Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD din 26 iunie 1997  intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Indonezia privind promovarea si protejarea investitiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD din 26 iunie 1997 intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Indonezia privind promovarea si protejarea investitiilor

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 12 din 16 ianuarie 1998

Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Indonezia, denumite in cele ce urmeaza parti,
dorind sa incurajeze si sa creeze conditii favorabile pentru investitiile investitorilor unei parti pe teritoriul celeilalte parti, pe baza principiilor respectului reciproc al suveranitatii, egalitatii si avantajului reciproc si in scopul dezvoltarii cooperarii economice intre ambele tari,
recunoscand ca promovarea si protejarea acestor investitii va determina stimularea initiativei de afaceri si cresterea prosperitatii in ambele tari,

au convenit urmatoarele:

ART. 1
Definitii
In sensul prezentului acord:
1. Termenul investitie desemneaza orice fel de activ detinut si investit de catre investitorii unei parti pe teritoriul celeilalte parti, in conformitate cu legile si cu regulamentele celei din urma, incluzand, dar nu exclusiv:
a) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte drepturi, cum ar fi: ipoteci, sechestre sau gajuri;
b) cote-parti, actiuni si obligatiuni ale societatilor, oriunde ar fi inregistrate, sau alte forme de participare in astfel de societati;
c) drepturi de creanta sau cu privire la prestatii in legatura cu investitiile care au valoare financiara;
d) drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv dreptul de autor, marci comerciale si de serviciu, brevete, desene industriale, know-how, secrete de comert, nume comerciale si goodwill;
e) concesiuni de afaceri conferite prin lege sau prin contract, in legatura cu investitiile, inclusiv concesiunile legate de prospectarea, cultivarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale;
f) venituri reinvestite.
2. Investitori inseamna orice national sau societate a unei parti, care a efectuat sau efectueaza investitii pe teritoriul celeilalte parti.
3. Nationali desemneaza:
a) in legatura cu Romania:
- persoane fizice care, in conformitate cu legile ei, sunt considerate ca fiind cetateni romani;
b) in legatura cu Republica Indonezia:
- persoane fizice care, in conformitate cu legile Republicii Indonezia, sunt cetateni indonezieni.
4. Societati desemneaza:
a) in legatura cu Romania:
- persoane juridice care sunt constituite sau altfel organizate in mod corespunzator, in conformitate cu legislatia romana, si isi au sediul, impreuna cu activitatile economice efective, pe teritoriul Romaniei;
b) in legatura cu Republica Indonezia:
- orice societate cu raspundere limitata, infiintata pe teritoriul Republicii Indonezia, sau orice persoana juridica constituita in conformitate cu legile sale.
5. Venituri inseamna sumele produse de o investitie si includ, in special, dar nu exclusiv, profit, dobanda, castiguri de capital, dividende, redevente si alte onorarii.
6. Teritoriu desemneaza:
a) in legatura cu Romania:
- teritoriul Romaniei, platoul continental si zona economica exclusiva, asupra carora Romania exercita suveranitate, drepturi suverane sau jurisdictie, conform dreptului international;
b) in legatura cu Republica Indonezia:
- teritoriul Republicii Indonezia, asa cum este definit de legile sale, si parti ale platoului continental si marilor adiacente, asupra carora Republica Indonezia are suveranitate, drepturi suverane sau alte drepturi, in conformitate cu Conventia Natiunilor Unite asupra Dreptului Marii din anul 1982.
ART. 2
Promovarea si protejarea investitiilor
1. Fiecare parte va incuraja si va crea conditii favorabile investitiilor efectuate pe teritoriul sau de catre investitorii celeilalte parti si va admite astfel de investitii in conformitate cu legile si cu regulamentele sale.
