Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD din 20 iulie 2002  privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACORD din 20 iulie 2002 privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 1 februarie 2003
-----------
*) Traducere.

Guvernul României şi Guvernul Republicii Elene, denumite în continuare pãrţi,
bazându-se pe regulile şi procedurile Comitetului de Asistenta pentru Dezvoltare al OECD,
având în vedere relaţia de cooperare dintre Uniunea Europeanã şi statele din regiune şi acordurile-cadru existente,
reafirmand eforturile comunitãţii internaţionale în zona,
având în vedere ca Republica Elena a formulat şi este gata sa implementeze un program amplu de dezvoltare pe cinci ani, care, completat cu sprijinul organismelor internaţionale, instituţiilor financiare şi al altor donatori bilaterali, are ca scop reconstructia şi tranzitia ţãrilor beneficiare din Balcani cãtre obiective de dezvoltare mutual agreate,
reiterand importanta abordarii unei dezvoltãri regionale în vederea contribuţiei la pacea, securitatea, prosperitatea şi stabilitatea în zona,
luând în considerare faptul ca România şi Republica Elena sunt gata sa între în relaţii contractuale, pe baza de parteneriat şi transparenta, împreunã cu un program de asistenta pentru dezvoltare, ca obiectivele prezentului program contribuie la dezvoltarea economicã şi orientarea României cãtre Uniunea Europeanã,

au convenit urmãtoarele:

ART. 1
Obiective
Ariile de acoperire a acestui program de asistenta pentru dezvoltare sunt:
a) modernizarea infrastructurii, în particular a sectoarelor energie şi transporturi;
b) promovarea investiţiilor productive;
c) modernizarea administraţiei publice şi a autoguvernarii;
d) sprijinirea instituţiilor democratice şi a cooperãrii cu Parlamentul;
e) sprijin pentru crearea statului de drept şi ridicarea nivelului de trai;
f) ajustarea inegalitatilor economice;
g) sprijinirea educaţiei şi pregãtirii vocationale pentru potenţialul administrativ şi ştiinţific.
Toate proiectele aprobate de Republica Elena, referitoare la ariile de acoperire menţionate mai sus, trebuie sa fie integrate în mod gradual în anexa B**) care face parte integrantã din prezentul acord.

----------
**) Anexa B este în curs de redactare de cãtre partea elena, care o va transmite partii romane, şi va fi publicatã anual.

ART. 2
Alocarea fondurilor de dezvoltare
a) Asistenta pentru dezvoltare acordatã de Republica Elena României în baza prezentului acord va fi în valoare de 70.430.000 euro pentru o perioada de cinci ani (2002-2006). Aceasta suma va fi alocata anual în conformitate cu prezentul program-cadru bilateral.
b) Din valoarea totalã 20% vor fi alocate de Ministerul Economiei şi Finanţelor din Republica Elena pentru investiţiile private în România care îndeplinesc obiectivele prezentului acord. Cererile pot fi transmise începând cu 1 iulie 2002.
c) Unul dintre principalele obiective ale asistenţei bilaterale pentru procesul de reconstrucţie economicã, socialã, institutionala şi de mediu în România este complementaritatea cu toate programele de dezvoltare ale Uniunii Europene, ale instituţiilor financiare internaţionale şi donatorilor bilaterali. De asemenea, trebuie luat în considerare şi impactul regional al asistenţei pentru dezvoltare.
ART. 3
Proceduri de evaluare şi monitorizare
Pãrţile au convenit asupra procedurilor de evaluare şi monitorizare a asistenţei pentru dezvoltare menţionate mai sus.
În acest context intreaga responsabilitate pentru monitorizarea şi evaluarea asistenţei pentru dezvoltare acordate partii beneficiare revine coordonatorului naţional pentru implementarea Planului elen de reconstrucţie economicã a Balcanilor, denumit în continuare HiPERB.
Procedurile sunt prezentate în anexa A care face parte integrantã din prezentul acord.
ART. 4
Comitetul mixt de management
Un comitet mixt de management va fi stabilit pentru gestionarea şi implementarea programului de asistenta pentru dezvoltare.
