Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 10 septembrie 1996  privind certificarea calitatii de protectie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protectie si de lucru si avizarea introducerii lor in fabricatie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 10 septembrie 1996 privind certificarea calitatii de protectie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protectie si de lucru si avizarea introducerii lor in fabricatie

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 15 octombrie 1996
In temeiul <>art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996 , se emit prezentele norme metodologice.

CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Obiectul normei metodologice este de a stabili:
a) procedurile de avizare si de certificare a calitatii de protectie a echipamentului individual de protectie si a echipamentului individual de lucru, precum si a materialelor si semifabricatelor destinate producerii lor;
b) cerintele esentiale de securitate, cuprinse in anexa nr. 1, care trebuie indeplinite la proiectarea, realizarea, importul si comercializarea echipamentului sus-amintit;
c) organismele recunoscute pentru certificarea acestora.
ART. 2
(1) Normele metodologice se aplica persoanelor juridice si fizice din domeniile public si privat, care produc, importa si comercializeaza echipament individual de protectie si echipament individual de lucru, materiale si semifabricate destinate producerii lor, astfel incit sa se asigure functia de protectie conform normelor si standardelor de protectie a muncii.
(2) Sint exceptate de la prevederile prezentelor norme metodologice;
a) sortimentele de echipament individual de protectie si echipament individual de lucru, create si produse special pentru Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei - Directia generala a penitenciarelor, Ministerul Finantelor - Garda financiara, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Comunicatii Speciale, Serviciul de Protectie si Paza;
b) sortimentele de echipament individual de protectie, create si produse pentru lupta contra incendiilor;
c) sortimentele de echipament individual de protectie pentru autoaparare;
d) sortimentele de echipament individual de protectie si salvare a personalului si pasagerilor avioanelor si navelor;
e) sortimentele de echipament individual de protectie, destinate personalului din cadrul activitatii nucleare;
f) alte sortimente excluse prin lege.
ART. 3
In sensul prezentelor norme metodologice:
a) echipamentul individual de protectie (E.I.P.) reprezinta mijloacele cu care este dotat fiecare participant la procesul de munca pentru a fi protejat impotriva riscurilor de accidentare si de imbolnavire profesionala;
b) echipamentul individual de lucru (E.I.L.) reprezinta mijloacele pe care persoanele juridice si persoanele fizice le acorda unui salariat pentru protejarea imbracamintei si incaltamintei proprii in timpul procesului de munca;
c) sortimentul de E.I.P. sau E.I.L. reprezinta grupul de mijloace individuale, diferentiat prin forma constructiva generala, zona anatomica protejata si caracteristicile functionale;
d) modelul de E.I.P. sau E.I.L. reprezinta grupul de mijloace individuale, diferentiat prin materiile prime de baza, tehnologia de realizare sau particularitatile constructive si care este propriu unui fabricant;
e) prototipul de E.I.P. sau E.I.L. reprezinta unul sau mai multe exemplare dintr-un model nou-fabricat sau importat;
f) neconformitate este nesatisfacerea uneia sau mai multor cerinte esentiale privind calitatea de protectie a echipamentului individual de protectie si a celui de lucru sau elementele sistemului calitatii fata de conditiile specifice; in functie de performantele vizate de cerintele nesatisfacute, prin analiza si evaluarea calitatii pe principiu statistic, neconformitatile se pot grupa in majore sau minore;
g) sistemul calitatii este ansamblul de structuri organizatorice, responsabilitati, proceduri, procese si resurse, care are ca scop implementarea managementului calitatii.
ART. 4
Orice model de E.I.P. sau E.I.L. fabricat in tara sau importat trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale de securitate transpuse in reguli tehnice intr-unul sau mai multe standarde, norme, prescriptii si fise tehnice. Lista acestor reglementari se publica periodic de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 5
Conformitatea modelelor de E.I.P. sau E.I.L. cu cerintele esentiale de securitate se atesta prin certificarea calitatii de protectie. In functie de complexitatea modelelor, certificarea se face de catre organismele recunoscute de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau de catre producator, importator, comerciant, prin procedurile stabilite de prezentele norme metodologice.
