Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>art. 25 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, în temeiul dispoziţiilor <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, Banca Naţionalã a României emite prezenta normã. ART. I <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Primele trei rânduri din cadrul listei de conturi, prevãzutã la articolul 1 litera e) punctul 2.1.1, vor avea urmãtorul cuprins: "20111 - Scont şi operaţiuni asimilate (extras*1) ) 20112 - Factoring (extras*1) ) 20119 - Alte creanţe comerciale (extras*1) )"_________ *1) Extrasul nu va conţine operaţiunile fãrã regres, acestea nefiind asimilabile, pentru scopurile aplicãrii prezentelor norme metodologice, operaţiunilor de creditare. 2. Punctul 1 al articolului 1 litera g) va avea urmãtorul cuprins: "1. garanţii personale - se referã la garanţii furnizate de terţi (de exemplu: cauţiunea, avalul etc.) şi, în funcţie de caracteristicile pe care le prezintã, pot fi încadrate dupã cum urmeazã: a) garanţie expresã - protecţia furnizatã de garanţie este legatã în mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel încât gradul de acoperire al protecţiei este clar definit şi nu poate fi pus la îndoialã; b) garanţie irevocabilã - în afara nerespectãrii de cãtre cumpãrãtorul protecţiei a obligaţiei de a plãti la scadenţã costul protecţiei, contractul prin care este furnizatã protecţia nu conţine nicio clauzã care ar putea sã permitã furnizorului protecţiei sã anuleze unilateral garanţia sau ar putea sã conducã la creşterea costului efectiv al garanţiei; c) garanţie necondiţionatã - contractul prin care este furnizatã protecţia nu conţine nicio clauzã asupra cãreia cumpãrãtorul protecţiei (instituţia de credit) nu deţine controlul, care sã îl împiedice pe garant sã fie obligat sã plãteascã în termen de maximum 15 zile calendaristice, în cazul în care obligatul principal nu achitã la termen plata scadentã/plãţile scadente." 3. Alineatul 3 al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins: "Orice garanţie realã, cu excepţia gajului general, a garanţiilor constituite asupra bunurilor viitoare*2) şi a garanţiilor reale prevãzute în anexa nr. 1, va putea fi luatã în considerare pentru deducere din expunerea instituţiei de credit faţã de entitatea de risc, la valoarea sa justã. În sensul prezentelor norme metodologice, valoarea justã reprezintã suma la care poate fi tranzacţionat un activ, de bunãvoie, între pãrţi aflate în cunoştinţã de cauzã, în cadrul unei tranzacţii în care preţul este determinat obiectiv. În acest scop, instituţiile de credit vor putea lua în considerare numai acele garanţii reale pentru care acestea pot determina valoarea justã pe bazã de metodologii proprii*3) prevãzute în cadrul normelor interne."_________ *2) Garanţiile pe bunuri viitoare nu produc efecte decât din momentul în care debitorul obţine proprietatea asupra bunurilor şi, în consecinţã, nu vor fi luate în considerare ca diminuatoare de risc de credit în cadrul metodologiei de clasificare şi provizionare. Cu titlu de exemplu, pot fi menţionate: garanţii reprezentate de cesionarea despãgubirilor din poliţe de asigurare care au ca obiect acoperirea riscului de credit, a despãgubirilor din poliţe de asigurare de viaţã; garanţii reprezentate de cesionarea încasãrilor viitoare. *3) Întrucât valoarea justã este o categorie definitã şi reglementatã în cadrul Standardelor internaţionale de raportare financiarã (IFRS), la elaborarea metodologiilor pentru determinarea valorii juste a garanţiilor reale primite, instituţiile de credit vor avea în vedere standardele contabile menţionate. 4. La articolul 3, dupã ultimul alineat se introduc douã noi alineate, cu urmãtorul cuprins: "În ceea ce priveşte garanţiile exprese, irevocabile şi necondiţionate acordate de fondurile de garantare a creditelor (FGC) din România prin intermedierea resurselor alocate în acest sens de autoritãţile centrale şi pentru care acestea îşi asumã rãspunderea, garanţiile respective pot fi considerate garanţii exprese, irevocabile şi necondiţionate emise de stat*4), dacã:_________ *4) Garanţiile exprese, irevocabile şi necondiţionate emise de stat au, potrivit anexei nr. 1, un coeficient de deducere de maximum 1. a) fondurile alocate sunt efectiv transferate FGC de autoritãţile centrale; şi b) FGC demonstreazã instituţiei de credit cã dispun de o gestiune care sã evidenţieze distinct respectivele fonduri, iar acestea sunt utilizate doar pentru garantarea riscurilor aferente. Dispoziţiile alineatului precedent se vor aplica numai în condiţiile în care instituţiile de credit dispun de documentaţia care sã ateste îndeplinirea cerinţelor prevãzute." 5. Tabelul din anexa nr. 1 se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: a) capul tabelului va avea urmãtorul cuprins:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Coeficientul maxim pentru deducere din
Tipul de garanţie expunerea instituţiei de credit faţã de
entitatea de risc*)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
______ *) Coeficientul exact, pentru fiecare caz, se stabileşte de instituţiile de credit prin norme interne. b) la sfârşitul tabelului se adaugã un rând cu urmãtorul cuprins:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Garanţii personale exprese, irevocabile 0,5
şi necondiţionate emise de fondurile
de garantare a creditelor (FGC) din
România
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ART. II La aplicarea prevederilor prezentei norme, se va ţine cont de urmãtoarele dispoziţii tranzitorii: - prevederile propoziţiei a treia din cadrul art. I pct. 3 se vor aplica începând cu operaţiunea de clasificare şi provizionare aferentã datei de 30 septembrie 2006; - prevederile art. I pct. 5 se vor aplica de la data obţinerii aprobãrii din partea Bãncii Naţionale a României în conformitate cu prevederile <>art. 5 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. III <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile aduse prin prezenta normã, vor fi republicate, dându-se textelor o nouã numerotare. p. Preşedintele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, Florin Georgescu Bucureşti, 29 iunie 2006. Nr. 11. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.