Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 5 din 12 martie 2007  privind modificarea si completarea   Normelor metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea   Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 5 din 12 martie 2007 privind modificarea si completarea Normelor metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 191 din 20 martie 2007

Având în vedere prevederile <>art. 19 şi 72 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 266/2006 ,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Naţionalã a României emite prezenta normã.

ART. I
<>Normele metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Preambulul va avea urmãtorul cuprins:
"Având în vedere prevederile art. 101 alin. (1) şi ale <>art. 150 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, ale <>art. 19 şi 72 ale titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 266/2006 , şi ale pct. 202 din anexa la <>Ordinul guvernatorului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificãrile ulterioare, în temeiul dispoziţiilor <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,
Banca Naţionalã a României emite prezentele norme metodologice."
2. Litera b) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"b) entitate de risc - orice persoanã fizicã sau entitate, cu sau fãrã personalitate juridicã, care concentreazã risc de credit;".
3. Litera d) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"d) principal - sumele avansate de împrumutãtori debitorilor sub forma capitalului împrumutat, inclusiv cele care s-ar putea încadra în aceastã categorie în cazul în care devin exigibile obligaţiile împrumutãtorilor din angajamentele de finanţare şi din cele de garantare asumate de acestea, precum şi depozitele plasate de instituţiile de credit la alte instituţii de credit;".
4. Partea introductivã a literei e) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"e) credite - categoriile de credite ce vor fi clasificate de împrumutãtori potrivit criteriilor prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sistematizate din punct de vedere al cerinţei privind constituirea de provizioane specifice de risc de credit, al apartenenţei entitãţii de risc la sectorul instituţiilor de credit, precum şi al structurãrii, dupã caz, în principal şi dobândã, astfel:".
5. Lista de conturi de la punctul 1.1.1 al literei e) a articolului 1 se completeazã cu contul:
"91319 - Alte cauţiuni şi avaluri"
6. Lista de conturi de la punctul 2.1.1 al literei e) a articolului 1 se completeazã cu urmãtoarele conturi:
"20113 - Forfetare
378 - Venituri de primit (extras pentru diferenţele de curs favorabile pentru creanţele exprimate în lei, a cãror decontare se face în funcţie de cursul unei valute)
4711 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizãri necorporale
4712 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizãri corporale"
7. Lista de conturi de la punctul 2.1.2 al literei e) a articolului 1 se completeazã cu contul:
"4717 - Creanţe ataşate"
8. Lista de conturi de la punctul 2.2.1 al literei e) a articolului 1 se completeazã cu urmãtoarele conturi:
"20113 - Forfetare
2731 - Credite de pe o zi pe alta acordate instituţiilor de credit (extras)
2732 - Credite la termen acordate instituţiilor de credit (extras)
2751 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta de la instituţii de credit
2752 - Valori primite în pensiune la termen de la instituţii de credit"
9. Lista de conturi de la punctul 2.2.2 al literei e) a articolului 1 se completeazã cu urmãtoarele conturi:
"2737 - Creanţe ataşate
2757 - Creanţe ataşate"
10. Partea introductivã a literei g) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"g) garanţii - urmãtoarele categorii de garanţii primite, care, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, pot diminua expunerea împrumutãtorului faţã de entitatea de risc;".
11. Litera c) a punctului 1 al literei g) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"c) garanţie necondiţionatã - contractul prin care este furnizatã protecţia nu conţine nicio clauzã asupra cãreia cumpãrãtorul protecţiei (instituţia de credit/instituţia financiarã nebancarã) nu deţine controlul, clauzã care sã poatã scuti garantul de obligaţia de a plãti în termen de maximum 15 zile calendaristice, în cazul în care obligatul principal nu achitã la termen plata scadentã/plãţile scadente."
12. Punctul 2 al literei g) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"2. garanţii reale - se referã la bunuri corporale sau necorporale primite în garanţie pentru operaţiunile realizate (de exemplu: ipoteca, gajul cu deposedare, inclusiv depozitul colateral, gajul fãrã deposedare etc.);".
13. Punctul 3 al literei g) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"3. garanţii intrinseci - se referã la garanţii incluse în caracteristicile operaţiunii înseşi şi care nu fac obiectul înregistrãrii în posturile din afara bilanţului (de exemplu: valorile primite în pensiune simplã, titlurile primite în pensiune livratã, bunurile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar etc.); împrumutãtorii vor înregistra garanţiile intrinseci în contul de evidenţã tehnico-operativã 9981 - Alte valori primite."
14. Partea introductivã a literei h) a articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"h) provizioane specifice de risc de credit - provizioanele care sunt constituite de împrumutãtori în scopul acoperirii unor pierderi potenţiale din credite şi/sau plasamente, sistematizate din punct de vedere al categoriilor de active pe care le rectificã, precum şi al structurãrii în principal şi dobândã a categoriei de active rectificate, astfel:".
15. Dupã articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - Prevederile art. 2 se aplicã instituţiilor financiare nebancare în mod corespunzãtor, ţinând cont de criteriile în baza cãrora se face clasificarea creditelor acordate de aceste entitãţi."
16. Primul alineat al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Garanţiile care vor putea fi luate în considerare de cãtre împrumutãtori în vederea deducerii din expunerea faţã de entitatea de risc sunt cele din tabelul prevãzut în anexa nr. 1 la prezenta normã, precum şi alte garanţii reale, în conformitate cu normele interne ale împrumutãtorilor."
17. Alineatul 3 al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Orice garanţie realã, cu excepţia gajului general, a garanţiilor constituite asupra bunurilor viitoare*1) şi a garanţiilor reale prevãzute în anexa nr. 1, va putea fi luatã în considerare pentru deducere din expunerea împrumutãtorului faţã de entitatea de risc la o valoare ce nu poate depãşi valoarea sa justã. În sensul prezentelor norme, valoarea justã reprezintã suma la care poate fi tranzacţionat un activ, de bunãvoie, între pãrţi aflate în cunoştinţã de cauzã, în cadrul unei tranzacţii în care preţul este determinat obiectiv. În acest scop, împrumutãtorii vor putea lua în considerare numai acele garanţii reale pentru care acestea pot determina valoarea justã pe bazã de metodologii proprii*2) prevãzute în cadrul normelor interne."
------------
*1) Garanţiile pe bunuri viitoare nu produc efecte decât din momentul în care debitorul obţine proprietatea asupra bunurilor şi, în consecinţã, nu vor fi luate în considerare ca diminuatoare de risc de credit în cadrul metodologiei de clasificare şi provizionare. Cu titlu de exemplu, pot fi menţionate: garanţii reprezentate de cesionarea despãgubirilor din poliţe de asigurare care au ca obiect acoperirea riscului de credit, a despãgubirilor din poliţe de asigurare de viaţã; garanţii reprezentate de cesionarea încasãrilor din creanţe viitoare.
*2) Întrucât valoarea justã este o categorie definitã şi reglementatã în cadrul Standardelor Internaţionale de Raportare Financiarã (IFRS), la elaborarea metodologiilor pentru determinarea valorii juste a garanţiilor reale primite împrumutãtorii vor avea în vedere standardele contabile menţionate.

