Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA TEHNICA din 6 martie 2003  privind efectuarea sterilizarii si pastrarea sterilitatii dispozitivelor materialelor sanitare in unitatile sanitare de stat si private*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA TEHNICA din 6 martie 2003 privind efectuarea sterilizarii si pastrarea sterilitatii dispozitivelor materialelor sanitare in unitatile sanitare de stat si private*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 194 bis din 26 martie 2003



──────────
*) Aprobat de <>Ordinul nr. 185 din 6 martie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003

ART. 1
INTRODUCERE
Sterilizarea este operaţiunea prin care sunt eliminate sau omorate microorganismele, inclusiv cele aflate în stare vegetativa, de pe obiectele inerte contaminate, rezultatul acestei operaţiuni fiind starea de sterilitate (conform EN 556 = starea unui produs liber de microorganisme viabile). Probabilitatea teoreticã a existenţei microorganismelor ≤ 10^-6
Conform normelor EN ISO 9001 şi 9002, precum şi a normelor EN 46001 şi 46002, "sterilizarea face parte din categoria procedurilor speciale, ale carei rezultate nu pot fi verificate integral prin controlul final al produsului, efectuat a posteriori, trebuind sa fie supusã validãrii, supravegherii bunei funcţionari, precum şi asigurãrii unei pastrari corespunzãtoare a materialelor sterilizate. Sunt necesare atât controlul permanent al operaţiunilor, cat şi respectarea permanenta a procedurilor stabilite, pentru asigurarea conformarii la exigenţele specificate".
Obţinerea stãrii de "sterilitate", precum şi menţinerea ei (pana în momentul utilizãrii), reprezintã o obligaţie de rezultat, unitãţile sanitare fiind obligate sa creeze sistemele de calitate bazate pe normele care se referã la cerinţele sistemelor de calitate.
Unitãţile sanitare trebuie sa garanteze acelaşi nivel de securitate a pacientilor atât în cazul utilizãrii de dispozitive medicale achiziţionate de pe piata, sau sterilizate în unitatea sanitarã.
Dispozitivele şi materialele de unica folosinta nu vor fi niciodatã reprocesate în vederea reutilizarii.
Dispozitivele medicale care, prin modul de proiectare, sau prin natura materialului din care sunt construite, nu suporta nici un tip de sterilizare, trebuie sa fie supuse unei dezinfectii adecvate, al carei efect sa fie bactericid (EN 1040), fungicid (EN 1275), virulicid şi sporicid.
Termenii "produs sterilizant" sau "sterilizare chimica" sunt utilizaţi pentru o gama restrânsã de compuşi chimici (formaldehida, glutaraldehida) care, în condiţii controlate, pot distruge sporii bacterieni.
Toate dispozitivele medicale şi materialele care urmeazã a fi sterilizate trebuie curatate prin metode fizice şi dezinfectate chimic înainte de a fi supuse unui proces de sterilizare standardizat.
Toate instrumentele chirurgicale, materialele textile şi alte obiecte sau soluţii care patrund în tesuturile sterile sau sistemul vascular, inclusiv instrumentele stomatologice, trebuie sa fie sterile (instrumente/obiecte critice).
Organizarea activitãţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi activitãţile conexe (spalarea, decontaminarea şi impachetarea, stocarea şi livrarea) va tine cont de necesitatea respectãrii circuitelor, a evitãrii golurilor de control pe parcursul realizãrii lor şi a utilizãrii altor spaţii decât cele anume desemnate, serviciul central de sterilizare trebuind sa aibã un caracter unitar geografic pentru toate etapele menţionate.
La organizarea activitãţii serviciului central de sterilizare vor fi avute în vedere:
- circuitul de colectare, recipientele şi mijloacele de transport a dispozitivelor murdare, nesterile
- diminuarea încãrcãturii microbiene şi eliminarea încãrcãturii organice şi a biofilmului*1) de pe dispozitivele medicale

────────────────
*1) Biofilm = ansamblul de produse organice având incluse microorganisme (bacterii Gram negative) capabile sa secrete produse macromoleculare, pe suprafata unor materiale. Acesta se constituie în decurs de 3 ore de la utilizarea dispozitivului, într-un mediu contaminat. Neindepartat, constituie o protecţie pentru bacteriile remanente, permitandu-le sa elibereze toxine, responsabile de producerea socului septic. Bifilmul permite bacteriilor sa reziste la tratamentele de sterilizare şi dezinfecţie. Majoritatea procedurilor obişnuite de pretratare nu elimina incarcatura de endotoxine, fiind necesare un pretratament şi o curatare riguroase, utilizându-se detergenti enzimatici, înaintea oricãrui alt tratament.

- controlul condiţiilor de mediu, verificarea stãrii de funcţionare a aparaturii
- spaţiul curat pentru inventarierea şi impachetarea dispozitivelor medicale
- sterilizarea propriu-zisa şi sistemul de control al procesului
- procedurile de control şi marcare a produselor finite
- tratarea neconformitatilor
- înregistrarea şi arhivarea datelor privind parcursul procesului, în vederea asigurãrii trasabilitatii (ISO 8402), care este un element de sistem de calitate şi este parte componenta a materiovigilentei*2)
___________
*2) Obligaţia de a declara incidentele sau riscurile de producere a unor incidente legate de utilizarea dispozitivelor medicale; incidentele pot fi legate de sterilizarea acestora.
- circuitul de stocare, distribuţie, transport la utilizatori
- instruirea personalului
- echipamentul de protecţie a personalului, diferenţiat pe etape de proces
Pentru fiecare etapa SPCIN va elabora protocoale de procedura, conţinând instrucţiuni clare şi bine definite, iar personalul serviciului central de sterilizare va fi certificat.
Circuitele vor fi stabilite în asa fel încât sa asigure securitatea personalului, a mediului şi integritatea dispozitivelor medicale.
Controlul mediului este important, întrucât permite sa se:
- evalueze problemele existente
- remedieze defecţiunile
- supravegheze şi corecteze condiţiile de desfãşurare a procesului de sterilizare şi a activitãţilor conexe.
Pentru aceasta vor fi ţinute sub observatie şi verificate:
- calitatea aerului, apei şi a fluidelor utilizate
- starea de igiena a suprafeţelor
- modul de funcţionare a echipamentelor de sterilizare
- modul de funcţionare a echipamentelor de control, mãsura şi testare
- ţinuta şi formarea profesionalã a personalului
În unitãţile de asistenta medicalã sterilizarea se poate realiza prin: metode fizice - abur sub presiune (sau abur la temperatura şi presiune ridicatã/scãzutã), caldura uscata, metode chimice - oxid de etilenã, "sterilizanti" chimici: formaldehida şi abur la temperaturi joase şi presiune subatmosferica.
În stadiul actual al datelor ştiinţifice, sterilizarea cu vapori de apa saturati sub presiune trebuie sa fie metoda de electie, dacã dispozitivul medical suporta aceasta procedura.
ART. 2
CURATAREA (DECONTAMINAREA/PREDEZINFECTIA), DEZINFECTIA ŞI PREGĂTIREA MATERIALULUI MEDICO-CHIRURGICAL (instrumente, echipamente)
2.1. Decontaminarea/pre-dezinfectia/curatarea este primul tratament care se aplica dispozitivelor medicale având scopurile urmãtoare:
- diminueazã populaţia de microorganisme
- previne uscarea produselor biologice
- usureaza procesele ulterioare
- contribuie la protecţia personalului care-l manipuleaza, dezasambleaza, etc.
- contribuie la protecţia mediului impotriva contaminarii
● Se desfãşoarã în doua etape:
- faza de pretratament, realizatã prin imersia dispozitivelor utilizate, în soluţie de detergent - dezinfectant (cu acţiune de detaşare a murdariei grosiere de pe substrat şi acţiune bactericida)
- faza de curatare completeazã procesul din faza de pretratament de îndepãrtare a substanţelor proteice, având rolul de a:
* elimina murdaria, îndeosebi materiile organice
* preveni formarea unui biofilm
* reduce incarcatura microbiana iniţialã
Mecanismele de acţiune în aceasta faza de pretratament - curatare sunt:
- fizico-chimica, prin detergentul care poate fi:
● neutru
● alcalin
● enzimatic
- mecanicã (jet de apa, periaj, etc)
- termica (temperatura apei)
Nu se utilizeazã produse pe baza de aldehide, deoarece acestea au capacitatea de a fixa proteinele de suport.
Aceasta faza realizeazã îndepãrtarea germenilor patogeni prezenţi în proporţie de pana la 95-98% şi evitarea transmiterii lor altor bolnavi, personalului medico-sanitar, sau mediului de spital. Doar un obiect bine curatat va putea fi sterilizat, în termen absolut.
Dezinfectia dispozitivelor medicale completeazã curatarea (decontaminarea) şi realizeazã distrugerea germenilor patogeni în proporţie de 99,99% existenţi pe instrumentar, echipamente.

──────────
*) Materialul nu se referã la practica farmaceutica

2.2. Curatarea (decontaminarea) instrumentarului, echipamentelor trebuie realizatã imediat dupã utilizarea acestora, cat mai aproape de locul utilizãrii.
2.3. Pentru anumite obiecte: termometre, tavite renale, garou, cuve, etc. curatarea urmatã de dezinfectia chimica poate fi suficienta.
Pentru alte obiecte acest tratament va fi completat prin sterilizare fizica (instrumente) sau sterilizare chimica (echipament termosensibil: endoscoape).
2.4. Pregãtirea în vederea sterilizarii a materialului medico-chirurgical utilizat cuprinde 7 etape distincte:
- curatare/decontaminare (predezinfectie), cu cele 2 subetape
- clatire
- dezinfecţie
- clatire
- uscare
- lubrefiere
- verificare a integritãţii instrumentelor şi impachetare în vederea sterilizarii dacã este necesar
2.4.1. Curatarea/decontaminarea instrumentarului chirurgical/Pre-dezinfecţie (în blocul operator, în secţii de spital, cabinete medicale, sali de tratament)
Se poate realiza manual sau automat cu ajutorul unor echipamente automate de curatare.
