Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUT din 15 septembrie 1971  Bancii de Investitii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUT din 15 septembrie 1971 Bancii de Investitii

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 115 din 30 septembrie 1971
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Banca de Investiţii, instituţie bancarã specializatã de stat, îşi desfãşoarã activitatea sub conducerea generalã a Ministerului Finanţelor, în baza <>Decretului nr. 125/1970 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Investiţii, aprobat prin <>Legea nr. 22/1970 , cu modificãrile ulterioare şi a prezentului statut.
ART. 2
Banca de Investiţii asigura finanţarea, creditarea şi decontarea investiţiilor pentru organizaţiile de stat din industrie, construcţii, transporturi, telecomunicaţii, circulaţia mãrfurilor, gospodãria comunalã şi de locuinţe, învãţãmânt, cultura şi arta, ştiinţa, ocrotirea sãnãtãţii, cultura fizica, administraţia de stat şi alte organizaţii de stat, precum şi pentru organizaţiile cooperaţiei meşteşugãreşti şi ale cooperaţiei de consum şi alte organizaţii obşteşti, cu excepţia investiţiilor organizaţiilor de stat din subordinea Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Apelor şi a organizaţiilor cooperatiste din agricultura.
Banca de Investiţii asigura de asemenea, finanţarea, creditarea şi decontarea activitãţii de producţie în construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, inclusiv forajul, pentru organizaţiile socialiste care au conturi deschise la aceasta banca.
ART. 3
Banca de Investiţii exercita controlul bancar asupra îndeplinirii de investiţii şi de punere în funcţiune, a planurilor de producţie şi financiare, asupra folosirii fondurilor de investiţii, cu eficienta şi potrivit destinaţiei, precum şi asupra respectãrii disciplinei operaţiilor bancare şi utilizãrii mijloacelor proprii şi împrumutate de cãtre organizaţiile socialiste din domeniul sau de activitate.
ART. 4
În activitatea sa, Banca de Investiţii asigura aplicarea legilor, decretelor şi hotãrârilor Consiliului de Miniştri.
În scopul îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Banca de Investiţii colaboreazã cu Comitetul de Stat al Planificarii, cu ministerele, celelalte organe centrale, cu Banca Nationala a Republicii Socialiste România şi cu celelalte instituţii bancare specializate.
ART. 5
Banca de Investiţii este persoana juridicã, titulara de plan. Sediul Bãncii de Investiţii este în municipiul Bucureşti. Ea are sucursale, filiale şi agenţii.

CAP. 2
Fondurile Bãncii de Investiţii

ART. 6
Banca de Investiţii are urmãtoarele fonduri: fondul statutar, fondul de rezerva, fondul mijloacelor fixe, fondul de amortizare şi fonduri speciale.
Fondul statutar este de 700.000.000 lei şi constituie garanţia angajamentelor bãncii.
Fondul de rezerva se formeazã din beneficiile proprii pana la limita fondului statutar şi are aceeaşi destinaţie ca şi acesta. Fondul de rezerva poate fi utilizat şi pentru acoperirea unor eventuale pierderi rezultând din operaţiile bãncii, în condiţiile legii; fondul de rezerva utilizat pentru acoperirea unor pierderi se reconstituie din beneficii.
Fondul mijloacelor fixe reprezintã valoarea mijloacelor fixe aflate în administrarea directa a bãncii.
Fondul de amortizare se constituie din cotele de amortizare aplicate asupra valorii mijloacelor fixe şi se foloseşte potrivit legii.
Fondurile speciale se constituie pe baza legii şi pot fi utilizate numai potrivit scopurilor pentru care au fost create.

CAP. 3
Mijloacele bãneşti utilizate pentru finanţare şi creditare

ART. 7
Pentru investiţiile centralizate care se finanţeazã, se utilizeazã mijloacele organizaţiilor socialiste provenite din beneficii, din amortizarea şi lichidarea fondurilor fixe, din alte surse, precum şi din alocaţiile de la buget, destinate acestui scop, stabilite prin plan.
Organizaţiile socialiste vireazã la Banca de Investiţii mijloacele destinate finanţãrii investiţiilor centralizate, în limitele şi la termenele prevãzute de dispoziţiile legale. Sumele depuse se pãstreazã în conturile de resurse deschise la banca şi se folosesc numai în acest scop.
Alocaţiile de la bugetul republican se asigura de cãtre Ministerul Finanţelor, iar cele de la bugetele locale de cãtre comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi se pun la dispoziţia bãncii, potrivit eşalonãrii realizãrii planului de investiţii, în limita prevederilor din bugetul republican şi bugetele locale.
ART. 8
Pentru investiţiile centralizate care se crediteaza, precum şi pentru creditarea utilajelor în stoc şi în curs de montaj, se utilizeazã fondurile puse la dispoziţie, cu aceasta destiatie, de la bugetul de stat.
ART. 9
Pentru finanţarea investiţiilor necentralizate ale organizaţiilor socialiste se utilizeazã fondurile constituite, potrivit legii, şi depuse de unitãţile respective, la banca, în acest scop.
ART. 10
Pentru creditarea producţiei organizaţiilor de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi prospecţiuni geologice, Banca de Investiţii foloseşte fondul statutar şi fondul de rezerva, mijloacele bãneşti existente în conturile deschise la banca ale acestor organizaţii şi fondurile destinate finanţãrii şi creditarii investiţiilor, temporar disponibile. Atunci când aceste resurse sunt insuficiente, ele se pot completa, potrivit legii, din alte fonduri puse la dispoziţie de la bugetul de stat, precum şi din credite acordate de Banca Nationala a Republicii Socialiste România.

