Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME - N.R.V.4 din 23 decembrie 1997  privind efectuarea platilor externe pentru importurile de marfuri, executarea de lucrari si prestarile de servicii - N.R.V.4    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME - N.R.V.4 din 23 decembrie 1997 privind efectuarea platilor externe pentru importurile de marfuri, executarea de lucrari si prestarile de servicii - N.R.V.4

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 395 din 31 decembrie 1997
Bãncile vor asigura controlul bancar în cazul plãţilor externe în valuta şi în lei, efectuate în conformitate cu prevederile regulamentului şi ale prezentelor norme; plãţile externe sunt cele efectuate de rezidenţi în favoarea nerezidentilor.

1. În cazul plãţilor în avans pe baza de ordin de plata

1.1. Bãncile vor executa ordinele de plata la extern în avans, pentru importuri de mãrfuri, executãri de lucrãri şi prestãri servicii dispuse prin formularul "DISPOZIŢIE DE PLATA VALUTARĂ EXTERNA" (DPVE) sau formularul "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA), pe baza de documente, respectiv contractul extern sau orice alt document cu o astfel de valoare. Bãncile vor urmãri justificarea realizãrii importurilor, executãrii lucrãrilor şi prestãrii serviciilor, respectiv a repatrierii valutei în cazul plãţilor în avans pentru care nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul.
1.2. Persoanele rezidente, care dispun efectuarea de plati externe reprezentând avansuri pentru importuri de mãrfuri, inclusiv importuri temporare (leasing), executãri de lucrãri şi prestãri servicii, au obligaţia ca, în cel mult 15 zile calendaristice de la intrarea mãrfii pe teritoriul României, inclusiv în zonele libere, executãrii lucrãrii ori prestãrii serviciului, sa prezinte, spre justificare, bãncii prin care s-a efectuat plata avansului la extern documentele care fac dovada realizãrii importului în cauza, executãrii lucrãrii sau prestãrii serviciului. Între aceste documente vor fi incluse, în mod obligatoriu, factura externa şi documentul care sa ateste intrarea mãrfurilor importate în ţara, respectiv Declaraţia vamalã de import sau, dupã caz, documentele specifice zonelor libere prin care se confirma intrarea mãrfurilor importate în zona libera şi care trebuie sa precizeze denumirea mãrfii, cantitatea şi valoarea acesteia (proces-verbal etc.) şi sa fie vizate de administraţia zonei libere în care au intrat.
Plãţile în avans pentru importurile destinate lucrãrilor de construcţii-montaj în strãinãtate se vor justifica pe baza facturii externe definitive şi a documentului vamal care atesta intrarea mãrfii pe teritoriul tarii respective; în situaţia efectuãrii plãţii în avans pentru importuri din ţara unde are loc lucrarea, justificarea se va realiza pe baza facturii externe definitive şi a documentului care atesta recepţia mãrfii. Justificarea plãţii în avans pentru executarea de lucrãri sau prestarea de servicii se face pe baza facturii externe definitive ori a altui document justificativ specific.
În cazul plãţilor externe în avans pentru importuri pentru care nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea, nu s-a prestat serviciul în termenul contractual prevãzut ori nu s-a restituit avansul plãtit, repatrierea sumelor, respectiv justificarea avansurilor cu documentele menţionate, se va efectua în maximum 15 zile calendaristice calculate de la data ultimului termen contractual de livrare, de executare sau de prestare.
În situaţia în care în documentele menţionate mai sus nu este stabilit un termen de livrare, executare sau prestare, termenul maxim de justificare a avansului va fi de 90 de zile calendaristice de la data plãţii externe în avans.
În anumite situaţii (confiscari în favoarea statului de cãtre organele abilitate, marfa lipsa cantitativ înainte de vamuire, dar intrata pe teritoriul României) se vor lua în considerare, în vederea justificarii plãţii în avans, documentele emise în acest sens de organele respective.
1.3. Sumele plãtite în avans, nejustificate cu documente de cãtre persoanele rezidente în termenele stabilite la pct. 1.2 sau nerepatriate sunt asimilate sumelor în valuta nerepatriate şi se aplica sancţiunile prevãzute de lege. Nu se aplica sancţiunile menţionate pentru sumele în avans nejustificate ori nerepatriate aflate în litigiu, pentru care au început procedurile judiciare, în termenele prevãzute la pct. 1.2, precum şi pentru cazurile de forta majorã confirmate de organe competente.
În cazul returnarii mãrfii pentru care s-a efectuat justificarea plãţii în avans, persoanele rezidente sunt obligate sa justifice avansul achitat în termen de 45 de zile calendaristice de la data iesirii mãrfii returnate prin frontiera vamalã.

