Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD INTERPROFESIONAL din 28 iulie 2017  pentru sfecla de zahăr, recolta anului de comercializare 2017/2018    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ACORD INTERPROFESIONAL din 28 iulie 2017 pentru sfecla de zahăr, recolta anului de comercializare 2017/2018

EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 627 din 2 august 2017

──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 265 din 28 iulie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 627 din 2 august 2017.
──────────

    CAP. I

    În conformitate cu art. 125 şi anexa nr. X din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79,(CE) nr. 1.037/2001, (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului,
    membrii semnatari ai prezentului acord interprofesional, şi anume:
    - Federaţia Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr din România, denumită în continuare FCSZR;
    – Asociaţia Producătorilor de Zahăr din Sfeclă de Zahăr din România;
    – Asociaţia Patronatul Zahărului din România,

    au încheiat prezentul acord interprofesional privind contractarea, producerea, transportul, recepţia şi plata sfeclei de zahăr din recolta anului de comercializare 2017/2018, destinată industrializării, denumit în continuare AIP.
    AIP a luat în considerare toate prevederile europene şi naţionale în domeniu şi îndeosebi:
    - Regulamentul (CE) nr. 952/2006 al Comisiei din 29 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 318/2006 al Consiliului în ceea ce priveşte gestionarea pieţei interne a zahărului şi regimul cotelor, Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, Regulamentul (UE) nr. 1.370/2013 privind măsuri pentru stabilirea anumitor ajutoare şi restituţii în legătură cu organizarea comună a pieţelor produselor agricole, Regulamentul (UE) nr. 907/2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro;
    – Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 619/2015 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condiţiilor specifice şi a modului de implementare a schemelor de plăţi prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, precum şi a condiţiilor specifice de implementare pentru măsurile compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe

    terenurile agricole, prevăzute în Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    Având în vedere schimbarea sistemului de producţie a zahărului în Uniunea Europeană de la 1 octombrie 2017, precum şi faptul că producţia şi comercializarea zahărului alb nu mai sunt limitate de cote naţionale, părţile prezentului AIP convin modificarea prevederilor acestuia, în conformitate cu modificările legislative la nivel european.
    CAP. II

    ART. 1
    Obiectivele şi durata AIP
    1.1. AIP îşi propune să reglementeze într-o manieră unitară, la nivel naţional, relaţiile dintre parteneri (cultivatori de sfeclă de zahăr, respectiv societăţi comerciale producătoare de zahăr).
    1.2. AIP îşi propune să asigure contractul de bază privind producerea, cumpărarea, livrarea şi plata sfeclei de zahăr, precum şi clauzele generale ale acestuia, respectând interesele generale ale partenerilor din filiera zahărului.
    1.3. AIP îşi propune să asigure cadrul general de funcţionare şi dezvoltare a industriei zahărului din România şi integrarea acestuia în structurile europene.
    1.4. AIP îşi propune să asigure durabilitatea sectorului agroindustrial al filierei zahărului, contribuind la creşterea producţiei naţionale de zahăr la un nivel care să pună în valoare potenţialul culturii de sfeclă de zahăr din România şi să satisfacă necesarul naţional de consum.
    1.5. AIP este valabil pentru campania de sfeclă de zahăr din anul de comercializare 2017/2018, clauzele generale putând fi modificate prin negocieri între membrii semnatari.
    1.6. Respectarea clauzelor AIP este obligatorie pentru toţi membrii afiliaţi structurilor profesionale semnatare.
    1.7. AIP este aprobat anual de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, şi este pus în aplicare prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
    1.8. Definiţii:
    - an de comercializare - perioada începând cu data de 1 octombrie şi sfârşind cu data de 30 septembrie ale anului calendaristic următor;
    – societate comercială producătoare de zahăr - o organizaţie economică independentă şi constituită legal care operează, pe răspunderea sa, una sau mai multe fabrici de zahăr. Societăţile comerciale producătoare de zahăr trebuie să fie agreate de către statul membru pe baza capabilităţii profesionale dovedite de a produce zahăr şi a conformării acestora cu cerinţele privind furnizarea de informaţii specifice şi acceptarea verificării acestora.


