Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 059-05 din 23 noiembrie 2005  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 059-05 din 23 noiembrie 2005 "Instalatii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere"*)

EMITENT: BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.102 bis din 7 decembrie 2005
----------
*) Aprobatã prin <>Ordinul nr. 291 din 23.11.2005 , care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.102 din 7 decembrie 2005

1. Domeniul de aplicare
1.1. Prezenta norma de metrologie legala stabileste cerintele metrologice si tehnice si modalitatile de atestare a legalitatii, specifice instalatiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere, care sunt utilizate in domenii de interes public. In continuare se va utiliza denumirea de "instalatii".
Aceste instalatii sunt folosite in special pentru constatarea respectarii reglementarilor privind sarcinile maxime admise pe drumurile publice. In cazul depasirii acestor sarcini, se procedeaza in conformitate cu reglementarile in vigoare.
Norma se aplica instalatiilor ce efectueaza cantarirea succesiva a axelor unui vehicul, masa totala a autovehiculului fiind calculata prin insumarea rezultatelor obtinute succesiv pentru axele acestuia.
Cantaririle se efectueaza atunci cand vehiculul se afla in miscare (functionarea fiind in regim dinamic). Ca un caz particular, cantaririle pot fi efectuate atunci cand vehiculul se afla in repaus (viteza vehiculului fiind egala cu zero in timpul efectuarii determinarii de masa, functionarea fiind in regim static).
1.2. Pentru a putea fi introduse pe piata, puse in functiune sau utilizate in masurarile de interes public, instalatiile prevazute la pct. 1.1. trebuie sa indeplineasca atat cerintele metrologice si tehnice din prezenta norma, cat si cerintele aplicabile din norma de metrologie legala NML 001-05 "Cerinte metrologice si tehnice comune mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerintelor din normele mai sus mentionate rezulta din tabelul 6.
1.3. Norma se aplica instalatiilor portabile care sunt montate intr-o zona de cantarire special amenajata, sau pe suprafete rutiere care satisfac cerintele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta in timp prevazute de producator si de prezenta norma.
1.4. Prezenta norma nu se aplica instalatiilor portabile care efectueaza cantarirea simultana a tuturor axelor unui autovehicul, in regim static. Instalatiile mentionate la acest punct vor fi incadrate in categoria aparatelor de cantarit cu functionare neautomata si li se vor aplica reglementarile in vigoare pentru aceasta categorie de aparate.
2. Simbolurile utilizate:

L - Sarcina;
d - Valoarea diviziunii;
Max - Limita maxima de cantarire = Sarcina maxima pe care o instalatie de
cantarire in mers o poate cantari fara totalizare (masa maxima a axei
sau a grupului de axe in cazul cantaririi pe axa si/sau grup de axe).
Min - Limita minima de cantarire = Sarcina sub care rezultatul cantaririi
inainte de totalizare este afectat de o eroare relativa excesiva (masa
minima a axei sau a grupului de axe in cazul cantaririi pe axa si/sau
grup de axe).

3. Cerinte metrologice
3.1. Clase de exactitate
3.1.1. Clase de exactitate pentru masa totala a autovehiculelor:
Instalatiile sunt impartite in sase clase de exactitate dupa cum urmeaza: 0,2; 0,5; 1; 2; 5; 10.
3.1.2. Clase de exactitate pentru masa axelor si pentru masa grupurilor de axe:
Instalatiile sunt impartite in sase clase de exactitate dupa cum urmeaza: A; B; C; D; E; F.
3.2. Erori si abateri maxime tolerate, valoarea diviziunii
3.2.1. Eroarea maxima tolerata pentru masa totala a vehiculului trebuie sa fie cea mai mare dintre urmatoarele valori:
a) valoarea din tabelul 1, rotunjita la cea mai apropiata diviziune;
b) 1 d x numarul de cantariri partiale (axe) insumate

Tabelul 1
Eroarea maxima tolerata pentru masa totala a vehiculului



┌────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa de exactitate │ Eroarea maxima tolerata pentru masa totala a │
│ │ vehiculului │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 0,2 │ ±0,1% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 0,5 │ ±0,25% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 1 │ ±0,5% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 2 │ ±1% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 5 │ ±2,5% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 10 │ ±5% │
└────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┘



La incercarile de model, la verificarea initiala sau periodica a unei instalatii, erorile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot sa depaseasca erorile maxime tolerate aplicabile, fara a depasi dublul acestor erori.
3.2.2. Abaterea maxima tolerata pentru masa unei axe si pentru masa unui grup de axe, trebuie sa fie cea mai mare dintre urmatoarele valori:
a) valoarea din tabelul 2, rotunjita la cea mai apropiata diviziune;
b) 1 d x numarul de cantariri partiale (axe) insumate.

