Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME nr. 15 din 20 decembrie 2004  privind principiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME nr. 15 din 20 decembrie 2004 privind principiile supravegherii pe baza consolidata a institutiilor de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.276 din 30 decembrie 2004
NORME nr. 15 din 20 decembrie 2004
privind principiile supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit
EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.276 din 30 decembrie 2004

Având în vedere prevederile art. 68^1-68^4 şi ale <>art. 83^6 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 4 alin. (2) şi ale <>art. 19 din Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 3 alin. 2, ale art. 171 alin. 2 şi ale <>art. 284 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 200/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 17 alin. (1) din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 11/2003 privind supravegherea pe baza individualã şi consolidata a fondurilor proprii, ale art. 3 pct. 3, ale art. 10 şi ale <>art. 11 din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitãţii şi expunerilor mari ale instituţiilor de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 6 pct. 2 din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2004 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Nationala a României emite prezentele norme.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme se aplica instituţiilor de credit, persoane juridice romane, şi stabilesc urmãtoarele:
a) instituţiile de credit, persoane juridice romane, care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României;
b) perimetrul de consolidare prudentiala;
c) metodele de consolidare prudentiala;
d) aplicarea la nivel consolidat a cerinţelor prudentiale;
e) informaţiile care trebuie furnizate în scopul realizãrii supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit.
ART. 2
În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. control - relaţia existenta între o societate-mama şi o filiala a acesteia ori o relatie similarã între orice persoana fizica sau juridicã şi o entitate;
2. control comun - împãrţirea convenitã prin contract a controlului asupra unei activitãţi economice;
3. deţinere semnificativã - deţinerea, direct sau indirect, a 10% ori mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale unei entitãţi ori deţinerea care face posibila exercitarea unei influente semnificative asupra conducerii entitatii în care exista deţinerea;
4. filiala - o filiala în sensul prevãzut de <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice entitate asupra cãreia, în opinia Bãncii Naţionale a României, o societate-mama exercita efectiv o influenta dominanta. Toate filialele entitatilor filiale vor fi, de asemenea, considerate filiale ale entitatii care este societatea-mama de origine a entitatilor filiale;
5. holding financiar - un holding financiar în sensul prevãzut de <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau un holding financiar în înţelesul definitiei prevãzute la art. 1 pct. 21 din Directiva nr. 2000/12/CE privind condiţiile de acces şi exercitare a activitãţii bancare de cãtre instituţiile de credit, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 126 din 26 mai 2000;
6. influenta semnificativã - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de politica financiarã şi de exploatare ale unei activitãţi economice, dar care nu reprezintã controlul sau controlul comun asupra politicilor respective;
7. instituţie de credit - o instituţie de credit, persoana juridicã romana, în înţelesul definitiei prevãzute în <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o instituţie de credit din Uniunea Europeanã, în înţelesul definitiei prevãzute la art. 1 pct. 1 primul subparagraf din Directiva nr. 2000/12/CE , ori o societate privatã sau publica care satisface definitia instituţiei de credit din legislaţia menţionatã şi care a fost autorizata într-o ţara terta Uniunii Europene şi României;
8. instituţie financiarã - o instituţie financiarã, persoana juridicã romana, în înţelesul definitiei prevãzute în <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o instituţie, persoana juridicã strãinã, care satisface definitia prevãzutã la art. 1 pct. 5 din Directiva nr. 2000/12/CE ;
9. participaţie - deţinerea, direct sau indirect, a 20% ori mai mult din drepturile de vot sau din capitalul unei entitãţi;
10. perimetru de consolidare prudentiala - grup de entitãţi de consolidat, format din societatea-mama/entitatea consolidanta şi entitatile consolidabile stabilite potrivit prevederilor prezentelor norme;
