Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 17 mai 2002  de clasare a bunurilor culturale mobile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 17 mai 2002 de clasare a bunurilor culturale mobile

EMITENT: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 24 mai 2002

CAP. 1
Categorii şi domenii de aplicare

ART. 1
Potrivit <>Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, patrimoniul cultural naţional cuprinde: bunuri arheologice şi istoric-documentare de valoare deosebita sau exceptionala, bunuri cu semnificatie artisticã, de valoare deosebita sau exceptionala, bunuri cu semnificatie etnografica, de valoare deosebita sau exceptionala, bunuri de importanta ştiinţificã, de valoare deosebita sau exceptionala, şi bunuri de importanta tehnica, de valoare deosebita sau exceptionala.
ART. 2
(1) Bunurile arheologice şi istoric-documentare de valoare deosebita sau exceptionala sunt:
a) descoperirile arheologice terestre şi subacvatice, unelte, ceramica, inscripţii, monede, sigilii, bijuterii, piese de vestimentatie şi harnasament, arme, însemne funerare;
b) elementele provenite din dezmembrarea monumentelor istorice;
c) mãrturii materiale şi documentare privind istoria politica, economicã, socialã, militarã, religioasã, ştiinţificã, artisticã, sportiva sau din alte domenii;
d) manuscrise, incunabule, cãrţi rare şi cãrţi vechi, cãrţi cu valoare bibliofila;
e) documente şi tiparituri de interes special: documente de arhiva, harti şi alte materiale cartografice;
f) obiecte cu valoare memorialistica;
g) obiecte şi documente cu valoare numismatica, filatelica, heraldica: monede, medalii, ponduri, decoraţii, insigne, sigilii, brevete, mãrci poştale, drapele şi stindarde;
h) piese epigrafice;
i) fotografii, clisee fotografice, filme, înregistrãri audio şi video;
j) instrumente muzicale;
k) uniforme militare şi accesorii ale acestora;
l) obiecte cu valoare tehnica;
m) alte bunuri din aceasta categorie.
(2) Bunurile cu semnificatie artisticã, de valoare deosebita sau exceptionala, sunt:
a) opere de arta plastica: pictura, sculptura, desen, gravura, fotografie şi altele;
b) opere de arta decorativa şi aplicatã din sticla, ceramica, metal, lemn, textile şi alte materiale, podoabe;
c) obiecte de cult: icoane, broderii, orfevrarie, mobilier şi altele;
d) proiecte şi prototipuri de design;
e) materialele primare ale filmelor artistice, documentare şi de animatie;
f) alte bunuri din aceasta categorie.
(3) Bunurile cu semnificatie etnografica, de valoare deosebita sau exceptionala, sunt:
a) unelte, obiecte de uz casnic şi gospodãresc;
b) piese de mobilier;
c) ceramica;
d) textile, piese de port, pielarie;
e) alte obiecte din metal, lemn, os, piatra, sticla;
f) obiecte de cult;
g) podoabe;
h) ansambluri de obiecte etnografice;
i) alte bunuri din aceasta categorie.
(4) Bunuri de importanta ştiinţificã, de valoare deosebita sau exceptionala, sunt:
a) specimene rare şi colecţii de zoologie, botanica, mineralogie şi anatomie;
b) trofee de vanat;
c) alte bunuri din aceasta categorie.
(5) Bunuri de importanta tehnica, de valoare deosebita sau exceptionala, sunt:
a) creatii tehnice unicat;
b) raritati, indiferent de marca;
c) prototipurile aparatelor, dispozitivelor şi maşinilor din creaţia curenta;
d) creatii tehnice cu valoare memoriala;
e) realizari ale tehnicii populare;
f) matritele de compact-discuri şi CD-ROM;
g) alte bunuri din aceasta categorie.