Procedurile privind structura, competenta şi funcţionarea Comitetului mixt de management sunt prezentate în anexa A la prezentul acord.
ART. 5
Compatibilitatea cu politicile Comunitãţii Europene
Prin punerea în aplicare a prevederilor prezentului acord Republica Elena îşi va respecta obligaţiile decurgând din poziţia de membru al Uniunii Europene.
Proiectele şi activitãţile finanţate în baza programului de asistenta pentru dezvoltare trebuie sa fie în acord cu politicile Uniunii Europene, inclusiv cele referitoare la protecţia mediului, egalitatea sexelor, transport, reţelele transeuropene (TREN), concurenta, precum şi achiziţiile publice.
Comitetul de monitorizare HiPERB va asigura coordonarea şi concordanta între proiectele finanţate în baza acestui program.
ART. 6
Concordanta şi sinergie cu alţi donatori bilaterali
Ambele pãrţi sunt de acord ca alte tari sau organizaţii şi instituţii internaţionale pentru cooperare regionala pot sa participe la susţinerea financiarã a cheltuielilor de implementare a proiectelor şi activitãţilor în baza acestui program.
Cheltuielile de cofinantare reprezintã pãrţi clare. Sprijinul financiar cumulat între HiPERB şi alte surse de finanţare nu poate depãşi 90% din costurile proiectului.
ART. 7
Forta majorã
În cazul împiedicãrii implementarii prezentului acord în urma apariţiei unor circumstanţe neprevãzute, recunoscute de pãrţi (de exemplu: rãzboi, tulburãri civile, dezastre naturale), sau în caz de pericol, urmãtoarele prevederi se vor aplica:
a) dacã durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai mica de 24 de luni, utilizarea fondurilor pentru derularea activitãţilor trebuie suspendatã;
b) dacã durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai mare de 24 de luni, pãrţile trebuie sa decidã asupra continuãrii prezentului acord. Fondurile rãmase vor fi utilizate numai dupã ce se încheie un acord între cele doua pãrţi.
Independent de cele prevãzute anterior, pãrţile, în cazul oricãror evenimente care pot afecta realizarea obiectivelor pentru care a fost prevãzutã asistenta sau îndeplinirea obligaţiilor stabilite de prezentul acord, trebuie sa ia orice mãsura necesarã pentru cea mai eficienta utilizare a asistenţei.
ART. 8
Modificarea sau suspendarea acordului
Acest acord poate fi modificat sau suspendat în orice moment dupã notificarea pãrţilor. Modificarea sau suspendarea va intra în vigoare în baza urmãtoarelor circumstanţe:
a) violarea de cãtre una dintre pãrţi a termenilor şi condiţiilor prezentului acord, în particular în cazul prelungirii sau al intarzierilor nejustificate în realizarea activitãţilor prevãzute de prezentul acord, precum şi gestionarea defectuoasã a fondurilor;
b) rezultate negative care afecteazã serios realizarea obiectivelor prezentului acord.
ART. 9
Soluţionarea diferendelor
Diferendele rezultate din implementarea şi/sau din aplicarea prezentului acord vor fi soluţionate pe cale diplomaticã.
ART. 10
Amendamente
Pãrţile pot modifica (amenda) prezentul acord printr-un schimb de note. Orice amendamente vor intra în vigoare în baza prevederilor art. 11.
ART. 11
Data intrãrii în vigoare
Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei notificãri scrise prin care pãrţile confirma ca au fost îndeplinite toate procedurile interne corespunzãtoare.
Pentru certificare, semnatarii autorizaţi de guvernele respective au semnat prezentul acord.
Semnat la Bucureşti la 20 iulie 2002, în doua exemplare originale în limba engleza, ambele texte fiind egal autentice.

Pentru Guvernul României,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrãrii europene

Pentru Guvernul Republicii Elene,
Andreas Loverdos,
subsecretar de stat pentru afaceri externe

ANEXA A

ARTICOLUL A1
Program de cooperare - acţiuni eligibile
1. În cadrul HiPERB se va încheia un acord între România şi Republica Elena, pentru perioada 2002-2006, privind un program de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani, pentru România, bazat pe prioritãţile definite în comun şi agreate de cele doua pãrţi. Programul are în vedere definirea obiectivelor pe termen lung şi a domeniilor care necesita intervenţie. Comitetul de monitorizare HiPERB evalueaza proiectele propuse şi face o recomandare Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena. Recomandarea este apoi supusã aprobãrii Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena.