11. perimetru de consolidare contabila - grup de entitãţi de consolidat, format din societatea-mama/entitatea consolidanta şi entitatile consolidabile stabilite potrivit prevederilor reglementãrilor contabile;
12. societate de asigurãri - un asigurator, persoana juridicã romana, în sensul <>Legii nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o companie de asigurare, persoana juridicã strãinã, în sensul definitiei prevãzute în Directiva nr. 73/239/CEE privind coordonarea legilor, reglementãrilor şi prevederilor administrative privind iniţierea şi desfãşurarea activitãţii de asigurare directa, altele decât asigurarea de viata, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 228 din 16 august 1973, şi în Directiva nr. 2002/83/CE privind asigurarea de viata, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 345 din 19 decembrie 2002, ori o companie de reasigurare, persoana juridicã strãinã, în sensul definitiei prevãzute în Directiva nr. 98/78/CE privind supravegherea suplimentarã a societãţilor de asigurare care fac parte dintr-un grup de asigurare, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 330 din 5 decembrie 1998;
13. societate de investiţii - o societate de servicii de investiţii financiare, persoana juridicã romana, în sensul prevãzut de <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, ori o persoana juridicã strãinã care satisface definitia prevãzutã la art. 1 pct. 2 din Directiva nr. 93/22/CEE privind serviciile de investiţii în domeniul valorilor mobiliare, cu modificãrile ulterioare, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 141 din 11 iunie 1993;
14. societate-mama - o societate-mama în sensul prevãzut de <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice entitate care, în opinia Bãncii Naţionale a României, exercita efectiv o influenta dominanta asupra altei entitãţi;
15. societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe - o societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, persoana juridicã romana, în înţelesul definitiei din <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o societate, persoana juridicã strãinã, care satisface definitia prevãzutã la art. 1 pct. 23 din Directiva nr. 2000/12/CE ;
16. societate tip holding - o societate tip holding, persoana juridicã romana, în înţelesul definitiei din <>Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau o societate-mama, persoana juridicã strãinã, care satisface definitia prevãzutã la art. 1 pct. 22 din Directiva nr. 2000/12/CE .

CAP. II
Instituţiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României

ART. 3
Orice instituţie de credit, persoana juridicã romana, care are filiale alte instituţii de credit şi/sau instituţii financiare, cu sediul în România ori în strãinãtate, sau deţine o participaţie în astfel de instituţii, va fi supravegheatã de Banca Nationala a României, în ceea ce priveşte aspectele prevãzute la <>art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe baza situaţiei financiare consolidate a respectivei instituţii de credit la nivelul perimetrului de consolidare prudentiala din care face parte, potrivit metodelor prevãzute la cap. IV.
ART. 4
În condiţiile respectãrii prevederilor <>art. 68^2 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, orice instituţie de credit, persoana juridicã romana, care este o filiala a unui holding financiar cu sediul în România sau în strãinãtate, va fi supravegheatã de Banca Nationala a României, în ceea ce priveşte aspectele prevãzute la <>art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe baza situaţiei financiare consolidate a holdingului financiar la nivelul perimetrului de consolidare prudentiala din care face parte, potrivit metodelor prevãzute la cap. IV.
ART. 5
În cazul unei instituţii de credit, persoana juridicã romana, care este filiala a unei instituţii de credit autorizate şi având sediul în România sau a unui holding financiar cu sediul în România, cerinţele prudentiale prevãzute la <>art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor aplica pe baza subconsolidata, dacã respectiva instituţie de credit, persoana juridicã romana, are drept filiale alte instituţii de credit şi/sau instituţii financiare, cu sediul în România ori în strãinãtate, sau deţine o participaţie în astfel de instituţii.

CAP. III
Perimetrul de consolidare prudentiala

ART. 6
Perimetrul de consolidare prudentiala prevãzut la art. 3 şi 4 include:
a) societatea-mama, instituţie de credit, persoana juridicã romana, sau holding financiar, persoana juridicã romana ori strãinã;
b) instituţiile de credit, instituţiile financiare şi societãţile prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, persoane juridice romane şi/sau strãine, filiale ale societãţii-mama prevãzute la lit. a) şi entitãţi în care societatea-mama şi filialele menţionate deţin participatii.