CAP. 4
Atribuţiile Bãncii de Investiţii

ART. 11
Banca de Investiţii îşi exercita atribuţiile prevãzute în prezentul statut cu privire la activitatea organizaţiilor socialiste menţionate la art. 2.

SECŢIUNEA 1
Atribuţii privind constituirea şi mobilizarea resurselor destinate finanţãrii investiţiilor

ART. 12
Banca de Investiţii urmãreşte, potrivit legii, constituirea resurselor destinate finanţãrii investiţiilor centralizate, din beneficii, amortizari şi alte surse, precum şi depunerea acestora la banca, în termenele stabilite, în vederea asigurãrii continuitãţii plãţii investiţiilor realizate.
ART. 13
Banca de Investiţii participa la elaborarea proiectelor planurilor de finanţare şi creditare a investiţiilor de cãtre ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, precum şi de cãtre organizaţiile socialiste subordonate acestora, urmãrind, la întocmirea şi pe parcursul realizãrii lor, mobilizarea resurselor interne şi utilizarea mijloacelor potrivit destinaţiei stabilite prin plan.
ART. 14
La organizaţiile economice de stat, Banca de Investiţii verifica, potrivit legii, justa calculare a amortizarii fondurilor fixe, urmãrind cuprinderea integrala a valorii acestora, determinarea corecta a încadrãrii lor pe categorii şi durate de serviciu normate, precum şi vãrsarea la termenele stabilite a amortizarii datorate.

SECŢIUNEA 2
Atribuţii privind analiza şi avizarea investiţiilor

ART. 15
Banca de Investiţii participa, cu Ministerul Finanţelor, la analiza şi avizarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiilor, care - potrivit legii - intra în competenta de aprobare a Consiliului de Miniştri.
ART. 16
Banca de Investiţii analizeazã şi avizeazã indicatorii de eficienta economicã la investiţiile din competenta de aprobare a ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralelor industriale, celorlalte organizaţii cu statut de centrala, întreprinderilor şi a altor organizaţii economice şi bugetare.
ART. 17
În scopul elaborãrii avizului la investiţiile din competenta de aprobare a ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, precum şi a organizaţiilor socialiste subordonate acestora, Banca de Investiţii analizeazã indicatorii tehnico-economici privind: valoarea investiţiei, volumul şi ponderea lucrãrilor de construcţii în valoarea totalã a investiţiei, durata de realizare, investiţia specifica, preţul de cost pe unitatea de produs şi cheltuieli de producţie la 1.000 lei producţie marfa, durata şi termenele de realizare a principalilor indicatori tehnico-economici proiectati, durata de recuperare a investiţiei totale, rentabilitatea, eficienta la export a produselor sau serviciilor ce se realizeazã ca urmare a investiţiei respective şi alţi indicatori, potrivit dispoziţiilor legale; analizeazã fundamentarea şi nivelul acestora comparativ cu indicatorii normati sau realizaţi la obiective de investiţii similare şi urmãreşte ca investiţia supusã avizãrii sa asigure îmbunãtãţirea activitãţii economice a unitãţii în care aceasta se va realiza. De asemenea, urmãreşte eliminarea din documentaţia tehnico-economicã a cheltuielilor care nu au o baza legalã şi nu se justifica economic.
În vederea efectuãrii analizei, banca colaboreazã cu organele de avizare ale titularului şi beneficiarului, care îi remit - odatã cu documentaţia supusã analizei - punctul lor de vedere asupra obiectivului ce se propune a se executa.
ART. 18
La investiţiile pe care le analizeazã şi avizeazã în vederea creditarii, Banca de Investiţii urmãreşte, pe lângã obiectivele enumerate la art. 17, justificarea de cãtre beneficiarii de credite a necesitãţii şi oportunitãţii investiţiilor solicitate, executarea şi recuperarea lor în termene scurte, potrivit duratelor aprobate, precum şi asigurarea bazei de materii prime şi materiale şi desfacerea produselor.
ART. 19
Banca de Investiţii organizeazã la unitãţile sale, potrivit legii, efectuarea analizei şi avizãrii indicatorilor de eficienta economicã pentru investiţiile din competenta titularilor de plan de stat şi organizaţiilor subordonate acestora şi rãspunde de conţinutul avizului dat, de emiterea acestuia în termenele stabilite şi urmãreşte modul cum se respecta mãsurile stabilite la avizare, în caz de abateri aplicând dispoziţiile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare.
ART. 20
Banca de Investiţii avizeazã investiţiile numai dacã titularii sau beneficiarii au respectat prevederile legii referitoare la justificarea necesitãţii şi oportunitãţii, fundamentarea indicatorilor şi încadrarea acestora în indicatorii normati şi fac dovada ca, pentru investiţia ce se solicita, este asigurata baza de materii prime şi desfacerea produselor şi ca investiţia respectiva conduce la îmbunãtãţirea activitãţii economice a unitãţii în care se va realiza.
ART. 21
Eventualele divergenţe în legatura cu avizul Bãncii de Investiţii, neconciliate între unitãţile bãncii şi beneficiarii de investiţii, se rezolva de organele ierarhic superioare.