2. Pe baza acordului menţionat mai sus un program anual de acţiune va fi definit de Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena. În programele anuale de acţiune obiectivele, domeniile de intervenţie şi bugetele alocate vor fi clar definite. Aceste programe anuale de acţiune pot include o lista detaliatã de proiecte sau activitãţi care urmeazã sa fie finanţate, precum şi costurile corespunzãtoare acestora.
3. Programul, conform clasificarii verticale a asistenţei bilaterale pentru dezvoltare (pe sector de destinaţie), poate acorda sprijin în urmãtoarele domenii, cu condiţia sa rãspundã obiectivelor HiPERB:
- infrastructura socialã şi servicii sociale, adicã activitãţi care au în vedere dezvoltarea standardelor de viata şi a resurselor umane în România;
- infrastructura şi servicii economice, adicã activitãţi care au în vedere dezvoltarea reţelelor, infrastructurii şi serviciilor care vor duce la creşterea activitãţii economice;
- sectoare productive, adicã activitãţi care au în vedere o gama larga de sectoare productive;
- proiecte orizontale, adicã programe care vor avea în vedere mai mult de un sector.
ARTICOLUL A2
Resurse financiare
1. Pentru perioada 2002-2006 bugetul total disponibil pentru România este de 70,43 milioane euro, în preţurile anului 2002.
2. Din bugetul total 79% se vor acorda pentru proiecte propuse oficial de ţara beneficiara. Rata asistenţei pentru aceste proiecte nu va depãşi 80% din costul total al proiectelor aprobate. În cazuri excepţionale, bine justificate, rata poate ajunge la 100% din costul total al proiectului.
3. Douãzeci la suta (20%) din fondurile de mai sus se vor aloca pentru investiţii private productive. Ministerul Economiei şi Finanţelor din Republica Elena va decide, pe baza solicitãrii întreprinderilor private, cu privire la includerea şi finanţarea investiţiilor private, conform procedurilor definite în legislaţia nationala elena. Toate cererile vor trebui sa fie în conformitate cu legislaţia şi reglementãrile din România care se aplica implementarii proiectelor specifice propuse.
4. Un procent (1%) din resursele programului pentru România va fi pus la dispoziţie Ambasadei Republicii Elene din Bucureşti şi va finanta un fond de proiecte mici. Acest fond poate, în mod special, sa ofere sprijin proiectelor mici şi, în principal, tehnice, de urgenta şi cu impact direct asupra societãţii locale, la un cost care sa nu depãşeascã 50.000 euro. Alocarea resurselor va trebui sa fie aprobatã de conducerea Ambasadei Republicii Elene din Bucureşti, care va avea responsabilitatea evaluãrii prioritatilor şi a monitorizarii implementarii acţiunilor, precum şi a raportarii cãtre Comitetul de monitorizare HiPERB în cadrul rapoartelor anuale, astfel cum se prevede la art. A11 din prezenta anexa.
5. Cu consimţãmântul ambelor pãrţi, alocarea fondurilor menţionate mai sus poate fi revizuitã în scopul de a se asigura îndeplinirea efectivã a obiectivelor acordului.
6. Contribuţiile Guvernului elen în cadrul acestui acord, inclusiv investiţiile private productive, astfel cum sunt prevãzute la paragraful 3 din acest articol, nu vor putea fi utilizate în nici un caz pentru a plati orice fel de impozite sau taxe vamale pentru proiecte pe teritoriul României. Orice costuri necesare pentru permise şi autorizaţii vor fi acoperite de beneficiarul final.

