Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA Nr. V/371/21 din 6 iunie 1991  privind aplicarea prevederilor referitoare la sumele in valuta si in lei ce pot fi introduse si scoase din Romania potrivit Regulamentului privind operatiunile curente si transferurile de capital cu mijloace de plata straine, emis de Banca Nationala a Romaniei si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 13 mai 1991 (art. 13, 14, 15, 16, 17, 18 si 19)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA Nr. V/371/21 din 6 iunie 1991 privind aplicarea prevederilor referitoare la sumele in valuta si in lei ce pot fi introduse si scoase din Romania potrivit Regulamentului privind operatiunile curente si transferurile de capital cu mijloace de plata straine, emis de Banca Nationala a Romaniei si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 13 mai 1991 (art. 13, 14, 15, 16, 17, 18 si 19)

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 23 septembrie 1991
CAP. 1
Cu privire la sumele în valuta efectivã (numerar) ce pot fi introduse în România
1. Persoanele fizice pot intra în România cu valuta efectivã (numerar) în limita unei sume echivalente cu 50.000 dolari S.U.A. (art. 13 din regulament).
În sensul prezentelor norme, prin valuta efectivã (numerar) se înţeleg biletele de banca strãine şi monedele strãine în circulaţie.
2. Limita de 50.000 dolari S.U.A. arãtatã la pct. 1 de mai sus constituie suma maxima în valuta efectivã (numerar) de persoana fizica şi cãlãtorie ce poate fi introdusã în România.
În sensul prezentelor norme, în categoria persoane fizice se cuprind:
- cetãţeni romani cu domiciliul în România;
- cetãţeni romani cu domiciliul în strãinãtate;
- cetãţeni strãini cu domiciliul în strãinãtate;
- cetãţeni strãini cu domiciliul în România;
- alte categorii de cetãţeni strãini.
De asemenea, se cuprind persoanele fizice care sînt reprezentanţi ai persoanelor juridice.
3. La intrarea în România, persoanele fizice, cetãţeni romani şi strãini, sînt obligate sa declare organelor vamale româneşti sumele în valuta efectivã (numerar) aflate asupra lor, care depãşesc echivalentul a 1.000 dolari S.U.A. (art. 16 din regulament).
Declaraţia vamalã, vizata de vama, rãmîne asupra declarantului, urmînd a fi prezentatã la ieşirea din ţara, pentru justificarea valutei.
4. Sumele în valuta efectivã (numerar) ce depãşesc limita de 50.000 dolari S.U.A. se depun la organele vamale din punctele de trecere a frontierei de stat româneşti.
Pentru aceste sume, organul vamal va întocmi o chitanţa de consemnare în 3 exemplare, conţinînd elementele necesare de identificare a depunatorului şi a sumei în valuta (numele şi prenumele deponentului, numãrul şi seria pasaportului, ţara care l-a eliberat, felul valutei şi suma, motivul depunerii), precum şi denumirea bãncii comerciale din România unde urmeazã a fi depusa suma în valuta pentru consemnare pe numele deponentului. Chitanţa de consemnare se dateazã şi se semneazã de cãtre organul vamal care a întocmit-o şi care va aplica, totodatã, pe aceasta ştampila sa personalã.
Bãncile comerciale la care s-au fãcut depuneri astfel de sume le pot transfera în strãinãtate, pe baza cererii titularului şi cu reţinerea de la acesta a originalului chitanţei vamale de consemnare, în termen de 3 ani de la data depunerii în banca. Dupã acest termen, sumele în valuta în cauza se vireazã de bãnci la fondul valutar al statului, iar echivalentul în lei, la bugetul administraţiei centrale de stat, în conformitate cu Normele metodologice nr. V/72/11/1991 privind efectuarea de cãtre bãnci a operaţiunilor legate de virarea la buget a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri datorate de agenţii economici în valuta, emise de Banca Nationala a României.
La soluţionarea cererilor de transfer în strãinãtate, bãncile comerciale vor avea în vedere şi vor aplica şi celelalte reglementãri în vigoare în România privind supravegherea şi controlul tranzacţiilor valutare.
5. Pentru operaţiunile efectuate, vamile şi bãncile comerciale percep comisioanele, taxele şi spezele practicate de acestea în cadrul reglementãrilor şi normelor specifice de lucru.
