Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   APELUL NATIONAL din 12 noiembrie 1997  la propuneri privind programele de plasament si schimburi Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

APELUL NATIONAL din 12 noiembrie 1997 la propuneri privind programele de plasament si schimburi "Leonardo da Vinci" pe anul 1997

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 20 noiembrie 1997

1. Introducere

Prezentul apel national este lansat ca urmare a Deciziei nr. 2/1997 a Consiliului de Asociere intre Comunitatile Europene si Romania, prin care, incepand cu data de 1 septembrie 1997, se acorda Romaniei statutul de partener activ in Programul european "Leonardo da Vinci", destinat contributiei la formarea profesionala a fortei de munca.
Statutul de partener activ in Programul "Leonardo da Vinci" asigura conditiile organizatorice si financiare pentru trecerea la derularea imediata, incepand cu luna noiembrie 1997, a activitatilor specifice "Domeniul de actiune I.1.2 - Programe (proiecte) transnationale de plasamente si schimburi", cu promotori din Romania.
Initiativa in sensul celor de mai sus apartine Directiei generale XXII - Comisia Europeana, iar Ministerul Educatiei Nationale si Centrul National "Leonardo da Vinci" si-au asumat responsabilitatile care decurg din dezvoltarea, in perioada imediat urmatoare, a unor propuneri de programe transnationale de plasamente si schimburi pe anul 1997 in cadrul Directiei de actiune I.1.2 a Programului "Leonardo da Vinci".
Apelul national la propuneri privind programe transnationale de plasamente si schimburi (I.1.2.) se adreseaza tuturor potentialilor promotori (persoane juridice) din Romania, care sunt interesati sa participe la asemenea proiecte (programe) transnationale in sistemul Programului "Leonardo da Vinci".
In cele ce urmeaza sunt prezentate principalele informatii privind prioritatile, conditiile de calitate, suportul financiar si unele aspecte de natura tehnica, referitoare la propunerile de proiecte/programe (denumite in continuare proiecte) de plasamente si schimburi (I.1.2.).

2. Numele si adresa institutiei de contractare

Centrul National pentru Programul de Formare Profesionala "Leonardo da Vinci" (CNPFP "LEONARDO") are sediul in Splaiul Independentei nr. 313 - Universitatea "Politehnica" - Corp R/Camera 518, Bucuresti - Romania.

3. Context general

Statele Uniunii Europene actioneaza pentru o cooperare mai stransa in dezvoltarea politicilor de educatie si instruire profesionala. Ele considera un asemenea proces drept un mijloc esential pentru dobandirea de catre popoarele Europei a competentei profesionale necesare prezentului proces de revigorare economica, din care va rezulta o lunga perioada de prosperitate economica.
Politica si practicile in domeniul formarii competentelor profesionale trebuie sa raspunda cerintelor impuse de organizarea socioeconomica in schimbare, si anume:
* o noua piata a muncii, in care intreprinderile mici si mijlocii vor oferi o pondere importanta din totalul locurilor de munca, numarul femeilor in ansamblul fortei de munca va creste, iar cerinta de locuri de munca se va extinde mai ales in domeniul serviciilor, protectiei mediului sau al turismului;
* ameliorarea ratei angajarii, in conditiile tendintei de orientare spre profesii cu grad sporit de calificare;
* cresterea competitivitatii, in domeniul economic, pe plan mondial;
* actualizarea continua a sistemelor tehnologice, impusa de impactul schimbarilor rapide in domeniile industriale;
* dezvoltarea formarii profesionale a individului pe tot parcursul vietii sale.
In contextul dezideratelor schimbarii, enuntate mai sus, a fost conceput si aprobat, de catre Consiliul de Ministri al Uniunii Europene, Programul "Leonardo da Vinci" pentru formarea profesionala (Decizia CM-UE/decembrie 1994).
Scopul Programului "Leonardo da Vinci" este de a sprijini dezvoltarea politicilor si actiunilor novatoare, in cadrul statelor participante, prin initierea si sustinerea unor proiecte transnationale cu parteneri interesati in formarea profesionala a fortei de munca.
Programul "Leonardo da Vinci" isi propune sa contribuie la schimbarile socioeconomice si la modelarea profesiilor viitoare, in concordanta cu aceste schimbari.
Obiectivele Programului "Leonardo da Vinci" vizeaza trei directii: cresterea eficientei si a calitatii pregatirii profesionale, dezvoltarea metodelor si a continutului proceselor de formare si destinarea demersurilor de formare profesionala spre grupuri-tinta de beneficiari (tineri, adulti, someri, persoane cu deficiente). Distribuite dupa aceste directii, obiectivele, in numar de 19, alcatuiesc cadrul comun al Programului "Leonardo da Vinci" si sunt precizate in Decizia Consiliului de Ministri al Uniunii Europene din decembrie 1994.
Masurile practice pentru implementarea obiectivelor Programului "Leonardo da Vinci" sunt proiectele-pilot, proiectele de schimburi si plasamente si proiectele de studii si analize.
Participanti in proiectele de mai sus pot fi toti cei interesati in pregatirea profesionala: intreprinderi, asociati publici, autoritati publice locale, universitati, scoli, parteneri sociali s.a. (persoane juridice), care provin din tarile europene admise in acest program.