Reguli şi proceduri

ARTICOLUL A3
Definiţii
Instrumentele pentru implementarea acestui program vor fi urmãtoarele:
a) Comitetul de monitorizare HiPERB: instrumentul responsabil pentru monitorizarea şi evaluarea HiPERB. Secretarul general pentru relaţii economice internaţionale din Ministerul Economiei şi Finanţelor din Republica Elena prezideazã acest comitet. Membrii acestui comitet sunt secretarii generali ai urmãtoarelor ministere din Republica Elena: Investiţii şi Dezvoltare din Ministerul Economiei Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Dezvoltãrii, Ministerul Mediului, Ministerul Planificarii Spatiale şi lucrãrilor Publice, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Macedoniei şi Traciei;
b) Secretariatul Comitetului de monitorizare HiPERB (denumit în continuare Secretariatul): mecanismul de sprijin al Comitetului de monitorizare HiPERB, format din oficiali ai Centralei Ministerului Afacerilor Externe şi ai Biroului regional de relaţii internaţionale al Ministerului Afacerilor Externe din Salonic;
c) coordonatorul naţional al programului de cooperare economicã bilaterala (denumit în continuare coordonatorul naţional): un înalt oficial din administraţia publica din România, propus de România ca reprezentantul sau oficial şi aprobat de Republica Elena, în scopul de a asigura intreaga coordonare a programului în România, transparenta în utilizarea fondurilor HiPERB şi managementul financiar corespunzãtor;
d) Comitetul mixt de management: înfiinţarea unui comitet mixt, de comun acord între România şi Republica Elena, prezidat de reprezentanţi ai birourilor competente din Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena şi coordonatorul naţional din România. În acest comitet participa, de asemenea, reprezentanţi ai autoritãţilor competente din România (coordonatorul naţional, ministerele de resort, autoritãţile regionale şi locale responsabile pentru implementarea proiectelor) şi reprezentanţi ai ministerelor din Republica Elena care participa la Comitetul de monitorizare HiPERB, precum şi responsabilii de ţara pentru fiecare ţara partenera la Comitetul de monitorizare HiPERB. Comitetul mixt de management raporteazã Comitetului de monitorizare HiPERB;
e) contul special: cont unic purtãtor de dobanda, denominat în euro, la o banca comercialã stabilitã de Republica Elena şi care are reprezentanta în România, cãtre care Republica Elena transfera resursele pentru program în urma unei cereri exprese a coordonatorului naţional, cu indicaţia: "Acord pentru Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani".
ARTICOLUL A4
Comitetul mixt de management
Comitetul mixt de management, astfel cum este prevãzut la art. A3 paragraful d) din prezenta anexa, va fi responsabil de aplicarea, managementul şi implementarea programului şi, mai concret:
a) implementarea şi evoluţia fizica şi economicã pentru lucrãrile aprobate din program şi aspectele tehnice conexe care privesc programul, precum şi furnizarea de informaţii legate de acestea cãtre Comitetul de monitorizare HiPERB;
b) examinarea rapoartelor de progres ale programului şi aprobarea rapoartelor anuale înainte ca acestea sa fie prezentate Comitetului de monitorizare HiPERB;
c) aplicarea instrucţiunilor şi deciziilor Comitetului de monitorizare HiPERB;
d) propunerile prezentate Comitetului de monitorizare HiPERB cu privire la necesitatea aplicãrii mãsurilor adecvate.
ARTICOLUL A5
Aprobarea proiectelor - criterii de selecţie a proiectelor
1. Propunerile de proiect oficiale vor fi transmise de coordonatorul naţional pe baza unui formular-tip. Proiectele trebuie sa aibã o amploare suficienta cu impact semnificativ asupra domeniilor prioritare. Totuşi costul total al unui proiect nu va fi mai mic, în principiu, de 150.000 euro. Numai în cazuri foarte bine justificate costul total al unui proiect va fi mai mic de 150.000 euro.