2. Investitiilor nationalilor sau societatilor fiecarei parti li se va acorda permanent un tratament just si echitabil si se vor bucura de protectie si securitate corespunzatoare pe teritoriul celeilalte parti.
ART. 3
Domeniul de aplicare a acordului
1. Acest acord se va aplica investitiilor investitorilor din Romania de pe teritoriul Republicii Indonezia, care au fost admise anterior in conformitate cu Legea nr. 1 din 1967 privind investitiile de capital strain si orice lege care o amendeaza sau o inlocuieste pe aceasta, si investitiilor investitorilor din Republica Indonezia de pe teritoriul Romaniei, care au fost admise in conformitate cu legile si cu regulamentele romane in vigoare.
2. Acest acord se va aplica, de asemenea, investitiilor efectuate de catre investitorii fiecarei parti pe teritoriul celeilalte parti, anterior intrarii in vigoare a acestui acord, si admise in conformitate cu prevederile legale in vigoare ale fiecarei parti. Totusi acordul nu se va aplica diferendelor survenite inaintea intrarii in vigoare a acestui acord.
ART. 4
Prevederile cu privire la natiunea cea mai favorizata
1. Nici o parte nu va supune, pe teritoriul sau, investitiile efectuate si veniturile care revin investitorilor celeilalte parti, la un tratament mai putin favorabil decat cel pe care il acorda investitiilor efectuate de investitorii oricarui stat tert si veniturilor care revin acestora.
2. Nici o parte nu va supune, pe teritoriul sau, investitorii celeilalte parti, in ceea ce priveste managementul, folosinta, fructificarea sau instrainarea investitiilor lor, precum si in ceea ce priveste orice activitate in legatura cu aceste investitii, la un tratament mai putin favorabil decat cel pe care il acorda investitorilor oricarui stat tert.
3. Tratamentul mentionat mai sus nu se va aplica nici unui avantaj sau privilegiu acordat investitorilor unui stat tert de catre fiecare parte, pe baza apartenentei acelei parti la uniuni economice sau vamale, zone de liber schimb, acorduri economice multilaterale sau internationale, ori pe baza unui acord incheiat intre acea parte si un stat tert, privind evitarea dublei impuneri, sau a unui aranjament privind comertul de frontiera.
ART. 5
Expropriere
1. Investitiile efectuate de catre investitorii unei parti pe teritoriul celeilalte parti nu vor fi expropriate, nationalizate sau supuse altor masuri cu efect similar, denumite in continuare expropriere, decat daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) masurile sunt adoptate in interes public si in conformitate cu procedura legala corespunzatoare;
b) masurile nu sunt discriminatorii comparativ cu masurile luate impotriva investitiilor si investitorilor unor tari terte;
c) este stabilita o procedura corespunzatoare pentru determinarea cuantumului si a metodei de plata a despagubirii.
2. Despagubirea va corespunde valorii investitiei supuse uneia dintre masurile mentionate in paragraful 1 al acestui articol si va fi prompta, adecvata si efectiva.
3. Cuantumul despagubirii va fi determinat conform principiilor recunoscute de evaluare, ca de exemplu valoarea justa de piata a investitiei la data exproprierii. In cazul in care valoarea de piata nu poate fi usor stabilita, despagubirea va fi determinata pe baza unor principii echitabile, luand in considerare, printre altele, capitalul investit, aprecierea sau deprecierea sa, veniturile curente, valoarea de inlocuire si alti factori relevanti.
4. La cererea investitorului afectat, cuantumul despagubirii poate fi reevaluat de catre un tribunal sau de un alt organ competent, conform jurisdictiei partii pe teritoriul careia a fost efectuata investitia.
5. Cuantumul despagubirii, determinat in final, va fi platit cu promptitudine investitorului, care are dreptul sa transfere fara intarziere aceste sume in valuta liber convertibila. In cazul in care plata despagubirii este amanata, investitorul va primi dobanda pentru perioada de intarziere nejustificata in efectuarea platii.
ART. 6