ART. 7
(1) O instituţie de credit, o instituţie financiarã sau o societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care este filiala ori în care se deţine o participaţie, nu va fi inclusã în perimetrul de consolidare prudentiala în urmãtoarele situaţii:
a) entitatea este situata pe teritoriul unei tari unde exista impedimente legale pentru transmiterea informaţiilor necesare realizãrii supravegherii pe baza consolidata;
b) în opinia Bãncii Naţionale a României, includerea entitatii nu prezintã relevanta pentru supravegherea pe baza consolidata a instituţiilor de credit. O entitate nu va fi inclusã în perimetrul de consolidare prudentiala dacã totalul sau bilantier este mai mic decât minimul dintre echivalentul a 10 milioane euro şi 1% din totalul bilantier al societãţii-mama sau al societãţii care deţine participaţia în entitatea respectiva. Dacã mai multe entitãţi îndeplinesc criteriile menţionate, acestea trebuie incluse în consolidare dacã, luate împreunã, în opinia Bãncii Naţionale a României, prezintã relevanta în raport cu obiectivele supravegherii instituţiilor de credit;
c) în opinia Bãncii Naţionale a României, consolidarea situaţiei financiare a entitatii respective ar fi inadecvata sau ar induce în eroare în raport cu obiectivele supravegherii instituţiilor de credit.
(2) Pentru excluderea unei entitãţi din perimetrul de consolidare prudentiala la initiativa instituţiei de credit este necesarã aprobarea Bãncii Naţionale a României.

CAP. IV
Metodele de consolidare prudentiala

ART. 8
(1) În scopul supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit, toate instituţiile de credit, instituţiile financiare şi societãţile prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care sunt filiale ale societãţii-mama, vor fi consolidate prin metoda consolidãrii globale.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) se va folosi metoda consolidãrii proporţionale în situaţia în care, în opinia Bãncii Naţionale a României, obligaţia societãţii-mama este limitatã la cota-parte din capital detinuta în filiala, ca urmare a obligaţiei ce revine celorlalţi acţionari sau membri, în condiţiile în care solvabilitatea acestora este satisfãcãtoare. Obligaţia ce revine celorlalţi acţionari sau membri trebuie sa fie în mod clar stabilitã în baza unor angajamente încheiate în forma scrisã.
(3) Utilizarea metodei consolidãrii proporţionale la initiativa instituţiei de credit, pentru situaţia prevãzutã la alin. (2), este condiţionatã de obţinerea aprobãrii Bãncii Naţionale a României.
ART. 9
(1) În scopul supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit se va folosi metoda consolidãrii proporţionale în cazul participatiilor deţinute în instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care sunt conduse de o entitate inclusã în perimetrul de consolidare prudentiala, împreunã cu una sau mai multe entitãţi care nu sunt incluse în acest perimetru, atunci când obligaţia acestor entitãţi este limitatã la cota-parte de capital pe care o deţin.
(2) În cazul în care, în opinia Bãncii Naţionale a României, obligaţia entitatilor incluse în perimetrul de consolidare prudentiala este superioarã cotei-pãrţi de capital deţinute, se va folosi metoda consolidãrii globale.
ART. 10
În scopul supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit se va folosi metoda consolidãrii proporţionale pentru toate participatiile în entitãţi incluse în perimetrul de consolidare prudentiala, altele decât cele prevãzute la art. 8 şi 9.
ART. 11
(1) Se va folosi metoda punerii în echivalenta pentru toate participatiile şi detinerile semnificative în instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care nu sunt incluse în perimetrul de consolidare prudentiala.
(2) Se va folosi metoda punerii în echivalenta pentru toate entitatile, altele decât instituţii de credit, instituţii financiare, societãţi de asigurãri ori societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care sunt filiale ale societãţii-mama sau în care aceasta deţine participatii ori detineri semnificative.