2. În cazul plãţilor în cadrul acreditivelor documentare domiciliate în România şi al scrisorilor de garanţie bancarã

2.1. Bãncile vor efectua plãţile pentru aceste importuri pe baza documentelor prevãzute în acreditive care sa asigure livrarea mãrfii pe teritoriul României, din care, în mod obligatoriu, factura externa şi documentul de transport (scrisoare de trasura, conosament maritim sau fluvial, fracht aerian etc.); în cazul achiziţiilor destinate lucrãrilor efectuate în strãinãtate, plata se va efectua în baza aceloraşi documente (factura externa şi documentul de transport) ori a facturii externe şi documentului care atesta recepţia mãrfii în cazul achiziţiilor realizate în ţara respectiva; în situaţia efectuãrii de lucrãri şi prestãri de servicii, plata externa se va efectua pe baza documentelor ce atesta efectuarea lucrãrii ori prestarea serviciului.
2.2. În cazul în care acreditivele documentare sau scrisorile de garanţie prevãd efectuarea unor plati externe fãrã prezentarea documentelor de transport care sa ateste livrarea mãrfii pe teritoriul României (ex.: plata contra recipise de depozitare a mãrfurilor pe teritoriile strãine, contra certificate de preluare spre expediere "prise en charge" sau pe baza de "letter of indemnity"), acestea vor fi considerate plati în avans şi vor fi supuse prevederilor pct. 1 din prezentele norme.

3. În cazul plãţilor contra documente la incasso

Plãţile externe efectuate în baza documentelor transmise la incasso vor fi efectuate de bãnci numai contra acestor documente, între care documente de transport care sa ateste livrarea mãrfii, iar în lipsa documentelor de transport, numai pe baza prezentãrii de cãtre ordonatorul plãţii a facturii externe şi a Declaraţiei vamale de import pentru mãrfurile intrate pe teritoriul României sau a altui document care atesta ajungerea la destinaţie a mãrfii.
În situaţia efectuãrii de lucrãri şi prestãri de servicii în strãinãtate, plata externa se va efectua pe baza documentelor ce atesta efectuarea lucrãrii ori prestarea serviciului.

4. În cazul plãţilor prin ordin de plata a importurilor sosite/achiziţiilor

Bãncile vor efectua plãţile externe dispuse de ordonator, numai dupã prezentarea documentelor care sa ateste sosirea mãrfii pe teritoriul României, dintre care, în mod obligatoriu, factura externa şi Declaraţia vamalã de import ori a documentelor specifice zonelor libere precizate la pct. 1.2 alin. 1, emise pe numele titularului plãţilor externe; la efectuarea plãţilor externe pentru importuri/achiziţii destinate lucrãrilor de construcţii-montaj în strãinãtate/ţara, se va prezenta, în mod obligatoriu, factura externa şi documentul vamal care sa ateste intrarea mãrfii pe teritoriul tarii respective; în situaţia când achiziţia a fost realizatã din ţara unde are loc lucrarea, plata externa se va efectua pe baza facturii externe şi a documentului care atesta recepţia mãrfii.