CAP. 2
Cu privire la sumele în valuta efectivã (numerar) ce pot fi scoase din România
6. Persoanele fizice rezidente în România pot ieşi din ţara cu sume în valuta efectivã (numerar) echivalente cu maximum 5.000 dolari S.U.A./persoana/cãlãtorie (art. 14 din regulament).
Persoanele fizice rezidente în România sînt cetãţenii romani cu domiciliul în România, cetãţenii strãini cu domiciliul în România, precum şi cetãţenii strãini aflaţi temporar în România care au solicitat şi au obţinut statut de rezident în România.
În cadrul limitei de la alin. 1, scoaterea din ţara a sumelor se efectueazã în urmãtoarele condiţii:
a) sumele în valuta efectivã (numerar) pînã la 1.000 dolari S.U.A. de persoana se pot scoate fãrã justificarea provenientei lor cu vreun document;
b) sumele în valuta efectivã (numerar) care depãşesc 1.000 dolari S.U.A., dar pînã la maximum 5.000 dolari S.U.A., pot fi scoase din ţara pe baza unui document bancar (adeverinta, certificat de valuta etc.) care probeazã ca suma a fost ridicatã de la banca. Aceste sume se înscriu de cãtre destinatar în declaraţia vamalã (art. 16 din regulament).
7. Persoanele fizice rezidente care scot din ţara sume în valuta efectivã (numerar) în limita de la pct. 6 de mai sus le pot utiliza în strãinãtate pentru operaţiunile curente (art. 14 din regulament), cum sînt: cheltuieli în cadrul cãlãtorilor turistice în grup organizat sau individual, pe cont propriu; vizite la rude sau prieteni; tratamente medicale sau procurarea de medicamente; participarea la congrese, conferinţe, simpozioane sau alte categorii de manifestãri ştiinţifice, culturale, sportive etc.; studii în strãinãtate; procurari de bunuri de consum de uz personal şi plati de servicii; deplasãri în interes de serviciu etc. Aceste destinaţii sînt exemplificative şi nu limitative.
În cazul în care aceste sume ar fi destinate unor investiţii de capital în strãinãtate (investiţie directa, cumpãrãri de acţiuni, obligaţiuni sau titluri de stat etc.), este necesar ca persoana fizica respectiva sa obţinã o autorizaţie prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
8. În cazul în care persoanele fizice rezidente în România au asupra lor sume în valuta efectivã (numerar) care depãşesc plafonul arãtat la cap. 2, pct. 6 de mai sus, au obligaţia sa le depunã la organele vamale, care le vor consemna pe numele titularilor, urmãrindu-se procedura de la cap. 1, pct. 4 alin. 2 şi 3 din prezentele norme.
9. Persoanele fizice aflate temporar în România (cetãţeni strãini cu domiciliul în strãinãtate) pot scoate din România sume în valuta efectivã (numerar) în limita sumelor declarate la intrarea în România (art. 16 din regulament). Sumele în cauza se justifica cu declaraţia vamalã completatã la intrarea în România, conform cap. 1, pct. 3 din prezentele norme.
Aceste persoane pot avea, de asemenea, asupra lor sume în valuta efectivã (numerar) care provin din ridicari din conturi şi transferuri bancare în România, ori din încasarea în România a cecurilor de cãlãtorie, cecurilor bancare, cãrţilor de credit şi a altor instrumente de plata. Aceste sume se justifica cu un document eliberat de unitatea bancarã sau o alta persoana juridicã autorizata din România.
În cazul în care persoanele fizice în cauza au asupra lor la ieşirea din România sume în valuta în numerar peste cele justificate, potrivit alin. 1 şi 2 de la acest punct, au obligaţia sa le depunã la organele vamale, urmindu-se procedura de la cap. 1, pct. 4 din prezentele norme.
10. În cazul în care persoanele fizice incearca sa scoatã din România valuta efectivã (numerar) peste limitele permise, conform cap. 1 şi 2 din prezentele norme, în forme vadit frauduloase, organele vamale vor retine aceste sume. În acest scop, se întocmeşte un proces-verbal de constatare a contravenţiei, în doua exemplare, din care un exemplar se inmineaza contravenientului.
Sumele reţinute se depun de cãtre vama în cont la o banca comercialã autorizata.
