Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 1 ianuarie 1970  privind continutul, avizarea si aprobarea documentatiilor tehnico-economice pentru investitii si a proiectelor de sistematizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 1 ianuarie 1970 privind continutul, avizarea si aprobarea documentatiilor tehnico-economice pentru investitii si a proiectelor de sistematizare

EMITENT: CONSILIUL DE MINISTRI
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 1 din 1 ianuarie 1970
1. - Studiul tehnico-economic se elaboreazã pe ansamblul investiţiei şi cuprinde totalitatea obiectelor şi cheltuielilor necesare pentru pregãtirea, execuţia şi punerea în funcţiune a obiectului de investiţii.
Pentru complexele de mare amploare, a cãror durata de realizare este îndelungatã şi se compun din fabrici sau sectoare uzinale de producţie care pot fi puse în funcţiune independent, studiul tehnico-economic se poate elabora separat pe etape de punere în funcţiune.
De asemenea, pentru lucrãrile de investiţii cu valori pînã la 1 milion de lei, studiile tehnico-economice pot fi elaborate cu un conţinut simplificat, constind dintr-un memoriu justificativ însoţit de schite de amplasament şi devizul general al lucrãrii.
2. - Studiile tehnico-economice privind dezvoltarea, modernizarea, reprofilarea şi reutilarea capacitãţilor de producţie se elaboreazã pentru totalitatea lucrãrilor necesare a se realiza pe întreprindere.
În cazul cînd noua capacitate care urmeazã a se realiza într-o secţie nu determina modificãri în celelalte secţii ale întreprinderii şi nu limiteazã posibilitatea de dezvoltare a acestora în viitor, studiul tehnico-economic se poate elabora numai pentru obiectele, respectiv gruparile de obiecte, care pot fi puse în funcţiune independent, cu condiţia de a indica prin planul general modul de integrare a acestora În ansamblul întreprinderii.
În condiţiile arãtate la alineatul precedent, se pot elabora studii tehnico-economice pentru fiecare capacitate în parte şi în situaţia în care obiectele respective se executa în paralel la aceeaşi întreprindere; în cazul cînd acestea pot fi puse în funcţiune independent, nu se conditioneaza reciproc şi nu determina împreunã redimensionarea reţelelor de unitãţii. Aceste lucrãri se pot executa şi finanta fãrã însumarea valorii devizelor respective.
3. - Studiile tehnico-economice privind investiţiile destinate extractiei ţiţeiului şi gazelor se elaboreazã pentru totalitatea lucrãrilor necesare a se realiza pentru exploatarea unei zone, structuri sau bloc tectonic. Elaborarea acestor studii tehnico-economice se face în termen de cel mult 4 ani de la forarea şi intrarea în producţie a primei sonde de exploatare în zona, structura sau blocul tectonic respectiv.
Pînã la elaborarea studiilor tehnico-economice menţionate în alineatul precedent, lucrãrile de investiţii necesare extractiei ţiţeiului şi gazelor de pe aceste zone, structuri sau blocuri tectonice se vor executa şi finanta - pe mãsura cunoaşterii amplasamentelor - pe baza documentaţiilor tehnico-economice elaborate pe lucrãri, care vor cuprinde indicatorii tehnico-economici specifici acestor lucrãri.
4. - Principalele probleme care se rezolva în cadrul studiului tehnico-economic sînt:
a) indicatorii tehnico-economici şi celelalte date caracteristice care fundamenteazã eficienta economicã a investiţiei (anexa A);
b) comparatia cu profilul şi capacitatea de producţie cea mai raţionalã din punct de vedere economie;
c) procesul tehnologic;
d) lista utilajelor, cu indicarea caracteristicilor necesare; pentru utilajele şi instalaţiile tehnologice care se asigura prin uzinele constructoare de maşini din ţara, studiul tehnico-economic va conţine - în vederea obţinerii acordurilor de la furnizorul de utilaje din ţara - specificaţia tuturor utilajelor, instalaţiilor complexe şi echipamentelor, cu precizarea caracteristicilor tehnice principale (dimensiuni, gabarit, greutãţi, materiale speciale de confectie şi alte caracteristici), eventual elaborate la nivelul temelor de proiectare, chestionare tehnice şi desene informative pentru produse similare;
e) caracteristicile produselor şi ale indicatorilor tehnico-economici ai acestora;
f) date privind modul de asigurare a materiilor prime şi materialelor, din ţara şi din import, rezervele geologice, necesarul de combustibil, energie, transporturi, alimentarea cu apa, canalizarea etc., cooperãri în producţie şi alte elemente privind exploatarea capacitãţilor proiectate;
g) modul de asigurare şi pregãtire a cadrelor necesare pentru exploatarea capacitãţilor;
h) numãrul personalului necesar pentru direcţia întreprinderii şi pentru supravegherea tehnica pe durata realizãrii investiţiei, cu etapele de angajare a acestora;
i) asigurarea desfacerii produselor pe piata interna şi externa;
j) mãsuri pentru protecţia muncii, igiena şi prevenirea incendiilor;
k) planul general;
l) soluţiile constructive de principiu şi cooperãri în asigurarea utilitãţilor şi a obiectelor cu caracter tehnico-administrativ şi social-cultural; principalele materiale de construcţii (cantitãţi şi indici de consum la 1 milion de lei construcţii-montaj, comparabil cu indicii realizaţi la lucrãri similare);
m) lucrãrile de organizare a şantierului;
n) devizul general;
o) fundamentarea duratei de realizare a investiţiei cu eşalonarea pe obiecte, în vederea elaborãrii graficului de eşalonare a investiţiei.
Pe baza datelor de mai sus, titularii de investiţii vor elabora în termen de 60 de zile - normativele cadru de conţinut al studiilor tehnico-economice, diferenţiate pe ramuri şi pe genuri de lucrãri, urmãrind reducerea la strictul necesar a conţinutului acestor proiecte.
Normativele de conţinut pentru studiile tehnico-economice privind lucrãrile comune mai multor ramuri sau sectoare de activitate se vor stabili şi difuza de organele coordonatoare pe economie, în termen de 60 de zile, dupã cum urmeazã:
- Ministerul Petrolului, pentru reţelele de gaze;
- Ministerul Energiei Electrice, pentru reţelele electrice şi de termoficare;
- Ministerul Transporturilor, pentru lucrãrile de drumuri publice şi pentru linii de cale feratã;
- Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, pentru construcţiile de locuinţe, lucrãri de alimentari cu apa şi canalizari pentru centrele populate şi obiectivele industriale.
5. - Pentru lucrãrile de protejare, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice, studiul tehnico-economic poate fi precedat de studii şi cercetãri care se aproba de titulari, cu avizul Direcţiei Monumentelor Istorice din cadrul Comitetului de Stat pentru Cultura şi Arta.
6. - Amplasamentul ca localitate - pentru lucrãrile de investiţii ai cãror indicatori tehnico-economici se supun aprobãrii Consiliului de Miniştri şi la care amplasamentele nu au fost aprobate prin planul cincinal sau prin alte acte normative - se stabileşte în cadrul studiilor tehnico-economice ale lucrãrilor respective.
În cazul cînd titularul considera necesar, poate supune spre aprobare Consiliului de Miniştri amplasamentul ca localitate şi teren de construcţie, pe baza unui studiu de amplasament întocmit anterior elaborãrii studiului tehnico-economic.
7. - Proiectele de execuţie pentru obiectivele productive se pot elabora, cu aprobarea titularului de investiţie şi cu acordul organizaţiilor de proiectare şi al organizaţiilor de construcţii-montaj respective, pe categorii de lucrãri sau pãrţi de categorii de lucrãri, cu condiţia respectãrii ordinii rationale de execuţie a lucrãrilor de construcţii-montaj. Proiectele de execuţie, pe categorii de lucrãri sau pãrţi de categorii de lucrãri sînt documentaţii pe baza cãrora se executa şi se deconteazã lucrãrile de construcţii-montaj.
Pentru lucrãrile de investiţii care necesita un volum mare de proiectare şi care au termene apropiate de punere în funcţiune a capacitãţilor, organizaţiile de proiectare pot trece - cu aprobarea titularilor de investiţii - la elaborarea proiectelor de execuţie, dupã avizarea studiilor tehnico-economice în consiliile tehnico-ştiinţifice respective.
8. - Valoarea lucrãrilor înscrise în devizele la proiectele de execuţie pe obiecte şi capitole de cheltuieli trebuie sa se înscrie în valorile corespunzãtoare prevãzute în devizul general la studiul tehnico-economic aprobat. În cazul cînd valoarea devizelor la proiectele de execuţie, pentru unele obiecte sau capitole de cheltuieli, depãşeşte prevederile din devizul general pentru obiectele şi cheltuielile respective, diferenţele se pot acoperi - cu aprobarea conducerii organului titular sau a conducerii unitãţilor în subordinea acestora, conform competentelor de aprobare stabilite prin anexa nr. 1 - din economiile realizate la celelalte obiecte şi capitole de cheltuieli prevãzute în partea I a devizului general, cu condiţia respectãrii valorii totale a investiţiei şi a celorlalţi indicatori tehnico-economici aprobaţi.
9. - Proiectele de sistematizare se elaboreazã - în funcţie de scopul urmãrit - pe urmãtoarele categorii:
a) studiul de sistematizare teritorialã;
b) schita de sistematizare a localitãţii;
c) detaliul de sistematizare;
d) studiul de amplasament.
Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã asigura îndrumarea, coordonarea şi controlul activitãţii de sistematizare desfãşurate de organele centrale şi locale ale administraţiei de stat, în vederea dezvoltãrii coordonate a teritoriului tarii, judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor.
10. - Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare, precum şi unitãţile subordonate acestora împuternicite prin reglementãrile în vigoare sa dea acorduri prealabile vor emite acordurile respective în termen de 15 zile de la primirea cererilor din partea organelor interesate. Acordurile prealabile emise îşi menţin valabilitatea pe toatã durata de realizare a investiţiei dacã execuţia lucrãrilor la care acestea se referã a început în cel mult 30 de luni de la data emiterii lor şi au fost menţinute condiţiile tehnice şi economice cuprinse în documentaţiile tehnico-economice respective.
Acordurile organelor centrale sau locale, interesate în realizarea sau exploatarea noilor capacitãţi sau pentru care decurg sarcini în legatura cu realizarea sau exploatarea investiţiilor, se vor emite în termen de 10 zile de la primirea cererilor din partea titularilor sau beneficiarilor respectivi.
11. - Întreprinderile în cadrul cãrora nu sînt organizate unitãţi de proiectare pot elabora, prin forte proprii, documentaţii tehnico-economice pentru lucrãri de amenajãri, dezvoltãri, utilari şi eliminari de locuri inguste, în limitele competentelor stabilite de organele ierarhic superioare ale acestora.
12. - Anexele A-G fac parte integrantã din prezentele norme.


