Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 iunie 2000  de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 28 iunie 2000 de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 9 iulie 2000


1. Referitor la <>art. 1 din Legea nr. 105/1997 , denumita în continuare lege:

1.1. Fac obiectul cãilor administrative de atac, prevãzute la art. 1 alin. 1 din lege, mãsurile luate de organele Ministerului Finanţelor, în cadrul competentelor legale, privind impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale, amenzile aferente acestora, majorãrile de întârziere, penalitãţile, mãsurile privind recuperarea prejudiciului, în situaţia în care persoana juridicã nu îşi însuşeşte procesul-verbal.
1.2. Plângerile privind amenzile contravenţionale, confiscarile şi celelalte mãsuri complementare aplicate de organele Ministerului Finanţelor, care nu sunt aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor la fondurile speciale, urmeazã procedura prevãzutã de <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare.
1.3. În cazul în care obiectiunile, contestaţiile sau plângerile sunt astfel formulate încât au şi alt caracter pe lângã cel de cale administrativã de atac, pentru aceste aspecte cererea se va inainta organelor competente de cãtre organul investit cu soluţionarea caii administrative de atac, dupã soluţionarea acesteia.

2. Referitor la art. 2 din lege:

2.1. Obiectiunile petentului se depun în termenul şi la organul prevãzute la art. 2 alin. 1 din lege şi nu pot avea ca obiect decât mãsuri şi sume înscrise în procesul-verbal sau în actul organului cu atribuţii de control sau de impunere.
2.2. Obiectiunile vor fi însoţite în mod obligatoriu de copia certificatã pe propria rãspundere de pe actul de control sau de impunere şi anexele la acesta, asupra cãruia se depun obiectiunile, precum şi de orice documente pe care petentul le considera necesare în susţinerea cauzei.
2.3. Obiectiunile şi documentele depuse în susţinerea cauzei vor fi analizate de organele de soluţionare, pe baza datelor înscrise în procesul-verbal şi a documentelor anexate, iar în fundamentare se vor invoca şi se vor enunta actele normative şi articolele acestora în vigoare la data producerii situaţiei şi în perioada supusã controlului, pe baza cãrora se formuleazã rãspunsul la obiecţiuni, pentru fiecare capãt de cerere, care va fi comunicat prin hotãrâre.
2.4. Obiectiunile, documentele depuse în susţinerea acestora, copia de pe procesul-verbal impotriva cãruia s-au formulat obiectiunile şi copiile de pe anexele la acestea, precum şi celelalte documente avute în vedere la soluţionarea obiectiunilor, hotãrârea, precum şi dovada comunicãrii hotãrârii (confirmarea de primire a acesteia) formeazã dosarul obiectiunilor, care se va numerota şi se va lega, cu certificarea numãrului de pagini şi a numelui persoanei care le-a indosariat.
2.5. Organele de soluţionare a obiectiunilor vor pãstra în copie dosarul obiectiunilor, la care se vor anexa şi soluţiile date de celelalte organe de soluţionare, investite potrivit competentei.

3. Referitor la art. 3 din lege:

3.1. Contestaţia se depune la organul care a emis hotãrârea care este atacatã, în termenul prevãzut la <>art. 3 din lege, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999 .
În urma verificãrii modului de respectare a procedurii de contestare se va întocmi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare. Dacã dupã verificarea îndeplinirii procedurii de contestare se constata neîndeplinirea condiţiilor de procedura, referatul va cuprinde referiri la acestea, cu propuneri de soluţionare referitoare la taxa de timbru, termen, calitate procesuala, capete de cerere, obiect.
Dacã contestaţia îndeplineşte condiţiile de procedura, referatul nu va mai cuprinde propuneri pentru soluţionarea pe fond a contestaţiei atâta timp cat hotãrârea este motivatã şi organul de soluţionare a obiectiunilor îşi menţine punctul de vedere exprimat în hotãrâre, iar petentul nu aduce argumente noi.
3.2. Dosarul obiectiunilor, însoţit de contestaţia petentului, documentul original de plata a taxei de timbru, precum şi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare ale organului de control, întocmit conform pct. 3.1, se remit spre soluţionare, în termen de 5 zile de la înregistrarea contestaţiei, direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a carei raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul.
Dosarul obiectiunilor, contestaţia petentului, documentul de plata a taxei de timbru, nota de constatare încheiatã de organul de soluţionare a contestaţiei împreunã cu reprezentantul organului care a emis hotãrârea atacatã, dacã este cazul, celelalte documente analizate la emiterea dispoziţiei de organul care a soluţionat contestaţia, dispoziţia privind soluţionarea contestaţiei şi confirmarea de primire a acesteia formeazã dosarul contestaţiei, care se numeroteaza, se leagã şi se arhiveaza în ordinea cronologicã a numerelor de înregistrare.