CAP. 2
Criteriile de clasare a bunurilor culturale mobile

ART. 3
Clasarea bunurilor culturale mobile se realizeazã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 182/2000 şi prezentelor norme emise de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 4
Bunurile aparţinând patrimoniului cultural naţional fac parte, în funcţie de importanta sau de semnificatia lor istorica, arheologicã, documentara, etnografica, artisticã, ştiinţificã şi tehnica, literarã, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica şi epigrafica, de vechimea, unicitatea sau raritatea lor, din:
a) fondul patrimoniului cultural naţional, denumit în continuare fond, alcãtuit din bunuri culturale de valoare deosebita;
b) tezaurul patrimoniului cultural naţional, denumit în continuare tezaur, alcãtuit din bunuri culturale de valoare exceptionala.
ART. 5
(1) Prin clasare se înţelege procedura de stabilire a bunurilor culturale mobile care fac parte din categoriile juridice ale patrimoniului cultural naţional mobil, fond şi tezaur, potrivit art. 4.
(2) Clasarea se va efectua pe baza unui raport de expertiza întocmit de experţi acreditaţi de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 6
(1) Criteriul de clasare este un standard calitativ şi cantitativ pe baza cãruia se evalueaza semnificatia sau importanta culturalã a bunurilor mobile şi se determina categoria juridicã a patrimoniului cultural naţional din care fac parte aceste bunuri.
(2) În vederea clasarii în categoriile fond şi tezaur se vor lua în considerare cele doua tipuri de criterii de clasificare, generale şi specifice, prevãzute în prezentele norme.
ART. 7
(1) Criteriile generale de clasare sunt standarde pe baza cãrora se evalueaza semnificatia sau importanta culturalã a bunurilor mobile şi prin care se determina dacã acestea sunt susceptibile de a fi clasate.
(2) Criteriile generale de clasare sunt:
1. vechimea - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã un bun cultural a fost realizat într-o perioada mai îndepãrtatã, cel puţin cu 50 de ani înainte de data efectuãrii expertizei, şi se acorda puncte valorice într-un cuantum proporţional cu vechimea determinata;
2. frecventa - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã bunul cultural aparţine unei serii de bunuri identice sau unui lot de bunuri din aceeaşi tipologie şi se determina prezenta bunurilor în cauza pe teritoriul romanesc; în raport cu semnificatia artisticã se analizeazã dacã acestea se înscriu într-o tipologie determinata care cuprinde opere cu tematica şi maniera de realizare artisticã relativ similare şi dacã asemenea opere sunt prezente în colecţii publice sau private ori în circuitul civil;
3. starea de conservare - criteriul în baza cãruia se analizeazã gradul în care bunul cultural îşi pãstreazã integritatea şi caracteristicile iniţiale ori se afla într-o stare care sa permitã reconstituirea sau restaurarea acestuia.
(3) Pentru fiecare dintre cele 3 criterii generale prevãzute la alin. (2) punctajul valoric maxim care se poate acorda este de 100 de puncte.
(4) Pentru bunurile reprezentând descoperiri arheologice terestre sau subacvatice se acorda punctajul maxim la criteriul vechime.
(5) Pentru bunurile provenind din dezmembrarea unor monumente istorice se acorda punctajul maxim la criteriul frecventa.
(6) Expertizarea potrivit criteriilor generale de clasare se realizeazã în scopul de a se stabili dacã bunurile culturale mobile sunt susceptibile de a fi clasate.
(7) Modalitatea de expertizare potrivit criteriilor generale este urmãtoarea:
1. Punctajele valorice se acorda pentru fiecare criteriu general şi se insumeaza.
2. Dacã suma realizatã este de pana la 150 de puncte valorice, bunul cultural expertizat nu este susceptibil de a fi clasat.
3. Dacã suma realizatã este cuprinsã între 150-200 de puncte valorice, bunul cultural expertizat este susceptibil de a fi clasat şi se procedeazã la expertizarea acestuia de cãtre un expert desemnat de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor, în funcţie de domeniul din care face parte bunul cultural în cauza.
4. Expertul desemnat valideazã sau invalideaza punctajul acordat potrivit criteriilor generale şi expertizeaza bunul potrivit criteriilor de clasare specifice.
ART. 8
(1) Criteriile specifice de clasare sunt standarde specifice unui domeniu, pe baza cãrora se evalueaza semnificatia sau importanta arheologicã, istoric-documentara, artisticã, etnografica, ştiinţificã sau tehnica a bunurilor culturale şi prin intermediul cãrora se determina valoarea culturalã deosebita sau exceptionala, stabilindu-se categoria juridicã a patrimoniului cultural naţional din care acestea fac parte.
(2) Criteriile specifice de clasare sunt:
1. valoarea istorica şi documentara - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã bunul cultural serveşte la cunoaşterea unui fapt istoric de importanta sau semnificatie majorã, în sensul ca este o mãrturie istorica din perioada în care acel fapt s-a petrecut;
2. valoarea memoriala - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã bunul cultural a aparţinut unei personalitãţi importante a istoriei, culturii şi civilizatiei naţionale sau internaţionale ori constituie o mãrturie directa şi semnificativã privind viata şi activitatea acelei personalitãţi;
3. autenticitatea - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã bunul cultural este o opera realizatã în mod evident de un autor identificat sau este fabricat într-un atelier, într-o manufactura sau într-o fabrica precis determinata ca aparţinând unei epoci, unui anumit stil artistic, unei anumite culturi sau civilizatii;
4. autorul, atelierul sau şcoala - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã bunul cultural aparţine unui autor important sau a fost realizat în ateliere, manufacturi sau fabrici importante pentru o epoca istorica, un stil artistic, o cultura sau o civilizatie;
5. calitatea formala - criteriul în baza cãruia se analizeazã dacã un bun cultural este o realizare artisticã importanta, o piesa de o expresivitate plastica deosebita sau exceptionala ori o piesa care se remarca prin însuşirile ce decurg din tehnica de execuţie (inclusiv suportul material), din unicitatea sau raritatea conceptiei, precum şi din creativitatea acesteia.
(3) Punctajul valoric ce se poate acorda în urma expertizarii potrivit criteriilor specifice de clasare este diferenţiat în funcţie de încadrarea bunului cultural mobil în unul dintre domeniile arheologic şi istoric-documentar, artistic, etnografic, ştiinţific sau tehnic, dupã cum urmeazã:



─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Punctaj valoric maxim în baza criteriilor specifice
───────────────────────────────────────────────────
Domeniul în care se Valoarea Valoarea Autorul, Calitatea
încadreazã bunul istorica şi memoriala Autenti- atelierul formala
potrivit legii documentara citatea sau şcoala
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Bunuri arheologice 100 100 100 25 25
şi istoric-documentare
2. Bunuri cu semnificatie 25 25 100 100 100
artisticã
3. Bunuri cu semnificatie 50 50 100 100 50
etnografica
4. Bunuri de importanta 100 25 100 25 100
ştiinţificã
5. Bunuri de importanta 25 25 100 100 100
tehnica
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