    ART. 2
    Clauze generale
    2.1. Părţile au căzut de acord ca pentru recolta anului de comercializare 2017/2018 să colaboreze în vederea obţinerii unei cantităţi cât mai mari de zahăr alb din sfeclă de zahăr.
    2.2. În funcţie de producţia de zahăr planificată, societăţile comerciale producătoare de zahăr vor determina cantitatea necesară de sfeclă de zahăr şi suprafaţa necesară a fi contractată, pe care le pot comunica asociaţiilor de cultivatori de sfeclă de zahăr din zona de aprovizionare, până la începerea campaniei de contractare a sfeclei de zahăr.
    2.3. Între cultivator şi societatea comercială producătoare de zahăr va fi întocmit un contract de producere, cumpărare, livrare şi plată a rădăcinilor de sfeclă de zahăr, denumit în continuare CPCLP, al cărui model este cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul AIP, recunoscut de către MADR prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale ca instrument legal pentru aplicarea schemelor de sprijin pentru agricultori pentru recolta anului de comercializare 2017/2018.
    2.4. Atât societăţile comerciale producătoare de zahăr, cât şi asociaţiile producătorilor de sfeclă de zahăr vor colabora pentru informarea fermierilor asupra modului de completare a documentaţiei privind subvenţiile şi ajutoarele de stat pentru cultura sfeclei de zahăr.
    2.5. CPCLP este semnat de cultivator şi societatea comercială producătoare de zahăr şi este obligatoriu în toate atributele sale pentru aceştia.
    2.6. CPCLP este documentul în care se stabilesc clauze contractuale speciale privind relaţia dintre un cultivator definit şi societatea comercială producătoare de zahăr cu care acesta a încheiat angajamentul. Clauzele CPCLP vor respecta clauzele generale ale AIP, care îl însoţesc de drept pe toată perioada valabilităţii lui.
    2.7. Partenerii CPCLP pot denunţa în caz de litigiu doar clauzele derivate din acesta, nu şi clauzele AIP. Cultivatorii de sfeclă de zahăr beneficiază de plăţi reprezentând ajutorul naţional tranzitoriu şi sprijinul cuplat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    2.8. Cultivatorii de sfeclă de zahăr beneficiază de plăţile prevăzute la pct. 2.7 dacă CPCLP se vizează de reprezentantul direcţiei pentru agricultură judeţene (DAJ) pe a cărei rază teritorială se află terenul cultivat cu sfeclă de zahăr şi dacă, în urma verificărilor efectuate în lunile iulie sau august, se constată respectarea condiţiilor agrotehnice, suprafeţei existente în contract şi asigurarea unei densităţi medii conforme reglementărilor legale; lipsa vizei pe contract determină neeligibilitatea la ajutorul naţional tranzitoriu şi a sprijinului cuplat pentru cultivatorii de sfeclă.
    2.9. Sprijinul cuplat se acordă cultivatorilor de sfeclă de zahăr dacă fac dovada comercializării unei producţii minime de 26.400 Kg/ha, utilizării seminţei certificate şi a vizei aplicate pe CPCLP, potrivit pct. 2.8.
    2.10. Verificarea culturilor, în conformitate cu pct. 2.8, se face de către o comisie formată din reprezentanţi ai asociaţiilor cultivatorilor de sfeclă de zahăr, fabricii de zahăr şi direcţiei pentru agricultură judeţene, denumită în continuare DAJ, şi se consemnează în procesul-verbal de verificare a culturii, care se păstrează la DAJ; eventualele contestaţii la verificarea şi avizarea/neavizarea CPCLP se soluţionează de către consilierii cu atribuţii de inspecţie de stat din cadrul MADR.
    2.11. Cultivatorii de sfeclă vor înregistra CPCLP la DAJ, iar o copie a contractului vizat de reprezentantul DAJ în urma verificării culturii se va depune la centrul judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, până la data de 1 octombrie 2017.
    2.12. În vederea actualizării bazei de date privind înregistrarea şi avizarea CPCLP pentru anul comercial 2017/2018, DAJ vor transmite MADR - Direcţia generală politici agricole lista CPCLP avizate, în conformitate cu pct. 2.8, precum şi a celor care nu îndeplinesc condiţiile de la articolul menţionat.

    ART. 3
    Modul de aplicare a AIP
    3.1. AIP reprezintă voinţa partenerilor asociaţi în structuri profesionale reprezentative, clauzele acestuia fiind obligatorii din momentul semnării lui.
    3.2. AIP poate fi modificat anual prin negocieri între partenerii semnatari pe parcursul anului de comercializare 2017/2018, în cazul în care intervin modificări în legislaţie sau în piaţă care impun aceasta.
    3.3. Partenerii vor supraveghea aplicarea AIP în toate cazurile în care unul sau mai mulţi membri ai structurii profesionale reprezentative sunt implicaţi într-o activitate contractuală derivată din acesta şi pasibilă de atingerea de o manieră păgubitoare a uneia dintre părţi.
    3.4. CPCLP poate cuprinde clauze complementare specifice, care au caracter limitat între partenerii semnatari şi care nu anulează stipulaţiile AIP, nici în litera şi nici în spiritul lor, şi care nu modifică convenţia de bază privind respectarea intereselor generale ale partenerilor.
    3.5. Clauzele speciale ale CPCLP sunt negociate între cei doi parteneri şi pot fi modificate de către aceştia prin acte adiţionale, pentru clauzele care nu afectează parametrii de producţie; clauzele speciale ale CPCLP nu pot fi extinse asupra AIP aferent campaniei în care acesta se aplică.
    3.6. În cazul în care contractele de livrare prevăd dispoziţii referitoare la aspecte care fac obiectul anexei X la Regulamentul (CE) nr. 1.308/2013 sau conţin dispoziţii care reglementează alte aspecte, dispoziţiile şi efectele nu sunt contrare anexei sus-menţionate.