Despagubirea pentru pagube si pierderi
Investitorilor unei parti, ale caror investitii efectuate pe teritoriul celeilalte parti au suferit pierderi ca urmare a unui razboi sau a altui conflict armat, a unei stari nationale de urgenta, revolutii, revolte, insurectii sau a altor evenimente similare, inclusiv pierderilor ocazionate de rechizitionare, li se va acorda de catre ultima parte, in ceea ce priveste restituirea, indemnizatia, despagubirea sau alta solutionare, un tratament nu mai putin favorabil decat cel pe care aceasta il acorda investitorilor oricarui stat tert. Sumele rezultate conform acestui articol, daca este cazul, vor fi liber transferabile.
ART. 7
Transfer
1. Fiecare parte va permite transferul fara intarziere in valuta liber convertibila al:
a) veniturilor provenite din orice investitie a unui investitor al celeilalte parti;
b) sumelor rezultate din lichidarea totala sau partiala a oricarei investitii a unui investitor al celeilalte parti;
c) fondurilor pentru rambursarea imprumuturilor legate de o investitie; si
d) castigurilor persoanelor, care nu sunt nationalii sai, carora li se permite sa lucreze in legatura cu o investitie de pe teritoriul sau, si al altor sume cuvenite pentru acoperirea cheltuielilor legate de managementul investitiei.
2. Partile se angajeaza sa acorde transferurilor, la care se face referire in paragraful 1 al acestui articol, un tratament nu mai putin favorabil decat cel acordat transferurilor provenite de la investitiile efectuate de investitori ai oricarui stat tert.
3. Orice transfer la care se face referire in acest acord va fi efectuat la cursul oficial de schimb valabil la data la care se face transferul.
4. Fara intarziere, in sensul acestui articol, sunt considerate transferurile care au loc intr-o perioada necesara, in mod normal, pentru pregatirea formalitatilor de transfer. Timpul curge de la data la care cererea, impreuna cu documentele necesare au fost inaintate, in mod corespunzator, autoritatilor competente, si nu va depasi, in nici un caz, o perioada de 3 luni.
ART. 8
Subrogarea
In cazul in care o parte sau o agentie desemnata de aceasta a acordat o garantie impotriva riscurilor necomerciale, in legatura cu o investitie a unui investitor propriu, pe teritoriul celeilalte parti, si a efectuat plati catre acest investitor pe baza acestei garantii, cealalta parte va recunoaste transferul drepturilor acestui investitor catre prima parte sau catre agentia desemnata de aceasta. Subrogarea celei din urma nu va depasi drepturile initiale ale acestui investitor. In ceea ce priveste transferul platilor care trebuie efectuate catre cealalta parte, in virtutea subrogarii, se vor aplica prevederile art. VI si VII.
ART. 9
Reglementarea diferendelor privind investitiile intre investitori si parti
1. In scopul reglementarii diferendelor privind investitiile intre o parte si un investitor al celeilalte parti, vor avea loc, pe cat posibil, consultari intre partile respective, in scopul solutionarii cazului pe cale amiabila.
2. Daca prin aceste consultari, mentionate in paragraful 1 al acestui articol, nu se va ajunge la o solutie in termen de 6 luni de la data cererii pentru reglementare, investitorul poate sa supuna diferendul, la alegerea sa, pentru reglementare:
a) instantei judecatoresti a partii, la orice nivel, care are jurisdictie teritoriala; sau
b) Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (I.C.S.I.D.), prevazut de Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, deschisa spre semnare la Washington la 18 martie 1965; sau
c) unui tribunal arbitral ad-hoc, care, daca nu s-a convenit altfel de catre partile la diferend, va fi constituit in baza regulilor de arbitraj ale Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (U.N.C.I.T.R.A.L.).
3. In scopul reglementarii diferendelor, in sensul paragrafului 2 lit. b) al acestui articol, fiecare parte consimte prin aceasta sa supuna diferendul privind investitia concilierii sau arbitrajului international.
