Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 4 mai 2004  ce aproba normele privind alimentele si ingredientele alimentare noi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 4 mai 2004 ce aproba normele privind alimentele si ingredientele alimentare noi

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 27 august 2004

ANEXA 1

NORME
privind alimentele şi ingredientele alimentare noi

ART. 1
(1) Prezentele norme reglementeazã punerea pe piaţã a alimentelor noi sau a ingredientelor alimentare noi.
(2) Prezentele norme se aplicã punerii pe piaţã a alimentelor şi ingredientelor alimentare care nu au fost utilizate pânã acum în consumul uman, în mod semnificativ, şi care se împart în urmãtoarele categorii:
a) alimente şi ingrediente alimentare cu o structurã molecularã primarã nouã sau modificatã în mod intenţionat;
b) alimente şi ingrediente alimentare constând în sau izolate din microorganisme, ciuperci sau alge;
c) alimente şi ingrediente alimentare constând în plante sau izolate din plante şi ingrediente alimentare izolate din animale, cu excepţia alimentelor şi ingredientelor alimentare obţinute prin practicile de înmulţire sau reproducere tradiţionale şi ale cãror antecedente sunt sigure în privinţa utilizãrii în calitate de produse alimentare;
d) alimente sau ingrediente alimentare cãrora li s-a aplicat un proces de producţie, care nu este utilizat în mod curent şi care conduce la schimbãri semnificative în compoziţia sau structura alimentelor sau ingredientelor alimentare care afecteazã valoarea lor nutritivã, metabolismul sau nivelul de substanţe nedorite.
(3) Dupã caz, se poate determina dacã un anumit tip de aliment sau ingredient alimentar se încadreazã în prevederile alin. (2).
ART. 2
(1) Prezentele norme nu se aplicã:
a) aditivilor alimentari reglementaţi prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 438/295/2002 pentru aprobarea Normelor privind aditivii alimentari destinaţi utilizãrii în produsele alimentare pentru consum uman;
b) aromelor utilizate în alimente reglementate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 83/90/2002 pentru aprobarea Normelor privind aromele utilizate în alimente şi sursele materiale pentru producerea lor;
c) solvenţilor de extracţie reglementaţi prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 185/153/2002 pentru aprobarea Normelor privind solvenţii de extracţie utilizaţi în producerea alimentelor şi ingredientelor alimentare.
(2) Excepţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi c) se aplicã numai dacã nivelurile de siguranţã stabilite prin ordinele ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 438/295/2002, nr. 83/90/2002 şi nr. 185/153/2002 corespund nivelului de siguranţã prevãzut de prezentele norme.
ART. 3
(1) Alimentele şi ingredientele alimentare reglementate de prezentele norme trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sã nu prezinte pericol pentru consumator;
- sã nu inducã în eroare consumatorul;
- sã nu difere de alimentele sau ingredientele alimentare pe care se intenţioneazã sã le înlocuiascã, astfel încât consumul lor normal sã implice dezavantaje nutritive pentru consumator.
(2) În scopul punerii pe piaţã a alimentelor şi ingredientelor alimentare reglementate de prezentele norme, prevederile stabilite în art. 4, 6, 7 şi 8 se aplicã în conformitate cu prevederile alin. (1) şi în baza altor factori importanţi menţionaţi în aceste articole.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), procedura stabilitã în art. 5 se aplicã alimentelor şi ingredientelor alimentare menţionate la art. 1 alin. (2) lit. b) şi c), care, în baza dovezilor ştiinţifice disponibile şi general recunoscute sau în baza unui aviz acordat de una dintre autoritãţile competente menţionate în art. 4 alin. (3), sunt substanţial echivalente cu alimentele sau ingredientele alimentare existente, din punct de vedere al compoziţiei acestora, valorii nutritive, metabolismului, scopului utilizãrii şi nivelului substanţelor nedorite pe care le conţin.