4. Proiecte de plasamente si schimburi (Masura I.1.2.)

4.1. Tipuri de proiecte de plasamente si schimburi

Proiectele de plasamente si schimburi prevazute in Domeniul/I-Masura I.1.2 a Programului "Leonardo da Vinci" sunt urmatoarele:
I.1.2.a) - Proiectele transnationale de plasament pentru tineri aflati in pregatire profesionala initiala (formare in meserii). Durata: 3-12 saptamani sau 3-9 luni. Aceste plasamente fac parte integranta din programul de pregatire inclus in contextul regulamentelor nationale si presupun recunoasterea deprinderilor dobandite in cadrul sistemelor statelor membre.
I.1.2.b) - Proiectele transnationale de plasament pentru tineri muncitori. Durata: 3-12 luni. Participa, cu prioritate, tineri care au efectuat deja pregatire profesionala initiala (in meserii) sau au experienta practica in domeniu.
Scopul acestor programe este dobandirea de catre cei in cauza a unei experiente profesionale recunoscute sau a unei calificari superioare. Masura serveste tranzitiei tineretului catre viata profesionala.
I.1.2.c) - Proiectele transnationale de schimburi pentru formatori/organizatori si administratori de programe de pregatire profesionala. Durata: 2-8 saptamani.
Masura se refera la instruirea pe tot parcursul vietii si are scopul de a sprijini proiectele transnationale de schimburi intre intreprinderi si organisme publice si/sau universitati, in vederea crearii de programe transnationale de pregatire.

4.2. Prioritati, obiective

Obiectivele generale ale proiectelor de plasamente si schimburi pe anul 1997, masura I.1.2., reflecta prioritatile comunitare, definite prin Apelul la propuneri - 1997, lansat de Comisia Europeana in luna decembrie 1996. Obiectivele particulare sunt determinate in functie de beneficiari.
Principalul criteriu de evaluare a calitatii proiectelor propuse va fi reflectarea prioritatilor din apelul mentionat mai sus:
* adaptarea metodelor si a continutului de formare vocationala la dezvoltarea tehnologica, cat si schimbarile in domeniul social si al organizarii muncii;
* dobandirea de aptitudini care sa faciliteze practicarea unor noi meserii;
* dezvoltarea creativitatii, initiativei si a spiritului antreprenorial;
* dezvoltarea unei culturi tehnologice in procesul de invatamant;
* dobandirea de cunostinte fundamentale ca baza pentru educatia continua;
* imbunatatirea metodelor specifice si a continutului programelor de invatare pentru grupurile de persoane dezavantajate pe piata muncii, in special a tinerilor fara calificare, a acelora cu risc de excludere sociala datorita factorilor socioeconomici, geografici sau etnici, cat si unor handicapuri fizice sau mentale;
* adaptarea continutului si metodelor invatamantului vocational initial la dezvoltarile tehnologice in domeniul invatarii;
* promovarea invatamantului vocational initial in domenii specifice (protectia mediului, sanatate, calificari "cheie", turism etc.);
* dobandirea de deprinderi care sa permita intreprinderilor mici si mijlocii, societatilor de servicii, cat si industriei sa raspunda cerintelor pietei interne.
Masura I.1.2.a)
---------------
Plasamentul trebuie sa faca parte integranta din procesul de formare profesionala si sa fie considerat in consecinta, inclusiv in actul oficial de finalizare a formarii initiale. Sunt incurajate alternanta formarii in cadrul scolar si in afara scolii, precum si grupurile mixte (tineri aflati in formare initiala si tineri in pregatire).
Masura I.1.2.b)
---------------
Obiectivul esential al proiectelor de plasamente pentru tineri muncitori este dobandirea unei calificari profesionale prin care cei in cauza sa aiba acces la un loc de munca stabil.
Un astfel de plasament trebuie sa realizeze pentru beneficiari un dublu scop: sprijin pentru identificarea unui loc de munca si sprijin pentru conceperea unui proiect profesional de acces la un loc de munca.
Masura I.1.2.c)
---------------
Proiectele de schimburi de formatori vizeaza dezvoltarea proiectelor comune intre organisme de formare si intreprinderi. In scopul facilitarii dezvoltarii acestor proiecte se pot initia parteneriate intre organisme de formare, situate in diferite tari si avand intre ele insele parteneriate cu intreprinderi. Proiectele vor avea ca obiective elaborarea de module comune de formare, strategii de formare profesionala transnationala sau pentru schimb de experienta in acest domeniu. Prin continut, aceste proiecte nu trebuie confundate cu vizite de pregatire si este recomandabil ca ele sa favorizeze sistemul national de formare profesionala (formarea formatorilor, efecte asupra programelor si/sau metodelor de pregatire s.a.).
In Romania, Programul "Leonardo da Vinci" este de dorit sa acopere o arie cat mai larga de domenii profesionale. In consecinta, partenerii potentiali din cele mai diverse segmente profesionale sunt invitati sa participe activ la program.