18. Dupã alineatul 4 al articolului 3 se introduce un nou alineat, alineatul 4^1, cu urmãtorul cuprins:
"Poliţele de asigurare care au ca obiect garantarea/preluarea riscului de neplatã vor fi asimilate scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit şi, în consecinţã, vor putea fi luate în considerare în calitate de diminuator de risc de credit de cãtre instituţiile financiare nebancare, în situaţia în care sunt îndeplinite concomitent urmãtoarele condiţii:
- au caracteristici similare celor impuse scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit (care trebuie sã fie exprese, irevocabile şi necondiţionate);
- riscul de credit a fost transferat în afara grupului instituţiei financiare nebancare*3) prin intermediul operaţiunilor de asigurare/reasigurare încheiate cu societãţi de asigurare/reasigurare, iar societãţile de asigurare/ reasigurare din afara grupului care au preluat riscul respectã cerinţele prevãzute de standardele comunitare în materie (sau de standarde aplicabile societãţilor de asigurare/reasigurare pe care, în urma analizei efectuate, instituţiile financiare nebancare le considerã în mod justificat echivalente standardelor comunitare). În cazul în care riscul de credit a fost parţial transferat, calitatea de diminuator de risc de credit a poliţei de asigurare va putea fi luatã în considerare numai pentru partea transferatã;
- normele interne ale instituţiilor financiare nebancare prevãd un coeficient de maximum 0,8 pentru deducerea din expunerea acestora faţã de entitatea de risc, coeficient stabilit în funcţie de calitatea societãţii de asigurare/ reasigurare emitente."
-----------
*3) Se considerã a face parte din grupul instituţiei financiare nebancare, în înţelesul prezentelor norme metodologice, societatea-mamã, filialele societãţii-mamã şi filialele instituţiei financiare nebancare raportoare.

19. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Împrumutãtorii au obligaţia sã dispunã de metode adecvate de organizare şi conservare a informaţiei, precum şi de proceduri care sã permitã verificarea respectãrii obligaţiilor prevãzute la art. 2 şi 3, respectiv verificarea datelor primare, precum şi a modului de prelucrare a acestora, care au stat la baza clasificãrii creditelor şi a constituirii şi/sau a regularizãrii provizioanelor specifice de risc de credit, pentru fiecare închidere contabilã."
20. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Împrumutãtorii vor constitui lunar provizioane specifice de risc de credit prin includerea pe cheltuielile lunii pentru care se realizeazã calculul a sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.2.1 liniuţa a 4-a, în cazul în care acestea existã."
21. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Împrumutãtorii vor regulariza lunar nivelul provizioanelor specifice de risc de credit astfel:
- prin includerea sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.1.1 prima liniuţã pe cheltuielile lunii pentru care se realizeazã calculul;
- prin reluarea sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.1.1 liniuţa a 2-a pe veniturile lunii pentru care se realizeazã calculul."
22. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Împrumutãtorii pot include pe cheltuieli provizioane specifice de risc de credit şi pentru alte categorii de active decât cele prevãzute la art. 1 lit. e) şi f), în condiţiile în care dispun de norme interne care respectã urmãtoarele principii:
- activele se încadreazã, în funcţie de criteriul/criteriile avute în vedere, în categorii de clasificare pentru care se stabilesc coeficienţi de provizionare, al cãror numãr şi, respectiv, nivel depind de modul în care instituţia de credit/instituţia financiarã nebancarã considerã sã reducã impactul realizãrii riscului de credit asupra situaţiei economico-financiare a instituţiei de credit/instituţiei financiare nebancare. În cadrul categoriilor de clasificare va fi prevãzutã categoria «pierdere», al cãrei coeficient de provizionare va fi «1» (sau 100%);
- necesarul de provizioane specifice de risc de credit pentru un element de activ se stabileşte utilizându-se ca bazã de calcul expunerea faţã de entitatea de risc, conform principiilor stabilite la art. 2 lit. i) pct. 3.1;
- garanţiile comune se distribuie proporţional între elementele de activ garantate;
- constituirea şi/sau regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se realizeazã utilizându-se moneda de exprimare a activului pe care îl corecteazã;
- utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se realizeazã numai în cazul în care sumele pe care le rectificã se scot în afara bilanţului. În cazul activelor reprezentând categorii de credite sau plasamente, altele decât cele reglementate prin prezentele norme, se procedeazã la scoaterea în afara bilanţului a sumelor aferente unui credit sau plasament în condiţiile respectãrii prevederilor <>art. 16 şi 17 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Fãrã a se aduce atingere prevederilor alin. 3, normele interne prevãzute la alineatul precedent vor fi aprobate de organele statutare ale împrumutãtorilor.
În cazul organizaţiilor cooperatiste de credit, normele interne menţionate vor fi elaborate de casele centrale ale cooperativelor de credit şi vor fi aprobate de organele statutare ale acestora. În cazul prevederilor ce pot fi aplicate de cãtre toate organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, se va dispune aplicarea lor la nivelul întregii reţele (nu numai la nivelul unora dintre organizaţiile cooperatiste de credit)."
23. Dupã articolul 8^1 se introduc douã noi articole, articolul 8^2 şi articolul 8^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^2. - Instituţiile financiare nebancare vor raporta trimestrial Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere situaţia clasificãrii creditelor şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, prin intermediul formularului prevãzut în anexa nr. 2^1 la prezentele norme metodologice.
Formularul de raportare se va completa avându-se în vedere toate operaţiunile, în toate monedele, evaluate în contravaloare lei.
Formularul va fi transmis Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere în termen de 20 de zile de la încheierea trimestrului pentru care se întocmeşte raportarea.
Art. 8^3. - Instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul general în intervalul 1 ianuarie 2007 - 31 ianuarie 2007 şi care nu şi-au exercitat opţiunea pentru aplicarea prevederilor <>Ordinului guvernatorului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cele înscrise în Registrul general ulterior datei de 31 ianuarie 2007, în cursul anului 2007, vor asigura reflectarea în contabilitate a operaţiunilor privind clasificarea creditelor, respectiv constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, corespunzãtor regulilor statuate prin prezentele norme metodologice, cu menţiunea cã se vor avea în vedere conturile corespunzãtoare prevãzute de <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
24. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Formularele de raportare prevãzute la art. 8 alin. 1 pct. 1 şi 2 şi la art. 8^2 se întocmesc pe baza datelor înscrise în evidenţa contabilã, prelucrate potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, şi se semneazã de cãtre conducãtorul împrumutãtorului şi de cãtre şeful compartimentului financiar-contabil sau de cãtre persoanele împuternicite în acest scop."
25. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a mãsurilor prevãzute în cap. VII «Mãsuri de supraveghere şi sancţiuni» din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 şi la <>art. 52 al titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 266/2006 ."
26. Dupã anexa nr. 2 se introduce o nouã anexã, anexa nr. 2^1, cu urmãtorul conţinut:
"ANEXA Nr. 2