ART. 4
(1) Persoana responsabilã cu punerea pe piaţã, denumitã în continuare solicitant, înainteazã o cerere Ministerului Sãnãtãţii referitoare la produsul care trebuie plasat pe piaţã pentru prima oarã.
(2) În conformitate cu prevederile art. 6 se efectueazã o evaluare iniţialã. Conform procedurii stabilite, Ministerul Sãnãtãţii informeazã fãrã întârziere solicitantul:
- cã poate pune pe piaţã alimentul sau ingredientul alimentar atunci când nu este necesarã evaluarea adiţionalã menţionatã în art. 6 alin. (3); sau
- cã este necesarã o decizie de autorizare conform art. 7;
- despre notificarea denumirii şi adresei instituţiei/ instituţiilor de evaluare a alimentelor, responsabilã/ responsabile cu pregãtirea rapoartelor de evaluare iniţiale menţionate în art. 6 alin. (2).
(3) Înainte de data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, Ministerul Sãnãtãţii va publica recomandãrile referitoare la aspectele ştiinţifice privind:
- informaţia necesarã în vederea sprijinirii solicitãrii şi prezentãrii informaţiei de acest tip;
- pregãtirea rapoartelor de evaluare iniţiale prevãzute în art. 6.
ART. 5
(1) În cazul alimentelor şi ingredientelor alimentare menţionate în art. 3 alin. (3), solicitantul notificã punerea pe piaţã la Ministerul Sãnãtãţii în momentul respectiv. Notificarea este însoţitã de detaliile importante prevãzute în art. 3 alin. (3). Ministerul Sãnãtãţii va publica în fiecare an un rezumat al acestor notificãri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Etichetarea se supune prevederilor art. 8.
ART. 6
(1) Cererea prevãzutã la art. 4 alin. (1) conţine informaţiile necesare, inclusiv o copie a studiilor efectuate, şi orice alte elemente care pot demonstra cã alimentul sau ingredientul alimentar respectã criteriile stabilite în art. 3 alin. (1), precum şi o machetã corespunzãtoare privind prezentarea şi etichetarea în conformitate cu prevederile art. 8 pentru alimentul sau ingredientul alimentar. În plus, cererea va fi însoţitã de un rezumat al dosarului.
(2) La primirea cererii, Ministerul Sãnãtãţii asigurã efectuarea unei evaluãri iniţiale. În acest scop, acesta stabileşte instituţia/instituţiile competentã/competente responsabilã/responsabile din domeniul produselor alimentare, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2).
(3) Raportul de evaluare iniţialã va fi elaborat în termen de 3 luni de la primirea cererii în condiţiile stabilite în alin. (1), conform recomandãrilor prezentate în art. 4 alin. (3), concluzionând dacã alimentul sau ingredientul alimentar necesitã o evaluare suplimentarã conform prevederilor art. 7.
ART. 7
(1) Când este necesarã o evaluare suplimentarã conform art. 6 alin. (3), decizia de autorizare va fi luatã conform procedurii stabilite de Ministerul Sãnãtãţii.
(2) Decizia defineşte scopul autorizãrii şi, dupã caz, stabileşte:
- condiţiile de utilizare a alimentului sau ingredientului alimentar;
- desemnarea alimentului sau ingredientului alimentar şi specificaţia sa;
- cerinţele specifice privind etichetarea, conform prevederilor art. 8.
(3) Ministerul Sãnãtãţii va informa fãrã întârziere solicitantul privind decizia luatã. Deciziile vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 8
(1) Fãrã a aduce prejudicii celorlalte cerinţe legislative privind etichetarea alimentelor, urmãtoarele cerinţe suplimentare specifice privind etichetarea se aplicã alimentelor cu scopul de a asigura informarea consumatorului asupra:
a) oricãror caracteristici sau proprietãţi alimentare, precum:
- compoziţia;
- valoarea nutritivã sau efectele nutritive;
- scopul utilizãrii acestui aliment, care determinã ca un aliment sau ingredient alimentar nou sã nu mai fie echivalent cu un aliment sau ingredient alimentar existent.