    ART. 4
    Forţa majoră
    În caz de forţă majoră, AIP încetează parţial sau total să producă efecte. Forţa majoră poate fi invocată de către oricare dintre părţi, justificată prin documente constatatoare emise de autorităţile competente şi se răsfrânge şi asupra CPCLP.

    ART. 5
    Concilierea şi arbitrajul
    Eventualele litigii referitoare la aplicarea AIP şi derularea CPCLP vor fi rezolvate pe cale amiabilă. În cazul în care încercarea de rezolvare amiabilă va eşua, litigiul va fi supus arbitrajului sau va fi soluţionat potrivit normelor de drept comun.

    ART. 6
    Cotizaţiile profesionale şi interprofesionale
    6.1. Părţile semnatare ale AIP au convenit ca producătorii de sfeclă de zahăr să plătească cotizaţia profesională în cuantum de 0,8 lei/tona de sfeclă de zahăr predată neto de plată, prevăzută la art. 11. Cotizaţia profesională încasată va fi virată astfel: 40% către FCSZR şi 60% către asociaţiile cultivatorilor din zona fiecărei societăţi comerciale producătoare de zahăr.
    6.2. În situaţia în care se constituie şi se recunoaşte de către MADR Organizaţia interprofesională pentru produsul zahăr, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2008 privind înfiinţarea organizaţiilor interprofesionale pentru produsele agroalimentare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 29/2009, părţile au convenit că un procent de 3% din cotizaţiile profesionale va reveni acestei organizaţii prin reducerea cotei FCSZR la 37%.
    6.3. Cotizaţia profesională prevăzută la pct. 6.1 se plăteşte de cultivatorii de sfeclă de zahăr la momentul efectuării plăţii de către societatea comercială producătoare de zahăr şi este prevăzută în mod obligatoriu în CPCLP. Societăţile comerciale producătoare de zahăr operează în numele cultivatorilor de sfeclă de zahăr la reţinerea cotizaţiei profesionale.
    6.4. Sumele încasate vor fi incluse în bugetul de venituri şi cheltuieli al fiecărei organizaţii.
    6.5. Plata cotizaţiilor se face până la sfârşitul campaniei de recoltare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a anului 2017. În cazurile în care recoltarea sfeclei de zahăr sau predarea la societatea comercială producătoare de zahăr se prelungeşte după această dată, termenul-limită se poate prelungi, dar nu mai târziu de data de 15 februarie 2018.

    ART. 7
    Producerea/Cultivarea sfeclei de zahăr
    7.1. În CPCLP vor fi specificate atât suprafaţa cultivată, cât şi producţia netă de sfeclă de zahăr scontată a se obţine. Contractanţii de sfeclă de zahăr, asociaţi sau neasociaţi în structuri profesionale sau interprofesionale, şi societăţile comerciale producătoare de zahăr pot să asigure contra cost:
    - sămânţa de sfeclă de zahăr necesară înfiinţării culturii, pentru suprafaţa contractată, direct sau prin societăţi comerciale specializate;
    – serviciile de îndrumare tehnologică a cultivatorilor, indiferent de suprafaţa/cantitatea contractată.

    7.2. Sămânţa utilizată la înfiinţarea culturii de sfeclă de zahăr trebuie să respecte prevederile legale în vigoare, dacă cultivatorii de sfeclă intenţionează să beneficieze de subvenţii.
    7.3. Cultivatorii se obligă să respecte tehnologia recomandată de societatea comercială producătoare de zahăr şi să permită accesul reprezentanţilor acesteia pentru a executa monitorizarea evoluţiei culturii, obligându-se să execute lucrările tehnologice solicitate de aceştia la termenele stabilite.
    7.4. Periodic, de la începerea contractării şi până la terminarea recoltării şi prelucrării sfeclei de zahăr, societăţile comerciale producătoare de zahăr se obligă să transmită MADR, APIA şi FCSZR datele statistice specifice. Ca un minim de informaţii necesar, fiecare societate comercială producătoare de zahăr are obligaţia transmiterii de date privind suprafaţa cultivată, cantitatea de zahăr obţinută din sfeclă pentru care sau încheiat contractele de livrare, conţinutul de zahăr stipulat şi estimat, precum şi randamentul preconizat.
    La sfârşitul campaniei, datele din bilanţ vor cuprinde şi numărul de contracte, cantitatea de sfeclă, preţul mediu de achiziţie la nivel naţional. Părţile se obligă să furnizeze autorităţilor competente şi alte informaţii pe care acestea le consideră necesare, la termenele şi/sau periodicitatea cerute de acestea.