Metoda: curatare manualã
Imediat, la sfârşitul intervenţiei chirurgicale sau efectuãrii pansamentului, instrumentarul folosit se imerseaza într-un produs etichetat şi avizat ca detergent, detergent enzimatic sau detergent-dezinfectant sau produs de curatare-decontaminare pentru instrumentar, în concentratia recomandatã de producãtor (gama pe care producãtorul instrumentului le recomanda, compatibile cu materialul din care sunt fabricate). Concentratia de lucru a produsului utilizat în aceasta etapa trebuie sa acopere spectrul de acţiune virulicid (inactivarea VHB şi HIV).
Este de preferat ca în aceasta etapa sa fie utilizaţi dezinfectanti etichetati şi avizaţi ca "dezinfectant pentru instrumentar" cu proprietãţi de curatare şi avizaţi de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei conform legislaţiei în vigoare.
Prin folosirea în aceasta etapa a unui produs etichetat ca detergent, detergent enzimatic, sau detergent-dezinfectant, sau produs de curatare-decontaminare pentru instrumentar, exista pericolul contaminarii personalului ce efectueazã aceasta operaţie, cu agenţi patogeni transmisibili. Utilizând în aceasta etapa un dezinfectant cu proprietãţi de curatare, etichetat ca dezinfectant pentru instrumentar, este eliminat acest risc.
Atentie la eticheta produsului utilizat.
Sunt produse chimice etichetate "Curatare şi decontaminare", "Detergent dezinfectant" care conţin pe lângã agenţi de spumare cel puţin un principiu activ recunoscut cu proprietãţi bactericide, fungicide folosite înainte de dezinfecţie.
Pentru dezinfecţie se utilizeazã dezinfectante anume destinate "Dezinfectiei instrumentarului", care sunt avizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi care se folosesc în mod obligatoriu dupã decontaminare (curatare).
Protocol de lucru:
- se perie cu grija, insistand asupra articulatiilor şi canelurilor utilizând o perie moale din nailon;
- instrumentarul se demonteaza complet
- se curata canelurile cu o compresa
- se curata bine toate pãrţile scobite, jgheaburile, cavitatile, cu ajutorul unei seringi.
Metoda: curatare automatã în maşini de curatat automatã cu program de dezinfecţie/baie cu ultrasunete (EN 15883-1)
Se pot folosi maşini de spãlat automate cu program de dezinfecţie inclus pentru instrumente, avizate de Ministerul Sãnãtãţii/Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
Dezinfectia în masina de curatat automatã cu program de dezinfecţie inclus se realizeazã la o temperatura şi un timp de expunere care variaza în funcţie de fabricant:
- 75°C, 20 minute sau 80°C, 10 minute (sunt distruse formele vegetative ale bacteriilor inclusiv Mycobacteriile dar nu şi VHB);
- 93°C, 10 minute (sunt distruse formele vegetative ale bacteriilor inclusiv Mycobacteriile);
- 105°C, 1 minut (sunt distruse formele vegetative ale bacteriilor inclusiv Mycobacteriile) sau 105°C, 5 minute sau 105°C, 7 minute (sunt distruse formele vegetative ale bacteriilor inclusiv Mycobacteriile precum şi sporii de Bacillus antracis).
Utilizarea maşinilor automate pentru dezinfectia instrumentelor au avantajul ca reduc expunerea personalului la substantele chimice toxice, iar timpul de contact cu dezinfectantul poate fi standardizat.
2.4.2. Clatire riguroasã sub jet de apa potabilã
2.4.3. Dezinfecţie
Atunci când operaţiunea de curatare-decontaminare se face manual ea este urmatã în mod obligatoriu de etapa de dezinfecţie.
Se utilizeazã obligatoriu un dezinfectant etichetat ca dezinfectant pentru instrumentar şi avizat de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei în concentratia recomandatã de producãtor (se va alege un dezinfectant anticoroziv).
Concentratia de lucru a soluţiei de dezinfectant trebuie sa acopere spectrul de acţiune: bactericid (inclusiv Mycobacterium terrae - prin testul cantitativ al suspensiei), fungicid, virulicid (inactivarea VHB şi HIV).
Soluţia de dezinfectant se pune în cuve/recipiente cu capac.
Instrumentarul este imersat în soluţia de dezinfectant în concentratia recomandatã de producãtor, având grija ca soluţia dezinfectanta sa îl acopere pe perioada de timp recomandatã de producãtor.
La sfârşitul timpului de dezinfecţie se extrag instrumentele.
2.4.4. Clatire. Se clatesc instrumentele cu apa din abundenta.
2.4.5. Uscare cu un prosop curat sau aer comprimat.
2.4.6. Se lubrefiaza instrumentarul care necesita acest tratament.
2.4.7. Se verifica integritatea instrumentului.
2.4.8. Se impacheteaza instrumentarul în vederea sterilizarii, pe o suprafata curata.
2.14. Reguli generale:
Curatarea/decontaminarea instrumentelor şi aparatelor medico-chirurgicale este urmatã în mod obligatoriu de dezinfectia acestora cu un dezinfectant etichetat şi avizat ca dezinfectant pentru instrumentar, de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi pregãtirea lui în vederea sterilizarii. Este obligatoriu sa se efectueze într-o încãpere/spaţiu special destinat cu dotãrile corespunzãtoare.
Personalul care efectueazã aceasta operaţiune va respecta precautiile universale.
Personalul care efectueazã aceasta operaţiune trebuie sa poarte echipament de protecţie: halat, manusi, sort de cauciuc, ochelari de protecţie, etc.
Protocolul privind curatarea (decontaminarea) urmatã în mod obligatoriu de dezinfectia şi pregãtirea materialului medico-chirurgical în vederea sterilizarii chimice sau fizice va fi afişat la loc vizibil.
2.15. Responsabili:
Asistenta medicalã responsabilizata cu pregãtirea, curatarea (decontaminarea) şi dezinfectia instrumentarului medico-chirurgical.
2.16. Evaluare:
Medicul şef de secţie şi asistenta sefa sau medicul de cabinet controleazã respectarea tehnicii de curatare/decontaminare (de preferat a fi utilizat un dezinfectant etichetat ca dezinfectant pentru instrumentar şi avizat de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, cu proprietãţi bune de curatare în cazul în care aceasta operaţiune se face manual) urmatã de dezinfecţie şi pregãtire a instrumentarului, echipamentului.
Eficacitatea procedurii de curatare/decontaminare urmatã de dezinfecţie se verifica prin prelevare de probe şi investigare bacteriologica.
ART. 3
IMPACHETAREA MATERIALULUI DE STERILIZAT
3.1. Va fi utilizat numai material pentru impachetare avizat de Ministerul Sãnãtãţii/Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi ţinând cont de recomandãrile producãtorului.
3.2. Materialele care se sterilizeaza pot fi impachetate în:
- cutii metalice (pentru sterilizarea cu aer cald).
- cutii metalice perforate (pentru sterilizarea cu abur sub presiune).
- casolete perforate cu colier (pentru sterilizarea cu abur sub presiune).
- hârtie specialã pentru impachetarea instrumentarului sau materialului textil fabricata special pentru sterilizarea cu abur sub presiune (EN 868-2).
- pungi/role hârtie plastic fabricate special pentru sterilizarea cu aer cald sau oxid de etilenã cu indicatori fizico-chimici de temperatura.
- pungi/role hârtie plastic fabricate special pentru sterilizarea cu abur sub presiune sau abur şi formaldehida la temperaturi joase presiune subatmosferica, cu indicatori fizico-chimici de temperatura.
3.3. Pungile/rolele hârtie plastic achiziţionate trebuie sa fie sudate cu trei randuri de benzi a câte 10 mm fiecare (conform standardelor Europene).
Pungile/rolele hârtie plastic de diferite dimensiuni, cu sau fãrã pliu, dupã ce au fost încãrcate cu instrumentar (truse) sau material textil (pentru o procedura) şi indicator fizico-chimic "integrator" trebuie sudate/lipite la capatul de acces.
Sudarea se realizeazã cu ajutorul unui aparat special dedicat acestei operaţii.
Se pot folosi şi pungi care la capatul de acces au sistem autocolant pentru lipirea pachetului.
Pungile hârtie plastic cu instrumentar, material moale (truse) se aseaza în coşuri/navete metalice în poziţie verticala, ordonate ca şi cãrţile în biblioteca. Coşurile/navetele metalice astfel încãrcate se introduc în incinta sterilizatorului.
3.4. Hârtia specialã pentru impachetarea instrumentarului, manusilor sau materialului textil.
Ambalarea se realizeazã obligatoriu în doua straturi de hârtie specialã, astfel încât materialul de sterilizat sa fie bine închis, fãrã soluţii de continuitate; dupã plierea celui de al doilea strat acesta se închide cu banda adeziva cu indicator fizico-chimic de virare a culorii.
3.5. Materialul ambalat în hârtie specialã sau pungi hârtie plastic se aseaza în coşuri/navete metalice. În funcţie de mãrimea pachetului, în coşuri/navete se aseaza un singur pachet sau doua, dar nesuprapuse pentru a permite pãtrunderea agentului de sterilizare în interiorul pachetelor.
3.6. Dupã ambalarea materialului de sterilizat în hârtie specialã sau pungi hârtie plastic şi aşezare în coşuri/navete, manipularea pachetelor se face numai prin intermediul acestora.
3.7. În cutiile metalice perforate sau nu, casoletele perforate cu colier se introduce materialul de sterilizat (trusa) şi indicatori fizico-chimici "integratori" adecvati, pentru controlul eficacitatii sterilizarii sau alt indicator fizico-chimic, se închide capacul. Se lipesc doua bucãţi de banda adeziva cu indicator chimic adecvat în vederea fixãrii capacului.
