Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA Nr. 3 din 24 ianuarie 1996  privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare a societatilor bancare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA Nr. 3 din 24 ianuarie 1996 privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare a societatilor bancare

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 28 februarie 1996
Avînd în vedere dispoziţiile <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii şi lichidãrii judiciare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995, care de la data aplicãrii (28 august 1995) abroga procedura falimentului din Codul comercial roman,
ţinînd seama ca, în viziunea noii legi, aceasta procedura - conform art. 1-3 - se aplica comercianţilor, persoane fizice şi societãţi comerciale ce nu mai pot face fata datoriilor comerciale, denumiţi debitori, situaţii în care averea lor este destinatã plãţii datoriilor, şi ca încetarea de plati atrage schimbãri profunde în statutul debitorului, în raporturile sale cu creditorii şi partenerii contractuali,
avînd în vedere ca legea instituie doua proceduri distincte:
- procedura reorganizãrii judiciare, avînd ca scop redresarea debitorului şi plata pasivului sau şi
- procedura lichidãrii judiciare, avînd ca scop lichidarea averii debitorului şi plata datoriilor sale,
constatind ca organele care aplica procedura sînt: instanta judecãtoreascã, judecãtorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor şi comitetul creditorilor, fiecare avînd atribuţiile stabilite de lege (art. 4-18) şi ca intreaga procedura de reorganizare şi de lichidare judiciarã este de competenta exclusiva a tribunalului în a cãrui raza de jurisdicţie se afla sediul principal al debitorului,
luind în considerare ca procedura începe pe baza unei cereri introduse la tribunal de cãtre debitor sau de cãtre creditori, ori de cãtre camera de comerţ şi industrie teritorialã (art. 19), iar în continuare se parcurg urmãtoarele faze ale procedurii:
- o prima faza, în care se efectueazã urmãtoarele operaţiuni: desemnarea de cãtre tribunal a judecãtorului-sindic şi, dupã caz, a administratorului sau a lichidatorului, precum şi a persoanelor care sa-l ajute pe judecãtorul-sindic la îndeplinirea îndatoririlor sale; luarea de mãsuri de conservare şi de reintregire a averii debitorului; convocarea adunãrii creditorilor; desemnarea comitetului creditorilor; declararea şi verificarea creanţelor etc. (art. 20-54);
- a doua faza, în care se întocmeşte planul - propus de debitor sau de creditori ori de asociaţi - care, în funcţie de situaţia economicã a debitorului şi de perspectivele sale, va prevedea: fie reorganizarea şi continuarea activitãţii debitorului, fie vînzarea averii debitorului în mod ordonat, parţial sau ca un ansamblu în stare de funcţionare, pentru a obţine o valoare maxima, fie lichidarea judiciarã. Planul se admite de cãtre judecãtorul-sindic, se voteazã de cãtre creditori şi se confirma de cãtre tribunal (art. 55-65);
- a treia faza, în care se realizeazã planul (art. 66-126). Dacã planul de reorganizare se realizeazã, procedura lichidãrii judiciare nu mai are loc, iar dacã nu se realizeazã, se trece la lichidarea judiciarã,
pentru considerentele arãtate şi avînd în vedere abilitarea expresã acordatã în <>art. 10 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã de a elabora norme speciale în cazul fuziunii, dizolvãrii, lichidãrii sau al falimentului societãţilor bancare,

Banca Nationala a României emite prezentele norme.

1. Societãţile bancare, în calitatea lor de societãţi comerciale, sînt supuse procedurii de reorganizare şi lichidare judiciarã, prevãzutã de <>legea nr. 64/1995 , în situaţia în care nu mai pot face fata datoriilor lor comerciale.
Societatea bancarã care nu se afla în încetare de plati, dar cãreia i-a fost retrasã autorizaţia de funcţionare de cãtre Banca Nationala a României - conform prevederilor <>art. 50 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancarã -, va fi supusã procedurii de lichidare pe cale administrativã, prevãzutã de <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale.
Atunci cînd lichidarea judiciarã a unei societãţi bancare a fost admisã de tribunal la cererea debitorului, a unui creditor sau a camerei de comerţ şi industrie teritorialã, Banca Nationala a României va lua mãsuri pentru retragerea autorizaţiei de funcţionare a societãţii bancare.