    ART. 8
    Recoltarea sfeclei de zahăr
    8.1. Recoltarea sfeclei de zahăr se face din iniţiativa societăţii comerciale producătoare de zahăr, care va notifica cultivatorii.
    8.2. Cultivatorii se obligă să respecte datele de începere a recoltării şi de punere la dispoziţie a sfeclei de zahăr, dacă acestea le-au fost aduse la cunoştinţă, conform graficelor convenite. Societăţile comerciale producătoare de zahăr pot acorda o bonificaţie pentru sfecla de zahăr recoltată timpuriu sau târziu.
    În funcţie de zona şi de specificul culturii, definiţiile recoltării timpurii şi recoltării târzii se vor stabili bilateral prin CPCLP.

    8.3. Societatea comercială producătoare de zahăr se obligă să preia toată cantitatea de sfeclă contractată cu cultivatorii conform CPCLP şi, împreună cu asociaţia cultivatorilor, poate stabili data-limită a terminării recoltatului şi a recepţiei.
    8.4. CPCLP va conţine obligaţia de consultare între reprezentanţii întreprinderii producătoare de zahăr şi cei ai vânzătorilor de sfeclă înainte de stabilirea datei de începere a livrărilor de sfeclă.
    8.5. Depăşirea datei-limită de recepţie poate atrage refuzul societăţii comerciale producătoare de zahăr de a recepţiona sfecla de zahăr, cantităţile aferente decăzând din clauzele AIP şi CPCLP, sub rezerva înţelegerilor particulare ale părţilor semnatare ale CPCLP de extindere a perioadei respective sau în condiţiile unor notificări prealabile.

    ART. 9
    Transportul sfeclei de zahăr
    9.1. Transportul sfeclei de zahăr de pe câmp la punctele de colectare şi încărcare/bazele de recepţie se efectuează şi se suportă de cultivator, cu mijloacele proprii sau închiriate. Încărcarea şi transportul sfeclei de zahăr de la punctele de colectare/bazele de recepţie la societatea comercială producătoare de zahăr se efectuează şi se suportă de către societatea în cauză, sub rezerva unor convenţii speciale care respectă normele sau uzanţele locale în vigoare înainte de anul de comercializare precedent.
    9.2. CPCLP trebuie să precizeze punctele de colectare/bazele de recepţie; în cazul în care au fost deja stabilite în anii de livrare anteriori, acestea rămân valabile.

    ART. 10
    Recepţia sfeclei de zahăr
    10.1. Partenerii au convenit ca recepţia sfeclei de zahăr din recolta anului de comercializare 2017/2018 să fie efectuată cantitativ şi calitativ, cu respectarea prevederilor regulamentelor europene în vigoare.
    10.2. CPCLP va preciza modul în care se face recepţia sfeclei de zahăr atât calitativ, cât şi cantitativ, prin metoda polarimetrică şi eşantionare. Pentru recolta anului de comercializare 2017/2018, sfecla de zahăr de calitate standard trebuie să fie:
    - de calitate bună, sănătoasă şi prezentată în condiţii acceptabile de comercializare;
    – cu un conţinut de zahăr de 16% la punctul de recepţie.


    ART. 11
    Preţul sfeclei de zahăr
    11.1. Preţul sfeclei se stabileşte de comun acord, prin negocieri între părţile contractante prevăzute în CPCLP.
    11.2. În cazul în care preţul sfeclei stabilit la art. 11.1 se negociază în euro, acesta este prevăzut în CPCLP, se plăteşte de societatea comercială în lei, la cursul de schimb stabilit de prevederile art. 33 din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro.
    11.3. Întreprinderile producătoare de zahăr care achiziţionează sfeclă vor achita preţul liber negociat şi pot ajusta preţul, prin aplicarea de majorări sau de reduceri care corespund diferenţelor de calitate faţă de calitatea standard, conform regulilor de mai jos. Preţul sfeclei de zahăr se poate majora/diminua, în funcţie de conţinutul în zahăr, astfel:
    a) pentru fiecare 0,1% conţinut de zaharoză preţul se majorează cu minimum:
    (i) 0,9% pentru conţinut de zaharoză peste 16%, dar nu mai mult de 18%;
    (ii) 0,7% pentru conţinut de zaharoză peste 18%, dar nu mai mult de 19%;
    (iii) 0,5% pentru conţinut de zaharoză peste 19%, dar nu mai mult de 20%;