ANEXA A

TABELUL
indicatorilor tehnico-economici care fundamenteazã eficienta economicã a investiţiilor cu caracter productiv

I. - Datele caracteristice ale investiţiei

1. - Denumirea investiţiei.
2. - Amplasamentul.
3. - Profilul.
4. - Capacitatea (cu indicarea numãrului de schimburi).
5. - Valoarea anuala a producţiei-marfa.
6. - Valoarea anuala a producţiei globale.

II. - Indicatorii tehnico-economici

7. - Destinaţia producţiei:
c pentru necesitaţi interne;
c pentru export.
8. - Termenul de punere în funcţiune conform prevederilor planului cincinal.




────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
La întreprinderea Comparatia cu alte Indicatorii medii
Nr. Indica- proiectata*) întreprinderi similare realizaţi la


tehni- Înainte de Dupã între- între- care fabrica
co-eco- realizarea realizarea prinderi prinderi produse similare
nomici investiţiei investiţiei din ţara din alte din cadrul
tari aceluiaşi
minister**)


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 0 1 2 3 4 5 6 7
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

*) La întreprinderi noi se completeazã numai coloana 4. Pentru lucrãrile de dezvoltare, modernizare, reutilare şi reprofilare a întreprinderilor se completeazã şi coloana 8, cu date din ultimul an care precede prezentarea S.T.E. spre aprobare, pentru care exista evidente contabile sau statistice în cazul acestor lucrãri indicatorii privind executarea investiţiei de la punctele 1 - 4) precum şi unii indicatori privind exploatare întreprinderii (punctele 5-8 şi altele) vor fi înscrişi distinct, pentru "coloana separatã Dezvoltare" care va fi introdusã între coloanele 3 şi 4.
**) Se vor trece indicatorii medii din ultimul an care precede prezentarea S.T.E. spre aprobare, pentru care exista evidente contabile sau statistice.


1. - Valoarea investiţiei (conform devizului general din documentaţia tehnica)
din care: mii lei
a) volumul de construcţii-montaj:............... mii lei
din care:
- construcţii (inclusiv instalaţiile):..... mii lei
- ponderea volumului de construcţii-montaj
în valoarea investiţiei ................... %
- ponderea volumului de construcţii în
valoarea investiţiei ...................... %
b) volumul utilajelor ........................... mii lei
tone
din care:
- din import: ............................... mii lei
tone
............................................. mii lei
valuta
din care:
- import din tari socialiste ................ mii lei
valuta
- import din tari capitaliste ............... mii lei
valuta
- ponderea utilajelor din import în volumul
total al utilajelor ....................... %
c) alte cheltuieli pentru importuri (licenţe,
documentaţie tehnica, know-how, asistenta
tehnica şi montajul asigurat de firmele
strãine, pregãtirea cadrelor în
strãinãtate, piese de schimb, SDV pentru
dotarea iniţialã, materiale etc.) mii lei
.............................................. mii lei
valuta
din care:
- din tari socialiste ........................ mii lei
valuta
- din tari capitaliste ....................... mii lei
valuta
2. - Durata de realizare a investiţiei:
a) de la începerea execuţiei pînã la punerea în
funcţiune a capacitãţii totale .............. luni
b) durate intermediare, în cazul punerii în
funcţiune a capacitãţilor pe etape şi
capacitãţi parţiale ......................... luni
c) durate de la punerea în funcţiune a
capacitãţii şi pînã la realizarea
nivelului proiectat al indicatorilor
tehnico-economici ai investiţiei:
- producţia ................................. luni
- preţul de cost ............................ luni
- productivitatea muncii .................... luni
- rentabilitatea ............................ luni
- etc. ...................................... luni

3. - Investiţia specifica lei
(valoarea investiţiei arãtatã la pct. 1 ───────
raportatã la capacitate sau la valoarea t, buc.,
producţiei-marfa în cazul întreprinderilor cu mp., km etc.
producţie eterogena, care nu poate fi lei
exprimatã în unitãţi fizice sau convenţionale) ───────────
1000 lei
prod.-marfa
4. - Consumul de materiale de construcţii lei
deficitare (metal, material lemnos etc.) 1 milion
───────────────────
lei
construcţii-montaj
5. - Valoarea principalelor materii prime şi
materiale necesare producţiei anuale*) .......... mii lei
- din import ...................................... mii lei
valuta
───────────
*) În studiul tehnico-economic se va preciza baza de materii prime de care se dispune în ţara. În cazul materiilor prime din import, se va specifica durata importului în ani şi valorile corespunzãtoare, precum şi avizul viitorului producãtor intern asupra asimilarii fabricãrii în ţara a acestora. De asemenea, se va arata în mod explicit volumul de materii prime, materiale şi subansamble care nu va putea fi asimilat în ţara şi cauzele neasimilarii.