4. In nici o procedura implicand un diferend referitor la o investitie, o parte nu va invoca, in aparare, imunitatea sa, contrapretentie, drept de compensare, cand investitorul respectiv a primit sau va primi, pe baza unui contract de asigurare sau de garantie, o compensatie sau o alta despagubire pentru totalitatea pagubelor sau pentru o parte a oricarei pagube pretinse.
ART. 10
Reglementarea diferendelor dintre parti
1. Diferendele dintre parti privind interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui acord vor fi reglementate prin negocieri la nivel diplomatic.
2. Daca diferendele dintre parti nu vor putea fi astfel reglementate in termen de 12 luni, atunci acestea vor fi supuse, la cererea scrisa a oricarei parti, unui tribunal arbitral, compus din trei membri. Fiecare parte va numi un arbitru si acesti doi arbitri vor numi un presedinte care sa fie national al unui stat tert.
3. Daca una dintre parti nu si-a numit arbitrul si nu a dat curs invitatiei celeilalte parti de a face numirea in termen de doua luni, arbitrul va fi numit, la cererea ultimei parti, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
4. Daca ambii arbitri nu pot ajunge la o intelegere cu privire la alegerea presedintelui, in termen de doua luni dupa numirea lor, presedintele va fi numit, la cererea oricarei parti, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
5. Daca, in cazurile specificate in paragrafele 3 si 4 ale acestui articol, presedintele Curtii Internationale de Justitie este impiedicat sa indeplineasca functia mentionata sau daca este national al oricarei parti, numirea va fi facuta de catre vicepresedinte, iar daca acesta din urma este impiedicat sau este national al oricarei parti, numirea va fi facuta de catre judecatorul Curtii cu cea mai mare functie, care nu este national al uneia dintre parti.
6. In lipsa altor prevederi convenite de catre parti, tribunalul isi va stabili propria procedura.
7. Fiecare parte va suporta cheltuielile pentru arbitrul pe care l-a desemnat si pe cele ale reprezentarii sale in procedurile arbitrale. Cheltuielile privind presedintele si celelalte cheltuieli privind desfasurarea procedurilor arbitrale vor fi suportate in parti egale de catre parti.
8. Hotararile tribunalului vor fi definitive si obligatorii pentru fiecare parte.
ART. 11
Aplicarea altor prevederi
Ori de cate ori o problema este reglementata de catre acest acord si de catre orice alt acord, la care ambele guverne sunt parti, investitorilor li se vor aplica prevederile cele mai favorabile.
ART. 12
Intrarea in vigoare, durata si expirarea
1. Acest acord va fi ratificat conform procedurilor constitutionale sau legale ale fiecarei parti si va intra in vigoare la 30 de zile de la data ultimei notificari a oricarei parti, privind indeplinirea procedurilor interne de ratificare.
2. Acordul va ramane in vigoare pentru o perioada de 10 ani si va continua sa fie in vigoare dupa aceea, pentru alte perioade de 10 ani si in continuare, daca nu va fi denuntat in scris de catre una dintre parti cu un an inainte de expirarea sa. Dupa expirarea perioadei initiale de valabilitate, acordul poate fi denuntat oricand, printr-o notificare facuta cu cel putin un an inainte.
3. In ceea ce priveste investitiile efectuate inaintea datei de expirare a prezentului acord, prevederile art. I-XI vor continua sa fie valabile pentru o noua perioada de 10 ani de la data expirarii prezentului acord.
Drept pentru care, subsemnatii, pe deplin autorizati de catre guvernele respective, au semnat acest acord.
Incheiat in doua exemplare la Bucuresti, la 26 iunie 1997, in limbile romana, indoneziana si engleza.
Textele sunt egal autentice. In caz de diferende privind interpretarea acestui acord, textul in limba engleza va prevala.

Pentru Guvernul Romaniei,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat,
Ministerul Finantelor

Pentru Guvernul Republicii Indonezia,
Tunky Ariwibowo,
ministrul industriei si comertului

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016