ART. 12
Fãrã a prejudicia aplicarea prevederilor art. 8-11, Banca Nationala a României va stabili dacã este necesarã consolidarea şi în ce mod se va efectua aceasta în urmãtoarele situaţii:
a) în opinia Bãncii Naţionale a României, o instituţie de credit exercita o influenta semnificativã asupra uneia sau mai multor instituţii de credit, instituţii financiare ori societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, fãrã a deţine o participaţie în acestea sau a avea alte legãturi de capital cu respectivele entitãţi;
b) doua sau mai multe instituţii de credit, instituţii financiare ori societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe se afla sub o conducere unica, fãrã ca acest fapt sa fie stabilit pe baze contractuale sau statutare;
c) doua sau mai multe instituţii de credit, instituţii financiare ori societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe au organe de administrare, de conducere sau de supraveghere în care aceleaşi persoane reprezintã majoritatea.
ART. 13
Metoda consolidãrii globale, metoda consolidãrii proporţionale şi metoda punerii în echivalenta la care se face referire la art. 8-11 sunt cele reglementate în domeniul contabil.

CAP. V
Aplicarea la nivel consolidat a cerinţelor prudentiale

ART. 14
(1) Pentru verificarea îndeplinirii la nivel consolidat a condiţiilor prevãzute la <>art. 3 pct. 7 din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2004 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit, trading book-ul (portofoliul de tranzactionare) la nivel consolidat va include elementele din trading book-urile instituţiilor de credit şi ale societãţilor de investiţii din perimetrul de consolidare prudentiala, prin aplicarea metodelor corespunzãtoare prevãzute la cap. IV.
(2) În scopul calculãrii nivelului consolidat al trading book-ului, prevederile <>art. 6 pct. 3 şi 4 din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2004 se aplica în mod corespunzãtor.
(3) Elementele incluse în trading book-ul societãţilor de investiţii sunt cele prevãzute de art. 2 pct. 6 din Directiva nr. 93/6/CEE privind adecvarea capitalului societãţilor de investiţii şi instituţiilor de credit, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 141 din 11 iunie 1993, asa cum a fost modificatã prin Directiva nr. 98/31/CE şi Directiva nr. 98/33/CE , sau de reglementãrile naţionale echivalente.
ART. 15
(1) La nivel consolidat şi, dupã caz, subconsolidat, valoarea detinerilor semnificative într-o entitate, alta decât o instituţie de credit, instituţie financiarã, societate de asigurãri ori o societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, nu poate depãşi 15% din fondurile proprii.
(2) La nivel consolidat şi, dupã caz, subconsolidat, valoarea totalã a detinerilor semnificative în entitãţi, altele decât instituţii de credit, instituţii financiare, societãţi de asigurãri ori societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, nu poate depãşi 60% din fondurile proprii.
(3) Valoarea detinerilor semnificative prevãzute la alin. (1) şi (2) este cea înscrisã în situaţia financiarã consolidata şi/sau subconsolidata a instituţiei de credit.
(4) Acţiunile şi pãrţile sociale deţinute temporar în cursul unei operaţiuni de reorganizare financiarã a unei entitãţi sau ca urmare a subscrierii în cadrul ofertelor de valori mobiliare în baza unui angajament ferm în scopul plasamentului acestora ori deţinute în nume propriu, dar în contul terţilor, nu sunt incluse în detinerile semnificative la calculul limitelor prevãzute la alin. (1) şi (2). Acţiunile şi pãrţile sociale care nu sunt imobilizari financiare potrivit prevederilor reglementãrilor contabile aplicabile persoanelor juridice romane sau în înţelesul art. 35 paragraful (2) din Directiva nr. 86/635/CEE privind situaţiile financiare anuale şi situaţiile financiare consolidate ale bãncilor şi ale altor instituţii financiare, publicatã în Jurnalul Oficial, nr. L 372 din 31 decembrie 1986, nu sunt incluse la calculul limitelor respective.