Pot fi folosite şi cutii metalice perforate prevãzute cu valve sau filtre; utilizarea şi întreţinerea acestora se face conform instrucţiunilor producãtorului.
3.8. Casoletele perforate cu colier se incarca cu o anumitã cantitate de material textil, în funcţie de dimensiune (vezi tabelul 1).
Aprecierea încãrcãrii casoletelor cu textile: se cantareste conţinutul casoletei, care trebuie sa corespundã urmãtoarelor norme de greutate pe casoleta:

Tabelul 1





┌────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐
│ DIMENSIUNILE CASOLETEI │ Greutatea normalã a │
├──────────────────────┬─────────────────────┤încãrcãrii de textile (g)│
│ ± (mm) │ Înãlţimea (mm) │ │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 140 │ 105 │ 191 │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 190 │ 145 │ 492 │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 240 │ 165 │ 895 │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 290 │ 180 │ 1426 │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 340 │ 250 │ 2724 │
├──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────┤
│ 390 │ 300 │ 4301 │
└──────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────────┘


Exista cutii metalice perforate echipate cu valve sau filtre; utilizarea acestora se face conform instrucţiunilor producãtorului.
3.9. Utilizaţi numai cutiile metalice perforate sau casoletele perforate cu colier în perfecta stare (nedeformate, capacul sa se inchida etans, colierul sa se muleze perfect pe corpul casoletei)
Nu utilizaţi cutii metalice neperforate pentru sterilizarea la autoclav.
3.10. Hârtia specialã şi pungile hârtie plastic folosite la impachetare NU se reutilizeaza.
3.11. Standardizarea încãrcãturii incintei
Indiferent de tipul de sterilizator utilizat încãrcarea incintei trebuie sa respecte anumite reguli pentru a asigura uniformizarea procesului, astfel
- materialele de sterilizat se aseaza astfel încât contactul cu agentul sterilizant sa fie cat mai uşor de realizat
- materialele de sterilizat se impacheteaza lejer pentru a permite pãtrunderea agentului de sterilizare în pachete. Nu se admit pachete cu dimensiuni mai mari de 30/30/50 cm
- greutatea unui pachet trebuie sa fie mai mica de 5 Kg
Respectati recomandãrile producãtorului aparatului privind cantitatea de material de sterilizat cu care se poate incarca aparatul la un ciclu de sterilizare, pentru a funcţiona la parametrii proiectati.
ART. 4
STERILIZAREA
Vor fi folosite numai aparate de sterilizare autorizate de autoritatea centrala în domeniul sãnãtãţii (Ministerul Sãnãtãţii/Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei).
Presiunile, temperatura şi timpul de sterilizare cuprinse în cele ce urmeazã reprezintã valori de siguranta pentru eficacitatea sterilizarii în funcţie de aparat.
La încãrcarea incintei de sterilizare lasati spaţii între pachete şi între pachete şi pereţi pentru a permite circularea şi pãtrunderea în şi printre pachete a agentului de sterilizare.
Lasati în incinta de sterilizare rafturile cu care este echipat aparatul.
Nu supraincarcati inghesuind cutiile metalice, casoletele, coşurile/navetele în incinta de sterilizare.
Cititi cu atentie instrucţiunile de utilizare şi cartea tehnica a aparatului pentru a folosi temperatura, presiunea şi timpul de sterilizare recomandat de producãtor pentru tipurile de materiale de sterilizat ambalate.
Afisati la loc vizibil instrucţiunile de utilizare pentru fiecare sterilizator.
Este interzisã utilizarea sterilizatoarelor cu bile de cuart pentru sterilizarea instrumentelor utilizate în cabinetele de stomatologie.
ART. 4.1
STERILIZAREA LA STERILIZATOR CU AER CALD (PUPINEL, ETUVA)
4.1.1. La sterilizatorul cu aer cald se sterilizeaza sticlaria şi instrumentarul care nu suporta sterilizarea cu aburi sub presiune (oţel neinoxidabil: cromat).
Sterilizatorul cu aer cald este total contraindicat pentru materiale textile, lichide şi cauciuc.
4.1.2. Sterilizarea
4.1.2.1. Ciclul complet de sterilizare la sterilizatorul cu aer cald cuprinde urmãtoarele faze:
- faza de încãlzire a aparatului: intervalul de timp între pornirea aparatului şi începerea creşterii temperaturii; durata - în funcţie de aparat.
- faza de latenta (omogenizare): intervalul de timp în care are loc propagarea şi creşterea temperaturii pentru atingerea temperaturii de sterilizare în cutiile metalice/pachetele din coşuri; durata în funcţie de aparat, de natura şi cantitatea materialului de sterilizat.
- faza de sterilizare: durata depinde de temperatura
- 180°C, 1 ora sau
- 160°C, 2 ore
- faza de rãcire: durata în funcţie de aparat, de natura şi cantitatea, materialului de sterilizat.
Un ciclu complet de sterilizare dureazã între 4 - 5 ore.
4.1.2.2. Cutiile metalice cu instrumentar se introduc închise în incinta sterilizatorului cu aer cald.
4.1.2.3. În funcţie de soluţiile tehnice ale sterilizatorului cu aer cald (cu sau fãrã ventilator, cu termocuplu în incinta de sterilizare pentru monitorizarea temperaturii, etc.) pot fi acceptate temperaturi şi timpi de sterilizare indicaţi de producãtorul aparatului.
4.1.2.4. Timpul de sterilizare se mãsoarã din momentul atingerii temperaturii de sterilizare în interiorul încãrcãturii.
Nu deschideti niciodatã sterilizatorul cu aer cald în timpul perioadei de sterilizare pentru a introduce noi pachete.
4.1.3. Durata menţinerii sterilitatii
Durata menţinerii sterilitatii materialelor ambalate în cutii metalice este de 24 de ore de la sterilizare, cu condiţia menţinerii cutiilor metalice închise.
Durata menţinerii sterilitatii materialelor ambalate în pungi hârtie-plastic sudate este de 2 luni de la sterilizare, cu condiţia menţinerii integritãţii lor şi a manipulãrii acestora numai prin intermediul cosului.
4.1.4. La încheierea ciclului complet de sterilizare
4.1.4.1. La încheierea ciclului de sterilizare nu deschideti niciodatã sterilizatorul cu aer cald înainte ca temperatura sa fie sub 50°C. La extragerea pachetelor din sterilizatorul cu aer cald folosiţi manusi din bumbac.
4.1.4.2. Verificaţi indicatorii de eficienta ai sterilizarii:
- virarea culorii la benzile adezive cu indicator fizico-chimic.
- virarea culorii la indicatorii fizico-chimici "integratori": se poate verifica pentru materialele ambalate în pungi hârtie plastic prin transparenta plasticului. Pentru materialele ambalate în cutii metalice, verificarea se face de cãtre utilizatori, la deschiderea acestora. În situaţia în care virajul nu s-a realizat, materialul se considera nesterilizat şi nu se utilizeazã.
4.1.4.3. Lipiti o eticheta pe capac/banderola pentru a identifica dispozitivele medicale şi materialele sterilizate. Se noteaza data, ora, sterilizatorul cu aer cald la care se va efectua sterilizarea, persoana care efectueazã sterilizarea.
4.1.4.4. Notati în caietul de sterilizare: data, conţinutul cutiilor (pachetelor), temperatura la care s-a efectuat sterilizarea, durata, rezultatele indicatorilor chimici, semnatura persoanei responsabilizate cu sterilizarea, observaţii.
4.1.5. Evaluarea eficacitatii sterilizarii la sterilizatorul cu aer cald:
4.1.5.1. Evaluarea pentru fiecare ciclu:
Se citeşte temperatura termometrului (dacã aparatul este echipat) sau temperatura afişatã pe monitor. Temperatura se noteaza în caietul de sterilizare.
Se citeşte virarea culorii indicatorului fizico-chimic de pe cutie.
Se citeşte virarea culorii indicatorului "integrator" pentru sterilizatorul cu aer cald, care controleazã timpul şi temperatura. Ex. tuburi Browne. Indicatorul integrator plasat în interiorul cutiilor metalice indica dacã au fost îndeplinite condiţiile pentru o sterilizare eficienta - temperatura atinsa în interiorul pachetului şi timpul de expunere.
4.1.5.2. O data pe luna
Se controleazã fazele procesului de sterilizare realizand graficul timp/temperatura al unui ciclu de sterilizare complet, cu aparatul încãrcat cu cantitatea de material recomandatã de producãtor.
Gradientul de temperatura în timpul perioadei de sterilizare (precizia de termostatare): ±1°C.
Se utilizeazã indicator biologic cu Bacillus subtillis pentru controlul eficacitatii sterilizarii. Pot fi utilizaţi indicatori biologici cu Bacillus subtillis preparati industrial, comercializati, care conţin 10^6 UFC sau preparati în laborator. Se utilizeazã pachete-test (cutii metalice sau cutii de seringa) cu 2 flacoane/tuburi de indicatorul biologic şi se plaseaza cel puţin un pachet-test în mijlocul incintei sterilizatorului cu aer cald, odatã cu celelalte pachete pentru sterilizat. Se realizeazã ciclul complet de sterilizare. La sfârşitul ciclului, indicatorii biologici se extrag din cutie şi se incubeaza 48 ore la 56°C, la laborator. Pentru indicatorii biologici comercializati, cititi cu atentie şi respectati instrucţiunile producãtorului. Laboratorul va emite un buletin de analiza cu rezultatul constatat.
4.1.5.3. La 6 luni
Se efectueazã verificarea aparatului în prezenta tehnicianului de la o societate autorizata. Se controleazã termostatul şi dacã aparatul atinge temperatura corecta în cutii, utilizând un termometru maximal.