Un aliment sau ingredient alimentar nou nu mai este considerat echivalent, în sensul prezentului articol, dacã evaluarea ştiinţificã, bazatã pe o analizã corespunzãtoare a datelor existente, poate demonstra cã caracteristicile evaluate sunt diferite, comparativ cu un aliment sau ingredient alimentar convenţional, ţinând seama de limitele acceptate ale variaţiilor naturale ale acestor caracteristici.
În acest caz etichetarea trebuie sã indice caracteristicile sau proprietãţile modificate, însoţite de indicarea metodei prin care a fost obţinutã aceastã caracteristicã sau proprietate;
b) prezenţei în alimentul sau ingredientul alimentar nou a unor materii care nu sunt prezente într-un aliment echivalent existent şi care pot avea implicaţii pentru sãnãtatea anumitor categorii de populaţie;
c) prezenţei în alimentul sau ingredientul alimentar nou a unor materii care nu sunt prezente într-un aliment echivalent existent şi care ridicã motive de ordin etic.
(2) În absenţa unui aliment sau ingredient alimentar echivalent existent, dupã caz, se adoptã prevederi corespunzãtoare, cu scopul de a informa corect consumatorul asupra naturii alimentului sau ingredientului alimentar.
(3) Ministerul Sãnãtãţii adoptã reguli de aplicare a prezentului articol.
ART. 9
Ministerul Sãnãtãţii adoptã reguli referitoare la protecţia informaţiilor furnizate de solicitant.
ART. 10
În cazul în care, ca urmare a unor noi informaţii sau a unei reevaluãri a informaţiilor existente, sunt motive întemeiate pentru a considera cã utilizarea unui aliment sau ingredient alimentar care se supune prezentelor norme pune în pericol sãnãtatea umanã ori mediul, Ministerul Sãnãtãţii poate impune restricţii temporare sau poate suspenda comercializarea şi utilizarea alimentelor şi ingredientelor alimentare în cauzã.
ART. 11
(1) Ministerul Sãnãtãţii şi organismele de evaluare a alimentelor la care se face referire la art. 4 alin. (2) nu vor divulga informaţiile identificate ca fiind confidenţiale în conformitate cu alin. (3), cu excepţia informaţiilor care trebuie sã fie fãcute publice în conformitate cu situaţia, pentru a proteja sãnãtatea oamenilor.
(2) Solicitantul poate indica informaţiile pe care le pune la dispoziţie în conformitate cu prevederile prezentelor norme, care vizeazã procesul de producţie, care trebuie sã fie ţinute confidenţiale, dezvãluirea acestora putând afecta negativ poziţia competitivã a acestuia. În astfel de cazuri trebuie sã se asigure o justificare care sã poatã fi verificatã.
(3) Ministerul Sãnãtãţii, care a primit solicitarea, stabileşte, dupã consultare cu solicitantul, ce informaţii privitoare la procesul de producţie vor fi pãstrate confidenţiale şi informeazã solicitantul şi organismul de evaluare a alimentelor cu privire la aceastã decizie.
ART. 12
(1) Atunci când se realizeazã evaluarea iniţialã a solicitãrii, în conformitate cu art. 4 alin. (1), Ministerul Sãnãtãţii va pune la dispoziţia publicului urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa solicitantului;
b) o descriere care sã permitã identificarea alimentului sau ingredientului alimentar;
c) utilizarea intenţionatã a alimentului sau ingredientului alimentar;
d) rezumat al dosarului, cu excepţia acelor pãrţi pentru care s-a stabilit caracterul confidenţial, în conformitate cu art. 11 alin. (3);
e) data primirii unei solicitãri complete.
(2) Ministerul Sãnãtãţii va pune la dispoziţia publicului raportul iniţial de evaluare, cu excepţia informaţiilor identificate ca fiind confidenţiale, în conformitate cu art. 11 alin. (3), astfel:
a) raportul de evaluare iniţialã va fi pus la dispoziţia publicului dupã expirarea perioadei de 60 de zile şi dupã timpul necesar pentru informarea solicitantului;
b) atunci când, în conformitate cu art. 7, este necesarã decizie de autorizare, raportul de evaluare iniţialã se va pune ori de câte ori este posibil la dispoziţia publicului sau, dacã nu este necesarã o astfel de opinie, la momentul în care acea decizie este publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Tabelul 1:


