Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 9 decembrie 1998  cu privire la modul de atestare a suspendarii platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole care se importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, precum si pentru materiile prime prevazute in anexa la   Hotararea Guvernului nr. 713/1998 pentru modificarea Listei cuprinzand materiile prime pentru care se suspenda plata taxei pe valoarea adaugata in vama, prevazuta in anexa la   Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 9 decembrie 1998 cu privire la modul de atestare a suspendarii platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale pentru utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole care se importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, precum si pentru materiile prime prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr. 713/1998 pentru modificarea Listei cuprinzand materiile prime pentru care se suspenda plata taxei pe valoarea adaugata in vama, prevazuta in anexa la Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 27 ianuarie 1999

1. Potrivit <>art. 25 lit. D.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si modificata prin <>Legea nr. 130/1992 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor din import definitiv se achita la organul vamal, conform regimului in vigoare privind plata taxelor vamale.
Prin derogare de la prevederile de mai sus, se suspenda plata taxei pe valoarea adaugata la organele vamale, pe termen de 60-120 de zile, pentru utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole care se importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, precum si pentru materiile prime prevazute in anexa la <>Hotararea Guvernului nr. 713/1998 pentru modificarea Listei cuprinzand materiile prime pentru care se suspenda plata taxei pe valoarea adaugata in vama, prevazuta in anexa la <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Ministerul Finantelor, prin Directia generala legislatie impozite indirecte, atesta dreptul de a beneficia de suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata in vama, la cererea importatorilor, pe baza de documente justificative, prin eliberarea unui certificat, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
3. Beneficiaza de prevederile pct. 1 alin. 2 din prezentele norme metodologice importatorul care indeplineste urmatoarele conditii cumulative:
a) sa fie inregistrat la organul fiscal ca platitor de taxa pe valoarea adaugata;
b) bunurile importate sa nu faca obiectul comercializarii ca atare, cu exceptia celor importate pe baza de contract de comision, sau de catre agenti economici special autorizati care asigura necesarul pentru mai multi consumatori - unitati productive;
c) cuantumul taxei pe valoarea adaugata pentru care se solicita suspendarea sa fie de minimum 150.000 mii lei.
4. Importatorii vor prezenta Directiei generale legislatie impozite indirecte din cadrul Ministerului Finantelor o cerere, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, si urmatoarele documente:
a) copii de pe actele de infiintare si functionare a societatii;
b) copie de pe instiintarea de platitor de taxa pe valoarea adaugata;
c) copie de pe documentul prin care s-a aprobat realizarea unitatii productive noi, dezvoltarea capacitatilor existente sau retehnologizarea fabricilor, sectiilor, atelierelor pentru care se importa utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole;
d) fundamentarea necesarului de materii prime pentru care se solicita suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata in vama;
e) copii de pe contractele externe, de pe comenzi, de pe facturile externe, insotite de traducere autorizata sau confirmata pe propria raspundere de persoanele care angajeaza legal unitatea importatoare, si copii de pe contractele de comision, dupa caz;
f) copii de pe deconturile de T.V.A. pe ultimele 3 luni, depuse la organul fiscal teritorial, insotite de copiile de pe documentele care atesta achitarea taxei pe valoarea adaugata de plata, conform decontului;
g) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte datoriile fata de bugetul de stat si respectarea prevederilor legale pentru importurile efectuate in baza certificatelor eliberate anterior;
h) orice alte documente necesare analizei cererii depuse.
In urma analizei documentatiei prezentate de importator, cererea se aproba sau se respinge de catre comisia constituita in acest scop.
Pentru a decide asupra aprobarii sau respingerii cererii de suspendare, comisia poate solicita organelor fiscale teritoriale efectuarea de verificari faptice si documentare la sediul agentilor economici solicitanti.
Organele fiscale sunt obligate ca in termen de 30 de zile sa comunice rezultatele verificarii solicitate.
Pe baza aprobarii se elibereaza importatorilor certificatul de atestare a suspendarii platii taxei pe valoarea adaugata in vama (conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice).
5. La declaratia vamala de import se anexeaza o copie de pe certificatul obtinut de importator, care este verificata si vizata de organul vamal pe baza certificatului original prezentat de importator.
6. Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza potrivit legii si se inscrie in declaratia vamala de import, fara a fi platita la organul vamal. Lunar, Directia Generala a Vamilor va lua masuri de a transmite Directiei generale legislatie impozite indirecte din cadrul Ministerului Finantelor, pana la data de 20 a lunii urmatoare celei in care s-au inregistrat la organul vamal declaratiile vamale de import, situatia centralizata a importurilor realizate efectiv in regimul de suspendare prevazut de lege si acordat potrivit prezentelor norme metodologice.
