Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA*) din 30 mai 2003  privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii aplicate activitatilor de punere in functiune a instalatiilor nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA*) din 30 mai 2003 privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii aplicate activitatilor de punere in functiune a instalatiilor nucleare

EMITENT: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 681 bis din 26 septembrie 2003
-------------
*) Aprobata de Ordinul 73 din 30 mai 2003, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 681 bis din 26 septembrie 2003


CAP. I
GENERALITATI

Scop
ART. 1
(1) Prezentele norme sunt emise in conformitate cu prevederile <>Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a stabili cerintele specifice pentru sistemul de management al calitatii aplicat activitatilor de punere in functiune a instalatiilor nucleare.
(2) Prezentele norme fac parte din normele privind sistemele de management al calitatii aplicate instalatiilor nucleare.
Domeniu de aplicabilitate
ART. 2
Prezentele norme se aplica activitatilor de punere in functiune:
a) a instalatiilor nucleare;
b) a structurilor, sistemelor, echipamentelor, componentelor, clasificate ca importante pentru securitatea nucleara, destinate instalatiilor nucleare.
Definitii
ART. 3
Definitiile din <>Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, cu modificarile si completarile ulterioare si din normele privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare, se aplica si prezentelor norme.

CAP. II
MANAGEMENTUL SISTEMULUI

Cerinte pentru sistemul de management al calitatii
ART. 4
Organizatia responsabila pentru punerea in functiune care desfasoara activitatea de punere in functiune trebuie sa instituie, dezvolte si mentina un sistem de management al calitatii care indeplineste:
a) cerintele prevazute in normele privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare;
b) cerintele specifice din prezentele norme.
ART. 5
Activitatile enumerate la art. 2 nu pot fi desfasurate de organizatiile responsabile decat in cazul in care sistemele de management al calitatii ale acestora sunt autorizate de CNCAN pentru activitatea respectiva, in conformitate cu normele privind autorizarea sistemelor de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
Sistemul de management al calitatii
ART. 6
Organizatia responsabila pentru punerea in functiune trebuie sa dezvolte si sa implementeze un sistem de management al calitatii care sa includa toate mijloacele generale de conducere, realizare si evaluare a activitatii de punere in functiune.
ART. 7
Sistemul de management al calitatii al organizatiei responsabile pentru punere in functiune trebuie sa se integreze in sistemul de management al calitatii al detinatorului instalatiei nucleare atunci cand organizatia responsabila pentru punere in functiune face parte din structura acestuia.
ART. 8
Manualul calitatii, care descrie sistemul de management al calitatii aplicabil activitatilor de punere in functiune, trebuie elaborat de organizatia pentru punere in functiune in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare, supus acceptarii detinatorului si aprobarii CNCAN.
Politica calitatii
ART. 9
Conducerea organizatiei responsabile pentru punerea in functiune trebuie sa emita in scris politica de calitate referitoare la activitatea de punere in functiune, in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
Aplicarea gradata
ART. 10
Sistemul de management al calitatii trebuie aplicat gradat in functie de importanta pentru securitatea nucleara a structurilor, sistemelor, echipamentelor, componentelor puse in functiune, in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
ART. 11
Gradarea trebuie aplicata pentru urmatoarele componente ale sistemului de management al calitatii:
a) verificarea independenta la preluarea activitatilor de constructii-montaj;
b) amploarea fazelor si integrarii testelor;
c) testarea componentelor individuale;
d) detalierea analizelor privind testele de punere in functiune;
e) cerintele privind inregistrarile testelor de punere in functiune;
f) raportarea neconformitatilor catre proiectant;
g) cerintele de calibrare a echipamentelor montate;
h) cantitatea si gradul de detaliere al documentelor de punere in functiune
i) audit si supraveghere.
Organizare si responsabilitati
ART. 12
Organizarea desfasurarii activitatilor de punere in functiune trebuie sa fie documentata in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare. Aceste documente trebuie sa descrie urmatoarele:
