Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME nr. 5 din 6 mai 1997  privind conditiile efectuarii platilor externe pentru importurile de marfuri si controlul bancar al acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME nr. 5 din 6 mai 1997 privind conditiile efectuarii platilor externe pentru importurile de marfuri si controlul bancar al acestora

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 11 septembrie 1997
În aplicarea prevederilor <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 12/1995 , şi ale cap. VI din Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare, emis de Banca Nationala a României la 18 august 1994 şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 19 septembrie 1994, cu modificãrile ulterioare, societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor efectua controlul bancar, în cazul plãţilor externe în valuta şi în lei, efectuate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, pentru importurile de mãrfuri dispuse de rezidenţi, potrivit prezentelor norme.

1. În cazul plãţilor în avans

1.1. Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor executa ordinele de plata la extern în avans, pentru importuri de mãrfuri, dispuse prin formularele: Dispoziţie de plata valutarã externa (D.P.V.E.)/Cerere de deschidere acreditiv (C.D.A.), pe baza de documente, respectiv contractul extern de import sau orice alt document cu o astfel de valoare, urmãrindu-se justificarea realizãrii importurilor, respectiv a repatrierii valutei, în cazul plãţilor în avans ale importurilor pentru care nu s-a livrat marfa.
1.2. Ridicãrile de numerar în limita a 5.000 dolari S.U.A. de la societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România, de cãtre persoanele fizice, pentru importul de mãrfuri conform prevederilor pct. 23 din regulamentul menţionat mai sus, se vor efectua cu întocmirea corespunzãtoare a formularului D.P.V.E. şi sunt considerate ca plati în avans, urmând a fi justificate cu documentele prevãzute de prezentele norme, inclusiv cu chitanţa ce atesta plata sumei în numerar.
1.3. Persoanele rezidente care dispun efectuarea de plati externe reprezentând avansuri pentru importuri de mãrfuri, inclusiv importuri temporare (leasing), au obligaţia ca, în cel mult 15 zile calendaristice de la intrarea mãrfii pe teritoriul României, inclusiv în zonele libere, sa prezinte, spre justificare, societãţii bancare prin care s-a efectuat plata avansului la extern, documentele care fac dovada realizãrii importului în cauza; din care, în mod obligatoriu, factura externa definitiva şi documentele care sa ateste intrarea mãrfurilor importate în ţara, respectiv declaraţia vamalã de import ori documentele specifice zonelor libere, prin care se confirma intrarea mãrfurilor importate în zona libera, şi care trebuie sa precizeze denumirea mãrfii, cantitatea şi valoarea acesteia (licenta de depozitare, manifestul de marfa etc.) şi sa fie vizate de administraţia zonei libere în care au intrat. Plãţile în avans pentru importurile destinate lucrãrilor de construcţii-montaj în strãinãtate se vor justifica pe baza facturii externe definitive şi a documentului vamal care atesta intrarea mãrfii pe teritoriul tarii respective; în situaţia efectuãrii plãţii în avans pentru importuri din ţara unde are loc lucrarea, justificarea se va realiza pe baza facturii externe definitive şi a documentului care atesta recepţia mãrfii.
În cazul plãţilor în avans pentru importuri pentru care nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea, nu s-a prestat serviciul în termenul contractual prevãzut ori nu s-a restituit avansul plãtit, repatrierea sumelor, respectiv justificarea avansurilor cu documentele menţionate, se va efectua în maximum 15 zile calendaristice calculate de la data ultimului termen contractual de livrare, de executare sau de prestare, termen care nu va putea depãşi: 45 de zile calendaristice pentru zona Europa şi Orientul Mijlociu şi 75 de zile calendaristice pentru celelalte zone geografice, calculate de la data efectuãrii plãţii în avans.
În situaţia în care în documentele menţionate mai sus nu este stabilit un termen de livrare, de executare sau de prestare, termenele maxime de justificare a avansului vor fi cele precizate mai sus.
În anumite situaţii (confiscari în favoarea statului de cãtre organele abilitate, marfa lipsa cantitativ înainte de vamuire, dar intrata pe teritoriul României), se vor lua în considerare, în vederea justificarii plãţii în avans, documentele emise în acest sens de organele respective.
1.4. În cazul rezidenţilor, ordonatori de plati externe în avans, care nu au justificat cu documente realizarea importurilor ori nu au repatriat sumele respective în termenele stabilite la pct. 1.3, societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor executa alte plati de avansuri, pentru importuri de mãrfuri dispuse de titularul respectiv, numai pe baza de garanţii bancare emise de societãţile bancare strãine, care sa asigure restituirea avansului plãtit, împreunã cu costurile aferente pentru situaţiile când nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, garanţii evidentiate în caseta nr. 22 din formularul D.P.V.E.
Plãţile în avans, nerepatriate ori nejustificate cu documente de cãtre persoanele rezidente, în termenele stabilite la pct. 1.3, sunt asimilate sumelor în valuta nerepatriate şi, în acest caz, se aplica sancţiunile prevãzute de <>art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 12/1995 . Nu se aplica sancţiunile menţionate pentru sumele în avans nejustificate ori nerepatriate, aflate în litigiu, pentru care au început procedurile judiciare în termenele prevãzute la pct. 1.3, precum şi pentru cazurile de forta majorã confirmate de organe competente.
În cazul returnarii mãrfii pentru care s-a efectuat plata în avans şi care se rezolva pe cale amiabila, persoanele rezidente sunt obligate sa justifice avansul achitat, în aceleaşi termene stabilite la pct. 1.3. şi care curg de la data trecerii frontierei vamale a mãrfii returnate.
1.5. Totodatã, societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor interzice participarea cu ordine de cumpãrare pe piata valutarã interbancara a rezidenţilor, ordonatori ai plãţilor în avans, care nu au justificat ori nu au repatriat sumele în valuta plãtite în avans pentru importuri de mãrfuri, executãri de lucrãri şi prestãri de servicii, în termenele prevãzute la pct. 1.3., sau nu au garanţii ale bãncilor strãine, evidentiate în caseta nr. 22 din formularul D.P.V.E., mãsura aplicându-se, temporar, pana la justificarea ori repatrierea sumelor plãtite în avans. Mãsura nu se aplica pentru sumele în avans nejustificate ori nerepatriate, aflate în litigiu, şi pentru care au început procedurile judiciare, ori în situaţiile pentru care exista reclamaţii referitoare la cantitate şi calitate, formulate de importatori şi confirmate prin documente încheiate de organele specializate, precum şi pentru cazurile de forta majorã confirmate de organele competente.

