Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   3HOTARARE nr. 851 din 18 decembrie 1997  pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

3HOTARARE nr. 851 din 18 decembrie 1997 pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 7 ianuarie 1998
Guvernul Romanie hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Metodologia privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile au obligaţia de a respecta şi de a aplica integral prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 3
Propunerilor de câte normative, transmise Secretariatului General al Guvernului de cãtre instituţiile menţionate la art. 2 înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi care nu au fost înscrise pe ordinea de zi, discutate şi aprobate în şedinţa Guvernului, le sunt aplicabile procedurile stabilite prin metodologia prevãzutã la art. 1
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga Hotãrârea Guvernului 390/1993 pentru aprobarea Metodologiei privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de câte normative, publicatã în Monitorul Oficial al Romanie, Partea I, nr. 204 din 24 august 1993.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
----------------
Ministru delegat pe lângã
primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului şi a Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Remus Opris

Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Valeriu Stoica


ANEXA 1

METODOLOGIE
privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înainteazã Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora

CAP. 1
Dispoziţii privind pregãtirea, elaborarea şi avizarea propunerilor de acte normative
ART. 1
În conformitate cu prevederile Constituţiei României, mãsurile generale de conducere şi de organizare a activitãţii de stat economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament - unica autoritate legiuitoare în România.
ART. 2
(1) Guvernul adopta hotãrâri şi ordonanţe.
(2) Hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.
(3) Ordonanţele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta. În situaţiile prevãzute la art. 114 din Constituţie, Guvernul poate adopta, în mod excepţional, ordonanţe de urgenta.
ART. 3
Fiecare propunere de act normativ trebuie sa fie elaborata în conformitate cu prevederile Constituţiei şi corelata cu dispoziţiile celorlalte acte normative, astfel încât sa se integreze organic în sistemul general al legislaţiei.
ART. 4
(1) Au dreptul sa facã propuneri de acte normative Guvernului, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, urmãtoarele autoritãţi publice;
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
b) prefecturile, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti - prin Departamentul pentru Administraţie Publica Localã.
(2) Propunerile de acte normative, fãcute de autoritãţile publice locale prevãzute la alin. (1), se elaboreazã, în funcţie de importanta şi de complexitatea problemelor supuse reglementãrii, pe baza unor studii şi lucrãri de documentare aprofundate, inclusiv de legislaţie comparata, urmãrindu-se concordanta reglementãrilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele acesteia, evidentiindu-se necesitatea unei noi reglementãri. Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementãri, cu prezentarea efectelor previzibile ale soluţiilor preconizate.
(3) În vederea definitivãrii concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de acte normative, initiatorul îi va atrage în activitatea de elaborare pe toţi factorii interesaţi şi va consulta organele care urmeazã sa avizeze reglementãrile respective.
(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi elaborate cu consultarea acestora.
ART. 5
(1) În vederea elaborãrii propunerilor de acte normative, la ministere şi la celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se constituie colective speciale. Colectivul se constituie prin ordin al ministrului, în componenta acestuia fiind desemnaţi: un reprezentant al compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare europeanã, reprezentanţi ai direcţiilor corespunzãtoare profilului propunerilor de reglementare şi secretarul general din minister.
(2) Colectivul prevãzut la alin. (1) întocmeşte o prima forma a propunerii de act normativ, care se prezintã conducatorului ministerului, respectiv al organului central de specialitate initiator, iar în lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.
(3) Propunerea de act normativ este însoţitã de o expunere de motive în cazul proiectelor de legi şi de o nota de fundamentare în celelalte cazuri.
