Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 5 din 13 iunie 2003  privind conditiile specifice de functionare a caselor de economii pentru domeniul locativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 5 din 13 iunie 2003 privind conditiile specifice de functionare a caselor de economii pentru domeniul locativ

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 23 iunie 2003
În temeiul prevederilor <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 37 din Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ,

Banca Nationala a României emite prezentele norme.

ART. 1
(1) Prezentele norme reglementeazã condiţiile specifice de funcţionare a caselor de economii pentru domeniul locativ, denumite în continuare case de economii.
(2) Casele de economii funcţioneazã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, denumita în continuare Lege, şi ale legislaţiei bancare.

CAP. I
Cerinţe de natura prudentiala, specifice caselor de economii

SECŢIUNEA 1
Credite destinate finanţãrii anticipate şi intermediare

ART. 2
(1) În vederea acordãrii de credite anticipate şi intermediare se poate utiliza pana la 70% din diferenţa, la momentul respectiv, dintre soldul depunerilor destinate economisirii şi creditarii în sistem colectiv şi soldul creditelor acordate pe baza contractelor de economisire-creditare pentru domeniul locativ, de care clienţii au fãcut uz.
(2) Creditele acordate conform alin. (1) pot avea o durata de pana la 60 de luni. Creditele care au o durata de peste 48 de luni nu pot depãşi 25% din totalul creditelor menţionate.
(3) Banca Nationala a României poate admite în cazuri speciale, pe baza de cerere fundamentatã, excepţii de la cazurile prevãzute la alin. (1) şi (2).

SECŢIUNEA 2
Contracte de economisire-creditare de valoare mare

ART. 3
(1) Contractele de economisire-creditare de valoare mare sunt acele contracte de economisire-creditare a cãror valoare depãşeşte echivalentul a 100.000 euro. Toate contractele de economisire-creditare încheiate de un singur client în termen de 12 luni sunt considerate a fi un singur contract.
(2) Valoarea totalã a contractelor de economisire-creditare de valoare mare care nu au fost încã repartizate nu poate depãşi 15% din valoarea totalã a sumelor contractate, încã nerepartizate, ale unei case de economii.
(3) Valoarea totalã a contractelor de economisire-creditare de valoare mare încheiate în decursul unui an calendaristic nu poate depãşi 30% din valoarea totalã a contractelor încheiate în anul respectiv.
(4) În componenta contractelor supuse limitarilor prevãzute la alin. (2) şi (3) intra şi contractele de economisire-creditare pentru care clienţii au achitat suma minima de economisit prevãzutã în contract, în cursul primului an dupã încheierea contractului de economisire-creditare.

SECŢIUNEA 3
Finantari diverse

ART. 4
Valoarea totalã a creditelor, altele decât cele acordate în baza contractelor de economisire-creditare, prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. b) din Lege, şi a garanţiilor emise în favoarea terţilor, pentru credite de natura celor care pot fi acordate de casa de economii, prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. d) din Lege, nu poate depãşi 70% din valoarea aferentã finantarilor în baza contractelor de economisire-creditare şi a finantarilor anticipate şi intermediare, acordate potrivit art. 7 alin. (1) lit. a) din Lege. Astfel de credite nu pot fi acordate din masa de repartizare.
ART. 5
Valoarea totalã a contractelor destinate finanţãrii construcţiilor cu caracter comercial, industrial şi social-cultural, acordate în condiţiile art. 3 lit. d) pct. 7 din Lege, nu poate depãşi 3% din volumul total al creanţelor din creditele acordate de o casa de economii.

SECŢIUNEA 4
Credite acordate societãţilor comerciale la care casa de economii deţine participatii

ART. 6
(1) Valoarea totalã a creditelor acordate societãţilor comerciale la care o casa de economii deţine participatii nu va putea depãşi 60% din fondurile proprii ale casei de economii.
(2) Valoarea totalã a creditelor acordate fiecãrei societãţi comerciale la care o casa de economii deţine participatii nu va putea depãşi 20% din fondurile proprii ale casei de economii.