    b) pentru fiecare 0,1% conţinut de zaharoză preţul se diminuează cu maximum:
    (i) 0,9% pentru conţinut de zaharoză sub 16%, dar nu mai puţin de 15,5%;
    (ii) 1% pentru conţinut de zaharoză sub 15,5%, dar nu mai puţin de 14,5%

    Factorii pentru ajustarea preţului pe tona de sfeclă de zahăr în funcţie de conţinutul de zaharoză determinat la punctul de colectare, conform metodei de mai sus, sunt reprezentaţi în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul AIP.

    11.4. În conformitate cu modificările legislative la nivel european, factorii pentru ajustarea preţului pe tona de sfeclă de zahăr în funcţie de conţinutul de zaharoză determinat la punctul de colectare pot deroga de la art. 11.3
    11.5. Preţul pentru sfecla de zahăr cu un conţinut de zaharoză peste 20% nu trebuie să fie mai mic decât preţul corespunzător unui conţinut de 16%, ajustat conform pct. 11.3 lit. a) subpct. (iii).
    11.6. În completarea datelor de mai sus, pentru sfecla de zahăr cu un conţinut de zaharoză peste 20% şi pentru cea cu conţinut sub 14,5%, CPCLP poate stipula alte procente de creştere/diminuare.
    11.7. Preţurile sus-menţionate se aplică cantităţilor neto de sfeclă de zahăr predate şi recepţionate de societăţile comerciale producătoare de zahăr, în conformitate cu stipulaţiile CPCLP privind conţinutul de corpuri străine şi de pământ aderent.
    Se stabileşte ca sfecla de zahăr acceptabilă pentru prelucrare să aibă un conţinut minim de zaharoză de 13,5%. În cazul sfeclei de zahăr cu un conţinut de zaharoză sub pragul minim acceptabil menţionat mai sus, societăţile procesatoare de zahăr au dreptul de a refuza preluarea.

    11.8. Sfecla de zahăr care a fost recepţionată de procesator cu un conţinut de zahăr sub 13,5% va fi plătită la preţul stabilit pentru sfecla cu conţinut minim de 13,5%.
    11.9. La preţul liber negociat se pot adăuga bonificaţiile stabilite prin CPCLP.
    11.10. Societăţile producătoare de zahăr şi cultivatorii de sfeclă pot conveni asupra unor clauze din CPCLP de repartizare a valorii obţinute din vânzarea zahărului, inclusiv în ceea ce priveşte câştigurile şi pierderile înregistrate pe piaţă, pentru a stabili modul în care urmează să fie repartizată între ei orice evoluţie a preţurilor relevante de pe piaţa zahărului sau de pe alte pieţe ale materiilor prime.
    11.11. Depozitarea privată a zahărului
    În conformitate cu secţiunea 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, Comisia poate adopta acte delegate în ceea ce priveşte ajutorul pentru depozitarea privată, situaţie în care prezentul AIP poate fi modificat.


    ART. 12
    Plata materiei prime
    12.1. Părţile au convenit ca plata materiei prime recepţionate să se facă astfel:
    - 40% până la data de 20 decembrie 2017;
    – 30% până la data de 31 ianuarie 2018;
    – integral până la data de 10 martie 2018.

    12.2. Sub rezerva convenţiilor particulare ce răspund regulilor sau obiceiurilor locale valabile înaintea campaniei agricole a anului de comercializare 2017/2018, CPCLP poate deroga de la prevederile pct. 12.1.
    12.3. Modalitatea de plată convenită de părţi se negociază între părţi şi se va stipula în CPCLP. Pentru evidenţierea cât mai clară a operaţiunilor de plată şi verificarea lor de către APIA, plăţile se fac obligatoriu prin transferuri bancare.

    ART. 13
    Alte drepturi ale cultivatorilor
    13.1. În privinţa borhotului rezultat în urma procesării sfeclei de zahăr, CPCLP prevede respectarea de către societatea comercială producătoare de zahăr a uneia sau mai multora dintre obligaţiile:
    a) borhotul umed (pulpa proaspătă) corespunzător prelucrării întregii cantităţi de sfeclă de zahăr livrate către societatea comercială producătoare de zahăr să fie livrat gratuit furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică;
    b) numai o parte a borhotului presat, uscat sau uscat şi amestecat cu melasă să fie livrată gratuit de societatea comercială producătoare de zahăr furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică;
    c) borhotul presat sau uscat să fie livrat gratuit furnizorilor de sfeclă de zahăr în condiţia de livrare ex-fabrică, dar cu plata costurilor de presare sau uscare;
    d) societatea comercială producătoare de zahăr să plătească furnizorului de sfeclă de zahăr compensaţii, care să ţină cont de posibilităţile de vânzare a pulpei proaspete.