ART. 4.2
STERILIZAREA CU ABUR SUB PRESIUNE - AUTOCLAVA
4.2.1. Sterilizarea la autoclava se realizeazã în statia centrala de sterilizare sau punct de sterilizare la autoclava atasat blocului operator şi accesibil pentru toate serviciile sau atasat laboratorului clinic.
4.2.2. Principiul sterilizarii cu abur sub presiune asa cum se realizeazã în autoclava este de a expune fiecare articol direct la contactul cu aburul la temperatura şi presiunea pentru timpul specificat. Aburul ideal pentru sterilizare este abur uscat saturat 100% (absenta condensului).
4.2.3. Sunt admise a se utiliza 2 tipuri de autoclave:
4.2.3.1. Sterilizatorul cu abur sub presiune cu pre şi post vacuumare.
Sterilizarea la sterilizatorul cu abur sub presiune cu pre şi post vacuumare este cea mai buna metoda de sterilizare a instrumentarului chirurgical din oţel inoxidabil impachetat şi singura metoda posibila pentru sterilizarea materialului moale (textile), cauciucului, sticlariei. Este folosit şi în decontaminarea deşeurilor din laborator (deşeuri infectioase).
4.2.3.2. Sterilizatorul cu abur sub presiune fãrã post vacuumare. Este folosit pentru sterilizarea mediilor de laborator, lichidelor în flacoane, instrumentar neimpachetat. Timpul de patrundere al aburului este prelungit datoritã eliminãrii incomplete a aerului.
4.2.4. Pot fi utilizate programe de sterilizare pentru instrumentar neimpachetat folosind autoclave amplasate în imediata apropiere a salilor de operaţie. Temperatura este 134°C.
Sterilizarea instrumentarului neimpachetat se poate face numai în caz de urgente medico-chirurgicale, când instrumentarul disponibil este insuficient, iar utilizarea acestuia se face imediat (fãrã stocare).
4.2.5. Sterilizarea
4.2.5.1. Ciclul complet de sterilizare la sterilizatorul cu abur sub presiune cuprinde urmãtoarele faze:
a) Faza de pretratament şi preincalzire (prevacuumare):
Pretratamentul consta din mai multe secvente de admisie de abur şi evacuare, realizat printr-un numãr de variatii de presiune - purjari - (+ 0,8 - + 1 atm./- 0,8 - - 1 atm.) şi are drept scop sa îndepãrteze aerul din materialul de sterilizat concomitent cu umezirea acestuia necesarã înaintea fazei de sterilizare.
În situaţia autoclavarii soluţiilor apoase în recipiente deschise, îndepãrtarea aerului se realizeazã printr-un curent de abur.
b) Faza de sterilizare:
Timpul de sterilizare se mãsoarã din momentul atingerii temperaturii de sterilizare în interiorul încãrcãturii. În funcţie de temperatura, presiunea aleasã, timpul de sterilizare dureazã un numãr de minute.
Pentru sterilizatoarele cu abur saturat la presiune inalta (cu pre şi post vacuumare) cu programe prestabilite sau programate optional, faza de sterilizare se declanseaza în momentul în care traductorul de temperatura din incinta de sterilizare semnalizeaza o temperatura egala sau mai mare cu temperatura specificatã a programului selectat. Variatia temperaturii de sterilizare admisã este de ±1,5°C.
Pentru procesarea lichidelor pot fi folosite sterilizatoare cu abur saturat la presiune inalta cu programe de sterilizare a lichidelor, la care temperatura de sterilizare este masurata în incinta de sterilizare şi în recipient prin traductori (senzori de temperatura); condiţia de începere a timpului de sterilizare este ca ambele traductoare, cel din incinta de sterilizare şi cel din recipient, sa atinga temperatura de sterilizare programata.

Tabelul 2 Parametrii procesului de sterilizare în funcţie de tipul materialului de sterilizat


┌────────────────────────┬────────┬────────────────────────────────────┬───────┐
│ │Presiune│ Durata fazei de sterilizare │Tempe- │
│Materialul de sterilizat│(bari/ ├─────────────────────────┬──────────┤ratura │
│ │Kgf/cmp)│Autoclave cu abur saturat│Autoclave │ │
│ │ │ la presiune nnalta │tip ISM2 │ │
├────────────────────────┼────────┼─────────────────────────┼──────────┼───────┤
│Sticlarie, cauciuc, │ 1,3 │ 15 min │ 30 min │125°C │
├────────────────────────┼────────┼─────────────────────────┼──────────┼───────┤
│plastic termostabil │ 1,01 │ 20 min │ │121°C │
│ │ 1,2 │ │ 30 min │123°C │
├────────────────────────┼────────┼─────────────────────────┼──────────┼───────┤
│Instrumentar şi textile │ 2 │ 5-10 min │ 30 min │134°C │
└────────────────────────┴────────┴─────────────────────────┴──────────┴───────┘


c) Faza de post-tratament (postvacuumare):
Este destinatã normalizarii în ce priveşte temperatura şi umiditatea materialului de sterilizat. Toate tipurile de material de sterilizat, cu excepţia lichidelor sunt expuse unui vacuum mai scãzut de - 0,7 bari pentru o anumitã perioada de timp.
Dupã faza de postvacuumare textilele pot sa aibã o creştere în greutate de aproximativ 1%, ceea ce reprezintã o umiditate normalã în timpul procesului de sterilizare la sterilizatoarele cu abur saturat la presiune inalta, cu pre şi postvacuumare. Pentru autoclavele româneşti tip ISM2, dupã faza de postvacuumare textilele pot sa aibã o creştere în greutate de sub 5%.
Post-tratamentul la sterilizarea soluţiilor apoase în recipiente deschise sau ventilate consta dintr-o perioada de rãcire naturala, timp în care presiunea şi temperatura scad incet pana când temperatura lichidului este sub punctul sau de fierbere; procesul este accelerat prin aplicarea unui vacuum uşor în incinta, atunci când presiunea din incinta de sterilizare este apropiatã de presiunea atmosferica.
Egalarea presiunii de la vacuum se produce prin admisia aerului atmosferic din mediu, printr-un filtru ce impiedica pãtrunderea bacteriilor în incinta de sterilizare.
4.2.6. La încheierea ciclului complet de sterilizare
4.2.6.1. Nu deschideti niciodatã sterilizatorul cu abur sub presiune înainte ca temperatura sa fie sub 100°C. La extragerea pachetelor din sterilizatorul cu abur sub presiune folosiţi manusi din bumbac.
4.2.6.2. Cutiile, casoletele, coşurile, navetele cu pachetele sterilizate se depoziteaza temporar pe o suprafata special destinatã materialului steril şi se aranjeaza în dulapuri special destinate depozitarii materialului steril.
4.2.6.3. La extragerea materialului sterilizat din sterilizatorul cu abur sub presiune se efectueazã urmãtoarele verificãri:
a) Se verifica parametrii fizici:
Pentru autoclavele care au sistem de înregistrare automatã a ciclului de sterilizare (diagrama) se efectueazã analiza acesteia:
- prin compararea cu diagrama tip furnizatã de producãtor
- prin analiza diagramei urmãrind presiunea şi temperatura atinsa înregistratã pentru fiecare faza a ciclului în funcţie de programul ales.
Pentru autoclavele care nu au sistem de înregistrare automatã a ciclului de sterilizare, pe tot parcursul ciclului complet de sterilizare se urmãreşte pe panoul de comanda şi se noteaza temperatura şi presiunea atinsa pentru fiecare faza a ciclului. În aceasta situaţie este obligatoriu sa se foloseascã indicatori bilogici (bacteriologici).
b) Se verifica vizual integritatea pachetelor ambalate în hârtie specialã sau pungi hârtie plastic. Se închide imediat colierul casoletelor.
c) Se verifica indicatorii fizico-chimici de eficienta ai sterilizarii:
- virarea culorii benzilor adezive cu indicator fizico-chimic de lipite pe cutii, casolete, pachetele ambalate în hârtie specialã sau imprimate pe punga hârtie plastic.
- virarea culorii la indicatorii "integratori" plasati în interiorul fiecãrui pachet sau într-un pachetel-test în fiecare cos verificandu-se temperatura, timpul şi saturatia vaporilor:
Se poate verifica pentru materialele ambalate în pungi hârtie plastic prin transparenta plasticului.
Pentru materialele ambalate în cutii metalice verificarea se face prin verificarea pachetelui-test atasat la fiecare cos.
În situaţia în care virajul nu s-a realizat, materialul se considera nesterilizat şi nu se utilizeazã.
d) Se efectueazã controlul umiditatii textilelor.
Atunci când la autoclava se sterilizeaza textile, se utilizeazã o casoleta-test care se plaseaza între celelalte casolete în mijlocul încãrcãturii.
Casoleta-test se pregãteşte astfel: în funcţie de dimensiunea acesteia se realizeazã o incarcatura cu textile şi se plaseaza teste de tifon impaturit cu o greutate de cca. 20 g în casoleta în poziţiile: sub capac, la mijloc şi la fund, pe axul casoletei. Testele se cantaresc la balanţa electronica înainte de a fi puse în casolete şi dupã scoaterea de la sterilizare din autoclava.
Diferenţa de greutate exprimatã în procent reprezintã creşterea umiditatii textilelor în cele trei puncte investigate.
Pentru aparatele la care uscarea se realizeazã în condiţii bune, testele, indiferent de poziţia lor în casoleta indica valori sub 5% (pentru autoclavele româneşti) sau 1% (pentru noile tipuri de autoclave). În caz ca aceasta norma de umiditate este depãşitã este obligatorie verificarea functionarii autoclavei.
e) Filtrul de la supapa de admisie a aerului atmosferic se schimba dupã recomandãrile producãtorului aparatului.
