Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULI din 28 noiembrie 2001  de buna practica de distributie angro a produselor medicamentoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULI din 28 noiembrie 2001 de buna practica de distributie angro a produselor medicamentoase

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 46 din 23 ianuarie 2002
CAP. 1
Asigurarea calitãţii distribuţiei angro a produselor medicamentoase

1. Generalitati
1.1. Distribuţia angro a produselor medicamentoase, care se realizeazã de cãtre depozitele farmaceutice, reprezintã totalitatea activitãţilor de aprovizionare, depozitare şi livrare, fãrã a include activitatea de eliberare a acestora cãtre public.
1.2. Aceasta activitate se desfãşoarã de cãtre distribuitorul angro în relatie cu producãtori, importatori, cu alţi distribuitori angro,cu farmacii sau cu alte persoane juridice autorizate sa elibereze medicamente publicului.
1.3. Toate persoanele juridice enumerate la pct. 1.1. şi 1.2. trebuie sa fie autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
1.4. Distribuitorii angro de produse medicamentoase au obligaţia sa asigure permanent o gama adecvatã de produse, în funcţie de necesitãţile terapeutice, şi sa le livreze în timpul cel mai scurt de la primirea comenzii. Aceasta reprezintã o obligaţie de serviciu public.
1.5. Produsele distribuite de cãtre depozit sunt numai cele autorizate în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
1.6. Prin aplicarea regulilor de buna practica de distribuţie angro de produse medicamentoase distribuitorii trebuie sa asigure pãstrarea calitãţii acestora, calitate care trebuie sa fie aceeaşi de-a lungul întregului lant de distribuţie.
1.7. Serviciul de inspecţie farmaceutica din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei supravegheazã respectarea Regulilor de buna practica de distribuţie angro a produselor medicamentoase la nivelul depozitelor farmaceutice.
1.8. Deciziile de neacordare, suspendare sau retragere a autorizaţiei de funcţionare se iau de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, la propunerea Serviciului de inspecţie farmaceutica, şi vor fi comunicate celui în cauza, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.

2. Principii
2.1. Obiectul Regulilor de buna practica de distribuţie este asigurarea calitãţii serviciilor de distribuţie şi a calitãţii produselor medicamentoase de-a lungul întregului lant de distribuţie angro.
2.2. Pentru implementarea şi menţinerea unui sistem de asigurare a calitãţii serviciilor şi produselor este responsabil întregul personal.
2.3. Principiile care conduc la realizarea acestui obiectiv trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) depozitarea, manipularea şi livrarea produselor se fac în asa fel încât calitatea acestora sa se pãstreze pe toatã perioada de valabilitate;
b) responsabilitãţile conducerii depozitului farmaceutic sunt definite clar, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) rotatia stocurilor se face prin aplicarea regulii "Primul intrat - primul ieşit", ţinându-se seama de termenul de valabilitate, şi se controleazã permanent;
d) produsele distribuite trebuie sa aibã o durata de valabilitate suficienta pentru a fi utilizate de pacienti;
e) spaţiile de depozitare trebuie sa fie sigure şi protejate;
f) condiţiile de conservare trebuie sa fie respectate în orice moment, inclusiv în cursul transportului;
g) produsele sunt livrate destinatarului în termenele stabilite între pãrţi;
h) toate operaţiunile sunt descrise în proceduri care trebuie fãcute cunoscute personalului, trebuie respectate şi actualizate;
i) trebuie sa existe un sistem care sa asigure urmãrirea şi regasirea unui produs pe tot parcursul circulaţiei sale;
j) trebuie sa se stabileascã un plan de urgenta specific, în care sa fie cuprinse proceduri de rechemare sau/şi de retragere;
k) se efectueazã autoinspectii în scopul controlarii modului de aplicare şi de respectare a Regulilor de buna practica de distribuţie angro a produselor medicamentoase;
l) personalul trebuie sa fie pregãtit şi instruit corespunzãtor;
m) trebuie sa se dispunã de spaţii, echipamente şi mijloace de transport corespunzãtoare;
n) trebuie sa se dispunã de proceduri şi instrucţiuni clare;
o) documentele aferente activitãţii angro sa fie ţinute în ordine, astfel încât accesul la informaţii sa fie realizat uşor;
p) spaţiile pentru distribuţia produselor trebuie sa fie amplasate, concepute, construite şi întreţinute astfel încât sa asigure securitatea şi functionabilitatea în condiţii optime a activitãţii de distribuţie angro a produselor medicamentoase.