──────────
Compoziţia fitosterolilor
──────────────────────────

Specificaţii pentru grãsimea tartinabilã galbenã
cu adaos de esteri de fitosteroli

1. Margarina/grãsimea vegetalã tartinabilã poate conţine pânã la 8% masã/masã adaos de fitosteroli (echivalentul a pânã la 14% masã/masã esteri de fitosteroli).
2. Compoziţia fitosterolilor este specificatã în tabelul de mai jos:





──────────────────────────────────────────────────────────────────
Componenta Minim Maxim
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Campasterol 10% 40%
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Stigmasterol 6% 30%
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Beta-sitosterol 30% 65%
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Altele 0% 5%
──────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 2

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a grãsimilor tartinabile
galbene cu adaos de esteri de fitosterol, ca aliment nou sau
ca ingredient pentru alimente noi

ART. 1
(1) Grasimile tartinabile galbene cu adaos de esteri de fitosterol, aşa cum se stipuleazã in tabelul 1, numite produsele, pot fi puse pe piaţa, ca alimente noi sau ca ingrediente pentru alimente noi.
(2) Solicitantul se asigura ca produsele sunt conforme cu cerinţele prevãzute în art. 2.
ART. 2
Fãrã a prejudicia cerinţele din normele privind etichetarea alimentelor, se aplica urmãtoarele cerinţe suplimentare de etichetare:
(a) Produsul se eticheteazã ca: margarina (sau grãsime vegetala tartinabila) cu esteri steroli de origine vegetalã;
(b) Menţionarea conţinutului de esteri steroli de origine vegetalã in lista ingredientelor;
(c) Existenţa unei menţiuni care sa indice cã produsul se adreseazã categoriei de persoane care doresc scãderea nivelului de colesterol din sânge;
(d) Înscrierea unei menţiuni prin care sã se indice ca pacienţii care urmeazã un tratament medicamentos pentru scãderea nivelului de colesterol, ar trebui sa consume produsul sub supravegherea medicului;
(e) Existenţa unei inscripţii vizibile si uşor de citit, care sa indice cã produsul s-ar putea sa nu fie adecvat din punct de vedere nutritiv pentru anumite categorii ale populaţiei (femei gravide sau care alãpteazã si copii cu vârsta sub 5 ani).
(f) Existenţa unei avertizãri ca produsul trebuie sa fie utilizat ca parte a unei diete sãnãtoase, care sa includã consum periodic de fructe si legume (pentru a menţine nivelele carotenoide).
ART. 3
(1) Unilever trebuie sa stabileascã un program de supraveghere care sa însoţeascã comercializarea produsului. Programul trebuie sa includã, in special, informaţii cu privire la consumurile individuale ale acestui produs. Acest program va fi trimis spre aprobare la Ministerul Sãnãtãţii înainte de punerea produsului pe piaţa.
(2) Datele colectate vor fi puse la dispoziţia Ministerului Sãnãtãţii pentru a estima gradul in care produsul isi atinge grupul-tinta, persoanele care incearca sa isi controleze nivelul inalt al colesterolului din sânge, si pentru a estima expunerile la fitosterina din aceasta sursa, la alte categorii ale populaţiei.
ART. 4
Aceasta anexã se adreseazã Unilever (UK) Central Limited, Unilever House, Blackfriars, Londra, Marea Britanie


ANEXA 3

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a fosfolipidelor
(fosfatidelor) din gãlbenuş de ou ca aliment nou sau
ingredient pentru alimente noi

ART. 1
Fosfolipidele din gãlbenuş de ou purificate la 85% si 100% pot fi puse pe piaţa, ca alimente noi sau ca ingrediente pentru alimente noi.
ART. 2
Aceasta anexã se adreseazã Belovo, Zona Industriala 1, 6600 Bastogne, Belgia.


ANEXA 4

NORMĂ
prin care se refuzã punerea pe piaţã a Stevia rebaudiana
Bertoni: plante şi frunze uscate, ca alimente noi sau ca
ingredient pentru alimente noi

ART. 1
Stevia rebaudiana Bertoni: plante si frunze uscate nu poate fi pusã pe piaţa ca aliment sau ingredient alimentar.
ART. 2
Aceasta anexã de adreseazã Profesorului J. Geuns, KUL, Laboratorul pentru Fiziologia Plantelor, Kardinl Mercieln 93, 3001 Heverlee, Belgia.


