Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE nr. 13.108 din 27 martie 2002  privind acordarea din bugetul asigurarilor pentru somaj de credite in conditii avantajoase intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati independente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE nr. 13.108 din 27 martie 2002 privind acordarea din bugetul asigurarilor pentru somaj de credite in conditii avantajoase intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati independente

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 253 din 15 aprilie 2002
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice sunt emise în scopul reglementãrii condiţiilor de acordare şi de rambursare a creditelor, a modului de constituire a garanţiilor, a organizãrii şi desfãşurãrii licitaţiilor pentru desemnarea bãncilor şi agentiilor autorizate sa acorde credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în baza prevederilor <>Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca.
ART. 2
Principiile fundamentale de acordare a creditelor în condiţii avantajoase sunt:
a) fondurile de creditare au ca sursa bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi se acorda în lei;
b) creditele se acorda pe principiul tratamentului egal şi nediscriminatoriu, tuturor beneficiarilor de drept;
c) creditele sunt destinate sa creeze locuri de munca, în special pentru someri, şi sa favorizeze iniţierea unor activitãţi independente, înfiinţarea şi dezvoltarea activitãţilor asociaţiilor familiale, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi unitãţilor cooperatiste;
d) fondurile de creditare sunt destinate sa initieze şi sa promoveze activitãţi economice rentabile, menite sa dezvolte şi sa imbunatateasca statutul beneficiarilor de drept;
e) acordarea creditelor se realizeazã pe principiul transparenţei operaţiunilor de creditare, prin punerea la dispoziţie instituţiilor implicate şi celor interesaţi a tuturor informaţiilor referitoare la acordarea de credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj;
f) în gestionarea fondurilor de creditare şi în acordarea creditelor bãncile care administreazã sumele din bugetul asigurãrilor pentru şomaj vor acorda prioritate prevederilor <>Legii nr. 76/2002 fata de normele şi metodologiile proprii de acordare a creditelor, ţinând seama de prevederile prezentelor norme metodologice.

CAP. 2

A. Constituirea şi repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase întreprinderilor mici şi mijlocii, unitãţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale şi persoanelor autorizate sa desfãşoare activitãţi independente

ART. 3
Fondul pentru acordarea de credite în condiţii avantajoase, constituit în baza prevederilor <>art. 86 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 , denumit în continuare fond de creditare, se constituie anual în cadrul bugetului asigurãrilor pentru şomaj, aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat.
ART. 4
Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca trebuie sa asigure:
a) administrarea eficienta a sumelor alocate pentru acordarea de credite;
b) monitorizarea întregii activitãţi depuse de cãtre instituţiile implicate, banca, agenţiile de credit şi agenţiile de ocupare a forţei de munca judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru îndeplinirea cerinţelor legii şi asigurarea realizãrii în bune condiţii a programului de ocupare a forţei de munca, în special a şomerilor.
ART. 5
Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca va stabili anual fondurile care urmeazã sa fie administrate prin bãnci şi, respectiv, prin agenţii de credit autorizate.
ART. 6
(1) Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca va efectua repartizarea pe judeţe a fondului de creditare în baza Programului anual de ocupare, luând în considerare indicatorii pieţei muncii din fiecare judeţ.
(2) În cursul anului, în urma analizei realizãrii programelor de acordare a creditelor şi în funcţie de evolutiile de pe piata muncii, se pot face redistribuiri între judeţe, în funcţie de solicitãri, cu aprobarea conducatorului executiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca.
ART. 7
(1) În vederea acordãrii creditelor Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca poate transfera, dupã semnarea contractelor cu banca sau cu agenţiile autorizate care au fost desemnate sa administreze fondul de creditare, o suma reprezentând cel mult 20% din fondul de creditare anual.
(2) Pe mãsura acordãrii creditelor sumele vor fi reintregite pana la cheltuirea integrala a sumelor prevãzute în buget.
(3) Fondul de creditare va fi pus la dispoziţie bãncii sau agentiilor autorizate, pana la data de 31 decembrie a fiecãrui an.
(4) Banca sau agenţia de credit care administreazã fonduri pentru acordarea de credite poarta rãspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul asigurãrilor pentru şomaj.