ART. 6
Introducerea in fabricatie a sortimentelor noi de E.I.P. si E.I.L., comercializarea acestora si a celor importate sint permise numai dupa avizarea lor de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Avizul se acorda unui singur solicitant (producator, importator, comerciant) pe baza documentatiei intocmite de acesta, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 7
Expunerea la tirguri si saloane autorizate a modelelor noi de E.I.P. si E.I.L., produse in tara sau importate si neavizate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, precum si folosirea acestora in scop demonstrativ sint permise pe durata limitata, cu conditia respectarii prevederilor art. 4, si cind in apropierea exponatelor se amplaseaza un "avertisment". Avertismentul trebuie redactat in limba romana, vizibil, clar si va mentiona interdictia utilizarii produsului.
ART. 8
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale notifica, pentru aplicarea procedurilor de certificare a calitatii de protectie a E.I.P., urmatoarele organisme recunoscute:
a) Institutul de Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii (I.C.S.P.M.) - Bucuresti, pentru E.I.P. impotriva riscurilor industriale;
b) Institutul National pentru Securitatea Miniera si Protectie Antiexploziva (INSEMEX) - Petrosani, pentru E.I.P. impotriva riscurilor legate de lucrul in atmosfera potential exploziva, lucrul cu substante explozive si pentru activitatea miniera din subteran.
(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate recunoaste si alte organisme care indeplinesc criteriile generale impuse de sistemul national de certificare si prevederile SR EN 45011/1993.

CAP. 2
Avizarea prototipurilor de E.I.P. si E.I.L.
ART. 9
Pentru avizarea prototipurilor de E.I.P. si E.I.L., solicitantul se adreseaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale cu o cerere scrisa, care contine:
a) numele si adresa solicitantului;
b) locul de fabricatie si numele producatorului (daca este diferit de solicitant);
c) denumirea produsului pentru care se solicita avizul (inclusiv numarul de model la fabricant, unde este cazul);
d) scopul solicitarii avizului (introducere in fabricatie, import, comercializare).
ART. 10
Cererea trebuie insotita de un dosar, care sa cuprinda:
a) memoriul de prezentare: descrierea produsului, domeniul de utilizare, lista cerintelor aplicabile pe care producatorul se angajeaza sa le respecte, modul de marcare, standardul romanesc, profesional sau de firma, fisa tehnica a produsului;
b) descrierea sistemului calitatii folosit de producator sau certificatul de atestare/aprobare a sistemului calitatii;
c) declaratia de conformitate prin care solicitantul garanteaza ca sint respectate cerintele esentiale de securitate specifice si, dupa caz, certificatul de conformitate eliberat de organismele recunoscute, prin care se atesta ca sint indeplinite aceste cerinte;
d) un exemplar din prospectul produsului (intocmit conform anexei nr. 1 pct. 1.10);
e) statutul societatii si certificatul de inmatriculare a acesteia;
f) imputernicirea scrisa de reprezentare, in cazul in care solicitantul este altul decit producatorul, importatorul sau comerciantul;
g) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, eliberata de I.S.T.P.M. din judetul de resedinta a solicitantului;
h) doua mostre din produsul supus avizarii.
ART. 11
(1) Dupa primirea cererii, a dosarului complet si a mostrelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale procedeaza la examinarea acestora, verificind daca:
a) documentatia cuprinde toate elementele necesare;
b) specificatiile cuprinse in documentatie asigura respectarea cerintelor esentiale de securitate sau a regulilor tehnice aplicabile;
c) mostrele prezentate sint conforme cu specificatiile din documentatie;
d) sistemul calitatii, prevazut de fabricant, garanteaza conformitatea cu mostrele prezentate spre avizare;
f) procedura de certificare la care a fost supus sortimentul de E.I.P. a fost adecvata.
(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate solicita completari sau modificari ale documentatiei, efectuarea unor incercari de laborator suplimentare, supunerea E.I.P. procedurilor "examen de tip" sau de "certificare a calitatii productiei", costurile aferente fiind suportate de solicitant.
