Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 15 martie 2004  privind criteriile, metodologia si procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului si etanului lichid prin conducte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 15 martie 2004 privind criteriile, metodologia si procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului si etanului lichid prin conducte

EMITENT: AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 7 aprilie 2004

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice au ca scop fundamentarea şi stabilirea tarifelor reglementate pentru transportul ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid, denumite în continuare sub termenul generic de petrol, prin conductele magistrale aparţinând Sistemului naţional de transport al petrolului, aşa cum este definit acesta în <>Legea petrolului nr. 134/1995 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Metodologia de stabilire a tarifelor de transport al petrolului prin conducte a fost elaboratã de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Resurse Minerale (ANRM), în calitate de autoritate competentã, în baza atribuţiilor şi competenţelor conferite prin <>Legea nr. 134/1995 , cu modificãrile ulterioare, şi este fundamentatã, în concordanţã cu criteriile acceptate pe piaţa internaţionalã a petrolului, pe rezultatele studiilor de consultanţã finanţate din împrumutul BIRD pentru Proiectul de reabilitare a sectorului petrolier, rezultate prezentate şi analizate pe parcurs cu reprezentanţi ai compartimentelor de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Economiei şi Comerţului, Oficiul Concurenţei, Societatea Comercialã "Conpet" - S.A.
ART. 2
(1) Tariful de transport (Tt) reprezintã contravaloarea serviciului de transport prestat de titularul acordului petrolier de transport, în calitate de "transportator comun", pentru rezervarea capacitãţii de transport şi transportul prin Sistemul naţional de transport al petrolului al unei tone de petrol între punctele de preluare a petrolului de la producãtorii interni sau din import şi punctele de predare la utilizatori, în condiţiile standard de presiune, temperaturã şi calitate ale petrolului.
(2) Serviciul de transport al petrolului desemneazã ansamblul de activitãţi şi operaţiuni desfãşurate de titularul acordului petrolier de transport pentru sau în legãturã cu rezervarea capacitãţii de transport şi pentru asigurarea accesului şi utilizarea sistemului de transport.
(3) Tarifele de transport se stabilesc diferenţiat pentru cele douã subsisteme de transport din componenţa Sistemului naţional de transport al petrolului (subsistemul de conducte pentru transportul petrolului din producţia internã şi subsistemul de conducte pentru transportul petrolului din import), în funcţie de caracteristicile tehnice şi de regimul de exploatare ale fiecãrui subsistem.
(4) Tarifele de transport se stabilesc anual de cãtre ANRM şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. II
Metodologia de calcul al tarifelor de transport reglementate

ART. 3
(1) Tarifele de transport se determinã prin alocarea valorii serviciului de transport la capacitatea de transport pusã la dispoziţia utilizatorilor şi la cantitãţile de petrol transportate pentru aceştia pe distanţele corespunzãtoare, utilizându-se o metodologie bazatã pe determinarea costului serviciului, definit ca totalitatea veniturilor necesare pentru acoperirea operaţiunilor pe conducte, incluzând:
- costurile de operare, care cuprind: cheltuielile cu salariile, cheltuielile de întreţinere a conductelor, cheltuielile cu energia şi alte cheltuieli administrative privind asigurarea şi paza conductelor, sume datorate proprietarilor de terenuri etc.;
- costurile cu amortizarea mijloacelor fixe;
- impozitul pe venit;
- redevenţe şi alte taxe aplicabile transportatorului;
- o ratã rezonabilã a profitului care sã permitã susţinerea programelor de investiţii pentru reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport.
(2) În pasul urmãtor costurile anterioare sunt repartizate pe costuri fixe, care nu variazã cu volumul de petrol transportat, şi costuri variabile, care depind de volumul de petrol transportat. Apoi, aceste costuri sunt clasificate sau alocate la douã tipuri de sarcini: sarcina de capacitate şi sarcina de utilizare. În cadrul unui ultim pas diferitele costuri alocate sarcinii de capacitate sau sarcinii de utilizare sunt clasificate în costuri dependente şi independente de distanţã.
(3) În final, rezultã o formulã binomialã de tipul:

Tt = A + B x d, unde:

A cuantificã costurile independente de distanţe, alocate fie sarcinii de capacitate (costuri fixe, independente de cantitãţile transportate), fie sarcinii de utilizare (costuri variabile, dependente de cantitãţile transportate), exprimate în lei/tonã;
B cuantificã costurile dependente de distanţe, alocate fie sarcinii de capacitate (costuri fixe, independente de cantitãţile transportate), fie sarcinii de utilizare (costuri variabile, dependente de cantitãţile transportate), exprimate în lei/tonã x km;
d reprezintã distanţa de transport exprimatã în km.

CAP. III
Fundamentarea, înaintarea şi analizarea propunerilor de tarife reglementate şi stabilirea acestora

ART. 4
(1) Propunerile de tarife şi cererile de revizuire, precum şi datele de fundamentare a acestora, pe categorii de costuri, în conformitate cu metodologia prevãzutã în cap. II, se transmit ANRM de cãtre titularul acordului petrolier de transport, în vederea analizãrii şi stabilirii tarifelor reglementate.
(2) Datele de fundamentare se stabilesc ca proiecţii pe o perioadã de 3 ani, pe baza datelor de exploatare curentã rezultate din costurile justificate reflectate în ultimul bilanţ contabil (anul de bazã), a programelor de investiţii, contractelor de concesiune sau a oricãror alte angajamente legale, aprobate conform reglementãrilor legale în vigoare.
(3) Proiecţiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare pe perioada de fundamentare vor fi aduse în termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual estimat al preţurilor de consum (ipc) faţã de anul de bazã.
(4) Datele de fundamentare vor fi însoţite de declaraţia de înaintare a propunerii de tarife reglementate, de o scurtã notã explicativã privind criteriile de clasificare a costurilor conform metodologiei prezentate, precum şi de nominalizarea persoanei împuternicite sã ofere informaţii şi lãmuriri privind propunerile înaintate.
ART. 5
(1) În termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea declaraţiei de înaintare a propunerii de tarife reglementate, respectiv a cererii de revizuire/actualizare a acestora, Direcţia generalã inspecţie şi supraveghere teritorialã a activitãţilor miniere şi a operaţiunilor petroliere (DGISTAMOP) din ANRM va analiza propunerile şi datele de fundamentare prezentate şi va întocmi un raport de analizã care va fi trimis titularului acordului petrolier de transport, care îşi va exprima punctul de vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii.
(2) În cazul contestãrii raportului de analizã, DGISTAMOP va organiza, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea contestãrii (punctului de vedere), o întâlnire de consultãri şi clarificãri cu reprezentanţii titularului de acord petrolier de transport. Rezultatele întâlnirii vor fi consemnate într-o minutã semnatã de toţi cei prezenţi.
ART. 6
Raportul de analizã, însoţit de punctul de vedere şi, dupã caz, de minuta prevãzute la art. 5, se înainteazã conducerii ANRM care adoptã hotãrârea privind stabilirea sau, dupã caz, revizuirea tarifelor reglementate.
ART. 7
Tarifele reglementate, aprobate de conducerea ANRM, intrã în vigoare în termen de 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 8
(1) ANRM stabileşte anual tarifele reglementate de transport pe baza propunerilor şi datelor de fundamentare înaintate de titularul acordului petrolier de transport cu cel puţin 60 de zile calendaristice anterior datei de intrare în vigoare.
(2) ANRM poate revizui semestrial tarifele reglementate de transport din proprie iniţiativã sau la cererea fundamentatã a titularului acordului petrolier de transport, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare considerate la stabilirea acestora suferã, în termeni reali, o variaţie mai mare de ± 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRM cu cel puţin 60 de zile calendaristice anterior datei de intrare în vigoare.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016