Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului, denumite in continuare parti,
in dorinta dezvoltarii si adincirii relatiilor traditionale de prietenie si cooperare existente intre cele doua tari,
avind in vedere identitatea de interese existente intre cele doua tari si subliniind atasamentul lor strict fata de principiile suveranitatii si independentei nationale, egalitatii in drepturi, neinterventiei in treburile interne, respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, respectarii cu buna-credinta a obligatiilor asumate, solutionarii pe cale pasnica a diferendelor, interzicerii amenintarii cu forta sau folosirii fortei in relatiile internationale, cooperarii intre state si alte principii si norme general recunoscute ale dreptului international,
dornice sa intareasca, sa promoveze si sa dezvolte relatiile economice dintre tarile lor pe baza de egalitate si avantaj reciproc,
avind in vedere posibilitatile pe care le ofera economiile lor pentru realizarea unei dezvoltari armonioase si diversificarea cooperarii economice, tehnologice si comerciale,
recunoscind ca dezvoltarea institutiilor si structurilor bazate pe economia de piata va ajuta la amplificarea si diversificarea cooperarii economice intre ambele tari,
tinind seama de participarea ambelor tari la Acordul general pentru tarife si comert (G.A.T.T.), cu scopul de a contribui la realizarea unui sistem multilateral de comert eficient,
dorind sa intareasca relatiile bilaterale si actiunile de cooperare, fara sa prejudicieze angajamentele lor internationale,
recunoscind importanta promovarilor conditiilor favorabile pentru dezvoltarea cooperarii bilaterale,
convinse de faptul ca dezvoltarea economica si tehnologica a tarilor lor si extinderea comertului si cooperarii intre ele contribuie la bunastare, stabilitate politica si sociala si la intarirea institutiilor democratice,
convin urmatoarele:
ART. 1
Partile se angajeaza sa dezvolte cooperarea bilaterala in domeniile politic, economic, tehnico-stiintific, cultural, juridic si sportiv folosind caile si modalitatile stabilite prin prezentul acord general de cooperare si prin documente concrete specifice fiecarui domeniu, care se vor conveni de comun acord, in conformitate cu legislatia nationala din fiecare tara.
CAP. 1
Dispozitii institutionale
ART. 2
Ambele parti sint de acord sa creeze o Comisie binationala Romania-Uruguay ca forum de realizare si coordonare a negocierilor bilaterale in care, pe baza unei abordari integrale, se vor defini liniile generale de cooperare bilaterala in domeniile politic, economic, tehnico-stiintific, cultural si sportiv. Comisia binationala va fi prezidata de catre ministrii de externe.
ART. 3
Partile vor putea sa creeze subcomisii specializate in domeniile politic, economic, tehnico-stiintific, juridic, cultural si sportiv. Subcomisiile vor putea avea sesiuni, simultan, in cadrul reuniunilor Comisiei binationale.
ART. 4
Comisia binationala va urmari sa orienteze, sa promoveze, sa coordoneze si sa sprijine actiunile derivate din protocoalele si acordurile specifice incheiate intre diferitele departamente si organisme ale celor doua tari, precum si din cele care se vor incheia in viitor.
ART. 5
Partile convin ca acest acord sa constituie cadrul institutional care reglementeaza si stimuleaza cooperarea intre ele, pe baza caruia departamentele si organismele celor doua parti vor putea sa incheie, cu consultarea prealabila a ministerelor lor de externe, acorduri, memorandumuri de intelegere sau sa convina instrumente de cooperare sectoriala, necesare pentru intarirea relatiilor bilaterale.
CAP. 2
Cooperare politica
ART. 6
Partile sint de acord sa amplifice dialogul politic dintre ele, in special prin realizarea urmatoarelor actiuni:
- intensificarea vizitelor reciproce ale sefilor de stat si de guvern;
- organizarea de consultari politice la nivel inalt, precum si la alte niveluri adecvate, cu scopul de a armoniza pozitiile celor doua tari in vederea apararii si promovarii intereselor lor legitime, precum si a aprofundarii cunoasterii reciproce a pozitiilor si a actiunilor lor pe plan international. In cadrul consultarilor mentionate vor fi analizate principalele probleme bilaterale si internationale de interes reciproc, acordindu-se atentie speciala, intre alte teme, dialogului politic America Latina si Europa Centrala si de Est.