4. Referitor la art. 4 din lege:

4.1. Impotriva dispoziţiei date de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, petentul se poate adresa cu plângere Ministerului Finanţelor în termenul prevãzut la art. 4 din lege.

5. Referitor la art. 5 din lege:

5.1. Plângerea împreunã cu documentul original de plata a taxei de timbru, prevãzut la art. 6 din lege, se depun la organul care a emis dispoziţia atacatã.
5.2. În urma verificãrii îndeplinirii procedurii se întocmeşte referatul cuprinzând propunerile de soluţionare. În condiţiile în care plângerea nu este depusa în termen, nu este achitatã taxa de timbru, semnatarul ei nu este subiectul mãsurilor dispuse de organul de control sau de impunere, nu conţine aceleaşi capete de cerere fata de contestaţie sau sumele şi mãsurile contestate nu fac obiectul actului de control sau de impunere, referatul va cuprinde referiri la acestea (termen, taxa de timbru, calitate procesuala, capete de cerere, obiect), cu propuneri de soluţionare referitoare la condiţiile de procedura. Dacã plângerea îndeplineşte aceste condiţii de procedura, referatul nu va mai cuprinde propuneri pentru soluţionarea pe fond a plângerii, atât timp cat dispoziţia este motivatã şi organul de soluţionare a contestaţiei îşi menţine punctul de vedere exprimat în dispoziţie, iar petentul nu aduce argumente noi.
5.3. Dosarul contestaţiei, plângerea petentului, documentul original de plata a taxei de trimbru, precum şi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare ale organului care a soluţionat contestaţia, întocmit conform pct. 5.2, se remit spre soluţionare, în termen de 5 zile de la înregistrarea plângerii, Ministerului Finanţelor.
5.4. Organele de soluţionare a contestaţiei vor pãstra în copie dosarul contestaţiei, la care vor anexa şi soluţiile date de celelalte organe de soluţionare investite potrivit competentei.
5.5. Plângerile aflate în competenta de soluţionare a Ministerului Finanţelor, având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor soluţiona prin decizie a Comisiei centrale pentru soluţionarea plangerilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
5.6. Comisia centrala pentru soluţionarea plangerilor este alcãtuitã din directorul general al direcţiei generale din cadrul Ministerului Finanţelor, competenta sa soluţioneze plângerile, sau inlocuitorul acestuia, din şefii serviciilor din cadrul acestei direcţii generale ori înlocuitorii acestora, din consilierul juridic din cadrul direcţiei generale sau inlocuitorul acestuia şi din inspectorul de specialitate din cadrul direcţiei generale, cãruia i-a fost repartizata plângerea spre soluţionare.
5.7. În situaţia în care membrii comisiei au opinii divergenţe privind modul de soluţionare a cauzei decizia de soluţionare se ia de cãtre preşedintele comisiei.
5.8. În acest caz exemplarele nr. 1 şi 2 şi, în unele cazuri, exemplarul al 3-lea al deciziei de soluţionare, care se trimit petentului şi direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi, în unele cazuri, şi organului de control, se vor semna numai de cãtre preşedintele comisiei, iar pe celelalte doua exemplare, dintre care unul rãmâne la dosarul cauzei şi unul se indosariaza la dosarul deciziilor, se vor retine, în josul deciziei, opiniile divergenţe ale membrilor comisiei, ca opinii separate care trebuie sa fie motivate.
Exemplarul al 3-lea al deciziei de soluţionare se va trimite în toate cazurile organului de control, dacã acesta face parte din centrala Ministerului Finanţelor.

6. Referitor la art. 6 din lege:

6.1. În obiecţiuni, contestaţii sau plângeri, dupã caz, se va specifica cuantumul sumei pentru care s-a declansat procedura administrativã de atac.
Contestaţia şi plângerea vor fi însoţite de documentul original de plata a taxei de timbru, care se va depune o data cu acestea.
6.2. Organele care soluţioneazã contestaţiile sau plângerile, dupã caz, au obligaţia de a mentiona pe versoul documentului original de plata a taxei de timbru data primirii lui şi numãrul contestaţiei sau al plângerii la care este anexat. Când taxa de timbru se achitã prin aplicare de timbre mobile, acestea se vor anula conform normelor legale în vigoare.
6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru rãmâne la dosarul cauzei.
6.4. La primirea contestaţiilor sau a plangerilor organele competente vor verifica îndeplinirea procedurii de timbrare, iar în cazul cererilor la care lipsesc dovezile achitãrii taxei de timbru legale sau dacã sumele achitate în contul acestei taxe sunt inferioare celor datorate, organele care le primesc vor înştiinţa petentii despre obligaţia timbrarii sau completãrii ei, dându-li-se acestora un termen pentru conformare de la primirea înştiinţãrii (la dosarul cauzei anexându-se confirmarea de primire de cãtre petent a înştiinţãrii de plata), cu menţiunea ca nedepunerea documentului original de plata în cuantumul legal atrage anularea contestaţiei/plângerii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata. În acelaşi mod se va proceda şi în cazul în care petentii nu specifica cuantumul sumei contestate sau asupra cãreia au formulat plângere.
În cazul în care petitionarii contesta prin cãile administrative de atac doar impozitele, taxele, deci debitul principal, achitand taxa de timbru aferentã acestora, fãrã a contesta şi majorãrile de întârziere stabilite în sarcina acestora prin actele de control sau de impunere încheiate, la primirea contestaţiei sau a plângerii organele competente vor înştiinţa petitionarii, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, despre obligativitatea achitãrii diferenţei de taxa de timbru asupra majorãrilor de întârziere, sub sancţiunea anulãrii caii administrative de atac ca insuficient timbrata.