ANEXA 5

NORMĂ
privind refuzarea punerii pe piaţã a nucilor Nangai
(Canarium indicum L.) ca un aliment nou sau ingredient
pentru alimente noi


ART. 1
"Nucile Nangai (Canarium indicum L)" nu pot fi puse pe piaţa ca aliment sau ca ingredient alimentar.
ART. 2
Aceasta anexã se adreseazã Dl. Y. Yobert, La Meillade no 65, F-34150 Montpeyroux, care acţioneazã in numele companiei Pacific Nuts Ltd.


ANEXA 6

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a unui preparat
de dextran produs de bacteria Leuconostoc mesenteroides,
ca ingredient pentru alimente noi
în produse de panificaţie

ART. 1
Preparatul de dextran produs de bacteria Leuconostoc mesenteroides, aşa cum se specifica in tabelul 1, poate fi pus pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi in produse de panificaţie, cu condiţia ca proporţia preparatului de dextran sã fie de max. 5% din greutatea produsului finit.
ART. 2
Fãrã a prejudicia celelalte cerinţe ale legislaţiei privind etichetarea alimentelor, cuvântul "dextran" va fi menţionat în lista ingredientelor ale produsului de panificaţie care il conţine.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Puracor nv/sa, Industrialn 25, B-1702, Groot Bijgrden.

Tabelul 1


Specificaţii pentru preparatul de dextran produs de bacteria
Leuconostoc mesenteroides

1. Sub forma de pudra:
Glucide
(dextran: 50% 60% din care:
Manitol: 0,5%
Fructoza: 0,3 %
Leucroza: 9,2%
Proteine 6,5%
Lipide 0,5%
Acid lactic 10%
Etanol Urme
Cenuşa 13%
Umiditate 10%
2. Sub forma lichida:
Glucide 12% din care:
(Dextran: 6,9%
Manitol: 1,1%
Fructoza: 1,9%
Leucroza: 2,2%
Proteine 2%
Lipide 0,1%
Acid lactic 2%
Etanol 0,5%
Cenuşa 3,4%
Umiditate 80%


ANEXA 7

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a preparatelor bazate pe
fructe pasteurizate, produse prin utilizarea
pasteurizãrii la înaltã presiune

ART. 1
Preparatele de fructe pasteurizate prin tratament la înalta presiune, aşa cum se specifica in tabelul 1, pot fi puse pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi.
ART. 2
Fãrã a prejudicia celelalte cerinţe ale legislaţiei privind etichetarea alimentelor, expresia "pasteurizat prin tratament la înalta presiune" se înscrie şi se afişeazã, ca atare, pe preparatul de fructe respectiv sau pe orice produs în care acsta este utilizat.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Grupului Danone, 7 rue de la Teheran, F-75391 Paris CEDEX 08.

Tabelul 1

Specificaţii pentru preparate din fructe pasteurizate
prin tratament la înalta presiune


┌────────────────────┬────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ Parametru │ Ţinta │ Comentarii │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│Tipuri de fructe │Mere, caise, banane, mure, │Fructe utilizate in proces │
│ │afine, cirease, nuci de │convenţional │
│ │cocos, smochine, struguri, │ │
│ │grapefruit, mandarine, │ │
│ │mango, pepene, piersici, │ │
│ │pere, ananas, prune, │ │
│ │zmeura, rubarba, cãpşuni │ │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│Depozitarea │Minim 15 zile la temperatura│ Fructe culese si depozitate│
│fructelor │de - 20° C │ in conformitate cu │
│inainte de │ │ practicile agricole si de │
│tratamentul la │ │ producţie bune/de igiena │
│înalta presiune │ │ │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│Adaos de fructe │Intre 40% - 60% din fructele│Fructe omogenizate si │
│ │dezgheţate │adãugate la alte ingrediente│
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│pH │3,2 - 4,2 │ │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│°Brix │7 - 42 │Asigurat prin adaos de │
│ │ │zaharuri │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│a(w) (activitatea │< 0,95 │Asigurat prin adaos de │
│apei) │ │zaharuri │
├────────────────────┼────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│Depozitare finala │Minim 60 de zile, la maxim │Echivalent cu regimul de │
│ │+5° C │depozitare pentru fructele │
│ │ │procesate convenţional │
│ │ │ │
└────────────────────┴────────────────────────────┴────────────────────────────┘