2. În situaţia aplicãrii de cãtre Banca Nationala a României a sancţiunii de retragere a autorizaţiei de funcţionare a unei societãţi bancare aflate în încetare de plati, aceasta va fi supusã direct procedurii de lichidare judiciarã.
În acest scop, Banca Nationala a României - în calitatea de creditor - va iniţia procedura pe baza unei cereri introduse la tribunalul în a cãrui raza de jurisdicţie se afla sediul principal al societãţii bancare debitoare care, potrivit legii, a încetat plãţile timp de cel puţin 30 de zile şi cãreia i s-a retras autorizaţia de funcţionare.
Dacã tribunalul va solicita o cauţiune, aceasta va fi depusa în termen de 5 zile de la data luãrii acestei mãsuri.
Prin cererea introductivã se va solicita şi notificarea tuturor creditorilor şi debitorului, precum şi a Oficiului Registrului comerţului unde este înmatriculat debitorul, pentru efectuarea menţiunii.
3. În vederea întocmirii raportului asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la încetarea de plati, Banca Nationala a României va pune la dispoziţia judecãtorului-sindic sau a administratorului informaţiile necesare privind acele cauze şi împrejurãri, alte date în legatura cu situaţia debitorului, precum şi informaţii privind eventuala rãspundere a oricãrui administrator, director, cenzor, asociat, salariat sau a altei persoane.
4. În caz de reorganizare sau lichidare judiciarã, Banca Nationala a României va solicita tribunalului numirea unui administrator sau a unor lichidatori, care sa fie persoane calificate şi cu experienta în domeniu, pentru a îndeplini atribuţiile prevãzute de lege.
5. În termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii se va depune declaraţia de creanţe în adunarea creditorilor.
6. Dacã va considera necesar, Banca Nationala a României - prin reprezentantul sau în comitetul creditorilor ori în adunarea creditorilor - va solicita judecãtorului-sindic sa introducã la tribunal acţiunile prevãzute de <>art. 39 şi 40 din Legea nr. 64/1995 , pentru anularea oricãrui act fals sau fraudulos pe care debitorul l-a încheiat în paguba sa în cei 3 ani anteriori înregistrãrii cererii introductive, ori pentru anularea şi recuperarea de la terţi a transferurilor cu titlu gratuit (cu excepţia sponsorizarilor), a operaţiunilor comerciale, în care prestaţia debitorului este în disproportie vãditã fata de cea primitã, a transferurilor de proprietate cãtre un creditor în contul unei datorii anterioare, precum şi privitor la constituirea sau perfectarea unei garanţii legale ori reale în cele 120 de zile anterioare înregistrãrii cererii introductive; de asemenea, operaţiunile comerciale, încheiate în anul anterior înregistrãrii cererii introductive cu un asociat detinind cel puţin 20% din capitalul societãţii bancare, cu un administrator, director sau membru al organelor de supraveghere ale societãţii bancare, cu orice alta persoana fizica ori juridicã, care are o poziţie dominanta asupra debitorului sau activitãţii sale, ori cu un coindivizar asupra unui bun comun.
Dacã judecãtorul-sindic refuza sa introducã acţiunea, se va solicita tribunalului sa autorizeze comitetul creditorilor sau pe administrator sa formuleze astfel de acţiuni.
7. În ceea ce priveşte contractele încheiate de societatea bancarã debitoare care nu au fost executate, în totalitate ori substanţial, de cãtre pãrţile contractante, Banca Nationala a României va analiza oportunitatile şi va solicita judecãtorului-sindic continuarea sau respingerea, dupã caz, a contractelor respective, motivind soluţia aleasã, în condiţiile <>art. 46-52 din Legea nr. 64/1995 .
8. În caz de reorganizare a societãţii bancare debitoare, Banca Nationala a României va verifica planurile de reorganizare propuse, apreciind asupra perspectivelor de redresare, în raport cu mijloacele financiare disponibile, modalitãţile de lichidare a pasivului, nivelul şi perspectivele locurilor de munca, majorarea de capital social, înlocuirea conducãtorilor societãţii bancare debitoare, pentru a vota planul mai favorabil şi care urmeazã a fi confirmat de tribunal în condiţiile <>art. 64 din Legea nr. 64/1995 .