(4) Modalitatea de expertizare potrivit criteriilor specifice este urmãtoarea:
1. Punctele valorice se acorda pentru fiecare criteriu specific şi se insumeaza.
2. Suma punctelor valorice acordate în urma expertizarii pe baza criteriilor specifice se aduna cu suma punctelor valorice acordate în urma expertizarii pe baza criteriilor generale şi se obţine astfel suma finala a punctelor valorice.
3. Dacã suma finala a punctelor valorice este cuprinsã între 200 şi 350 de puncte valorice, bunul în cauza se claseaza în categoria juridicã fond a patrimoniului cultural naţional.
4. Dacã suma finala este de peste 350 de puncte valorice, bunul în cauza se claseaza în categoria juridicã tezaur a patrimoniului cultural naţional.
(5) Expertizarea potrivit criteriilor specifice de clasare se realizeazã în scopul stabilirii categoriei juridice a patrimoniului cultural naţional în care se propune clasarea bunului cultural mobil respectiv, potrivit legii.

CAP. 3
Procedura de clasare a bunurilor culturale

ART. 9
(1) Declanşarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile se face din oficiu sau la cerere.
(2) Declanşarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile se face din oficiu, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru bunurile culturale mobile aflate în proprietatea statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale şi administrate de instituţii publice;
b) pentru bunurile culturale mobile aflate în proprietatea cultelor religioase;
c) pentru bunurile culturale mobile care fac obiectul unei vânzãri publice prin licitaţie sau prin intermediul unui agent autorizat;
d) pentru bunurile culturale mobile pentru care se solicita exportul temporar sau definitiv;
e) pentru bunurile culturale mobile descoperite intamplator ori în cadrul unor cercetãri sistematice;
f) pentru bunurile culturale mobile confiscate;
g) pentru bunurile culturale mobile care au fãcut obiectul unor tentative de export ilegal;
h) pentru bunurile aflate în custodia instituţiilor publice, care urmeazã sa fie restituite;
i) pentru bunurile culturale mobile proprietate publica, aflate în patrimoniul unor societãţi comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se privatizeazã.
ART. 10
(1) Pentru bunurile culturale mobile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. c)-g) şi i) declanşarea procedurii de clasare se realizeazã de cãtre direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Pentru bunurile culturale mobile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. a) declanşarea procedurii de clasare se realizeazã de cãtre instituţiile publice care le administreazã.
(3) Pentru bunurile culturale mobile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. b) declanşarea procedurii de clasare se realizeazã de cãtre cultele religioase care le deţin.
(4) Pentru bunurile culturale mobile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. h) declanşarea procedurii de clasare se realizeazã de cãtre instituţiile publice care le au în custodie.
ART. 11
(1) Declanşarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile, la cerere, se face la solicitarea persoanelor fizice şi a celorlalte persoane juridice de drept privat, proprietare ale bunului respectiv.
(2) Dreptul proprietarului de a solicita clasarea unui bun cultural mobil este imprescriptibil.
ART. 12
Clasarea unui bun trebuie finalizatã în cel mult 3 luni din momentul declansarii procedurii de clasare.
ART. 13
(1) Persoanele fizice sau juridice interesate în clasarea unui bun cultural mobil vor solicita unui expert acreditat sau unei instituţii specializate cu activitate în domeniu realizarea expertizei, conform criteriilor generale de clasare.
(2) Declanşarea procedurii de clasare, din oficiu sau la cerere, se realizeazã numai pentru bunurile culturale mobile care, în urma expertizarii potrivit criteriilor generale de clasare, au fost stabilite ca fiind susceptibile de a fi clasate, conform raportului de expertiza prin care se propune clasarea în fond sau în tezaur, dupã caz.
(3) În cazul bunurilor culturale mobile care nu au fost propuse la clasare, concluziile raportului de expertiza cuprinzând datele de identificare a bunurilor se vor comunica persoanelor fizice sau juridice respective în termen de 30 de zile de la data finalizarii expertizei.
(4) Contestarea raportului de expertiza a bunurilor culturale mobile care nu au fost propuse la clasare se face la Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor în termen de 10 zile de la primirea înştiinţãrii expertului. Soluţionarea contestaţiei se comunica în termen de 20 de zile de la depunerea acesteia.
(5) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de rãspunsul primit, se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
ART. 14
(1) În vederea declansarii procedurii de clasare în privinta bunurilor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. a) şi h), instituţiile publice respective vor depune la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor urmãtoarele documente, dupã caz:
- cererea de clasare, inventarul bunurilor culturale mobile deţinute, raportul de expertiza întocmit de experţi acreditaţi şi fotografia color a obiectului/obiectelor (9 x 12 cm), în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. a);
- cererea de clasare a bunurilor aflate în custodie, inventarul bunurilor, raportul de expertiza întocmit de experţi acreditaţi şi fotografia color a obiectului/obiectelor (9 x 12 cm), în termen de 15 zile de la data înregistrãrii cererii de restituire, depusa în forma autenticã, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. h).
(2) În vederea declansarii procedurii de clasare în privinta bunurilor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. b)-g) şi i), persoanele fizice sau juridice interesate vor depune la direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, un dosar care sa cuprindã urmãtoarele documente, dupã caz:
- cererea de clasare;
- raportul de expertiza întocmit de experţi acreditaţi, potrivit legii;
- fişa standard a obiectului/obiectelor;
- fotografia color a obiectului/obiectelor (9 x 12 cm);
- înştiinţarea privind oferta de vânzare sau de intermediere a vânzãrii unui bun cultural susceptibil de a fi clasat, întocmitã potrivit legii de cãtre agenţii economici autorizaţi sa comercializeze bunuri culturale, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. c);
- cererea de eliberare a certificatului de export temporar sau definitiv, întocmitã potrivit dispoziţiilor legale, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. d);
- procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor culturale mobile descoperite intamplator, întocmit de primarul localitãţii în a carei raza a fost facuta descoperirea, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. e);
- copie legalizatã de pe actul prin care se face dovada confiscãrii, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. f) şi g).
(3) Termenul pentru depunerea dosarului este urmãtorul:
a) 5 zile de la data ofertei de licitaţie publica, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. c);
b) 5 zile de la data cererii de eliberare a certificatului de export temporar sau definitiv, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. d);
c) 10 zile de la data descoperirii bunului respectiv, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. e);
d) 15 zile de la data intrãrii în proprietatea statului a bunurilor respective, pentru bunurile prevãzute la art. 10 alin. (2) lit. f) şi g);
e) 5 zile de la data înregistrãrii cererii de restituire, pentru bunurile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. h).