SECŢIUNEA 5
Condiţii de repartizare

ART. 7
(1) În afarã cerinţelor prevãzute la art. 9 din Lege, în Condiţiile generale de afaceri trebuie prevãzute valorile minime admise ale cifrelor de evaluare sau alte condiţii de repartizare adecvate, care pe termen lung vor conduce la un raport colectiv clienţi-casa de economii de cel puţin 1. În vederea supravegherii respectãrii acestei cerinţe, Banca Nationala a României poate solicita casei de economii întocmirea unui raport de evaluare având ca scop justificarea obţinerii pe termen lung a unui raport colectiv clienţi-casa de economii de cel puţin 1. Raportul de evaluare va fi realizat pe baza premiselor cuprinse în Condiţiile generale de afaceri, corelate cu estimari viabile privind desfãşurarea pe termen lung a activitãţii casei de economii, şi va fi avizat de un auditor independent care va putea fi desemnat de Banca Nationala a României.
(2) Raportul individual client-casa de economii trebuie sa aibã, la momentul repartizãrii, valoarea de cel puţin 0,6, cu excepţia cazurilor prevãzute la alin. (3) şi (4).
(3) Condiţiile de repartizare pot fi stabilite diferit de prevederile alin. (2), cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României, în mãsura în care, pentru tarifele care intra în volumul de repartizare, rezulta a fi asigurat pe termen lung un raport colectiv clienţi-casa de economii de cel puţin 1.
(4) În cazul în care condiţiile de repartizare nu conduc pe termen lung la un raport colectiv clienţi-casa de economii de cel puţin 1 sau apar doar temporar valori ridicate ale raportului colectiv clienţi-casa de economii, atunci casa de economii trebuie sa modifice fãrã întârziere în mod corespunzãtor condiţiile de repartizare.
(5) Valorile raportului colectiv clienţi-casa de economii pe anul calendaristic încheiat trebuie justificate anual Bãncii Naţionale a României. Calculele care au stat la baza determinãrii valorii raportului colectiv clienţi-casa de economii pe anul calendaristic încheiat vor fi analizate şi avizate de auditorul independent, rezultatul urmând a fi inclus în raportul prevãzut la art. 25 alin. (3) din Lege. Banca Nationala a României poate solicita casei de economii ca verificarea şi avizarea calculelor care au stat la baza determinãrii valorii raportului colectiv clienţi-casa de economii pe anul calendaristic încheiat sa fie realizate şi de un alt auditor independent, cu desemnarea acestuia.

SECŢIUNEA 6
Constituirea fondului special

ART. 8
(1) Pentru primii ani de activitate, la constituirea fondului special se vor avea în vedere prevederile reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind autorizarea caselor de economii.
(2) Fondul special se constituie, cu respectarea prevederilor art. 12 din Lege, prin alocarea diferenţei dintre veniturile realizate din dobânzi (dobanda extracolectiva) ca urmare a plasamentelor temporare efectuate din masa de repartizare neutilizata pentru finanţarea în baza contractelor de economisire-creditare, din cauza neîndeplinirii de cãtre clienţi a condiţiilor de repartizare, şi veniturile ce s-ar fi realizat din dobânzi (dobanda colectivã) ca urmare a finantarilor în baza contractelor de economisire-creditare. În categoria plasamentelor temporare vor fi incluse numai acele plasamente efectuate conform art. 7 alin. (1) lit. f) din Lege şi credite pentru activitatea de finanţare anticipata şi intermediara acordate potrivit art. 7 alin. (1) lit. a) din Lege.

SECŢIUNEA 7
Utilizarea fondului special

ART. 9
(1) În mãsura în care repartizarea la o cifra de evaluare tinta, care duce, în cazul clienţilor care economisesc regulat, la un raport individual client-casa de economii egal cu valoarea 1, nu poate fi menţinutã fãrã transferul mijloacelor extracolective la masa de repartizare (cifra de evaluare superioarã care genereazã utilizarea fondului), va fi utilizat fondul special. Pentru toate tarifele care intra în compunerea masei de repartizare este valabilã o cifra de evaluare unitarã superioarã care genereazã utilizarea fondului special în sensul amintit anterior, aceasta fiind determinata conform prevederilor Condiţiilor generale contractuale aferente tarifului cu cea mai mare pondere în cadrul volumului total al creditelor nerepartizate.
(2) Fondul special poate fi utilizat în mãsura în care, în cazul clienţilor care economisesc regulat, raportul individual client-casa de economii ar depãşi 0,8 (cifra de evaluare inferioarã care genereazã utilizarea fondului).
(3) Fondul special poate fi utilizat cu acordul Bãncii Naţionale a României înainte de atingerea cifrei de evaluare inferioare care genereazã utilizarea fondului, în mãsura în care acest lucru se impune pentru prevenirea periclitarii iminente a capacitãţii de repartizare pe termen lung.
(4) Fondul special se utilizeazã în limita sumei reprezentând diferenţa dintre cheltuielile efectuate cu dobânzile (dobanda extracolectiva) ca urmare a includerii în masa de repartizare a surselor extracolective, respectiv surse proprii şi/sau surse atrase în scopul finanţãrii în baza contractelor de economisire-creditare, şi cheltuielile efectuate cu dobânzile (dobanda colectivã) aferente masei de repartizare provenite din finantari primite în baza contractelor de economisire-creditare. În cazul includerii în masa de repartizare a surselor proprii, dobanda extracolectiva se va determina pe baza ratei dobânzii de referinta a Bãncii Naţionale a României.

SECŢIUNEA 8
Efectuarea de plasamente în active cu grad de risc de credit scãzut

ART. 10
Activele cu grad de risc de credit scãzut, în care casele de economii pot efectua plasamente conform prevederilor art. 7 alin. (1) lit. f) din Lege, sunt cele prevãzute la gradele de risc de credit 0% şi 20% din cadrul reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind limitarea riscului de credit al instituţiilor de credit.

SECŢIUNEA 9
Garantarea creditelor cu diferite tipuri de garanţii

ART. 11
Contingentul creditelor garantate prin ipoteci asupra imobilelor aflate în ţara nu va putea fi mai mic de 60% din volumul total al creditelor.

CAP. II
Dispoziţii finale

ART. 12
Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau mãsurilor prevãzute la art. 69 şi, respectiv, la <>art. 70 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi la <>art. 34 din Legea nr. 541/2002 .

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isarescu

Bucureşti, 13 iunie 2003.
Nr. 5.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016