6. - Consumul specific la principalele materii prime, t, kb, kWh,
materiale şi utilitãţi pe unitatea de produs, mc etc.
pentru principalele produse ..................... ───────────
unitatea
de produs
7. - Preţul de cost pe unitatea de produs ............ lei
───────────
unitatea
de produs
8. - Cheltuieli de producţie la 2 000 lei lei
producţie-marfa, în preţul cu ridicatã al ───────────
întreprinderii 1000 lei
din care:
- cheltuieli materiale de producţie ............. lei
───────────
1000 lei
9. - Acumulari totale anuale (venit net) ............. mii lei
din care:
- beneficiul anual .............................. mii lei
- beneficiul plus impozitul de regularizare anual
............................................... mii lei
10. - Rentabilitatea
a) Raportul dintre beneficiul anual şi preţul de
cost complet (comercial) ..................... %
b) Raportul dintre beneficiu plus impozitul de
regularizare anual şi preţul de cost complet
(comercial) %
11. - Numãrul total de salariaţi ...................... nr.
din care:
- total muncitori .............................. nr.
din care:
- muncitori de baza ............................ nr.
12. - Productivitatea muncii
a) ................................................. lei
───────────
salariat
b) ................................................. t, kg, mp,
buc. etc.
───────────
muncitor
13. - Durata de recuperare a investiţiei totale
(investiţia totalã = investiţia de la pct. 1 +
investiţiile conexe care nu determina efecte
pe baza cãrora sa poatã fi recuperate separat
+ efectul imobilizarii fondurilor de
investiţii + mijloacele circulante necesare)
a) din beneficiu ................................ ani
b) din beneficiu plus impozitul de regularizare ani
c) din venit net ................................ ani
14. - Eficienta fondurilor fixe:
a) Valoarea producţiei globale anuale raportatã lei
la valoarea fondurilor fixe care dau producţia ───────────
respectiva leu fond
fix
b) Valoarea acumularilor (beneficiul anual, lei
impozitul pe circulaţia mãrfurilor şi ───────────
impozitul de regularizare) raportatã la leu fond
valoarea fondurilor fixe fix
15. - Eficienta la export a producţiei (pentru
întreprinderile care produc mãrfuri destinate
total sau parţial exportului sau reduc importul):
a) Cursul de revenire brut:
- în raport cu preţul de cost ................... lei
───────────
leu valuta
- în raport cu preţul cu ridicatã al lei
întreprinderii, respectiv cu preţul de calcul ───────────
............................................... leu valuta
b) Cursul de revenire net:
- în raport cu preţul de cost complet (comercial) lei
............................................... ───────────
leu valuta
- în raport cu preţul cu ridicatã al lei
întreprinderii, respectiv cu preţul de calcul ───────────
leu valuta
c) Aportul net anual în lei valuta:
- în raport cu valoarea în lei valuta a unitãţii
de produs ce se exporta ....................... %
- în raport cu valoarea investiţiei ............. lei valuta
───────────
leu investit
d) Durata de recuperare a cheltuielilor
valutare pentru investiţii pe baza
aportului valutar net anual (cheltuielile
în lei valuta pentru achiziţii de utilaje,
asistenta tehnica, licenţe etc., raportate
la aportul valutar net anual ce se obţine
în urma realizãrii producţiei) ............... ani
16. - Suprafata terenului ............................. ha
17. - Gradul de folosire a capacitãţilor de producţie
şi a suprafeţelor construite:
a) raportul dintre producţia anuala insumata a
întreprinderilor din cadrul ministerului care
fabrica produsul respectiv şi capacitatea de
producţie insumata a întreprinderilor %
respective ...................................
b) raportul dintre capacitatea de producţie şi t, buc.
suprafata construitã productiva (desfasurata) etc.
.............................................. ─────────
mp
c) gradul de ocupare a terenului ................. %

III. - Sarcini pentru alte sectoare de activitate
Enumerarea investiţiilor conexe şi a
investiţiilor cu caracter social-cultural, care
conditioneaza punerea în funcţiune a capacitãţii,
cu indicarea valorilor de investiţii respective
şi a termenelor de punere în funcţiune, corelate
cu investiţia de baza (investiţii care nu se
cuprind în valoarea investiţiei de la pct. II/1)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
La completarea tabelului se va tine seama de urmãtoarele indicaţii:
1. - Valoarea anuala a producţiei-marfa va fi determinata prin evaluarea produselor în preţuri de calcul (pentru produsele la care s-au stabilit astfel de preţuri) şi În preţuri cu ridicatã ale întreprinderii (pentru produsele la care nu s-au stabilit preţuri de calcul)
Pentru produsele noi, care la data întocmirii studiului tehnico-economic nu au încã stabilite preţurile eu ridicatã de întreprindere, respectiv preţurile de calcul (pentru produsele principale) organizaţiile de proiectare vor determina preţurile cu ridicatã de întreprindere pe baza metodologiei de stabilire a preţurilor (pe baza preţurilor de cost, prin corelarea cu produse similare fabricate în ţara şi cu preţurile de import ale unor produse asemãnãtoare), precum şi preţurile de calcul, conform reglementãrilor în vigoare. Studiul tehnico-economic va conţine şi elementele de calcul care au condus la determinarea preţurilor pentru noile produse precum şi fundamentarea economicã a acestora.
2. - Cheltuielile de producţie la 1000 de lei producţie-marfa se determina prin raportarea cheltuielilor de producţie la 1000 de lei producţie-marfa exprimatã în preţuri de calcul, respectiv în preţuri cu ridicatã de întreprindere, astfel cum este evaluatã conform prevederilor de la pct. 1.
3. - Beneficiul anual va fi determinat ca diferenţa între valoarea producţiei-marfa exprimatã în preţuri de calcul respectiv în preţuri cu ridicatã de întreprindere (diminuata cu valoarea impozitului pe circulaţia mãrfurilor cuprins în preţul cu ridicatã de întreprindere), şi producţia-marfa exprimatã În preţ de cost.
4. - Rentabilitatea se va calcula prin raportarea beneficiului stabilit la pct. 3 la producţia-marfa exprimatã În preţ de cost.
5. - Durata de recuperare a investiţiei totale va fi calculatã pe baza beneficiului anual ce se prevede a se obţine dupã punerea în funcţiune a investiţiei cît şi separat pe baza venitului net anual. Beneficiul care se va lua În calcul va fi cel determinat ca la pct. 3 de mai sus, iar venitul net va fi compus din beneficiu plus impozitul pe circulaţia mãrfurilor plus impozitul de regularizare, care - conform prevederilor art. 4 din H.C.M. nr. 2442/1969 - reprezintã diferenţa dintre preţurile cu ridicatã ale întreprinderii şi preţurile de calcul pentru produsele care se livreaza beneficiarilor interni.
6. - Valoarea acumularilor raportatã la valoarea fondurilor fixe se va calcula prin împãrţirea sumei beneficiului, a impozitului pe circulaţia mãrfurilor şi a impozitului de regularizare la valoarea fondurilor fixe.


ANEXA B




DEVIZ GENERAL
al studiului tehnico-economic privind .................


- în mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Lucrãrile şi Construcţii Utilaje Montaje Dotãri Alte Total
cheltuielile şi şi şi şi chel-
care se instalaţii echipamente echipa- utilaje tuieli
cuprind în aferente tehnologice mente indepen-
valoarea care se tehno- dente
investiţiei monteaza logice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6 7
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Partea I

Cap. 1 a) Studii şi cercetãri
de teren
(topo, hidro, geo) ... X X X ... ...
b) Cheltuieli pentru
documentare şi
experimentare
................ X X X X ... ...
c) Cheltuieli pentru
proiectare şi
asistenta tehnica
din ţara
................ X X X X ... ...
d) Cheltuieli pentru
proiectul tehnologic
(know-how), studierea
şi tratarea ofertelor,
documentaţia tehnica
şi licenta de
fabricaţie şi
asistenta
tehnica din import X X X ... ... ...

Cap. 2 a) Exproprieri,
despãgubiri,
stramutari,
demolãri,
demontari ....... ... X X X ... ...
b) Costul
terenului ...... X X X X ... ...
c) Amenajarea şi
nivelarea
terenului
(desecãri,
drenaje etc.) ... X X ... ... ...
d) Dotarea
teritoriului -
plantaţii,
împrejmuiri
etc. (pe obiecte) ... X X ... ... ...

Cap. 3 Investiţii destinate
realizãrii producţiei
de baza
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 4 Investiţii
destinate
realizãrii
producţiei
auxiliare
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 5 Investiţii
pentru
transporturi şi
telecomunicaţii
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 6 Investiţii
pentru
alimentarea
cu energie
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 7 Investiţii
privind
utilitatile -
construcţii şi
reţele pentru
apa, canalizare etc.
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 8 Investiţii
neproductive
legate din
punct de
vedere
funcţional
de producţie
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 9 Investiţii
pentru obiecte
neproductive
nelegate din
punct de vedere
funcţional de
producţie
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...

Cap. 10 Mijloace de
ridicare şi
transport
independente
- automacarale,
autocamioane,
electrocare etc.,
piese de schimb
dotare iniţialã X X X ... X ...

Cap. 11 Cheltuieli diverse
şi neprevãzute .. ... X X X ... ...

Partea a II-a

Cap. 12 Cheltuieli pentru
direcţia
întreprinderii
care se
construieste ... X X X ... ... ...

Cap. 13 Cheltuieli pentru
supravegherea
tehnica pe
durata
realizãrii
investiţiei .... X X X X ... ...

Cap. 14 Cheltuieli pentru
pregãtirea
cadrelor de
exploatare ..... X X X ... ... ...

Partea a III-a

Cap. 15 Cheltuieli şi
lucrãri pentru
organizarea
execuţiei
lucrãrilor de
construcţii-montaj ... X X X X ...