    13.2. În cazul în care mai multe prevederi se pot aplica cantităţilor de sfeclă de zahăr livrabile, CPCLP trebuie să menţioneze toate punctele care se pot aplica.

    ART. 14
    Taxe şi alte obligaţii financiare
    14.1. Părţile se obligă să plătească la timp şi în cuantumul cerut taxele sau alte obligaţii financiare care provin din aplicarea politicilor agricole ale Uniunii Europene şi care vor fi stipulate de regulamentele şi de legislaţia românească.
    14.2. Având în vedere modificările legislative referitoare la taxe sau alte obligaţii financiare adoptate la nivel european, prezentul AIP şi CPCLP vor fi modificate/completate în consecinţă.

    ART. 15
    Alte obligaţii
    Semnatarii prezentului acord interprofesional îşi asumă întreaga responsabilitate, în principal, asupra art. 2.3, 2.8, 6, 8.3, 8.4, 8.5, 9, 12 şi 13 lit. d). Aplicarea prevederilor acestor articole nu implică responsabilitatea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    Încheiat astăzi, .............................. 2017, în 4 exemplare, toate cu valoare de original.
    Preşedintele Federaţiei Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr din România,
    ………………………………………........................................................
    Preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Zahăr din Sfeclă de Zahăr din România,
    ………………………………………….......................................................................
    Preşedintele Asociaţiei Patronatul Zahărului din România,
    ………………………………………….................................
    ANEXA NR. 1
    la acord
    CONTRACT
    de producere, cumpărare, livrare şi plată a rădăcinilor de sfeclă de zahăr (CPCLP)
    Prezentul contract este încheiat în baza art. 1 pct. 1.2 din Acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr, recolta anului de comercializare 2017/2018 (AIP), între:
    A. Părţile contractante
    Beneficiar: Societatea Comercială ......................., cu sediul în .................., str. ................... nr. ....., reprezentată prin (numele, prenumele şi funcţia) …………..... şi (numele, prenumele şi funcţia) ..................., având contul ............., deschis la ..........................., înregistrată în registrul comerţului cu nr. ................, CUI .......................;
    şi
    Furnizor ..................../Proprietar: ....................., cu sediul/domiciliul în ............., str. ................. nr. ....., telefon ..........., reprezentat prin (numele, prenumele şi funcţia) ...................... şi (numele, prenumele şi funcţia) ......................, având contul .............., deschis la ..................., înregistrat în registrul comerţului cu nr. ............., CUI ..............
    a intervenit următorul contract, cu valoare de contract bilateral, privind producerea, cumpărarea, livrarea şi plata sfeclei de zahăr.

    B. Preţul sfeclei
    În cazul în care preţul sfeclei stabilit la art. 11.1 din AIP se negociază în euro, acesta se plăteşte de societatea comercială în lei, la cursul de schimb stabilit de prevederile art. 33 din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro.

    C. Obligaţiile părţilor
    Furnizorul se obligă să cultive o suprafaţă de ............................... ha cu sfeclă de zahăr, în scopul realizării unei producţii nete de plată de ................... tone, care va fi predată beneficiarului, conform graficului de livrare care va fi comunicat de beneficiar.
    Beneficiarul se obligă să cumpere de la furnizor o cantitate de …...........…......….. tone rădăcini de sfeclă de zahăr, la preţul de .................... lei/tona de sfeclă de zahăr, în condiţiile calităţii standard, de calitate bună, corectă şi vandabilă, sănătoasă şi prezentată în condiţiile acceptabile de comercializare, cu un conţinut de zahăr de 16% la punctul de recepţie, calitatea standard fiind definită în anexa III partea B din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.
    Părţile convin asupra cantităţilor suplimentare de sfeclă obţinute (faţă de cantitatea stabilită la paragraful precedent) care vor fi achiziţionate la preţul de ……….. lei/tona de sfeclă de zahăr, în condiţiile calităţii standard (de calitate bună, sănătoasă şi prezentată în condiţiile acceptabile de comercializare), cu un conţinut de zahăr de 16% la punctul de recepţie, calitatea standard fiind definită în anexa nr. III partea B din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.
    La preţul stabilit mai sus se adaugă eventualele bonificaţii negociate între părţi: ............................................................... .
    Preţul menţionat mai sus se poate modifica în funcţie de conţinutul de zaharoză la punctul de livrare, conform metodei de calcul stabilite de Acordul interprofesional pentru anul de piaţă respectiv.
    Conţinutul de zahăr minim acceptabil pentru sfecla de zahăr destinată procesării este de 13,5%.
    Beneficiarul are dreptul să refuze orice cantitate de sfeclă de zahăr livrată având conţinutul minim de zahăr sub cel menţionat mai sus. Ambele părţi se obligă să plătească la timp şi în cuantumul cerut taxele sau alte obligaţii financiare care provin din aplicarea politicilor agricole ale Uniunii Europene şi care vor fi stipulate de regulamentele şi de legislaţia naţională.
    Cultivatorii se obligă, conform art. 7 pct. 7.3 din AIP:
    - să respecte tehnologia recomandată de societatea comercială producătoare de zahăr, şi anume ................................
    Punctele de colectare pentru sfecla de zahăr sunt:
    .................................................................................................. .