a) structura organizatorica;
b) responsabilitatile functiilor implicate;
c) nivelurile de autoritate;
d) interfetele interne si externe.
ART. 13
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa desemneze o persoana responsabila pentru activitatile de punere in functiune.
(2) Persoana desemnata trebuie sa dispuna de resursele necesare pentru indeplinirea responsabilitatii.
(3) Trebuie stabilit un grup responsabil pentru punerea in functiune, constituit din echipe diferite carora li se atribuie responsabilitati pentru realizarea activitatilor specifice de punere in functiune, avand autoritatea de a opera structurile, sistemele, echipamentele si componentele.
(4) Pentru fiecare din aceste activitati, trebuie identificat personalul desemnat cu autoritate corespunzatoare pentru realizarea si documentarea activitatii.
ART. 14
Organizatia responsabila pentru punerea in functiune trebuie sa nominalizeze persoana din conducerea organizatiei care are sarcina proiectarii, dezvoltarii si intretinerii sistemului de management al calitatii si a monitorizarii stadiului implementarii. Aceasta trebuie sa indeplineasca cerintele normelor referentiale la art. 4, lit. a).
ART. 15
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca cerinte pentru separarea intre activitatile de executie, verificare si audit.
(2) Aceasta separare trebuie sa asigure ca nici o persoana nu poate executa simultan mai mult de una din aceste activitati.
ART. 16
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca entitatea organizatorica responsabila pentru evaluarea independenta a sistemului de management al calitatii care sa indeplineasca cerintele normelor referentiale la art. 4, lit. a).
Pregatirea si calificarea personalului
ART. 17
Personalul implicat in activitatile de punere in functiune trebuie sa detina pregatirea, calificarea si competenta adecvata pentru a-si exercita sarcinile desemnate si sa inteleaga consecintele activitatilor desfasurate privind securitatea nucleara.
ART. 18
Programul de pregatire a personalului trebuie sa asigure atingerea si mentinerea performantelor personalului, necesare desfasurarii activitatilor de punere in functiune.
ART. 19
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca si sa documenteze nivelul de calificare pentru toate persoanele implicate in activitatile de executie, verificare si audit si sa se asigure ca activitatile sunt executate de catre personal calificat.
ART. 20
(1) Criteriile de calificare pentru personalul tehnic implicat in activitatile de punere in functiune trebuie sa fie stabilite in baza nivelurilor de competenta cerute pentru activitatile care urmeaza sa se desfasoare.
(2) Aceste criterii trebuie sa includa definirea pregatirii minime, experientei, instruirii initiale si cerintelor continue de instruire.
ART. 21
Trebuie emise si pastrate inregistrari privind calificarea personalului.
Obligatiile si raspunderea individuala
ART. 22
Conducerea organizatiei responsabile pentru punere in functiune trebuie sa se asigure ca:
a) rezultatele asteptate sa fie definite si comunicate;
b) rezultatele efective sa fie masurate si comparate cu rezultatele asteptate.
ART. 23
(1) Personalul entitatii organizatorice responsabile pentru evaluarea independenta a sistemului de management al calitatii pentru punere in functiune trebuie sa detina suficienta autoritate si libertate de organizare pentru ca:
a) sa identifice problemele legate de implementarea sistemului de management al calitatii;
b) sa initieze si sa recomande solutii pentru aceste probleme;
c) sa confirme implementarea si eficienta acestor solutii.
(2) Personalul acestei entitati organizatorice trebuie sa aiba acces la acel nivel de conducere care sa asigure ca actiunile cerute pentru implementarea sistemului de management al calitatii sunt indeplinite.
Controlul interfetelor
ART. 24
Conducerea organizatiei responsabile pentru punere in functiune trebuie sa identifice si sa controleze interfetele interne si externe.
ART. 25
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa identifice si sa controleze pe durata fazei de punere in functiune interfetele cu urmatoarele organizatii:
a) detinatorul instalatiei nucleare sau reprezentantul acestuia, dupa caz;
b) organizatia responsabila pentru activitatile de constructii-montaj;
c) organizatia responsabila pentru activitatile de operare;
d) organizatiile de consultanta;
e) furnizori;
f) proiectant;
g) organizatia responsabila pentru alegerea amplasamentului;
h) CNCAN si alte organizatii de reglementare.
ART. 26
Documentele ce descriu interfete trebuie sa fie acceptate de toti participantii la interfata.