Partea a IV-a

Cap. 16 Cheltuieli
nerecuperabile
provenind din
efectuarea
probelor
(pe obiecte) ... ... ... ... ... ... ...
tehnologice .... X X X X ... ...
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL GENERAL:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

RECAPITULATIE

A. Structura cheltuielilor din devizul general:
1. TOTAL, din care: ...
a) utilaje tehnologice care se monteaza şi independente
- inclusiv mijloace de ridicare şi transport ........
b) construcţii şi montaj (C + M) ...................... ...
din care:
- construcţii (inclusiv instalaţii aferente - C + I) ...
.................................................... ...
c) dotãri şi obiecte de inventar (exclusiv utilajele
tehnologice independente) .......................... ...
d) alte cheltuieli .................................... ...
2. TOTAL, din care: ...
a) investiţii colaterale (cota-parte aferentã
obiectivului respectiv) ............................ ...
b) utilaje tehnologice (cu montaj şi independente,
inclusiv mijloace de ridicare şi transport) primite
prin transfer ...................................... ...
c) piese de schimb .................................... ...
B. Cota-parte a investiţiilor colaterale aferente altor
obiective şi investiţiile conexe
a) investiţii colaterale aferente altor obiective de
investiţii, total .................................. ...
din care pe obiective de investiţii ................ ...
- obiectivul A ..................................... ...
- obiectivul B ..................................... ...
b) investiţii conexe, total ...........................
din care pe obiective de investiţii:
- obiectivul A ..................................... ...
- obiectivul B ..................................... ...
C. Valoarea fondurilor fixe care se desfiinţeazã ca urmare a
construirii noului obiectiv de investiţii ................ ...
din care:
- valoarea utilajelor tehnologice care se refolosesc la
noul obiectiv .......................................... ...
D. Repartizarea valorii lucrãrilor şi cheltuielilor pe grupe
de fonduri fixe, pentru stabilirea valorilor de amortizare
(necesarã analizei preţului de cost).
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
1. Valoarea cheltuielilor diverse şi neprevãzute (cap. 11) se stabileşte prin aplicarea unei cote de cel mult 5% asupra valorii lucrãrilor şi cheltuielilor prevãzute în partea I a devizului general, din care se scade: valoarea utilajelor pentru care sînt stabilite preţuri de catalog care sînt achiziţionate, transferate, contractate cu preţuri ferme sau pe baza notelor comune aprobate; valoarea lucrãrilor de construcţii şi instalaţii, a obiectelor pentru care sînt aprobate proiecte tip, directive, refolosibile sau indici plafon de cost la care în valoarea pe obiect sau pe unitatea de folosinta se cuprinde şi cota de cheltuieli pentru diverse şi neprevãzute; valoarea proiectelor tehnologice, licenţelor documentaţiei din import şi a asistenţei tehnice strãine pentru care preţurile sînt stabilite prin contracte sau pe baza de note comune aprobate; valoarea proiectãrii pentru care exista preţuri curente pe obiecte sau pe unitãţi de folosinta.
Din capitolul cheltuielilor diverse şi neprevãzute se suporta diferenţele de evaluãri ale cheltuielilor prevãzute în pãrţile I, II şi IV ale devizului general, precum şi lucrãrile şi cheltuielile care nu au putut fi prevãzute la elaborarea documentaţiei tehnico-economice, cum ar fi: cheltuielile pentru execuţia în condiţii speciale, cheltuielile pentru indemnizaţia de şantier, comisionul bãncii finanţatoare, dobinzile curente, probe, încercãri şi expertize solicitate de beneficiarul de investiţii pe parcursul execuţiei şi la excepţie şi lucrãrile pentru depozitarea utilajelor tehnologice, în cazul cînd n-au fost prevãzute în partea I a devizului general etc.
Volumul total al lucrãrilor de construcţii-montaj aprobat poate fi majorat pe parcursul execuţiei lucrãrilor cu cel mult valoarea cheltuielilor diverse şi neprevãzute aferente lucrãrilor de construcţii-montaj prevãzute în partea I a devizului general.
2. Cheltuielile prevãzute în partea a II-a a devizului general nu pot fi folosite pentru finanţarea altor cheltuieli. De asemenea, nu se admite depãşirea acestor cheltuieli decît în cazuri justificate şi numai cu aprobarea expresã a organului colectiv de conducere al titularului de investiţii.
3. La capitolul 16 se vor prevedea numai cheltuielile nerecuperabile provenind din efectuarea probelor tehnologice. Fondurile prevãzute la acest capitol nu se pot utiliza pentru acoperirea cheltuielilor la alte capitole din devizul general.
4. Valoarea pieselor de schimb care constituie dotarea iniţialã a noilor obiective de investiţii se va cuprinde în devizul general, acestea urmînd sa se finanteze, pînã la punerea în funcţiune a capacitãţilor, din credite acordate de bãncile finanţatoare.
Volumul pieselor de schimb şi al obiectelor de inventar de mica valoare sau scurta durata, care constituie prima dotare, se va fundamenta în studiul tehnico-economic, iar valoarea lor va fi menţionatã în mod separat într-o nota la finele devizului general. Acestea nu se vor cuprinde în volumul investiţiilor realizate şi nici în valoarea fondurilor fixe puse în funcţiune, care se raporteazã în dãrile de seama statistice, nefiind considerate investiţii.


ANEXA C

SINTEZA NOTEI COMUNE
pentru contractarea importurilor de instalaţii complexe



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prevederi Conform
în planul notei
cincinal comune
───────── ───────

A. Profilul şi capacitatea de producţie în unitãţi
fizice
B. Principalii indicatori tehnico-economici
ai investiţiei şi eficientei economice:
1. Valoarea totalã a investiţiei
(exclusiv investiţiile conexe)*) mii lei
din care:
- utilaje din ţara şi separat din import %
───────────
*) În cazul în care sînt necesare utilaje şi instalaţii complexe din import
pentru investiţii conexe, valoarea acestora va fi arãtatã separat.

2. Valoarea totalã a importului mii lei val.
din care: - "" -
- utilaje - "" -
- know-how - "" -
- licenţe - "" -
- asistenta tehnica
- pregãtirea cadrelor
- piese de schimb (cu precizarea
pe ce perioada) - "" -
3. Propuneri de acoperiri, în cazul depãşirii
valorii de investiţii şi a importului prevãzut
în planul cincinal
4. Termenele de livrare a utilajelor şi
instalaţiilor din import (corelarea acestora
cu termenul de punere în funcţiune)
5. Termenul de punere în funcţiune a
capacitãţii de producţie
6. Investiţia specifica lei/unit. de
capacitate
7. Preţul de cost pe unitatea de produs lei/unit. de
produs
8. Cheltuieli de producţie la 1000 lei
producţie-marfa lei/1000 lei
9. Productivitatea muncii lei/salariat
....................................... t, kg, buc./
muncitor
10. Durata de recuperare a investiţiei totale ani
C. Date referitoare la producţie:
1. Valoarea producţiei-marfa mii lei
2. Destinaţia producţiei:
a) pentru consum
intern .............................. în unitãţi
fizice
.............................. în mii lei
b) pentru export ....................... în unitãţi
fizice
în mii lei val. Est Vest Est Vest
3. Aportul net al investiţiei în balanţa
de comerţ exterior, la capacitatea
contractatã
mii lei valuta
4. Aportul net de valuta pe unitatea de
produs în raport cu valoarea în lei
valuta a unitãţii de produs ce se exporta %
D. Previziuni în legatura cu exportul
produsului şi al instalaţiei
1. Cursul de revenire brut
2. Cursul de revenire net
E. Experienta firmei furnizoare, nivel
tehnic şi garanţii
F. Condiţii de plata (plata cash, credit,
dobinzi)*)


*) în situaţia achiziţionãrii utilajelor pe credit, se va mentiona şi volumul
total al dobinzilor.

G. Comparatia ofertelor (ţara şi firma)
H. Aspecte de cooperare sau plata prin
produse româneşti
I. Alte probleme care trebuie luate în
considerare la contractare
J. Propuneri


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
1. Indicatorii de la capitolul B pct. 5, 6, 7, 8 se vor arata comparativ cu cei de la alte obiective similare din ţara sau din alte tari.
2. Elementele înscrise în sinteza notei comune se fundamenteazã pe baza notei comune pentru aprobarea importului de instalaţii complexe.


