Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROTOCOL din 8 aprilie 1965  privind privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROTOCOL din 8 aprilie 1965 privind privilegiile si imunitatile Comunitatilor Europene

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 3 decembrie 2001
Inaltele pãrţi contractante,
considerând ca, potrivit art. 28 din Tratatul de instituire a Consiliului Unic şi a Comisiei Unice a Comunitãţilor Europene, aceste Comunitãţi şi Banca Europeanã de Investiţii se bucura pe teritoriile statelor membre de privilegiile şi imunitãţile necesare pentru a-şi duce la îndeplinire sarcinile,
convin asupra urmãtoarelor prevederi care sunt anexate la tratatul menţionat.

CAP. 1
Proprietate, fonduri, active şi operaţiuni ale Comunitãţilor Europene
ART. 1
Sediile şi clãdirile Comunitãţilor sunt inviolabile şi vor fi exceptate de la perchezitie, rechiziţie, confiscare sau expropriere. Proprietatea şi activele Comunitãţilor nu fac obiectul nici unei forme de constrângere administrativã sau judiciarã, în afarã cazului în care acest lucru a fost autorizat de Curtea de Justiţie.
ART. 2
Arhivele Comunitãţilor sunt inviolabile.
ART. 3
Comunitatile, activele, veniturile şi alte proprietãţi ale acestora sunt scutite de orice impozit direct.
Guvernele statelor membre iau, oricând acest lucru este posibil, mãsurile necesare pentru a remite sau a rambursa sumele reprezentând taxe indirecte ori de vânzare incluse în preţul proprietãţilor mobile sau imobile, atunci când Comunitatile fac, pentru uzul lor oficial, achiziţii substanţiale în al cãror preţ sunt incluse asemenea taxe. Aceste prevederi nu se aplica însã în cazul în care ar putea avea ca efect perturbarea concurentei în cadrul Comunitãţilor.
Nu se acorda nici o scutire de taxe sau impozite pentru ceea ce constituie simple cheltuieli pentru servicii de utilitate publica.
ART. 4
Comunitatile sunt scutite de orice taxe vamale, interdicţii şi restrictii la import şi la export cu privire la articolele destinate folosinţei lor oficiale: articolele astfel importate nu sunt lãsate, în schimbul unei sume de bani sau nu, pe teritoriul tarii în care au fost importate decât în condiţiile agreate de guvernul tarii respective.
Comunitatile sunt, de asemenea, scutite de orice taxe vamale şi de orice prohibiţii şi restrictii la importul şi exportul publicaţiilor lor.
ART. 5
Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului poate sa detina valuta de orice fel şi sa efectueze operaţiuni în conturi în valuta de orice fel.

CAP. 2
Comunicãri şi libera circulaţie
ART. 6
Pentru comunicãrile lor oficiale şi transmiterea tuturor documentelor care le aparţin instituţiile Comunitãţilor beneficiazã pe teritoriul fiecãrui stat membru de tratamentul acordat de statul respectiv misiunilor diplomatice.
Corespondenta oficialã şi alte comunicãri oficiale ale instituţiilor Comunitãţilor nu sunt cenzurate.
ART. 7
1. Preşedinţii instituţiilor aparţinând Comunitãţilor pot elibera membrilor sau funcţionarilor din cadrul acestor instituţii permise de libera circulaţie, într-o forma prescrisã de Consiliu, pe care autoritãţile statelor membre le vor recunoaşte ca documente de cãlãtorie valabile. Aceste permise de libera circulaţie sunt eliberate, pentru oficiali şi alţi funcţionari, în condiţiile prevãzute în regulamentele de personal cu privire la oficiali şi în condiţiile de angajare a altor funcţionari ai Comunitãţilor.
Comisia poate încheia înţelegeri pentru ca permisele de libera trecere sa fie recunoscute ca documente de cãlãtorie valabile pe teritoriul terţilor.
2. Prevederile art. 6 din Protocolul privind privilegiile şi imunitãţile Comunitãţii Europene a Carbunelui şi Otelului rãmân totuşi aplicabile pentru membrii şi functionarii instituţiilor care, la data intrãrii în vigoare a tratatului menţionat, se afla în posesia permiselor de libera trecere specificate în articolul menţionat, pana când vor fi aplicate prevederile alin. 1 al prezentului articol.