(4) În expunerea de motive sau, dupã caz, în nota de fundamentare se vor face menţiuni în legatura cu modul de avizare a propunerii de act normativ de cãtre autoritãţile publice interesate.
ART. 6
Redactarea propunerilor de acte normative se va face cu respectarea normelor de tehnica legislativã.
ART. 7
Propunerea de act normativ, însuşitã de cãtre conducãtorul ministerului sau al organului de specialitate al administraţiei publice centrale initiator, se transmite, concomitent, în copie, tuturor ministerelor, precum şi altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale interesate, care au obligaţia de a analiza şi de a comunica ministerului initiator eventualele observaţii şi propuneri, în termen de 7 zile de la primire.
ART. 8
(1) Dupã obţinerea tuturor punctelor de vedere din partea instituţiilor care avizeazã, ministerul initiator definitiveaza propunerea de act normativ. La operaţiunea de definitivare; care se face de cãtre colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1), pot participa şi reprezentanţi ai ministerelor care avizeazã şi un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatului General al Guvernului îi revine obligaţia de a asigura medierea eventualelor divergenţe apãrute între initiator şi cei care avizeazã, reprezentaţi de secretarii generali sau de secretarii de stat desemnaţi de miniştri. În cazul în care initiatorul şi cei care avizeazã îşi menţin punctele de vedere diferite, propunerea de act normativ va fi avizatã cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei Guvernului.
(3) Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalitãţii, de cãtre Ministerul Justiţiei. Avizul Ministerului Justiţiei, care încheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare, nu este obligatoriu în cazul hotãrârilor Guvernului, cu caracter individual, care sunt avizate din punct de vedere al legalitãţii de cãtre Direcţia juridicã a Secretariatului General al Guvernului.
ART. 9
Textele actelor cu caracter internaţional, care se supun aprobãrii Guvernului sau care se transmit Parlamentului spre ratificare, se dactilografiaza, la un rând şi jumãtate, prin grija ministerului initiator, care va ştampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin ştampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 10
(1) Propunerile de acte normative, avizate, se transmit de cãtre initiator Secretariatului General al Guvernului, în scopul solicitãrii, imediat, a avizului Consiliului Legislativ, care urmeazã a fi emis, potrivit legii, în termen de:
a) 24 de ore de la solicitare, pentru proiectele de ordonanţe de urgenta;
b) cel puţin 48 de ore de la solicitare, pentru proiectele de legi care urmeazã a fi transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;
c) cel puţin 10 zile de la solicitare, pentru celelalte proiecte de acte normative.
(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Direcţia juridicã, va verifica îndeplinirea condiţiilor de fond şi de forma ale fiecãrei propuneri de act normativ, precum şi concordanta prevederilor acesteia cu Programul de guvernare şi va întocmi o nota cu observaţii.
ART. 11
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţie publice centrale şi, dupã caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, în termenele şi în condiţiile stabilite prin Legea nr. 73/1993, sa furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare privind avizarea propunerilor de acte normative.
ART. 12
Propunerile de acte normative care nu corespund tuturor prevederilor art. 6, 7 şi 9 vor fi restituite initiatorilor, în vederea refacerii lor.
ART. 13
(1) Dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 10, Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) nota cuprinzând observaţiile formulate de cãtre Direcţia juridicã a Secretariatului General al Guvernului.
(2) Pe baza avizului Consiliului Legislativ şi a observaţiilor cuprinse în nota prevãzutã la alin. (1) lit. b), colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, dupã caz, de a reface propunerea de act normativ, pe care o transmite la Secretariatul General al Guvernului, stampilata pe fiecare fila, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita sa fie înscrisã. Refacerea propunerii nu presupune şi refacerea expunerii de motive sau, dupã caz, a notei de fundamentare.
ART. 14
În situaţia în care unele observaţii de fond prevãzute în avizul Consiliului Legislativ sau în nota elaborata de Direcţia juridicã a Secretariatului General al Guvernului nu au fost însuşite de cãtre de cãtre initiator, se întocmeşte o nota, semnatã de conducãtorul organului initiator, în care se motiveaza aceasta situaţie şi care însoţeşte propunerea respectiva de act normativ.

