Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 27 decembrie 2001  privind insolvabilitatea asiguratorului si administratorul special    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 27 decembrie 2001 privind insolvabilitatea asiguratorului si administratorul special

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 43 din 22 ianuarie 2002
ART. 1
(1) În vederea prevenirii insolvabilitatii unui asigurator, precum şi a redresarii acestuia, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor va efectua, cel puţin o data pe an, un control referitor la situaţia financiarã a asigurãtorilor, pentru a verifica respectarea dispoziţiilor legale cu privire la marja de solvabilitate şi la menţinerea nivelului capitalului social.
(2) În temeiul prevederilor <>art. 16 alin. (5) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor marja de solvabilitate reprezintã suma cu care valoarea activelor depãşeşte valoarea obligaţiilor, care trebuie sa fie mai mare decât valoarea stabilitã prin normele privind limita minima a marjei de solvabilitate a asigurãtorilor.
(3) Pentru determinarea solvabilitãţii asiguratorului se va face raportul dintre marja de solvabilitate de care dispune asiguratorul, asa cum aceasta a fost definitã în normele privind limita minima a marjei de solvabilitate a asigurãtorilor care practica asigurãri generale, respectiv asigurãri de viata, puse în aplicare prin ordinele preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 10 şi, respectiv, nr. 11, şi marja de solvabilitate minima, determinate potrivit metodologiei prevãzute de aceleaşi norme.
(4) În funcţie de rezultatul raportului dintre marja de solvabilitate de care dispune asiguratorul şi marja de solvabilitate minima, se determina gradul de solvabilitate al asiguratorului, respectiv:
a) asiguratori insolvabili, în cazul în care rezultatul acestui raport este subunitar;
b) asiguratori aflaţi în pragul de insolvabilitate, în cazul în care rezultatul acestui raport este egal cu 1;
c) asiguratori pentru care exista un risc ridicat de insolvabilitate, în cazul în care rezultatul raportului este cuprins între 1 şi 1,5;
d) asiguratori pentru care exista un risc scãzut de insolvabilitate, în cazul în care rezultatul raportului este cuprins între 1,5 şi 2;
e) asiguratori pentru care nu exista un risc de insolvabilitate, în cazul în care raportul este mai mare de 2.
ART. 2
Dacã în urma analizei rapoartelor financiare şi a controalelor efectuate Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor constata ca asiguratorul se afla în pragul de insolvabilitate sau are un risc ridicat de insolvabilitate, care pune în pericol onoarea obligaţiilor asumate fata de asiguraţi, aceasta va solicita consiliului de administraţie al asiguratorului întocmirea şi aplicarea unui plan de redresare financiarã, conform prevederilor <>art. 29 din Legea nr. 32/2000 , care sa prevadã, în principal:
a) limitarea volumului de prime brute sau nete subscrise pe o anumitã perioada, astfel încât acestea sa nu depãşeascã anumite valori;
b) interzicerea vânzãrii sau reînnoirii contractelor de asigurare de un anumit tip;
c) interzicerea efectuãrii anumitor investiţii;
d) majorarea capitalului social vãrsat sau a fondului de rezerva libera vãrsat;
e) orice mãsuri pe care le considera necesare în vederea redresarii.
ART. 3
Un asigurator este obligat sa îşi determine anual gradul de solvabilitate şi sa transmitã raportari anuale Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor în conformitate cu Normele privind forma şi conţinutul rapoartelor financiare, inclusiv ale raportului privind asigurãrile de viata, precum şi informaţiile, documentele şi certificarile necesare pentru întocmirea acestor rapoarte, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 13/2001 .
ART. 4
Dacã asiguratorul, ca urmare a determinãrii gradului de solvabilitate, conform prevederilor art. 1 alin. (4), constata ca se afla la pragul de insolvabilitate sau ca prezintã un risc ridicat de insolvabilitate, este obligat sa întocmeascã şi sa depunã imediat la Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor un plan de redresare financiarã.
ART. 5
Planul de redresare financiarã, prevãzut la art. 2 şi 4, avizat de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, va cuprinde în mod obligatoriu termene de realizare, care nu pot fi, de regula, mai mari de doua luni.