    Punctele de recepţie a sfeclei sunt:
    .................................................................................................. .

    Centrele de colectare a sfeclei sunt:
    ...................................................................................................


    – să permită accesul reprezentanţilor beneficiarului pentru a executa monitorizarea evoluţiei culturii.

    Livrările de sfeclă de zahăr se desfăşoară, de regulă, în perioada ...................................................... .
    În cazul în care punctul de recepţie nu este la fabrică, se stabileşte:
    Modalitatea în care se realizează cheltuielile de încărcare şi transport de la centrele de colectare la fabrică: .........................
    Menţionarea cheltuielilor care revin fiecărei părţi.
    Fabrica: .................................................................................. .
    Cultivatorul: ............................................................................ .

    D. Recepţia cantitativă şi controlul calităţii sfeclei de zahăr
    Recepţia cantitativă şi controlul calităţii sfeclei de zahăr se fac la sediul societăţii de către reprezentanţii serviciului agricol ai acesteia …....................................................................................... ,
    conform anexei nr. X la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, în prezenţa reprezentantului Asociaţiei cultivatorilor sau a fermierului.
    ...............................................................................................
    Determinarea conţinutului de zahăr se face prin metoda polarimetrică sau, pentru a se ţine cont de evoluţiile tehnologice, cu o altă metodă convenită între cele două părţi.
    Recepţia cantitativă şi controlul calităţii sfeclei de zahăr se fac la sediul societăţii de către reprezentanţii serviciului agricol ai acesteia, conform pct. 10.2 din AIP.
    Modalitatea determinării conţinutului de zahăr este: ....................... .
    Se stabileşte ca sfecla de zahăr acceptabilă pentru prelucrare să aibă un conţinut minim de zaharoză de 13,5%.
    Sunt admise următoarele cantităţi de:
    – conţinutul de corpuri străine: ............................................... ;
    – pământ aderent: ................................................................. .
    Datele se vor consemna/înregistra în bazele de date şi registrele de magazie ale societăţii respective.

    E. Alte drepturi ale cultivatorilor
    Beneficiarul va livra, iar furnizorul de sfeclă de zahăr va primi o cantitate de pulpă proaspătă (borhot umed) sau de pulpă în stare procesată sau uscată (borhot uscat) sau uscată şi amestecată cu melasă în condiţiile prevăzute la art. 13 din AIP.
    Părţile pot conveni reguli privind ridicarea pulpei de către vânzătorul de sfeclă.

    F. Plata taxelor şi obligaţiilor financiare
    Părţile semnatare ale AIP au convenit ca producătorii de sfeclă de zahăr să plătească cotizaţia profesională în cuantum de 0,8 RON/tona de sfeclă de zahăr predată neto de plată, prevăzută la art. 11 din AIP. Cotizaţia profesională încasată va fi virată astfel: 40% către FCSZR şi 60% către asociaţiile cultivatorilor din zona fiecărei societăţi comerciale producătoare de zahăr.
    În situaţia în care se constituie şi se recunoaşte de către MADR Organizaţia interprofesională pentru produsul zahăr, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2008 privind înfiinţarea organizaţiilor interprofesionale pentru produsele agroalimentare, părţile au convenit că un procent de 3% din cotizaţiile profesionale va reveni acestei organizaţii prin reducerea cotei FCSZR la 37%.
    Cotizaţia profesională prevăzută la art. 6.1 din AIP se plăteşte de cultivatorii de sfeclă de zahăr la momentul efectuării plăţii de către societatea comercială producătoare de zahăr conform CPCLP. Societăţile comerciale producătoare de zahăr operează în numele cultivatorilor de sfeclă de zahăr la reţinerea cotizaţiei profesionale.
    Sumele încasate vor fi incluse în bugetul de venituri şi cheltuieli al fiecărei organizaţii.
    Plata cotizaţiilor se face până la sfârşitul campaniei de recoltare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a anului 2017. În cazurile în care recoltarea sfeclei de zahăr sau predarea la societatea comercială producătoare de zahăr se prelungeşte după această dată, termenul-limită se poate prelungi, dar nu mai târziu de data de 15 februarie 2018.

