenea, esecul F.N.I. a implicat Casa de Economii şi Consemnaţiuni (C.E.C.) a statului cu privire la urmãtoarele aspecte:
● participarea directa a C.E.C. la compania de management a F.N.I. (SOV Invest);
● investiţia directa de 290 miliarde lei a C.E.C. în certificate F.N.I. în perioada aprilie-iulie 1999;
● garanţia fraudulos acordatã şi nulã din punct de vedere juridic pentru certificatele de investiţii la F.N.I.; şi
● vânzãrile de certificate F.N.I. prin filialele unei sucursale C.E.C.
7. Dificultãţile financiare ale F.N.I., amplificate de zvonurile fãrã temei privind situaţia financiarã a Bãncii Comerciale Romane, au contribuit la ingrijorarea publicului cu privire la siguranta sistemului financiar, iar noi am fost nevoiti sa actionam rapid pentru a limita contaminarea potenţiala a esecului fondului. Prin satisfacerea rapida a retragerilor considerabile de depozite în numerar, B.C.R. a fost capabilã sa calmeze situaţia într-o perioada foarte scurta. B.N.R. a fost capabilã sa asigure logistica lina pentru continuarea plãţilor în numerar peste tot în ţara şi sa limiteze injectia de lichiditati suplimentare. Ulterior, preocuparea investitorului s-a îndreptat cãtre sectorul financiar nebancar şi pe data de 5 iunie Banca Populara Romana în ciuda numelui, de fapt o cooperativa de credit care nu a fost subiectul nici unui tip de supraveghere financiarã şi-a încetat operaţiunile dupã ce nu a mai fost capabilã sa satisfacã cererile de retragere de depozite. Banca Populara Romana a fost de departe cea mai mare cooperativa de credit cu active totale estimate la aproximativ 800 miliarde lei la sfârşitul lunii martie 2000. Între timp, pieţele interne monetara şi valutarã au rãmas calme. Cursul de schimb afişat la casele de schimb (care joaca un rol marginal pe piata), dupã atingerea unui vârf mai mare de 25.000 lei/USD pentru o zi, a revenit la un nivel compatibil cu programul monetar, sub 21.000 lei/USD. Rata dobânzii pe piata interbancara a rãmas stabilã la aproximativ 35% overnight, reflectand încrederea continua în sistemul bancar.
8. Ca un prim principiu, nu vom folosi nici o suma publica pentru a compensa investitorii F.N.I. Mesajele clare date de Guvern în mass-media au scos în evidenta diferenţele dintre unitãţi la fondul de investiţii şi depozite bancare şi absenta oricãror garanţii de stat pentru fondurile de investiţii. În acelaşi timp Guvernul acţioneazã în vederea restabilirii încrederii sectorului financiar nebancar, inclusiv în vederea protejãrii valorii activelor rãmase ale F.N.I. şi SOV Invest. Ca mãsuri imediate, am fãcut deja urmãtorii pasi:
● am impus inghetarea completa a tuturor tranzacţiilor şi activitãţilor F.N.I. şi SOV Invest;
● am salvat datele şi documentele critice. Concret, autoritãţile legale ale statului au procedat la preluarea şi punerea în siguranta a tuturor documentelor contabile, tuturor fisierelor computerizate şi suporturilor lor scrise, corespondentei şi minutelor consiliilor de administraţie ale F.N.I. şi SOV Invest. La SOV Invest aceasta consta în izolarea/sigilarea tuturor birourilor pentru angajaţii trecuţi şi prezenţi, pentru a se preintampina orice falsificare de evidente. La C.E.C. (şi la sucursalele sale) aceasta a inclus toatã corespondenta privind aceasta operaţiune, minutele şi documentele contabile originale care au stat la baza tranzacţiilor de orice fel cu F.N.I. şi SOV Invest.
9. Între timp am întreprins un set cuprinzator de investigaţii în vederea initierii rapide a procedurilor legale impotriva persoanelor fizice şi juridice responsabile, incluzând:
● investigarea mãrimii pierderilor pentru investitorii F.N.I., pe baza valorii şi datei investiţiei lor iniţiale; şi analiza fluxului de fonduri, incluzând în particular înscrieri şi rascumparari de unitãţi de investiţii, ceea ce va face posibil sa se înţeleagã cum a funcţionat schema F.N.I. şi care au fost principalii sãi beneficiari. Aceasta lucrare urmeazã sa se încheie pana la 15 iunie 2000;