ANEXA 8

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a trehalozei, ca aliment nou sau
ca ingredient pentru alimente noi

ART. 1
Trehaloza, aşa cum e specificata in Tabel, poate fi pusã pe piaţa ca aliment nou sau ca ingredient pentru alimente noi
ART. 2
Denumirea de "trehaloza" se înscrie pe eticheta produsului ca atare, sau în cazul alimentelor care o conţin, in lista ingredientelor.
Cu privire la denumirea de trehaloza, într-o nota de subsol într-o formã proeminenta, prin intermediul unui asterix (*), trebuie inscrise cuvintele "trehaloza este o sursa de glucoza". Cuvintele trebuie sa aibã caractere de cel puţin aceasi dimensiune ca cele folosite in lista ingredientelor.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Bioresco Ltd Bundesstrase 29, CH-4054 Basel

Tabel

SPECIFICAŢII PENTRU TREHALOZA

Sinonime: α, α-trehaloza

Definiţie: o dizaharida non-reducatoare care consta in doua jumãtãţi de glucoza legate printr-o legãtura glucozidica α-1,1. Se obţine din amidon lichefiat printr-un proces enzimatic cu multiple faze. Produsul comercial este dihidratul.

Denumirea chimicã: α-D-glucopyranosyl-α-D-glucopyranoside, dihidrat

CAS nr. 6138-23-4 (dihidrat)

Formula chimica: C(12)H(22)O(11) ● 2H(2)O (dihidrat)

Formula structurala

Trehaloza

NOTA CTCE Piatra Neamt
Formula structurala a Trehalozei, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 789 din 27.08.2004, la pagina 8, a se vedea imaginea asociata.

Greutatea molecularã: 378,33 (dihidrat)

Analiza: Nu mai puţin de 98% din baza uscata.

Descriere: Virtual inodor, cristale albe sau aproape albe, cu gust dulce.
Caracteristici

Identificare

Solubilitatea: Uşor solubil in apa, foarte puţin solubil in etanol

Rotaţia specifica: [α]D²° + 199° (5% soluţie apoasa)

Punct de topire: 97°C (dihidrat)

Puritate: Pierderea la uscare
Nu mai mult de 1,5% (60°, 5h).

Cenuşa totala: Nu mai mult de 0,05%

Plumb: Nu mai mult de 1 mg/kg

Se determina prin utilizarea unei tehnici de absorbţie atomica adecvata pentru nivelul specificat.
Selectarea dimensiunii probei si a metodei de pregãtire a probei se poate baza pe principiile metodei descrise la FNP 5(1), "Metode instrumentale".

____________
(1) Document pentru alimente si nutriţie nr. 5 rev. 2 - Ghid de specificaţii pentru observaţii generale, tehnici analitice generale, teste de identificare, soluţii de test si alte materiale de referinţa (JECFA) 1991,322p. English- ISBN 02997

Metoda de analiza

Principiu: trehaloza se identifica prin cromatografie lichida si se cuantifica prin comparaţie cu un standard de referinţa care conţine trehaloza standard.

Pregãtirea soluţiei de proba: greutatea de aproximativ 3 g de proba uscata intr-un balon volumetric de 100 ml si cu adãugarea a aproximativ 80 ml de apa purificata, deionizata. Se aduce proba la dizolvare completa si se dilueazã pentru a marca cu apa deionizata purificata. Se filtreazã printr-un filtru micron de 0,45.

Aparat: cromatograf lichid dotat cu detector de indice de refracţie si cu aparat de înregistrare integrator.