B. Beneficiarii de credite acordate în condiţii avantajoase din bugetul asigurãrilor pentru şomaj

ART. 8
Beneficiarii creditelor acordate în condiţii avantajoase sunt:
a) întreprinderile mici şi mijlocii care sunt societãţi comerciale constituite potrivit prevederilor <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) unitãţile cooperatiste reprezentate de cooperativele meşteşugãreşti şi cooperativele de consum, care sunt organizate şi funcţioneazã conform prevederilor <>Decretului-lege nr. 66/1990 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei meşteşugãreşti, cu modificãrile ulterioare, respectiv ale <>Legii nr. 109/1996 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei de consum şi a cooperaţiei de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) asociaţiile familiale care sunt constituite şi funcţioneazã conform prevederilor <>Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice pe baza liberei iniţiative, cu modificãrile ulterioare;
d) persoanele fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente conform prevederilor <>Decretului-lege nr. 54/1990 , cu modificãrile ulterioare;
e) somerii care se obliga sa înfiinţeze întreprinderi mici şi mijlocii, unitãţi cooperatiste, asociaţii familiale sau sa devinã persoane fizice autorizate au prioritate la obţinerea creditului.
ART. 9
(1) Condiţiile ce trebuie îndeplinite de întreprinderile mici şi mijlocii şi de unitãţile cooperatiste pentru a avea acces la credite sunt:
a) numãrul total de salariaţi sau de membri cooperatori sa fie, la momentul acordãrii creditului, de maximum 249*) de persoane;
b) sa se oblige prin contractul de credite sa angajeze cu contract individual de munca someri pe cel puţin 50% din locurile de munca nou-create;
c) locurile de munca pe care se încadreazã personal în baza obligaţiei asumate prin contractul de credit sa nu fie locuri vacantate în urma unor disponibilizari de personal din ultimele 12 luni premergãtoare solicitãrii creditului;
d) sa se oblige sa menţinã raporturile de munca cu persoanele încadrate din rândul şomerilor o perioada de cel puţin 3 ani de la încadrare, iar în cazul desfacerii contractului individual de munca al unora dintre aceste persoane, sa angajeze în termen de 30 de zile pe locurile de munca rãmase vacantate personal din aceeaşi categorie;
e) sa realizeze activitatea de baza în producţie, servicii şi turism; dacã agenţii economici realizeazã venituri şi din activitatea de comerţ, acestea nu trebuie sa depãşeascã 49% din totalul veniturilor; dovada se face prin raportarea semestriala "Rezultate financiare", la data de ...... cont 01, ce va purta viza administraţiei financiare; în determinarea ponderii activitãţii de comerţ nu se iau în calcul veniturile obţinute din comercializarea produselor proprii prin magazinele producãtorului;
f) întreprinderile mici şi mijlocii şi unitãţile cooperatiste, asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, ale cãror venituri din activitatea de comerţ depãşesc ponderea de 49% în totalul veniturilor, pot beneficia de credite acordate în condiţiile prevãzute de lege, dacã dezvolta activitãţi de producţie sau servicii, iar prin realizarea proiectului, structura veniturilor se modifica astfel încât veniturile din comerţ sa reprezinte cel mult 49% din veniturile totale;
g) pe perioada derulãrii contractului de creditare angajatorul nu poate reduce numãrul de posturi existent în unitate la data acordãrii creditului.
(2) Asociaţiile familiale şi persoanele autorizate sa desfãşoare activitãţi independente pot avea acces la credite pentru iniţierea sau dezvoltarea propriei activitãţi numai dacã desfãşoarã activitãţi în producţie, servicii sau turism.

---------------
*) Numãrul maxim de salariaţi - 249 este stabilit conform <>Legii nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privati pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999.

C. Procedura de desemnare a bãncii şi a agentiilor autorizate sa acorde credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj

ART. 10
(1) Banca sau agenţiile autorizate sa administreze fondul de creditare sunt desemnate prin licitaţie organizatã de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca.
(2) Licitaţia se organizeazã în conformitate cu legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice.
ART. 11
În scopul desemnãrii bãncii sau a agentiilor autorizate sa administreze fondul de creditare se constituie o comisie de evaluare, numita prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca.
ART. 12
(1) La licitaţia pentru desemnarea bãncii sau a agenţiei autorizate sa administreze fondul de creditare pot participa, dupã caz:
a) bãncile, persoane juridice romane, constituite în baza <>Legii bancare nr. 58/1998 , cu modificãrile ulterioare, şi a autorizaţiei eliberate de Banca Nationala a României;
b) agenţii autorizate sa acorde credite în condiţiile legii.
(2) Pentru a putea fi desemnate sa administreze fondul de creditare bãncile trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa facã dovada achitãrii obligaţiilor fiscale, a contribuţiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi la bugetul asigurãrilor de sãnãtate;
b) sa aibã experienta în acordarea de credite întreprinderilor mici şi mijlocii;
c) sa dispunã de dotarea necesarã pentru realizarea contractului de servicii de acordare de credite (calculatoare, echipamente, aparatura, software, mijloace fixe şi alte dotãri);
d) sa dispunã de personal de specialitate necesar îndeplinirii contractului de acordare de credite în condiţii avantajoase;
e) sa dispunã de o reţea teritorialã care sa acopere în totalitate judeţele tarii şi de personalul având pregãtirea şi competentele necesare pentru acordarea creditelor;
f) sa nu se afle în regim de supraveghere sau administrare specialã în evidentele Bãncii Naţionale a României în ultimele 6 luni de activitate;
g) sa se încadreze în limitele prevãzute de <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al bãncilor, cu modificãrile ulterioare;
h) sa se încadreze în limitele prevãzute de <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 1/2001 privind lichiditatea bãncilor;
i) sa constituie provizioane la nivelul celui prevãzut de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit şi de <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 2/2000 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit;
j) sa detina capacitatea financiarã de a rambursa din surse proprii creditele şi dobânzile aferente, în cazul nerecuperarii integrale sau parţiale a fondului de credite acordat;
k) sa facã dovada ca ponderea detinuta de creditele restante din totalul creditelor guvernamentale şi neguvernamentale este sub 5%.
(3) Agenţiile de credit vor fi autorizate de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca pentru administrarea fondului de creditare destinat acordãrii de microcredite în baza unor scheme de creditare, în condiţiile prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite.
ART. 13
(1) În conţinutul ofertelor prezentate de bãnci sau de agenţiile de credit trebuie sa fie prevãzute:
a) dobanda oferitã la sumele neutilizate din contul de disponibilitati sau de depozit constituit;
b) comisioanele percepute de la clienţi pentru creditele acordate;
c) nivelul de dotare;
d) nivelul de pregãtire a personalului;
e) experienta în domeniul acordãrii de credite întreprinderilor mici şi mijlocii, unitãţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale şi persoanelor autorizate sa desfãşoare activitãţi independente;
f) reţeaua teritorialã;
g) alte elemente prevãzute în caietul de sarcini.
(2) Documentele depuse de bãnci pentru a face dovada îndeplinirii condiţiilor prezentate la art. 12 alin. (2) şi de agenţiile de credit, împreunã cu ofertele, vor fi analizate de comisia de evaluare, care va desemna banca, respectiv agenţiile de credit autorizate.
(3) Rezultatele analizei şi decizia comisiei de licitaţie se vor consemna în procesul-verbal semnat de toţi membrii comisiei. Decizia comisiei de licitaţie va fi comunicatã tuturor bãncilor sau agentiilor de credit participante la licitaţie.
ART. 14
(1) Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca va încheia cu banca câştigãtoare a licitaţiei sau cu agenţia de credit autorizata un contract privind derularea activitãţii de creditare, în condiţiile stabilite în licitaţie.
(2) Banca câştigãtoare a licitaţiei şi agenţiile de credit autorizate, împreunã cu Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, vor elabora şi vor aproba instrucţiunile comune pentru a reglementa în detaliu procedurile care vor fi urmate de unitãţile lor teritoriale în derularea procesului de acordare a creditelor, de monitorizare a utilizãrii acestora şi de respectare a graficelor de încadrare în munca a persoanelor din rândul şomerilor.
ART. 15
(1) Dacã în procesul derulãrii creditelor banca sau agenţia de credit câştigãtoare a licitaţiei dovedeşte ca nu are capacitatea de a administra fondul de creditare, Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca va proceda la desemnarea unei alte bãnci sau agenţii de credit, prin organizarea unei noi licitaţii.
(2) Banca sau agenţia de credit câştigãtoare a licitaţiei organizate în situaţia prezentatã la alin. (1) va prelua portofoliul de credite acordate de banca sau de agenţia de credit aflatã în imposibilitate de a continua activitatea de creditare.