(4) În vederea declansarii procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile prevãzute la art. 11 alin. (1) persoanele interesate vor depune la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor urmãtoarele documente: cererea de clasare, inventarul bunurilor culturale mobile deţinute, fişa standard a obiectului/obiectelor, raportul de expertiza întocmit de experţi acreditaţi şi fotografia color a obiectului/obiectelor (9 x 12 cm).
(5) Cererea de clasare se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 1 la prezentele norme.
(6) Fişa standard a obiectului se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 2 la prezentele norme.
(7) Raportul de expertiza se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 6 la prezentele norme.
ART. 15
În situaţia în care, prin expertiza realizatã în legatura cu un bun pentru care se solicita exportul definitiv sau temporar, s-a stabilit ca acesta nu este un bun cultural susceptibil de a fi clasat, direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, vor emite certificatul de export potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 16
(1) În termen de 5 zile de la data depunerii documentelor în vederea declansarii procedurii de clasare direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, transmit Direcţiei muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor documentele respective.
(2) În termen de 5 zile de la data transmiterii documentelor prevãzute la alin. (1) direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, comunica proprietarului bunului respectiv înştiinţarea de declansare a procedurii de clasare, întocmitã potrivit formularului prevãzut în anexa nr. 3 la prezentele norme.
(3) Pe perioada desfãşurãrii procedurii de clasare din oficiu a unui bun cultural mobil acesta se afla sub regimul de protecţie prevãzut, potrivit dispoziţiilor legii, pentru bunurile clasate în tezaur.
(4) Proprietarii şi titularii de alte drepturi reale asupra bunurilor culturale mobile în privinta cãrora s-a declansat procedura de clasare au obligaţia de a permite examinarea bunurilor respective de cãtre experţi acreditaţi.
ART. 17
(1) Dosarul cuprinzând documentele în vederea clasarii se supune analizei Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor în termen de 7 zile de la data depunerii la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) dosarele incomplete sau care conţin date eronate, acestea fiind returnate solicitantului de cãtre Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor în termen de 3 zile de la data depunerii. Solicitantul are obligaţia de a depune dosarul în forma cerutã de prezentele norme în termen de 5 zile de la primirea acestuia.
(3) În termen de 5 zile de la depunerea dosarelor, în vederea clasarii, la Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor, aceasta desemneazã expertul acreditat care sa realizeze expertizarea bunurilor respective.
(4) Expertul desemnat potrivit alin. (3) depune la Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor raportul de expertiza în termen de 45 de zile de la data desemnãrii.
ART. 18
(1) În situaţia în care, în vederea întocmirii raportului de expertiza, se impune executarea de analize de laborator, respectivele bunuri sunt preluate de cãtre direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, cu acordul proprietarilor bunurilor respective, în baza unui proces-verbal întocmit conform modelului prevãzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2) Analizele de laborator efectuate potrivit alin. (1) se vor realiza în termen de 30 de zile de la data procesuluiverbal şi se vor depune la Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 19
(1) Organismul ştiinţific competent sa hotãrascã asupra propunerilor de clasare este Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor.
(2) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor analizeazã dosarul cuprinzând documentele în vederea clasarii, evalueaza şi valideazã ori invalideaza raportul de expertiza conţinut de acesta, precum şi raportul de expertiza întocmit de expertul desemnat şi hotãrãşte clasarea sau respingerea clasarii bunului cultural mobil respectiv.
(3) Hotãrârile de clasare sau, dupã caz, de respingere a cererii de clasare se adopta cu votul a jumãtate plus unul din numãrul membrilor prezenţi la şedinţa. În caz de balotaj votul preşedintelui este decisiv.
(4) Hotãrârile privind clasarea bunurilor culturale mobile se întocmesc de cãtre secretarul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, se semneazã de cãtre preşedintele acesteia şi se transmit, prin secretarul comisiei, ministrului culturii şi cultelor, împreunã cu proiectul ordinului de aprobare a hotãrârii de clasare.
(5) În termen de 10 zile de la data emiterii ordinului de clasare, o copie de pe acesta, împreunã cu certificatul de clasare şi cu fişa standard a obiectului, întocmite de cãtre Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale, se transmite proprietarului sau titularului de alte drepturi reale; formularul certificatului de clasare este prevãzut în anexa nr. 5 la prezentele norme.
(6) Instituţiile care primesc documentele prevãzute la alin. (5) vor proceda dupã cum urmeazã:
a) instituţiile publice specializate sunt obligate sa opereze modificãrile ce se impun în evidenta analitica şi sinoptica proprie;
b) direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, le vor transmite proprietarilor sau titularilor de drepturi reale îndreptãţiţi, în termen de maximum 3 zile de la data primirii şi vor introduce informaţiile cuprinse în acestea în baza de date privind evidenta bunurilor culturale mobile aflate în raza lor de competenta teritorialã.
(7) Hotãrârile privind respingerea cererii de clasare a bunurilor culturale mobile se comunica, prin secretarul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, persoanelor fizice sau juridice care au declansat procedura de clasare, în termen de 7 zile de la data adoptãrii hotãrârii.
(8) Persoanele fizice sau juridice care primesc comunicãrile prevãzute la alin. (7) vor proceda dupã cum urmeazã:
a) instituţiile publice specializate vor opera modificãrile ce se impun în evidentele proprii;
b) direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, vor transmite comunicãrile proprietarilor sau titularilor de alte drepturi reale în termen de maximum 3 zile de la data primirii, vor consemna informaţiile privind procedura astfel finalizatã în evidentele proprii şi vor emite certificatele de export, dupã caz.
ART. 20
(1) Hotãrârea prin care a fost respinsã cererea de clasare a bunului cultural mobil poate fi contestatã de cãtre proprietar sau de cãtre titularii de alte drepturi reale în termen de 10 zile de la data comunicãrii respectivei hotãrâri; contestaţia se depune la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Soluţionarea contestaţiei se comunica persoanei respective în termen de 20 de zile de la depunerea acesteia.
(3) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de rãspunsul primit, se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
ART. 21
Proprietarii sau titularii de alte drepturi reale asupra bunurilor culturale mobile în privinta cãrora a fost respinsã cererea de clasare vor putea iniţia o noua procedura de clasare dupã curgerea unui termen de cel puţin 3 ani de la data adoptãrii hotãrârii de respingere a cererii de clasare; în cazul în care au apãrut elemente noi justificative, acest termen poate fi redus prin hotãrâre adoptatã de Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 22
Clasarea are ca efect înscrierea bunurilor culturale mobile în cele doua inventare, fond sau, dupã caz, tezaur.