Utilizarea experientei dobandite
ART. 27
Acolo unde este aplicabil, organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa obtina informatii relevante legate de calitate si cu referire la experienta anterioara de punere in functiune a detinatorului instalatiei nucleare si/sau furnizorilor de echipamente.
ART. 28
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca masuri pentru documentarea experientei legate de punerea in functiune.
(2) Informatiile referitoare la punerea in functiune trebuie mentinute atat in faza de punere in functiune cat si pe toata durata de viata a instalatiei.
ART. 29
Masurile stabilite la art. 28 trebuie sa asigure ca informatiile cuprinse in documentele de punere in functiune sau informatiile primite din alte faze de realizare a instalatiei nucleare sunt analizate si incluse in documentele specifice activitatii de punere in functiune sau documentele sistemului de management al calitatii, dupa caz.
ART. 30
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca masuri pentru obtinerea informatiilor relevante din interiorul si din exteriorul acesteia privind activitatea de punere in functiune, activitatea de intretinere din perioada de exploatare, precum si din alte faze ale ciclului de viata a instalatiei nucleare, in scopul imbunatatirii activitatilor de realizare a viitoarelor instalatii nucleare.
Planificarea si controlul lucrarilor
ART. 31
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa planifice activitatile de punere in functiune. Planurile de punere in functiune trebuie sa defineasca:
a) programarea secventiala a activitatilor de punere in functiune si durata acestora;
b) resursele alocate pentru fiecare activitate;
c) activitatile de verificare;
d) personalul responsabil pentru activitate.
ART. 32
Activitatile de punere in functiune, modificari, inlocuire, intretinere preventiva si reparare a structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor in perioada fazei de punere in functiune trebuie sa fie planificate, aprobate si controlate.
ART. 33
(1) Atunci cand pentru punerea in functiune a unor structuri, sisteme sau echipamente se utilizeaza servicii de la furnizori, acestia trebuie sa elaboreze planuri detaliate ale activitatilor care urmeaza sa le desfasoare si sa obtina aprobarea organizatiei responsabile pentru punerea in functiune.
(2) Organizatia care asigura punerea in functiune este responsabila pentru coordonarea realizarii acestor activitati si raspunde pentru calitatea activitatilor desfasurate de furnizor.
ART. 34
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa informeze periodic CNCAN despre planificarea activitatilor de punere in functiune si stadiul de indeplinire a acestora.
Controlul produselor, proceselor si al procedeelor
ART. 35
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa utilizeze numai produsele, procesele si procedeele specificate si acceptate.
Verificarea
ART. 36
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa implementeze activitati de verificare pentru a confirma ca:
a) punerea in functiune a echipamentelor a fost efectuata in conformitate cu proceduri documentate, personal calificat si instruit;
b) toti parametrii de functionare respecta criteriile specificate;
c) orice deficienta a fost identificata si rezolvata;
d) analiza finalizarii stadiilor de realizare a punerii in functiune a fost efectuata conform cerintelor prestabilite.
ART. 37
Personalul de conducere, al organizatiei responsabile pentru punere in functiune, de la toate nivelurile trebuie sa asigure si demonstreze ca activitatile de punere in functiune au fost verificate corespunzator.
ART. 38
Activitatile de verificare trebuie planificate si etapizate in conformitate cu activitatile de punere in functiune si primeaza in raport cu activitatile sau graficele de productie.
ART. 39
Metodele de verificare si criteriile de acceptare trebuie sa fie descrise in procedurile de punere in functiune.
ART. 40
Persoanele cu responsabilitati in verificarea activitatilor de punere in functiune trebuie sa:
a) nu verifice activitatile pe care ele le-au executat;
b) raporteze sefului ierarhic toate neconformitatile constatate.
ART. 41
(1) Planificarea trebuie sa fie documentata prin procedurile de punere in functiune.
(2) Formatul, continutul si modul de aprobare al procedurilor de punere in functiune va fi descris intr-o procedura specifica elaborata de organizatia responsabila pentru punere in functiune acceptata de detinator si aprobata de CNCAN.
ART. 42