2. Propunerile de proiect oficiale trebuie sa includã urmãtoarele informaţii:
● entitatea responsabilã pentru implementarea proiectului;
● natura investiţiei şi o descriere a acesteia;
● costul estimat şi localizarea proiectului, incluzând, acolo unde este cazul, o referire la proiectele de interes comun;
● un grafic indicativ de implementare a proiectului;
● acolo unde este cazul, o analiza cost-beneficii care sa includã efectele directe asupra utilizãrii forţei de munca şi o evaluare a impactului asupra mediului;
● informaţii privind regulile referitoare la contracte publice;
● planul de finanţare, incluzând, acolo unde este posibil, indicii despre viabilitatea economicã a proiectului şi finanţarea totalã pe care România o vizeazã prin program;
● compatibilitatea şi corelarea proiectelor cu politicile Comunitãţii Europene şi, eventual, cu alta asistenta financiarã complementara;
● toate informaţiile relevante ce dovedesc ca proiectele satisfac criteriile de selecţie prevãzute în prezenta anexa şi, în particular, ca beneficiile economice şi sociale pe termen mediu sunt proporţionale cu resursele desfãşurate.
3. În scopul asigurãrii unei înalte calitãţi a proiectelor, la evaluarea cererilor se vor utiliza urmãtoarele criterii de selecţie:
● compatibilitatea cu prioritãţile stabilite de comun acord cu România (natura şi tipul proiectului);
● fezabilitatea şi viabilitatea economicã a proiectelor;
● contribuţia proiectelor la implementarea politicilor Comunitãţii Europene;
● soliditatea proiectelor (soliditatea obiectului fizic şi operabilitatea proiectului);
● asigurarea finanţãrii (din aceleaşi programe sau altele ori din alte surse de finanţare) pentru alte proiecte corelate sau cu efecte complementare proiectelor menţionate;
● dezvoltarea corespunzãtoare a condiţiilor de licitaţie necesare.
Criteriile de selecţie prezentate mai sus vor face obiectul unei decizii ulterioare a Comitetului de monitorizare HiPERB.
4. Comitetul de monitorizare HiPERB va face recomandãri Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena asupra asistenţei nerambursabile în cadrul programului, cu condiţia sa fie îndeplinite cerinţele prezentului articol, în termen de 3 luni de la data primirii propunerii de proiect oficiale relevante.
ARTICOLUL A6
Prevederi financiare - eligibilitatea cheltuielilor
Cheltuiele vor fi eligibile pentru asistenta de la data deciziei aferente de aprobare de cãtre Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena.
Data finala pentru eligibilitatea cheltuielilor va fi 31 decembrie 2006.
Solicitarile de plata vor fi transmise pana la data de 30 iunie 2007, doar dacã nu se solicita altfel, datoritã circumstanţelor la care se face referire la art. 7 din acord.
Eligibilitatea cheltuielilor proiectelor individuale şi activitãţilor este definitã în directivele Comitetului de Asistenta pentru Dezvoltare al OECD.
Cheltuielile pentru achiziţionarea de terenuri sau clãdiri ori, eventual, exproprieri de terenuri nu vor fi în nici un caz eligibile pentru sprijin financiar în cadrul acestui program.
ARTICOLUL A7
Proceduri de contractare
Procedurile pentru ofertarea şi contractarea de servicii, contracte de achiziţii şi proiecte finanţate în cadrul HiPERB se vor realiza conform Programului PHARE al Comunitãţii Europene.
Cererile de oferte, atribuirea contractelor şi semnarea contractelor se vor duce la îndeplinire de cãtre autoritãţile de atribuire a contractelor din România.
ARTICOLUL A8
Angajamente
Angajamentele bugetare HiPERB se vor face pe baza deciziilor Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena, prin care sunt aprobate acţiunile legate de acestea (proiect, faza de proiect, grup de proiecte, studii sau mãsuri de sprijin tehnic).
ARTICOLUL A9
Plati
1. Plata sprijinului financiar se va face conform angajamentelor din bugetul Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani. Plãţile pot lua forma plãţilor în avans, a plãţilor intermediare sau a plãţilor finale.