CAP. 4
Procedura de declasare a bunurilor culturale mobile

ART. 23
Prin declasare se înţelege procedura de scoatere din categoriile juridice ale patrimoniului cultural naţional a unui bun cultural mobil clasat şi de radiere a acestuia din inventarul fondului sau, dupã caz, al tezaurului patrimoniului cultural naţional.
ART. 24
(1) Declasarea bunurilor culturale mobile are loc la cererea titularilor dreptului de proprietate sau din oficiu, în urmãtoarele cazuri:
a) invalidarea expertizei;
b) distrugere;
c) deteriorare grava care nu poate fi remediata prin operaţiuni de restaurare.
(2) Constatarea cazurilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã numai în urma sesizãrii formulate de cãtre persoanele fizice sau juridice interesate, depusa la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Constatarea cazurilor prevãzute la alin. (1) lit. a) se realizeazã de cãtre experţi acreditaţi potrivit legii sau de cãtre specialişti recunoscuţi de organismele internaţionale cu activitate în domeniu, special desemnaţi în acest sens prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Constatarea cazurilor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) se realizeazã de cãtre un expert acreditat şi de un conservator sau un restaurator acreditat potrivit legii, special desemnaţi în acest sens de cãtre Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor.
(5) În vederea constatãrii cazurilor prevãzute la alin. (1) lit. a) expertul sau specialistul desemnat în acest sens întocmeşte un raport de expertiza pe care îl va comunica Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor în termen de 5 zile de la desemnarea sa; raportul de expertiza va fi întocmit în conformitate cu criteriile specifice de clasare prevãzute la art. 8 alin. (2).
(6) În vederea constatãrii cazurilor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) conservatorul sau restauratorul desemnat în acest sens întocmeşte un act de constatare, iar expertul desemnat în acest sens întocmeşte un raport de expertiza, conform criteriilor specifice de clasare prevãzute la art. 8 alin. (2); actul de constatare şi raportul de expertiza se comunica Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor în termen de 5 zile de la desemnare.
ART. 25
(1) Declanşarea din oficiu a procedurii de declasare se face de cãtre:
a) direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru bunurile culturale mobile aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice de drept privat sau pentru bunurile proprietate publica aflate în administrarea instituţiilor publice nespecializate, dacã aceste bunuri se afla în evidentele direcţiilor judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, şi dacã în cursul activitãţilor de monitorizare desfãşurate în condiţiile <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 182/2000 s-a constatat ca distrugerea sau deteriorarea lor grava nu poate fi remediata prin operaţiuni de restaurare;
b) instituţiile publice specializate, pentru bunurile culturale mobile pe care le administreazã, dacã este întrunitã una dintre condiţiile stabilite la <>art. 19 alin. (1) din Legea nr. 182/2000 .
(2) În vederea declansarii procedurii de declasare în cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a) direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, vor depune la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor cererea de declasare şi fotocopia fisei standard a obiectului/obiectelor, în termen de 10 zile de la data la care au cunoscut sau trebuiau sa cunoascã cauza care conduce la declanşarea procedurii de declasare.
(3) În vederea declansarii procedurii de declasare în cazurile prevãzute la alin. (1) lit. b) instituţiile publice specializate vor depune la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor cererea de declasare şi fotocopia fisei standard a obiectului/obiectelor, în termen de 10 zile de la data la care au cunoscut sau trebuiau sa cunoascã cauza care conduce la declanşarea procedurii de declasare.
ART. 26
(1) Declanşarea la cerere a procedurii de declasare se face la solicitarea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice de drept privat, proprietare ale bunurilor culturale mobile respective.
(2) În vederea declansarii procedurii de declasare prevãzute la alin. (1) solicitantii vor depune la direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cãror evidenta se afla bunul cultural mobil clasat, cererea de declasare şi fotocopia fisei standard a obiectului/obiectelor, în termen de 10 zile de la data la care au cunoscut sau trebuiau sa cunoascã cauza care conduce la declanşarea procedurii de declasare.
(3) Direcţiile judeţene pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, vor transmite la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor documentele prevãzute la alin. (2) în termen de 5 zile de la depunere.
ART. 27
Cererea de declasare se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 1 la prezentele norme.
ART. 28
