Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA METODOLOGICA din 21 martie 2003  privind finantarea, raportarea si controlul indicatorilor specifici prevazuti in programele, respectiv subprogramele de sanatate in anul 2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA METODOLOGICA din 21 martie 2003 privind finantarea, raportarea si controlul indicatorilor specifici prevazuti in programele, respectiv subprogramele de sanatate in anul 2003

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 242 bis din 9 aprilie 2003

I. Finanţarea programelor, respectiv subprogramelor de sãnãtate
1. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei proiecteazã, implementeaza, coordoneazã şi finanţeazã programe, respectiv subprograme de sãnãtate, în scopul realizãrii politicii de sãnãtate publica.
2. Institutele medicale sau alte unitãţi sanitare desemnate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pot coordona şi finanta subprograme sau acţiuni de sãnãtate.
3. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei poate contracta, în sistem direct, cu unitãţile din coordonarea sau de sub autoritatea sa, realizarea unor studii şi activitãţi de formare a personalului medical, campanii de informare, educare, comunicare (IEC) şi alte activitãţi aferente programelor de sãnãtate.
4. Sumele alocate pentru subprogramele de sãnãtate se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unitãţilor sanitare, se aproba odatã cu acestea şi se utilizeazã potrivit destinaţiilor stabilite. Ordonatorii secundari şi terţiari evidenţiazã sumele alocate pe subdiviziunile clasificatiei bugetare atât în plan cat şi în execuţie.
5. Din sumele aprobate în bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei pentru finanţarea programelor, respectiv subprogramelor de sãnãtate se pot efectua cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi servicii şi cheltuieli de capital, cu respectarea prevederilor legale, avându-se în vedere urmãtoarele precizãri:
a) în sumele prevãzute la subprogramele care se executa prin unitãţi finanţate integral de la bugetul de stat de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se cuprind medicamente şi materiale sanitare, materiale şi prestãri servicii cu caracter funcţional, obiecte de inventar şi de mica valoare sau scurta durata şi echipament, reparaţii curente, reparaţii capitale, cãrţi şi publicaţii, alte cheltuieli.
Cheltuielile de întreţinere şi gospodãrire ale unitãţilor sanitare sunt incluse în "Programul comunitar de sãnãtate publica".
Cheltuielile pentru inspectiile sanitare de stat sunt cuprinse în "Programul comunitar de sãnãtate publica" şi "Programul de sãnãtate a copilului şi familiei".
b) Sumele aferente procurãrii vaccinurilor prin licitaţie la nivel naţional sunt cuprinse în "Programul comunitar de sãnãtate publica" subprogramul "Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile", în bugetele Institutului de Sãnãtate Publica Bucureşti şi Institutului de Pneumoftiziologie "Prof. dr. Marius Nasta" (pentru vaccinul BCG).
c) Sumele necesare efectuãrii unor teste de diagnostic care nu pot fi fãcute în laboratoarele obişnuite şi a testelor de confirmare a diagnosticului pentru care Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie "Cantacuzino" Bucureşti este furnizor unic, sunt prevãzute în bugetele direcţiilor teritoriale de sãnãtate publica şi se utilizeazã pe baza de contract încheiat între acestea şi institut.
d) Laptele praf ce se acorda gratuit în cadrul programului "Sãnãtatea copilului şi familiei" se achiziţioneazã şi se distribuie în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 321/2001 privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copiii cu varste cuprinse între 0-12 luni, publicatã în Monitorul Oficial nr. 341/27.06.2001 şi Ordinul comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi ministrului administraţiei publice nr. 449/410/2001 de aprobare a Normelor metodologice privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copiii cu varste cuprinse între 0-12 luni.
e) Finanţarea subprogramelor de sãnãtate de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se face, lunar, pe total titlu, pe baza cererilor justificate ale ordonatorilor de credite, în raport cu gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior şi în limita bugetului aprobat.
f) Finanţarea subprogramelor de sãnãtate de la titlul 38 "Transferuri" se face, lunar, pe baza cererilor justificate ale ordonatorilor de credite şi în limita bugetului aprobat.