SECŢIUNEA 3
Atribuţii privind finanţarea şi creditarea investiţiilor

ART. 22
Banca de Investiţii organizeazã şi efectueazã, în limita planului, documentaţiei tehnico-economice şi potrivit legii, operaţiile de finanţare şi creditare a investiţiilor centralizate pentru organizaţiile socialiste, cu cont la unitãţile sale.
La admiterea la finanţare sau creditare, banca verifica dacã investiţia este cuprinsã în plan, documentaţia tehnico-economicã este aprobatã, iar graficul de eşalonare este întocmit şi însuşi potrivit legii şi asigura respectarea duratelor de execuţie aprobate şi a termenului de punere în funcţiune planificat.
De asemenea, urmãreşte respectarea celorlalte dispoziţii legale cu privire la începerea şi execuţia lucrãrilor de investiţii, a cãror verificare îi revine ca sarcina, potrivit legii.
Banca de Investiţii este în drept sa nu admitã finanţarea şi creditarea acelor investiţii la care titularii şi beneficiarii nu respecta dispoziţiile legale cu privire la începerea lucrãrilor.
Pe parcursul finanţãrii şi creditarii, Banca de Investiţii urmãreşte şi rãspunde ca fondurile puse la dispoziţia beneficiarilor sa fie eliberate, pe mãsura realizãrii investiţiilor, cu respectarea prevederilor de plan şi în limita devizului general, a documentaţiei aprobate şi a resurselor constituite.
ART. 23
Pe parcursul realizãrii lucrãrilor, în cazul investiţiilor ce se finanţeazã, Banca de Investiţii acorda, potrivit legii, credite în scopul achizionarii utilajelor şi instalaţiilor care necesita montaj, a materialelor, a pieselor de schimb şi obiectelor de inventar de mica valoare sau scurta durata, de prima dotare, precum şi în scopul acoperirii cheltuielilor necesare efectuãrii probelor tehnologice, în vederea executãrii şi intrãrii lor în exploatare la termenele şi în condiţiile stabilite prin documentaţia aprobatã.
De asemenea, poate acorda credite, potrivit legii, în contul fondurilor planificate pentru finanţarea investiţiilor, atunci când - în cursul anului - se devanseaza executarea unor investiţii prevãzute în plan.
ART. 24
Banca de Investiţii organizeazã şi efectueazã, în limitele şi condiţiile stabilite de lege, finanţarea investiţiilor necentralizate ale organizaţiilor de stat, precum şi ale organizaţiilor cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cooperaţiei de consum şi ale altor organizaţii obşteşti.
În efectuarea operaţiilor de finanţare, ea urmãreşte ca eliberarea sumelor solicitate sa se facã în limita prevederilor documentaţiei legal aprobate şi a resurselor constituite.
ART. 25
Pentru organizaţiile de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi de prospecţiuni geologice, Banca de Investiţii acorda credite în vederea realizãrii lucrãrilor de mica mecanizare, precum şi pentru alte lucrãri productive. De asemenea, în condiţiile şi în limitele stablite prin lege, acorda credite pentru astfel de lucrãri şi altor organizaţii de stat.
ART. 26
Banca de Investiţii acorda credite pe termen lung organizaţiilor cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cooperaţiei de consum şi altor organizaţii obşteşti, potrivit legii, şi în limita sumelor stabilite anual prin bugetul de stat, pentru realizarea de investiţii.
ART. 27
Banca de Investiţii acorda, în condiţiile stabilite de lege, şi alte credite pentru investiţii.
ART. 28
Creditele pentru investiţii se acorda pe baza de acte de împrumut, bunurile procurate din credite constituind de drept garanţia bãncii, pana la rambursarea acestora.
ART. 29
Pentru operaţiile de finanţare şi creditare a investiţiilor, Banca de Investiţii percepe comisioane şi dobânzi, potrivit dispoziţiilor legale.

SECŢIUNEA 4
Atribuţii privind creditarea activitãţii de producţie a organizaţiilor de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi de prospecţiuni geologice

ART. 30
Banca de Investiţii organizeazã şi efectueazã, în limita planului şi potrivit dispoziţiilor legale, operaţiile de creditare pe termen scurt a activitãţii de producţie din sectoarele de construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, inclusiv foraj, precum şi a altor activitãţi ce intra în domeniul sau de creditare. Ea acorda credite organizaţiilor economice din aceste sectoare de activitate pentru:
- constituirea de stocuri şi efectuarea de cheltuieli de producţie şi de circulaţie, care nu sunt finanţate cu mijloacele circulante proprii, necesare îndeplinirii sarcinilor de plan;
- executarea de lucrãri şi fabricarea de produse peste plan, în condiţiile prevãzute de lege, diversificarea şi îmbunãtãţirea calitãţii producţiei, precum şi pentru alte acţiuni cu eficienta economicã;
- lucrãri executate, servicii prestate şi mãrfuri livrate;
- cheltuieli de reparaţii capitale;
- alte scopuri prevãzute de dispoziţiile legale.
Banca de Investiţii acorda, de asemenea, credite organizaţiilor de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi prospecţiuni geologice pentru cheltuielile pe care acestea le fac în ţara, în vederea executãrii de lucrãri, prestãri de servicii sau livrãri de mãrfuri, în strãinãtate, potrivit legii.
ART. 31
Creditele se acorda potrivit legii şi normelor de creditare, pe baza planului de credite pe termen scurt aprobat de Consiliul de Miniştri. Banca de Investiţii întocmeşte proiectul planului de credite pe termen scurt, în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale, pe baza propunerilor beneficiarilor de credite şi a unitãţilor sale teritoriale, dupã care acesta se prezintã Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România, pentru a fi cuprins în proiectul planului de credite pe termen scurt, ce se supune aprobãrii Consiliului de Miniştri. Banca de Investiţii colaboreazã cu Banca Nationala a Republicii Socialiste România la elaborarea şi definitivarea proiectului planului de credite pe termen scurt pe intreaga economie.
La stabilirea plafoanelor de credite şi la acordarea creditelor, banca urmãreşte accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante şi creşterea eficientei activitãţii unitãţilor economice.
Creditele se acorda în mod direct, în scop determinat, pe baza de acte de împrumut, în condiţiile garantarii lor integrale, prin gaj de valori materiale şi cu resurse financiare prevãzute a se realiza în perioadele viitoare şi a rambursarii lor în termenele stabilite prin actele de împrumut.
Banca de investiţii stabileşte, potrivit dispoziţiilor legale, modul de constituire a gajului, condiţiile în care bunurile care constituie garanţie creditelor rãmân în pãstrarea organizaţiilor beneficiare de credit, precum şi modalitatea în care ele pot dispune de aceste bnuri.
ART. 32
Termenele de rambursare a creditelor se stabilesc în funcţie de miscarea planificata a valorilor materiale şi a cheltuielilor de producţie şi circulaţie, fãrã ca perioada de creditare sa depãşeascã 12 luni, cu excepţiile prevãzute de lege.
ART. 33
Pentru organizaţiile socialiste în activitatea cãrora se menţin lipsuri în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, din care cauza ajung în situaţia de a nu se încadra în nivelul fondurilor normale aprobate, Banca de Investiţii aplica, potrivit legii, mãsuri restrictive de creditare.
ART. 34
Pentru creditele obţinute de la banca, beneficiarii plãtesc dobânzile stabilite prin dispoziţiile legale.

