Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 18 iunie 2003  pentru aplicarea prevederilor   Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 18 iunie 2003 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 500 din 10 iulie 2003
I. Dispoziţii generale
ART. 1
Transportul de persoane în regim de taxi reprezintã o modalitate complementara de a satisface nevoia de mobilitate atât a locuitorilor localitãţii, cat şi a celor aflaţi în tranzit.
ART. 2
Serviciul public de transport de persoane sau bunuri în regim de taxi poate fi executat de cãtre operatorii de transport taxi şi de taximetristii independenţi numai dacã sunt autorizaţi de cãtre autoritãţile administraţiei publice, prin serviciul transporturi locale.
ART. 3
(1) Operatorul de transport taxi este persoana juridicã romana care, pe baza de licenta de transport şi licenţe de execuţie pe vehicule, poate fi autorizat sa execute transport în regim de taxi cu autovehicule agreate, deţinute în proprietate, cu contracte de leasing sau cu contracte de închiriere.
(2) Contractul de închiriere autovehicule este documentul încheiat în forma autenticã, prin care un locator, persoana fizica sau juridicã romana, transmite dreptul de folosinta a autovehiculului pe perioada determinata unui operator de transport, numit locatar.
(3) Un autovehicul se considera deţinut pe baza de contract de închiriere dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este înmatriculat în judeţul unde este valabilã licenta de transport sau exemplarul de serviciu al acesteia;
b) este pus la dispoziţia exclusiva a locatarului, care suporta toate cheltuielile legate de exploatare, întreţinere, reparaţii şi taxe, pe toatã durata contractului şi fãrã conducãtor auto;
c) conducãtorul auto este angajatul locatarului;
d) folosinta este cedata oneros, pe baza de chirie.
(4) Autovehiculelor achiziţionate în sistem leasing li se aplica regimul juridic al autovehiculelor închiriate, numai pe perioada de valabilitate a contractului de leasing.
(5) Taximetristul independent este persoana fizica autorizata în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 507/2002 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice de cãtre persoane fizice, care, pe baza unei licenţe taxi şi a licenţei de execuţie pe vehicul, deţinut în proprietate sau cu contract de leasing, poate obţine autorizarea efectuãrii serviciului public de transport în regim de taxi cu autovehiculul agreat.
(6) Dovada executãrii transportului public în regim de taxi este realizatã prin emiterea, prin intermediul aparatului de taxat, a bonului client care va evidenţia explicit contravaloarea serviciului prestat pe care clientul trebuie sa-l plãteascã.
ART. 4
(1) La nivel central, judeţean şi local reprezentarea şi protecţia intereselor profesionale ale operatorilor de transport în regim de taxi, ale operatorilor dispecer taxi, ale salariaţilor acestora, precum şi ale taximetristilor independenţi se realizeazã prin camerele taximetristilor, ca filiale judeţene ale Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi prin filialele judeţene ale unei asociaţii profesionale reprezentative.
(2) O asociaţie profesionalã este consideratã reprezentativa dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este constituitã conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) reprezintã operatorii de transport în regim de taxi şi operatorii activitãţilor conexe activitãţii de taximetrie, salariaţii acestora şi taximetristii independenţi, care reprezintã minimum 10% din totalul acestora, existenţi la nivel naţional;
c) are filiale judeţene, persoane juridice, în cel puţin 50% din judeţele tarii, inclusiv municipiul Bucureşti;
d) deţine hotãrârea Tribunalului Bucureşti în ceea ce priveşte reprezentativitatea.
ART. 5
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice autoritãţile administraţiei publice locale din localitãţile unde se desfãşoarã activitate de transport public local, precum şi consiliile judeţene îşi vor infiinta în structuri compartimentul privind serviciul de transport local, respectiv judeţean.

II. Proceduri de autorizare
ART. 6
(1) Serviciul de transport local al autoritãţii administraţiei publice locale elibereazã autorizaţia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi (anexa nr. 1) pentru:
1. operatorul de transport taxi, care prezintã urmãtoarele documente valabile:
a) copie de pe certificatul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului al operatorului de transport ca agent economic, persoana juridicã;
b) codul fiscal al agentului economic;
c) copie de pe licenta de transport pentru localitatea de sediu sau a exemplarului de serviciu al acesteia pentru o filiala, sucursala sau un punct de lucru din alt judeţ, eliberata de cãtre agenţia Autoritãţii Rutiere Romane din judeţul unde operatorul are sediul;
d) copii ale licenţelor de execuţie pe vehicul pentru taxiurile care vor fi utilizate sub licenta de transport sau sub exemplarul de serviciu al acesteia, dupã caz, valabilã pentru localitatea respectiva, numita localitate de autorizare;
e) copii de pe contractele individuale de munca ale conducãtorilor auto utilizaţi în localitatea de autorizare, angajaţi pe perioada nedeterminatã, vizate de autoritatea publica competenta, potrivit legii;
f) copii de pe atestatele profesionale ale conducãtorilor auto angajaţi ca taximetristi.
Operatorul de transport taxi trebuie sa facã dovada ca are ca angajaţi proprii cel puţin atâţia conducatori auto câte licenţe de execuţie pe vehicule deţine pentru localitatea respectiva;
g) dovada ca toate taxiurile sunt deservite printr-un dispecer taxi, sub rezerva ca dupã obţinerea autorizaţiilor taxi va prezenta copie de pe contractul de deservire încheiat cu un dispecer taxi;
h) recomandarea din partea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, sau din partea filialei unei asociaţii profesionale reprezentative existente, care se va elibera gratuit de cãtre aceasta;
2. taximetristul independent, care prezintã urmãtoarele documente valabile:
a) copie de pe autorizaţia eliberata pentru executarea unei activitãţi economice, conform <>Legii nr. 507/2002 ;
b) copie de pe licenta taxi eliberata de agenţia Autoritãţii Rutiere Romane din judeţul de domiciliu sau resedinta;
c) copie de pe licenta de execuţie pe vehicul pentru autovehiculul utilizat, deţinut în proprietate sau cu contract de leasing, eliberata de agenţia Autoritãţii Rutiere Romane;
d) copie de pe atestatul de pregãtire profesionalã valabil;
e) dovada ca taximetristul este deservit de un dispecer taxi, sub rezerva ca va prezenta, dupã obţinerea autorizaţiei taxi, copie de pe contractul de deservire încheiat cu un dispecer taxi;
f) recomandarea din partea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, sau din partea filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, care se va elibera gratuit.
(2) Toate copiile solicitate se autentifica pentru conformitate de cãtre funcţionarul desemnat al serviciului de transport local.
(3) Recomandarea necesarã prevãzutã la alin. (1) pct. 2 lit. f) trebuie sa confirme ca operatorul sau taximetristul independent dovedeşte probitatea morala şi profesionalã necesarã desfãşurãrii activitãţii respective.
ART. 7
(1) Dupã eliberarea autorizaţiei pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, operatorul de transport taxi sau taximetristul independent va putea primi câte o autorizaţie taxi (anexa nr. 2) pentru fiecare licenta de execuţie pe vehicul detinuta, valabilã.
(2) Numãrul de autorizaţii taxi pentru transportul de persoane, permanente sau sezoniere, şi numãrul de autorizaţii taxi pentru transportul de bunuri vor fi limitate prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, şi cu acordul Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente.
(3) Autorizaţia taxi conţine şi numãrul de ordine atribuit, începând cu 1, la nivelul fiecãrei localitãţi de autorizare.
(4) Pentru a obţine autorizaţie taxi sezoniera, taximetristul independent trebuie sa fie autorizat în condiţiile legii, cu derogarile acordate privind obligaţia asigurãrii culorii taxiului şi a dotãrii acestuia cu statie radio.
ART. 8
(1) Autorizaţiile taxi obţinute se vor elibera operatorului sau taximetristului independent pe baza licenţei de execuţie pe vehicul valabile şi numai dupã prezentarea de cãtre acesta a copiei de pe asigurarea pasagerilor şi bagajelor acestora pentru riscuri, valabilã pentru autovehiculul aflat sub autorizaţia taxi, pentru intreaga durata de valabilitate a acesteia.
(2) Dacã în intervalul de doua luni de la distribuirea autorizaţiei taxi operatorul sau taximetristul independent nu prezintã dovada asigurãrii pasagerilor şi bagajelor acestora pentru riscuri, autorizaţia va fi anulatã de emitent şi redistribuita conform listei de asteptare respective.
ART. 9
(1) Numãrul maxim de autorizaţii taxi permanente se stabileşte pentru 5 ani, prin hotãrâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente.
(2) Din numãrul total de autorizaţii taxi permanente stabilit, o treime va fi asigurata grupei taximetristilor independenţi şi doua treimi grupei operatorilor de transport taxi.
(3) Numãrul maxim de autorizaţii taxi sezoniere se stabileşte anual; acestea sunt valabile pentru un singur sezon, a cãrui perioada se stabileşte prin hotãrâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, dar care nu poate depãşi 3 luni consecutive pe an.
(4) Numãrul maxim de autorizaţii taxi eliberate poate fi majorat, numai dacã se considera necesar, prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente.
(5) Prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, se va aproba Regulamentul privind desfãşurarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi permanente şi sezoniere, denumit în continuare regulament, procedura care va respecta prevederile <>Legii nr. 38/2003 şi ale prezentelor norme metodologice.
ART. 10
(1) Serviciul de transport local va face cunoscutã, prin mass-media locale, cu 40 de zile calendaristice înainte, data la care se va desfasura procedura de atribuire a numãrului de autorizaţii taxi permanente şi sezoniere stabilite.
(2) Anunţul va cuprinde informaţii privind:
a) data limita şi locul unde se va desfasura procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi;
b) numãrul autorizaţiilor taxi permanente care vor fi atribuite pentru grupa operatorilor, numãrul de autorizaţii permanente care vor fi atribuite pentru grupa taximetristilor independenţi şi numãrul autorizaţiilor taxi sezoniere care vor fi atribuite taximetristilor independenţi şi operatorilor, dupã caz;
c) data limita şi locul unde se vor depune toate cererile privind solicitarea celor 3 categorii de autorizaţii din partea celor interesaţi;
d) documentele care trebuie prezentate de fiecare solicitant pentru a fi admis în procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi;
e) prevederi ale regulamentului.
(3) Depunerea cererilor solicitanţilor şi a documentelor necesare se va realiza pana la 20 de zile fata de data declansarii procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi.
(4) Documentele depuse o data cu cererea sunt urmãtoarele:
- copie de pe autorizaţia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata de serviciul de transport local al autoritãţii administraţiei publice locale;
- lista autovehiculelor pentru care solicitantul deţine licenţe de execuţie pe vehicul, agreate ca taxiuri, şi pentru care solicita autorizaţii taxi.
(5) Dupã primirea documentelor solicitate, functionarii serviciului de transport local le vor verifica şi le vor pune în concordanta cu evidentele proprii, vor solicita completãrile necesare sau le vor respinge motivat. În ultimele 10 zile, înainte de declanşarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi, nu se va mai admite nici o primire de dosare, intervalul fiind consacrat doar rezolvarii contestaţiilor.
ART. 11
Procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi se realizeazã în 3 etape:
A. Etapa 1 - atribuirea autorizaţiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa taximetristilor independenţi
1. Dacã numãrul autorizaţiilor taxi solicitate depãşeşte numãrul autorizaţiilor taxi stabilite pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanti pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2. Criteriile pe baza cãrora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:
a) vechimea autovehiculului, în funcţie de data de fabricaţie;
b) gradul de confort asigurat de autovehicul, pe tipuri constructive existente, conform cererilor;
c) gradul de poluare realizat, în funcţie de tipul de carburant utilizat - benzina, motorina sau GPL;
d) durata de când practica legal şi fãrã întrerupere activitatea de taximetrie.
3. Dupã stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizaţiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, în ordinea descrescãtoare a listei.
Restul taximetristilor independenţi care nu au participat la atribuire vor fi trecuţi pe lista de asteptare nr. 1, în ordinea descrescãtoare stabilitã.
4. Dacã numãrul autorizaţiilor taxi solicitate este mai mic decât numãrul autorizaţiilor taxi stabilit, dupã satisfacerea cererilor, numãrul autorizaţiilor taxi neatribuite va constitui prima rezerva.
B. Etapa a 2-a - atribuirea autorizaţiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa operatorilor de transport taxi
1. Dacã numãrul autorizaţiilor taxi solicitate depãşeşte numãrul autorizaţiilor taxi stabilit pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanti, pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2. Criteriile pe baza cãrora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:
a) criteriile prevãzute la etapa 1;
b) alte criterii precum:
- forma de deţinere a autovehiculelor respective - în proprietate, leasing sau închiriere;
- numãrul de autovehicule pentru care se solicita autorizaţii taxi.
3. În alta varianta se poate stabili un singur criteriu pe baza cãruia fiecare operator poate primi un numãr de autorizaţii taxi permanente, proporţional cu numãrul de autovehicule deţinute, înscrise în cererea de acordare.
4. Dupã stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizaţiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, în ordinea descrescãtoare a listei.
5. Operatorii de transport taxi care nu au primit autorizaţiile taxi solicitate vor fi trecuţi pe lista de asteptare nr. 2, în ordinea descrescãtoare stabilitã, şi vor primi în aceasta ordine autorizaţii taxi neatribuite din prima rezerva constituitã, dacã exista, pentru o durata de 1 an.
Pe lista de asteptare nr. 2 rãmân înscrişi operatorii de transport care nu au primit autorizaţiile taxi solicitate.
6. Dacã numãrul autorizaţiilor taxi solicitate este mai mic decât numãrul autorizaţiilor taxi stabilit, dupã satisfacerea cererilor, numãrul autorizaţiilor taxi neatribuite va constitui a doua rezerva.
7. Taximetristii independenţi aflaţi pe lista de asteptare nr. 1 vor primi în ordine descrescãtoare autorizaţii taxi neatribuite din a doua rezerva, pentru o durata de 1 an.
Pe lista de asteptare nr. 1 rãmân înscrişi taximetristii independenţi care nu au primit autorizaţiile taxi solicitate.
C. Etapa a 3-a - atribuirea autorizaţiilor taxi sezoniere stabilite
1. Atribuirea începe cu cererile taximetristilor independenţi rãmaşi, înscrişi în lista de asteptare nr. 1, dupã care urmeazã celelalte cereri ale taximetristilor independenţi pentru autorizaţii taxi sezoniere, departajati, dacã este cazul, dupã criterii stabilite prin regulament, iar dacã este cazul, se continua cu cererile operatorilor de transport rãmaşi, înscrişi în lista de asteptare nr. 2.
2. Solicitantii autorizaţiilor taxi permanente rãmaşi, înscrişi în cele doua liste de asteptare, nu pot fi obligaţi sa accepte autorizaţii taxi sezoniere decât în condiţia în care au cereri exprese în acest sens.
3. Taximetristii independenţi care au solicitat autorizaţii taxi sezoniere şi nu au participat la atribuire rãmân înscrişi în ordine descrescãtoare pe lista de asteptare nr. 3.
4. În condiţiile în care dupã procedurile respective mai rãmân neatribuite autorizaţii taxi, procedura rãmâne deschisã şi, lunar, se va repeta în condiţiile în care apar solicitãri.
5. Un operator de transport taxi nu poate primi mai mult de 30% din numãrul total de autorizaţii taxi stabilit pentru grupa operatorilor.
6. În cota de 30% se va avea în vedere şi cota de participare a operatorului de transport şi a membrilor familiei în alte firme de transport de persoane în regim de taxi din localitatea respectiva.
7. Pe toatã durata de valabilitate a autorizaţiei taxi, aceasta nu poate fi retrasã decât în cazurile imputabile beneficiarului, conform prevederilor legii.
8. Autorizaţiile taxi astfel disponibilizate vor fi oferite solicitanţilor de pe lista de asteptare ţinând de grupa în care a fost repartizata iniţial autorizaţia, pentru durata de 5 ani. În cazul în care pe lista de asteptare a grupei respective nu exista nici un solicitant, aceasta se acorda pentru 1 an unui solicitant de pe cealaltã lista de asteptare.
9. Listele de asteptare pot fi completate permanent cu noi solicitanti, în ordinea înscrierii, în condiţiile stabilite prin regulament.
10. Un autovehicul poate fi înlocuit justificat cu alt autovehicul agreat, sub aceeaşi autorizaţie taxi, în urmãtoarele cazuri:
- autovehiculul înlocuit nu mai este agreat de Registrul Auto Roman ca autovehicul taxi;
- autovehiculul înlocuit a fost înstrãinat de operator sau taximetristul independent;
- autovehiculul înlocuit a fost scos din circulaţie;
- autovehiculul înlocuit a fãcut obiectul unui contract de închiriere şi contractul a fost reziliat sau şi-a încetat valabilitatea, dar nu în mai puţin de 1 an de la data încheierii acestuia;
- autovehiculul înlocuit a fãcut obiectul unui contract de leasing şi a fost restituit societãţii de leasing.
În cazul în care înlocuirea nu se poate încadra în una dintre situaţiile de mai sus, autorizaţia taxi va fi retrasã şi redistribuita pe lista de asteptare a grupei respective.
ART. 12
(1) Dupã atribuirea autorizaţiei taxi, taxiul nu poate fi introdus în activitate decât dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) are aplicate pe cele doua portiere spate, iar în cazul transportului de bunuri, pe pãrţile laterale ale cabinei sau caroseriei, cele doua indicatoare marcate care trebuie sa conţinã:
- numãrul autorizaţiei taxi;
- localitatea de autorizare;
- data expirãrii autorizaţiei taxi;
b) indicatorul marcat va fi stabilit ca model unic la nivelul localitãţii, prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, şi va îndeplini urmãtoarele condiţii:
- va avea forma, dimensiunile, dimensiunile înscrisurilor şi culorile astfel încât sa poatã fi lizibil de la o distanta de 100 m;
- sa aibã înscrisurile în relief, pentru a nu putea fi falsificat;
- sa aibã un sistem de prindere de portiera care sa îl asigure contra desprinderii cu usurinta;
- sa nu poatã fi îndepãrtat de pe portiera decât de persoana desemnatã de serviciul de transport local al administraţiei publice centrale;
c) are aplicate pe cele doua portiere fata valoarea tarifului pe kilometru, a tarifului pe ora şi a tarifului de pornire.
(2) Pentru organele de control, neconcordanta dintre indicaţiile Liber şi Ocupat ale lampii taxi şi regimul de operare a aparatului de taxat poate fi consideratã flagrant şi constituie motiv de oprire a taxiului de cãtre autoritãţile abilitate şi de control privind aceasta neconcordanta.
ART. 13
(1) Activitatea de dispecerat taxi este o activitate conexã activitãţii de transport persoane în regim de taxi şi se poate desfasura numai pe baza de licenta de execuţie pentru activitãţi conexe, eliberata de cãtre agenţia Autoritãţii Rutiere Romane.
(2) Un operator de transport persoane în regim de taxi poate executa şi activitate de dispecerat taxi, în condiţiile în care deţine şi licenta de execuţie pentru aceasta activitate.
(3) Operatorul dispecer executa serviciul de dispecerat taxi pentru orice operator de transport taxi sau taximetrist independent, pe baza de contract oneros, la care aceştia ataşeazã copie de pe autorizaţia de execuţie a serviciului de transport persoane în regim de taxi detinuta.
(4) O data cu încheierea contractului, operatorul dispecer va ataşa la evidenta din Registrul statiilor radio din dotarea taxiurilor deservite şi copie de pe actul de proprietate sau de deţinere asupra statiei radio de cãtre operatorul de transport sau de cãtre taximetristul independent.

III. Reglementãri privind desfãşurarea activitãţii de transport în regim de taxi
ART. 14
(1) Prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, se stabilesc pe raza administrativ-teritorialã a localitãţii locurile de asteptare pentru taxiurile existente, cu avizul Poliţiei Rutiere.
(2) Fiecare loc de asteptare va fi amenajat pentru un numãr prestabilit de taxiuri şi semnalizat în acest sens.
(3) Accesul oricãrui taxi în zona de asteptare, pe locul prestabilit, se face nediscriminatoriu şi în limita locurilor disponibile.
(4) În locurile de asteptare, taxiurile vor accesa în ordinea venirii, iar angajarea serviciului de cãtre client se face, de regula, în ordinea în care acestea au ocupat locurile de asteptare.
(5) Prin aceeaşi hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, se va stabili dacã accesul taxiurilor în locurile de asteptare va fi gratuit sau pe baza unei taxe unice, stabilite la nivelul localitãţii sau la nivelul fiecãrui loc de asteptare.
(6) În cazuri deosebite, prin hotãrâre se pot stabili şi taxe diferentiale de acces în anumite locuri de asteptare, taxe care vor fi plãtite numai de taxiurile care vor avea acces în acel loc, pe baza unor criterii prestabilite prin regulament.
ART. 15
(1) Un autovehicul taxi, disponibil pentru a fi angajat de un client, trebuie sa se afle obligatoriu în poziţia Liber, respectiv având lampa verde aprinsa, indiferent dacã se gãseşte în mişcare sau într-un loc de asteptare.
(2) Un autovehicul taxi aflat în poziţia Liber este obligat sa accepte nediscriminatoriu comanda explicita a primului client, indiferent de traseul şi destinaţia solicitatã de acesta.
ART. 16
Solicitarea clientului trebuie sa fie explicita, realizatã direct, verbal, prin semnal cu mana ridicatã, sau prin comanda telefonica ori indirect, printr-un dispecer. Un client nu poate fi refuzat decât în condiţii bine justificate.
ART. 17
Angajarea serviciului unui taxi aflat în mişcare în poziţia Liber poate fi realizatã de cãtre client în urmãtoarele moduri:
- semnalizand cu mana de pe marginea trotuarului sau a drumului, dintr-un loc unde nu este interzisã oprirea taxiului;
- semnalizand cu mana sau prin alte mijloace aflate la dispoziţie dintr-o statie taxi.
ART. 18
(1) În condiţia în care consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti nu poate asigura suficiente locuri de asteptare a taxiului, poate amenaja staţii taxi, cu avizul Poliţiei Rutiere, în care clienţii pot aştepta sau pot opri, prin semnalizare cu mana sau prin alte mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate în mişcare, în poziţia Liber.
(2) Staţiile taxi astfel înfiinţate trebuie sa asigure un singur loc pentru un taxi oprit temporar pentru imbarcare sau debarcare clienţi şi sa fie semnalizate corespunzãtor şi dotate cu telefon public, tablou cu numerele de telefon ale tuturor dispeceratelor taxi şi indicator care, la comanda clientului, semnalizeaza luminos taximetristului aflat în mişcare prezenta clientului în statie.
(3) Este interzisã realizarea a orice fel de publicitate a unui numãr de apel al unui dispecer taxi care nu este autorizat prin licenta de execuţie.
(4) Prin hotãrâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Poliţiei Rutiere şi cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, se vor stabili şi semnaliza corespunzãtor cazurile de exceptare a interdictiilor privind oprirea sau accesul în unele zone din interiorul localitãţii, de cãtre taxiuri, în condiţiile stabilite de lege.
ART. 19
(1) Un taxi poate transporta la o cursa maximum 4 persoane, dintre care, de regula, numai una este client, respectiv persoana care emite explicit comanda şi realizeazã plata integrala a costului serviciului, conform datelor înscrise în bonul client. Clientul decide traseul şi destinaţia şi este rãspunzãtor de plata corespunzãtoare a serviciului.
(2) În cazuri justificate, taximetrisul poate transporta şi un alt client în aceeaşi cursa, dar cu acceptul primului client în ceea ce priveşte traseul şi modul de defalcare a sumei de plata, stabilitã conform bonului client.
(3) Deplasarea taxiului de la locul în care taximetristul primeşte comanda prin dispecer sau telefon şi pana la locul preluãrii clientului, precum şi deplasarea fãrã client în timpul programului se fac în poziţia Liber.
ART. 20
Un taximetrist nu poate deservi permanent un traseu prestabilit care depãşeşte localitatea de autorizare. Prezenta taximetristului cu taxiul într-o localitate, alta decât localitatea de autorizare, nu poate fi justificatã decât ca urmare a executãrii unei comenzi ocazionale.
ART. 21
(1) Un conducãtor auto poate practica activitatea de taximetrist dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are varsta de 21 de ani împliniţi;
b) deţine permis de conducere categoria B de 3 ani sau categoria C de 2 ani;
c) este angajatul operatorului de transport taxi, deţinãtorul taxiului sau este taximetrist independent şi proprietarul taxiului;
d) deţine certificat de atestare a pregãtirii profesionale valabil;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic;
f) deţine certificatul de atestare profesionalã valabil, eliberat de cãtre agenţia Autoritãţii Rutiere Romane dupã promovarea unui test grila.
(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor de la lit. c) se face cu legitimatia de serviciu, certificatul de înmatriculare al taxiului şi ecusonul cu fotografie afişat vizibil la bord.
ART. 22
(1) În cazul sãvârşirii unor abateri prevãzute în reglementãrile în vigoare, certificatul de atestare a pregãtirii profesionale va fi reţinut de cãtre reprezentanţii organelor de control autorizate şi va fi predat agenţiei Autoritãţii Rutiere Romane o data cu copia documentului de constatare, care va lua mãsuri de restituire, suspendare sau anulare, dupã caz.
(2) Reţinerea certificatului de atestare a pregãtirii profesionale se face în urmãtoarele cazuri:
a) taximetristul a realizat transport public fãrã ca aparatul de taxat sa fie în funcţiune;
b) taximetristul nu poate justifica provenienta aparatului de taxat sau a statiei radio de pe taxi;
c) taximetristul a fost implicat cu vinovãţie în activitãţi cu caracter infractional sau acte antisociale grave;
d) taximetristul a fost implicat cu vinovãţie în accidente de circulaţie grave, soldate cu victime omeneşti şi pagube materiale însemnate;
e) taximetristul a avut un comportament evident agresiv în raporturile sale cu organele de control autorizate sau cu clienţii;
f) taximetristul are cazier judiciar;
g) taximetristul este inapt din punct de vedere medical şi/sau psihologic;
h) taximetristului i s-a suspendat sau anulat permisul de conducere;
i) taximetristul şi-a început activitatea cu sigiliul de la aparatul de taxat rupt sau fãrã valabilitate.
ART. 23
(1) Controalele aplicate asupra activitãţii taximetristilor se pot executa în urmãtoarele condiţii:
a) controale pe traseu, executate de echipaje mixte, din care trebuie sa facã parte un reprezentant al Poliţiei Rutiere. Aceste controale se executa planificat sau la cererea expresã a unui organ de control autorizat;
b) controlul privind activitatea taxiurilor, pe perioada cat acestea stationeaza în locurile de asteptare. Pentru efectuarea acestor controale nu este obligatorie prezenta politistului rutier;
c) controlul taxiurilor pe perioada cat acestea stationeaza la sediul firmei. Pentru efectuarea acestor controale nu este necesarã prezenta politistului rutier.
(2) Fiecare organ de control autorizat va efectua controlul numai în domeniul în care are atribuţii în ceea ce priveşte desfãşurarea activitãţii de taximetrie.
ART. 24
(1) Tariful total al transportului de persoane în regim de taxi, dupã finalizarea unei curse, este realizat prin însumarea la taxa de pornire a tarifului transportului pentru distanta parcursã şi a tarifului transportului pentru timpii de stationare în timpul derulãrii cursei.
(2) Tariful transportului pe distanta parcursã sau pentru timpii de stationare se obţine aplicându-se tariful pe kilometru la distanta parcursã, respectiv tariful pe ora la timpul de stationare consumat în timpul cursei.
(3) În cazul transportului de bunuri în regim de taxi, la tariful transportului pentru distanta parcursã şi pentru timpul de stationare consumat în timpul cursei se adauga şi tarifele privind încãrcarea şi/sau descãrcarea realizatã de cãtre conducãtorul auto sau de cãtre persoana desemnatã de acesta.
ART. 25
În stabilirea tarifului total al prestaţiei trebuie sa se ţinã cont de urmãtoarele elemente:
a) ponderea tarifului pe timp, a tarifului pe distanta şi a taxei de pornire în tariful total al prestaţiei;
b) includerea în tariful total al prestaţiei a tuturor cheltuielilor reale, fixe şi variabile, realizate pentru asigurarea desfãşurãrii transportului în regim de taxi;
c) tariful total al prestaţiei sa nu fie stabilit sub costuri;
d) asigurarea unui profit rezonabil peste costul minim al prestaţiei.
ART. 26
(1) Pentru combaterea concurentei neloiale între executantii activitãţii de transport persoane în regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri, precum şi pentru protecţia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, şi a filialei asociaţiei profesionale reprezentative existente, va stabili prin hotãrâre limitele maxime şi minime ale tarifelor pe kilometru, limite între care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber.
(2) Pentru evaluarea limitelor tarifare, Camera taximetristilor va furniza consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare.

IV. Dispoziţii finale
ART. 27
În aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice se vor realiza urmãtoarele:
a) autoritãţile administraţiei publice locale vor întocmi sau reactualiza propriile regulamente privind organizarea şi desfãşurarea activitãţii de transport în regim de taxi. În finalizarea acestei obligaţii se va tine cont de prevederile prezentelor norme metodologice;
b) autoritãţile administraţiei publice locale vor verifica toate autorizaţiile emise pentru operatori şi taximetristi independenţi şi le vor prelungi temporar pana la 31 decembrie 2003 pe cele care au fost eliberate în conformitate cu prevederile existente pana la prezentele norme metodologice;
c) toate aparatele de taxat şi staţiile radio existente pe taxiurile cu autorizaţiile temporare stabilite la lit. b) vor putea fi utilizate pana la înlocuirea lor conform legii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2003. Pana la înlocuirea aparatelor de taxat cu modelul omologat stabilit prin lege, tarifarea se va realiza începând cu 28 aprilie 2003 pe baza aparatului de taxat existent, iar evidenta încasãrilor totale zilnice pe fiecare autovehicul taxi se va realiza de fiecare operator sau taximetrist independent pe baza de chitanţa fiscalã;
d) atestatele pregãtirii profesionale ale taximetristilor, existente la data de 28 aprilie 2002, vor fi valabile pana la 31 decembrie 2003;
e) stabilirea prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu consultarea Camerei taximetristilor şi a asociaţiei profesionale reprezentative existente, a unor reglementãri privind:
- numãrul maxim de autorizaţii taxi sezoniere şi permanente care se vor atribui operatorilor şi taximetristilor independenţi;
- culoarea autovehiculelor taxi;
- Regulamentul de organizare şi desfãşurare a activitãţii de transport în regim de taxi;
- Regulamentul privind desfãşurarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi permanente şi sezoniere;
- perioadele în care se asigura autorizarea operatorilor de transport şi a taximetristilor independenţi pentru executarea serviciului public de transport persoane sau transport bunuri în regim de taxi;
f) declanşarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi sezoniere şi permanente, cu caracter temporar, urmând ca dupã dotarea taxiurilor, conform legii, pana la 31 decembrie 2003, autorizaţiile taxi temporare sa fie declarate permanente dupã reconfirmarea agrearii la Registrul Auto Roman;
g) operatorii de transport, taximetristii independenţi şi operatorii dispeceri vor solicita de la agenţia Autoritãţii Rutiere Romane eliberarea licenţelor de transport, a licenţelor taxi şi a licenţelor de execuţie pentru dispeceri taxi, în condiţiile stabilite de lege, în termene care sa le asigure participarea la atribuirea autorizaţiilor taxi.
ART. 28
În condiţiile respectãrii în termenele stabilite de lege a acestor prevederi, autorizaţiile taxi rãmase temporare dupã 1 ianuarie 2004 vor fi redistribuite, conform procedurilor stabilite, solicitanţilor de pe listele de asteptare.
ART. 29
(1) Dacã se confirma abateri grave ale taximetristului de la prevederile standardului profesional, autoritatea constatatoare va înştiinţa în scris Camera taximetristilor, ca filiala a Camerei Naţionale a Taximetristilor din România, sau filiala asociaţiei profesionale reprezentative existente, care a înaintat recomandarea pentru a obţine certificatul de atestare a pregãtirii profesionale.
(2) Recomandarea respectiva trebuie sa certifice ca activitatea şi comportamentul taximetristului sunt conforme cu prevederile standardului ocupational respectiv.
ART. 30
(1) Timpul de lucru al unui taximetrist nu poate depãşi 48 de ore sãptãmânal sau 12 ore la nivelul unei zile, astfel încât taximetristului sa i se asigure minimum 8 ore de odihna neîntreruptã.
(2) Timpul de lucru zilnic se defineste ca intervalul cuprins între momentul începerii primei curse şi momentul finalizarii ultimei curse, dupã cum rezulta din raportul de închidere zilnica, furnizat de aparatul de taxat.
(3) Nu vor fi consideraţi timpi de lucru pauzele mai mari de 15 minute între doua curse consecutive, pauze în care autovehiculul taxi a stationat.
ART. 31
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1


la normele metodologice
------------------------
(Model)
-------


AUTORIZAŢIE Nr. ....
pentru executarea serviciului public de
transport persoane/bunuri în regim de taxi


┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│(numele operatorului de transport taxi, persoana juridicã)│
└──────────────────────────────────────────────────────────┘
Se autorizeaza .............................................................,
┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ (numele taximetristului independent, persoana fizica) │
└──────────────────────────────────────────────────────────┘

reprezentat prin persoana desemnatã ............., pentru a executa serviciul public de transport persoane/bunuri în regim de taxi.
Autorizaţia este valabilã pentru o perioada de .... ani, începând cu data de ..... pana la data de .....

Data eliberãrii ...........


Primar, Secretar,
.............. ...............




ANEXA 2


la normele metodologice
-----------------------
(Model)
-------

CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI/
CONSILIUL LOCAL .....

AUTORIZAŢIE TAXI Nr. ......



┌─────────────────────────────┐
│Operatorul de transport taxi │
└─────────────────────────────┘
..................................,
┌─────────────────────────────┐
│ Taximetristul independent │
└─────────────────────────────┘
posesor al Autorizaţiei nr. .... pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata pe data de ..........., valabilã cu autoturismul/autovehiculul marca ....., nr. circulaţie ......, începând cu data de .... pana la data de .....


Autorizaţia este netransmisibila.


Primar, Secretar,
................ ................

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016