În perioada de redresare, societatea bancarã va fi supravegheatã de Banca Nationala a României, urmãrind ca datele raportate lunar judecãtorului-sindic, potrivit <>art. 70 din Legea nr. 64/1995 , sa corespundã situaţiei financiare a averii societãţii bancare debitoare.
Dacã se vor constata pierderi, se va solicita tribunalului suspendarea continuãrii activitãţii şi declararea procedurii de lichidare judiciarã.
Actele societãţii bancare debitoare vor purta menţiunea "societate bancarã în reorganizare judiciarã".
9. Dacã societatea bancarã debitoare nu solicita ori nu se admite reorganizarea judiciarã, se declanseaza procedura de lichidare judiciarã, situaţie în care i se ridica dreptul de a-şi conduce activitatea, de a-şi administra bunurile ori de a dispune de acestea şi vor fi numiţi unul sau mai mulţi lichidatori care sa-l ajute pe judecãtorul-sindic.
Banca Nationala a României va solicita judecãtorului-sindic sa sigileze şi sa inventarieze bunurile societãţii bancare debitoare, sa stabileascã masa pasiva şi sa verifice creanţele creditorilor şi întocmirea tabelului obligaţiilor.
Actele societãţii bancare debitoare vor purta menţiunea "societate bancarã în lichidare judiciarã".
Începînd cu data de la care tribunalul a dispus începerea lichidãrii judiciare se va suspenda plata pasivelor de orice natura ale societãţii bancare în scopul apãrãrii intereselor creditorilor, fiind admise plati de sume pentru cheltuielile strict necesare procesului de lichidare a societãţilor bancare. De la aceeaşi data se aplica prevederile secţiunii a 6-a din <>Legea nr. 64/1995 .
Lichidatorii vor solicita situaţia conturilor contabile la zi, iar în cazul în care aceasta nu poate fi obţinutã vor cere judecãtorului-sindic numirea de experţi contabili potrivit prevederilor <>art. 83 din Legea nr. 64/1995 , care sa aducã la zi evidenta contabila şi sa întocmeascã balanţa de verificare a conturilor şi, dupã caz, bilanţul şi contul de profit şi pierderi.
Banca Nationala a României va solicita judecãtorului-sindic sa încunoştiinţeze societãţile bancare la care societatea bancarã supusã lichidãrii are conturi de corespondent asupra mãsurii blocarii disponibilitãţilor din aceste conturi şi sa dispunã blocarea lor. Lichidatorii vor urmãri ca societãţile bancare corespondente sa bonifice dobinzile la disponibilitati potrivit convenţiilor încheiate şi sa le elibereze la distribuirea finala a fondurilor.
Disponibilitãţile în valuta existente în conturile deschise la societãţi bancare, persoane juridice strãine, vor fi transferate în conturile unei societãţi bancare româneşti de prim-rang, recomandatã de Banca Nationala a României, care le va elibera, la distribuirea finala a fondurilor, din averea debitorului, potrivit <>art. 115 din Legea nr. 64/1995 .
Vînzarea bunurilor şi stringerea celorlalte venituri ale debitorilor se vor face în condiţiile <>art. 80 şi 98-104 din Legea nr. 64/1995 .
În situaţia în care societatea bancarã în lichidare este beneficiara a fondului de asigurare a depozitelor bãneşti ale persoanelor fizice, constituit potrivit prevederilor <>art. 37 din Legea nr. 33/1991 , poate efectua plati cãtre persoanele fizice pentru restituirea depozitelor bãneşti constituite de acestea chiar în perioada de lichidare. Plata acestor depozite bãneşti se face cu înştiinţarea prealabilã a judecãtorului-sindic şi numai în limita sumelor puse la dispoziţie de fondul de asigurare a depozitelor bãneşti, potrivit clauzelor din acordul de aderare la fond şi normelor de funcţionare a fondului.
Nu se efectueazã restituiri ale depozitelor bãneşti persoanelor fizice atunci cînd aceste depozite au devenit garanţii sub orice forma ale unor credite luate, personal, de deponenti sau de cãtre terţi.
10. Banca Nationala a României va sprijini pe lichidatori sa ia mãsurile necesare pentru realizarea activelor societãţii bancare în lichidare, avînd în vedere ca operaţiunile active constau în credite pe termen scurt, mediu şi lung acordate clienţilor societãţii bancare, fonduri în lei şi în valuta plasate pe piata interbancara interna şi internationala, titluri de stat şi alte valori mobiliare achiziţionate de societatea bancarã.