2. Plãţile pot fi fãcute astfel:
a) o plata în avans, care poate atinge 20% din buget şi care va fi plãtitã dupã emiterea deciziei de finanţare;
b) plati intermediare, care pot fi transferate cu condiţia ca proiectul sa progreseze satisfãcãtor spre finalizare şi ca cel puţin doua treimi din cheltuiala care corespunde plãţii anterioare sa fie realizatã;
c) suma totalã a plãţilor fãcute conform paragrafelor a) şi b) sa nu depãşeascã 80% din totalul asistenţei acordate;
d) restul de plata al asistenţei acordate de Republica Elena va fi plãtit cu condiţia ca:
- proiectul sau faza unui proiect ori grupul de proiecte a fost îndeplinit conform obiectivelor sale;
- coordonatorul naţional a prezentat Comitetului de monitorizare HiPERB o cerere de plata finala, însoţitã de un certificat de finalizare fizica a proiectului. Cererea va fi prezentatã la finalizarea fizica a proiectului, dar nu mai târziu de 6 luni;
- România a trimis Comitetului de monitorizare HiPERB o declaraţie care certifica faptul ca informaţia din cererea de plata este corecta.
3. Responsabilul cu autorizarea contului special pentru România trebuie sa fie coordonatorul naţional, care este, de asemenea, responsabil cu emiterea certificatului la care se face referire la pct. 2 paragrafele b) şi d). Toate cererile de plata vor fi trimise de doua ori pe an şi vor fi însoţite de fişele standard de monitorizare semestriala.
4. Coordonatorul naţional va ordonã efectuarea plãţilor cãtre contractorii proiectelor respective. Plãţile pentru fiecare proiect vor fi depuse în contul special prin care se efectueazã toate plãţile pentru lucrãri şi în care se depoziteaza eventualele venituri (dobânzi etc.).
5. Ordinele de plata vor fi însoţite de un certificat de execuţie a obiectivului, care va fi apreciat ca urmare a unui control la fata locului.
6. Dobanda generata de contul special va acoperi necesitaţi diferite ale programului.
ARTICOLUL A10
Monitorizare şi evaluare
1. Coordonatorul naţional va avea responsabilitatea generalã pentru monitorizarea Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani în România.
2. România şi Republica Elena se vor asigura ca execuţia lucrãrilor în cadrul HiPERB face obiectul monitorizarii şi evaluãrii.
3. Pentru asigurarea eficientei sprijinului financiar România şi Republica Elena vor proceda la aprecierea şi evaluarea sistematica a programelor.
4. În timpul execuţiei proiectelor şi dupã finalizarea lor România şi Republica Elena vor proceda la o evaluare a execuţiei şi a impactului implementarii acestora, pentru a aprecia dacã obiectivele planificate au fost deja sau pot fi realizate. Aceasta apreciere include, printre altele, impactul proiectelor asupra mediului, conform reglementãrilor Comunitãţii Europene.
5. În timpul examinãrii cererilor individuale pentru sprijinul financiar de tip grant Republica Elena va lua în considerare rezultatele aprecierii şi evaluãrii realizate conform prevederilor prezentului articol.
6. Monitorizarea va fi asigurata prin rapoartele stabilite conform art. A11.
7. Coordonatorul naţional va trimite un raport privind progresul realizat (raport anual), cu 3 luni înainte de sfârşitul fiecãrui an de implementare. Raportul final va fi prezentat cu 6 luni înaintea finalizarii programului.
8. Pe baza rezultatelor monitorizarii şi luând în considerare observaţiile Comitetului de monitorizare HiPERB, în urma unei propuneri a României, volumul şi condiţiile asistenţei financiare aprobate iniţial şi, de asemenea, planul financiar al asistenţei pot fi ajustate.
9. Pentru a creste eficacitatea HiPERB o atentie deosebita se va acorda transparenţei managementului.
10. Cererea pentru finanţare transmisã de România va fi examinata de Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a verifica, în special, ca mecanismele administrative şi financiare sunt adecvate pentru implementarea efectivã a proiectelor.
11. Comitetul de monitorizare HiPERB va evalua proiectele pentru a determina impactul anticipat al acestora în funcţie de obiectivele HiPERB, care sunt definite pe baza de indicatori cantitativi adecvati. România va furniza toate informaţiile necesare la care se face referire la art. A9 paragraful 3, inclusiv rezultatele studiilor de fezabilitate şi evaluãrii ex ante. Pentru a face aceasta evaluare cat mai eficienta, România va furniza, de asemenea, rezultatele evaluãrii impactului asupra mediului şi, eventual, o indicare a alternativelor şi, de asemenea, a posibilitãţilor de coordonare cu alte proiecte de interes comun în aceeaşi arie de intervenţie.