Documentele depuse la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, care sunt incomplete sau conţin date eronate, se restituie persoanei fizice sau juridice care le-a depus, în termen de 5 zile de la data depunerii.
ART. 29
(1) Documentele depuse la Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale se supun analizei Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor în termen de maximum 5 zile de la data depunerii.
(2) În termen de 5 zile de la data depunerii documentelor la Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor vor fi desemnaţi experţii sau specialiştii şi conservatorii sau restauratorii, dupã caz, conform art. 24 alin. (3) şi (4).
ART. 30
(1) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor analizeazã, în vederea declasarii, documentele prevãzute la art. 25 alin. (2) şi (3) şi la art. 26 alin. (2), precum şi documentele care au fost luate în considerare la clasarea respectivului bun şi raportul de expertiza şi actul de constatare, dupã caz, al experţilor sau specialiştilor şi conservatorilor sau restauratorilor, prevãzute la art. 24 alin. (5) şi (6).
(2) Hotãrârile de declasare sau, dupã caz, de respingere a declasarii se adopta cu votul a jumãtate plus unul din numãrul membrilor prezenţi la şedinţa. În caz de balotaj votul preşedintelui este decisiv.
(3) Hotãrârile privind declasarea bunurilor culturale mobile se întocmesc de cãtre secretarul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, se semneazã de cãtre preşedintele acesteia şi se transmit, prin secretarul comisiei, ministrului culturii şi cultelor, împreunã cu proiectul ordinului de aprobare a hotãrârii de declasare.
(4) Ordinul de declasare se comunica în scris proprietarului şi titularilor de alte drepturi reale de cãtre Direcţia muzee, colecţii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor în termen de 10 zile de la emitere.
(5) Ordinul de declasare este luat în evidenta inventarului patrimoniului cultural naţional mobil în care figureazã bunul respectiv, procedându-se la radierea acestuia din fond sau, dupã caz, din tezaur.
(6) Hotãrârile privind respingerea declasarii se întocmesc de cãtre secretarul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor, se semneazã de cãtre preşedintele acesteia şi se transmit, în termen de 10 zile de la adoptare, persoanei fizice sau juridice care a declansat procedura de declasare.
(7) Instituţiile publice specializate care primesc ordinul de declasare sunt obligate sa opereze modificãrile ce se impun în evidenta analitica şi sinoptica proprie.
ART. 31
(1) Hotãrârea privind respingerea declasarii poate fi contestatã în termen de 10 zile de la comunicare.
(2) Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor va comunica rãspunsul la contestaţie în termen de 20 de zile de la înregistrare.
(3) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de rãspunsul primit, se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.

CAP. 5
Procedura trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional

ART. 32
(1) Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional se realizeazã cu respectarea procedurii prevãzute pentru clasare.
(2) Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional se realizeazã din oficiu sau la cerere.
ART. 33
Declanşarea din oficiu a procedurii de trecere a unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional se poate hotãrî de cãtre Comisia Nationala a Muzeelor şi Colectiilor, dupã cum urmeazã:
a) în urma soluţionãrii contestaţiilor privind ordinele de clasare;
b) în urma soluţionãrii cererilor de declasare;
c) în urma soluţionãrii contestaţiilor privind ordinele de declasare.
ART. 34
(1) Declanşarea la cerere a procedurii de trecere a unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional se realizeazã la solicitarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice de drept privat, proprietare ale unui bun cultural mobil clasat.
(2) În vederea declansarii procedurii de trecere, prevãzutã la alin. (1), solicitantii vor depune la direcţia judeteana pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, în a carei evidenta se afla bunul cultural mobil clasat, cererea de trecere, însoţitã de raportul de expertiza pe care se întemeiazã.
(3) Cererea de trecere se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 1 la prezentele norme.
(4) Procedura de trecere se declanseaza, se deruleazã şi se finalizeazã potrivit procedurii de clasare reglementate prin prezentele norme.
ART. 35
(1) Ordinul de clasare, declasare sau de trecere dintr-o categorie juridicã în alta a patrimoniului cultural naţional a unui bun cultural mobil poate fi contestat de proprietarul sau de titularul dreptului de administrare la Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor este obligat sa soluţioneze contestaţia în termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia.
(3) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de rãspunsul la contestaţia adresatã Ministerului Culturii şi Cultelor, se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.