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure interfata cu proiectantul general/autoritatea de proiectare pentru verificarea rezultatelor testelor in conformitate cu intentiile proiectului si indeplinirea cerintelor de proiectare.
ART. 43
(1) Rezultatele testelor de punere in functiune trebuie analizate si aprobate de personal calificat si autorizat pentru verificarea completitudinii testelor efectuate si confirmarea ca produsele sau activitatile sunt satisfacatoare.
(2) Se recomanda ca un reprezentant al autoritatii de proiectare sa participe la aceste analize.
Neconformitati
ART. 44
Conducerea organizatiei pentru punere in functiune trebuie sa dispuna masuri pentru a se asigura ca este mentinuta istoria neconformitatilor aparute in timpul fazei de punere in functiune si ca toate neconformitatile au fost rezolvate inainte ca activitatile corespunzatoare de punere in functiune sa fie incheiate.
ART. 45
(1) Un produs neconform poate fi utilizat in baza unei eliberari conditionate.
(2) Autoritatea dispunerii si justificarea tehnica pentru utilizarea acestuia trebuie documentata.
ART. 46
Identificarea, analiza si solutionarea neconformitatilor trebuie sa respecte prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
Actiuni Corective/Preventive
ART. 47
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa analizeze periodic informatiile disponibile din rapoartele de neconformitate, analizele de securitate nucleara, rapoartele de completitudine a punerii in functiune a structurilor, sistemelor si echipamentelor, rapoartele de audit intern sau ale organizatiilor de reglementare si sa stabileasca actiuni corective care sa conduca la imbunatatirea eficientei si performantelor activitatilor de punere in functiune.
ART. 48
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca si sa documenteze un proces de identificare urmarire si control al actiunilor corective rezultate ca urmare a evaluarii neconformitatilor, activitatilor si proceselor care sa respecte prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
Controlul modificarilor
ART. 49
Modificarile permanente si temporare la proiectele, structurile, sistemele, echipamentele, componentele, programele de computer, procesele si practicile acceptate trebuie sa fie procesate si documentate de catre organizatia responsabila in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii aplicate la proiectarea instalatiilor nucleare.
Controlul documentelor
ART. 50
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure controlul urmatoarelor tipuri de documente ale sistemului de management al calitatii in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare:
a) documentele de politica, documentele programatice care descriu obiectivele si politica organizatiei de punere in functiune si interfetele cu detinatorul instalatiei nucleare, CNCAN. Aceste documente se supun acceptarii detinatorului instalatiei nucleare si aprobarii CNCAN.
b) documentele de tip organizatoric care descriu procesele manageriale pentru indeplinirea obiectivelor si politicii de punere in functiune; aceste documente trebuie sa respecte prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare;
c) documentele detaliate de lucru care descriu activitatile de lucru, procesele sau subprocesele de executie.
Controlul inregistrarilor
ART. 51
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca un sistem de identificare, control si pastrare a inregistrarilor documentat in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
ART. 52
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca, cu acordul CNCAN, iar detinatorul instalatiei nucleare sau reprezentantul acestuia trebuie sa accepte lista inregistrarilor care trebuie emise in timpul fazei de punere in functiune si clasificarea lor ca permanente sau nepermanente.
Evaluarea sistemului de management al calitatii
ART. 53
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa indeplineasca cerintele privind autoevaluarea conducerii in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
ART. 54
(1) Organizatia responsabila trebuie sa indeplineasca cerintele privind evaluarile independente in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele generale pentru sistemele de management al calitatii aplicate la realizarea, functionarea si dezafectarea instalatiilor nucleare.
(2) Evaluarea independenta trebuie sa includa urmatoarele domenii:
a) interfetele;
b) managementul securitatii nucleare;
c) modificarile temporare;
d) aplicarea mijloacelor de identificare;
e) intretinerea si curatenia;
f) identificarea stadiului activitatilor;
g) sistemul de efectuare a rondurilor de supraveghere.