Tabelul 2
Abaterea maxima tolerata pentru masa axelor si pentru masa grupurilor de axe


┌────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Abaterea maxima tolerata pentru masa axelor │
│ Clasa de exactitate │ si pentru masa grupurilor de axe │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Procentul din masa medie a axei sau a grupului de axe│
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ A │ ±0,5% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ B │ ±1,0% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ C │ ±1,5% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ D │ ±2,0% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ E │ ±4% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ F │ ±8% │
└────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘



Nota: Prevederile pentru axe individuale nu se aplica acelor axe ce apartin grupurilor.

La incercarile de model, la verificarea initiala sau periodica a unei instalatii, abaterile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot sa depaseasca abaterile maxime tolerate aplicabile, fara a depasi dublul acestor erori.
Erorile si abaterile maxime tolerate in functionare sunt duble fata de erorile tolerate prevazute la pct. 3.2.1. si 3.2.2.
3.2.3. Corelarea intre clasele de exactitate
Corelarea intre clasele de exactitate pentru masa unei singure axe sau a grupului de axe si clasele de exactitate pentru masa totala a vehiculului este indicata in tabelul 3.

Tabelul 3
Corelarea intre clasele de exactitate


┌────────────────────────-┬────────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa de exactitate │ Clasa de exactitate pentru masa totala a │
│ pentru masa axelor si │ vehiculului │
│pentru masa grupurilor de├────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬──────-┤
│ axe │ 0,2 │ 0,5 │ 1 │ 2 │ 5 │ 10 │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ A │ X │ X │ │ │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ B │ X │ X │ X │ │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ C │ │ X │ X │ X │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ D │ │ │ X │ X │ X │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ E │ │ │ │ X │ X │ X │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ F │ │ │ │ │ X │ X │
└────────────────────────-┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴──────-┘



3.2.4. Unitatile de masura
Unitatile de masura utilizate sunt kilogramul (kg) si tona (t). Unitatea de masura trebuie stabilita astfel incat indicatia sa nu contina mai mult de un zero nesemnificativ.
3.2.5. Valoarea diviziunii (d)
Toate dispozitivele de indicare si de tiparire trebuie sa aiba aceeasi valoare a diviziunii.
In cazul indicatiilor suplimentare sau informative privind masa pe roata, se admite ca valoarea diviziunii pentru acestea sa fie mai mica decat cea corespunzatoare masei pe axa.
Relatia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii si numarul de diviziuni pentru limita maxima (Max) trebuie sa fie cea specificata in tabelul 4.

Tabelul 4
Relatia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii si numarul de diviziuni


┌────────────────────────┬────────────────────-┬──────────────-┬──────────────-┐
│ Clasa de exactitate │ Valoarea diviziunii │ Numarul minim │ Numarul maxim │
│ │ d │ de diviziuni │ de diviziuni │
├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤
│ 0,2 │ <= 5 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 0,5 │ <= 10 kg │ 500 │ 5.000 │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 1 │ <= 20 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤
│ 2 │ <= 50 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 5 │ <= 0,1 t │ 50 │ 1.000 │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 10 │ <= 0,2 t │ │ │
└────────────────────────┴────────────────────-┴──────────────-┴──────────────-┘



pg 42


Valoarea diviziunii trebuie sa aiba forma: 1 x 10^k, 2 x 10^k, 5 x 10^k, k fiind un numar intreg, pozitiv, negativ sau zero.
3.2.6. Limita minima de cantarire
Limita minima de cantarire (Min) trebuie sa fie mai mare sau cel putin egala cu:
● 50 d pentru clasele de exactitate 0,2, 0,5 si 1,
● 10 d pentru clasele de exactitate 2, 5 si 10;
3.3. Erorile maxime tolerate pentru verificarile statice (in laborator)
Erorile maxime tolerate pentru verificarile statice (in laborator) sunt cele specificate in tabelul 5.