g) Din sumele aprobate subprogramelor de sãnãtate la titlul 38 "Transferuri" art. 40 alin. 44 "Programe de sãnãtate", realizate prin unitãţile sanitare finanţate integral din venituri proprii, conform legii, se asigura cheltuielile de personal pentru personalul angajat cu contract individual pe durata determinata cu norma intreaga sau cu fracţiune de norma, în condiţiile legii, cheltuielile materiale şi servicii de capital (cu aprobarea direcţiei coordonatoare), cu obligaţia utilizãrii sumelor respective numai pentru realizarea activitãţilor subprogramelor de sãnãtate pentru care au fost alocate şi pentru care acestea sunt responsabile. Ocuparea posturilor se face cu aprobarea direcţiei de sãnãtate publica sau Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, dupã caz.
6. În cadrul subprogramului "Reabilitarea serviciilor de urgenta prespitaliceasca" se cuprind şi cheltuielile aferente organizãrii transportului în cazuri speciale şi cu aeronave, cu aprobarea Direcţiei generale de asistenta medicalã şi programe.
7. În cadrul "Programului de sãnãtate a copilului şi familiei", pentru prevenirea intarzierilor în dezvoltarea neuropsihica a copiilor diagnosticati cu fenilcetonurie, a malnutritiei la copiii prematuri, a profilaxiei diareei cronice, a malnutritiei şi profilaxiei rahitismului, unitãţile sanitare prin care se deruleazã aceste intervenţii/obiective, pot achizitiona, în condiţiile respectãrii reglementãrilor privind achiziţiile publice, tipurile adecvate de lapte praf, respectiv: lapte fãrã fenilalanina, lapte fãrã lactoza, lapte destinat copiilor prematuri.
8. a) Sumele aferente contractelor de achiziţii publice prin licitaţie la nivel naţional a medicamentelor şi materialelor sanitare specifice, necesare subprogramelor de sãnãtate, încheiate şi derulate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, precum şi cele aferente subprogramelor pentru care nu se organizeazã astfel de licitaţii alocarea fãcându-se pe baza de contracte distincte încheiate între casele de asigurãri de sãnãtate şi unitãţile sanitare, se evidenţiazã în bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate la capitolul 62.16 "Servicii medicale şi medicamente" titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" art. 25 "Cheltuieli materiale şi prestãri servicii cu caracter medical", în cadrul bugetului aprobat.
b) Sumele alocate sunt destinate asigurãrii, în spital şi în ambulatoriu, a unor medicamente şi materiale sanitare specifice unor boli cu consecinţe grave asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei.
c) Sumele aferente fiecãrui subprogram sunt stabilite de casele de asigurãri de sãnãtate în funcţie de numãrul de bolnavi şi costul mediu pe bolnav şi sunt cuprinse în contractele încheiate, distinct, cu unitãţile prestatoare de servicii medicale implicate, prevãzute în anexa nr. 2 la ordin.
d) Sumele destinate finanţãrii subprogramelor de sãnãtate cuprinse în contracte vor fi defalcate pentru procurarea medicamentelor sau materialelor sanitare ce se acorda în spital şi respectiv în ambulatoriu, de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate în colaborare cu coordonatorii locali de programe de sãnãtate.
e) Medicamentele ce se acorda în ambulatoriu în cadrul subprogramelor de sãnãtate se asigura prin farmaciile aparţinând unitãţilor sanitare prin care se deruleazã subprogramul.
f) Unitatea prestatoare de servicii medicale prezintã caselor de asigurãri de sãnãtate, în primele 5 zile ale lunii în curs, decontul pentru luna precedenta cuprinzând numãrul de bolnavi trataţi, costul mediu pe bolnav, sumele achitate, conform copiei ordinului de plata (cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice aprovizionate pentru luna precedenta, precum şi cererea justificativã însoţitã de copia de pe factura emisã de furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
g) Casele de asigurãri de sãnãtate vor analiza indicatorii prezentaţi în decont şi gradul de utilizare a resurselor puse la dispoziţie anterior şi vor deconta, în limita sumei prevãzute în contract, în termen de 5 zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea prestatoare de servicii medicale pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna curenta în cadrul subprogramelor de sãnãtate.
h) Neprezentarea documentelor prevãzute la lit. f) de cãtre unitãţile prestatoare de servicii medicale atrage dupã sine sistarea finanţãrii.
i) Nerespectarea clauzelor contractuale, în sensul utilizãrii fondurilor pentru alte destinaţii sau neraportarea indicatorilor stabiliţi, atrage dupã sine rezilierea contractului respectiv.
j) Situaţiile prevãzute la lit. h) şi i) vor fi aduse la cunostinta Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei de cãtre organele constatatoare, în termen de 48 de ore de la data constatãrii.
9. Sursele de finanţare a programelor, respectiv subprogramelor de sãnãtate pot fi completate, potrivit legii, cu donaţii şi sponsorizãri.