CAP. 3
Membrii Parlamentului European
ART. 8
Nici o restrictie de ordin administrativ sau de alta natura nu poate fi impusa liberei circulatii a membrilor Parlamentului European care se deplaseaza sau se înapoiazã de la locul întrunirii Parlamentului European.
În privinta procedurilor vamale şi a controlului schimburilor valutare membrilor Parlamentului European li se acorda:
a) de cãtre guvernul propriu aceleaşi înlesniri ca şi cele acordate inaltilor oficiali care se deplaseaza în strãinãtate în misiune oficialã temporarã;
b) de cãtre guvernele celorlalte state membre aceleaşi înlesniri ca şi cele acordate reprezentanţilor guvernelor strãine aflaţi în misiune oficialã temporarã.
ART. 9
Membrii Parlamentului European nu pot fi subiectul nici unei forme de ancheta, detenţie sau al altor proceduri legale pentru opiniile ori voturile exprimate în exercitarea funcţiilor lor.
ART. 10
Pe durata sesiunilor Parlamentului European membrii acestuia beneficiazã:
a) pe teritoriul statului lor de imunitãţile acordate membrilor parlamentului tarii lor;
b) pe teritoriul oricãrui alt stat membru de imunitate fata de orice mãsura de detenţie şi alte proceduri legale.
Imunitatea se aplica, de asemenea, membrilor Parlamentului European atunci când aceştia se deplaseaza sau se înapoiazã de la locul de întrunire a Parlamentului European.
Imunitatea nu poate fi invocatã în cazul în care un membru al Parlamentului European este surprins în flagrant delict şi nici nu poate impiedica Parlamentul European sa îşi exercite dreptul de a ridica imunitatea unuia dintre membrii sãi.

CAP. 4
Reprezentanţii statelor membre, care iau parte la activitãţile desfãşurate de instituţiile Comunitãţilor Europene
ART. 11
Reprezentanţii statelor membre, care iau parte la activitãţile desfãşurate de instituţii ale Comunitãţilor, consilierii lor şi experţii în probleme tehnice se bucura, pe durata exercitãrii funcţiilor lor şi în decursul cãlãtoriilor lor cãtre sau de la locul reuniunii, de privilegiile, imunitãţile şi facilitãţile uzuale.
Prezentul articol se aplica, de asemenea, membrilor organismelor consultative ale Comunitãţilor.

CAP. 5
Oficiali şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor Europene
ART. 12
Pe teritoriul fiecãrui stat membru şi indiferent de naţionalitatea lor, oficialii şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor:
a) sunt supuşi prevederilor tratatelor privind, pe de o parte, regulile cu privire la responsabilitatea oficialilor şi a altor funcţionari fata de Comunitãţi şi, pe de alta parte, jurisdicţiei Curţii în dispute între Comunitãţi şi oficialii lor sau alţi funcţionari şi se bucura de imunitate de jurisdicţie pentru actele îndeplinite în calitatea lor oficialã, inclusiv cuvintele spuse sau scrise. Ei continua sa beneficieze de aceasta imunitate şi dupã încheierea misiunii oficiale;
b) nu sunt supuşi nici ei, nici sotiile lor şi nici membrii familiei aflaţi în întreţinerea lor restrictiilor privind imigrarea sau formalitãţilor de înregistrare a strãinilor;
c) în privinta operaţiunilor valutare şi a reglementãrilor de schimb valutar, beneficiazã de aceleaşi înlesniri acordate uzual oficialilor organizaţiilor internaţionale;
d) au dreptul de a importa, cu scutire de taxe vamale, mobilierul şi efectele lor, în momentul luãrii în primire a postului în ţara respectiva, şi de a le reexporta, cu scutire de taxe vamale, la terminarea îndatoririlor în acea ţara, ambele operaţiuni fiind supuse condiţiilor pe care le considera necesare guvernul tarii în care îşi exercita acest drept;
e) au dreptul de a importa, cu scutire de taxe vamale, un automobil pentru uz personal, achiziţionat fie din ţara în care au fost rezidenţi anterior, fie din ţara ai carei cetãţeni sunt, conform reglementãrilor care guverneazã piata interna din acea ţara, şi de a-l reexporta, cu scutire de taxe vamale, ambele operaţiuni fiind supuse condiţiilor pe care le considera necesare guvernul tarii respective.
ART. 13
Oficialii şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor au obligaţia de a plati un impozit în beneficiul Comunitãţilor pe salariile, indemnizaţiile şi remuneraţiile care le sunt plãtite de Comunitãţi, conform condiţiilor şi procedurilor stabilite de Consiliu, în baza propunerii formulate de Comisie.
Ei sunt exceptaţi de la plata impozitelor naţionale pe salarii, indemnizaţii şi remuneraţii plãtite de Comunitãţi.
ART. 14
În cazul aplicãrii impozitului pe venit, a altor taxe sociale şi al aplicãrii convenţiilor privind evitarea dublei impuneri, încheiate între statele membre ale Comunitãţilor, pentru oficiali şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor, care, numai din ratiuni de exercitare a funcţiilor lor în serviciul Comunitãţilor, îşi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru, altul decât ţara lor de domiciliu, în care sunt impozitati, la intrarea în serviciul Comunitãţilor se va considera atât în ţara de resedinta, cat şi în ţara lor de domiciliu, în care sunt impozitati, ca aceştia şi-au menţinut domiciliul în aceasta din urma ţara, dacã respectiva ţara este membra a Comunitãţilor.
Prevederea se aplica, de asemenea, unei sotii, dacã aceasta nu este angajata separat în alta activitate aducatoare de câştig, şi copiilor aflaţi în întreţinerea şi grija persoanelor menţionate în prezentul articol.
Proprietãţile mobile aparţinând persoanelor menţionate la alineatul precedent şi aflate pe teritoriul tarii în care acestea sunt rezidente sunt exceptate de la îndatoririle referitoare la deces din ţara respectiva; pentru evaluarea unor asemenea îndatoriri aceste proprietãţi sunt considerate ca fiind valabile în ţara de domiciliu, în care sunt impozitate acele persoane, fãcând obiectul drepturilor ţãrilor terţe şi al posibilei aplicari a prevederilor convenţiilor internaţionale cu privire la dubla impunere.
Orice domiciliu obţinut numai din ratiuni de exercitare a funcţiilor lor în serviciul altor organizaţii internaţionale nu este luat în considerare la aplicarea prevederilor prezentului articol.
ART. 15
Consiliul, actionand în unanimitate la propunerea Comisiei, elaboreazã un plan al beneficiilor de securitate socialã pentru oficiali şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor.
ART. 16
Consiliul, actionand la propunerea Comisiei şi dupã consultarea celorlalte instituţii interesate, stabileşte categoriile de oficiali şi alţi funcţionari ai Comunitãţilor, cãrora li se aplica, în totalitate sau parţial, prevederile art. 12, art. 13 alin. 2 şi ale art. 14.
Numele, gradele şi adresele oficialilor şi ale altor funcţionari care fac parte din aceste categorii sunt comunicate periodic guvernelor statelor membre.