CAP. III
CERINTE SPECIFICE PENTRU PUNEREA IN FUNCTIUNE

Documentatia de punere in functiune
ART. 55
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure documentatia de punere in functiune care sa identifice clar cerintele, obiectivele testelor, indicatorii de performanta, conditiile si procedurile de testare, echipamentele speciale, cerintele de personal, precautiile speciale, resursele materiale, criteriile de acceptare si inregistrarile ce trebuie generate.
ART. 56
Documentatia de punere in functiune trebuie sa contina:
a) proceduri de punere in functiune;
b) graficele si schemele de realizare punere in functiune.
ART. 57
(1) Documentatia de punere in functiune trebuie revizuita pentru a asigura conformitatea cu intentia de proiectare.
(2) Dupa caz, un reprezentant al autoritatii de proiectare si/sau a organizatiei de constructii-montaj poate fi inclus in echipa de analiza a procedurilor de punere in functiune.
(3) Analiza documentatiei de punere in functiune trebuie efectuata de persoane competente avand acces la informatii si posibilitatea intelegerii modului de functionare a sistemelor care sunt supuse punerii in functiune.
ART. 58
Procedurile de punere in functiune trebuie sa contina:
a) obiectivele principale ale testelor propuse;
b) instructiuni detaliate pentru echipa care efectueaza testele;
c) cerinte specifice de securitate nucleara;
d) informatii privind procedurile de urgenta, unde este cazul;
e) limite si conditii de efectuare a testelor;
f) criterii de acceptare;
g) modul de colectare a datelor.
Transferul de responsabilitati
ART. 59
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca si sa documenteze prin proceduri de interfata transferul de responsabilitati intre:
a) organizatia de constructii-montaj si organizatia de punere in functiune;
b) organizatia de punere in functiune si organizatia de exploatare.
Activitatea in ture
ART. 60
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca un proces oficial de predare intre schimburi atunci cand activitatile de punere in functiune se desfasoara in mai multe schimburi.
(2) Procesul de predare-primire trebuie sa includa elaborarea unor rapoarte sau registre care sa identifice starea sistemelor principale puse in functiune precum si stadiul activitatilor de punere in functiune aflate in desfasurare.
(3) Procesul de predare a schimburilor trebuie sa identifice persoanele implicate, responsabilitatile acestora, metoda de raportare a stadiului punerii in functiune a instalatiei nucleare, incluzand masurile pentru circumstantele speciale cum ar fi conditiile anormale sau indisponibilitatea personalului.
(4) Odata cu incarcarea combustibilului nuclear, organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa respecte prevederile privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii pentru exploatarea instalatiilor nucleare.

CAP. IV
CERINTE PENTRU UNITATILE CARE ASIGURA SUPORTUL TEHNIC

Controlul proiectului
ART. 61
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa analizeze, aprobe si valideze modificarile aparute ca rezultat al activitatilor de punere in functiune inaintea implementarii acestora.
ART. 62
In functie de importanta pentru securitatea nucleara a instalatiei nucleare, modificarile de la art. 61 trebuie supuse aprobarii proiectantului general/autoritatii de proiectare si CNCAN.
Modificari temporare la structuri, sisteme, echipamente si componente
ART. 63
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa documenteze si sa controleze modificarile temporare necesare pentru derularea testelor asupra structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor.
ART. 64
Modificarile temporare trebuie sa fie implementate in baza unei proceduri aprobate prin care sa se stabileasca modul oficial de inregistrare si aprobare a modificarii temporare precum si modul de rezolvare a oricarei probleme ce poate sa apara in procesul de implementare si revenire la configuratia initiala.
ART. 65
Modificarile temporare care necesita transformarea in modificari permanente trebuie tratate conform procesului de control al modificarilor de proiectare de la art. 61 si 62.
Identificarea structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor
ART. 66
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure identificarea unica a structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor care se pun in functiune.
(2) Aceasta identificare trebuie sa se regaseasca in documentatia de punere in functiune aferenta structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor si sa asigure ca inregistrarile de punere in functiune se regasesc in raport cu echipamentele sau activitatile la care se refera.
ART. 67
(1) Identificarea structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor din perioada punerii in functiune trebuie sa fie pastrata in exploatare fara modificari substantiale.
(2) Pentru componentele si sistemele instalate temporar in timpul punerii in functiune, identificarea trebuie sa fie diferita de cea a componentelor si sistemelor permanente.
Controlul structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor
ART. 68
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure controlul si sa mentina un sistem de identificare a stadiului structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor pe toata perioada punerii in functiune.
ART. 69
Structurile, sistemele, echipamentele si componentele trebuie inspectate in momentul transferului la organizatia de punere in functiune pentru a asigura ca limitele si deficientele cunoscute sunt clar identificate in documentele de transfer.
ART. 70
Punctele terminale si procedurile de operare pentru echipamentele care constituie puncte terminale trebuie identificate.
ART. 71
Structurile, sistemele, echipamentele si componentele scoase din serviciu trebuie verificate pentru a se asigura corectitudinea retragerii din functiune.
ART. 72
Personalul de punere in functiune trebuie sa se asigure ca structurile, sistemele, echipamentele si componentele au fost aduse in starea indicata de documentatia de proiectare, dupa finalizarea activitatilor de testare, intretinere sau modificare.