ANEXA D

Conţinutul şi modul de avizare şi aprobare a proiectelor de sistematizare

I. CONŢINUTUL PROIECTELOR DE SISTEMATIZARE
1. Studiul de sistematizare teritorialã analizeazã funcţiile şi activitãţile economice şi social-culturale de baza ale teritoriului, existente şi de perspectiva, şi stabileşte formele de organizare a teritoriului respectiv, amplasarea şi etapele de realizare a principalelor obiective în concordanta cu prevederile planului de dezvoltare a economiei naţionale, furnizind date pentru planurile economice de perspectiva.
Studiul de sistematizare teritorialã trateazã în mod complex, analitic şi sintetic, în variante (de tema, scara, ritm şi direcţie de dezvoltare), în cadrul unui teritoriu stabilit de tematica şi obiectivele urmãrite (teritoriul unui judeţ sau al mai multor judeţe, teritorii preorasenesti, zone turistice şi de agrement etc.), urmãtoarele probleme:
- resursele de materii prime şi energetice, resursele agriculturii şi silviculturii;
- repartiţia şi dezvoltarea coordonata în teritoriu a forţelor de producţie;
- distribuţia populaţiei şi dezvoltarea coordonata a aşezãrilor omeneşti, în funcţie de profilul economic şi social-cultural al teritoriului;
- natura cantitativã şi calitativã a fondului construit, amenajat şi echipat pentru a-l pune în concordanta cu cerinţele şi posibilitãţile preliminate;
- echiparea tehnica a teritoriului cu instalaţii şi reţele de alimentare cu apa, energie, gaze, canalizare, mijloace de transport şi alte dotãri, inclusiv dezvoltarea cãilor de comunicaţie;
- valorificarea resurselor cadrului natural şi al potenţialului turistic în corelare cu zonele de odihna sau tratament balneoclimatic.
Concluziile studiilor de sistematizare teritorialã se vor referi la o perioada de larga perspectiva şi vor preciza etapele de realizare a principalelor obiective.
Propunerile studiului de sistematizare a teritoriului trebuie sa fie puse în concordanta cu prevederile planurilor de dezvoltare a economiei naţionale, în vederea materializarii acestora. Totodatã trebuie sa furnizeze ipoteze tematice şi aprecieri comparative ale consecinţelor ce decurg asupra mediului uman, în vederea elaborãrii liniilor directoare de dezvoltare economicã, a teritoriului şi a reţelei de localitãţi considerate în perspectiva.
Studiul de sistematizare a teritoriului trebuie sa trateze în mod interconditionat diversitatea problemelor şi intereselor ce se manifesta în cadrul aceluiaşi spaţiu organizat, stabilind cãile pentru punerea lor în concordanta, promovind un multilateral proces de cooperare între diferiţii titulari şi beneficiari de investiţii, subordonind interesele acestora intereselor generale. În acest scop studiul trebuie sa scoatã în evidenta trãsãturile preponderente ale profilului social-economic al teritoriului considerat, stabilind prioritãţile ce decurg pentru totalitatea elementelor componente şi conturind cadrul disciplinei cãreia trebuie sa i se subordoneze cei ce au de realizat lucrãri de construcţii, amenajãri şi echipari, în teritoriul studiat.
2. Schita de sistematizare a localitãţii se elaboreazã în variante în vederea dezvoltãrii armonioase a localitãţii. Ea reprezintã proiectul pe baza cãruia se întocmeşte studiile de amplasament, detaliile de sistematizare din cadrul localitãţii şi studiile tehnico-economice pentru echiparea tehnico-edilitara a acesteia.
Schita de sistematizare a localitãţii stabileşte, pentru o perioada de 10-15 ani, liniile generale de dezvoltare a localitãţii şi a teritoriului înconjurãtor, propune amplasamentul principalelor investiţii care urmeazã a se realiza în prima etapa de 5 ani şi cuprinde prevederi de principiu cu privire la dezvoltarea localitãţii pe o perioada de larga perspectiva. Acest proiect de sistematizare se întocmeşte pentru toate categoriile de localitãţi (municipii, oraşe, comune) şi trateazã complex, în principal, urmãtoarele probleme:
- corelarea propunerilor privind planificarea economicã şi cea fizica;
- stabilirea ordinului de mãrime şi repartiţia forţelor de producţie;
- stabilirea relaţiilor principale de interconditionare existente şi de perspectiva, între funcţiile localitãţii şi funcţiile din teritoriul înconjurãtor;
- determinarea perimetrului construibil sau vetrei satului şi organizarea zonificarii în cadrul limitelor acestora şi a teritoriului administrativ, cu pãstrarea caracterelor specifice ale localitãţii (zone istorice, monumente istorice cu zone de protecţie, cadru natural etc.);
- organizarea circulaţiei majore şi transportul în localitate şi în teritoriul înconjurãtor, în care sînt amplasate obiective importante;
- dotãri pentru comerţ;
- dotarea social-culturalã;
- echiparea tehnico-edilitara;
- analiza variantelor de dezvoltare a localitãţii pe etape sub toate aspectele (teritorial, al obiectivelor de producţie, al noilor clãdiri de locuit şi social-culturale, ai echiparii tehnico-edilitare);
- determinarea localitãţii care prezintã în ansamblu condiţiile cele mai favorabile de dezvoltare, în cazul comasarii satelor.
3. Detaliul de sistematizare stabileşte - în concordanta cu prevederile schitei de sistematizare - condiţiile obligatorii de realizare a lucrãrilor de investiţii cu privire la: rezolvarea relaţiilor functionale dintre diferitele obiective propuse, amplasarea lucrãrilor şi obiectivelor, caracteristicile structurale şi dimensionale, etapele de realizare şi cooperarea cu unitãţile urbanistice invecinate, ţinînd seama de lucrãrile existente sau proiectate, condiţiile geotehnice şi de relief, indicatorii funcţionali şi economici etc.
Detaliul de sistematizare a zonei sau platformei industriale stabileşte - în concordanta cu prevederile proiectelor de sistematizare existente - relaţiile acestora cu localitãţile sau zonele invecinate, lotizarea terenului zonei sau platformei în raport cu necesitãţile de amplasare şi grupare raţionalã a obiectivelor, cu natura şi configuraţia terenului şi cu respectarea principiilor de folosire raţionalã a acestuia, reţeaua principalelor artere de circulaţie şi de transporturi, sistemul reţelelor principale pentru utilitãţi, amplasamentele dotãrilor, amenajãrile şi etapizarea realizãrii lucrãrilor de interes comun.
Detaliul de sistematizare se elaboreazã în variante pentru acelaşi amplasament.
4. Studiul de amplasament analizeazã variante de amplasare pe localitãţi şi terenuri de construcţii în cadrul localitãţilor, problemele de producţie (profil, capacitate şi principalele date privind exploatarea capacitãţilor), modul de asigurare a utilitãţilor şi posibilitãţilor de cooperare în asigurarea acestora, evaluarea investiţiei şi principalii indicatori de eficienta, eventualele prevederi pentru alte sectoare de activitate.

II. AVIZAREA ŞI APROBAREA PROIECTELOR DE SISTEMATIZARE



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoriile proiectelor de Organele care Competente
sistematizare dau avize de aprobare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Studiile de sistematizare teritorialã C.P.J., titularul, Consiliul
G.S.P., C.S.E.A.L. de Miniştri

2. Schita de sistematizare a localitãţilor:
a) municipiul Bucureşti C.P.M. Bucureşti Consiliul
C.S.P. de Miniştri
C.S.E.A.L.
b) municipiile şi oraşele resedinta C.P. al localitãţii, Consiliul
de judeţ C.P.J., C.S.P., de Miniştri
C.S.E.A.L.
c) celelalte localitãţi urbane, staţiuni C.P. al localitãţii, C.P.J.
balneoclimaterice şi localitãţi rurale C.P.J., C.S.E.A.L.*)

3. Detaliile de sistematizare:
a) municipii, oraşe C.P. al localitãţii, C.P.J.
C.P.J., titularul
C.S.P.**),
C.S.E.A.L.**)
b) platforme (zone) industriale C.P. al localitãţii, Coordonatorul
C.P.J., titularii zonei sau
interesaţi, C.S.P., platformei
C.S.E.A.L. industriale
c) localitãţi rurale C.P. al localitãţii, C.P.J.
C.P.J., titularul
C.S.E.A.L.**)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



*) Pe baza planurilor anuale, în funcţie de importanta localitãţii şi a unor obiective deosebite, C.S.E.A.L. va nominaliza şi comunica C.P.J. localitãţile a cãror schite de sistematizare vor fi supuse spre avizare acestui organ central.
**) Detaliile de sistematizare care stau la baza investiţiilor ai cãror indicatori tehnico-economici se supun aprobãrii Consiliului de Miniştri şi cele cerute în mod special.
Avizarea proiectelor de sistematizare se efectueazã în termen de 30 de zile de la primirea documentaţiilor complete. Proiectele de sistematizare înaintate spre avizare la Comitetul de Stat al Planificarii şi Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã vor fi însoţite de acordurile prealabile necesare şi de avizele celorlalte organe prevãzute în prezenta anexa.