II. Raportarea indicatorilor din subprogramele de sãnãtate şi responsabilitãţile specifice în derularea acestora

10. a) Indicatorii fizici şi de eficienta prevãzuţi în subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei se monitorizeazã pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitãţilor sanitare, al direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Indicatorii se transmit direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei (pe formularele de raportare elaborate de acestea) pentru centralizare, analiza şi luare de mãsuri şi vor sta la baza raportarilor trimestriale şi anuale efectuate de acestea pe formularele anexa la Situaţia financiarã. Indicatorii de rezultat se vor raporta anual, direcţiilor coordonatoare din minister pentru analiza şi centralizare şi vor sta la baza stabilirii indicatorilor de rezultat pe total program.
b) Raportarea indicatorilor fizici şi de eficienta prevãzuţi în subprograme se face trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual pentru indicatorii de rezultat, de cãtre coordonatorii locali de programe, utilizându-se modalitãţile de raportare (suport de hârtie, magnetic, etc.) convenite cu direcţiile coordonatoare din minister.
c) Indicatorii fizici şi de eficienta corespunzatori subprogramelor de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate se transmit caselor de asigurãri de sãnãtate şi Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate în vederea analizei acestora.
d) Casele de asigurãri de sãnãtate transmit Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, pana la data de 15 a lunii urmãtoare pentru care se face raportarea, sumele alocate de acestea pentru fiecare subprogram de sãnãtate, sumele utilizate de cãtre unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã aceste subprograme precum şi indicatorii fizici (în baza evidentei nominale) şi de eficienta, conform anexei nr. 3 la prezentul ordin.
11. Costul mediu/indicator fizic se calculeazã ca raport între suma cheltuitã pentru acţiunea respectiva şi numãrul de indicatori fizici realizaţi. În cazul în care, au fost finanţate şi alte acţiuni pentru care nu au fost stabiliţi indicatori fizici sau au fost efectuate cheltuieli de capital acestea vor fi evidentiate distinct, indicandu-se costul pe fiecare acţiune sau aparat. Costul mediu/bolnav tratat şi costul mediu/cura (tip de terapie, şedinţa, intervenţie) se calculeazã ca raport între suma utilizata şi numãrul de bolnavi trataţi, respectiv numãrul de cure realizate (tip terapie, şedinţa, intervenţie).
12. La finele anului, nivelul costurilor medii realizate va sta la baza unor analize comparative atât cu nivelul indicatorilor prevãzut a se realiza cat şi cu cel realizat pe unitãţi.
13. Unitãţile sanitare care deruleazã subprograme de sãnãtate au obligaţia de a raporta, pana la data de 10 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului, direcţiilor de sãnãtate publica sau Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, dupã caz, indicatorii fizici şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora. Dupã centralizare, direcţiile de sãnãtate publica îi remit direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, pana la data de 20 a primei luni din trimestrul urmãtor şi pana la 31 ianuarie 2004, pentru indicatorii ce se raporteazã anual.
14. În termen de 15 zile de la primirea datelor anuale, direcţiile coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei centralizeazã şi analizeazã indicatorii raportati, pe judeţe, stabilind nivelul indicatorilor de rezultate, pe total program.
15. Rezultatele analizelor însoţite, dupã caz, de propuneri de imbunatatire a activitãţilor de elaborare, finanţare şi raportare a indicatorilor prevãzuţi în programele de sãnãtate vor fi prezentate conducerii Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei pana la finele lunii februarie 2004.
16. a) Unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã subprograme de sãnãtate finanţate de casele de asigurãri de sãnãtate transmit acestora raportari lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale, privind sumele utilizate pe fiecare subprogram precum şi indicatorii realizaţi, conform prevederilor pct. 8 lit. f). Indicatorii prevãzuţi în anexa nr. 3 la ordin se raporteazã pana la data de 10 a lunii urmãtoare perioadei pentru care se face raportarea.
b) Unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã subprograme de sãnãtate au obligaţia organizãrii evidentei nominale (sau pe cod numeric personal) a bolnavilor care beneficiazã de medicamente sau materiale specifice prescrise în cadrul subprogramelor. Aceasta evidenta va fi pusã la dispoziţia caselor de asigurãri de sãnãtate, lunar, pana la data de 10 a lunii urmãtoare încheierii perioadei pentru care se face raportarea.
17. Lunar, direcţiile de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate care au repartizate sarcini privind programele de sãnãtate, analizeazã pe fiecare subprogram în parte şi pe judeţe sumele alocate şi gradul de utilizare a fondurilor la nivelul unitãţilor prestatoare de servicii medicale, precum şi indicatorii fizici şi de eficienta realizaţi.
18. Responsabilitãţile specifice în derularea programelor de sãnãtate sunt:
a) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, prin Direcţia generalã a bugetului, asigura fondurile pentru finanţarea programelor, respectiv subprogramelor de la bugetul de stat.
b) Coordonatorii nationali şi direcţiile de sãnãtate publica, în calitate de coordonatori locali, rãspund de utilizarea fondurilor alocate pentru desfãşurarea programelor, respectiv subprogramelor de sãnãtate, organizarea activitãţilor specifice prin compartimentele de specialitate şi instituţiile cu rol în realizarea subprogramului, raportarea, analiza şi controlul indicatorilor fizici, de eficienta şi de rezultate.
c) Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi casele de asigurãri de sãnãtate rãspund de asigurarea, urmãrirea şi controlul utilizãrii fondurilor alocate pentru derularea programelor de sãnãtate, monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienta.
d) Medicii din cadrul unitãţilor sanitare cu responsabilitãţi în realizarea subprogramului, în calitate de coordonatori locali:
- rãspund de utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor;
- dispun mãsurile necesare aplicãrii metodologiei de program în vederea asigurãrii îndeplinirii obiectivelor prevãzute;
- rãspund de organizarea, monitorizarea şi buna desfãşurare a activitãţilor medicale din cadrul subprogramului de sãnãtate;
- rãspund de raportarea la timp a datelor cãtre direcţiile de sãnãtate publica şi casele de asigurãri de sãnãtate;
- evalueaza impactul asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei cuprinsã în subprogramele de sãnãtate.
e) Contabilul şef (directorul economic) al unitãţii sanitare rãspunde de modul de organizare a contabilitãţii, a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinaţiilor aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, de exactitatea şi realitatea datelor raportate direcţiilor de sãnãtate publica şi caselor de asigurãri de sãnãtate.