● investigarea factorilor care au împiedicat detectarea timpurie a schemei F.N.I., care urmeazã sa se încheie pana la sfârşitul lunii iunie 2000. Aceasta va include, între altele, determinarea datei posibile la care a început raportarea supraevaluata şi frauduloasã a activelor; rolul C.N.V.M. şi motivele absentei unei reactii; vânzarea din 1998 a SOV Invest; rolul auditorilor F.N.I. şi circumstanţele certificãrii de cãtre aceştia ca situaţiile financiare au corespuns tuturor regulilor şi reglementãrilor aplicabile; şi rolul oricãrei alte pãrţi care ar fi putut sau ar fi trebuit sa cunoascã schema F.N.I.;
● investigarea implicarii C.E.C. în schema F.N.I., care urmeazã sa se încheie pana la sfârşitul lunii iunie 2000. Aceasta se va concentra concret pe comportamentul C.E.C. ca acţionar, investitor şi furnizor de servicii prin sucursalele sale (subscripţie de acţiuni, rãscumpãrare, marketing), precum şi pe marginea contractului de garanţie semnat de fostul preşedinte al C.E.C.;
● impunerea controlului asupra activelor personale ale persoanelor fizice şi juridice care au fost responsabile pentru schema F.N.I. şi ale persoanelor fizice care au realizat câştiguri semnificative din schema F.N.I. în timpul perioadei suspectate.
10. Aceste investigaţii vor conduce în final la proceduri juridice impotriva persoanelor fizice şi juridice care au încãlcat legi civile şi comerciale şi a persoanelor fizice care au încãlcat legi penale şi la aducerea în fata justiţiei a acestora. Între timp, pe baza unei ordonanţe de urgenta a Guvernului am revocat deja comisarii şi preşedintele existenţi la C.N.V.M. şi în locul lor am numit o conducere interimara compusa din experţi de la instituţiile publice relevante. De asemenea, am înlãturat Consiliul de administraţie şi echipa de conducere, inclusiv preşedintele, existenţi la C.E.C., şi i-am înlocuit cu persoane fizice care întrunesc cerinţele specificate în legile existente şi în reglementãrile B.N.R. Mai mult, toate persoanele fizice implicate anterior în F.N.I. şi SOV Invest au fost indepartate de la poziţiile care le-ar putea permite accesul şi/sau dispunerea de activele şi documentele F.N.I./SOV Invest.
11. Mai mult, cu asistenta experţilor Bãncii Mondiale, care urmeazã sa înceapã la mijlocul lunii iunie, vom cauta sa rezolvam slabiciunile structurale din reglementarea şi supravegherea instituţiilor financiare nebancare din România şi sa prevenim reaparitia unor probleme similare. Concret, în termen de 3 luni intentionam sa convenim cu Banca Mondialã diagnosticul cadrului legal şi de reglementare a intermedierii financiare în România, inclusiv cel pentru cooperativele de credit, şi sa initiem implementarea unui plan de acţiuni pe baza rezultatului acestei diagnosticari, incluzând, dar nelimitandu-se la:
● un studiu în profunzime al poziţiei financiare şi al legalitãţii activitãţilor celorlalte fonduri mutuale (şi expunerea sistemului bancar) pentru a descoperi orice situaţii suplimentare ale poziţiilor şi valorilor supraevaluate ale activelor nete;
● un studiu în profunzime al cadrului juridic şi de reglementare, inclusiv împãrţirea responsabilitãţilor între B.N.R. şi C.N.V.M.;
● întãrirea rolului de supraveghere şi a eficientei C.N.V.M., prin clarificarea regulilor sale de conducere, fãcând-o mai responsabilã şi definind mãsurile de urgenta aplicabile în cazul în care eficienta sa este diminuata;
● o intarire a rolului de supraveghere şi a eficientei C.N.V.M., prin clarificarea regulilor sale de conducere, determinarea responsabilitãţii sale în conformitate cu practica internationala şi definirea mãsurilor de urgenta aplicabile în cazul în care eficienta sa este redusã;
● introducerea unui cadru de supraveghere şi reglementare corespunzãtor pentru cooperativele de credit sau asanumitele bãnci populare, cat mai curând posibil şi nu mai târziu de sfârşitul lui iunie 2000;
● evaluarea situaţiei juridice a tuturor fondurilor de investiţii care opereazã în valuta;
● întãrirea supravegherii bancare în domeniul investiţiilor bãncilor în instituţii financiare nebancare.
12. Ca mijloc pentru rezolvarea problemelor de conducere corporatista de la C.E.C., Guvernul, ca prim pas, va angaja pana la sfârşitul lunii iunie o firma de contabilitate/audit pentru a realiza un audit de management operational şi financiar al bãncii pe baza standardelor contabile acceptate internaţional (IAS). Ca urmare a acestor mãsuri, se va întreprinde o reforma mai larga a C.E.C., incluzând statutul sau, în cooperare cu Banca Mondialã.