Condiţii:

Coloana: Shodex Ionpack KS - 801 (Showa Denko Co.) sau echivalent

- lungime: 300 mm
- diametru: 10 mm
- temperatura: 50° C

Faza mobila: apa

Rata de flux: 0,4 ml/min

Volum de injecţie: 8 æi

Procedura: se injecteazã separat volume egale din soluţie de proba si soluţia standard in cromatograf. Se înregistreazã cromatogramele si se mãsoarã mãrimea rãspunsului pentru zona de vârf a trehalozei.

Se calculeazã cantitatea, in mg, a trehalozei, la 1 ml de soluţie de proba prin urmãtoarea formula:

% trehaloza = 100 x [R(u)/R(s)][W(s)/W(u)]

unde:
R(s) = zona de vârf a trehalozei in preparatul standard;
R(u) = zona de vârf a trehalozei in pregãtirea probei
W(s) = greutate in mg a trehalozei in preparatul standard
W(u) = greutatea probei uscate in mg

ANEXA 9

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a proteinelor
coagulate de cartof şi a hidrolizaţilor,
ca ingrediente pentru alimente noi

ART. 1
Proteina coagulatã de cartof si hidrolizatii din aceasta, aşa cum se arata in Tabel, pot fi puse pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi
ART. 2
Denumirea de "proteina de cartof va fi înscrisa pe eticheta prodsului, ca atare sau in lista de ingrediente a alimentelor ce o conţin.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã AVEBE ba, Prins Hendrikplein 20, 9641 GK Veendam, Olanda.

Tabel

Specificaţii pentru proteinele coagulate de cartof si hidrolizatii din acestea


Substanţa uscata: nu mai puţin de 800 mg/g
Proteine (N* 6,25): nu mai puţin de 600 mg/g (substanţa uscata)
Cenuşa: nu mai mult de 400 mg/g (substanţa uscata)
Glycoalkaloid (total): nu mai mult de 150 mg/kg
Lysinoalanina (total): nu mai mult de 500 mg/kg
Lysinoalanina (liber): nu mai mult de 10 mg/kg


ANEXA 10

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a uleiului bogat în
DHA (acid docosahexaenoic) din Microalga Schizochytrium sp,
ca ingredient pentru alimente noi


ART. 1
Uleiul bogat in DHA din microalga Schizochytrium sp, aşa cum se specifica in Tabelul 1, poate fi pus pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi pentru utilizãrile si la nivelurile maxime specificate la Tabelul 2.
ART. 2
Denumirea de "ulei bogat in DHA din microalga Schizochytrium sp" va fi inscrisa pe eticheta produsului ca atare, sau in lista de ingrediente ale alimentelor care il conţin.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Martek Biosciences Corporation, 6480 Dobbin Road, Columbia, Maryland 21045 USA.

Tabel 1

SPECIFICAŢII PENTRU ULEIUL BOGAT IN DHA (ACID DOCOSAHEZAENOIC)
OBŢINUT PRIN EXTRACŢIE DE HEXAN DIN MICROALGA SP.
SCHIZOCHYTRIUM



Parametrul Specificaţie

Valoarea acidului Nu mai mult de 0,5 mg KOH/g
Valoarea peroxidului (PV) Nu mai mult de 5,0 meq/ kg ulei
Umiditate si substanţe volatile Nu mai mult de 0,05%
Substanţe ne-saponificabile Nu mai mult de 4,5 %
Acizi graşi în poziţie trans Nu mai mult de 1%
Conţinut de DHA Nu mai puţin de 32,0%



Tabel 2

UTILIZĂRI ALE ULEIULUI BOGAT IN DHA (ACID DOCOSAHEXENOIC)
DIN MICROALGA sp. SCHIZOCHYTRIUM



Nivel maxim de utilizare a DHA
Grupe de produse
Produse lactate cu excepţia bãuturilor 200 mg/100g sau pentru produse din
bazate pe lapte brânza 600 mg/100 g