ART. 12
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va transmite solicitantului rezultatul evaluarii, care se concretizeaza prin:
a) aviz definitiv de introducere in fabricatie, import sau comercializare - cind sint indeplinite toate cerintele;
b) aviz pentru o perioada limitata de introducere in fabricatie, import sau comercializare, in cazul in care se considera oportuna obtinerea unor informatii ulterioare privind comportarea in exploatare sau daca in urma evaluarii se semnaleaza anumite neconformitati cu regulile tehnice, care nu afecteaza calitatea de protectie si pot fi remediate pina la comercializare;
c) respingerea, in scris, a cererii solicitantului, motivind cauzele acesteia, atunci cind produsul sau sistemul de asigurare a calitatii preconizat de solicitant prezinta neconformitati fata de cerintele esentiale.
(2) In situatiile de la lit. a) si b), procedura de avizare se finalizeaza prin:
a) aviz scris care reproduce concluziile evaluarii;
b) aplicarea unei etichete permanente pe mostra care devine prototip avizat.
(3) Eticheta va contine: denumirea solicitantului, a produsului, numarul de model la producator, materia prima, sigla organismului care a acordat avizul (stampila), numarul avizului.
ART. 13
Dupa obtinerea avizului scris si a prototipului avizat, solicitantul are dreptul sa aplice, pe toate produsele identice cu acesta, marcajul de conformitate de securitate (CS), conform anexei nr. 3, si sa elibereze declaratia de conformitate CS, conform anexei nr. 2, ceea ce permite comercializarea si utilizarea produsului.
ART. 14
Avizul pentru o perioada limitata poate deveni definitiv, daca solicitantul dovedeste, in termenul stabilit, rezolvarea observatiilor facute de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, sau poate fi prelungit numai in cazuri justificate.
ART. 15
Respingerea avizarii unui produs poate face obiectul unei contestatii depuse la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii.
ART. 16
Documentatia tehnica, stampilata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, se pastreaza la solicitant, in conditiile de arhiva, pentru a fi prezentata organelor competente.
ART. 17
Datele privind prototipurile avizate sint inscrise in Registrul unic de E.I.P. si E.I.L. avizate, la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 18
In situatia in care producatorul intentioneaza sa aduca modificari unui produs avizat, el este obligat sa le comunice Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, care analizeaza modificarile respective si decide asupra oportunitatii prelungirii avizului pentru produsul modificat sau a necesitatii unei noi evaluari prin examen CS de tip.
ART. 19
Daca in timpul fabricatiei sau al utilizarii E.I.P. si E.I.L. se dovedeste ca acestea nu respecta anumite cerinte aplicabile, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate retrage avizul dat. Aceasta decizie va fi luata dupa ce titularul avizului a fost convocat pentru a-si prezenta punctul de vedere. Decizia de retragere a avizului poate face obiectul unei contestatii in conditiile prevazute la art. 15.
ART. 20
In cazul unor reclamatii repetate privind neconformitatea produselor cu cerintele esentiale sau cu specificatiile tehnice garantate de producator, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate impune efectuarea evaluarii prin examen CS de tip asupra oricarui model de E.I.P. si E.I.L. care a fost avizat. Costul incercarilor si al evaluarilor este suportat de titularul avizului. Daca in urma evaluarii se constata ca nu sint respectate cerintele de securitate, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate retrage avizul.

CAP. 3
Certificarea calitatii de protectie
ART. 21
(1) Certificarea calitatii de protectie reprezinta actiunea unei terte parti, care dovedeste existenta increderii ca un model de E.I.P., corespunzator identificat, prototip sau produs final al unui proces tehnologic este in conformitate cu un anumit standard sau cu un alt document normativ ce transpune cerintele esentiale de securitate aplicabile, conform domeniului de utilizare definit.
(2) Se supun certificarii, de catre organisme recunoscute, modelele de E.I.P., destinate a proteja impotriva unor riscuri ce nu pot fi sesizate in timp util pentru a evita accidentarea, sau cele pentru care Ministerul Muncii si Protectiei Sociale stabileste necesitatea confirmarii calitatii de protectie de catre organisme recunoscute.
(3) In functie de complexitatea E.I.P. si de riscurile impotriva carora acestea sint destinate, certificarea se face prin:
a) examen CS de tip;
b) sistem de garantare a calitatii CS a produsului final sau prin sistem de asigurare a calitatii CS a productiei, cu supraveghere, ambele sisteme vizind certificarea calitatii productiei.