Sunt de preferat filtrele de unica utilizare. Eficienta filtrului poate fi de 99,998% pentru particule de ordinul de mãrime 0,3æ (0,0003 mm).
Nu se permite funcţionarea autoclavelor fãrã filtru sau cu filtru carbonizat.
f) Cutiile, casoletele, coşurile, navetele cu pachetele sterilizate se eticheteaza (banderoleaza) notandu-se data, ora, sterilizatorul cu abur sub presiune la care s-a efectuat sterilizarea, persoana care a efectuat sterilizarea.
g) Notati în caietul de sterilizare: data, numãrul autoclavei atunci când sunt mai multe, conţinutul pachetelor din sarja şi numãrul lor, numãrul sarjei, temperatura şi presiunea la care s-a efectuat sterilizarea, ora de începere şi de încheiere a ciclului (durata), rezultatele indicatorilor fizico-chimici, semnatura persoanei responsabilizate cu sterilizarea şi care elibereazã materialul steril; se ataşeazã diagrama ciclului de sterilizare (acolo unde se efectueazã înregistrarea automatã), rezultatul testului Bowie & Dick, observaţii, data la care s-a efectuat întreţinerea şi verificarea aparatului.
4.2.7. Verificarea calitãţii penetrarii aburului
Se realizeazã zilnic, înainte de efectuarea primei sterilizari, cu ajutorul testului Bowie & Dick pentru verificarea calitãţii penetrarii aburului.
Se confectioneaza un pachet-test compus din prosoape de bumbac de 30/30 cm, care se pun unul peste altul realizand o înãlţime de 27,5 cm; în mijlocul acestora se plaseaza hârtia test Bowie & Dick de aceeaşi dimensiune cu prosopul (care are imprimat un model geometric). Se ambaleaza etans într-un camp operator, se închide cu banda adeziva cu indicator chimic de virare a culorii.
Pachetul-test astfel confectionat se plaseaza singur în mijlocul incintei autoclavei.
Se realizeazã un ciclu de sterilizare complet (cu pre şi postvacuumare) la temperatura de 134°C, timp de 3,5 minute.
La sfârşitul ciclului complet de sterilizare se extrage din pachet testul şi se interpreteazã rezultatul. Dacã ciclul a fost eficient (absenta aerului rezidual sau a pungilor de aer) schimbarea culorii modelului geometric imprimat este uniforma. Dacã penetrarea aburului nu a fost uniforma, au existat pungi de aer, culoarea benzilor este neuniforma (apar pete mai clare). În aceasta situaţie sterilizarea nu a fost eficienta, sterilizatorul nu trebuie utilizat şi se apeleazã la tehnician pentru verificare.
Testul Bowie & Dick se comercializeazã sub forma foi imprimate sau de pachete test gata confectionate de diferiţi producãtori.
Testul Bowie & Dick trebuie utilizat:
- zilnic, dacã la autoclava se sterilizeaza textile
- cel puţin o data pe saptamana la autoclavele care sterilizeaza instrumentar
- dupã fiecare reparatie a autoclavei.
4.2.8. Indicatori biologici pentru controlul eficacitatii sterilizarii
Sunt admişi indicatorii biologici cu forme diferite de condiţionare:
4.2.8.1. Indicatori biologici cu Bacillus stearothermophyllus impregnati pe suporti de bumbac sub forma de peticele sau fire de ata în concentratii de 10^6 UFC.
Aceştia se pun în interiorul unei cutii-test. Cutia-test se introduce în autoclava odatã cu materialul de sterilizat şi se realizeazã ciclul complet de sterilizare. La sfârşitul ciclului, indicatorul biologic este trimis la laborator, unde este extras, insamantat şi incubat; citirea se face la 7 zile.
4.2.8.2. Indicatori biologici cu Bacillus stearothermophyllus impregnati pe suport şi condiţionat împreunã cu mediul de cultura infiolat. La sfârşitul ciclului se sparge fiola prin presiune asupra tubului exterior şi se incubeaza. Citirea se face la 24 sau 48 ore.
Se recomanda citirea cu atentie a prospectului şi respectarea recomandãrilor producãtorului.
4.2.8.3. Controlul bacteriologic al sterilizarii la autoclav cu indicator tip "Stearotest 120".
Pentru controlul sterilizarii la autoclava la temperatura de 120°C cu o durata de 30 minute, se pot utiliza produse tip "Stearotest 120".
Acest produs este o suspensie de spori de Bacillus stearothermophyllus în soluţie nutritiva, cu indicator de pH. Conţinutul fiolelor de "Stearotest 120" este limpede de culoare violet.
Mod de utilizare:
a) fiolele de tip "Stearotest 120" se introduc în autoclava la diferite niveluri printre dispozitivele medicale şi materialele supuse sterilizarii la 120°C. Se efectueazã sterilizarea la parametri indicaţi de cãtre producãtor (de ex. 120°C, timp de 30 min);
b) dupã sterilizare fiolele sunt aşezate într-un incubator de 56°C
c) citirea rezultatelor:
- menţinerea aspectului (culoare, transparenta) nemodificat arata o sterilizare corecta;
- virajul la galben al indicatorului de pH şi o uşoarã opalescenta a conţinutului indica o sterilizare sub parametrii de eficienta optima (au rãmas spori viabili s-au cultivat şi au modificat aspectul produsului).
Produsul tip "Stearotest 120" nu este indicat pentru controlul sterilizarii la autoclava la temperaturi mai mari de 120°C.
Modificarea culorii violet a produsului la nuante de violet roscat pana la galben, chiar la scoaterea fiolelor din autoclava, indica depãşirea temperaturii de 120°C. Aceasta modificare de culoare se datoreazã degradãrii chimice a substratului din cauza temperaturii ridicate. Asemenea fiole nu mai este necesar sa fie incubate, deoarece sporii din fiola au fost distrusi.
4.2.9. Durata menţinerii sterilitatii
Durata menţinerii sterilitatii materialelor ambalate în cutii metalice perforate sau casolete cu colier este de 24 de ore de la sterilizare, cu condiţia menţinerii cutiilor, casoletelor închise.
Durata menţinerii sterilitatii materialelor ambalate în pungi hârtie-plastic sudate este de 2 luni de la sterilizare, cu condiţia menţinerii integritãţii ambalajului.
Durata menţinerii sterilitatii materialelor ambalate în hârtie specialã (ambalaj în doua straturi de hârtie, fãrã soluţii de continuitate) este de 1 luna de la sterilizare.
4.2.10. Evaluarea eficacitatii sterilizarii:
4.2.10.1. Pentru fiecare ciclu:
Pe tot parcursul ciclului complet de sterilizare se urmãreşte pe panoul de comanda şi se noteaza temperatura şi presiunea atinsa pentru fiecare faza a ciclului sau se analizeazã diagrama.
Se citeşte virarea culorii indicatorului pentru temperatura de pe banda adeziva (ex. 3M).
Se citeşte virarea culorii indicatorului "integrator" pentru sterilizatorul cu abur sub presiune, care controleazã timpul, temperatura şi saturatia vaporilor.
4.2.10.2. Zilnic:
Se controleazã calitatea penetrarii aburului cu ajutorul testului Bowie & Dick.
Controlul cu indicator biologic (Bacillus stearothermophyllus) pentru autoclavele din staţiile centrale de sterilizare sau pentru autoclavele care nu sunt echipate cu dispozitiv automat de înregistrare (diagrama).
4.2.10.3. Sãptãmânal:
Se controleazã calitatea penetrarii aburului cu ajutorul testului Bowie & Dick.
4.2.11. Întreţinerea (mentenanta) autoclavelor
Cu periodicitatea recomandatã de producãtorul aparatului se efectueazã de cãtre tehnician autorizat verificarea functionarii acestuia.
Orice defectiune aparuta la autoclava necesita intervenţia tehnicianului autorizat.
Dupã intervenţia pe aparat se efectueazã:
- verificarea parametrilor aparatului urmãrind înregistrãrile de temperatura şi presiune (pe panoului frontal sau diagrama)
- testul Bowie & Dick pentru verificarea calitãţii penetrarii aburului
- controlul umiditatii textilelor.
4.2.12. În toate staţiile centrale de sterilizare sau punctele de sterilizare echipate cu sterilizatoare cu abur sub presiune:
- Vor fi respectate Normele specifice de protecţie a muncii în domeniul sãnãtãţii (Ord. MMPS nr. 411/1998).
- La amplasarea, dotarea, exploatarea, întreţinerea, verificarea şi repararea aparatelor, utilajelor şi instalaţiilor de sterilizare se vor respecta şi prescripţiile tehnice ISCIR C 1-85, instrucţiunile producãtorului, mãsurile de electro-securitate în vigoare, precum şi prevederile de prevenire şi stingere a incendiilor.
- Vor fi utilizate numai aparate autorizate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
- La fiecare loc de munca se vor elabora şi afişa instrucţiuni tehnice specifice privind exploatarea aparatelor, precum şi mãsurile ce trebuie luate în caz de avarii, întreruperi sau dereglari.
- Asistenta medicalã responsabilizata cu sterilizarea va fi instruita şi acreditata (autorizata) sa lucreze cu vase sub presiune.
ART. 4.3
METODE RECOMANDATE PENTRU INACTIVAREA AGENTULUI ETIOLOGIC A BOLII CREUTZFELDT-JAKOB
Boala Creutzfeld-Jakob este cauzatã de prioni. Aceştia sunt extrem de rezistenti la metodele uzuale de inactivare.
Se recomanda urmãtoarele tehnici de sterilizare/dezinfecţie:
Metoda de preferat pentru tratamentul materialului contaminat este sterilizarea la abur pentru cel puţin 30 minute la 134°C când utilizam sterilizatorul cu abur sub presiune fãrã postvacuumare.
Când utilizam sterilizatorul cu abur sub presiune cu pre şi postvacuumare este eficient tratamentul de 18 minute la 134°C - 138°C.