7. Referitor la art. 8 din lege:

7.1. În situaţia în care la soluţionarea contestaţiilor şi/sau a plangerilor, dupã caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a prevederilor legale de cãtre organele de control, în sensul stabilirii unor diferenţe de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale, amenzi, majorãri de întârziere mai mici decât prevederile legale, organele de soluţionare vor sesiza în scris conducerea direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz.
7.2. În cazul în care cu ocazia soluţionãrii cauzei se constata ca fundamentarea sumelor ce fac obiectul acesteia nu a fost clarificata prin procesul-verbal de verificare contestat, organul de soluţionare poate dispune efectuarea de controale incrucisate pentru lãmurirea aspectelor.
7.3. Organele de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor vor analiza strict constatãrile din actele de control sau de impunere fata de susţinerile şi argumentele petitionarilor, neputând extinde cadrul procesual.

8. Referitor la art. 9 din lege:

8.1. Dosarele cauzelor împreunã cu confirmarea de primire de cãtre petent a deciziei Ministerului Finanţelor vor fi transmise într-un singur exemplar instanţei judecãtoreşti competente, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, şi într-un exemplar Direcţiei generale juridic şi contencios, în situaţia introducerii acţiunii în instanta.

9. Dispoziţii comune:

9.1. Obiectiunile, contestaţiile sau plângerile se formuleazã în scris, se semneazã de reprezentantul legal sau de împuternicitul acestuia, dupã caz, şi se depun la organul al cãrui act se ataca.
În cazul persoanelor juridice este obligatoriu ca semnatura reprezentantului legal sa fie confirmatã cu ştampila.
Calitatea de reprezentant legal se dovedeşte prin:
- copia de pe actele de constituire (cu modificãrile ulterioare), certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în cazul persoanelor juridice;
- copia de pe autorizaţia de funcţionare şi copia de pe actul de identitate, în cazul persoanelor fizice independente şi al asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitate autorizata, potrivit legii;
- copia de pe actul de identitate;
- alte documente din care sa rezulte proprietarul bunului;
- împuternicirea în original.
Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile, dupã caz, depuse de petenti la organele Ministerului Finanţelor, vor cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) în cazul persoanelor juridice:
- denumirea, sediul, numãrul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, codul fiscal, capitalul social, conturile şi bãncile la care acestea sunt deschise, numãrul şi data înregistrãrii cererii în registrul de corespondenta al petentului;
- instituţia cãreia petentul i se adreseazã şi sediul acesteia;
- identificarea actului de control sau de impunere, a hotãrârii, dispoziţiei ori deciziei, mãsurile şi suma totalã care face obiectul cererii (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luãrii la cunostinta a consemnarilor din actul de control sau de impunere, a hotãrârii, dispoziţiei ori deciziei luate de organele Ministerului Finanţelor competente sa soluţioneze obiectiunile, contestaţia sau plângerea;
- temeiul legal al obiectiunilor, contestaţiilor ori plangerilor, dupã caz, formulate şi depuse de petenti;
- dovada plãţii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plata în original, în contul corespunzãtor deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveşte petentul în susţinerea obiectiunilor, contestaţiilor ori a plangerilor;
- semnatura, confirmatã cu ştampila, a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a delegatului împuternicit sa formuleze şi sa depunã obiectiunile, contestaţia ori plângerea, cu anexarea împuternicirii în original;
b) în cazul persoanelor fizice:
- numele şi prenumele, domiciliul sau resedinta, copia de pe actul de identitate al petitionarului şi copia de pe actul de proprietate al bunului ori copia de pe autorizaţia de funcţionare, precum şi împuternicirea în original, dupã caz;
- indicarea instituţiei cãreia i se adreseazã petentul şi a sediului acesteia;
- dovada plãţii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plata în original, în contul corespunzãtor deschis la trezoreria statului;
- identificarea actului de control sau de impunere, a hotãrârii, dispoziţiei ori a deciziei atacate, mãsurile şi suma totalã care face obiectul cererii (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luãrii la cunostinta a consemnarilor din actul de control sau de impunere, a hotãrârii, dispoziţiei ori a deciziei luate de cãtre organele Ministerului Finanţelor competente sa soluţioneze obiectiunile, contestaţia sau plângerea;
- temeiul legal al formularii şi depunerii obiectiunilor, contestaţiei sau plângerii, dupã caz;
- documentele de care se serveşte în susţinerea obiectiunilor, contestaţiei ori a plângerii;
- semnatura titularului ori a împuternicitului, dupã caz.
Cererile sunt valabile chiar dacã poarta o denumire gresita, organele de soluţionare procedând conform competentelor legale.
În termen de 15 zile de la depunerea cererii petitionarii trebuie sa o motiveze sub sancţiunea anulãrii acesteia.