Impotriva procesului-verbal de contravenţie, contravenientul are dreptul sa facã plîngere la judecãtoria din raza teritorialã a organului vamal constatator, în termen de 90 de zile de la data primirii procesului-verbal.
În baza hotãrîrii judecãtoreşti, suma în valuta confiscatã se vireazã la fondul valutar al statului, iar echivalentul în lei se face venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
CAP. 3
Cu privire la alte instrumente de plata în valuta
11. Persoanele fizice romane şi strãine pot introduce şi scoate din România cecuri de cãlãtorie, cecuri bancare, cãrţi de credit şi orice alte instrumente bancare similare, exprimate în valuta strãinã.
Limitele şi condiţiile arãtate la cap. 1 şi 2 din prezentele norme nu se referã la instrumentele de plata menţionate la alin. 1 din acest punct.
CAP. 4
Cu privire la introducerea şi scoaterea de sume în lei din România
12. Persoanele fizice nu pot introduce sau scoate din România sume efective (numerar) mai mari de 2.500 lei de persoana şi cãlãtorie (art. 18 din regulament).
În sensul prezentelor norme, prin sume efective (numerar) în lei se înţeleg biletele de banca româneşti şi monedele româneşti în circulaţie.
Sînt interzise scoaterea din România şi introducerea în România a bancnotei de 500 lei.
Persoanele fizice, conform alin. 1, sînt cele precizate la cap. 1, pct. 2 din prezentele norme.
13. La ieşirea din România, persoanele fizice menţionate la pct. 12 de mai sus au obligaţia sa declare sumele în lei care depãşesc plafonul de 2.500 lei de persoana şi sa le depunã organelor vamale contra chitanţa de consemnare, urmindu-se procedura de consemnare similarã celei de la cap. 1, pct. 4 din prezentele norme.
Deponentilor care sînt cetãţeni romani sau cetãţeni strãini cu domiciliul în România li se restituie aceste sume la întoarcerea din cãlãtorie.
În cazul persoanelor fizice aflate temporar în România - cetãţeni strãini cu domiciliul în strãinãtate şi cetãţeni romani cu domiciliul în strãinãtate- restituirea se poate face cu ocazia unei noi cãlãtorii în România.
Termenul maxim de restituire este de 3 ani. Dupã expirarea acestui termen, sumele în cauza se fac venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
14. În cazul în care persoanele fizice incearca sa scoatã din România sume în lei, în numerar, peste limita permisã potrivit pct. 12 de mai sus, în forme vadit frauduloase, organele vamale vor retine aceste sume în vederea confiscãrii, procedîndu-se conform cap. 2, pct. 10 din prezentele norme. Totodatã, în funcţie de gravitatea faptei, vor sesiza organele Ministerului de ○Interne din punctele de trecere a frontierei de stat, în vederea reţinerii şi declansarii procedurii de urmãrire penalã.
15. La intrarea în România, persoanele fizice nu pot introduce sume în lei peste limita de 2.500 lei de persoana şi cãlãtorie, prevãzutã la pct. 12 de mai sus. Sumele în lei peste aceasta limita se confisca de organele vamale şi se fac venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
16. Pentru operaţiunile efectuate în cadrul prevederilor de la cap. 4, vama retine comisioanele şi spezele practicate în baza reglementãrilor şi normelor specifice de lucru.
CAP. 5
Alte dispoziţii
17. Membrii reprezentantelor diplomatice, consulare şi comerciale în România, cetãţeni strãini, precum şi membrii familiilor lor, sînt scutiţi de obligaţiile prevãzute în prezentele norme.
Aceleaşi scutiri se aplica şi întregului personal al reprezentantelor diplomatice, consulare şi comerciale din România, compus din cetãţeni strãini, precum şi membrilor familiilor lor.
Prevederile de la acest punct se aplica, de asemenea, cetãţenilor strãini, persoanelor oficiale, posesoare de paşapoarte diplomatice, în misiune temporarã, în vizita sau în trecere prin România, precum şi persoanelor care se bucura de privilegii diplomatice, în baza convenţiilor diplomatice la care România a aderat.
18. Scoaterea din România de titluri publice (titluri de stat) româneşti exprimate în valuta strãinã, cît şi a celor exprimate în lei se poate efectua numai pe baza autorizaţiei date de Banca Nationala a României (art. 17 şi 19 din regulament).

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României
Mugur Isarescu
----------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016