ANEXA E


ACORDURILE PREALABILE
privind alimentarea obiectivelor de investiţii cu combustibili, energie electrica şi termica, cu privire la materiile prime, precum şi cu privire la rezervele geologice

1. Acordurile prealabile cu privire la alimentarea cu combustibili şi energie electrica şi termica, necesare elaborãrii documentaţiilor tehnico-economice de investiţii şi a proiectelor de sistematizare, se emit de urmãtoarele organe:
a) Ministerul Petrolului, pentru consumurile de gaze naturale şi produse petroliere;
b) Ministerul Industriei Miniere şi Geologiei, pentru consumurile de cãrbuni;
c) Ministerul Energiei Electrice, pentru energia electrica şi energia termica ce se produc prin termoficare în centralele publice;
d) comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pentru energia termica ce se produce şi se distribuie prin unitãţile subordonate acestora;
e) ministerele şi celelalte organe centrale care au în subordine centrale termice şi centrale electrice industriale de termoficare, în cazurile în care se prevede utilizarea de energie termica din aceste centrale, luind în considerare cooperarea.
Pentru studiile tehnico-economice privind obiectivele la care se prevãd consumuri anuale de combustibili care depãşesc 2 mii de tone de combustibil convenţional pe an, se va cere acordul prealabil al Comitetului de Stat al Planificarii, pe baza acordului dat de organele indicate la literele de mai sus.
Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care dau acorduri prealabile în conformitate cu prevederile de mai sus, vor transmite Comitetului de Stat al Planificarii copiile acordurilor eliberate.
2. Pentru investiţiile privind extractia substanţelor minerale utile solide se va obţine acordul Ministerului Industriei Miniere şi Geologiei, care se va referi în principal la: posibilitãţile de valorificare a rezervelor geologice; coeficienţii de transformare a rezervelor geologice de bilanţ în rezerve industriale; oportunitatea, volumul, valoarea şi eficienta lucrãrilor geologice propuse a se executa în vederea dezvoltãrii bazei de materii prime minerale şi promovãrii de rezerve la categorii superioare; eficienta soluţiilor de execuţie a lucrãrilor geologice; justificarea alegerii cimpurilor miniere din punct de vedere geologic.
Volumul şi calitatea rezervelor geologice de bilanţ pentru substantele minerale utile vor fi confirmate de Comisia Republicanã de Rezerve Geologice.
3. Pentru investiţiile care prelucreaza materii prime din ţara se va obţine acordul organelor centrale producãtoare sau coordonatoare a ramurilor în care se produc respectivele materii prime.


ANEXA F

OBIECTUL AVIZELOR
Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Finanţelor şi bãncilor finanţatoare

I. - La avizarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii:
1. Comitetul de Stat al Planificarii analizeazã, în principal:
a) necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
b) eficienta economicã;
c) profilul, capacitatea şi producţia destinatã exportului;
d) amplasamentul ca teren de construcţie; în cazul cînd localitatea nu a fost aprobatã anterior şi urmeazã a se stabili pe baza studiului tehnico-economic respectiv, avizul Comitetului de Stat al Planificarii va trata şi amplasamentul din punctul de vedere al localitãţii;
e) valoarea investiţiei şi a lucrãrilor de construcţii-montaj, volumul importurilor necesare pentru realizarea investiţiei şi pentru producţie;
f) asigurarea materiilor prime;
g) etapele de realizare a investiţiei, durata de execuţie a acesteia şi termenul de realizare a indicatorilor tehnico-economici proiectati;
h) sarcinile care revin altor sectoare de activitate şi investiţiile conexe respective.
2. Ministerul Finanţelor analizeazã necesitatea, oportunitatea şi eficienta economicã a investiţiilor.
3. Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor vor colabora pe parcursul avizãrii, se vor informa reciproc şi vor coordona condiţiile şi recomandãrile care urmeazã a fi cuprinse în avizul unic.
4. Documentaţiile tehnico-economice incomplete din punctul de vedere al conţinutului sau al acordurilor prealabile necesare vor fi înapoiate de Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor titularilor de investiţii în termen de 7 zile de la data primirii lor. Pentru documentaţiile tehnico-economice cu lipsuri neesentiale, care pot fi supuse avizãrii pe baza completãrilor ulterioare ce pot fi predate în maximum 10 zile, Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor pot cere completãrile necesare, durata de avizare începînd de la data primirii completãrilor respective.
5. Avizul unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor cuprinde condiţii şi recomandãri. Condiţiile se referã la probleme legate de îndeplinirea atribuţiilor ce revin acestor organe şi sînt obligatorii.
Recomandãrile vor fi analizate de titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare respective şi vor fi introduse în proiecte în mãsura în care acest lucru se justifica pe baza de studiu.
6. Studiile tehnico-economice pentru investiţiile destinate cercetãrii ştiinţifice, ai cãror indicatori tehnico-economici se supun spre aprobare Consiliului de Miniştri, se vor inainta de titulari spre avizare Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor însoţite de avizul Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice, obţinut dupã avizarea acestor documentaţii în consiliul tehnico-ştiinţific al titularului. Avizul Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice se emite în termen de 15 zile.

II. - Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor pot cere spre examinare, în legatura cu lucrãrile de elaborare şi realizare a planului sau pentru îndeplinirea altor atribuţii ce le revin, documentaţii tehnico-economice pentru investiţii şi proiecte de sistematizare care, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrîri, nu necesita avizul acestor organe centrale.

III. - Bãncile finanţatoare centrale avizeazã indicatorii de eficienta economicã ai investiţiilor din competenta de aprobare a ministerelor şi celorlalte organe centrale.
Unitãţile bãncilor finanţatoare avizeazã indicatorii de eficienta economicã la investiţiile din competenta de aprobare a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, a centralelor industriale, combinatelor, întreprinderilor şi altor unitãţi economice şi bugetare.
La avizarea indicatorilor de eficienta economicã, bãncile finanţatoare urmãresc încadrarea în indicatorii normati şi îmbunãtãţirea activitãţii economice a unitãţii la care se va executa investiţia respectiva.
Prevederile punctelor 4 şi 5 din prezenta anexa se aplica în mod corespunzãtor la avizarea indicatorilor de eficienta economicã de cãtre bãncile finanţatoare.

IV. - La avizarea documentaţiilor tehnico-economice în consiliile tehnico-ştiinţifice ale titularilor de investiţii se analizeazã în principal:
- necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
- capacitatea şi profilul unitãţii;
- amplasamentul;
- eficienta economicã;
- procesul tehnologic şi nivelul tehnic al utilajelor şi instalaţiilor;
- soluţiile constructive, de arhitectura şi economicitatea lor, materialele de construcţii necesare realizãrii investiţiei şi economisirea materialelor deficitare;
- asigurarea cu materii prime, materiale auxiliare, combustibil, energie, apa, alte utilitãţi şi deserviri necesare producţiei, evacuarea şi epurarea apelor uzate;
- organizarea santierelor;
- respectarea normelor de protecţie a muncii, de igiena, mãsuri pentru combaterea poluarii aerului şi prevederea mijloacelor materiale şi financiare corespunzãtoare;
- desfacerea producţiei;
- cooperarea cu alte unitãţi;
- valoarea investiţiilor şi a lucrãrilor de construcţii-montaj şi eşalonarea acestora;
- coordonarea cu alte sectoare de activitate şi modul de realizare a investiţiilor conexe;
- existenta şi respectarea acordurilor prealabile necesare.
Avizele consiliilor tehnico-ştiinţifice vor preciza eventualele modificãri sau completãri care urmeazã a fi efectuate de cãtre organizaţia de proiectare la documentaţiile tehnico-economice analizate.
Prevederile avizului consiliului tehnico-ştiinţific insusit de colegiul (comitetul) titularului de investiţii sînt obligatorii, cu excepţia acelora care sînt în contradictie cu condiţiile cuprinse în avizul unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor, respectiv în avizul bãncilor finanţatoare.