ART. 22
(1) Pentru sortimentele de E.I.P. de conceptie simpla si E.I.L., producatorul, importatorul sau reprezentantii acestora declara, pe proprie raspundere, ca produsele sint conforme cu cerintele esentiale, garanteaza acest lucru si emit declaratia de conformitate.
(2) Sint definite ca E.I.P. de conceptie simpla sortimentele pentru care utilizatorul poate aprecia el insusi eficacitatea folosirii acestora impotriva unor riscuri minime al caror efect este perceput in timp optim pentru a se evita accidentarea. Din aceasta categorie fac parte sortimentele destinate prevenirii accidentelor datorate:
a) agresiunilor mecanice ale caror efecte sint superficiale (exemplu: manusi pentru gradinari, degetare etc.);
b) produselor de intretinere slab nocive, ale caror efecte sint usor reversibile (exemplu: manusi de protectie contra solutiilor diluate de detergent etc.);
c) riscurilor intilnite la manipularea obiectelor calde ale caror temperaturi nu depasesc 50 grade C sau care produc socuri putin periculoase (exemplu: manusi, sorturi de uz profesional etc.);
d) conditiilor atmosferice care nu sint exceptionale si nici extreme: intemperii, mediu cu temperaturi cuprinse intre -5 grade C si +40 grade C si viteza vintului de maximum 5 m/sec.;
e) socurilor si vibratiilor slabe care nu afecteaza parti vitale ale corpului si nu pot provoca leziuni ireversibile (exemplu: bonete, basmale, manusi, incaltaminte usoara etc.);
f) radiatiilor solare (exemplu: ochelari de soare etc.).
ART. 23
Producatorul sau importatorul unui model nou de E.I.P. de conceptie simpla sau E.I.L. trebuie sa fie in masura sa prezinte Ministerului Muncii si Protectiei Sociale sau organismelor recunoscute de acesta, la cerere, urmatoarea documentatie:
a) dosar tehnic de fabricatie, constituit din:
- desenul de ansamblu al modelului, cu detalii, insotit, eventual, de note de calcul, rezultate ale unor incercari, experimentari, in masura in care nu sint necesare pentru confirmarea respectarii cerintelor esentiale de securitate;
- lista completa a cerintelor esentiale luate in considerare la proiectarea modelului sau lista specificatiilor tehnice pe care producatorul isi propune sa le respecte. Aceste elemente pot fi continute in standardul de firma sau in fisa tehnica a fabricantului;
b) descrierea sistemului de calitate al producatorului: mijloace de control al calitatii, incercari pe care producatorul le efectueaza pe parcursul procesului tehnologic;
c) un exemplar din prospectul produsului;
d) un exemplar din declaratia de conformitate a producatorului.

CAP. 4
Procedura de certificare a "Examen CS de tip"
ART. 24
(1) Sint supuse procedurii de certificare "examen CS de tip" toate sortimentele de E.I.P. fabricate sau importate in vederea comercializarii, cu exceptia celor prevazute la art. 22 alin. (2).
(2) Procedura de certificare, denumita "examen CS de tip", este procedura prin care un organism recunost constata, in urma examinarii produsului, a documentatiei si prin incercari de laborator pe exemplare de produs, ca un model de E.I.P. satisface cerintele esentiale si regulile tehnice care ii sint aplicabile.
ART. 25
(1) Producatorul sau importatorul de E.I.P. este obligat sa solicite organismelor recunoscute de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale efectuarea evaluarii conformitatii cu cerintele esentiale de securitate pentru orice model nou-fabricat sau importat. In acest scop solicitantul va depune la organismul recunoscut urmatoarele:
a) cererea de certificare a conformitatii produsului, continind:
- numele si adresa solicitantului;
- locul fabricarii si numele producatorului (cind acesta este diferit de solicitant);
- denumirea produsului supus procedurii de certificare si numarul de model;
b) declaratia de conformitate emisa si semnata de solicitant, in care se mentioneaza ca produsele prezentate respecta cerintele esentiale de securitate si specificatiile din documentatia tehnica;
c) documentatia tehnica.