9.2. Actele administrative prin care se soluţioneazã obiectiunile se numesc hotãrâri, cele prin care se soluţioneazã contestaţiile se numesc dispoziţii, iar cele prin care sunt soluţionate plângerile se numesc decizii. Hotãrârile, dispoziţiile şi deciziile se compun din trei pãrţi: preambulul, considerentele sau motivarea şi dispozitivul.
Preambulul va cuprinde:
- denumirea organului investit cu soluţionarea;
- numele sau denumirea, sediul ori domiciliul petentului, dupã caz;
- numãrul adresei prin care este sesizat organul de soluţionare, actul impotriva cãruia s-au formulat obiectiunile, contestaţia sau plângerea, dupã caz, precum şi organul emitent al acestuia;
- obiectul cauzei şi sinteza susţinerilor fãcute de pãrţi, cu prezentarea dovezilor şi a temeiului de drept invocat în susţinerea motivelor şi a mãsurilor dispuse, dupã caz.
Considerentele sau motivarea reprezintã partea substantiala a hotãrârilor, dispoziţiilor sau deciziilor şi trebuie sa cuprindã motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de soluţionare, precum şi cele pentru care s-au înlãturat ori s-au admis cererile pãrţilor. În considerente se vor arata punctele de vedere ale pãrţilor, probele care au fost administrate, temeiurile pentru care unele dintre ele au fost reţinute, iar altele inlaturate, normele legale aplicate la situaţia de fapt stabilitã, precum şi rãspunsurile la fiecare capãt de cerere.
În considerente se va rãspunde concret şi pe text de lege la toate motivatiile petentilor şi pentru toate sumele care fac obiectul obiectiunilor, contestaţiilor sau al plangerilor, cu concluziile legale dupã analizarea fiecãrui capãt de cerere.
Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, prin care se rezolva toate capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei, pentru totalul sumei sau pe naturi de debite, când soluţiile sunt diferenţiate pe capete de cerere.
În dispozitiv se vor mai arata calea de atac pe care o poate exercita petentul, precum şi termenul în care aceasta poate fi exercitatã.
Hotãrârile şi dispoziţiile date ca urmare a soluţionãrii obiectiunilor şi contestaţiilor vor cuprinde în plus în dispozitiv şi precizarea privind obligativitatea timbrarii, cu precizarea cuantumului legal şi a limitei minime şi cu menţiunea ca nedepunerea documentului de plata a taxei de timbru, în original, în condiţiile legii, atrage anularea acţiunii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata.
9.3. Soluţiile care pot fi date în urma rezolvarii obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor, dupã caz, sunt:
- admiterea totalã, atunci când petentul a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit toate pretenţiile formulate;
- admiterea parţialã, atunci când petentul a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit numai o parte din pretenţiile formulate;
- admiterea şi anularea actului de control sau de impunere, în cazul în care prin acesta s-au stabilit debite care nu intrau în competenta organelor Ministerului Finanţelor;
- respingerea ca neîntemeiatã, dacã din probele administrate rezulta ca pretenţia nu este intemeiata;
- anularea cererii, în situaţia în care petentul nu motiveaza în termen (15 zile de la depunerea cererii) pretenţia formulatã;
- respingerea cererii pentru nerespectarea procedurii de contestare prevãzute de <>Legea nr. 105/1997 , în situaţia în care mãsurile şi sumele contestate nu au fãcut obiectul soluţionãrii la organele administrative competente anterioare, nefiind atacate de petenti prin obiecţiuni şi/sau contestaţii, dupã caz;
- respingerea ca fiind fãrã obiect, în situaţia în care sumele contestate nu au fãcut obiectul actului de control sau de impunere ori în situaţia în care petentii, pana la primirea hotãrârilor, dispoziţiilor sau deciziilor, îşi retrag obiectiunile, contestaţiile sau plângerile ori în cazul în care petentul contesta sume admise prin hotãrâre şi/sau dispoziţie.
Retragerea obiectiunilor, contestaţiilor sau a plangerilor se va face de cãtre petenti printr-o cerere scrisã, din care sa rezulte fãrã echivoc aceasta solicitare;
- respingerea cererii ca nedepusa în termen, în situaţia în care aceasta nu a fost depusa în termenul legal;
- anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata, dacã nu s-a fãcut dovada achitãrii taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitatã în cuantumul legal şi nu s-a depus documentul de plata în original;
- anularea cererii ca fiind formulatã şi introdusã de o persoana fizica sau juridicã care nu este subiectul mãsurilor dispuse de organele de control, cu excepţia persoanelor împuternicite;
- desfiinţarea totalã sau parţialã a actului de control ori de impunere şi/sau a hotãrârii şi/sau a dispoziţiei, dupã caz, în situaţia în care din analiza documentelor existente la dosarul cauzei, din susţinerile pãrţilor, precum şi din alte acte şi rapoarte de expertiza, care nu au fost avute în vedere de organul de control, urmeazã sa se încheie un nou act de control sau de impunere în conformitate cu cele precizate.
În aceasta situaţie noul control va viza strict aceeaşi perioada şi aceleaşi sume care au fãcut obiectul cauzei.