2. În cazul plãţilor la livrare în cadrul acreditivelor documentare şi al scrisorilor de garanţie bancarã

2.1. Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor efectua plãţile pentru aceste importuri, pe baza documentelor prevãzute în contractele externe, care sa asigure livrarea mãrfii pe teritoriul României, din care, în mod obligatoriu, factura externa şi documentul de transport (conosament maritim sau fluvial, fracht aerian, scrisoare de transport sau de trasura); în cazul importurilor destinate lucrãrilor de construcţii-montaj în strãinãtate, plata se va efectua în baza aceloraşi documente (factura externa şi documentul de transport) ori a facturii externe şi a documentului care atesta recepţia mãrfii, în cazul importurilor din ţara respectiva.
2.2. În cazul în care acreditivele documentare sau scrisorile de garanţie prevãd efectuarea unor plati externe, fãrã prezentarea documentelor de transport care sa ateste livrarea mãrfii pe teritoriul României (de exemplu: plata contra recipise de depozitare a mãrfurilor pe teritorii strãine, plata contra certificate de preluare spre expediere prise en charge sau pe baza de letter of indemnity), aceste plati vor fi considerate plati în avans şi vor fi supuse prevederilor pct. 1 din prezentele norme.

3. În cazul plãţilor la/dupã livrare contra documente la incasso

3.1. Plãţile externe pentru documente la incasso vor fi efectuate de societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România numai contra documente de transport, care sa ateste livrarea mãrfii cãtre/ori pe teritoriul României, iar în lipsa acestora, numai pe baza prezentãrii de cãtre ordonatorul plãţii a facturii externe.

4. În cazul plãţilor importurilor prin ordine de plata

Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor efectua plãţile externe dispuse de ordonator, numai dupã prezentarea documentelor, care sa ateste sosirea mãrfii pe teritoriul României, dintre care, în mod obligatoriu, factura externa definitiva şi Declaraţia vamalã de import, ori a documentelor specifice zonelor libere, precizate la pct. 1.3. alin. 1, emise pe numele titularului plãţilor externe; la efectuarea plãţilor externe pentru importuri destinate lucrãrilor de construcţii-montaj în strãinãtate, se va prezenta, în mod obligatoriu, factura externa definitiva şi documentul vamal care sa ateste intrarea mãrfii pe teritoriul tarii respective; în situaţia în care importul a fost realizat din ţara unde are loc lucrarea, plata externa se va efectua pe baza facturii externe definitive şi a documentului care atesta recepţia mãrfii.