CAP. 2
Personalul

1. Trebuie stabilitã organigrama depozitului farmaceutic.
2. Posturile-cheie sunt în principal cele de farmacist-şef şi de farmacist responsabil cu supravegherea calitãţii.
3. Sarcinile personalului trebuie sa fie detaliate în fişele postului.
4. Persoanele care ocupa posturi de rãspundere trebuie sa fie investite cu autoritatea necesarã pentru exercitarea funcţiei, pe baza deciziei conducerii societãţii comerciale.
5. Funcţiile pot fi delegate unor inlocuitori desemnaţi, care poseda o calificare echivalenta.
6. Responsabilitãţile vor fi astfel repartizate încât sa nu apara omisiuni şi suprapuneri.
7. Fiecare depozit farmaceutic trebuie sa dispunã de personal cu pregãtire adecvatã şi în numãr suficient pentru a îndeplini sarcinile date.
8. Toţi membrii personalului trebuie sa primeascã o instruire prealabilã şi continua, adaptatã activitãţilor care le sunt încredinţate.
9. Personalul trebuie sa cunoascã şi sa aplice Regulile de buna practica de distribuţie angro a produselor medicamentoase.
10. Formarea profesionalã a personalului la nivelul depozitului farmaceutic face parte din ansamblul Regulilor de buna practica de distribuţie angro a produselor medicamentoase, în sensul asigurãrii unei instruiri teoretice şi practice adecvate sarcinilor atribuite.
11. Pentru personalul nou-angajat sau pentru personalul cãruia i se atribuie o sarcina noua trebuie sa se asigure instruirea iniţialã.
12. Instruirea trebuie sa se desfãşoare continuu, iar eficienta acesteia sa se evalueze periodic.
13. Instruirea se realizeazã prin programe stabilite de cãtre conducerea societãţii comerciale şi avizate favorabil de cãtre farmacistul-şef, pentru domeniile care sunt implicate în asigurarea calitãţii serviciilor de distribuţie angro şi a produselor medicamentoase.
14. Participarea personalului la instruire se consemneazã şi se înregistreazã.
15. Igiena personalului se constituie ca program special de instruire.
16. Interdicţia de a manca, de a bea sau de a fuma în zonele destinate depozitarii ori unde se efectueazã distribuţia trebuie sa fie adusã la cunostinta personalului, sa fie afişatã şi controlatã.