SECŢIUNEA 5
Atribuţii privind decontãrile şi plãţile în numerar

ART. 35
Mijloacele bãneşti ale organizaţiilor socialiste destinate, potrivit legii, finanţãrii investiţiilor, precum şi cele ale organizaţiilor socialiste a cãror activitate se finanţeazã şi crediteaza de cãtre Banca de Investiţii, se pãstreazã în mod obligatoriu în conturile deschise la aceasta banca.
Titularii de cont efectueazã încasãrile şi plãţile numai prin aceste conturi. Se excepteazã sumele care, potrivit legii, pot fi pãstrate în casa şi cele care pot fi folosite din încasãri pentru efectuarea plãţilor în numerar.
ART. 36
Conturile ce se deschid organizaţiilor socialiste la unitãţile bãncii şi modul de funcţionare a acestor conturi se stabilesc prin instrucţiunile bãncii, afarã de cazul când prin lege se dispune altfel.
ART. 37
Banca de Investiţii poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decât organizaţiile socialiste, precum şi persoanelor fizice.
ART. 38
Banca de Investiţii efectueazã decontãrile în conformitate cu prevederile legale şi normele de decontare; ea urmãreşte ca organizaţiile socialiste sa foloseascã acele forme şi instrumente de decontare care sa asigure încasarea într-un termen cat mai scurt a contravalorii lucrãrilor executate, serviciilor prestate sau produselor livrate, putând dispune folosirea celor mai corespunzãtoare forme şi instrumente de decontare.
Banca este în drept sa refuze decontarea cheltuielilor în cazurile în care se incalca legea.
ART. 39
Banca de Investiţii organizeazã şi efectueazã operaţiile în legatura cu eliberarea fondurilor necesare plãţii salariilor şi celorlalte plati în numerar, pentru organizaţiile socialiste care au conturile deschise la unitãţile sale, urmãrind întãrirea disciplinei de încasãri şi plati şi respectarea dispoziţiilor legale care reglementeazã efectuarea plãţilor în numerar.
Operaţiile de casa pentru titularii de cont se efectueazã, pe baza de convenţii, de unitãţile Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România.
Banca de Investii colaboreazã cu Banca Nationala a Republicii Socialiste România la elaborarea planului de casa pe intreaga economie, ce se prezintã spre aprobarea Consiliului de Miniştri.
Banca de Investiţii analizeazã modul de realizare a încasãrilor şi plãţilor de cãtre organizaţiile socialiste din domeniul sau de activitate şi acţioneazã, împreunã cu Banca Nationala a Republicii Socialiste România, pentru realizarea sarcinilor ce decurg din planul de casa şi pentru încadrarea evoluţiei numerarului în limitele aprobate.
ART. 40
Banca de Investiţii urmãreşte realizarea, de cãtre organizaţiile socialiste titulare de cont, a veniturilor cuvenite bugetului de stat şi virarea acestora, la termenele stabilite, potrivit legii, în conturile bugetului, deschise la Banca Nationala a Republicii Socialiste România.
Ea elibereazã, potrivit legii, mijloacele bãneşti necesare pentru acoperirea cheltuielilor unitãţilor bugetare, în limita disponibilului din conturile acestora, deschise la unitãţile sale.
ART. 41
Titularii de cont sunt obligaţi ca în termenele prevãzute de normele de decontare sa reclame eventualele neinregistrari sau înregistrãri eronate ale operaţiunilor în conturi.
ART. 42
Banca de Investiţii şi unitãţile sale îşi pãstreazã disponibilitãţile în conturi deschise la Banca Nationala a Republicii Socialiste România.
Operaţiile prin aceste conturi se efectueazã potrivit convenţiei între cele doua bãnci.