ARTICOLUL A11
Rapoarte
În cadrul monitorizarii rapoartele care sunt realizate includ urmãtoarele informaţii:
a) evolutiile socioeconomice semnificative sau modificãrile în politicile naţionale, regionale ori sectoriale;
b) progresul implementarii prioritatilor şi mãsurilor HiPERB, recurgand la o definitie cuantificata a indicatorilor materiali ai rezultatului şi impactului acestora;
c) execuţia financiarã a proiectelor cu o lista a cheltuielii totale plãtite de Republica Elena şi definitia cuantificata a indicatorilor financiari;
d) mãsurile luate de Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a asigura calitatea şi eficacitatea implementarii;
e) mãsurile luate pentru a se asigura compatibilitatea cu politicile Comunitãţii Europene.
Rapoartele care vor fi transmise Comitetului de monitorizare HiPERB sunt urmãtoarele:
1. rapoarte de progres transmise de beneficiarul final la un interval de 6 luni şi care reflecta progresul implementarii unui proiect specific;
2. rapoarte anuale transmise cu 3 luni înaintea sfarsitului fiecãrui an calendaristic al implementarii, care includ urmãtoarele informaţii:
a) o descriere a proiectului initiat, însoţitã de indicatori fizici, cheltuieli pe categoria de proiect şi, eventual, mãsurile luate în ceea ce priveşte clauzele specifice conţinute în decizia de acordare a asistenţei;
b) informaţii referitoare la acţiunile de publicitate;
c) certificarea conformitatii proiectului cu decizia de acordare a asistenţei;
d) o prima evaluare a mãsurii în care rezultatele asteptate au fost atinse, inclusiv, în mod special:
- data efectivã a implementarii proiectului;
- modul în care proiectul va fi gestionat dupã finalizare;
- o confirmare, eventual, a previziunilor financiare, în special privind costurile de exploatare şi veniturile asteptate;
- confirmarea previziunilor socioeconomice, în mod special a costurilor şi beneficiilor asteptate;
- indicarea mãsurilor luate pentru a se asigura protecţia mediului şi costurile acestora;
3. raportul final transmis cel mai târziu dupã 6 luni de la data eligibilã a cheltuielii finale, care include informaţii cum ar fi:
a) asistenta financiarã angajata şi plãtitã de Republica Elena României pe categorie de proiecte din sectoarele sprijinite;
b) impactul socioeconomic în România al HiPERB, inclusiv impactul acestuia asupra sectorului forţei de munca;
c) un rezumat al informaţiilor privind programele implementate de România;
d) contribuţia HiPERB la eforturile României în ceea ce priveşte aplicarea politicilor în sectoarele sprijinite;
e) informaţii asupra mãsurilor luate pentru a se asigura coordonarea şi coerenta între proiectele finanţate în cadrul HiPERB, eforturile de investiţii ale României în sectoarele sprijinite, studiile pregãtitoare iniţiate, rezultatele aprecierii, monitorizarii şi evaluãrii proiectelor şi informaţii asupra oricãrei ajustari a proiectelor, în conformitate cu rezultatele menţionate;
f) informaţii succinte asupra rezultatelor controalelor realizate, neregulilor gãsite şi procedurilor administrative sau judiciare în derulare.
Raportul anual este transmis Comitetului de monitorizare HiPERB şi este, de asemenea, examinat şi aprobat de Comitetul mixt de management.
Dacã în intervalul de doua luni de la primirea raportului anual Comitetul de monitorizare HiPERB nu transmite o declaraţie justificatã asupra inconsistentei acestui raport, raportul menţionat va fi considerat acceptabil. În cazul raportului final aceasta perioada este de 5 luni.
ARTICOLUL A12
Controlul
România va stabili în cadrul legislativ naţional mecanismele de control financiar, va informa Republica Elena în mod corespunzãtor şi va comunica informaţii Comitetului de monitorizare HiPERB şi Republicii Elene asupra succesiunii, calendarului şi concluziilor controalelor privind proiectele finanţate în cadrul HiPERB.