CAP. 3
Spaţii

1. Spaţiile trebuie sa dispunã de suprafeţe suficiente, necesare organizãrii şi desfãşurãrii activitãţilor.
2. Spaţiile trebuie sa fie asigurate impotriva riscului de furt.
3. Spaţiile trebuie sa fie întreţinute cu grija pentru a evita depunerea de praf, murdarie, pãtrunderea insectelor şi a animalelor rozatoare.
4. Lucrãrile de întreţinere şi reparaţii trebuie realizate astfel încât sa nu afecteze calitatea produselor.
5. Curãţenia trebuie facuta conform unor proceduri scrise.
6. Spaţiile pentru odihna şi masa, vestiarele şi grupurile sanitare trebuie sa fie separate de cele destinate recepţiei, depozitarii şi expeditiei.
7. Spaţiile de depozitare trebuie sa aibã dimensiuni suficiente pentru pãstrarea în ordine a diferitelor categorii de produse: produse disponibile pentru comercializare, produse returnate, rechemate, în carantina, produse care trebuie pãstrate în anumite condiţii particulare (temperatura, umiditate, lumina) sau care necesita evidente specifice conform legislaţiei în vigoare.
8. Persoanele neautorizate de conducerea societãţii comerciale nu au acces în incinta depozitului.
9. Spaţiile trebuie sa fie astfel amenajate încât sa permitã o circulaţie logica şi uşoarã a produselor în scopul evitãrii confuziilor.
10. Depozitarea direct pe podea trebuie evitata.
11. Produsele trebuie sa fie pãstrate astfel încât calitatea acestora sa nu fie modificatã de vecinãtatea cu alte produse care fac obiectul distribuţiei angro.
12. Pentru produsele care au un regim de conservare în condiţii speciale de temperatura, lumina sau umiditate, aceste condiţii trebuie respectate.
13. Temperatura trebuie sa fie controlatã şi analizata periodic. Înregistrãrile de temperatura trebuie sa fie pãstrate în concordanta cu termenul de valabilitate al produselor.
14. Spaţiile de depozitare pentru produsele care necesita condiţii specifice de conservare trebuie sa fie dotate cu instrumente de înregistrare a temperaturii şi/sau cu alte dispozitive care pot indica momentul şi perioada de întrerupere a limitelor de temperatura impuse.
15. În incintele frigorifice destinate depozitarii produselor nu se admite prezenta alimentelor şi a bãuturilor.
16. Spaţiile de recepţie şi expediţie trebuie sa permitã protejarea produselor de intemperii.
17. Spaţiile de recepţie şi expediţie trebuie sa fie distincte de spaţiul de depozitare.
18. Produsele din clasa stupefiantelor trebuie sa fie pãstrate şi depozitate în loc separat, numai împreunã cu documentele justificative prevãzute de lege privind distribuţia acestora, şi protejate contra efractiei prin sisteme de securitate intarita sau alarma.
19. Produsele identificate ca necorespunzãtoare pentru distribuţie din diverse cauze trebuie izolate într-un spaţiu destinat, pentru a nu fi confundate şi distribuite.
20. Produsele care au termenul de valabilitate depãşit nu pot fi distribuite. Acestea trebuie retrase din stoc şi izolate.

CAP. 4
Echipamente, materiale şi sisteme informatice

1. Materialele şi echipamentele necesare depozitarii, manipulãrii, ambalarii şi livrãrii produselor trebuie sa confere siguranta maxima pentru personal şi produse.
2. Întreţinerea echipamentelor trebuie sa facã obiectul unor proceduri scrise.
3. Materialul de spalare şi curatare trebuie sa fie ales şi utilizat astfel încât sa nu devinã o sursa de deteriorare sau de contaminare a produselor.
4. Aparatele de mãsura şi dispozitivele de control trebuie sa fie etalonate şi verificate de instituţii abilitate la intervale periodice. Controalele acestor aparate şi dispozitive trebuie sa fie înregistrate.
5. Toate sistemele informatice trebuie sa fie validate de utilizator.
6. Datele stocate în sistemul informatic trebuie sa fie protejate impotriva pierderii sau alterarii prin transfer pe suport magnetic, hârtie sau alta modalitate. Datele astfel salvate trebuie sa fie pãstrate în siguranta.
7. În caz de funcţionare anormala sau de oprire a sistemului informatic trebuie prevãzute mãsuri adecvate de reabilitare sau înlocuire.

CAP. 5
Aprovizionarea, recepţia, depozitarea şi manipularea produselor

1. Aprovizionarea
1.1. Farmacistul-şef se asigura ca produsele care fac obiectul distribuţiei corespund reglementãrilor în vigoare şi, în mod special, ca au obţinut autorizaţiile şi înregistrãrile necesare.
1.2. Farmacistul-şef trebuie sa se asigure ca furnizorii de produse medicale dispun de autorizaţiile şi/sau de avizele specifice acordate de autoritãţile administrative autorizate.
2. Recepţia, depozitarea şi manipularea produselor
2.1. Operaţiunile de recepţie, depozitare şi manipulare a produselor trebuie sa se facã dupã instrucţiuni sau proceduri scrise.
2.2. Aceste operaţiuni au ca obiect, în special, verificarea conformitatii produselor recepţionate cu documentele insotitoare, termenele de valabilitate, absenta deteriorarilor aparente.
2.3. Produsele supuse unor condiţii speciale de pãstrare trebuie sa fie identificate şi depozitate imediat, în conformitate cu instrucţiunile scrise care le sunt aplicate.
2.4. Documentele care însoţesc intrarea produselor în gestiunea depozitului trebuie sa permitã regasirea originii fiecãrui produs prin menţionarea numãrului seriei sau lotului acestuia.
2.5. Produsele deteriorate, precum şi cele cu vicii ascunse trebuie sa fie izolate din stocul produselor în circulaţie şi, dacã nu pot fi distruse imediat, trebuie depozitate într-o zona clar delimitata, astfel încât sa nu poatã fi distribuite din greseala sau sa nu afecteze calitatea altor produse.
2.6. Toate tipurile de defecte constatate trebuie sa facã obiectul unor sesizãri care vor fi transmise furnizorilor într-un termen care sa le permitã acestora luarea de mãsuri rapide de remediere în conformitate cu cerinţele de calitate.