CAP. 3
Cooperarea economica
ART. 7
Partile afirma dorinta lor de a amplifica si intari cooperarea economica, dezvoltarea tehnologica si schimburile pe termen lung de bunuri si servicii.
In acest sens, partile vor intreprinde masuri pertinente pentru stimularea, promovarea si facilitarea dezvoltarii actiunilor si proiectelor de cooperare economica, financiar-bancara, tehnologica si comerciala si incheierea de acorduri, contracte si alte intelegeri specifice pentru stabilirea conditiilor concrete de realizare a unor asemenea actiuni si proiecte.
Partile se angajeaza sa dezvolte colaborarea in cadrul organismelor multilaterale.
ART. 8
Partile au convenit sa stimuleze dezvoltarea sectoarelor productive si de servicii din ambele tari, prin promovarea asocierii sau a altor forme de cooperare in domeniile comercial, industrial, tehnologic si financiar intre persoanele fizice si juridice din cele doua tari, autorizate sa efectueze acte de comert si identificarea proiectelor concrete care sa permita dezvoltarea domeniilor prioritare in ambele economii.
ART. 9
Partile sint de acord ca pentru impulsionarea si dezvoltarea relatiilor economice bilaterale este necesar sa acorde facilitati persoanelor fizice si juridice din cele doua tari, autorizate sa efectueze acte de comert, pentru a-si dezvolta si planifica activitatile lor pe termen mediu si lung si sa actioneze pentru promovarea si prezentarea adecvata a posibilitatilor si potentialului de cooperare economica dintre Romania si Republica Orientala a Uruguayului.
De asemenea, ele sint de acord cu extinderea contactelor intre persoanele fizice si juridice din cele doua tari, autorizate sa efectueze acte de comert, schimb de reprezentanti comerciali, de oameni de afaceri si specialisti din diferite domenii de activitate si facilitarea desfasurarii activitatii acestora.
ART. 10
In scopul cresterii volumului si diversificarii structurii comertului bilateral, partile vor stabili un mecanism de schimburi periodice de informatii privind fluxurile comerciale bilaterale, reglementarile comerciale, standardele, normele tehnice si fitosanitare.
Ambele parti vor sprijini realizarea de studii de piata pentru produsele stabilite de comun acord si domeniile prioritare ale dezvoltarii economice, precum si organizarea de actiuni de promovare a comertului.
ART. 11
In conformitate cu obiectivul dezvoltarii relatiilor comerciale bilaterale, partile vor lua masuri ca produsele din ambele tari sa aiba acces pe pietele lor cu maximum de facilitate permisa de legislatia comerciala in vigoare.
ART. 12
Partile isi manifesta disponibilitatea lor pentru sprijinirea, in conformitate cu legislatia lor in vigoare in materie, a impulsionarii cooperarii lor industriale, incluzind fluxurile de investitii intre ambele tari. In acest sens, ele sprijina realizarea actiunilor necesare pentru identificarea de proiecte concrete in domenii de interes deosebit pentru ambele tari.
Unul din domeniile de interes prioritar va fi promovarea intreprinderilor mici si mijlocii, indeosebi cele care actioneaza in domenii destinate exportului.
ART. 13
Partile vor actiona pentru intarirea cooperarii in domeniul dezvoltarii industriale, prin incurajarea realizarii de proiecte in sectoarele productive destinate sa aprovizioneze piata nationala a oricareia dintre cele doua tari si sa creasca exportul pe terte piete.
ART. 14
Cele doua parti recunosc ca unul din principalele instrumente in relatiile economice bilaterale il reprezinta cooperarea financiara si de aceea vor promova cooperarea dintre institutiile si autoritatile financiare, in conformitate cu legislatia nationala din fiecare tara.
In scopul impulsionarii comertului si dezvoltarii de proiecte economice, ambele parti vor sprijini crearea instrumentelor financiare bilaterale si a mecanismelor necesare.