În cazul în care actul contestat este desfiinţat şi în urma acestei soluţii se întocmeşte un nou act de control sau de impunere, impotriva noului act de control sau de impunere se pot exercita cãile administrative de atac prevãzute de lege;
- desfiinţarea totalã sau parţialã a hotãrârii şi/sau a dispoziţiei, cu trimiterea spre reanalizare organului competent, în cazul în care hotãrârea şi/sau dispoziţia au fost date cu nerespectarea prevederilor legale;
- transmiterea dosarului cauzei organului abilitat potrivit <>legii, în situaţia în care Legea nr. 105/1997 nu conferã competenta materialã de soluţionare;
- respingerea cererii şi menţinerea soluţiei pronunţate prin hotãrâre şi/sau dispoziţie, dupã caz, în situaţia în care se ataca soluţiile pronunţate de organele competente, respectiv: de respingere ca nedepusa în termen sau de respingere pentru nerespectarea procedurii de contestare, prevãzutã de <>Legea nr. 105/1997 , ori de respingere ca fiind lipsitã de obiect sau de anulare pentru faptul de a nu fi fost formulatã de subiectul mãsurilor dispuse ori de anulare ca netimbrata sau insuficient timbrata, precum şi de anulare pentru nemotivarea cererii în termen, dacã aceasta a fost data cu respectarea prevederilor legale;
- desfiinţarea dispoziţiei şi/sau hotãrârii şi retrimiterea dosarului spre soluţionare, în situaţia în care se constata ca soluţia de respingere ca nedepusa în termen sau de respingere pentru nerespectarea procedurii de contestare, prevãzutã de <>Legea nr. 105/1997 , sau de respingere ca fiind lipsitã de obiect ori de anulare pentru faptul ca nu a fost formulatã de subiectul mãsurilor dispuse sau de anulare ca netimbrata ori ca insuficient timbrata, precum şi de anulare pentru nemotivarea cererii în termen este data cu nerespectarea prevederilor legale.
9.4. La primirea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor organele care au pronunţat soluţia contestatã verifica îndeplinirea procedurii de contestare, respectiv:
- depunerea documentului original de plata a taxei de timbru şi cuantumul acesteia, în cazul contestaţiilor şi al plangerilor.
În situaţia în care se constata ca lipseşte dovada achitãrii taxei de timbru sau ca aceasta nu este în cuantumul legal, organele competente vor înştiinţa petiţionarul în scris, cu confirmare de primire (care se va anexa la dosarul cauzei), despre obligativitatea depunerii documentului original de plata a taxei de timbru în cuantumul legal, în cadrul unui termen precizat, cu menţiunea ca nedepunerea documentului de plata în cuantumul legal şi în acest termen atrage anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata;
- depunerea în termen a cererii;
- dacã cererea este semnatã şi stampilata, în cazul persoanelor juridice, şi dacã este semnatã, în cazul persoanelor fizice.
În cazul în care obiectiunile, contestaţiile şi plângerile sunt formulate şi introduse de un împuternicit, se va verifica depunerea în original a împuternicirii.
În situaţia în care cererea nu îndeplineşte aceste cerinţe, se va pune în vedere petentului sa completeze dosarul în cadrul unui termen;
- existenta aceloraşi capete de cerere fata de cãile administrative de atac anterioare;
- dacã sumele contestate au fãcut obiectul actului de control sau de impunere.
În situaţia în care obiectiunile, contestaţia şi/sau plângerea nu îndeplinesc una dintre aceste condiţii de procedura prevãzute de prezentele norme, ele vor fi respinse pentru acest motiv, în speta pronunţându-se o singura soluţie, fãrã a se analiza fondul.
În cazul în care contestaţia şi/sau plângerea nu îndeplinesc mai multe condiţii de procedura şi, în plus, sunt şi netimbrate sau insuficient timbrate, în soluţia pronunţatã prioritate va avea timbrarea.
În toate situaţiile se va verifica competenta materialã a organelor Ministerului Finanţelor de a încheia actul de control sau de impunere, precum şi de a soluţiona cauza.
9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie sa fie adusã la cunostinta, în scris, de cãtre petent, organului de soluţionare.
Dacã petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, dupã caz, actele de procedura şi soluţiile vor fi transmise la vechiul sediu sau domiciliu, comunicat organului de soluţionare, şi la organul fiscal teritorial care arhiveaza dosarul fiscal al petentului.
9.6. În situaţia în care organul care a încheiat actul de control ori de impunere sau organul care a soluţionat obiectiunile dispune de acte şi de documente din care rezulta ca organul de soluţionare a obiectiunilor şi/sau a contestaţiei nu ar fi obiectiv în soluţionarea cauzei (datoritã legãturii de rudenie sau de afinitate cu petentul, funcţiei deţinute în cadrul activitãţii desfãşurate la petent, precum şi din alte asemenea motive), acesta va solicita direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, soluţionarea obiectiunilor de cãtre un alt organ şi Ministerului Finanţelor soluţionarea contestaţiei de cãtre un alt organ de soluţionare decât cel în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul.
Organul de soluţionare a obiectiunilor sau a contestaţiilor va solicita direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, respectiv Ministerului Finanţelor, pe baza de documente, în condiţiile alineatului precedent, transmiterea dosarului cauzei altui organ de soluţionare.
În situaţia în care sesizarea este intemeiata, direcţia teritorialã, respectiv Ministerul Finanţelor, va dispune trasmiterea dosarului cauzei spre soluţionare altui organ de soluţionare decât cel în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul, comunicând aceasta petentului şi organului care va soluţiona obiectiunile sau contestaţia, precum şi organului care ar fi trebuit sa soluţioneze cauza.
Dacã sesizarea nu este intemeiata, direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, respectiv Ministerul Finanţelor, va dispune soluţionarea obiectiunilor sau a contestaţiei de cãtre organul competent în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul.
9.7. Termenele prevãzute la art. 3 şi 4 din lege curg de la data comunicãrii, reprezentând data primirii efective a hotãrârii, respectiv a dispoziţiei, de cãtre petent, şi se calculeazã pe zile libere, neintrând în calcul nici ziua din care ele încep sa curgã şi nici ziua în care se sfârşesc.
9.8. Cererile trimise prin posta se socotesc îndeplinite în termen dacã au fost predate cu scrisoare recomandatã la oficiul poştal înainte de împlinirea acestuia.
Rãspunsul la obiecţiuni, contestaţii sau plângeri, dupã caz, se va comunica prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, dupã caz, cu scrisoare cu confirmare de primire.
În situaţia în care hotãrârea şi/sau dispoziţia nu sunt expediate prin posta, ci sunt înmânate direct petitionarului sau unui împuternicit al acestuia, exemplarul de pe actul care se comunica şi care rãmâne la organul emitent va trebui semnat şi stampilat de primire, în cazul persoanelor juridice, şi semnat, în cazul persoanelor fizice; calitatea de împuternicit trebuie doveditã prin împuternicire în original, termenul de contestare prevãzut de lege curgand de la data semnãrii şi stampilarii, respectiv a semnãrii.
9.9. În vederea verificãrii sau constatãrii unor situaţii de fapt, precizate de petenti la depunerea contestaţiilor, în cazuri justificate organul de soluţionare a acestora poate dispune verificãri pe teren, întocmind nota de constatare care se va inregistra atât la petent, cat şi la organul care a întocmit-o, şi care va sta la baza întocmirii referatului de soluţionare.
Prin nota de constatare se vor face numai constatãri privind documente sau situaţii invocate de petenti şi neluate în calcul de organele de control, fãrã a se recalcula obligaţiile fiscale, iar în cuprinsul notei se va preciza ca aceasta nu este supusã cãilor administrative de atac prevãzute de lege.
9.10. Pentru evitarea pronunţãrii unor soluţii contradictorii, în situaţiile în care organele competente au de soluţionat doua sau mai multe cai administrative de atac (obiecţiuni, contestaţii, plângeri), formulate de aceeaşi persoana fizica sau juridicã impotriva unor mãsuri dispuse prin acte de control ori de impunere, încheiate de aceleaşi organe sau de organe diferite de control din sistemul Ministerului Finanţelor, vizând aceeaşi categorie de obligaţii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul stabilirii cuantumului se influenţeazã reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor, dacã prin aceasta se asigura o mai buna administrare şi valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.
9.11. Organele care au înregistrat obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, dupã caz, au obligaţia sa comunice petentului soluţia data sau organul cãruia i s-a trimis spre rezolvare.
9.12. Soluţia data de fiecare organ competent se comunica petentilor, organului de control, precum şi organului a cãrui soluţie a fost atacatã prin hotãrâre, dispoziţie sau decizie, dupã caz, care va cuprinde: numãrul sub care a fost emisã, data emiterii, denumirea organului care a soluţionat şi ştampila rotunda a acestuia, precum şi numele şi semnãturile persoanelor competente.
9.13. Persoanele care sunt competente sa semneze hotãrârea sunt:
- şeful perceptiei rurale sau inlocuitorul acestuia;
- şeful circumscripţiei financiare sau inlocuitorul acestuia;
- directorul administraţiei financiare şi al trezoreriei sau inlocuitorul acestuia;
- directorul direcţiei administrãrii veniturilor statului din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau inlocuitorul acestuia;
- directorul direcţiei controlului financiar-fiscal din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori inlocuitorul acestuia;
- comisarul-şef al sectiei Garzii financiare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau inlocuitorul acestuia;
- directorul general al Direcţiei generale control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor sau inlocuitorul acestuia;
- comisarul general al Garzii financiare sau inlocuitorul acestuia;
- directorul general al direcţiei generale din Ministerul Finanţelor, cu atribuţii de control pentru actele organelor din subordine sau inlocuitorul acestuia.
Dispoziţia va fi semnatã de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, sau de înlocuitorul acestuia, iar decizia va fi semnatã de directorul general al direcţiei generale din cadrul Ministerului Finanţelor, competenta sa soluţioneze plângerile, sau de inlocuitorul acestuia.
În situaţia în care actul de control este întocmit de echipe de control alcãtuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (de exemplu: inspectori din Ministerul Finanţelor împreunã cu inspectori ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti), soluţionarea obiectiunilor se face de organul ierarhic superior (dintre cele ce formeazã echipa de control).
Contestaţiile se depun la organul care a emis hotãrârea, iar soluţionarea lor se va face de organul teritorial competent, caz în care dosarul obiectiunilor se va trimite acestuia în termenul prevãzut la pct. 3.2.
Hotãrârea se întocmeşte în 3 exemplare cu valoare de original, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 rãmâne la dosarul hotãrârii, prevãzut la pct. 2.5;
- exemplarul nr. 3 se va pãstra la dosarul hotãrârilor, care se va tine, în acest sens, la organul emitent.
În situaţia în care organul de control nu este acelaşi cu cel care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, hotãrârea se va întocmi în 4 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 4 comunicându-se organului care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pãstrat la acest dosar.
Dispoziţia se întocmeşte în 4 exemplare cu valoare de original, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al cãrui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 rãmâne la dosarul contestaţiei;
- exemplarul nr. 4 se va pãstra la dosarul dispoziţiilor, care se tine, în acest sens, la organul emitent.
În situaţia în care organul de control nu este acelaşi cu cel care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, dispoziţia se va întocmi în 5 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5 comunicându-se organului care gestioneazã dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pãstrat la acest dosar.
Decizia de soluţionare se întocmeşte în 4 exemplare cu valoare de original, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al cãrui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 rãmâne la dosarul plângerii;
- exemplarul nr. 4 se va pãstra la dosarul deciziilor.
În situaţia în care actul de control sau de impunere este încheiat de organe de control din centrala Ministerului Finanţelor, decizia de soluţionare se va întocmi în 5 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5 comunicându-se organului care a efectuat controlul.
Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, va transmite o copie de pe decizia de soluţionare organului care gestioneazã dosarul fiscal al petentului.
9.14. Organele care soluţioneazã obiectiunile, contestaţiile sau plângerile sunt obligate sa ţinã evidenta acestora într-un registru de evidenta, din care sa rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei, cãile de atac, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.
9.15. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi, respectiv a municipiului Bucureşti vor inainta Ministerului Finanţelor - direcţia generalã competenta sa soluţioneze plângerile, situaţia privind contestaţiile înregistrate şi modul de rezolvare, conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice, la data de 25 iulie pentru semestrul I şi, respectiv, la data de 25 ianuarie pentru întregul an expirat. Aceeaşi situaţie se va întocmi şi la nivelul Ministerului Finanţelor pentru plângerile înregistrate şi soluţionate.
9.16. Impotriva incadrarilor efectuate de alte organe prestatoare de servicii supuse taxelor de timbru decât cele ale Ministerului Finanţelor se va urma procedura prevãzutã la art. 3 şi urmãtoarele din lege şi în prezentele norme metodologice, referitoare la modul de soluţionare a contestaţiilor şi a plangerilor.
În acest caz contestaţia se va depune la organul care a efectuat încadrarea în tariful taxelor de timbru şi a calculat cuantumul acesteia, în termen de 15 zile de la data comunicãrii cuantumului sumei datorate, şi va fi însoţitã de documentul de plata a taxei de timbru, în original.
Organul care a primit contestaţia va trimite direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, în termen de 5 zile dosarul contestaţiei, care va conţine în mod obligatoriu, pe lângã contestaţie, documentul original de plata a taxei de timbru şi copia certificatã de pe actul care face obiectul taxarii, precum şi actul organului care a efectuat încadrarea, din care sa rezulte considerentele legale şi de fapt care au condus la încadrarea care face obiectul cauzei.
Contestaţia se soluţioneazã de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteane, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, în a carei raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul, dupã caz, petentul, prin dispoziţie motivatã.
În situaţia în care petentul este nemulţumit de dispoziţia emisã procedura de contestare este cea prevãzutã la <>art. 4 şi urmãtoarele din Legea nr. 105/1997 .
Dupã emiterea dispoziţiei şi/sau a deciziei un exemplar al acesteia se va comunica organului care a efectuat încadrarea în cuantumul taxelor de timbru.