ANEXA 1
────────
la norme
────────
CERERE
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. DATE DE IDENTIFICARE SOLICITANT
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

l. Cod solicitant (CNP sau Cod Fiscal, dupã caz): └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘

┌─────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
2.1. │ Nume: │Prenume: │
└─────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┘
sau
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
2.2. │Denumire: │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────┬──────────────────┐
3. Adresa/Sediul social, dupã caz: │Localitate: │Judeţ: │
└──────────────────────┴──────────────────┘
┌────────────┬──────┬─────────────────┬───────┬──────┬──────┬──────────────┐
│Str. │Nr. │Cod poştal │Bl. │Se. │Et. │Ap. Sector │
└────────────┴──────┴─────────────────┴───────┴──────┴──────┴──────────────┘
_ _ _
4. Calitate: │_│Proprietar │_│Mandatar │_│ Administrator de bunuri
al unui proprietate publica
proprietar
_
│_│ Autoritate
publica
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
II. DATE PRIVIND PROCEDURA SOLICITATĂ
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
_
1. │_│ Se solicita clasarea

(Indicaţi la rubrica "Observaţii" de la secţiunea III, pct. 1.6 din cerere
sau din coloana 1.6 din lista anexatã, dacã anterior s-au mai formulat
solicitãri privind clasarea bunului/bunurilor în cauza).
_
2. │_│ Se solicita declasarea

(Indicaţi la rubrica "Observaţii" de la secţiunea III, pct. 1.6 din cerere
sau din coloana 1.6 din lista anexatã, actele privind clasarea
bunului/bunurilor, respectiv ordinul ministrului culturii şi cultelor şi
certificatul de clasare, ataşându-le totodatã, în fotocopie, la cerere).
_
3. │_│ Se solicita trecerea dintr-o categorie juridicã în alta a
patrimoniului cultural naţional, respectiv:
_
3.1. │_│ Din Fond în Tezaur
_
3.2. │_│ Din Tezaur în Fond

(Indicaţi la rubrica "Obseravatii" de la secţiunea III, pct. 1.6 din cerere
sau din coloana 1.6 din lista anexatã, actele privind clasarea
bunului/bunurilor, respectiv ordinul ministrului culturii şi cultelor şi
certificatul de clasare, ataşându-le totodatã, în fotocopie, la cerere).

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
III. DATE PRIVIND BUNUL/BUNURILE LA CARE SE REFERĂ CEREREA
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

l. Descrierea bunului cultural

1.1. Denumirea bunului cultural ____________________________________________

1.2. Autor(i), atelier, marca,
şcoala, atribuire (dupã caz) __________________________________________

l.3. Titlul sau tema
(dacã este cazul) _____________________________________________________

1.4. Material, tehnica, dimensiuni
(eventual dimensiunile suportului)
şi alţi parametri de identificare
(dupã caz) ____________________________________________________________

l.5. Datare, anul fabricaţiei (dupã caz) ___________________________________

l.6. Observaţii (documente de referinta,
antecedente, stare de conservare,
cantitate, date speciale - prezenta
semnaturilor, inscriptionarilor,
marcilor s.a.) ________________________________________________________

2. Descrierea colectiei/lotului de bunuri diferite
(Se completeazã lista anexatã
cererii) ________________________________________________________________

Data:
________________

Semnatura/eventual ştampila solicitantului
__________________________________________________






ANEXA 2
────────
la norme
────────

FIŞA STANDARD

┌─┬─────────┬─────────┬────────┬───────────────┬───────────┬───────────────────┐
│N│Denumirea│Autor(i),│Titlul │Material, │Datare, │ Observaţii │
│r│bunului │atelier, │sau tema│tehnica, │anul │(documente de refe-│
│ │cultural │marca, │(dacã │dimensiuni │fabricaţiei│rinta, antecedente,│
│c│ │şcoala, │este │(eventual │(dupã caz) │stare de conservare│
│r│ │atribuire│cazul) │dimensiunile │ │cantitate, date │
│t│ │dupã caz)│ │suportului) şi │ │speciale - prezenta│
│ │ │ │ │alţi parametri │ │semnaturilor, │
│ │ │ │ │de identificare│ │inscriptionarilor, │
│ │ │ │ │(dupã caz) │ │marcilor s.a.) │
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
│1│ (1.1) │ (1.2) │ (1.3.)│ (1.4.) │ (1.5.) │ (1.6.) │
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
├─┼─────────┼─────────┼────────┼───────────────┼───────────┼───────────────────┤
└─┴─────────┴─────────┴────────┴───────────────┴───────────┴───────────────────┘

Data: _______________

Semnatura/eventual ştampila solicitantului ____________________



ANEXA 3


──────
la norme
─────────

┌────────┐
│ │
│ Stema │
│ROMÂNIEI│
│ │
└────────┘

ROMÂNIA

MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR

DIRECŢIA PENTRU CULTURA, CULTE ŞI

PATRIMONIUL CULTURAL NAŢIONAL A ........................