CAP. V
CERINTE DE SANATATE SI SECURITATEA MUNCII

Protectia Muncii
ART. 73
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca masuri de protectia muncii in conformitate cu regulile de protectia muncii aplicabile la nivel national.
Protectia la Radiatii
ART. 74
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca un sistem de monitorizare si control a campurilor de radiatii inainte de sosirea combustibilului nuclear sau altor surse de radiatii in instalatia nucleara in conformitate cu reglementarile specifice.
(2) Pentru aceasta intreaga aparatura de monitorizare si control specifica trebuie sa fie disponibila, iar personalul ce urmeaza sa aiba acces in zonele monitorizate trebuie sa fie corespunzator instruit, calificat si autorizat.
Planuri de Urgenta
ART. 75
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa identifice conditiile de urgenta care pot sa apara in timpul punerii in functiune precum si structura organizatorica necesara pentru raspuns in vederea diminuarii efectelor acestora.
ART. 76
Resursele si facilitatile necesare raspunsului la urgenta trebuie facute disponibile inainte ca instalatiile sau echipamentele asociate cu asemenea urgente sa fie puse in functiune.
ART. 77
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa dezvolte planuri, scenarii si proceduri care sa descrie scenariile ce stau la baza raspunsului la urgenta.
ART. 78
(1) Personalul din echipele de raspuns la urgenta trebuie instruit continuu in privinta cerintelor planurilor si procedurilor de raspuns la urgenta prin testarea acestor planuri si proceduri, prin exercitii periodice si informarea populatiei.
(2) Experienta acumulata din exercitiile periodice trebuie folosita la imbunatatirea continua a planurilor si procedurilor de raspuns la urgenta.

CAP. VI
CERINTE PENTRU PROTECTIA FIZICA

ART. 79
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca un sistem de control al accesului imediat ce au fost puse in functiune sistemele sau echipamentele pentru a preveni distrugerea lor.
ART. 80
Masuri speciale de control al accesului trebuie sa fie stabilite in conformitate cu reglementarile specifice de protectie fizica inaintea sosirii combustibilului nuclear in instalatia nucleara, iar dupa sosirea combustibilului nuclear, acestea trebuie sa fie aplicate intregului personal inclusiv vizitatorilor.

CAP. VII
CERINTE PENTRU INTRETINERE

Intretinerea componentelor si sistemelor
ART. 81
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa stabileasca un program de intretinere si reparatii pentru structurile, sistemele, echipamentele si componentele care au fost preluate pentru punerea in functiune.
(2) Acest program trebuie sa includa:
a) tipul de activitate de intretinere;
b) frecventa de efectuare;
c) inregistrari de calitate pentru istoria intretinerii.
Calibrarea echipamentelor de masura si control
ART. 82
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa implementeze proceduri prin care sa se asigure ca mijloacele de masurare si incercare utilizate pentru efectuarea testelor sau colectarea datelor, sunt de clasa, tipul si precizia corespunzatoare, pentru a se demonstra conformitatea cu cerintele stabilite prin documentatia de executie.
(2) Trebuie pastrate evidenta echipamentelor de masurare si incercare si inregistrari adecvate care sa ateste starea de verificare metrologica a acestora.
ART. 83
(1) Mijloacele de masurare si incercare trebuie etalonate sau verificate fata de mijloacele de masurare certificate prin standarde nationale recunoscute.
(2) Unde nu exista etaloane nationale, bazele utilizate pentru etalonare sau verificare trebuie fundamentate in scris.
ART. 84
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa mentina inregistrari ale etalonarilor si verificarilor si trebuie sa asigure trasabilitatea intre inregistrarile privind verificarea si etalonarea si mijloacele de masurare.
(2) Acolo unde este posibil, trebuie sa se aplice marcaje sau etichete pe mijloacele de masurare pentru a se cunoaste in orice moment starea de etalonare a lor.
(3) In cazul in care se constata o precizie incerta a unui aparat de masurare, sau daca acel mijloc de masurare este decalibrat, organizatia responsabila trebuie sa analizeze daca masuratorile si incercarile efectuate anterior raman acceptabile.
Activitati de gospodarire si curatenie
ART. 85
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure desfasurarea activitatilor de punere in functiune in conditii controlate, documentate astfel incat sa se asigure curatenia si gospodarirea adecvata a structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor.
ART. 86
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa dispuna masuri pentru depozitarea controlata a deseurilor combustibile rezultate din activitatile de curatire a sistemelor sau echipamentelor.
Aprovizionarea cu produse si servicii
ART. 87
Aprovizionarea cu produse si servicii trebuie realizata in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii aplicate activitatilor de aprovizionare destinate instalatiilor nucleare integrate in sistemul de management al calitatii pentru activitatea de punere in functiune.