SECŢIUNEA 6
Atribuţiile privind controlul bancar

ART. 43
Banca de Investiţii efectueazã controlul în organizaţiile socialiste care au conturile deschise la unitãţile sale, urmãrind folosirea, potrivit destinaţiei stabilite prin plan şi cu maximum de eficienta, a fondurilor proprii, a celor împrumutate, precum şi a celor puse la dispoziţiile de la buget.
ART. 44
Banca de Investiţii exercita controlul strâns legat de operaţiile pe care organizaţiile socialiste le efectueazã în mod curent prin banca, în legatura cu formatea resurselor destinate finanţãrii investiţiilor, finanţarea, creditarea şi decontarea investiţiilor, finanţarea, creditarea şi decontãrile producţiei organizaţiilor de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi prospecţiuni geologice, eliberarea fondurilor de salarii şi pentru alte plati, realizarea veniturilor de stat şi celelalte sarcini specifice, prevãzute în statut.
ART. 45
La unitãţile beneficiare de investiţii, precum şi pe santiere, Banca de Investiţii, pe lângã atribuţiile menţionate în secţiunile 1-5 din prezentul capitol, exercita controlul bancar, urmãrind:
a) folosirea, potrivit destinaţiei prevãzute în plan şi cu respectarea documentaţiei tehnico-materiale, a fondurilor puse la dispoziţia acestora pentru finanţarea şi creditarea investiţiilor;
b) îndeplinirea planului de investiţii şi de punere în funcţiune, analizând stadiul elaborãrii studiilor tehnico-economice şi a proiectelor de execuţie, încheierea contractelor pentru realizarea lucrãrilor de construcţii-montaj şi livrarea utilajelor şi instalaţiilor tehnologice, asigurarea materialelor şi a forţei de munca, desfãşurarea execuţiei potrivit graficelor de eşalonare, mãsurile luate pentru pregãtirea din timp a cadrelor şi a celorlalte condiţii necesare punerii în funcţiune şi exploatãrii noilor obiective;
c) luarea mãsurilor pentru manipularea, pãstrarea şi întreţinerea utilajelor, instalaţiilor, materialelor, pieselor de schimb şi obiectelor de inventar de mica valoare sau scurta durata, cu care beneficiarii se aprovizioneaza, potrivit legii, pana la predarea lor cãtre organizaţiile de construcţii-montaj, intrarea în opera, dacã execuţia este în regie, sau prelucrarea la producţie, atunci când investiţiile s-au dat în funcţiune, precum şi îndeplinirea sarcinilor stabilite pentru punerea în aplicare a acestor mãsuri;
d) legalitatea preţurilor, tarifelor şi economicitatea cheltuielilor, realitatea cheltuielilor din documentele prezentate spre decontare, efectuand mãsurãtori de control asupra investiţiilor realizate;
e) îndeplinirea altor sarcini privind investiţiile, ce revin beneficiarilor, stabilite prin lege.
De asemenea, Banca de Investiţii efectueazã direct sau participa, alãturi de celelalte organe centrale de sinteza, la analiza şi urmãrirea realizãrii indicatorilor tehnico-economici proiectati, la investiţiile date în funcţiune.
ART. 46
La organizaţiile de construcţii, foraj, cercetare-proiectare şi prospecţiuni geologice, cu cont deschis la unitãţile sale, la subunitatile şi santierele subordonate acestor organizaţii, Banca de Investiţii exercita controlul bancar, urmãrind:
a) îndeplinirea planurilor de producţie şi financiare, folosirea capacitãţii de producţie, precum şi mãsurile luate pentru concentrarea activitãţii de construcţii în vederea realizãrii obiectivelor de investiţii în termene cat mai scurte;
b) justa stabilire a normativelor privind mijloacele circulante şi modul lor de utilizare, modul de folosire a creditelor, existenta bunurilor care constituie garanţia creditelor şi mãsurile luate pentru manipularea şi pãstrarea utilajelor tehnologice şi materialelor, de la primirea lor de la beneficiar şi pana la predarea lucrãrilor executate, pentru manipularea, depozitarea şi conservarea materialelor şi utilajelor de construcţii proprii, precum şi îndeplinirea sarcinilor stabilite pentru executarea acestor mãsuri;
c) identificarea rezervelor materiale şi bãneşti şi aducerea lor în circuitul economic, în vederea reducerii cheltuielilor de organizare şi a cheltuielilor de producţie, a duratelor de execuţie a lucrãrilor, realizãrii şi depãşirii beneficiilor planificate, creşterii productivitatii şi rentabilitatii;
d) îndeplinirea altor sarcini ce revin acestor organizaţii, stabilite prin lege.
De asemenea, banca poate exercita controlul şi la alte unitãţi sau servicii care elaboreazã proiecte pentru lucrãri finanţate sau creditate prin banca.
ART. 47
Banca de Investiţii verifica documentele de încasãri şi plati, în cont şi cu numerar, precum şi decontarea la termen a lucrãrilor executate, a serviciilor prestate şi a producţiei realizate. Ea controleazã legalitatea cheltuielilor prezentate spre decontare, înregistrãrile contabile, registrele şi datele operative şi statistice ale organizaţiilor socialiste, care au conturi la unitãţile bãncii.
De asemenea, exercita controlul bancar la organizaţiile socialiste care au conturi deschise la unitãţile sale, asupra utilizãrii fondului de salarii şi respectãrii disciplinei de casa, precum şi asupra respectãrii legilor şi normelor care reglementeazã veniturile de stat.
Banca este indreptatita sa vireze din conturile organizaţiilor socialiste în contul bugetului de stat sumele ce trebuie vãrsate potrivit legii, neachitate în termen.
ART. 48
Ca urmare a exercitãrii atribuţiilor sale de control, Banca de Investiţii acţioneazã în baza drepturilor ce le are, potrivit prezentului statut şi a altor dispoziţii legale, pentru respectarea legalitãţii, atunci când constata încãlcarea acesteia, şi sesizarea organelor în drept asupra constatãrilor fãcute, cu propuneri de mãsuri în vederea îmbunãtãţirii mersului îndeplinirii planului şi utilizãrii cu eficienta a fondurilor puse la dispoziţia organizaţiilor socialiste.