ART. 16
Cerinţele prudentiale prevãzute la <>art. 68^1 alin. 5 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi reglementate prin <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 12/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2004 , <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 17/2003 privind organizarea şi controlul intern al activitãţii instituţiilor de credit şi administrarea riscurilor semnificative, precum şi organizarea şi desfãşurarea activitãţii de audit intern a instituţiilor de credit, precum şi metodologia de determinare a fondurilor proprii la nivel consolidat, prevãzutã de <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 11/2003 , se vor aplica la nivelul perimetrului de consolidare prudentiala potrivit prevederilor prezentelor norme.
ART. 17
Instituţiile de credit care, potrivit prevederilor prezentelor norme, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României vor transmite semestrial acesteia raportarile întocmite la nivelul perimetrului de consolidare prudentiala.

CAP. VI
Furnizarea de informaţii

ART. 18
(1) În situaţia în care o instituţie de credit, persoana juridicã romana, este o filiala a unei instituţii de credit sau a unui holding financiar, persoana juridicã strãinã, şi nu este inclusã în perimetrul de consolidare prudentiala al societãţii-mama, întrucât, în opinia autoritãţii competente, instituţia de credit, persoana juridicã romana, se afla în una dintre situaţiile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. b) şi c), Banca Nationala a României poate solicita societãţii-mama informaţii care pot facilita supravegherea respectivei instituţii de credit, persoana juridicã romana.
(2) Instituţia de credit, persoana juridicã romana, prevãzutã la alin. (1), va notifica Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere faptul ca nu a fost inclusã în perimetrul de consolidare al societãţii-mama, în termen de cel mult 10 zile de la data la care a fost adoptatã hotãrârea respectiva, comunicând motivul acestei excluderi.
ART. 19
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în termen de cel mult 30 de zile de la data la care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României, politicile şi procedurile de control intern, aprobate de organele competente, aplicate la nivelul entitatilor care fac parte din perimetrul de consolidare prudentiala, referitoare la obţinerea oricãror date şi informaţii necesare pentru realizarea supravegherii pe baza consolidata.
(2) Orice modificare a politicilor şi procedurilor de control intern prevãzute la alin. (1) va fi transmisã Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere de cãtre instituţiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata, în termen de cel mult 10 zile de la data aprobãrii acestora de cãtre organele competente.
ART. 20
Instituţiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în termen de cel mult 10 zile de la data la care, în baza prevederilor art. 3 şi 4, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României, o diagrama a structurii perimetrului de consolidare contabila din care fac parte, însoţitã de o diagrama a structurii de conducere a grupului, cu menţionarea modului de delegare a responsabilitãţilor în cadrul acesteia. Pentru fiecare dintre entitatile incluse în perimetrul de consolidare contabila se vor transmite urmãtoarele informaţii:
a) denumirea şi naţionalitatea;
b) domeniul principal de activitate;
c) capitalul social subscris şi vãrsat;
d) cota-parte din capitalul entitatii şi din drepturile de vot ale acesteia, detinuta direct sau indirect de cãtre societatea-mama şi alte entitãţi din cadrul grupului. În cazul în care controlul sau influenta semnificativã nu se exercita prin deţinere de capital ori de drepturi de vot, se vor furniza orice informaţii necesare descrierii relaţiilor stabilite între entitãţi;
e) cota-parte din capitalul entitatii şi din drepturile de vot ale acesteia, detinuta direct sau indirect de fiecare dintre actionarii entitatii care nu sunt incluşi în perimetrul de consolidare contabila;
f) metoda utilizata la consolidarea situaţiilor financiare ale entitatii respective cu cele ale societãţii-mama;
g) detinerile de natura imobilizarilor financiare în capitalul altor entitãţi decât al celor incluse în perimetrul de consolidare contabila sau prudentiala.