ANEXA G

NORME
cu privire la proiectarea, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnice pentru utilaje şi instalaţii

Proiectarea utilajelor în organizaţiile de proiectare şi în uzinele constructoare de maşini, din toate ramurile economiei, va fi coordonata şi indrumata din punct de vedere metodologic de Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini.
Prin utilaje, în sensul prezentelor norme, se înţeleg aparatele, maşinile, agregatele, mecanismele şi dispozitivele ca obiecte separate sau ca elemente componente în cadrul unei instalaţii tehnologice, linii tehnologice sau instalaţii complexe.

A. PROIECTAREA, AVIZAREA ŞI APROBAREA UTILAJELOR NECESARE OBIECTIVELOR DE INVESTIŢII

Prevederile prezentului capitol se referã la proiectarea utilajelor din cadrul liniilor tehnologice sau instalaţiilor complexe care au la baza un studiu tehnico-economic de investiţie.

I. - Documentaţiile tehnice şi fazele de proiectare pentru utilaje sînt urmãtoarele:

1. Documentaţia de proiectare constructivã, avînd ca faze:
- tema de proiectare sau proiectul tehnic;
- desene de execuţie.
Aceste faze pot fi cumulate prin întocmirea proiectelor de execuţie în faza unica.
2. Documentaţia de proiectare tehnologicã, avînd ca faze:
- fise şi desene de execuţie pentru tehnologia de fabricaţie;
- desene de execuţie, pentru echipamentul tehnologic (SDV).

II. - Conţinutul documentaţiei

3. Pentru proiectarea constructivã:
a) Tema de proiectare trebuie sa conţinã elementele, principale functionale şi constructive necesare elaborãrii desenelor de execuţie şi are la baza o parte desenatã simplificata.
Tema de proiectare se întocmeşte pentru categoriile de utilaje care sînt asimilate sau care intra în profilul de specializare al uzinelor constructoare de maşini.
b) Proiectul tehnic trebuie sa conţinã datele complete necesare elaborãrii desenelor de execuţie, avînd indicate toate elementele functionale şi constructive rezultate pe baza dimensionarii tehnologice şi de rezistenta.
Proiectul tehnic se întocmeşte pentru utilajele de serie, pentru unicate importante şi complexe şi pentru categoriile de utilaje la care tema de proiectare nu este suficienta pentru elaborarea desenelor de execuţie.
c) Desenele de execuţie trebuie sa conţinã toate elementele necesare pentru elaborarea tehnologiei şi realizarea în uzina, completate cu datele de la faza de proiect tehnic sau tema de proiectare şi cu elemente de la faza de execuţie (condiţii de execuţie, condiţii de încercare etc.).
d) Categoriile de utilaje pentru care se întocmesc teme de proiectare, respectiv proiecte tehnice, ca şi conţinutul amãnunţit al documentaţiilor de proiectare se stabilesc prin normative elaborate în comun de ministerele şi organele centrale interesate, beneficiare şi producãtoare.
Normativele vor stabili strictul necesar, minimal şi suficient, pentru evitarea suprapunerii fazelor şi pentru operativitate în elaborarea documentaţiilor.
4. Pentru proiectarea tehnologicã conţinutul documentaţiei se stabileşte prin normative departamentale ale ministerelor care au în subordine uzine sau unitãţi producãtoare de utilaje.

III. - Sarcinile de elaborare şi avizare a documentaţiilor tehnice pentru utilaje:

5. Temele de proiectare se vor elabora de cãtre beneficiari prin organizaţiile de proiectare de ramura şi se vor aviza şi aproba în "comisia tehnico-economicã" a unitãţilor de proiectare elaboratoare.
6. Elaborarea proiectelor tehnice se va asigura de cãtre:
- producãtor, prin institutele de proiectare specializate sau prin unitãţile proprii de proiectare, pentru toate utilajele de serie cu utilizare comuna;
- beneficiari, prin organizaţiile de proiectare de ramura, pentru utilajele destinate liniilor tehnologice şi instalaţiilor complexe, precum şi pentru utilajele individuale specifice.
Proiectele tehnice ale utilajelor de serie cu utilizare comuna se vor aviza şi aproba de cãtre centralele industriale producãtoare.
Proiectele tehnice pentru restul utilajelor se vor aviza şi aproba de "comisia tehnico-economicã" a unitãţilor de proiectare elaboratoare, în cazul cînd proiectantul şi beneficiarul aparţin aceluiaşi minister sau organ central, cu participarea obligatorie a beneficiarului şi cu avizul favorabil al acestuia. În celelalte cazuri, avizarea şi aprobarea acestor documentaţii se vor face în cadrul ministerului sau organului central al beneficiarului.
7. Desenele de execuţie se vor elabora de cãtre uzinele constructoare de utilaje sau de cãtre organizaţiile de proiectare ale ministerului producãtor, care au prevãzutã în profil aceasta sarcina.
Avizarea desenelor de execuţie se va face în cadrul uzinelor constructoare care realizeazã produsul.

B. PROIECTAREA MAŞINILOR, UTILAJELOR, APARATELOR ŞI INSTALAŢIILOR TEHNOLOGICE CARE URMEAZĂ A FI ASIMILATE

IV. - Documentaţiile tehnice şi fazele de proiectare pentru maşini, utilaje, aparate şi instalaţii, care se produc de cãtre industria constructoare de maşini:

8. Documentaţia de proiectare tehnico-economicã, avînd ca faze:
- studiul tehnico-economic, inclusiv tema de proiectare, care poate fi înlocuit, dupã caz, cu tema de proiectare dezvoltata, studiu comparativ al ofertelor, studii şi avize la studiile comparative ale ofertelor;
- proiectul tehnic;
- desene de execuţie.
Ultimele doua faze pot fi elaborate simultan prin întocmirea desenelor de execuţie în faza unica.
9. Documentaţia de proiectare tehnologicã, avînd ca faze fise şi desene de execuţie pentru echipamentul tehnologic (SDV).
10. Studiul tehnico-economic, inclusiv tema de proiectare sau documentaţiile echivalente, desenele de execuţie şi documentaţia de proiectare tehnologicã reprezintã elemente obligatorii pentru asimilarea maşinilor, utilajelor, aparatelor şi instalaţiilor de serie, precum şi a unicatelor importante.
Pentru maşinile, utilajele şi aparatele de mare complexitate, liniile tehnologice de fabricaţie şi instalaţiile complexe unicate importante, faza de proiect tehnic se va elabora în cazurile stabilite la aprobarea S.T.E. sau a documentaţiilor echivalente.
11. Pentru utilajele unicate şi de serie mica, la care justificarea asimilarii şi caracteristicile tehnice rezulta din proiectele investiţiilor, asimilarea se va putea face pe baza temei de proiectare dezvoltata şi a desenelor de execuţie.

V. - Conţinutul fazelor de proiectare

12. Studiul tehnico-economic va cuprinde analiza necesitãţilor interne şi a posibilitãţilor de export pe o perioada de circa 5 ani, caracteristicile tehnice şi de exploatare în comparatie cu performanţele produselor similare din ţãrile industriale avansate, baza de materii prime necesare, analiza posibilitãţilor tehnologice de fabricaţie, preţul de cost estimat al producţiei curente, precum şi alte date din care sa rezulte necesitatea, oportunitatea, eficienta şi rentabilitatea asimilarii produsului respectiv.
Studiul tehnico-economic va cuprinde, pentru maşini, utilaje şi aparate, tema de proiectare, iar pentru materiale, fie tema de cercetare, fie reteta de fabricaţie.
13. Tema de proiectare dezvoltata va cuprinde în principal definirea caracteristicilor şi performantelor tehnice ale utilajului necesare elaborãrii desenelor de execuţie, precum şi un minim de date privind nivelul tehnic şi eficienta economicã.
14. Proiectul tehnic trebuie sa determine toate elementele principale de calcul şi constructive necesare întocmirii desenelor de execuţie.
15. Conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor de la punctele 12, 13 şi 14 se stabilesc prin normative elaborate de cãtre ministerele şi celelalte organe centrale interesate, cu avizul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini.
16. Desenele de execuţie sau desenele de execuţie în faza unica trebuie sa cuprindã toate elementele necesare pentru elaborarea tehnologiei şi realizarea produsului în uzina, precum şi toate piesele scrise de la faza proiect tehnic, completate cu elementele de la faza de execuţie.