5. În cazul plãţilor pentru mãrfuri cumpãrate pentru revânzare, fãrã tranzitarea teritoriului României

5.1. În cazul în care derularea operaţiunii de comerţ internaţional începe printr-o plata la extern, pe baza facturii externe, aceasta va fi evidenţiatã de banca respectiva ca plata în avans, justificarea acesteia fãcându-se pe baza facturii externe definitive şi a documentului vamal sau a documentului care atesta intrarea/recepţia mãrfii în ţara de destinaţie.
5.2. În situaţia în care derularea operaţiunii de comerţ internaţional începe prin încasarea integrala în avans de la extern, aceasta va fi evidenţiatã de banca ca încasare anticipata pe baza contractului extern ori a facturii pro forma, iar efectuarea plãţii la extern a contravalorii mãrfii respective se va efectua pe baza facturii externe definitive.

6. Reglementãri comune

6.1. Plãţile externe pentru importuri de mãrfuri pot fi dispuse de persoane rezidente, îndreptãţite sa efectueze operaţiuni de comerţ exterior prin completarea formularului DPVE/CDA, conform normelor privind circuitul acestor formulare, şi care au calitatea de importatori atestata prin înscrierea la pct. 8 din Declaraţia vamalã de import şi sunt titularii facturilor externe în baza cãrora efectueazã aceste plati.
De asemenea, formularele DPVE/CDA se utilizeazã şi în cazul celorlalte categorii de plati externe şi de persoane.
6.2. În cazul plãţilor externe aferente operaţiunilor de leasing şi importurilor pe credit, bãncile vor efectua plãţile dispuse numai la prezentarea autorizaţiei Bãncii Naţionale a României al carei numãr va fi înscris corespunzãtor în formularele DPVE/CDA.
6.3. Se considera justificate plãţile externe pentru care s-a livrat marfa, s-a executat lucrarea sau s-a prestat serviciul ori s-a repatriat suma plãtitã în avans în condiţiile prevãzute la pct. 1.2.
6.4. Bãncile vor efectua plãţile externe prevãzute în prezentele norme, pe baza de documente originale.
Plãţile externe ordonate de clienţi pot fi efectuate de cãtre bãnci şi pe baza datelor transmise prin sistem computerizat (Electronic Banking) sau alte modalitãţi de teletransmisie (fax, SWIFT etc.), urmând ca în maximum 5 zile calendaristice bãncile sa între în posesia documentelor originale respective. În vederea efectuãrii plãţilor externe prin sistem computerizat sau prin alte modalitãţi de teletransmisie, clienţii vor transmite în mod obligatoriu informaţiile necesare efectuãrii transferului extern prevãzute în formularele DPVE/CDA, precum şi în documentele de plata.
Acceptarea efectuãrii plãţilor în aceste condiţii se va face doar pentru clienţii agreati.
6.5. Pentru toate categoriile de plati externe prevãzute în prezentele norme, bãncile vor înscrie pe originalul documentelor ce justifica plata externa, inclusiv pe autorizaţia Bãncii Naţionale a României, suma şi data efectuãrii plãţii externe, pe care le vor confirma cu semnatura lucrãtorului bancar şi cu ştampila.
Bãncile vor retine la dosarele de plati fotocopii de pe documentele originale prin care s-au justificat plãţile externe şi pe care au fãcut menţiunile prevãzute în prezentele norme.
Nerespectarea prevederilor normelor se sancţioneazã potrivit legii.
Bãncile şi ordonatorii de plati externe vor lua mãsurile necesare pentru cunoaşterea şi aplicarea întocmai a prevederilor prezentelor norme.
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme îşi înceteazã aplicabilitatea Normele nr. 5 privind condiţiile efectuãrii plãţilor externe pentru importurile de mãrfuri şi controlul bancar al acestora, emise de Banca Nationala a României la data de 6 mai 1997 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 11 septembrie 1997.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016