ART. 21
(1) De asemenea, instituţiile de credit care, în baza prevederilor art. 3 şi 4, fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în termenul prevãzut la art. 20, o diagrama a structurii perimetrului de consolidare prudentiala din care fac parte. Pentru fiecare dintre entitatile incluse în acest perimetru se vor transmite, dupã caz, urmãtoarele informaţii şi documente:
a) autoritatea insarcinata cu supravegherea pe baza individualã a entitatii, precum şi atribuţiile şi competentele legale ce îi revin;
b) standardele internaţionale aplicabile în supravegherea pe baza individualã a entitatii;
c) descrierea instituţiilor de credit, instituţiilor financiare şi a societãţilor prestatoare de servicii auxiliare sau conexe cu care entitatea respectiva se afla în una dintre relaţiile descrise la art. 12 lit. b) şi c), prin indicarea denumirii, naţionalitãţii, domeniului principal de activitate, capitalului social subscris şi vãrsat al acestora, precum şi a filialelor şi participatiilor deţinute de acestea în alte entitãţi;
d) în cazul instituţiilor de credit, descrierea instituţiilor de credit, instituţiilor financiare şi a societãţilor prestatoare de servicii auxiliare sau conexe asupra cãrora instituţia de credit exercita o influenta semnificativã, fãrã a deţine o participaţie în acestea sau a avea alte legãturi de capital cu respectivele entitãţi, prin indicarea denumirii, naţionalitãţii, domeniului principal de activitate, capitalului social subscris şi vãrsat, precum şi a filialelor şi participatiilor acestora. Se vor furniza orice informaţii necesare descrierii relaţiilor stabilite dintre instituţiile de credit incluse în perimetrul de consolidare prudentiala şi entitatile menţionate asupra cãrora acestea exercita o influenta semnificativã.
(2) Pentru fiecare dintre entitatile incluse în perimetrul de consolidare prudentiala, dar care nu se regãsesc în perimetrul de consolidare contabila, se vor transmite şi informaţiile prevãzute la art. 20.
ART. 22
Instituţiile de credit care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata de cãtre Banca Nationala a României vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere orice modificare a informaţiilor furnizate potrivit art. 20 şi 21, în termen de cel mult 10 zile de la data producerii acesteia.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 23
(1) În vederea obţinerii aprobãrilor prevãzute la art. 7 alin. (2) şi art. 8 alin. (3), instituţiile de credit, persoane juridice romane, vor adresa Direcţiei supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României o cerere însoţitã de fundamentarea solicitãrii, care va include, dacã este cazul, şi dovada îndeplinirii condiţiilor prevãzute la respectivele articole.
(2) În vederea obţinerii aprobãrii prevãzute la art. 8 alin. (3), cererea menţionatã la alin. (1) va fi însoţitã de raportul unui auditor financiar, persoana juridicã, membru activ al unui organism profesional recunoscut de Federaţia Internationala a Contabililor (IFAC) şi care a asimilat Codul de etica emis de aceasta, asupra solvabilitãţii actionarilor sau membrilor din afarã perimetrului de consolidare prudentiala. Raportul va fi întocmit pe baza celor mai recente situaţii financiare/situaţii financiare interimare ale respectivelor entitãţi.
ART. 24
În scopul aplicãrii prezentelor norme, Banca Nationala a României, prin intermediul Direcţiei supraveghere, va exercita urmãtoarele atribuţii:
a) soluţionarea cererilor adresate în conformitate cu prevederile art. 23, în termen de cel mult doua luni de la data depunerii acestora;
b) identificarea metodei de consolidare prudentiala care rãspunde cel mai bine scopurilor supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit şi impunerea utilizãrii acesteia, în aplicarea prevederilor art. 8 şi 9. Cel puţin anual se va verifica dacã metodele de consolidare utilizate rãspund scopului supravegherii pe baza consolidata, inclusiv dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de norme pentru utilizarea acestora;
c) identificarea situaţiilor în care este necesarã consolidarea şi indicarea metodei ce trebuie utilizata, în aplicarea prevederilor art. 12;
d) identificarea situaţiilor în care o instituţie de credit, o instituţie financiarã ori o societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe, care este filiala ori în care se deţine o participaţie, nu trebuie inclusã în perimetrul de consolidare prudentiala, în aplicarea prevederilor art. 7, şi adoptarea deciziei de excludere a acesteia;
e) exprimarea opiniei în baza competentelor prevãzute la art. 2 pct. 4 şi 14.