4.3. Beneficiari

Dupa cum s-a mentionat mai sus, la paragraful 4.1., persoanele care pot participa la forme de pregatire prin proiecte in cadrul masurii I.1.2 a Programului "Leonardo da Vinci" sunt urmatoarele:
a) tineri aflati in formare profesionala initiala [masura I.1.2.a)]
----------------------------------------------------------------
Prin formare profesionala initiala se intelege orice forma de pregatire profesionala initiala (in meserii), inclusiv pregatirea tehnica si in meserii, precum si sistemele de ucenicie, prin care tanarul dobandeste o calificare profesionala recunoscuta de autoritatile competente din statele in care a fost obtinuta.
Tinerii care urmeaza o forma de pregatire de tipul "perfectionare profesionala" si care au deja o diploma obtinuta anterior prin formare profesionala initiala pot, de asemenea, sa participe la proiecte in cadrul masurii I.1.2.a), daca perfectionarea urmata este intr-un domeniu tehnologic de varf;


b) tineri muncitori salariati si solicitanti de loc de munca [masura


I.1.2.b)];
----------
c) formatori, organizatori si administratori de programe de formare
-------------------------------------------------------------------
profesionala [masura I.1.2.c)].
-------------------------------

Formatorii pot fi: cadre didactice din scoli profesionale, licee de profil (informatic, tehnic, economic, agricol, silvic, agromontan, administrativ) sau din institutii de invatamant superior; formatori de formatori.
Alte categorii de persoane care pot fi beneficiare ale proiectelor propuse in masura I.1.2.c) sunt: responsabilii cu formarea profesionala din intreprinderi, din organele administratiei publice locale, de la inspectoratele scolare, din ministere economice sau apartinand partenerilor sociali (sindicate, patronat).
Varsta maxima pentru beneficiarii care se incadreaza in masurile I.1.2.a) si b) va fi de 28 de ani (la data plecarii in stagiu), iar varsta minima va fi de 16 ani.
In selectionarea proiectelor propuse in cadrul masurii I.1.2 se vor avea in vedere si urmatoarele:
* formarea si schimburile de formatori si agenti sociali care lucreaza cu publicul defavorizat;
* calificarea sau recalificarea tinerilor aflati in dificultate (someri, persoane fara calificare s.a.);
* incurajarea si sustinerea institutiilor publice si private pentru dezvoltarea unor proiecte-pilot, specifice formarii profesionale a persoanelor cu handicap.

4.4. Pregatirea lingvistica a participantilor

Cunoasterea unui minim de notiuni privind limba de comunicare in tara primitoare va fi luata in considerare in elaborarea si pregatirea oricarui proiect de schimburi si plasamente.
In cazul proiectelor din masurile I.1.2.a) si I.1.2.b), daca acestea au durata de 3 saptamani, pregatirea lingvistica va fi realizata in tara, inaintea plecarii. Cand plasamentul dureaza 3 luni sau mai mult, pregatirea lingvistica se va consolida in tara primitoare.
Proiectele pentru formatori [(masura I.1.2.c)] reclama cunoasterea limbii tarii primitoare de catre participantii beneficiari. Se poate accepta cunoasterea unei limbi de larga circulatie, alta decat a tarii in cauza, daca plasamentul este de scurta durata.
Pregatirea lingvistica va face, fara exceptie, obiectul consensului cu partenerii din tarile primitoare.

4.5. Validarea plasamentelor

Recunoasterea si validarea de catre autoritatile oficiale, abilitate, a competentelor profesionale dobandite de participantii la plasament [masurile I.1.2.a) si I.1.2.b)] este o conditie pentru acceptarea proiectelor propuse.