    G. Alte prevederi
    Sămânţa utilizată la înfiinţarea culturii de sfeclă de zahăr trebuie să respecte prevederile legale în vigoare, dacă cultivatorii de sfeclă intenţionează să beneficieze de subvenţii.
    Reprezentanţii întreprinderii producătoare de zahăr şi cei ai vânzătorilor de sfeclă au obligaţia de consultare înainte de stabilirea datei de începere a livrărilor de sfeclă.
    Dispoziţiile CPCLP completate între părţi nu pot fi contrare anexei nr. X la Regulamentul UE nr. 1.308/2013 şi nici AIP.
    Noi, semnatarii prezentului contract, declarăm că avem cunoştinţă de stipulaţiile AIP şi de prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013, respectiv anexa nr. X, şi ne angajăm să le respectăm în litera şi spiritul lor.


    Încheiat astăzi, ………...............…................. 2017, în 4 exemplare, toate cu valoare de original.
    Beneficiar, ……………………………………… (numele, prenumele şi semnătura)
    Furnizor, ......................................................... (numele, prenumele şi semnătura)
    ANEXA NR. 2
    la acord
    FACTORII
    de ajustare a preţului sfeclei de zahăr în funcţie de conţinutul de zaharoză

     ┌────┬─────────────────────┬────────────────────────┐
     │Nr. │Conţinut de zaharoză │Factor de ajustare la │
     │crt.│(%) la punctul de │preţul de bază în │
     │ │colectare │contract (euro/t) │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 1 │ 14.5 │ 0,855 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 2 │ 14.6 │ 0,865 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 3 │ 14.7 │ 0,875 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 4 │ 14.8 │ 0,885 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 5 │ 14.9 │ 0,895 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 6 │ 15 │ 0,905 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 7 │ 15.1 │ 0,915 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 8 │ 15.2 │ 0,925 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 9 │ 15.3 │ 0,935 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 10 │ 15.4 │ 0,945 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 11 │ 15.5 │ 0,955 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 12 │ 15.6 │ 0,964 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 13 │ 15.7 │ 0,973 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 14 │ 15.8 │ 0,982 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 15 │ 15.9 │ 0,991 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 16 │ 16 │ 1,000 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 17 │ 16.1 │ 1,009 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 18 │ 16.2 │ 1,018 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 19 │ 16.3 │ 1,027 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 20 │ 16.4 │ 1,036 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 21 │ 16.5 │ 1,045 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 22 │ 16.6 │ 1,054 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 23 │ 16.7 │ 1,063 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 24 │ 16.8 │ 1,072 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 25 │ 16.9 │ 1,081 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 26 │ 17 │ 1,090 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 27 │ 17.1 │ 1,099 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 28 │ 17.2 │ 1,108 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 29 │ 17.3 │ 1,117 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 30 │ 17.4 │ 1,126 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 31 │ 17.5 │ 1,135 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 32 │ 17.6 │ 1,144 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 33 │ 17.7 │ 1,153 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 34 │ 17.8 │ 1,162 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 35 │ 17.9 │ 1,171 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 36 │ 18 │ 1,180 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 37 │ 18.1 │ 1,187 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 38 │ 18.2 │ 1,194 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 39 │ 18.3 │ 1,201 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 40 │ 18.4 │ 1,208 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 41 │ 18.5 │ 1,215 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 42 │ 18.6 │ 1,222 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 43 │ 18.7 │ 1,229 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 44 │ 18.8 │ 1,236 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 45 │ 18.9 │ 1,243 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 46 │ 19 │ 1,250 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 47 │ 19.1 │ 1,255 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 48 │ 19.2 │ 1,260 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 49 │ 19.3 │ 1,265 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 50 │ 19.4 │ 1,270 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 51 │ 19.5 │ 1,275 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 52 │ 19.6 │ 1,280 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 53 │ 19.7 │ 1,285 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 54 │ 19.8 │ 1,290 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 55 │ 19.9 │ 1,295 │
     ├────┼─────────────────────┼────────────────────────┤
     │ 56 │ 20 │ 1,300 │
     └────┴─────────────────────┴────────────────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016