CAP. 6
Pregãtirea şi livrarea comenzilor

Operaţiunile de pregãtire, ambalare şi livrare a comenzilor trebuie sa se facã dupã proceduri sau instrucţiuni scrise.

1. Preluarea comenzii
1.1. Farmacistul-şef trebuie sa se asigure ca beneficiarii (clienţii) produselor ce urmeazã sa fie distribuite pot fi identificati şi dispun de autorizaţiile eliberate de autoritãţile administrative competente.
1.2. În acest sens trebuie sa se întocmeascã o procedura care sa descrie modul de verificare a existenţei autorizaţiilor menţionate la destinatar.

2. Pregãtirea şi ambalarea comenzilor
2.1. Comenzile trebuie pregãtite şi ambalate astfel încât sa asigure calitatea produselor.
2.2. În mod special se recomanda sa se urmãreascã urmãtoarele:
a) menţinerea integritãţii modului de condiţionare;
b) verificarea termenelor de valabilitate;
c) prevenirea deteriorarilor, furturilor şi deturnarilor;
d) eliminarea efectelor nefaste ale caldurii, frigului, luminii, umiditatii şi oricãrui factor de mediu susceptibil sa afecteze calitatea produselor;
e) protejarea produselor supuse unor condiţii speciale de pãstrare prin ambalare adecvatã şi semnalarea acestora;
f) respectarea reglementãrilor specifice anumitor produse.

3. Livrarea
3.1. Documentele care însoţesc ieşirea produselor din gestiunea depozitului trebuie sa permitã regasirea originii fiecãrui produs prin menţinerea numãrului seriei sau lotului acestuia.
3.2. În caz de urgenta, dar fãrã a se prejudicia dispoziţiile specifice aplicabile activitãţii de distribuţie, toţi distribuitorii angro trebuie sa poatã face livrãri în termenul cel mai scurt.
3.3. Produsele farmaceutice trebuie sa fie transportate în condiţii care sa asigure menţinerea calitãţii acestora astfel încât:
a) sa se asigure identificarea expeditorului şi a destinatarului;
b) sa se pãstreze integritatea modului de condiţionare a produselor;
c) sa se previnã deteriorãrile, furturile şi deturnarile produselor;
d) sa se ia mãsuri impotriva condiţiilor de caldura, frig, lumina, umiditate excesive şi impotriva microorganismelor, parazitilor şi animalelor rozatoare.
3.4. Pentru transportul produselor farmaceutice a cãror depozitare necesita condiţii speciale de pãstrare se vor utiliza echipamente speciale, adecvate.
3.5. Livrarea produselor farmaceutice se poate face numai în spaţiile beneficiarilor autorizaţi în acest scop de organismele abilitate.
3.6. Dacã transportul este efectuat de cãtre o alta societate comercialã decât cea a distribuitorului angro, trebuie sa existe un contract prealabil care sa cuprindã obligaţiile în legatura cu transportul şi livrarea, menţionate mai sus.

CAP. 7
Returnarea produselor fãrã defecte, reclamaţii, rechemari şi retrageri, produse contrafãcute, distrugere

1. Returnarea produselor fãrã defecte
1.1. Produsele fãrã defecte care au fost returnate distribuitorului de cãtre destinatar nu trebuie sa fie redistribuite pana nu se ia o decizie de repunere în circulaţie a acestora în baza unei proceduri scrise.
1.2. Aceste produse nu pot fi repuse în circulaţie decât dupã ce au fost examinate de cãtre o persoana abilitata care verifica în special dacã:
a) nu pot fi repuse în stoc produsele care necesita condiţii speciale de conservare;
b) condiţiile în care au fost pãstrate şi manipulate au fost cele adecvate;
c) termenul de valabilitate este încã suficient;
d) ambalajul de origine este intact.
1.3. Operaţiunea de returnare se poate efectua numai cu avizul farmacistului-şef al beneficiarului acestui retur.