(2) Pentru produsele importate, documentatia tehnica este formata dintr-un memoriu de prezentare (care sa contina descrierea specificatiilor tehnice respectate de producator, denumirea organismului international care a efectuat certificarea), copia de pe certificatul de atestare a conformitatii cu cerintele esentiale de securitate si de pe certificatul de calitate emis de producator, precum si versiunea in limba romana a acestora.
(3) In lipsa certificatului de atestare, produsele vor fi supuse obligatoriu procedurii de certificare, pe fiecare lot importat de E.I.P., conform art. 44.
(4) Pentru produsele fabricate in tara, documentatia tehnica este formata din:
a) domeniul de utilizare (prezentare scrisa);
b) lista completa a cerintelor esentiale de securitate luate in considerare la proiectare sau lista regulilor tehnice pe care producatorul isi propune sa le respecte, sau lista conditiilor tehnice de executie. Aceste elemente pot fi continute in standardul de firma sau intr-un memoriu tehnic;
c) desenul de ansamblul al E.I.P. si detalii, insotite eventual de note de calcul, rezultate ale unor incercari si experimentari, in masura in care sint necesare pentru confirmarea respectarii cerintelor esentiale de securitate;
d) descrierea sistemului calitatii produsului (mijloace de control al calitatii, incercari pe care producatorul le efectueaza pe parcursul procesului tehnologic);
e) un exemplar din prospectul produsului;
f) un numar de produse necesare pentru examinari si incercari de laborator, stabilit de organismul recunoscut pentru aplicarea procedurii.
ART. 26
Organismul recunoscut pentru aplicarea procedurii efectueaza examinarea documentatiei tehnice si a modelului de E.I.P., dupa cum urmeaza:

A. Examinarea documentatiei tehnice
In cadrul acestei examinari, verifica daca:
a) documentatia cuprinde toate elementele necesare;
b) conditiile tehnice de executie prevazute de producator asigura indeplinirea cerintelor esentiale sau respectarea regulilor tehnice care ii sint aplicabile modelului.

B. Examinarea modelului de E.I.P. pus la dispozitie de solicitant
In cadrul acestei examinari se verifica daca produsele in cauza au fost executate conform prevederilor din documentatia tehnica si daca pot fi utilizate in conditii de securitate, conform destinatiei lor. Organismul recunoscut verifica, de asemenea, conformitatea produsului cu regulile tehnice care ii sint aplicabile si efectueaza incercarile de laborator adecvate, urmarindu-se conformitatea produselor cu regulile tehnice cuprinse in documentatie sau conformitatea produselor cu conditiile tehnice de executie ale producatorului, in masura in care acestea au fost in prealabil recunoscute ca fiind conforme regulilor tehnice aplicabile sortimentului respectiv de E.I.P.
ART. 27
Organismul recunoscut colaboreaza cu solicitantul pe parcursul examinarii si poate cere completari sau modificari ale documentatiei si modelului.
ART. 28
Cind organismul recunoscut decide ca modelul de E.I.P. examinat indeplineste cerintele esentiale de securitate sau regulile tehnice care ii sint aplicabile emite certificatul de conformitate cu cerintele de securitate prin examen CS de tip. Acesta va contine concluziile examinarii, precum si descrierea produsului sau desenele necesare pentru identificare.
ART. 29
Cind organismul recunoscut decide ca modelul de E.I.P. examinat nu este conform cerintelor esentiale sau regulilor tehnice aplicabile, el il instiinteaza pe solicitant asupra refuzului de acordare a certificatului de conformitate, decizia finala fiind luata dupa convocarea spre consultare a acestuia.
ART. 30
Organismul recunoscut pentru efectuarea examenului CS de tip va comunica, in scris, decizia luata solicitantului si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 31
(1) Contestatiile cu privire la deciziile luate de organismul recunoscut pentru certificare se adreseaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(2) Rezolvarea contestatiilor se face de catre o comisie constituita in acest scop, in cadrul sistemului de certificare a calitatii de securitate a muncii la nivelul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 32
(1) Certificatul de conformitate prin examen CS de tip poate fi retras in orice moment de catre emitent, daca in timpul utilizarii produsului se dovedeste ca nu au fost respectate anumite reguli tehnice care sint aplicabile. Aceasta decizie se ia dupa ce titularul certificatului de conformitate a fost convocat pentru a-si prezenta punctul de vedere.