Lunar, pana la data de 30 a lunii urmatoare celei in care s-a transmis situatia centralizata a importurilor realizate efectiv in regim de suspendare, Directia generala legislatie impozite indirecte va transmite directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, situatia importurilor efectuate in baza certificatelor de suspendare, in scopul verificarii, acestea fiind obligate sa comunice trimestrial Directiei generale legislatie impozite indirecte lista cuprinzand agentii economici care nu au respectat prevederile prezentelor norme metodologice.
In situatia in care organele de control constata nerespectarea prevederilor pct. 3 lit. b) din prezentele norme metodologice, acestea vor retine originalul certificatului de suspendare eliberat, pe care il vor transmite Directiei generale legislatie impozite indirecte in vederea anularii.
O noua cerere de suspendare a platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale nu poate fi aprobata timp de 6 luni de la data anularii certificatului de suspendare eliberat anterior.
7. Certificatele de suspendare emise sunt valabile pentru importurile realizate intr-o perioada de 12 luni de la data eliberarii.
Suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata este de:
- 60 de zile calendaristice pentru importurile de materii prime, calculate din ziua urmatoare celei in care a fost inregistrata declaratia vamala de import la organul vamal;
- 120 de zile calendaristice pentru utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole care se importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, calculate din ziua urmatoare celei in care a fost inregistrata declaratia vamala de import la organul vamal.
In perioada de valabilitate a certificatelor de suspendare emise, la cererea importatorilor, insotita de documentele prevazute la pct. 4 lit. c)-h) din prezentele norme metodologice, comisia poate aproba suplimentarea acestora.
8. Pana la expirarea perioadei de suspendare importatorii sunt obligati sa achite prin virament, cec sau in numerar valoarea taxei pe valoarea adaugata la organul fiscal la care sunt inregistrati ca platitori sau la banca comerciala, dupa caz.
In cazul in care termenul de suspendare expira intr-o zi nelucratoare, plata se considera in termen, daca este efectuata in ziua lucratoare imediat urmatoare.
In cadrul termenului de suspendare aprobat, importatorii pot compensa, in conformitate cu prevederile pct. 11.14 din normele aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 512/1998 , taxa pe valoarea adaugata inscrisa in declaratia vamala de import - total sau partial - cu taxa pe valoarea adaugata de rambursat, rezultata din decontul depus la organul fiscal, aferent lunii precedente.
9. Importurile realizate in conditiile prezentelor norme metodologice se vor reflecta in documentele de evidenta si in decontul de taxa pe valoarea adaugata, astfel:
a) in jurnalul pentru cumparari, in coloanele 11 si 12 se inscriu datele cuprinse in declaratia vamala de import, iar taxa pe valoarea adaugata se inregistreaza in contabilitate in debitul contului 4428 "Taxa pe valoarea adaugata neexigibila" prin creditul contului 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate". Aceste operatiuni nu se evidentiaza in decontul lunar de taxa pe valoarea adaugata;
b) la data efectuarii platii, operatiunea se reflecta in contabilitate in debitul contului 4426 "Taxa pe valoarea adaugata deductibila" prin creditul contului 4428 "Taxa pe valoarea adaugata neexigibila" si, concomitent, 446 = 512, cu suma achitata la bugetul de stat. Operatiunea se evidentiaza in jurnalul de cumparari in coloanele 7 si 8 sau 9 si 10, dupa caz, si se cuprinde in decontul lunar de taxa pe valoarea adaugata;
c) taxa pe valoarea adaugata inscrisa in declaratia vamala de import, compensata total sau partial cu taxa pe valoarea adaugata de rambursat, rezultata din decontul lunii precedente, se reflecta in contabilitate in debitul contului 446 prin creditul contului 4424 si, concomitent, in debitul contului 4426 prin creditul contului 4428. Operatiunea se evidentiaza in jurnalul de cumparari in coloanele 7 si 8 sau, dupa caz, 9 si 10 si se cuprinde in decontul lunar de taxa pe valoarea adaugata.
10. Nerespectarea termenului de plata de 60-120 de zile, prevazut in prezentele norme metodologice, atrage majorari de intarziere, calculate astfel:
10.1. in situatia in care plata sumei datorate se efectueaza in termen de pana la 15 zile calendaristice de la data expirarii termenului de suspendare:
a) 0,05% pentru fiecare zi calendaristica din perioada de suspendare;
b) 0,25% pentru fiecare zi calendaristica de la expirarea termenului de suspendare si pana la data platii efective;
10.2. in situatia in care plata sumei datorate se efectueaza cu o intarziere mai mare de 15 zile calendaristice de la data expirarii termenului de suspendare, majorarile de intarziere se calculeaza in cota de 0,25% pentru fiecare zi calendaristica de la data intocmirii formalitatilor vamale de import si pana la data platii efective, a compensarii conform prevederilor pct. 11.14 din Normele pentru aplicarea <>Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 512/1998 , sau a acordarii unei inlesniri la plata in conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare;
10.3. prevederile de mai sus se aplica si pentru nerespectarea termenului de plata de 60-120 de zile, scadent dupa intrarea in vigoare a prevederilor prezentului ordin, pentru importurile prevazute in certificatele de suspendare aprobate in baza <>ordinelor ministrului finantelor nr. 1.538/1997 si nr. 166/1998.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
------------------------