2. Reclamaţii referitoare la calitatea produselor
2.1. Reclamaţia cu privire la calitatea unui produs trebuie înregistratã şi adusã la cunostinta furnizorului acelui produs, dacã obiectul reclamaţiei releva responsabilitatea acestuia.
2.2. Trebuie elaborata o procedura scrisã în care sa se descrie condiţiile de înregistrare şi de transmitere a informaţiilor cuprinse în reclamaţie şi în care sa se nominalizeze o persoana responsabilã cu aceasta activitate.
2.3. Toate deciziile şi mãsurile luate trebuie sa fie aduse la cunostinta farmacistului-şef.

3. Rechemari şi retrageri
3.1. Distribuitorul trebuie sa îşi alcatuiasca un sistem propriu, care sa îi permitã rechemarea şi retragerea de pe piata a oricãrui produs defectuos sau suspectat de a fi defectuos.
3.2. Distribuitorii angro de pe teritoriul naţional sau cei care lucreazã pentru export trebuie sa contribuie la buna derulare a operaţiunilor atât pentru informarea clienţilor, cat şi pentru returnarea produselor.
3.3. În cadrul sistemului de rechemare şi retragere modalitatea de înregistrare a livrãrilor trebuie sa permitã cãutarea şi contactarea cat mai rapid posibil a tuturor clienţilor şi destinatarilor potenţiali ai unui produs, aflaţi pe teritoriul naţional sau în strãinãtate.
3.4. Farmacistul-şef trebuie sa numeascã un responsabil pentru coordonarea activitãţii de rechemare şi retragere.
3.5. Pentru realizarea operaţiunii de rechemare trebuie sa fie întocmite procedurile care vor specifica faptul ca deciziile de rechemare trebuie sa poatã fi realizate cat mai rapid posibil şi în orice moment.
3.6. Produsele care fac obiectul unei rechemari trebuie sa fie retrase imediat din stocul produselor destinate livrãrii.
3.7. Toate operaţiunile de retragere trebuie sa fie înregistrate în momentul efectuãrii acestora.
3.8. Produsele returnate ca urmare a rechemarilor trebuie sa fie pãstrate separat, într-o zona identificabila. Produsele din aceasta zona nu pot fi puse în circulaţie pana nu se ia o decizie cu privire la destinaţia lor.

4. Produse contrafãcute
4.1. Produsele contrafãcute reperate în reţeaua de distribuţie trebuie sa fie pãstrate separat de alte produse, pentru a evita confuziile.
4.2. Orice recepţie a unui produs contrafacut trebuie sa fie înregistratã în momentul execuţiei.
4.3. Aceste produse trebuie sa fie identificate printr-o menţiune care sa indice cu claritate ca nu trebuie comercializate.
4.4. Autoritãţile competente, titularul autorizaţiei de punere pe piata a produsului original sau beneficiarul trebuie informat neîntârziat.

5. Distrugerea
5.1. Produsele inutilizabile trebuie sa fie distruse, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare.
5.2. Produsele care vor fi distruse şi operaţiunile de distrugere trebuie sa facã obiectul unei înregistrãri.