D. Condiţiile de acordare, utilizare şi de rambursare a creditelor, precum şi de stabilire a garanţiilor

ART. 16
Întreprinderile mici şi mijlocii, unitãţile cooperatiste, asociaţiile familiale, persoanele fizice autorizate şi somerii pot beneficia de credite din bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru:
a) finanţarea stocurilor de materii prime, materiale şi obiecte de inventar sau a altor nevoi privind activitatea curenta, conform specificatiilor din studiul de fezabilitate;
b) cheltuieli de capital, respectiv: utilaje şi echipamente, instalaţii de lucru, construcţii speciale, construcţii, amenajãri şi dotãri, mijloace de transport, calculatoare şi altele;
c) finanţarea concomitenta a stocurilor de materii prime şi a cheltuielilor de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
ART. 17
(1) Pentru beneficiarii de credite ponderea creditului acordat în totalul sumelor necesare va fi urmãtoarea:
a) 75% din valoarea studiului de fezabilitate depus în cazul finanţãrii cheltuielilor de capital;
b) în cazul finanţãrii stocurilor de materii prime creditele se acorda, în ceea ce priveşte proporţia, conform metodologiei bãncii.
(2) În cazul infiintarii de societãţi comerciale şi asociaţii familiale de cãtre someri, precum şi al persoanelor autorizate sa desfãşoare activitãţi independente, creditul acordat poate acoperi pana la 90% din valoarea studiului de fezabilitate depus.
ART. 18
(1) Perioada maxima în care creditul acordat trebuie sa fie rambursat este:
a) de 3 ani, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea cheltuielilor de capital;
b) de 1 an, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea stocurilor de materii prime şi materiale.
(2) În cadrul termenului de rambursare la creditul pentru cheltuielile de capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, şi o perioada de graţie de pana la 6 luni.
ART. 19
Creditele se acorda în raport cu numãrul locurilor de munca pe care solicitantul se obliga sa le creeze şi în cuantumul stabilit de lege.
ART. 20
(1) În sensul prevederilor prezentelor norme metodologice prin taxa oficialã a scontului stabilitã de Banca Nationala a României, prevãzutã la <>art. 86 alin. (2) din Legea nr. 76/2002 , se înţelege dobanda de referinta stabilitã de Banca Nationala a României.
(2) Dobanda la creditul acordat va fi de 50% din dobanda de referinta stabilitã de Banca Nationala a României, revizuibila în conformitate cu nivelul dobânzii de referinta comunicat de Banca Nationala a României.
ART. 21
(1) Creditele acordate din fondul de creditare vor fi garantate cu garanţii reale şi personale, astfel încât acestea sa acopere valoarea creditului acordat şi a dobânzii aferente.
(2) Garantarea creditului se face, în principal, cu obiectele achiziţionate din creditul acordat, precum şi cu alte bunuri şi valori care aparţin solicitantului şi/sau girantilor acestuia, care trebuie sa acopere valoarea creditului şi dobanda aferentã.
(3) Bunurile care se constituie ca garanţie vor fi asigurate, pe intreaga perioada de derulare a creditului, la o societate de asigurãri agreatã de banca autorizata, respectiv agenţia de credit.
ART. 22
(1) Pentru obţinerea unui credit acordat din bugetul asigurãrilor pentru şomaj întreprinderile mici şi mijlocii, unitãţile cooperatiste, asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, inclusiv somerii, vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de munca judeteana sau a municipiului Bucureşti pe teritoriul cãreia îşi au sediul social sau, dupã caz, resedinta o cerere însoţitã de urmãtoarele documente, dupã caz:
a) contractul de societate sau, dupã caz, actul constitutiv;
b) hotãrârea judecãtoreascã de autorizare a infiintarii societãţii;
c) statutul societãţii;
d) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului sau codul unic de înregistrare;
e) codul fiscal;
f) ultimul bilanţ contabil vizat de organul fiscal teritorial;
g) ultimele trei balante de verificare;
h) dovada achitãrii obligaţiilor fiscale (certificate fiscale) şi a contribuţiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi la bugetul asigurãrilor pentru sãnãtate;
i) declaraţie privind litigiile cu terţii, cu precizarea motivelor care au condus la situaţiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicita creditul;
k) graficul creãrii şi ocupãrii noilor locuri de munca;
l) acte care sa ateste proprietatea asupra garanţiilor şi valoarea acestora;
m) proiectia fluxului de lichiditati pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului;
o) alte documente solicitate de banca sau de agenţia de credit.
(2) În cazul solicitãrii de credite pentru construcţii în vederea realizãrii sau dezvoltãrii de noi capacitãţi de producţie, la documentele prezentate la alin. (1) se adauga:
a) acte care sa ateste situaţia juridicã a terenului pe care urmeazã sa se realizeze investiţia;
b) autorizaţia de construcţie;
c) acordurile şi avizele legale pentru realizarea investiţiei.
(3) La solicitarea de credite pentru începerea activitãţii nu se vor depune documentele prevãzute la alin. (1) lit. f)-i).