CAP. 2
Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de legi, ordonanţe şi hotãrâri ale Guvernului

ART. 15
(1) Pregãtirea şedinţelor Guvernului se realizeazã de cãtre Secretariatul General al Guvernului.
(2) În acest scop, Secretariatul General al Guvernului întruneşte colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi, alcãtuit din:
a) secretarul general adjunct al Guvernului cu probleme de analiza şi de avizare juridicã;
b) secretarul general adjunct al Guvernului pentru relaţia cu secretarii generali din ministere;
c) un secretar de stat de la Ministerul Justiţie;
d) secretarul de stat pentru relaţii cu Parlamentul.
(3) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului, se prezintã, de cãtre acesta, primului-ministru, spre aprobare, şi se comunica tuturor celor interesaţi, împreunã cu materialele aferente, cu cel puţin doua zile înainte de data programata pentru desfãşurarea şedinţei.
(4) Secretariatul General al Guvernului convoacã membrii Guvernului, reprezentanţii unor instituţii centrale, precum şi ceilalţi invitaţi a cãror prezenta este necesarã pentru buna desfãşurare a şedinţei Guvernului.
ART. 16
(1) Propunerea de act normativ care cuprinde o reglementare la nivel de hotãrâre sau de ordonanta a Guvernului devine, dupã caz, proiect de hotãrâre sau de ordonanta, dupã aprobarea de cãtre primul-ministru a înscrierii acelei propuneri pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului.
(2) Propunerea de act normativ, care, prin natura sa, conţine reglementãri la nivel de lege, devine proiect de lege dupã însuşirea sa de cãtre Guvern.
ART. 17
În cazuri excepţionale, cu aprobarea primului-ministru, pe durata desfãşurãrii şedinţei Guvernului pot fi luate în discuţie şi alte proiecte de acte normative neînscrise pe ordinea de zi. În astfel de situaţii, initiatorul are obligaţia de a-şi însuşi toate observaţiile şi propunerile ulterioare în legatura cu legalitatea proiectului respectiv, precum şi pe cele de tehnica legislativã.
ART. 18
(1) La dezbaterea proiectelor de acte normative înscrise pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului pot lua parte numai miniştrii care au depus observaţii şi propuneri, în scris, în termenul prevãzut la art. 7.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în situaţii excepţionale, justificate şi numai cu aprobarea primului-ministru, pot lua parte la dezbateri şi miniştrii care nu au depus observaţii şi propuneri, în scris, în termenul prevãzut la art. 7.
ART. 19
(1) Încheierea dezbaterii fiecãrui proiect de act normativ este marcata prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea sau respingerea acestuia, dupã caz.
(2) Înainte de începerea dezbaterii proiectelor de acte normative înscrise pe ordinea de zi, miniştrii pot solicita primului-ministru, motivat, permisiunea de retragere a unuia sau a mai multor proiecte iniţiate de ministerele ai cãror conducatori sunt. Permisiunea de retragere poate fi solicitatã şi în cadrul dezbaterii respectivelor proiecte de acte normative.
ART. 20
Dupã şedinţa Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea, dupã caz, împreunã cu iniţiatorii, a textului actului normativ aprobat de Guvern, urmãrind punerea de acord a textului propus de initiator cu amendamentele formulate şi aprobate;
b) obţinerea semnãturii primului-ministru şi a contrasemnaturilor din partea ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeazã sa aplice acel act normativ. Aceştia au obligaţia de a le contrasemna în termen de cel mult 24 de ore de la data semnãrii lor de cãtre primul-ministru;
c) transmiterea ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului spre publicare în Monitorul Oficial al României. Sunt exceptate de la publicare hotãrârile cu caracter militar, care se comunica numai instituţiilor interesate;
d) transmiterea proiectelor de legi Parlamentului, însoţite de hotãrârea de adoptare şi de expunere de motive, semnate de primul-ministru.
ART. 21
(1)Proiectele de legi şi de ordonanţe cãrora li s-au adus modificãri de fond ca urmare a discutarii şi aprobãrii lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, anterior trimiterii acestora spre adoptare la Parlament.
(2) În cazul în care, ca urmare a noii avizari de cãtre Consiliul Legislativ, este necesarã operarea unor modificãri de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul va fi repus, în mod obligatoriu, pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului.
ART. 22
Lucrãrile de documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se pãstreazã la Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sa se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.

CAP. 2
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi alte acte emise de conducãtorii ministerelor, ai altor organe centrale de specialitate, precum şi de prefecţi

ART. 23
(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ ale conducãtorilor ministerelor, ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor şi a hotãrârilor Guvernului.
(2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci când printr-o dispoziţie legalã se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(3) Ordinele şi instrucţiunilor vor fi elaborate respectându-se normele de tehnica legislativã, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective, şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu.
(4) Ordinele şi instrucţiunilor se semneazã numai de cãtre conducãtorii autoritãţilor publice emitente.
ART. 24
(1) Ministerele şi celelalte organe centrale de specialitate vor transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ, numai dupã obţinerea avizului Ministerului Justiţiei.
(2) Prefecturile vor publica ordinele emise în monitoarele oficiale ale judeţelor, potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, dacã legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementãri din sectorul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 25
Pe întregul parcurs al elaborãrii propunerilor şi proiectelor de acte normative se interzice personalului initiatorilor, cat şi celui al organelor care avizeazã, furnizarea în afarã instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
ART. 26
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţie publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza, periodic, stadiul aplicãrii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementãrilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
ART. 27
(1) În situaţia în care impotriva unei hotãrâri a Guvernului se formuleazã o reclamaţie administrativã, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, adresatã Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunica, de îndatã, atât iniţiatorului, cat şi organelor care avizeazã.
(2) Initiatorul şi organele care avizeazã au obligaţia sa reanalizeze hotãrârea prevãzutã la alin. (1) din punct de vedere al legalitãţii şi sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri concrete de menţinere, modificare şi/sau completare ori de abrogare a acesteia.
(3) Propunerile iniţiatorului şi ale organelor care avizeazã, redactarea sub forma unei note care exprima punctul de vedere adoptat, sunt prezentate Secretariatul General al Guvernului, în cadrul primei şedinţe a Guvernului, pentru a se decide cu privire la menţinerea, modificarea şi/sau completarea ori abrogarea hotãrârii care face obiectul reclamaţiei administrative.
(4) În funcţie de cele stabilite potrivit alin. (3), rãspunsul la reclamaţia administrativã este elaborat şi comunicat autorului prin grija Secretariatului General al Guvernului.
ART. 28
Atribuţiile şi competentele care revin fiecãrui compartiment din cadrul Secretariatului General al Guvernului în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei metodologii se stabilesc prin ordin al ministerului delegat pe lângã primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016