Comitetul de monitorizare HiPERB îşi rezerva dreptul sa realizeze, prin Secretariat sau experţi independenţi, în cooperare cu mecanismele de control naţionale ale României:
- vizite de monitorizare pe teren la beneficiarii finali şi la proiectele în derulare;
- controale de verificare sub forma auditului financiar.
În cazul constatãrii unor nereguli în ceea ce priveşte informaţiile furnizate de beneficiarul final prin rapoarte sau prin solicitarile de plati, Comitetul de monitorizare HiPERB poate decide sa se treacã la mãsuri de remediere de cãtre beneficiarul final. În cazul în care se constata ca nu se aplica corespunzãtor mãsurile de remediere, Comitetul de monitorizare HiPERB poate reduce, suspenda şi/sau anula asistenta. Orice reducere sau anulare a asistenţei va duce la recuperarea sumelor plãtite. Cuantumul reducerii va fi determinat de partea elena, în timp ce coordonatorul naţional va fi responsabil pentru coordonarea procedurii de compensare sau recuperare a sumelor plãtite.
ARTICOLUL A13
Publicitate şi informare
România va asigura o publicitate adecvatã pentru proiectele finanţate prin HiPERB şi, în special, va informa:
- potentialii beneficiari finali cu privire la posibilitãţile de cofinantare;
- publicul larg cu privire la rolul jucat de Republica Elena în legatura cu proiectele menţionate şi rezultatele acestora.
Beneficiarii finali romani, autoritãţile de la nivel central şi local vor asigura finanţarea costurilor publicitãţii şi informãrii privind proiectele.
Responsabilitatea pentru informarea publicului larg cu privire la proiecte va reveni respectivilor beneficiari finali ai proiectelor, care vor publica conţinutul acţiunilor şi vor informa cu privire la acestea mass-media (presa, radio, televiziune), folosind modalitãţile corespunzãtoare (comunicate de presa, articole, pagini web, pliante, broşuri etc.).
Mãsurile de publicitate şi informare pentru opinia publica vor include urmãtoarele elemente:
- aşezarea de panouri la locul construcţiei;
- fixarea de plãci comemorative permanente pe infrastructuri, accesibile publicului larg.
Panourile şi plãcile comemorative vor include stema nationala a Republicii Elene şi o indicaţie privind participarea financiarã a Republicii Elene. În cazul publicaţiilor (invitaţii, comunicãri etc.) participarea Republicii Elene va fi clar indicatã. Orice comunicare referitoare la acordarea asistenţei cãtre beneficiari de cãtre autoritãţile competente va mentiona suma sau procentajul participãrii Republicii Elene. O indicaţie vizibila a participãrii Republicii Elene, precum şi stema Republicii Elene vor fi incluse în orice alt material de informare (pliant, material tipãrit, buletin informativ etc.).
România va informa Comitetul de monitorizare HiPERB prin rapoarte anuale cu privire la initiativele întreprinse în vederea asigurãrii publicitãţii pentru lucrãrile cofinantate prin HiPERB.
ARTICOLUL A14
Utilizarea euro
1. Planul financiar, solicitarile de asistenta, declaraţiile de cheltuieli, solicitarile de plati şi plãţile vor fi exprimate în euro.
2. Plãţile privind sprijinul financiar, transferate de partea elena, vor fi exprimate în euro.
3. Rata de conversie care va fi utilizata va fi cea publicatã lunar de Banca Centrala Europeanã la data la care declaraţia de cheltuieli este înregistratã în documentele contabile ale autoritãţii competente pentru managementul financiar al proiectului/programului. În cazul în care aceste informaţii nu sunt disponibile, rata de conversie va fi decisa de autoritãţile romane şi de Fondul Monetar Internaţional.
ARTICOLUL A15
Prevederi finale
1. Aceasta anexa va intra în vigoare o data cu intrarea în vigoare a Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani şi rãmâne în vigoare pana la plata finala din ultimul an al programului.
2. Rapoartele la care se face referire în cadrul art. A11, precum şi documentele schimbate între pãrţi vor fi redactate în limba engleza.
3. Orice amendamente la prezenta anexa vor fi fãcute în concordanta cu art. 10 din acord.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016