Cu stima,

Decebal Traian Remes,
ministrul finanţelor

Emil Iota Ghizari,
guvernatorul Bãncii Naţionale a României


16 mai 2000
Domnului Horst Kohler
Managing Director
Fondul Monetar Internaţional
700 19 th Street
Washington D.C. 20431

Stimate domnule Kohler,

Declaraţia de politici anexatã - care actualizeazã Memorandumul de politici economice din 26 iulie 1999 şi scrisoarea noastrã din 5 august 1999 - prezintã politicile noastre pentru urmãtoarea perioada şi propune criterii de performanta pentru sfârşitul lunii iunie, sfârşitul lunii septembrie şi sfârşitul lunii decembrie 2000. Eforturile noastre privind politicile pentru anul 2000 se vor concentra pe îmbunãtãţirea inflaţiei şi a performantei producţiei în economia româneascã, consolidand în acelaşi timp ajustarea externa considerabila de anul trecut, şi vor include politici macroeconomice prudente, precum şi accelerarea efortului nostru de reforma structuralã. Pe baza acestor politici, va solicitam: a) derogãri de la nerespectarea catorva criterii de performanta; b) încheierea primei analize în cadrul Aranjamentului stand-by; şi c) extinderea în continuare a aranjamentului pana la sfârşitul lunii februarie 2001, cu reasezarea corespunzãtoare a transelor.
Credem ca politicile şi mãsurile descrise în memorandumul anexat sunt suficiente pentru a-şi atinge obiectivele, dar suntem gata sa luam mãsuri suplimentare şi sa cautam noi înţelegeri cu Fondul, dacã este necesar, pentru a menţine programul în parametri. Guvernul României va rãmâne în strânsã consultare cu Fondul, în conformitate cu politicile acestuia privind astfel de consultãri, şi va furniza Fondului toate informaţiile pe care acesta le cere pentru evaluarea implementarii programului. Programul va fi analizat de cãtre Fond pana la 15 august şi pana la 15 noiembrie 2000. Urmãtoarea analiza va acoperi, printre altele, probleme legate de evolutiile pe buget, arierate interne şi restructurarea bancarã.


Cu stima,

Decebal Traian Remes,
ministrul finanţelor

Emil Iota Ghizari,
guvernatorul Bãncii Naţionale a României

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016