ART. 6
Pana la redresarea completa a asiguratorului, precum şi în cazul în care Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor considera ca situaţia financiarã a asiguratorului se va deteriora în continuare, aceasta poate restrânge sau interzice acestuia sa dispunã liber de o parte sau de toate activele sale şi poate lua orice alte mãsuri prin care sa apere interesele asiguraţilor.
ART. 7
Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor poate retrage autorizaţia pentru o parte sau pentru toate clasele de asigurãri practicate de cãtre un asigurator, dacã acesta nu reuşeşte sa se redreseze în termenul acordat.
ART. 8
(1) În cazul în care constata ca mãsurile de redresare financiarã prevãzute la <>art. 29 din Legea nr. 32/2000 şi la art. 2 din prezentele norme nu au dat rezultate, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor poate, în vederea prevenirii insolvabilitatii unui asigurator, sa solicite Curţii de Apel Bucureşti numirea unui administrator special pentru acel asigurator.
(2) Dacã Curtea de Apel Bucureşti constata ca asiguratorul nu îşi poate îndeplini obligaţiile de plata sau ca activitãţile sale nu sunt gestionate cu respectarea normelor prudentiale specifice, aceasta poate dispune ca afacerile şi bunurile asiguratorului sa fie administrate de un administrator special.
(3) Curtea de Apel Bucureşti se va pronunţa în mod obligatoriu în termen de cel mult 7 zile de la solicitare.
(4) Decizia Curţii de Apel Bucureşti este definitiva, iar citarea pãrţilor nu este obligatorie.
(5) Sarcinile, rãspunderile, limitele împuternicirii şi salariul administratorului special, precum şi orice alte probleme legate direct sau indirect de prevederile sus-menţionate vor fi stabilite, de la caz la caz, de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, având ca punct de referinta sarcinile, rãspunderile, limitele împuternicirii şi salariul avute de cãtre persoanele semnificative ale asiguratorului supus administrãrii speciale.
(6) Dupã numirea unui administrator special, în condiţiile <>Legii nr. 32/2000 :
a) toate atribuţiile legale ale actionarilor semnificativi şi ale persoanelor semnificative ale asiguratorului vor fi suspendate şi vor fi transferate administratorului special pe durata numirii sale;
b) atribuţiile, îndatoririle şi responsabilitãţile actionarilor semnificativi şi ale persoanelor semnificative ale asiguratorului, dupã aplicarea prevederilor lit. a), se stabilesc, de la caz la caz, de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
(7) Pe perioada numirii administratorului special se suspenda dreptul de vot în privinta numirii şi revocãrii administratorilor şi dreptul la dividende al actionarilor, activitatea consiliului de administraţie şi a cenzorilor, precum şi dreptul la remuneraţie al consiliului de administraţie şi al cenzorilor.
ART. 9
(1) Administratorul special înştiinţeazã de îndatã compartimentele din cadrul asiguratorului, precum şi sediile secundare ale acestuia cu privire la mãsurile de administrare specialã.
(2) Administratorul special gestioneazã şi administreazã activitatea asiguratorului, stabilind condiţiile optime pentru conservarea activelor şi încasarea creanţelor în interesul asiguraţilor şi al altor creditori.
ART. 10
(1) Administratorul special prezintã lunar sau ori de câte ori va solicita Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor evaluarea situaţiei financiare a asiguratorului.
(2) Dacã Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor considera, pe baza informarilor administratorului special, ca asiguratorul s-a redresat din punct de vedere financiar şi se încadreazã în parametrii de supraveghere prudentiala stabiliţi prin lege şi prin normele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor, aceasta va solicita Curţii de Apel Bucureşti revocarea dispoziţiei date în condiţiile art. 8 alin. (2), iar aceasta poate revoca dispoziţia, dacã constata ca mãsura nu mai este necesarã.
ART. 11
În cazul în care se stabileşte insolvabilitatea asiguratorului conform dispoziţiilor prezentelor norme, se va urma procedura prevãzutã la <>art. 31 din Legea nr. 32/2000 .
ART. 12
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme se sancţioneazã în condiţiile şi potrivit prevederilor <>art. 39 din Legea nr. 32/2000 .

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016