CERERE
de suspendare a platii taxei pe valoarea adaugata aferente importurilor, in baza prevederilor <>art. 25 lit. D.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 130/1992 si republicata, cu modificarile si completarile ulterioare




1. Denumirea agentului economic ..........................................
2. Localitatea ....., str. ........ nr. ....., judetul/sectorul ..........
3. codul fiscal al platitorului de T.V.A. ................................
4. Organul fiscal la care este inregistrat platitorul de T.V.A. ..........
5. Cifra de afaceri anuala (mii lei):
5.1. realizata in anul precedent ......................................
5.2. prevazuta pentru anul in curs ....................................
6. Valoarea importului (mii lei).............................., din care:
6.1. materii prime ...................................................
6.2. se marcheaza cu "x":
- utilaje ..................................................... []
- instalatii .................................................. []
- echipamente ................................................. []
- masini industriale .......................................... []
- masini agricole ............................................. []
7. Importul de materii prime, cuprins la pct. 6.1:
7.1. denumirea si pozitia tarifara ...................................
7.2. produsele fabricate .............................................
8. Importul de utilaje, instalatii etc., cuprins la pct. 6.2:
8.1. se marcheaza cu "x" obiectivul de investitii:
- unitate productiva noua ..................................... []
- dezvoltare capacitati existente ............................. []
- retehnologizare fabrici, sectii, ateliere ................... []
8.2. date ale contractelor/comenzilor/facturilor externe:
nr. ....., data ........, furnizor extern .........., valoare .........
nr. ....., data ........, furnizor extern .........., valoare .........
nr. ....., data ........, furnizor extern .........., valoare .........
nr. ....., data ........, furnizor extern .........., valoare .........
9. Anexam urmatoarele documente justificative:
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................

Numele si prenumele ............. Functia ........... Data ......


Semnatura si stampila




ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------

MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA LEGISLATIE IMPOZITE INDIRECTE


CERTIFICAT
Nr. ......, data .........

In conformitate cu prevederile <>art. 25 lit. D.b) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 130/1992 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, calculata potrivit legii si inscrisa in declaratia vamala de import, pentru:

I. o perioada de 120 de zile de la data inregistrarii la organul vamal a declaratiei vamale de import aferente utilajelor, instalatiilor, echipamentelor, masinilor industriale si masinilor agricole, care fac obiectul urmatoarelor contracte, comenzi sau facturi externe:
nr. ........., data .........., furnizor ............., valoare ..........
nr. ........., data .........., furnizor ............., valoare ..........
nr. ........., data .........., furnizor ............., valoare ..........
nr. ........., data .........., furnizor ............., valoare ..........
nr. ........., data .........., furnizor ............., valoare ..........
II. o perioada de 60 de zile de la data inregistrarii la organul vamal a declaratiei vamale de import aferente materiilor prime (denumirea, cantitatea):
1. .......................................................................
2. .......................................................................
3. .......................................................................
4. .......................................................................
5. .......................................................................

Atestarea se refera la importul efectuat de:

Denumirea agentului economic ............................................, localitatea ........................................, str. ................... nr. ............, judetul/sectorul ........................................, codul fiscal al platitorului de T.V.A. ............................. .

Prezentul certificat este valabil pentru importurile realizate pana la data de ......................... .


Director general,

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016