SITUAŢIA
clasificãrii creditelor, precum şi a necesarului de provizioane
specifice de risc de credit la data de [.../.../...]

Denumirea instituţiei financiare nebancare: .............


┌───┬──────────────────────────┬─────────────┬─────────────┬─────┬─────────────┐
│ │ │ Expuneri │ Expuneri │ │Provizioane │
│N │ │ neajustate │ ajustate │ │specifice de │
│r. │ │ din │ din │ │risc de cre- │
│ │ Categoria de │ │ │ │dit necasare │
│c │ clasificare │ │ │ │ pentru │
│r │ ├──────┬──────┼──────┬──────┤ ├──────┬──────┤
│t. │ │prin- │ do- │prin- │ do- │Coef.│prin- │ do- │
│ │ │cipal │banda │cipal │banda │ │cipal │banda │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ A │ B │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6*) │7**) │
├───┴──────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴──────┴─────┴──────┴──────┤
│ - acordate clientelei │
├───┬──────────────────────────┬──────┬──────┬──────┬──────┬─────┬──────┬──────┤
│ 1.│ Standard │ │ │ │ │ 0 │ │ │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ 2.│ In observatie │ │ │ │ │0,05 │ │ │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ 3.│ Substandard │ │ │ │ │0,2 │ │ │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ 4.│ Indoielnic │ │ │ │ │0,5 │ │ │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ 5.│ Pierdere │ │ │ │ │ 1 │ │ │
├───┼──────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┤
│ 6.│ Total │ │ │ │ │ X │ │ │
│ │ (randurile 1 - 5) │ │ │ │ │ │ │ │
└───┴──────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴──────┴─────┴──────┴──────┘

*) col. 3 x col. 5
**) col. 4 x col. 5"



ART. II
(1) Prezenta normã intrã în vigoare în termen de 3 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) <>Normele metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normã, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 12 martie 2007.
Nr. 5.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016