ÎNŞTIINŢARE

Cãtre ..............................................................
(numele şi prenumele/denumirea şi adresa solicitantului)

l. Referitor la cererea dumneavoastrã la nr. ....../......, va facem cunoscut ca în urma expertizei efectuate s-a declansat procedura de clasare în patrimoniul cultural naţional a bunului cultural identificat prin datele urmãtoare:
1.1. Domeniul din care face parte
(în sensul art.3 din Legea 182/2000) ___________________________________

1.2. Denumirea bunului cultural ________________________________________

l.3. Autor(i), atelier, marca, şcoala, atribuire _______________________

1.4. Titlul sau tema ___________________________________________________

1.5. Material, tehnica, dimensiuni,
suport (dimensiuni) şi alţi
parametri de identificare _________________________________________

1.6. Datare, anul fabricaţiei __________________________________________

1.7. Observaţii ________________________________________________________

2. Potrivit dispoziţiilor <>art. 17 din Legea nr. 182/2000 , în timpul desfãşurãrii procedurii de clasare bunul cultural mobil la care se referã prezenta înştiinţare se afla sub regimul de protecţie prevãzut pentru bunurile clasate în Tezaurul patrimoniului cultural naţional mobil şi va revin obligaţiile prevãzute de acest act normativ privind mãsurile de protejare a bunului respectiv.

Director,
Întocmit,




ANEXA 4
────────
la norme
────────

ROMÂNIA

MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR

DIRECŢIA PENTRU CULTURA, CULTE ŞI

PATRIMONIUL CULTURAL NAŢIONAL A ........................


PROCES-VERBAL

Încheiat între*1) .............. în calitate de*2) ......... şi*3) ............. în calitate de reprezentant al Direcţiei pentru Cultura , Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional a ..............procedând primul Ia predarea şi secundul la primirea
*4) ...............................................................
...................................................................
Pe timpul predãrii primirii s-au constatat urmãtoarele
*5) ...............................................................
Bunul cultural mobil descris mai sus se preda de cãtre proprietar Direcţiei pentru Cultura , Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional a......... pentru efectuarea probelor de laborator în vederea clasarii.
Direcţiei pentru Cultura , Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional a................se obliga sa înapoieze bunul cultural în starea în care se afla la luarea în primire cel mai târziu la data de*6) .....................

Data ...............................

Am predat Am primit
......... ......................
Semnatura proprietarului Semnatura şi ştampila
reprezentantului
Direcţiei pentru Cultura, Culte
şi Patrimoniu Cultural
Naţional a ........

────────────────
*1) Numele prenumele şi codul numeric personal al celui care preda
*2) Calitatea celui care preda (proprietar,administrator, împuternicit .....)
*3) Numele prenumele şi codul numeric personal al reprezentantului Direcţiei pentru Cultura , Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional
*4) Denumirea bunului cultural mobil şi principalele caracteristici
*5) Constatãri privind starea de conservare ,integritatea.
*6) Cel mult 30 zile de la data încheierii procesului verbal



ANEXA 5
──────
la norme
─────────


┌────────┐
│ │
│ Stema │
│ROMÂNIEI│
│ │
└────────┘

ROMÂNIA

MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR

DIRECŢIA MUZEE, COLECŢII, ARTE VIZUALE

CERTIFICAT DE CLASARE

Nr. ....... din ................

1. În temeiul prevederilor art.14 alin. (2) din Legea nr.182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional se elibereazã prezentul certificat de clasare pentru bunul cultural care se identifica prin datele urmãtoare:

1.1. Domeniul din care face parte
(în sensul art.3 din Legea 182/2000) _____________________________________

1.2. Denumirea bunului cultural __________________________________________

1.3. Autor(i), atelier, marca, şcoala,
atribuire ________________________________________________________________

1.4. Titlul sau tema _____________________________________________________

1.5. Material, tehnica, dimensiuni,
suport (dimensiuni) şi alţi
parametri de identificare ________________________________________________

l.6. Datare, anul fabricaţiei ____________________________________________

1.7. Observaţii __________________________________________________________

2.1. Prezentul certificat atesta ca bunul la care se referã face parte din patrimoniul cultural naţional al României, fiind clasat prin Ordinul nr. .../..... al ministrului culturii şi cultelor în categoria juridicã ........................

2.2. Prezentul certificat nu garanteazã legalitatea titlului de proprietate al deţinãtorului sau asupra bunului/bunurilor la care face referire.

3. Data eliberãrii __________________________


Director, Întocmit,


ANEXA 6
────────
la norme
─────────

MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR*1)

DIRECŢIA PENTRU CULTURA, CULTE ŞI

PATRIMONIUL CULTURAL NAŢIONAL A ..................

RAPORT DE EXPERTIZA

A. Date despre expert
1. Nume şi prenume.
2. Numãr, tip şi data eliberãrii autorizaţiei de expert.
3. Locul de munca, forma de angajare.

B. Date despre proprietarul bunului cultural expertizat
1. Nume şi prenume sau Denumire societate comercialã/instituţie.
2. Adresa.
3. Cod numeric personal sau cod fiscal.

C. Date despre bunul cultural
1. Indicarea criteriilor utilizate în procedura de clasare.
2. Argumentarea notelor acordate pentru fiecare criteriu.
3. Stabilirea rezultatului expertizei.

D. Concluzia
1. Propunerea de clasare în fond /tezaur.
2. Propunerea de neclasare.

Semnatura şi ştampila expert autorizat .........

────────────────
*1) În situaţia în care expertiza se realizeazã de cãtre un alt expert decât cel din cadrul direcţiilor judeţene, formularul va avea înscris antetul acestuia.

────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016