(2) Organismul recunoscut informeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale despre decizia de retragere a certificatului de conformitate.
(3) Decizia de retragere a certificatului de conformitate poate face obiectul unei contestatii, in conditiile prevazute la art. 31.
ART. 33
Titularul unui certificat de conformitate prin examen CS de tip primeste dreptul de a aplica pe prototipul supus certificarii marcajul de conformitate CS (anexa nr. 3).
ART. 34
Fabricantul sau importatorul unui sortiment de E.I.P. din domeniul de aplicare a prezentei proceduri este obligat sa solicite reevaluarea prin examen CS de tip la fiecare 3 ani. Daca producatorul/importatorul nu a solicitat reevaluarea prin examen CS de tip la termenul stabilit, organismul recunoscut va informa Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, care retrage avizul acordat.
ART. 35
Organismele recunoscute pastreaza documentatia si o mostra-martor de E.I.P., in conditii de arhiva.
ART. 36
Modelele de E.I.P., care, in urma evaluarii prin examen CS de tip, au obtinut certificatul de conformitate, vor fi inscrise in Registrul de E.I.P. si E.I.L. certificate. Informatiile privind aceste modele vor fi publicate periodic.
ART. 37
Costurile determinate de aplicarea procedurii prevazute la art. 26, precum si cele determinate de investigatiile care se fac pentru rezolvarea contestatiilor prevazute la art. 31 si 32, dovedite din vina solicitantului, se suporta de catre acesta.

CAP. 5
Proceduri de certificare a calitatii productiei de E.I.P.
ART. 38
(1) Sortimentele de E.I.P. de conceptie complexa, destinate protejarii utilizatorului impotriva riscurilor de accidentare mortala si celor care pot produce efecte ireversibile asupra sanatatii, ale caror prototipuri au fost certificate prin examen CS de tip si avizate, trebuie supuse, la alegerea solicitantului, uneia dintre procedurile de certificare a calitatii productiei.
(2) Fac parte din aceasta categorie urmatoarele sortimente de E.I.P.:
a) aparatele de protectie respiratorie care protejeaza contra aerosolilor solizi, lichizi sau contra gazelor periculoase, iritante, toxice sau radiotoxice;
b) aparatele de protectie respiratorie complet izolante fata de atmosfera, inclusiv cele destinate scufundarii;
c) E.I.P. care asigura o protectie limitata in timp impotriva agresiunilor chimice sau impotriva radiatiilor ionizante;
d) E.I.P. si echipamentele individuale de interventie in ambiante calde, ale caror efecte sint compatibile cu cele ale unei temperaturi a aerului egala sau mai mare de 100 grade C, cu sau fara radiatii infrarosii, flacari sau particule de materiale topite;
e) E.I.P. si echipamentele individuale de interventie in ambiante reci, ale caror efecte sint comparabile cu cele ale unei temperaturi a aerului mai mica sau egala cu -50 grade C;
f) E.I.P. destinate a proteja impotriva caderii de la inaltime;
g) E.I.P. destinate a proteja impotriva riscurilor electrice pentru lucrari executate sub tensiuni periculoase sau cele izolante impotriva tensiunilor inalte.
ART. 39
Pentru certificarea calitatii productiei, solicitantul inainteaza o cerere unui singur organism recunoscut, putind opta pentru una dintre urmatoarele proceduri:
a) sistem de garantare a calitatii CS a produsului final;
b) sistem de asigurare a calitatii CS a productiei cu supraveghere.
ART. 40
(1) Sistemul de garantare a calitatii CS a produsului final este procedura prin care un organism recunoscut atesta, prin examinari si incercari de laborator, efectuate pe principiul statistic, ca fabricantul a luat toate masurile necesare pentru a asigura omogenitatea productiei si conformitatea fiecarui produs cu modelul care a facut obiectul avizarii.
(2) Organismul recunoscut pentru aplicarea acestei proceduri este acelasi cu cel care aplica procedura examen CS de tip.
(3) Cererea inaintata de fabricant se va face a data cu cea pentru examenul CS de tip.