Temperatura de 121°C nu este eficienta.
Alternativa: imersia în hidroxid de sodiu 1N (soluţie caustica) pentru 1 ora la temperatura camerei, urmatã de sterilizarea la abur sub presiune cu pre şi postvacuumare la 121°C timp de 30 minute poate fi utilizata pentru instrumente, echipamente critice şi semi-critice.
Instrumentele, echipamentele non-critice (ex.: masa de autopsie, paviment) pot fi dezinfectate cu orice dezinfectant nediluat sau hipocloritul de sodiu în dilutie mai mare de 1:10 sau hidroxid de sodiu 1N la temperatura camerei, timp de 15 minute. Aceşti dezinfectanti trebuie utilizaţi pentru ca echipamentele sau instrumentele non-critice sau suprafeţele sa nu fie implicate în transmiterea bolii Creutzfeldt-Jakob.
ART. 4.4
STERILIZAREA APEI PENTRU SPALAREA CHIRURGICALA
Se efectueazã în autoclava pentru sterilizarea apei, potrivit instrucţiunilor de utilizare din cartea tehnica a acestora, la o presiune de sterilizare de 1,5 bari şi un timp de sterilizare de 30 minute.
Conductele pentru aducerea apei sterile de la autoclave la spalatoare trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) distanta maxima de la autoclav la punctul de distribuţie nu va depãşi 20 m
b) sunt admise numai conducte fãrã mufe
c) eliminarea oricãrei posibilitãţi de contaminare a apei sterile prin stagnarea în sistemul de distribuţie (cu interzicerea coturilor în "U" sub nivelul conductei)
d) apa sterila pentru spalarea chirurgicala se prepara în ziua utilizãrii ei.
ART. 4.5
STERILIZAREA LA STERILIZATOARE CU OXID DE ETILENĂ
4.5.1. Sterilizarea cu oxid de etilenã se utilizeazã numai atunci când nu exista alt mijloc de sterilizare adecvat pentru obiecte, echipamente termosensibile.
Aceasta tehnica de sterilizare este delicata şi erorile de procedura pot duce fie la accidente prin sterilizare ineficienta, fie la accidente toxice la personal sau pacientii la care se utilizeazã materialul sterilizat cu oxid de etilenã.
4.5.2. Sterilizarea cu oxid de etilenã se va efectua numai în statia centrala de sterilizare, special echipata şi deservita de personal calificat, instruit şi acreditat sa lucreze cu sterilizatoare cu oxid de etilenã.
4.5.3. Sterilizarea cu oxid de etilenã nu trebuie niciodatã utilizata pentru sterilizarea materialului medico-chirurgical în urgenta, deoarece acesta trebuie supus tratamentului de desorbtie.
Nu va fi sterilizat cu oxid de etilenã materialul medico-chirurgical a carei compoziţie nu este cunoscutã.
4.5.4. Toxicitatea oxidului de etilenã
Oxidul de etilenã este un gaz inodor, a cãrui prezenta nu este perceputã în aer.
El este toxic:
Prin inhalare: oxidul de etilenã poate provoca iritatia cãilor respiratorii şi depresia sistemului nervos central la personalul care efectueazã sterilizarea.
Prin contact: oxidul de etilenã poate provoca reactii de iritatie şi apariţia de vezicule pe piele şi mucoase la personalul care efectueazã sterilizarea.
Pe cale parenterala: materialul supus insuficient tratamentului de desorbtie utilizat la bolnavi poate cauza fenomene hemolitice, stenoze traheale, colaps cardiovascular şi fenomene alergice.
Prin reactie cu diferiţi compuşi chimici:
Echipamentul medical constituit din pãrţi de PVC (policlorura de vinil) sterilizat iniţial cu radiatii ionizante sau raze gamma nu va fi resterilizat cu oxid de etilenã, deoarece PVC elibereazã compuşi toxici - etilen clorhidrina.
Inflamabil, pericol de explozie:
Oxidul de etilenã în amestec cu aerul este exploziv pornind de la concentratia de 3% (în volum).
Este interzis a se fuma în încãperile unde se utilizeazã oxidul de etilenã. Aceste încãperi trebuie ventilate în permanenta direct cu aer proaspãt (din exterior).
4.5.5. Materialul medico-chirurgical care se sterilizeaza cu oxid de etilenã:
4.5.5.1. Obiecte din material plastic care sunt termosensibile şi pentru care se cunoaşte perioada de timp necesarã desorbtiei; cu excepţia obiectelor din PVC sterilizate iniţial prin radiatii ionizante şi radiatii gamma.
4.5.5.2. Instrumente din materiale compozite, termosensibile (se deterioreazã prin sterilizare la abur sub presiune).
4.5.5.3. Materiale fragile (efectele personale noi ale bolnavilor cu aplazie medulara, etc.)
4.5.6. Sterilizare
4.5.6.1. Ciclul complet de sterilizare cuprinde urmãtoarele faze: vacuumare iniţialã, preincalzire, îndepãrtarea aerului cu umidificarea obiectelor, sterilizare (expunere la gaz), vacuumare finala, purjare de aer şi ventilare, aerare (desorbtie).
Parametrii programelor automate de sterilizare sunt:
a) temperatura de 37°C, presiune subatmosferica, timp de sterilizare 180 minute. Durata procesului 4 - 8 ore.
b) temperatura de 55°C, presiune subatmosferica, timp de sterilizare 60 minute. Durata procesului 2 - 5 ore.
Se admit şi alţi parametrii ai programelor automate de sterilizare pe care îi recomanda producãtorul aparatului: ex. temperatura de 42°C, timp de sterilizare 150 minute, etc.
Se recomanda a se citi cu atentie instrucţiunile de utilizare şi cartea tehnica a aparatului pentru a folosi temperatura (presiunea) şi timpul de sterilizare recomandat de producãtor pentru materialele de sterilizat impachetate.
4.5.6.2. Verificarea eficientei sterilizarii:
Vor fi citite şi interpretate diagramele înregistrate ale ciclului complet de sterilizare: se citeşte temperatura, presiunea, presiunea negativa (vidul) şi durata.
Indicatorii fizico-chimici, martori ai trecerii prin procesul de sterilizare, special fabricati pentru sterilizarea cu oxid de etilenã.
Pentru fiecare ciclu se folosesc teste biologice (bacteriologice) cu spori de Bacillus subtillis.
4.5.6.3. Notati în caietul de sterilizare: numãrul sarjei şi conţinutul pachetelor, data şi ora de debut şi sfârşit a ciclului, temperatura la care s-a efectuat sterilizarea, rezultatele indicatorilor fizico-chimici şi biologici, numele şi semnatura persoanei responsabilizate cu sterilizarea, observaţii, data la care s-a efectuat întreţinerea şi verificarea aparatului. Data finala a desorbtiei va fi notatã pe fiecare ambalaj.
4.5.6.4. Desorbtie
Materialele sterilizate cu oxidul de etilenã nu pot fi utilizate decât dupã ce conţinutul în gaz a scãzut sub 2 ppm (2 mg/Kg), valoare fixatã prin consens.
Pentru a ajunge la aceste rezultate se utilizeazã un spaţiu ventilat, cu o temperatura de cel puţin 20°C, care nu este utilizat în alte scopuri şi în care este interzisã stationarea personalului. Perioada de timp necesarã desorbtiei este în funcţie de compozitia materialelor sterilizate.
Pentru sterilizatoarele cu oxidul de etilenã care nu au inclus în ciclul complet de sterilizare desorbtia la sfârşitul programului, timpul de desorbtie necesar pentru echipamente dupã extragerea din aparat este mare:
- 16 sãptãmâni pentru materiale fabricate din poliamide,
- 6 sãptãmâni pentru materiale fabricate din polielietilena, teflon, latex, silicon, acetatul de etilenvinil, poliuretan, polipropilen, PVC plastifiat.
4.5.7. Spaţiile în care se efectueazã sterilizarea cu oxid de etilenã
Sterilizarea cu oxid de etilenã se va realiza în spaţii ventilate, destinate numai pentru aceasta activitate.
Concentratia în aer a oxidului de etilenã trebuie controlatã prin:
- instalaţii fixe tip detector
- periodic prin serviciul tehnic al spitalului cu ajutorul unor aparate mobile de dozare a gazului (tip Draeger) echipate cu tuburi cu reactivi specifici.
4.5.8. Întreţinere (Mentenanta)
Personal tehnic calificat va efectua periodic verificarea şi întreţinerea aparatului.
Sterilizatoarele necontrolate pot avea pierderi de gaz şi pot antrena riscuri toxice pentru personal şi risc de explozie.
ART. 4.7
STERILIZAREA LA STERILIZATOARE CU ABUR ŞI FORMALDEHIDA LA TEMPERATURI JOASE ŞI PRESIUNE SUBATMOSFERICA
4.7.1. Sterilizatorul cu abur şi formaldehida la temperaturi joase şi presiune subatmosferica este utilizat în statia centrala de sterilizare a unitãţilor sanitare pentru sterilizarea obiectelor, echipamentelor sensibile la caldura, care pot fi deteriorate la temperaturile realizate în sterilizatoare cu abur convenţional. Agentul de sterilizare este formaldehida, utilizata în procesul care are loc la presiune subatmosferica.
4.7.2. Sterilizarea cu abur şi formaldehida la temperaturi joase şi presiune subatmosferica se va efectua numai în statia centrala de sterilizare, special echipata şi deservita de personal calificat, instruit şi acreditat sa lucreze cu astfel de aparate.
4.7.3. Sterilizarea cu abur şi formaldehida la temperaturi joase şi presiune subatmosferica nu trebuie niciodatã utilizata pentru sterilizarea materialului medico-chirurgical în urgenta.