CAP. 5
Drepturile Bãncii de Investiţii

ART. 49
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Banca de Investiţii este în drept:
a) sa elaboreze proiectele de acte normative privind finanţarea, creditarea, decontarea şi controlul investiţiilor, precum şi a activitãţilor din construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, inclusiv forajul, din domeniul sau de activitate şi sa le propune Ministerului Finanţelor. Acestea se prezintã Consiliului de Miniştri de cãtre ministrul finanţelor;
b) sa avizeze proiectele de acte normative şi cu alt caracter, care intereseazã domeniul sau de activitate;
c) sa elaboreze, pe baza şi în vederea aplicãrii legii, cu acordul Ministerului Finanţelor, norme referitoare la finanţarea, creditarea, efectuarea decontãrilor, a controlului şi a celorlalte operaţii bancare privind investiţiile, activitatea de construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, inclusiv forajul, care sunt obligatorii pentru organizaţiile socialiste cu cont la unitãţile sale.
Banca de Investiţii colaborarea cu Banca Nationala a Republicii Socialiste România la întocmirea normelor privind creditarea, decontãrile, operaţiile de casa şi alte operaţii bancare şi elaboreazã, în aplicarea acestora, norme specifice domeniului sau de activitate.
Banca de Investiţii avizeazã normele elaborate de celelalte bãnci atunci când acestea se aplica şi în domeniul sau de activitate;
d) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, precum şi de la organizaţiile socialiste care au cont la aceasta banca, planul economic şi financiar, bilanţul, dãrile de seama şi orice alte date şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;
e) sa examineze împreunã cu conducerile organizaţiilor verificate sau ale celor ierarhic superioare, dupã caz, mãsurile ce trebuie luate, ca urmare a controlului bancar;
f) sa participe, prin delegaţii sãi, la şedinţele organelor de conducere ale organizaţiilor socialiste, care au cont la aceasta banca, precum şi ale organelor ierarhic superioare acestora, în care se analizeazã probleme economico-financiare sau de apãrare a proprietãţii socialiste în legatura cu activitatea de investiţii-construcţii;
g) sa editeze publicaţii privind finanţarea, creditarea, decontarea şi controlul bancar în sectoarele de investiţii, construcţii, proiectare cercetare şi prospecţiuni geologice, inclusiv forajul;
h) sa exercite orice alte drepturi, prevãzute de lege.
ART. 50
În exercitarea controlului, Banca de Investiţii este în drept:
a) sa dea, potrivit legii, dispoziţii obligatorii organizaţiilor socialiste pentru: introducerea în planurile financiare sau valutare a modificãrilor corespunzãtoare, atunci când se identifica resurse suplimentare de venituri sau posibilitãţi de reducere a cheltuielilor, rectificarea sau completarea bilanţurilor contabile, diminuarea salariilor tarifare ale salariaţilor care nu şi-au îndeplinit sarcinile, recuperarea pagubelor aduse avutului obştesc înlãturarea oricãror altor abateri de la normele legale cu caracter economic-financiar;
b) sa suspende executarea mãsurilor cu caracter economic-financiar luate de organizaţiile socialiste cu cont la unitãţile sale, când acestea contravin legii;
c) sa suspende finanţarea sau acreditarea în cazurile în care constata cheltuirea ilegala a fondurilor bãneşti, risipa sau proasta gospodãrire a mijloacelor materiale şi bãneşti, executarea de lucrãri necorespunzãtoare şi încãlcarea disciplinei financiare, precum şi în alte cazuri şi condiţii, stabilite de lege;
d) sa retragã creditele nerambursabile la termenul stabilit pe seama mijloacelor bãneşti din conturile beneficiarilor de credite;
e) sa recupereze credite înainte de termen, atunci când constata existenta de credite negarantate, credite utilizate în alte scopuri decât acelea pentru care au fost acordate, pãstrarea în condiţii necorespunzãtoare a valorilor materiale reprezentând garanţia creditelor sau sustragerea de la controlul bancar;
f) sa recupereze din conturile organizaţiilor de construcţii-montaj, de prestãri de servicii şi de proiectare, precum şi de la beneficiarii de investiţii pentru lucrãrile în regie, sumele constatate ca fiind plãtite în plus la investiţii, inclusiv pentru lucrãri necorespunzãtoare executate;
g) sa dispunã, potrivit legii, blocarea fondurilor destinate plãţii drepturilor bãneşti ale personalului tehnic-administrativ cu funcţii de conducere, în cuantumul şi condiţiile prevãzute de normele în vigoare, în cazul în care constata abateri de la dispoziţiile legale în gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti;
h) sa aplice sancţiunile financiare prevãzute de dispoziţiile legale, în cazul nerespectãrii disciplinei financiare;
i) sa ia mãsuri pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare celor care savarsesc abateri de la dispoziţiile legale;
j) sa ia orice mãsuri prevãzute de lege impotriva organizatiilor socialiste care nu îşi îndeplinesc angajamentele cãtre banca sau se abat de la disciplina de plan, financiarã, de credite, de proiect şi deviz, de decontãri şi de casa.
ART. 51
Banca de Investiţii poate primi mandat de la celelalte bãnci şi poate, la rândul ei, sa dea mandat acestora pentru operaţii privind finanţarea, creditarea şi decontarea investiţiilor, precum şi pentru alte operaţii bancare.
ART. 52
Banca de Investiţii colaboreazã cu organizaţiile de specialitate din ţara şi strãinãtate, cu atribuţii similare, în problemele bancare specifice activitãţii sale.