CAP. 6
Privilegiile şi imunitãţile misiunilor ţãrilor terţe, acreditate pe lângã Comunitatile Europene
ART. 17
Statul membru pe al cãrui teritoriu îşi au sediul Comunitatile acorda imunitãţile şi privilegiile diplomatice uzuale misiunilor aparţinând ţãrilor terţe, acreditate pe lângã Comunitãţi.

CAP. 7
Dispoziţii generale
ART. 18
Privilegiile, imunitãţile şi facilitãţile sunt acordate oficialilor şi altor funcţionari ai Comunitãţilor exclusiv în interesul Comunitãţilor.
Fiecãrei instituţii a Comunitãţilor i se cere sa ridice imunitatea acordatã unui oficial sau unui alt funcţionar dacã instituţia considera ca ridicarea acelei imunitãţi nu este contrarã intereselor Comunitãţilor.
ART. 19
În sensul aplicãrii prezentului protocol instituţiile Comunitãţilor coopereazã cu autoritãţile responsabile ale statelor membre interesate.
ART. 20
Prevederile art. 12, 13, 14, 15 şi 18 se aplica membrilor Comisiei.
ART. 21
Prevederile art. 12, 13, 14, 15 şi 18 se aplica judecãtorilor, avocaţilor generali, grefierilor şi raportorilor asistenţi ai Curţii de Justiţie, fãrã a aduce atingere dispoziţiilor art. 3 din Protocoalele privind statutul Curţii de Justiţie, care se referã la imunitatea judecãtorilor şi avocaţilor generali fata de procedurile legale.
ART. 22
Prezentul protocol se aplica, de asemenea, Bãncii Europene de Investiţii, membrilor organismelor sale, personalului sau şi reprezentanţilor statelor membre care iau parte la activitãţile sale, fãrã a aduce atingere dispoziţiilor Protocolului privind statutul bãncii.
Banca Europeanã de Investiţii este, de asemenea, exceptatã de la orice forma de impozitare sau impunere de aceeaşi natura, ocazionatã de vreo creştere a capitalului sau, precum şi de la diferitele formalitãţi care pot avea legatura cu aceasta în statul în care banca îşi are sediul. Similar dizolvarea sau lichidarea acesteia nu trebuie sa determine nici o impunere. În sfârşit, activitãţile bãncii şi ale organismelor sale, desfãşurate conform statutului acesteia, nu fac obiectul vreunei taxe de circulaţie.
ART. 23*)
Prezentul protocol se aplica, de asemenea, Bãncii Centrale Europene, membrilor organismelor sale şi personalului sau, fãrã a aduce atingere dispoziţiilor Protocolului privind Statutul sistemului european al bãncilor centrale şi al Bãncii Centrale Europene.
Banca Centrala Europeanã este, de asemenea, exceptatã de la orice forma de impozitare sau impunere de aceeaşi natura, ocazionatã de vreo creştere a capitalului sau, precum şi de la diferitele formalitãţi care pot avea legatura cu aceasta în statul în care banca îşi are sediul. Activitãţile bãncii şi ale organismelor sale, desfãşurate conform Statutului sistemului european al bãncilor centrale şi al Bãncii Centrale Europene, nu fac obiectul vreunei taxe de circulaţie.
Dispoziţiile menţionate se aplica, de asemenea, Institutului Monetar European. Dizolvarea sau lichidarea acestuia nu trebuie sa determine nici o impunere.
Drept mãrturie a celor de mai sus, subsemnaţii plenipotentiari semneazã prezentul protocol.
Încheiat la Bruxelles la 8 aprilie 1965.
-----------------
*) Articol introdus de art. 9 alin. (5) din Tratatul de la Amsterdam.

Paul Henri Spk
Kurt SchmScker
Maurice Couve de Murville

Amintore Fanfani
Pierre Werner
J.M.A.H. Luns
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016