(4) Organismul recunoscut poate preleva cel putin o data pe an un numar adecvat de exemplare de E.I.P., la intervale aleatorii, si efectueaza asupra acestora examinari si incercari de laborator specifice, pentru a se asigura de conformitatea produselor cu prototipul avizat.
(5) Organismul recunoscut pune la dispozitia solicitantului un raport de expertiza, intr-un termen de cel mult doua luni de la data prelevarii.
(6) Cind raportul de expertiza demonstreaza neconformitatea productiei cu prototipul avizat, organismul recunoscut propune masurile care se impun, functie de defectele semnalate si informeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
(7) Masurile mentionate in alineatul precedent pot fi: propuneri de modificare a procesului tehnologic sau a controlului final al calitatii, efectuarea de remedieri, declasarea (acolo unde standardele permit) sau rebutarea produselor, sistarea livrarilor. Costurile rezultate din aplicarea acestei proceduri si a masurilor sint suportate de producator/comerciant.
(8) Daca la aplicarea procedurii se constata neconformitati majore ale productiei realizate cu prototipul avizat sau, atunci cind nu se aplica masurile stabilite anterior, organismul recunoscut care a facut examinarea propune Ministerului Muncii si Protectiei Sociale retragerea avizului.
ART. 41
(1) Sistemul de asigurare a calitatii productiei cu supraveghere CS este procedura prin care un organism recunoscut de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale aproba sistemul calitatii solicitantului si controleaza, prin supraveghere, daca acesta isi indeplineste corect obligatiile.
(2) Sistemul calitatii, produs de solicitant, trebuie sa garanteze ca fiecare produs este conform cu prototipul avizat si sa indeplineasca cerintele din reglementarile privind sistemul national de certificare.
(3) Pentru aprobarea sistemului de asigurare a calitatii, producatorul va depune o cerere de evaluare a acestuia la un organism recunoscut, prezentind:
a) toate informatiile privind modelele de E.I.P. supuse procedurii, inclusiv documentatia tehnica prevazuta la art. 25 lit. c);
b) documentatia referitoare la sistemul de asigurare a calitatii, cuprinzind obiectivele de calitate, organigrama, repartitia competentelor in privinta calitatii E.I.P., examinarile si incercarile care trebuie facute de solicitant, mijloacele prevazute pentru a verifica functionarea eficienta a sistemului de asigurare a calitatii;
c) angajamentul de a indeplini obligatiile care rezulta din sistemul de asigurare a calitatii si de a mentine eficienta acestuia.
(4) Organismul recunoscut efectueaza toate evaluarile necesare privind elementele sistemului calitatii, aplicind prevederile Sistemului national de certificare a asigurindu-se ca acesta garanteaza conformitatea fiecarui produs cu prototipul avizat.
(5) Organismul recunoscut comunica decizia sa producatorului si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(6) Organismul recunoscut controleaza prin supraveghere daca producatorul isi indeplineste corect obligatiile, efectuind periodic controale inopinate si anchete in spatii de productie si de depozitare. Intocmeste rapoarte de expertiza sau rapoarte de control, pe care le inainteaza producatorului. Acesta este obligat sa asigure accesul organismului recunoscut la locurile supuse controlului si sa furnizeze toate informatiile necesare, respectiv:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) documentatia tehnica;
c) manualul calitatii.
(7) Cind rapoartele prevazute la alin. (6) semnaleaza neconformitati ale sistemului calitatii, organismul recunoscut propune masurile care se impun: cresterea frecventei anchetelor sau a controalelor inopinate, modificarea dispozitiilor interne de aplicare a sistemului, retragerea aprobarii sistemului calitatii.
Costurile rezultate din aplicarea procedurii si a acestor masuri sint suportate de producator.
ART. 42
In caz de retragere a aprobarii sistemului calitatii, este interzisa producerea modelelor de E.I.P. pina la realizarea efectiva a tuturor masurilor care sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 40.
ART. 43
(1) Producatorul este obligat sa informeze organismul care a aprobat sistemul calitatii despre orice intentie de modificare a acestuia.
(2) Organismul recunoscut examineaza modificarile si decide daca sistemul de asigurare a calitatii propus raspunde exigentelor. Decizia va fi comunicata, in scris, producatorului si poate face obiectul unei contestatii la Ministerul Muncii si Productiei Sociale, ca si in cazul celorlalte proceduri.