CAP. 6
Conducerea Bãncii de Investiţii

ART. 53
Banca de Investiţii este condusã de Consiliul de administraţie al bãncii, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea sa.
Consiliul de administraţie este format din:
a) preşedintele, primul vicepreşedinte şi vicepreşedintele bãncii;
b) directori ai unor direcţii din centrala bãncii şi conducatori ai unor unitãţi teritoriale, precum şi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul bãncii sau din afarã acesteia;
c) un delegat a sindicatelor, desemnat de Uniunea Generalã a Sindicatelor din România.
Membrii Consiliului de administraţie al bãncii prevãzuţi la lit. b se numesc de ministrul finanţelor, la propunerea preşedintelui Bãncii de Investiţii; pentru specialişti din afarã bãncii se va solicita, în prealabil, acordul conducãtorilor organelor centrale din sistemul cãrora fac parte.
Preşedintele Bãncii de Investiţii este şi preşedintele Consiliului de administraţie; în lipsa preşedintelui bãncii, atribuţiile de preşedinte se îndeplinesc de primul vicepreşedinte.
ART. 54
La şedinţele Consiliului de administraţie pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat ori obşteşti, interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii, specialişti din cadrul Bãncii de Investiţii sau din afarã acesteia.
ART. 55
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate a bãncii, Consiliul de administraţie poate constitui colective de lucru cuprinzând specialişti din cadrul bãncii sau din afarã acesteia. Desemnarea specialiştilor din afarã bãncii se va face cu acordul ministrului sau al conducatorului organului central din sistemul cãruia fac parte.
ART. 56
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor Consiliului de administraţie, problema asupra cãreia nu s-a realizat un acord este supusã conducerii Ministerului Finanţelor.
ART. 57
Şedinţele Consiliului de administraţie au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de preşedinte. Consiliul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 58
Consiliul de administraţie examineazã şi ia hotãrâri cu privire la:
a) adoptarea proiectului de statut al bãncii;
b) adoptarea structurii organizatorice a direcţiilor din centrala bãncii şi aprobarea atribuţiilor şi normelor de funcţionare a direcţiilor din centrala bãncii, precum şi ale unitãţilor teritoriale şi a structurii organizatorice a acestora;
c) competentele de exercitare a drepturilor Bãncii de Investiţii, prevãzute de lege, precum şi de rezolvare a intampinarilor în legatura cu mãsurile luate;
d) adoptarea planurilor de lucru ale bãncii şi stabilirea problemelor ce urmeazã a fi propuse pentru a se cuprinde în planul de lucru al Ministrului Finanţelor;
e) adoptarea proiectelor planurilor de credite privind constituirea resurselor şi utilizarea acestora pentru creditarea organizaţiilor socialiste cu cont la aceasta banca;
f) principalele probleme rezultate din:
- modul de constituire şi utilizare a resurselor de finanţare a investiţiilor;
- analiza şi avizarea de cãtre banca a indicatorilor tehnico-economici ai investiţiilor;
- finanţarea, creditarea, decontarea şi controlul investiţiilor;
- analiza utilizãrii fondurilor proprii şi împrumutate şi a celorlalte aspecte privind activitatea economico-financiarã a organizaţiilor din sectoarele de construcţii, proiectare, cercetãri şi prospecţiuni geologice, inclusiv forajul;
- controlul exercitat cu privire la mersul îndeplinirii planului de investiţii, de punere în funcţiune şi a celorlalte planuri economice şi financiare, utilizarea fondurilor puse la dispoziţia beneficiarilor, organizaţiilor de construcţii, organizaţiilor de cercetare-proiectare şi a celorlalte organizaţii cu cont la banca;
g) problemele în legatura cu conducerea de ansamblu a activitãţii Bãncii de Investiţii şi a unitãţilor teritoriale ale acesteia, precum şi cu exercitarea controlului bancar;
h) suspendarea parţialã sau totalã a creditarii ori a finanţãrii investiţiilor, în cazurile şi condiţiile stabilite prin lege, la organizaţiile socialiste din domeniul sau de activitate;
i) aprobarea proiectelor de instrucţiuni şi altor norme privind operaţiile şi controlul efectuat de banca;
j) aprobarea proiectelor planurilor economice şi financiare privind activitatea proprie a bãncii;
k) aprobarea indicatorilor şi documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţiile proprii;
l) aprobarea bilanţului şi dãrii de seama contabile anuale ale bãncii;
m) înfiinţarea sau desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii;
n) activitatea direcţiilor din centrala bãncii şi a unitãţilor sale teritoriale;
o) desfãşurarea controlului asupra activitãţii şi gestiunii proprii;
p) problemele privind selecţionarea, angajarea, pregãtirea, perfecţionarea şi promovarea personalului din centrala bãncii şi unitãţile teritoriale;
r) orice alte probleme legate de desfãşurarea activitãţii bãncii.
ART. 59
Consiliul de administraţie al bãncii în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata conducerii Ministerului Finanţelor pentru intreaga activitate a bãncii; fiecare membru al consiliului rãspunde în fata Consiliului de administraţie şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi sunt încredinţate.
ART. 60
Banca de Investiţii are în conducerea sa un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi doi vicepreşedinţi.
Preşedintele Bãncii de Investiţii se numeşte prin decretul Consiliului de Stat.
Primul vicepreşedinte şi vicepreşedinţii se numesc prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri, iar atribuţiile lor se stabilesc de Consiliul de administraţie al bãncii.
ART. 61
Preşedintele bãncii împreunã cu primul-vicepreşedinte şi vicepreşedinţii dezbate şi rezolva problemele curente ale activitãţii bãncii, între şedinţele consiliului şi stabilesc mãsurile necesare pentru îndeplinirea operativã a hotãrârilor consiliului.
ART. 62
Preşedintele bãncii informeazã Consiliul de administraţie al bãncii asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
În executarea hotãrârilor Consiliului de administraţie şi în exercitarea atribuţiilor proprii, preşedintele bãncii emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevãzute de lege.
ART. 63
Preşedintele bãncii reprezintã Banca de Investiţii în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, cu alte persoane juridice, cu persoane fizice, cat şi în relaţiile internaţionale, în legatura cu activitatea Bãncii de Investiţii, precum şi în problemele pentru care a primit împuterniciri din partea organelor în drept.
Preşedintele bãncii acorda împuterniciri personalului din cadrul centralei şi unitãţilor teritoriale ale bãncii şi stabileşte regimul semnaturilor.