VI. - Sarcinile de elaborare şi avizare a documentaţiilor tehnice pentru utilaje:

17. Elaborarea studiului tehnico-economic şi a celorlalte documentaţii prevãzute la punctele 8 şi 9 va fi asigurata:
- de cãtre ministerul sau organul central conducãtor, pentru agregatele, maşinile, utilajele, aparatele şi produsele care au o utilizare generalã, precum şi pentru produsele la care acesta este şi beneficiar principal sau proiectant general;
- de cãtre ministerul sau organul central beneficiar, cu avizul ministerului producãtor, pentru agregatele, maşinile, utilajele, aparatele şi produsele specifice ramurii respective.
Studiile tehnico-economice înscrise în planurile tehnice anuale vor fi avizate de consiliul tehnico-ştiinţific al ministerului sau organului central care a asigurat elaborarea lor şi aprobate de cãtre conducerea ministerului.
Studiile tehnico-economice pentru celelalte produse şi temele de proiectare dezvoltate vor fi avizate de cãtre centralele industriale şi grupurile de uzine şi aprobate de cãtre conducerile acestora.
O data cu avizarea studiilor tehnico-economice sau a celorlalte documentaţii de fundamentare a asimilarii utilajelor se va stabili şi modul de realizare a produsului, precum şi modalitatea de finanţare a acestei acţiuni.
La şedinţele de avizare a studiilor tehnico-economice privind produsele pentru export şi principalele bunuri de consum, în consiliile tehnico-ştiinţifice ale ministerelor vor participa şi reprezentanţi ai comerţului exterior şi comerţului interior.
18. Pentru utilajele unicate şi de serie mica, temele de proiectare dezvoltate se elaboreazã în comun de cãtre beneficiar şi proiectant.
19. Elaborarea proiectelor tehnice se va asigura de cãtre:
- producãtor, prin institutele de proiectare specializate sau prin unitãţile proprii de proiectare, pentru toate utilajele de serie cu utilizare comuna;
- beneficiari, prin organizaţiile de proiectare de ramura, pentru utilajele destinate liniilor tehnologice şi instalaţiilor complexe, precum şi pentru utilajele individuale specifice.
Proiectele tehnice ale utilajelor de serie de uz general şi ale utilajelor specifice, prevãzute în planul de asimilari al ministerelor, se vor aviza de cãtre consiliul tehnico-ştiinţific al ministerului care le-a elaborat şi se vor aproba de cãtre conducerea ministerului respectiv, iar pentru celelalte produse de cãtre centralele industriale.
Proiectele tehnice, desenele de execuţie şi desenele de execuţie în faza unica ale utilajelor şi instalaţiilor tehnologice specifice diverselor ramuri economice se vor aviza de "comisia tehnico-economicã" a unitãţilor de proiectare elaboratoare, în cazul cînd proiectantul şi beneficiarul aparţin aceluiaşi minister sau organ central, cu participarea obligatorie a beneficiarului şi numai cu avizul favorabil al acestuia. În toate celelalte cazuri avizarea acestor documentaţii se va face în cadrul ministerului sau organului central al beneficiarului.
20. Desenele de execuţie vor fi întocmite de cãtre uzinele care produc utilajele şi instalaţiile respective, în afarã celor prevãzute în profilul institutelor de proiectare.

VII. - Asimilarea produselor noi pe baza de modele şi licenţe, precum şi a utilajelor unicate

21. Asimilarea liniilor tehnologice de fabricaţie şi a instalaţiilor complexe care urmeazã a se produce în stricta conformitate cu instalaţiile similare existente în ţara şi verificate în exploatare se poate face fãrã faza de studiu tehnico-economic, prin introducerea directa în planul de producţie, pe baza analizei posibilitãţilor de execuţie şi a economicitatii fabricaţiei. De acelaşi regim pot beneficia şi utilajele unicate de mare complexitate, pentru care s-a hotãrît prin S.T.E. asimilarea conform unor modele existente în ţara şi verificate în exploatare, cît şi utilajele şi instalaţiile tehnologice complexe unicate pentru care nu exista modele.
22. În cazurile în care asimilarea produselor se face pe baza de licenţe sau documentaţii tehnice achiziţionate din strãinãtate sau puse la dispoziţie în cadrul convenţiilor de colaborare sau pe alte cai, conform prevederilor din studiul tehnico-economic aprobat, fazele de proiectare constructivã vor fi:
- studiul comparativ al ofertelor;
- nota de fundamentare pentru contractarea licenţei;
- desenele de execuţie.
Achiziţionarea licenţei sau documentaţiei tehnice este în sarcina ministerului sau a organului central beneficiar, ai cãrui reprezentanţi vor fi asistaţi de specialişti ai ministerului producãtor, sau în sarcina ministerului producãtor, ai cãrui reprezentanţi vor fi asistaţi de specialiştii ministerului beneficiar, conform înţelegerii dintre conducerile ministerelor interesate. În toate cazurile rãspunderile sînt urmãtoarele:
Ministerul beneficiar este rãspunzãtor de alegerea tipului şi nivelului tehnic al produsului care face obiectul licenţei sau documentaţiei respective.
Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini urmãreşte şi rãspunde de modul în care sînt cuprinse în licentele şi documentaţiile care se achiziţioneazã toate elementele necesare realizãrii în perfecte condiţii a produsului respectiv. În acest scop Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va aviza fişele tehnice de import, cererile de colaborare pentru obţinerea de documentaţii tehnice sau alte forme de acorduri şi protocoale care au drept rezultat achiziţionarea sau obţinerea de documentaţii tehnice pentru produse noi care urmeazã a se executa în întreprinderile sale. Pentru produsele de uz general, achiziţionarea licenţelor sau documentaţiilor tehnice revine integral Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini.
23. Modelele determinate prin studiile tehnico-economice pentru a sta la baza asimilarii unor produse noi se vor achizitiona de cãtre beneficiar, acoperindu-se din fondul valutar prevãzut în acest scop. Beneficiarii de modele îşi vor prevedea modelele necesare în planul de investiţii, plata lor urmînd a se face conform normelor legale în vigoare. Costul modelelor care prin specificul lor nu pot fi folosite ca mijloace de producţie, ci servesc exclusiv pentru asimilare, se va suporta din fondurile prevãzute pentru introducerea tehnicii noi.
Pe baza studiilor tehnico-economice, beneficiarii de utilaje vor introduce fişele tehnice de import, urmînd ca la primirea modelelor acestea sa fie puse la dispoziţie de îndatã Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, care le va înapoia ulterior beneficiarilor pentru a fi date în folosinta în toate cazurile în care acest lucru este posibil.
Achiziţionarea modelelor înainte de elaborarea studiilor tehnico-economice, pentru a servi la fundamentarea acestora, cînd nu exista în ţara produse similare pentru experimentari, se va face de cãtre beneficiari din fondurile valutare proprii de import, respectiv investiţii, urmînd ca utilajele sa fie ulterior date în exploatare.
În cazurile în care asimilarea produselor pe baza de modele face necesarã dezmembrarea sau distrugerea acestora, astfel încît nu mai pot fi date în exploatare, beneficiarii modelelor în colaborare cu uzina care le-a folosit pentru asimilare vor face formele de casare, conform prevederilor în vigoare.
În cazul în care acţiunea de asimilare face necesarã distrugerea unor piese componente ale modelelor de referinta în vederea studiului amãnunţit al realizãrii lor, cheltuielile necesare pentru confecţionarea acestor piese, în scopul completãrii şi dãrii în funcţiune a utilajelor respective, se vor suporta de cãtre întreprinderile care asimileazã produsul în cauza din fondurile prevãzute pentru introducerea tehnicii noi.
Modelele pentru produsele noi de uz comun, necesare mai multor beneficiari, se vor achizitiona de cãtre Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini.
24. La asimilarea produselor pe baza de modele existente în ţara, care sînt în exploatare, beneficiarii de produse sînt obligaţi sa le ţinã la dispoziţia Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, în termenele şi condiţiile care se vor stabili de ministerele respective, în conformitate cu termenele planificate pentru însuşirea produselor.
25. Beneficiarii de linii tehnologice de fabricaţie şi instalaţii complexe care urmeazã a se asimila în ţara pe baza de modele încã nesosite din import sau nedate în exploatare vor încheia cu unitãţile Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini convenţii, prin care se obliga sa punã la dispoziţia acestora, la termenele şi în condiţiile stabilite de comun acord, utilajele respective, în vederea proiectãrii înaintea dãrii lor în funcţiune şi - pe cît posibil - înaintea sau în timpul montajului lor definitiv. Documentele respective vor fi aprobate de conducãtorii ministerelor interesate.
26. Pentru realizarea utilajelor şi instalaţiilor tehnologice pe baza de modele sau licenţe precum şi a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice complexe unicate pentru care exista modele, care necesita adaptari, se vor prevedea fonduri în cadrul proiectelor, ce se vor utiliza cu avizul proiectantului.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016