5. În cazul plãţilor pentru mãrfuri cumpãrate pentru revânzare, fãrã tranzitarea teritoriului României

5.1. Operaţiunile de cumpãrare de mãrfuri pentru revânzare, fãrã tranzitarea teritoriului României, de cãtre agenţii economici care au prevãzut în obiectul lor de activitate efectuarea de operaţiuni de import, se vor derula, atât în privinta plãţilor, cat şi a încasãrilor, numai prin intermediul aceleiaşi societãţi bancare/sucursale a bãncii strãine autorizate sa funcţioneze în România.
5.2. În cazul în care derularea operaţiunii de comerţ internaţional începe printr-o plata la extern, pe baza facturii externe, aceasta va fi evidenţiatã de cãtre societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România, cu plata în avans, iar operaţiunea se va considera închisã la primirea încasãrii în valuta liber convertibilã, ca urmare a revânzãrii mãrfii respective.
În situaţia nejustificarii în termen de 15 zile calendaristice a închiderii operaţiunii, în termenele de la pct. 5.4., aceasta este asimilatã sumelor în valuta nerepatriate şi, în acest caz, se aplica sancţiunile prevãzute la pct. 1.4. alin. 2 şi la pct. 1.5.
5.3. În situaţia în care derularea operaţiunii de comerţ internaţional începe prin încasarea integrala de la extern, aceasta va fi evidenţiatã de societatea bancarã/sucursala bãncii strãine autorizate sa funcţioneze în România ca încasare anticipata, pe baza contractului extern ori a facturii pro forma, iar efectuarea plãţii la extern a contravalorii mãrfii respective se va efectua pe baza facturii externe definitive a importului, cu completarea corespunzãtoare a formularelor D.P.V.E./C.D.A.
5.4. Termenele de închidere a acestor operaţiuni sunt urmãtoarele: 45 de zile calendaristice pentru zona Europa şi Orientul Mijlociu şi 75 de zile calendaristice pentru celelalte zone geografice, calculate de la efectuarea plãţii externe.

6. Reglementãri comune

6.1. Plãţile externe pentru importurile de mãrfuri pot fi dispuse de cãtre persoane rezidente, îndreptãţite sa efectueze operaţiuni de comerţ exterior, prin completarea formularelor D.P.V.E./C.D.A., conform normelor privind circuitul acestor formulare, şi care au calitatea de importatori, atestata prin înscrierea la pct. 8 din Declaraţia vamalã de import (D.V.I.), şi sunt titularii facturilor externe în baza cãrora efectueazã aceste plati.
6.2. În cazul plãţilor externe aferente operaţiunilor de leasing şi importurilor pe credit, societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor efectua plãţile dispuse numai la prezentarea autorizaţiei Bãncii Naţionale a României/societãţii bancare/sucursalei bãncii strãine autorizate sa funcţioneze în România, dupã caz, al carei numãr va fi înscris corespunzãtor în formularele D.P.V.E./C.D.A.
6.3. Se considera justificate plãţile externe pentru care s-a livrat marfa, s-a executat lucrarea sau s-a prestat serviciul, ori s-a repatriat suma plãtitã în avans, în condiţiile prevãzute la pct. 1.3.
6.4. Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor efectua plãţile externe prevãzute în prezentele norme numai pe baza de documente originale.
6.5. Pentru toate categoriile de plati externe prevãzute în prezentele norme, societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor înscrie pe originalul documentelor care atesta livrarea mãrfii cãtre/ori sosirea mãrfii pe teritoriul României (documentul de transport ori Declaraţia vamalã de import) suma şi data efectuãrii plãţii externe, pe care le vor confirma prin semnatura lucrãtorului bancar şi cu ştampila. Aceleaşi menţiuni vor fi fãcute şi pe autorizaţia Bãncii Naţionale a României pentru situaţia prevãzutã la pct. 6.2.
Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor retine, la dosarele de plati, fotocopii ale documentelor originale întocmite pentru plãţile la extern şi pe care au fãcut menţiunile prevãzute în prezentele norme.
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme constituie contravenţie şi se sancţioneazã potrivit legii.
Societãţile bancare/sucursalele bãncilor strãine autorizate sa funcţioneze în România vor lua mãsurile necesare pentru cunoaşterea şi aplicarea întocmai a prevederilor prezentelor norme.
La data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentelor norme îşi înceteazã aplicabilitatea <>Normele nr. 3/1993 privind efectuarea controlului bancar în cazul plãţilor externe pentru importul de mãrfuri, emise de Banca Nationala a României la 30 iunie 1993 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 30 iulie 1993, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Prezentele norme intra în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României.

GUVERNATORUL BĂNCII
NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISARESCU
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016