CAP. 4
Cooperarea tehnico-stiintifica
ART. 15
Partile vor incuraja promovarea cooperarii tehnico-stiintifice, orientata, intre altele, spre extinderea schimburilor stiintifice dintre ele, stabilirea de legaturi permanente intre institutiile stiintifice, dezvoltarea capacitatilor de cercetarea stiintifica, amplificarea transferului de tehnologie, intensificarea dezvoltarii relatiilor dintre centrele de cercetare, precum si stimularea inovatiilor tehnologice.
ART. 16
In scopul materializarii obiectivelor mentionate, partile vor favoriza si stimula: formarea de cadre de inalt nivel, realizarea de proiecte comune, schimbul de informatii stiintifice prin organizarea de seminarii, ateliere, congrese si reuniuni de lucru intre comunitatile stiintifice din cele doua tari. Aceste actiuni vor putea fi realizate intre institutii, organisme si firme de stat si/sau particulare.
CAP. 5
Cooperarea juridica
ART. 17
Partile vor examina posibilitatea aderarii la conventii multilaterale cu caracter regional, la care participa una dintre tari, cu scopul de a amplifica colaborarea dintre ele.
Fara a afecta cele de mai sus, partile vor analiza posibilitatile de a realiza, bilateral, acorduri de cooperare juridica, in domenii pe care le apreciaza pertinente.
CAP. 6
Cooperarea culturala, educativa si sportiva
ART. 18
Partile vor sprijini si facilita cooperarea dintre ele in domeniile culturii, educatiei, mass-media, sportului, precum si dezvoltarea schimburilor pe linie de tineret.
ART. 19
Partile vor depune eforturi pentru o mai buna cunoastere a culturii fiecareia dintre tari de catre cetatenii celeilalte tari, organizind conferinte, concerte, expozitii, spectacole de teatru, prezentari de filme cu caracter educativ, programe de radio si informatii si incurajarea studierii limbii, istoriei si literaturii celeilalte parti.
ART. 20
In scopul unei mai bune intelegeri si cunoasteri a culturilor si civilizatiilor lor, partile vor facilita schimbul de carti, periodice, material publicistic, filme, programe de radio si televiziune si informatii despre institutii culturale.
Partile vor sprijini activitatea Casei Americii Latine de la Bucuresti.
ART. 21
Partile vor incuraja schimbul de materiale informative despre sistemele si programele de invatamint superior si institutiile de invatamint.
ART. 22
In scopul de a stimula dezvoltarea sportului in ambele tari, partile vor facilita schimbul de informatii referitoare la practicarea diferitelor sporturi, precum si schimbul de tehnici in materie.
Ele vor studia, de asemenea, posibilitatea de a facilita perfectionarea sportivilor uneia dintre parti, pe teritoriul celeilalte, in acele specialitati in care unul dintre state are o mai mare dezvoltare sau tehnici de virf care sa justifice deplasarea sportivilor in scopul sus-amintit.
CAP. 7
Dispozitii generale
ART. 23
In scopul coordonarii, impulsionarii activitatilor si aducerii la indeplinire a prevederilor prezentului acord general de cooperare, se vor realiza consultari periodice intre ministrul afacerilor externe al Romaniei si ministrul relatiilor externe al Republicii Orientale a Uruguayului.
ART. 24
Prezentul acord va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care partile isi comunica reciproc, pe cale diplomatica, ca au indeplinit respectivele cerinte interne pentru intrarea in vigoare a acestuia.
ART. 25
Prezentul acord va avea o valabilitate de 3 ani si se va prelungi automat pe perioada de un an, in afara de cazul in care una dintre parti va notifica, in scris, celeilalte parti, pe cale diplomatica, cu 6 luni inainte de data expirarii, dorinta sa ca prezentul acord sa-si inceteze valabilitatea.
Aceasta nu va afecta realizarea angajamentelor si proiectelor deja convenite pe durata valabilitatii sale.
Facut la Montevideo, la 30 iulie 1993, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana si spaniola, ambele texte avind aceeasi valoare. Pentru Guvernul Romaniei, Teodor Viorel Melescanu Pentru Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului, Sergio Enrique Abren Bonilla.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: