Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2000  privind evidenta, gestiunea si inventarierea bunurilor culturale detinute de muzee, colectii publice, case memoriale, centre de cultura si alte unitati de profil    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2000 privind evidenta, gestiunea si inventarierea bunurilor culturale detinute de muzee, colectii publice, case memoriale, centre de cultura si alte unitati de profil

EMITENT: MINISTERUL CULTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 27 septembrie 2000

CAP. 1
Evidenta bunurilor culturale
ART. 1
(1) Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale este un document oficial obligatoriu, cu caracter permanent, în care se înregistreazã totalitatea bunurilor culturale deţinute de o instituţie specializatã, precum şi principalele elemente de identificare, datare, provenienta şi valoare ale acestora.
(2) Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) asigura evidenta integrala a bunurilor culturale;
b) asigura elementele de ordin descriptiv pentru identificarea bunurilor culturale.
(3) Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale cuprinde urmãtoarele coloane:
01. numãrul de inventar
02. data intrãrii în patrimoniu
03. denumirea sau titlul şi autorul obiectului
04. descrierea şi numãrul fisei de fototeca
05. numãrul de bucãţi
06. locul, data şi autorul descoperirii
07. colecţia
08. materialul sau titlul
09. dimensiuni şi greutate
10. starea de conservare
11. provenienta
12. documentul de intrare
13. valoarea de intrare rezultatã din contractul de vanzarecumparare, actul de donaţie sau evaluarea facuta în urma cercetãrii de teren.
14. ieşire
15. verificare
16. observaţii.
(4) Pentru completarea formularului, pe coloane, se fac urmãtoarele precizãri:
a) Coloana 01 se completeazã cu numãrul de inventar atribuit obiectului, care reprezintã codul de identitate al acestuia, cod care se înscrie pe obiect şi care devine astfel semnul sau de recunoaştere. Numãrul de inventar va însoţi obiectul atâta timp cat acesta va face parte din colectiile instituţiei. Dacã obiectul va fi scos, transferat sau predat, acesta va fi radiat din Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale şi va fi scãzut din gestiune o data cu întocmirea actului de scãdere. Pentru fiecare obiect intrat în patrimoniul unei instituţii publice se atribuie un singur numãr de inventar. Nu se admite un singur numãr de inventar pentru o entitate compusa, cum ar fi un tezaur monetar sau de alta natura. În cazul unei entitãţi compuse din elemente diferite, de exemplu "costum", se da un singur numãr de inventar, enumerandu-se însã explicit componentele. Fiecare componenta va primi acelaşi numãr de inventar, dar la rubricile "dimensiuni" şi "descriere" fiecare componenta va fi tratata în mod explicit, separat.
b) Coloana 02 se completeazã cu data intrãrii în patrimoniu a bunurilor culturale.
c) Coloana 03 cuprinde denumirea obiectului, denumirea lui tipologica sau, dupã caz, titlul obiectului şi autorul în cazul lucrãrilor de arta. În aceasta coloana se consemneazã şi informaţiile despre localizarea obiectului, precum şi perioada în care acesta a fost fãcut. Localizarea obiectului trebuie interpretatã ca zona unde a fost creat.
d) Coloana 04 cuprinde descrierea obiectului, care este menita sa ajute la stabilirea identitãţii acestuia. Ea trebuie sa se raporteze la elementele care pot permite identificarea uşoarã a obiectului: morfologia, aspectul, cromatica şi elementele decorative ale acestuia, tehnicile şi materialele din care acesta este fãcut. Descrierea are un caracter tehnic şi nu unul literar.
e) Coloana 09 cuprinde dimensiunile obiectului, care trebuie notate astfel: pentru obiectele bidimensionale L = lungimea şi l = lãţimea. În aceste categorii vor fi incluse numai obiectele strict bidimensionale, cum sunt: documentele, fotografiile, graficele, steagurile, tapiseriile şi acele obiecte la care cea de-a treia dimensiune este neconcludenta: icoanele, picturile, costumele. Obiectele tridimensionale se noteaza cu L, l şi h (înãlţime sau grosime). Pentru obiectele din ceramica, sticla sau portelan se pot folosi doar doua dimensiuni: h şi diametrul. Notarea dimensiunilor se face în centimetri şi trebuie sa fie aceeaşi în toate verigile sistemului de evidenta.
f) Coloana 11 se completeazã cu sursa din care provine obiectul: donaţie, achiziţie, descoperire rezultatã dintr-o cercetare de teren, etnografica, arheologicã etc.
g) În coloana 12 se înscrie numãrul actului de intrare în muzeu actul de donaţie, procesul-verbal al comisiei de achiziţie, documentaţia rezultatã din cercetarea de teren la care se poate raporta obiectul sau altele asemenea.
h) În coloana 13 se înscrie valoarea de achiziţie a bunurilor cumpãrate, respectiv, de utilitate, aferentã bunurilor primite cu titlu gratuit, definitã potrivit prevederilor pct. 19 din Regulamentul de aplicare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea urmãtoarelor mãsuri de executare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 bis din 22 decembrie 1993.
ART. 2
Condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale sunt urmãtoarele:
a) Tipãrirea registrului se face pe o hârtie de minimum 80g/mp sau poate fi realizatã prin listare cu ajutorul computerului, caz în care se vor realiza copii de siguranta pe suport magnetic sau compact disc, care vor fi pãstrate în doua locuri diferite.
b) Înainte de a fi utilizat, Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale se numeroteaza, se snuruieste şi se sigileaza, iar pe ultima pagina se înscrie data, se semneazã de cãtre conducãtorul instituţiei şi se aplica ştampila.
c) Înscrierea se face lizibil, iar numele proprii, termenii specifici mai puţin uzuali şi localitãţile vor fi scrise cu majuscule.
d) Nu se admit ştersãturi, adaugari sau intervenţii ulterioare completãrii rubricilor respective. Dacã este necesarã o corectare sau o completare, aceasta se menţioneazã la rubrica "Observaţii", cu certificarea intervenţiei respective prin semnatura conducatorului instituţiei şi cu ştampila instituţiei.
ART. 3
Înregistrarea în contabilitate a rezultatelor inventarierii se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 4
La intrarea în patrimoniul instituţiei publice a unui bun cultural se efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) se atribuie obiectului un numãr de inventar corespunzãtor poziţiei care urmeazã dupã ultima înregistrare;
b) obiectul este fotografiat, vedere generalã şi detalii semnificative;
c) obiectul este studiat de muzeograful specializat în categoria respectiva de obiecte, în vederea completãrii Registrului pentru evidenta analitica a bunurilor culturale;
d) se completeazã rubricile Registrului pentru evidenta analitica a bunurilor culturale cu toate informaţiile despre obiect;
e) se marcheaza numãrul de inventar pe obiect;
f) se completeazã fişele de fototeca pe care se lipesc martorii fotografici 9x12 cm;
g) obiectul este depozitat consemnându-se în cataloagele topografice codul poziţiei la care poate fi regasit.

CAP. 2
Controlul gestiunilor. Inventarierea generalã
ART. 5
(1) Instituţiile publice deţinãtoare de bunuri culturale sunt obligate sa verifice existenta şi integritatea bunurilor înscrise în Registrul pentru evidenta analitica a bunurilor culturale, astfel:
a) unitãţile care deţin pana la 100.000 de obiecte - o data la 3 ani;
b) unitãţile care deţin între 100.000 şi 250.000 de obiecte - o data la 4 ani;
c) unitãţile care deţin între 250.000 şi 500.000 de obiecte - o data la 5 ani;
d) unitãţile care deţin peste 500.000 de obiecte - o data la 7 ani.
(2) Anual conducerea instituţiei poate dispune efectuarea verificãrii unui numãr de obiecte aflate în inventar.
(3) Efectuarea inventarierii se face potrivit Normelor metodologice privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 18 decembrie 1995.

CAP. 3
Scoaterea din gestiune a bunurilor culturale
ART. 6
(1) Scoaterea din gestiune a bunurilor culturale distruse sau dispãrute, care fac parte din categoria "Tezaur", se aproba prin ordin al ministrului culturii, pe baza avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(2) Avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor se acorda pe baza:
a) referatului comisiei de specialişti care a constatat distrugerea bunurilor culturale;
b) procesului-verbal de constatare întocmit de organele de poliţie în cazul dispariţiei bunurilor culturale.
ART. 7
Scoaterea din gestiune a bunurilor culturale distruse sau dispãrute, care fac parte din categoria "Fond", se aproba de Direcţia muzeelor şi colectiilor pe baza documentelor prevãzute la art. 6 alin. (2).
ART. 8
Consiliul de administraţie al instituţiei publice poate aproba scoaterea din inventar a unor obiecte din categoria "Fond" în vederea unor schimburi de obiecte cu alte instituţii similare.
ART. 9
În cazul bunurilor culturale revendicate şi retrocedate foştilor proprietari, scoaterea din gestiune se face numai în baza hotãrârii judecãtoreşti de retrocedare, rãmasã definitiva şi irevocabilã.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016