4.7.4. Toxicitatea formaldehidei
Formaldehida este un gaz incolor, cu miros caracteristic. Este uşor solubila în apa pana la aproximativ 38%, la temperatura camerei. Apa şi gazul pot fi separate prin încãlzirea soluţiei.
Este toxica.
Anumite persoane sunt predispuse la alergii cauzate de formaldehida, chiar la concentratii foarte scãzute şi de aceea este necesarã o grija deosebita la manipulare.
Este toxica prin inhalare, inghitire şi contact cu pielea. Doza letala este la ingestia a 10-20 ml formaldehida.
Este consideratã ca un potenţial agent mutagen, cancerigen, teratogen. Este alergizanta. Limita de expunere pentru o scurta perioada de timp TLV-STEL pentru 15 min. este de 0,3 ppm.
Formaldehida gaz într-un anumit amestec cu aerul este exploziva.
4.7.5. Sterilizarea
4.7.5.1. Ciclul complet de sterilizare cuprinde urmãtoarele faze: testul de vacuumare, îndepãrtarea aerului cu umidificarea obiectelor, sterilizare (expunere la formaldehida), purjarea aburului, purjarea aerului, aerare.
Parametrii programelor automate de sterilizare sunt:
a) temperatura de 73°C, presiune subatmosferica, timp de sterilizare 10 minute. Durata procesului 3-5 ore.
b) temperatura de 80°C, presiune subatmosferica, timp de sterilizare 10 minute.
c) temperatura de 65°C, presiune subatmosferica, timp de sterilizare 30 minute.
Se admit şi alţi parametrii ai programelor automate de sterilizare pe care îi recomanda producãtorul aparatului: ex. temperatura de 60°C, timp de sterilizare 60 minute, temperatura de 75°C, timp de sterilizare 10 minute etc.
Se recomanda a se citi cu atentie instrucţiunile de utilizare şi cartea tehnica a aparatului pentru a folosi temperatura (presiunea) şi timpul de sterilizare recomandat de producãtor pentru materialele de sterilizat impachetate.
4.7.5.2. Formaldehida este stocata în stare lichidã în doze de sticla dimensionate pentru un singur ciclu de sterilizare. Din mãsuri de securitate este importanta achiziţionarea şi utilizarea de formaldehida îmbuteliatã direct de cãtre producãtor.
4.7.5.3. Verificarea eficientei sterilizarii:
Vor fi citite şi interpretate diagramele înregistrate ale ciclului complet de sterilizare: se citeşte temperatura, presiunea, presiunea negativa (vidul) şi durata.
Indicatorii fizico-chimici, martori ai trecerii prin procesul de sterilizare, special fabricati pentru sterilizarea cu formaldehida.
Pentru fiecare ciclu se folosesc teste biologice (bacteriologice) cu spori de Bacillus stearothermophyllus.
4.7.6. Notati în caietul de sterilizare: numãrul sarjei şi conţinutul pachetelor, data şi ora de debut şi sfârşit a ciclului, temperatura la care s-a efectuat sterilizarea, rezultatele indicatorilor fizico-chimici şi biologici, numele şi semnatura persoanei responsabilizate cu sterilizarea, observaţii, data la care s-a efectuat întreţinerea şi verificarea aparatului.
Data sterilizarii va fi notatã pe fiecare ambalaj.
4.7.7. Spaţiile în care se efectueazã sterilizarea cu formaldehida
Sterilizarea cu formaldehida se va realiza în spaţii ventilate, destinate numai pentru aceasta activitate.
Concentratia în aer a formaldehidei trebuie controlatã periodic prin serviciul tehnic al spitalului.
4.7.8. Întreţinere (Mentenanta)
Personal tehnic calificat va efectua periodic verificarea şi întreţinerea aparatului.
Sterilizatoarele necontrolate pot avea pierderi de gaz şi pot antrena riscuri toxice pentru personal şi risc de explozie.
ART. 4.8
CONDIŢII DE MENŢINERE A STERILITATII MATERIALULUI STERILIZAT
4.8.1. Instrumentar/material textil/obiecte din cauciuc (sonde, etc.)/recipiente ambalate în pungi hârtie plastic sau hârtie specialã.
Coşurile/navetele metalice cu pungile hârtie plastic sau pachetele ambalate în hârtie specialã sterilizate se depoziteaza ca atare în dulapurile pentru material steril.
Nu se vor scoate pungile hârtie plastic sau pachetele ambalate în hârtie specialã cu material sterilizat din coşuri/navete decât în momentul utilizãrii lor.
Orice manipulare în plus a pungilor hârtie plastic sau pachetelor ambalate în hârtie specialã cu material sterilizat creeazã condiţii de contaminare chiar dacã punga/hârtia rãmâne în aparenta intactã.
Pungile hârtie plastic sau pachete ambalate în hârtie specialã cu material sterilizat care prezintã soluţii de continuitate (dezlipite, rupte, intepate) sunt nesterile şi ca atare materialul va fi reambalat şi resterilizat.
4.8.2. Material textil, obiecte din cauciuc (manusi, sonde, etc.)/recipiente ambalate în cutii metalice perforate sau casolete cu colier.
Conţinutul cutiilor metalice perforate sau casoletelor cu colier poate suferi o contaminare din momentul scoaterii lor din sterilizatorul cu abur sub presiune, pentru ca ele nu sunt perfect etanse.
Orice deformare a cutiei/casoletei creeazã condiţii de contaminare a conţinutului prin neetanseitate.
Pentru diminuarea riscului de contaminare a materialului steril, acesta va fi manipulat cat mai puţin şi stocat în dulapuri special destinate depozitarii materialului steril, întreţinute în perfecta stare de curãţenie.
4.8.3. Responsabili:
Asistenta medicalã responsabilã cu pregãtirea instrumentarului, sticlariei, etc. în vederea sterilizarii.
Asistenta medicalã responsabilã cu sterilizarea, instruita şi acreditata pentru realizarea sterilizarii la pupinel, sterilizatorul cu abur sub presiune, sterilizatorul cu oxid de etilenã, sterilizatorul cu abur şi formaldehida la temperaturi joase sipresiune subatmosferica.
ART. 5
ÎNTREŢINEREA MATERIALULUI DE ENDOSCOPIE. STERILIZARE CU PRODUSE CHIMICE
5.1. Sterilizare cu produse chimice realizeazã distrugerea tuturor microorganismelor pentru a evita transmiterea unei infectii la pacientii care beneficiazã de endoscopie.
5.2. Metode de sterilizare recomandate:
Autoclavare (un timp scurt, la temperaturi ridicate) pentru anumite endoscoape rigide pentru care producãtorul recomanda metoda.
Sterilizarea cu oxid de etilen este aplicabilã teoretic, dar intervalul de timp necesar pentru evaporarea urmelor, îl face inutilizabil în practica, acolo unde nu exista decât un endoscop.
Sterilizarea cu produse chimice este metoda utilizata frecvent în practica pentru sterilizarea endoscoapelor (artroscoapelor, cistoscoapelor, bronhoscoapelor, gastroscoapelor, etc).
5.3. Etape în întreţinerea materialului de endoscopie şi sterilizare cu produse chimice
5.3.1. Curatare (decontaminare/pre-dezinfecţie)
Imediat dupã folosire se şterge aparatul cu o compresa pentru îndepãrtarea materiei organice (fecale, resturi de mucozitati, sânge, tesut, alte fluide ale organismului). Se trece la curatarea meticuloasa a endoscopului şi accesoriilor acestuia cu produse neabrazive etichetate ca "dezinfectant pentru instrumentar" avizaţi de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei (este recomandabil de a nu se utiliza în aceasta etapa un produs ce conţine aldehide), detergenti, detergenti enzimatici, detergenti-dezinfectanti sau produse de curatare-decontaminare pentru instrumente (gama pe care producãtorul endoscopului le recomanda, compatibile cu materialul din care sunt fabricate). Concentratia de lucru a produsului utilizat în aceasta etapa trebuie sa acopere spectrul de acţiune virulicid (inactivarea VHB şi HIV).
Se introduc pãrţile imersibile ale endoscopului în soluţia de curatare având grija ca soluţia sa umple toate cavitatile, canalele aparatului.
Toate canalele accesibile trebuie irigate prin pomparea secventionala a soluţiei şi periate pentru îndepãrtarea resturilor de materie organicã.
Insertia tubului trebuie spalata cu soluţia de detergent şi clatita.
Soluţia decontaminanta se arunca dupã utilizare (în cazul utilizãrii de detergenti, detergenti enzimatici, detergenti-dezinfectanti sau produse de curatare-decontaminare pentru instrumente). Periile folosite la curatarea canalelor endoscopului trebuie curatate şi sterilizate sau dezinfectate la nivel înalt cel puţin zilnic. Pot fi folosite perii de unica utilizare.
În timpul manipulãrii trebuie observate eventualele defectiuni ale echipamentului şi efectuat testul de etanseitate.
Pãrţile neimersibile ale endoscopului (pãrţile exterioare, proximale şi distale, articulatiile, pãrţile optice, etc.) se curata cu o soluţie de curatare prin ştergere umeda riguroasã, şi apoi se sterg cu alcool isopropilic sau etilic 70%.
Este de preferat sa fie utilizaţi produse cu proprietãţi detergente etichetate ca dezinfectanti pentru instrumentar şi avizaţi de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
5.3.2. Clatire riguroasã cu apa potabilã (exterior şi interior).
Toate pãrţile imersibile ale endoscopului trebuie clatite cu apa.
5.3.3. Dezinfecţie
Atunci când operaţiunea din etapa de curatare/decontaminare (predezinfectie) se face manual ea este urmatã în mod obligatoriu de etapa de dezinfecţie.