CAP. 8
Documente

1. Distribuitorul trebuie sa detina în principal urmãtoarele documente:
a) registre şi documente obligatorii referitoare la supravegherea produselor supuse unor reglementãri speciale;
b) lista cuprinzând furnizorii de medicamente autorizaţi de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei;
c) lista cuprinzând unitãţile beneficiare autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei;
d) facturi;
e) înregistrarea operaţiunilor referitoare la miscarea produselor în şi din depozit;
f) documente privind calitatea produselor;
g) documente referitoare la funcţionarea unitãţii (autorizaţii, proceduri, instrucţiuni scrise, înregistrãri care privesc toate operaţiunile desfãşurate în unitate şi altele, care sunt susceptibile de a avea un efect asupra calitãţii produselor sau activitãţii de distribuţie);
h) lista proprie cuprinzând medicamentele distribuite;
i) raportari periodice cãtre organele de stat competente;
j) documente financiare.
2. Toate documentele trebuie sa poatã fi puse la dispoziţie autoritãţilor competente pe parcursul întregii durate legale de deţinere.
3. Documentele fac parte integrantã din sistemul de asigurare a calitãţii şi permit eliminarea riscului de omisiune, confuzie sau eroare indus de comunicarea orala.
4. Trebuie elaborate proceduri scrise, mai ales referitoare la:
a) recepţia produselor;
b) pregãtirea comenzilor;
c) distrugerea medicamentelor expirate;
d) expediţia produselor;
e) rechemari, returnari şi reclamaţii;
f) întreţinerea şi curãţenia spaţiilor şi a echipamentelor.
5. Titlul, natura şi obiectul documentelor trebuie sa fie indicate cu claritate, astfel încât sa fie uşor de citit şi înţeles.
6. Documentele trebuie sa fie:
a) concepute, pregãtite, revizuite, distribuite şi actualizate cu grija;
b) aprobate, semnate şi datate de cãtre persoane autorizate;
c) prezentate şi paginate într-un mod care sa permitã deosebirea originalelor de copii;
d) uşor accesibile persoanelor interesate.
7. Documentele pentru care nu exista alte prevederi legale privind durata de arhivare se pãstreazã minimum 3 ani.

CAP. 9
Autoinspectia

1. Autoinspectia este operaţiunea care are drept scop determinarea conformitatii sau neconformitatii activitãţii cu prezentele reguli şi propunerea, dupã caz, de mãsuri corective necesare.
2. Autoinspectiile trebuie sa fie efectuate la intervale periodice, conform unor proceduri scrise, de cãtre persoane competente, desemnate în acest scop.
3. Mãsurile corective trebuie sa fie puse în aplicare şi verificate de cãtre farmacistul-şef şi de cãtre conducerea societãţii comerciale.

CAP. 10
Terminologie

Asigurarea calitãţii - ansamblul de acţiuni prestabilite şi sistematice necesare pentru a asigura ca un produs sau serviciu va satisface normele de calitate impuse.
Carantina - pãstrarea produselor medicamentoase într-o zona specialã, separatã fizic sau prin alte mijloace eficiente în asteptarea unei decizii asupra utilizãrii sau neutilizarii lor.
Lot de fabricaţie - cantitate definitã şi care poate fi consideratã omogenã dintr-o materie prima, dintr-un material de ambalare sau dintr-un produs finit, obţinutã printr-un proces sau printr-o serie de procese. În cazul unui proces de producţie continuu un lot de fabricaţie poate fi definit ca fiind cantitatea produsã într-un interval de timp determinat.
Numãr de serie - combinatie caracteristica de cifre şi/sau de litere care identifica în mod specific o serie.
Produs contrafacut - produs copiat în mod fraudulos.
Produs finit - produs obţinut dupã un proces de fabricaţie complet, acesta fiind produsul ce urmeazã sa fie comercializat.
Procedura - descrierea operaţiunilor care trebuie efectuate, a precautiilor care trebuie luate şi a mãsurilor care trebuie aplicate şi care sunt direct sau indirect legate de distribuţia corecta a produselor medicamentoase.
Retragere - decizia luatã pentru retragerea de pe piata a uneia sau mai multor serii de produse medicamentoase şi procedura de punere în aplicare a acestei decizii.
Rechemare - procedura privind retragerea de pe piata a unui produs.
Returnare - înapoierea la producãtor sau distribuitor a unui produs medicamentos care a fost pus pe piata.
Serie - o cantitate definitã dintr-o materie prima, material de ambalare sau produs prelucrat într-un singur proces sau serie de procese, astfel încât sa poatã fi consideratã omogenã.
Sistem informatic - un sistem care include introducerea de date, prelucrarea electronica şi furnizarea informatiei destinate a fi utilizata.
Urmãrirea produsului (trasabilitate) - capacitatea de a regasi istoricul, utilizarea şi localizarea unui produs pus pe piata prin intermediul unei identificari înregistrate.
Validare - operaţiune prin care se demonstreaza ca orice procedura, proces, echipament, material, activitate sau sistem utilizat pentru asigurarea calitãţii conduce în mod real la rezultatele prestabilite.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016