În acest scop se vor elabora liste în care se vor înscrie debitorii beneficiari de credite, cu indicarea sumelor datorate din capital şi din dobinzi, precum şi scadenta creditelor.
Banca Nationala a României va solicita judecãtorului-sindic sa remitã fiecãrui debitor o notificare prin care va fi somat sa ramburseze sumele la scadenta, precum şi dobinzile aferente asa cum rezulta din contractul de credit, cu indicarea contului.
Lichidatorii, cu acordul clienţilor, pot solicita altor societãţi bancare sa preia unele credite pe termen scurt, mediu sau lung, acordate de cãtre societatea bancarã în lichidare, urmãrind încasarea dobinzilor la zi de la clienţii respectivi şi a sumelor reprezentind cuantumul creditului de la societatea bancarã ce îşi va da acordul sa efectueze o astfel de operaţiune.
Lichidatorii pot solicita clienţilor societãţii bancare, în cazul în care aceştia sînt de acord, rambursarea cu anticipatie a creditelor primite de la societatea bancarã în lichidare.
11. În cazul societãţilor bancare care au sucursale, filiale şi agenţii, lichidatorii vor prezenta, spre a decide, judecãtorului-sindic, necesarul de personal care urmeazã sa gestioneze realizarea activului unitãţilor societãţilor bancare respective în perioada de lichidare şi vor comunica acestor unitãţi indicatorii şi situaţiile ce urmeazã a fi raportate comisiei de lichidare de la sediul central, precum şi periodicitatea raportarii.
Din momentul în care tribunalul a dispus începerea lichidãrii judiciare a societãţii bancare este interzisã efectuarea de cãtre aceasta a oricãrei operaţiuni de acordare de credite, de plasare de fonduri pe piata interbancara, de cumpãrãri de titluri, obligaţiuni sau alte valori mobiliare, emiterea de garanţii sau alte operaţiuni care angajeazã utilizarea de fonduri. Se blocheaza, de asemenea, acordarea de credite în cadrul liniilor deja deschise dar neutilizate sau utilizate parţial.
12. În scopul realizãrii, în cît mai bune condiţii, a activului societãţii bancare, lichidatorii vor propune judecãtorului-sindic mãsuri pentru ca în perioada lichidãrii sa se continue activitatea societãţii bancare în lichidare cu privire la încasarea garanţiilor primite de societatea bancarã de la alte societãţi bancare sau nebancare, precum şi de la persoane private în cazurile în care debitorii nu ramburseazã creditele ajunse la scadenta.
În cazul în care în perioada de realizare a activului societãţii bancare se ivesc situaţii în care unii debitori nu plãtesc dobinzile la termen sau nu achitã ratele scadente la creditele primite, Banca Nationala a României va solicita lichidatorilor sa întreprindã mãsurile necesare pentru executarea silitã a averii debitorilor societãţii bancare, potrivit prevederilor Codului de procedura civilã cu privire la executarea silitã, sau sa ceara tribunalului lichidarea judiciarã a debitorilor respectivi.
13. Banca Nationala a României - prin reprezentanţii sãi - va urmãri distribuirea sumelor rãmase în urma lichidãrii judiciare, în condiţiile <>art. 105-115 din Legea nr. 64/1995 .
14. Banca Nationala a României va putea solicita tribunalului ca o parte din pasivul societãţii bancare în lichidare judiciarã sa fie suportatã de cãtre membrii organelor de conducere - administratori, directori, cenzori - culpabili de faptele prevãzute de art. 123 lit. a) - g) din lege.
Dacã faptele sãvîrşite de membrii organelor de conducere constituie infracţiuni, vor fi sesizate organele de cercetare penalã.
15. Persoanele culpabile de ajungerea societãţii bancare în lichidare judiciarã vor fi înscrise într-un registru special pentru a nu li se mai permite sa aibã calitatea de membru fondator şi de administrator în alte societãţi bancare.
16. Prezentele norme vor fi respectate şi de cãtre societãţile bancare care solicita ori participa - în calitate de societãţi bancare creditoare - la procedura de reorganizare şi lichidare judiciarã a altei societãţi bancare.
17. Prezentele norme intra în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
AL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISARESCU,
guvernator
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016