III. Controlul raportarii indicatorilor prevãzuţi în programele, respectiv subprogramele de sãnãtate

19. Indicatorii prevãzuţi în programele aprobate prin bugetul de stat sunt supuşi controlului ce se efectueazã de cãtre organele abilitate.
20. Controlul raportarii indicatorilor din subprogramele de sãnãtate se realizeazã astfel:
a) Pentru subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat, trimestrial, de cãtre coordonatorii locali, respectiv direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru instituţiile sanitare care deruleazã subprograme şi de cãtre coordonatorii nationali, direcţiile coordonatoare din minister, prin sondaj.
b) Pentru subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, trimestrial, la unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã aceste subprograme.
21. Controlul indicatorilor din subprogramele de sãnãtate va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) încadrarea în bugetul aprobat precum şi mãsura în care fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite şi au servit la realizarea obiectivelor propuse în programul sau subprogramul de sãnãtate respectiv;
b) respectarea de cãtre persoanele implicate a responsabilitãţilor legate de derularea subprogramelor de sãnãtate;
c) realitatea indicatorilor raportati;
d) acuratetea şi validitatea datelor colectate;
e) eventuale obstacole sau disfunctionalitati în derularea programului sau subprogramului de sãnãtate.
22. În urma fiecãrui control se va întocmi un raport care va fi discutat cu persoanele responsabile în derularea subprogramelor respective, în vederea remedierii eventualelor disfunctionalitati, urmând ca, în termen de 30 de zile, sa se stabileascã rezultatele finale ale controlului. În cazul în care, direcţia de sãnãtate publica sau casa de asigurãri de sãnãtate, dupã caz, identifica probleme ce nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise spre soluţionare direcţiilor coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei sau Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
Pentru anul 2003, controlul anual se va efectua pana la data de 15 februarie 2004.



─────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016