(4) Persoanele fizice autorizate şi asociaţiile familiale vor depune pentru obţinerea creditelor documentele de înfiinţare, înregistrare şi de certificare a rezultatelor financiare prevãzute de legislaţia în vigoare.
ART. 23
Cererile şi documentele prevãzute la art. 22 se verifica în cadrul compartimentelor de specialitate ale agentiilor pentru ocuparea forţei de munca judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi, dacã se constata ca documentaţia este completa şi ca sunt întrunite condiţiile legale, vor fi transmise spre avizare comitetelor de credit.
ART. 24
(1) Pentru avizarea acordãrii de credite se constituie la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti comitete de credit formate din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) preşedintele şi un membru desemnat din partea bãncii sau agenţiei de credit autorizate sa acorde creditele;
b) 3 membri din partea agenţiei pentru ocuparea forţei de munca judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Comitetele de credit se întrunesc cel puţin o data pe luna, analizeazã documentaţia depusa de solicitantii de credite, verifica îndeplinirea de cãtre aceştia a condiţiilor de eligibilitate, evalueaza eficienta economicã şi socialã a proiectelor prezentate şi avizeazã acordarea creditelor.
(3) În vederea adoptãrii deciziei de avizare comitetul de credit poate cere solicitanţilor orice informaţii pe care le considera necesare.
ART. 25
(1) În urma analizei şi avizãrii favorabile de cãtre comitetul de credit documentaţia este transmisã bãncii sau agenţiei autorizate, pentru analiza în vederea aprobãrii şi acordãrii creditului.
(2) Dacã cererea de credit este respinsã de comitetul de credit, documentaţia se restituie solicitantului, însoţitã de motivatia respingerii, semnatã de preşedintele comitetului de credit.
ART. 26
(1) Aprobarea şi acordarea fiecãrui credit se vor face pe baza unui referat, care va fi întocmit de inspectorul de credite al bãncii sau al agenţiei de credit autorizate, desemnat de conducãtorul compartimentului de creditare şi de conducãtorul compartimentului financiar-contabil. Referatul trebuie sa conţinã, dupã caz, fãrã a fi limitative, urmãtoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului social, extras din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitãţii solicitantului de a rambursa la scadenta ratele de credit şi de a plati dobanda aferentã, pe baza analizei datelor înscrise în situaţia privind fluxul de lichiditati;
c) informaţii despre bonitatea solicitantului. În acest scop vor fi calculati pe baza datelor înscrise în ultimul bilanţ contabil şi în ultima balanţa de verificare urmãtorii indicatori:
- lichiditatea curenta;
- solvabilitatea patrimonialã;
- gradul de acoperire a dobânzii;
- rata profitului;
- viteza de rotaţie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentaţi la alin. (1) lit. c), precum şi nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt în conformitate cu normele interne ale bãncii autorizate şi ţinându-se seama de prevederile legii.
ART. 27
Dacã cererea de credit nu este aprobatã de banca sau de agenţia de credit, documentaţia va fi restituitã agentiilor pentru ocuparea forţei de munca judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu motivatia corespunzãtoare, pentru a fi înapoiatã solicitantului.
ART. 28
Luarea în considerare a deciziilor comitetului de credit în vederea aprobãrii cererii de acordare a creditului reprezintã o opţiune ce revine exclusiv în sarcina şi în responsabilitatea bãncii sau agenţiei de credit autorizate.
ART. 29
(1) Creditele din fondul asigurãrilor pentru şomaj vor fi acordate în lei, pe baza de contract de credit, încheiat în condiţiile legii, între banca, respectiv agenţia de credit, şi beneficiar, prin care se vor stabili, fãrã a fi limitative: condiţiile de scadenta, dobanda, valoarea garanţiilor, clauze referitoare la nerambursarea la scadenta a creditului.
(2) În contract vor fi menţionate şi condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã solicitantul de credit conform prevederilor <>Legii nr. 76/2002 , inclusiv obligaţia de a angaja someri pe cel puţin 50% din locurile de munca nou-create.
ART. 30
Respectarea graficelor de creare a noi locuri de munca şi de încadrare a şomerilor este urmãritã de organele de control ale agentiilor pentru ocuparea forţei de munca judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 31
Beneficiarii de credite acordate în condiţii avantajoase din bugetul asigurãrilor pentru şomaj pot solicita un nou credit numai dupã achitarea integrala a creditului acordat anterior.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 32
Prezentele norme metodologice vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 33
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, Normele metodologice nr. 2.443/2/2001 emise de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Banca Nationala a României privind acordarea de credite din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj în baza <>Legii nr. 1/1991 privind protecţia socialã a şomerilor şi reintegrarea lor profesionalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 1 iunie 2001, îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016