Se introduc pãrţile imersibile ale endoscopului într-un dezinfectant autorizat de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei (gama de dezinfectante pe care producãtorul endoscopului le recomanda, compatibile cu materialul din care sunt fabricate). Concentratia soluţiei de lucru (determinata prin testul cantitativ al suspensiei) a dezinfectantului pentru instrumentar trebuie sa asigure distrugerea mycobacteriilor (obligatoriu tulpina de Mycobacterium Terrae - tulpina standardizata la nivel european pentru evaluarea acţiunii tuberculocide). Se alege un dezinfectant capabil sa distruga biofilmul care se constituie pe canale. Se curata pãrţile exterioare, proximale şi distale (articulatiile, pãrţile optice, etc.). Se clatesc riguros canalele interne prin circularea de mai multe ori a soluţiei de dezinfectant prin fiecare canal.
5.3.4. Clatire. Toate pãrţile imersibile ale endoscopului trebuie clatite cu apa.
NOTA:


─────
a) Operaţiunea de curatare-(decontaminare), clatire, dezinfecţie, clatire poate fi facuta manual cu seringa sau cu instalaţii speciale cu ajutorul cãrora sa se realizeze curatarea tuturor canalelor şi cavitatilor, proces descris la punctele 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3 şi 5.3.4.
b) În spitalele unde se realizeazã un numãr mare de investigaţii endoscopice, se pot folosi maşini automate cu program de dezinfecţie pentru curatarea şi dezinfectia endoscoapelor flexibile avizate de Ministerul Sãnãtãţii/Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
Utilizarea maşinilor automate pentru curatarea şi dezinfectia endoscoapelor flexibile au avantajul ca reduc riscul de expunere a personalului ce efectueazã aceasta operaţiune la contaminarea cu agenţi patogeni transmisibili şi substantele chimice toxice, iar timpul de contact cu dezinfectantul poate fi standardizat.
5.3.5. Sterilizare cu un produs chimic.
5.3.5.1. Endoscoapele flexibile care vin în contact cu mucoasele sunt clasificate drept echipamente semicritice şi necesita STERILIZARE sau cel puţin DEZINFECŢIE DE NIVEL ÎNALT între utilizãri. Se realizeazã, dupã parcurgerea în mod obligatoriu a procedurilor de la pct. 2.4.1, 2.4.2, 2.4.3. Pentru a obţine o dezinfecţie de nivel înalt toate suprafeţele interne, externe, cavitatile, canalele trebuie sa vina în contact cu dezinfectantul (care au în compoziţie glutaraldehida 2% sau peroxid de hidrogen stabilizat 6% sau acid peracetic).
Endoscoapele flexibile care patrund în cavitati sterile ale organismului sunt clasificate drept echipamente critice şi necesita STERILIZARE între utilizãri.
5.3.5.2. Sterilizarea chimica se realizeazã dupã un timp de contact al substanţei chimice cu substratul de tratat de câteva ore (în funcţie de recomandarea producãtorului).
Se aleg produse chimice sterilizante care au în compoziţie glutaraldehida 2% sau peroxid de hidrogen stabilizat 6% sau acid peracetic.
Soluţia de produs chimic sterilizant se pune în cuve/recipiente cu capac.
Se introduc pãrţile imersibile ale endoscopului într-o soluţie de produs chimic sterilizant în concentratia recomandatã de producãtor, având grija ca soluţia sterilizanta sa acopere şi sa umple toate cavitatile, canalele aparatului astfel încât sa fie eliminate bulele de aer.
Pentru sterilizare, se lasa pãrţile imersibile ale endoscopului complet imersate pentru o perioada de timp şi la temperatura recomandatã de producãtor.
Dupã scurgerea timpului de sterilizare manevrarea pãrţilor endoscopului (mai ales pentru artroscop, cistoscop, celioscop, bronhoscop) se efectueazã utilizând tehnici aseptice, care comporta: apa sterila, manusi sterile, saci sterili, câmpuri sau comprese sterile pentru ştergere.
5.3.6. Clatire cu apa sterila (apa distilata sterila)
Pentru a preveni efectele toxice generate de urmele de substanţe chimice din soluţiile sterilizante, echipamentul trebuie clatit.
În situaţia în care în spaţiile unde se proceseaza endoscoapele nu exista posibilitatea aductiunii apei sterile prin conducte direct de la statia de preparare a apei sterile, se pot folosi sticle cu apa sterila (apa distilata sterila) cuplate cu un tub. Atât sticla de apa cat şi tubulatura trebuie sterilizate zilnic.
Se procedeazã la o clatire abundenta cu apa sterila (sub jet de apa sau prin agitare) de trei ori la rând utilizând de fiecare data transe proaspete de apa sterila în cantitate suficienta având grija sa asiguram imersia completa a dispozitivului.
Apa sterila trebuie sa circule prin toate canalele.
Fiecare clatire trebuie sa dureze minimum 1 minut sau în funcţie de timpul recomandat de producãtorul endoscopului precum şi de producãtorul dezinfectantului.
Dupã fiecare clatire apa se arunca şi nu va mai fi refolosita sau utilizata în alte scopuri deoarece apa de clatire poate conţine urme din substanta activa a sterilizantului.
5.3.7. Uscare
Insertia tubului şi canalele trebuie bine uscate utilizând trecerea unui jet de alcool etilic sau izopropilic 70% urmatã de aer comprimat.
5.3.8. Se verifica etanseitatea endoscopului dupã fiecare ciclu de procesare.
5.3.9. Manipularea dupã sterilizare şi stocarea.
Endoscoapele sterilizate pot fi folosite imediat sau vor fi stocate în locuri uscate, în cutii metalice sterilizate sau dezinfectate nivel înalt, astfel încât sa nu permitã recontaminarea sau deteriorarea lor.
5.4. Sterilizate prin autoclavare
Anumite accesorii ale endoscopului (ace de scleroterapie, sondele pentru electrocauterizare, perii pentru citologie, forceps pentru biopsie sau excizii) trebuie curatate (decontaminate) în baia cu ultrasunete, dezinfectate şi sterilizate prin autoclavare, înainte de utilizare. Curatarea lor trebuie sa ducã la îndepãrtarea resturilor organice; în caz contrar sterilizarea prin autoclavare este ineficienta.
5.5. Reguli generale:
Dupã sterilizarea chimica nu se admite clatirea cu apa potabilã, deoarece aceasta poate conţine microorganisme, inclusiv Pseudomonas spp. şi Mycobacterium spp. care se pot multiplica în canalele, cavitatile endoscopului.
În serviciile/cabinetele de endoscopie trebuie sa existe un registru de evidenta a procedurilor în care se noteaza: numele pacientului, numãrul foii de observatie, procedura efectuatã, numele persoanei care a efectuat endoscopia, numãrul de înregistrare a endoscopului sau seria.
Nu vor fi utilizate endoscoapele cu defectiuni sau a cãror construcţie nu permite procesarea lor.
Spaţiile unde se efectueazã endoscopia şi procesarea endoscoapelor trebuie amenajate în asa fel încât sa se asigure protecţia mediului, personalului medical şi pacientilor.
Personalul trebuie sa poarte echipament de protecţie (manusi, ochelari, masca de protecţie sau protectoare faciale) pentru prevenirea expunerii la microorganismele patogene (HIV, HVB, VHC, M. tuberculosis, herpes simplex, patogeni enterici) sau la produsele chimice toxice.
Personalul care lucreazã în serviciile de endoscopie trebuie sa cunoascã şi sa respecte precautiile universale.
Personalul care lucreazã în serviciile de endoscopie va fi vaccinat antihepatita B. Personalul care lucreazã în serviciile de bronhoscopie va fi periodic testat PPD.
5.6. Material:
Criterii de alegere a dezinfectantelor şi produselor chimice sterilizante
a) Acţiune antimicrobiana: dezinfectantele trebuie sa aibã o acţiune:
- bactericida pe germeni Gram-pozitivi, Gram-negativi
- tuberculocida (testul cantitativ al suspensiei pe Mycobacterium terrae)
- fungicida: levuri, ciuperci filamentoase
- virulicida: distrugerea sau inactivarea virusului hepatitei B şi C, HIV, Enterovirusuri, Adenovirusuri
- sporicida: Bacillus, Clostridium
Se aleg produse chimice sterilizante care au în compoziţie glutaraldehida 2% sau peroxid de hidrogen stabilizat 6% sau acid peracetic.
b) Compatibilitate
În alegerea dezinfectantilor şi a produselor chimice cu acţiune sterilizanta trebuie sa se ţinã seama de compatibilitatea acestora cu materialele din care sunt confectionate endoscoapele. Se respecta recomandarea producãtorului echipamentului.
Responsabili: Asistenta medicalã responsabilã cu endoscopia sub supravegherea medicului care efectueazã endoscopia.
5.7. Materiale şi produse:
- manusi de protecţie nesterile
- manusi de protecţie sterile (manevre aseptice)
- saci sterili, cutii metalice sterile
- câmpuri sau comprese sterile pentru ştergere
- seringa sau pompa
- cuve cu capac (3)
- testator de etanseitate
- apa sterila
- detergent, detergent enzimatic, detergent dezinfectant, produs pentru curatare şi decontaminare, dezinfectant de uz spitalicesc cu proprietãţi de curatare
- dezinfectant de uz spitalicesc
- produs chimic sterilizant
5.8. Evaluare:
În cazul apariţiei unei infectii la un bolnav, unde se suspecteaza la origine examenul endoscopie este necesar a se anunta serviciul de endoscopie pentru demararea anchetei clinico-epidemiologice.
5.9. Parametrii care trebuie respectati pentru garantarea eficacitatii procedurii de dezinfecţie şi sterilizare:
- Curatare eficienta a echipamentului.
- Respectarea timpilor de imersie în soluţia de dezinfectant şi în produsul chimic sterilizant.
- Respectarea concentratiilor recomandate de cãtre producãtor.
- Efectuarea dezinfectiei şi sterilizarea în cuve cu capac.
- Curatarea şi dezinfectia cuvelor la fiecare reinnoire a soluţiilor.

─────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016