ANEXA 1
───────
la normele metodologice
────────────────────────

REGISTRU DE EVIDENTA
┌───┬────────┬────────┬─────────────┬────────┬──────────────┬──────────────────┐
│Nr │Inregis-│Denumi- │Obiectul │Suma ce │Taxa de timbru│Modul de soluti- │
│crt│trat │rea pe- │cauzei │face ├────┬─────────┤ onare │
│ │Nr./data│tentului│(obiecţiuni/ │obiectul│Suma│Documen- ├───────┬──────────┤
│ │ │ │contenstatii/│cauzei │ │tul Nr./ │Admise │Respinse │
│ │ │ │plamgeri) │ │ │data │ │ │
├───┼────────┼────────┼─────────────┼────────┼────┼─────────┼───────┼──────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
└───┴────────┴────────┴─────────────┴────────┴────┴─────────┴───────┴──────────┘

┌───────────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────────────┐
│Comunicarea│ Alte cai de atac │ Acţiune la instanta │
│ soluţiei │ administartive │ judecãtoreascã │
│ cauzei │ │ │
├────┬──────┼────────┬────────┬───────────────┼────────┬──────────┬────────────┤
│Nr./│Cui i │Nr./data│Nr./data│ Soluţia │Nr./data│Numãrul de│ Sentinta │
│data│s-a │inregis-│dispozi-├───────┬───────┤dosa- │inregis- │judecato- │
│ │comu- │trarii │tiei/ │Admise │Respins│rului │trare la │reasca │
│ │nicat │contes- │deciziei│ │ │ │Ministerul│ │
│ │solu- │tatiei │ │ │ │ │Finanţelor│ │
│ │tia │plange- │ │ │ │ │ │ │
│ │ │rii │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────┼────────┼────────┼───────┼───────┼────────┼──────────┼────────────┤
│ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │ 18 │
└────┴──────┴────────┴────────┴───────┴───────┴────────┴──────────┴────────────┘




ANEXA 2
───────
la normele metodologice
────────────────────────

MINISTERUL FINANŢELOR
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
ŞI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDEŢULUI ................/MUNICIPIULUI BUCUREŞTI

SITUAŢIA
privind contestaţiile primite şi soluţionate în perioada ..........

───────────────────
Contestaţii
───────────────────
Numãrul Suma
de cazuri (lei)
───────────────────
1. Sold la începutul perioadei
2. Primite în cursul perioadei
3. Total contestaţii (3 = 1 + 2)
4. Soluţionate în perioada ........

Modul de soluţionare, din care:

4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
5. Sold la sfârşitul perioadei (5 = 3 - 4)

Scaderi de impozite şi taxe, din care:

- impozit pe profit şi majorãrile aferente;
- T.V.A. şi majorãrile aferente;
- accize şi majorãrile aferente;
- impozit pe dividende şi majorãrile aferente;
- impozit pe veniturile persoanelor fizice şi ale asociaţiilor
familiale şi majorãrile aferente;
- impozite şi taxe locale şi majorãrile aferente;
- impozit pe salarii şi majorãrile aferente;
- alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale
sau bugetelor fondurilor speciale şi majorãrile aferente;
- o suma egala sau dublul diferenţelor de impozite, taxe
şi contribuţii stabilite de organul de control;
- amenzi contravenţionale.





──────────────────


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016