Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME nr. 13 din 15 decembrie 2003  pentru modificarea si completarea   Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2002 privind standardele de cunoastere a clientelei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME nr. 13 din 15 decembrie 2003 pentru modificarea si completarea Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2002 privind standardele de cunoastere a clientelei

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 921 din 22 decembrie 2003
În temeiul prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere prevederile art. 2, 45, 55, 62^1 alin. 4 şi ale <>art. 83^6 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevederile <>art. 4 alin. (2) din Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ şi prevederile art. 105 lit. g), ale art. 284 alin. 2 şi <>art. 285 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 200/2002 , cu modificãrile ulterioare,

Banca Naţionalã a României emite prezentele norme.

ART. I
<>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 3/2002 privind standardele de cunoaştere a clientelei, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 4 martie 2002, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezentele norme se aplicã bãncilor, organizaţiilor cooperatiste de credit, caselor de economii în domeniul locativ şi instituţiilor emitente de monedã electronicã, denumite în continuare instituţii de credit, şi reprezintã un cadru general pentru elaborarea de cãtre acestea a politicilor şi procedurilor proprii de cunoaştere a clientelei, ca parte esenţialã a unei gestiuni prudente a riscului şi a unor sisteme eficiente de control intern."
2. Dupã litera d) a alineatului (2) al articolului 3 se introduce litera e) cu urmãtorul cuprins:
"e) orice persoanã sau entitate care utilizeazã ori beneficiazã de un serviciu sau de un produs oferit de o instituţie de credit, fie cã operaţiunea implicã ori nu deschiderea unui cont."
3. Alineatul (2) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Instituţiile de credit nu vor deschide şi opera conturi anonime pentru care identitatea titularului nu este cunoscutã şi evidenţiatã în mod corespunzãtor şi nici conturi sub nume fictive."
4. Dupã alineatul (2) al articolului 12 se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
"(3) În situaţia în care dupã deschiderea unui cont apar probleme legate de verificarea identitãţii beneficiarului şi/sau de provenienţa fondurilor, care nu pot fi soluţionate, instituţia de credit trebuie sã închidã contul şi sã restituie banii sursei de la care i-a primit, cu respectarea tuturor obligaţiilor instituite prin legislaţia privind combaterea şi sancţionarea spãlãrii banilor."
5. Dupã articolul 17 se introduce articolul 17^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - (1) La realizarea unui transfer de fonduri instituţiile de credit vor include în instrucţiunile de transfer informaţii referitoare la numele ordonatorului, adresa şi, dupã caz, numãrul de cont al acestuia.
(2) La primirea unui transfer de fonduri instituţiile de credit vor acorda o atenţie specialã în cazurile în care informaţiile privind ordonatorul transferului nu sunt complete şi vor lua mãsurile corespunzãtoare pentru obţinerea tuturor informaţiilor prevãzute la alin. (1) şi, dupã caz, pentru restituirea fondurilor cãtre sursa de la care le-a primit, cu respectarea tuturor obligaţiilor instituite prin legislaţia privind combaterea şi sancţionarea spãlãrii banilor, în cazul în care aceste informaţii nu pot fi obţinute."
6. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Instituţiile de credit trebuie sã obţinã suficiente informaţii despre instituţiile de credit cu care au relaţii de corespondent pentru a înţelege în întregime natura activitãţii acestora. La stabilirea relaţiilor de corespondent instituţiile de credit trebuie sã aibã în vedere anumiţi factori, care includ:
a) informaţii despre managementul instituţiei de credit corespondente, despre activitatea de bazã, unde este localizatã şi eforturile acesteia în prevenirea şi detectarea faptelor de spãlare a banilor;
b) scopul pentru care este deschis contul de corespondent;
c) identitatea oricãrei terţe pãrţi care va utiliza serviciile bancare de corespondent;
d) condiţiile reglementãrilor şi supravegherii în ţara de origine a instituţiei de credit corespondente.
(2) Instituţiile de credit trebuie sã stabileascã relaţii de corespondent numai cu instituţii de credit din strãinãtate care sunt supravegheate în mod eficient de cãtre autoritãţile competente şi care dispun de programe eficiente de cunoaştere a clientelei. Instituţiile de credit trebuie sã refuze sã intre în relaţii de corespondent sau sã continue asemenea relaţii cu o altã instituţie de credit care este înregistratã într-o jurisdicţie în care aceasta nu are o prezenţã fizicã, respectiv conducerea activitãţii şi evidenţele instituţiei nu sunt situate în acea jurisdicţie, şi sã acorde o atenţie specialã atunci când continuã relaţii de corespondent cu o instituţie de credit situatã într-o jurisdicţie în care nu existã reglementate cerinţe privind cunoaşterea clientelei sau care a fost identificatã ca nefiind cooperantã în lupta împotriva spãlãrii banilor."
7. Alineatul (2) al articolului 45 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Deosebit de obligaţia de a raporta autoritãţilor competente operaţiunile în cazul cãrora suspecteazã cã fondurile provin din, au legãturã cu sau urmeazã sã fie utilizate în scopul sãvârşirii de infracţiuni, instituţiile de credit vor raporta operaţiunile suspecte şi Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, în situaţia în care aceste operaţiuni pot afecta în mod semnificativ situaţia financiarã şi/sau reputaţia instituţiei de credit ori reprezintã o operaţiune de valoare semnificativã în raport cu volumul activitãţii instituţiei de credit. Raportarea va cuprinde elemente de identificare a clientului, sumele implicate în operaţiune, justificarea operaţiunii oferite de client, motivele pentru care operaţiunea solicitatã este consideratã suspectã şi orice alte informaţii considerate relevante de cãtre instituţia de credit."
ART. II
(1) În tot cuprinsul <>Normelor nr. 3/2002 , astfel cum au fost modificate şi completate prin prezentele norme, termenul bancã şi derivatele acestuia vor fi înlocuite cu sintagma instituţii de credit sau derivatele acesteia.
(2) Sintagma control intern din cuprinsul art. 23 alin. (2), art. 44 lit. a), art. 48 alin. (1), (2) şi (4) şi art. 49 alin. (2) se va înlocui cu sintagma audit intern.
ART. III
În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, casele centrale ale cooperativelor de credit vor adopta programe unitare de cunoaştere a clientelei, care vor fi implementate la nivelul fiecãrei organizaţii cooperatiste de credit din reţea în termen de 3 luni de la adoptarea acestora. Pânã la implementarea programului unitar la nivelul reţelei, organizaţiile cooperatiste de credit vor asigura identificarea clienţilor existenţi şi întocmirea evidenţelor corespunzãtoare în conformitate cu standardele cuprinse în <>Normele nr. 3/2002 , astfel cum au fost modificate şi completate prin prezentele norme.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isãrescu,
guvernator

Bucureşti, 15 decembrie 2003.
Nr. 13.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016