ART. 44
In cazul loturilor de E.I.P. importate, pentru care nu se poate prezenta copia de pe certificatul de atestare a conformitatii cu cerintele esentiale de securitate (obtinut de producator de al un organism recunoscut in tara de origine) si varianta certificatului in limba romana, se aplica obligatoriu procedura "sistem de garantare a calitatii CS a produsului final", pe fiecare lot.

CAP. 6
Dispozitii finale
ART. 45
(1) Produsele care au fost avizate conform prezentelor norme metodologice vor fi prevazute cu marcajul de conformitate CS (anexa nr. 3), care se aplica direct pe produs, clar si cit mai rezistent, iar in cazuri de exceptie, pe etichetele insotitoare.
(2) Marcajul de conformitate CS este pus de producator, importator sau de responsabilul cu vinzarea si atesta ca exemplarul este conform cu cerintele de securitate sau cu regulile tehnice aplicabile si respecta procedurile de avizare si certificare corespunzatoare.
ART. 46
(1) Producatorul, importatorul sau comerciantul unui sortiment de E.I.P. sau E.I.L., care a fost avizat si certificat conform procedurilor de mai sus, va emite si va semna declaratia de conformitate CS (anexa nr. 2). Declaratia de conformitate CS va fi data fiecarui cumparator, precum si organelor competente, la cererea acestora.
(2) Declaratia de conformitate CS impreuna cu marcajul de conformitate CS, aplicat, permit comercializarea si utilizarea produsului respectiv.
ART. 47
Raspunderea pentru conformitatea cu prototipul avizat a fiecarui exemplar de E.I.P. sau de E.I.L., fabricat si comercializat, revine responsabilului operatiunii respective.
ART. 48
(1) Ministrul Muncii si Protectiei Sociale efectueaza controale, din proprie initiativa sau ca urmare a unor reclamatii, la unitatile de fabricatie si comercializare a E.I.P. si a E.I.L. privind modul in care se respecta prevederile prezentelor norme metodologice, si poate dispune prelevarea de esantioane pentru efectuarea unor verificari si incercari de laborator de catre un organism recunoscut.
(2) Producatorul/importatorul sau reprezentantul acestuia este obligat sa comunice rezultatele la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cel tirziu in termen de 15 zile de la primirea comunicarii de la organismul recunoscut care a facut verificarile. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va dispune masurile corespunzatoare care sint obligatorii.
(3) Costurile eventualelor incercari si determinari, necesare in urma controalelor mentionate, sint suportate de catre producator/importator.
ART. 49
(1) Daca in timpul utilizarii unui sortiment de E.I.P. sau de E.I.L. supus procedurilor de certificare si avizare se semnaleaza reclamatii justificate privind calitatea de protectie (neindeplinirea cerintelor esentiale, nerespectarea regulilor tehnice aplicabile etc.), Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate dispune:
a) interzicerea fabricarii, importului si comercializarii sub orice forma;
b) conditionarea fabricarii, importului sau comercializarii de indeplinirea, de catre responsabilul operatiunii, a unor verificari, incercari, modificari ale sistemului calitatii, modificari ale instructiunilor de utilizare a modelelor respective de E.I.P. si de E.I.L.
(2) Decizia de retragere a certificatului de conformitate CS de catre organismul recunoscut in acest sens este considerata reclamatie justificata.
(3) Deciziile sint luate dupa ce producatorul/importatorul/comerciantul a fost invitat sa-si prezinte punctul de vedere.
(4) In cazul in care se face uz de prevederea cuprinsa la lit. b) de mai sus, producatorul/importatorul este obligat sa suporte costurile aferente.
ART. 50
Se interzice personalului care exercita activitati legate de aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice sa divulge informatii privind secrete de fabricatie sau comert.
ART. 51
Specialistii din Sistemul national de certificare a calitatii, care desfasoara activitati de certificare in domeniul securitatii muncii, trebuie sa fie autorizati printr-un certificat de competenta emis de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau de catre organismele recunoscute de acesta.
ART. 52
Incalcarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage, dupa caz, raspunderea potrivit <>Legii nr. 90/1996 .

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016