CAP. VIII
CONTROL MATERIALE

Primirea echipamentelor, componentelor, materialelor si instrumentelor de testare
ART. 88
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa ia masuri pentru inspectia la primire a produselor pentru a determina daca:
a) produsele primite nu prezinta deteriorari;
b) cerintele de ambalare si transport au fost respectate;
c) identificarea si marcarea sunt in concordanta cu cerintele din documentatia de aprovizionare.
(2) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa analizeze documentatia care insoteste produsele pentru a stabili daca:
a) produsele primite au fost fabricate, testate si inspectate inainte de expediere in conformitate cu documentatia de aprovizionare;
b) au fost respectate cerintele cuprinse in documentatia de aprovizionare;
c) documentatia care prezinta istoria fabricatiei pentru produsele cu cerinte specifice de calitate a fost analizata de reprezentantul beneficiarului in vederea asigurarii indeplinirii cerintelor din procedurile de punere in functiune.
ART. 89
Produsele care nu au fost inspectate la fabricant trebuie sa fie inspectate la primire pentru a se verifica conformitatea cu cerintele din documentatia de aprovizionare.
ART. 90
Produsele gasite neconforme la inspectia la primire trebuie sa fie identificate si depozitate separat.
Manipulare si depozitare
ART. 91
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa ia masuri pentru controlul manipularii si depozitarii produselor de la momentul primirii lor, in vederea prevenirii, deteriorarii sau pierderii.
ART. 92
(1) Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa emita instructiuni si proceduri de manipulare pentru fiecare tip de material, echipament sau aparat de masurare care poate fi deteriorat in cazul unei manipulari incorecte.
(2) Celelalte produse pentru care nu sunt cerute proceduri specifice de manipulare pot fi manipulate in conformitate cu practicile uzuale de manipulare.
ART. 93
Sculele si echipamentele necesare pentru manipulare trebuie sa fie inspectate la intervale prestabilite pentru a se verifica starea lor.
ART. 94
Produsele trebuie depozitate respectandu-se cerintele privind conditiile de spatiu si mediu specifice.
ART. 95
Spatiile de depozitare trebuie inspectate periodic pentru a se verifica conditiile de depozitare si integritatea produselor depozitate.
ART. 96
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa asigure transferul structurilor, sistemelor, echipamentelor si componentelor puse in functiune catre organizatia de operare in conformitate cu prevederile normelor privind cerintele specifice pentru sistemele de management al calitatii pentru exploatarea instalatiilor nucleare.
ART. 97
Organizatia responsabila pentru punere in functiune trebuie sa elaboreze proceduri specifice pentru mentinerea si controlul conditiilor de conservare pentru structurile, sistemele, echipamentele si componentele instalate, preluate de la organizatia de constructii-montaj si care nu sunt puse inca in functiune.

CAP. IX
DISPOZITII TRANZITORII SI FINALE

ART. 98
Prezentele norme intra in vigoare in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
ART. 99
(1) Pana la termenul prevazut la art. 98, organizatiile responsabile pentru activitatile de punere in functiune in domeniul nuclear trebuie sa ia masurile necesare de implementare a cerintelor din prezentele norme in activitatile desfasurate.
(2) Daca implementarea presupune modificarea documentelor programului de asigurarea calitatii, documentele revizuite trebuie transmise la CNCAN pentru aprobare.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016