CAP. 7
Veniturile şi cheltuielile Bãncii de Investiţii

ART. 64
Banca de Investiţii funcţioneazã pe principiul gestiunii economice şi întocmeşte plan de venituri şi cheltuieli.
Veniturile bãncii se formeazã din comisioanele şi dobânzile percepute, potrivit legii, pentru operaţiile de finanţare şi creditare, efectuate de banca.
În cheltuielile bãncii se cuprind şi dobânzile pe care banca le plãteşte, în conformitate cu dispoziţiile legale, iar în cheltuielile gospodãreşti se cuprind, potrivit legii, fondul special de premiere, precum şi sumele necesare plãţii specialiştilor din afarã bãncii, folosiţi pentru analizarea unor probleme de mare complexitate privind avizarea indicatorilor de eficienta economicã.
ART. 65
Beneficiul Bãncii de Investiţii se repartizeazã astfel:
a) 25% la bugetul republican;
b) 75% pentru constituirea fondului de rezerva al bãncii.
Dupã completarea fondului de rezerva pana la limita fondului statutar, partea din beneficiu destinatã acestui scop se vireazã la bugetul de stat.
CAP. 8
Rãspunderea civilã a Bãncii de Investiţii

ART. 66
Pentru eventuale erori în eliberarea de mijloace bãneşti, neinregistrari sau înregistrãri eronate în conturile clienţilor, banca rãspunde numai pana la limita sumei eronat eliberate, neinregistrate sau eronat înregistrate, precum şi de plata penalitatilor ce se vãrsa la bugetul de stat, suportate de client, în cazurile prevãzute de lege, dacã nu se dovedeşte ca erorile s-au produs din culpa clienţilor.
Rãspunderea bãncii înceteazã dacã nu este sesizatã prin reclamaţie, pana la expirarea termenului stabilit şi comunicat în scris, potrivit legii, titularilor de cont de a aduce la cunostinta unitãţilor bãncii neînregistrarea sau înregistrarea eronatã a operaţiilor în conturi.
Pretenţiile fata de banca sunt supuse prescripţiei prevãzute de lege.

CAP. 9
Dispoziţii finale

ART. 67
Actele de împrumut - indiferent de denumirea lor - şi extrasele de cont de împrumut privind creanţe neachitate la termen sau creanţe pe care banca este indreptatita sa le recupereze înainte de termen de la organizaţiile socialiste au putere de titlu executor, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi.
Realizarea creanţelor bãncii se face pe seama mijloacelor bãneşti din conturile beneficiarilor de credite.
În caz de lipsa de disponibil, urmãrirea recuperãrii creanţelor se poate face, pe baza, hotãrârii Consiliului de administraţie al bãncii, asupra mãrfurilor şi altor valori materiale ce aparţin organizaţiei socialiste, cu excepţia bunurilor care, potrivit legii, nu pot fi urmãrite.
Actele de împrumut de orice fel încheiate cu persoane fizice, în caz de neplata la una din scadente, au putere de titlu executor pentru intreaga creanta rãmasã de plata, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi.
ART. 68
Executarea silitã asupra mijloacelor bãneşti din conturile de finanţare sau creditare a investiţiilor se face de banca în limita prevederilor de plan şi a documentaţiei legal aprobate pentru investiţia respectiva.
ART. 69
Unitãţile teritoriale ale bãncii îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat de Consiliul de administraţie al bãncii şi exercita atribuţiile prevãzute în statutul de fata potrivit dispoziţiilor legale şi instrucţiunilor bãncii.
ART. 70
Angajaţii bãncii sunt obligaţi sa pãstreze secretul operaţiilor şi conturilor acesteia şi ale clienţilor sãi.
Relaţii asupra operaţiilor şi conturilor se dau numai titularilor de conturi şi organelor ierarhic superioare ale acestora, organele judecãtoreşti, arbitrale, de urmãrire penalã, precum şi organelor financiar-bancare, cu respectarea legii.
ART. 71
Controlul activitãţii şi gestiunii unitãţilor Bãncii de Investiţii se efectueazã de corpul de control al bãncii, potrivit dispoziţiilor legale.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016