ART. 25
Direcţia supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României, ori de câte ori este necesar, poate solicita instituţiilor de credit orice informaţii suplimentare pe care le considera relevante pentru realizarea supravegherii pe baza consolidata a instituţiilor de credit.
ART. 26
(1) În termen de cel mult 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, instituţiile de credit, persoane juridice romane, care de la aceasta data fac obiectul supravegherii pe baza consolidata în baza prevederilor art. 3 şi 4, trebuie sa transmitã Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere informaţiile prevãzute la art. 19.
(2) În termen de cel mult 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, instituţiile de credit, persoane juridice romane, care de la aceasta data fac obiectul supravegherii pe baza consolidata în baza prevederilor art. 3 şi 4, trebuie sa transmitã Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere informaţiile prevãzute la art. 20 şi 21.
ART. 27
Instituţiile de credit, persoane juridice romane, care sunt societãţi-mama ale unor filiale, instituţii de credit, ce nu sunt incluse în perimetrul de consolidare prudentiala în baza prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b) şi c), vor furniza, la cererea autoritãţilor competente însãrcinate cu supravegherea respectivelor filiale, informaţii care sa faciliteze supravegherea acestora.
ART. 28
(1) Atunci când o instituţie de credit, persoana juridicã romana, este o filiala a unei societãţi-mama, persoana juridicã situata într-un stat membru, Banca Nationala a României va asigura schimbul de informaţii cu autoritatea competenta din respectivul stat membru, în vederea permiterii sau facilitãrii exercitãrii supravegherii pe baza consolidata.
(2) La solicitarea autoritãţilor competente din statele membre, responsabile cu supravegherea pe baza consolidata a instituţiilor de credit, filiale ale unui holding financiar cu sediul în România, Banca Nationala a României este imputernicita sa ceara holdingului orice informaţii relevante pentru realizarea supravegherii pe baza consolidata, pe care le va transmite autoritãţilor solicitante.
ART. 29
Prezentele norme transpun prevederile titlului V "Principii şi instrumente tehnice pentru supravegherea prudentiala" cap. 3 "Supravegherea pe baza consolidata" art. 52 paragrafele 1-4 şi 6-9, art. 53 paragraful 1, paragraful 2 primul subparagraf, art. 54 şi art. 56 paragraful 2 din Directiva nr. 2000/12/CE .
ART. 30
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 69 şi/sau a mãsurilor/mãsurilor de remediere prevãzute la art. 70, respectiv la <>art. 70^1 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a sancţiunilor prevãzute la <>art. 34 din Legea nr. 541/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a sancţiunilor prevãzute la art. 189 alin. 2 şi a mãsurilor prevãzute la <>art. 191 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 200/2002 .
ART. 31
(1) Prezentele norme intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excepţia prevederilor art. 28, care intra în vigoare începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(2) Perioada cuprinsã între data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, prevãzutã la alin. (1), şi data de 1 ianuarie 2006 va fi consideratã perioada de testare în cadrul cãreia Banca Nationala a României va evalua modul în care instituţiile de credit se conformeazã prevederilor prezentelor norme.
(3) Pe durata perioadei de testare, sancţiunile prevãzute la art. 30 nu se vor aplica în legatura cu nerespectarea cerinţelor prudentiale prevãzute la art. 16 şi cu modul de întocmire a raportarilor prevãzute la art. 17.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

Bucureşti, 20 decembrie 2004.
Nr. 15.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016