4.6. Selectionarea proiectelor propuse

Proiectele propuse in cadrul masurii I.1.2.a), b) si c) vor fi analizate si evaluate de catre Comisia nationala de evaluare. Fiecare proiect va face obiectul unei duble lecturi (experti diferiti) si va fi notat cu un calificativ ("excelent", "bun", "suficient" sau "respins").
Centrul National "Leonardo da Vinci", pe baza rezultatelor furnizate de Comisia de evaluare, va stabili o lista de preselectie, pe care o va prezenta, spre aprobare, Comitetului National "Leonardo da Vinci".
Listele proiectelor selectionate vor fi insotite de o lista de rezerva, care va permite redistribuirea unor burse in cazurile de renuntare din partea celor din lista de baza.

4.7. Organizatorii proiectelor (I.1.2.)

a) Proiectele pentru tineri aflati in formare profesionala initiala si pentru tineri muncitori [(masurile I.1.2.a) si b)] vor fi organizate direct de catre promotori, fara a se apela la prestatori de servicii;
b) proiectele pentru formatori vor fi organizate de catre promotori, sub asistenta Consiliului National "Leonardo da Vinci".

4.8. Atribuirea burselor

Participantii la proiecte de schimburi si plasamente (masura I.1.2) beneficiaza de burse a caror evaluare depinde de durata plasamentului si de distanta la care se afla tara unde se desfasoara proiectul.
Documentele contractuale pentru acordarea suportului financiar vor fi cele propuse de catre Comisia Europeana, completate cu prevederile specifice Romaniei.
O conventie financiara va fi incheiata intre promotorul proiectului si Centrul National "Leonardo da Vinci", cel tarziu pana la data de 1 februarie 1998.
Detalii privind structura burselor, costurile pe care bursa le acopera, precum si alte elemente privind suportul financiar se obtin de la Centrul National "Leonardo da Vinci", prin intermediul promotorilor de proiecte.
Se precizeaza ca, avand in vedere prevederile stabilite de Comisia Europeana privind finantarea programelor europene, 70% din cuantumul bursei se acorda in avans, iar 30%, dupa prezentarea raportului final.

4.9. Coordonare. Urmarire

Centrul National "Leonardo da Vinci" va coordona si va urmari realizarea proiectelor selectionate. In acest scop centrul va lucra in concordanta cu procedurile specifice Programului "Leonardo da Vinci" si se va baza pe ajutorul institutiilor nationale si locale implicate in formarea profesionala a fortei de munca.

4.10. Evaluare

Evaluarea proiectelor este un proces continuu, care se va efectua pe mai multe niveluri:
* la nivel individual, prin autoevaluare, se vor aborda proiectele de plasamente pentru tineri muncitori si pentru schimburi de formatori;
* promotorii de proiecte vor intreprinde evaluari atat in perioada de pregatire a proiectelor, cat si in timpul derularii si dupa incheierea acestora;
* metode specifice de evaluare vor fi utilizate la nivel regional, iar la nivel national Centrul National "Leonardo da Vinci" va intreprinde o analiza globala, care va urmari efectele proiectelor asupra sistemului national de formare profesionala.

4.11. Calendar

Principalele etape pentru proiectele de schimburi si plasamente (masura I.1.2), lansate in anul 1997 in Romania, sunt urmatoarele:
* 15 decembrie 1997 - termenul limita pana la care se primesc propunerile de proiecte de plasament si schimburi;
* 31 decembrie 1997 - termenul limita pentru notificarea promotorilor selectionati;
* 1 februarie 1998 - termenul limita pentru incheierea conventiilor financiare cu promotorii;
* 31 mai 1998 - termenul limita de pornire a proiectelor de plasamente si schimburi propuse in anul 1997.

5. Informatii suplimentare

* Documentele principale privind Programul "Leonardo da Vinci" sunt "Vademecum" si "Formulare de inscriere". Ele descriu conditiile generale de eligibilitate, criteriile aplicate si principiile care stau la baza acordarii suportului financiar din partea Comisiei Europene.
Aceste documente se pot obtine de la Centrul National "Leonardo da Vinci".
* Respectarea criteriilor de eligibilitate prezentate in "Vademecum" si "Formulare de inscriere" este obligatorie.
* Termenul limita pentru prezentarea propunerilor de proiecte (15 decembrie 1997 la Centrul National "Leonardo da Vinci") trebuie respectat, stiindu-se ca propunerile primite dupa aceasta data nu vor mai fi luate in considerare.
* Propunerile de proiecte se trimit sau se depun de catre promotor la:





| |
| |
| CENTRUL NATIONAL |
| PENTRU PROGRAMUL DE FORMARE PROFESIONALA |
| "LEONARDO DA VINCI" |
| |
| BUCURESTI, SPLAIUL INDEPENDENTEI Nr. 313 - UNIVERSITATEA "POLITEHNICA", |
| CORP R/CAMERA 518, BUCURESTI - ROMANIA, TEL. 41.037.57 FAX. 410.32.13 |
| |
| |
----------------------------------------------------------------------------



-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016