Echivalente de produse lactate, cu 200 mg/100g sau pentru echivalente
excepţia bãuturilor ale produselor din brânza
600 mg/100 g
Grãsimi tartinabile si dressings 600 mg/100g
Cereale pentru micul dejun 500 mg/100g
Suplimente nutritive 200 mg pe doza zilnica in maniera
recomandata de producãtor
Alimente dietetice pentru scopuri In conformitate cu cerinţele
medicale speciale nutritive speciale ale persoanelor
cãrora le este destinat produsul
Alimente destinate utilizãrii in 200 mg/ masa inlocuitor
diete cu conţinut limitat de energie
pentru scãderea greutãţii



Nota: toate produsele alimentare care conţin ulei bogat in DHA din special Schizochytrium ar trebui sa demonstreze stabilitatea oxidativa, prin metodologia de analiza adecvata si recunoscuta la nivel naţional/internaţional (de ex. AOAC)

ANEXA 11

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a salatrimului,
ca aliment nou

ART. 1
Salatrim, aşa cum se specifica in tabelul, poate fi pus pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi, ce se utilizeazã in produse de panificaţie si de cofetãrie.
ART. 2
(1) Denumirea de "grãsimi reduse (salatrim)" se indicã pe eticheta produsului, ca atare, sau in lista ingredientelor a alimentelor ce il conţin.
(2) Trebuie sa existe o notã care sa indice ca un consum excesiv poate duce la probleme gastro-intestinale.
(3) Trebuie sa existe o notã cu privire la faptul ca produsele nu sunt destinate a fi consumate de copii.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Danisco A/S Langebrogade 1, PO Box 17, DK-1001 Copenhagen K, Danemarca.

Tabelul 1

SPECIFICAŢII PENTRU SALATRIM

Definiţie:
Salatrimul este acronimul recunoscut internaţional*1 pentru (molecule acil triglicerina pe lanţ scurt si lung).

Salatrim este preparat prin inter-esterificarea non-enzimatica a triacetinei, tripropioninei, tributrinei sau a amestecurilor din acestea cu canola hidrogenata, boabe de soia, sãmânţa de bumbac sau ulei de floarea soarelui.

Descriere
Lichid limpede, uşor chihlimbariu pana la solid ceros de o culoare deschisa, la temperatura camerei.
Fãrã materie de (macro) particule si fãrã mirosuri strãine sau râncede.

Distribuţia esterilor de glicerina:



- triacilglicerina: >87%
- diaciglicerina: <= 10%
- monoacilglicerina: <= 2%

Compoziţia acizilor graşi:

- acizi graşi pe lanţ lung MOLI%: 33 la 70%
- acizi graşi pe lanţ scurt MOLI%): 30 la 67%
- Acizi graşi saturaţi pe lanţ lung: < 70% din greutate
- Acizi trans graşi: <= 1%
- Acizi graşi liberi sau acid oleic: <= 0,5%

Profilul triacilglicerinei:

- Triesteri (mai scurţi/lungi de 0,5 la 2,0): >= 90%
- Triesteri (scurt/lung = 0) <= 10%

Material nesaponiflabil: <= 1%
Umiditate: <= 0,3%
Cenuşa: <= 0,1 %
Culoare: <= 3,5 roşu
(Lovibond)
Valoarea peroxidului: <= 2,0 Meq/Kg




ANEXA 12

NORMĂ
privind autorizarea punerii pe piaţã a sucului noni
(suc din fructul Morinda citrifolia L.), ca un ingredient
pentru alimente noi, în cadrul Reglementãrii C.E.
nr. 258/97 a Parlamentului şi Consiliului European

ART. 1
"Sucul de noni" (suc din fructul Morinda citrifolia L), poate fi pus pe piaţa ca ingredient pentru alimente noi, care urmeazã a fi folosit in bãuturi de fructe pasteurizate.
ART. 2
Noţiunea "suc de noni" sau "suc din morinda citrifolia" trebuie sa fie înscrisa pe eticheta produsului ca atare sau in lista de ingrediente, in conformitate cu actele normative, în vigoare, privire la etichetarea, prezentarea si publicitatea alimentelor.
ART. 3
Aceasta anexã se adreseazã Morinda Inc., 333 W. River Park drive, Provo, UT 84604, SUA

___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016