Tabelul 5
Erorile maxime tolerate pentru verificarile statice (in laborator)


┌────────────────────┬────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│Clasa de exactitate │ Sarcina (L) │ Erorile maxime tolerate pentru │
│pentru masa totala a│ exprimata in │verificarile statice (in laborator) │
│ vehiculului │ diviziuni │la verificarea initiala si periodica│
├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │ 0 <= L <= 500 d │ ±0,5 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ 0,2 0,5 1 │500 d < L <= 2.000 d│ ±1 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │2.000 < L <= 5.000 d│ ±1,5 d │
├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │ 0 <= L <= 50 d │ ±0,5 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ 2 5 10 │ 50 d < L <= 200 d │ ±1 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │200 d < L <= 1.000 d│ ±1,5 d │
└────────────────────┴────────────────────┴────────────────────────────────────┘



3.4. Corespondenta intre dispozitivele de indicare si de imprimare
Pentru aceeasi sarcina, diferentele dintre indicatiile de la toate dispozitivele de indicare si imprimare trebuie sa fie zero.
3.5. Variatii in functie de marimile de influenta si de timp
3.5.1. Temperatura
3.5.1.1. Limitele de temperatura
Instalatiile trebuie sa indeplineasca cerintele tehnice si metrologice aplicabile la temperaturi cuprinse intre -10°C si +40°C.
Pentru aplicatii speciale, limitele domeniului de temperatura poate sa difere de cele specificate anterior, dar intervalul de temperatura trebuie sa nu fie mai mic de 30°C si trebuie sa fie inscriptionat pe instalatie.
3.5.1.2. Efectul temperaturii asupra indicatiei la sarcina nula
Indicatia la zero sau in apropiere de zero trebuie sa nu varieze cu mai mult de o diviziune la o variatie a temperaturii mediului de 5°C.
3.5.2. Sursa de alimentare
Instalatiile trebuie sa indeplineasca cerintele tehnice si metrologice aplicabile, daca tensiunea de alimentare variaza dupa cum urmeaza.
- alimentare in curent alternativ: variatii de -15% pana la +10% fata tensiunea inscrisa pe instrument,
- alimentare in curent continuu: tensiunea minima de operare -20% din tensiunea inscrisa pe instrument (tensiunea nominala).
Nota: Tensiunea minima de operare este definita ca fiind cea mai mica tensiune de operare posibila sub care instalatia este automat scoasa din functiune.
3.5.3. Instalatiile electronice trebuie sa isi pastreze caracteristicile metrologice si tehnice la o umiditate relativa de 85%, la limita superioara a intervalului temperaturilor de functionare.
3.6. Perturbatii
3.6.1. Producatorul trebuie sa specifice conditiile de mediu climatic, mecanic si electromagnetic in care este destinat sa functioneze contorul, conform cerintei 2.1.3. din norma NML 001-05 "Cerinte metrologice si tehnice comune mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic legal".
3.6.2. Daca instalatia este supusa la perturbatii, diferenta intre indicatia masei in prezenta perturbatiei si indicatia fara perturbatie nu trebuie sa fie mai mare decat d. In caz contrar instalatia trebuie sa detecteze si sa puna in evidenta defectul semnificativ.

4. Cerinte tehnice
4.1. Conformitatea la utilizare
4.1.1. O instalatie trebuie sa aiba urmatoarea configuratie minima:
- Receptor de sarcina format din una sau mai multe platforme portabile (uzual doua platforme portabile);
- Echipament electronic de prelucrare, gestionare, afisare si tiparire a rezultatelor cantaririi;
- Zone de apropiere de o parte si de alta a receptorului de sarcina, fiecare avand lungimea cel putin egala cu cea a celui mai lung vehicul rutier ce urmeaza a fi cantarit;
- Locas(uri) special(e) pentru asezarea platformelor portabile (sau rampe de acces, platforme oarbe sau covorase realizate din materiale suficient de dure pentru a nu se deforma sub sarcina);
- Daca instalatia este conectata la un calculator PC sau la alt dispozitiv de transmitere si prelucrare a datelor, ce nu face parte din instalatia acoperita de aprobarea de model, este necesar ca datele primare sa fie tiparite pe o imprimanta martor, sau sa fie stocate intr-o memorie ce nu poate fi stearsa sau modificata.
4.1.2. Instalatiile trebuie sa fie proiectate si construite astfel incat sa corespunda scopului (determinarea sarcinii pe axa si eventual determinarea masei totale a vehiculelor rutiere) cat si cerintelor metrologice si tehnice din prezenta norma.
Instalatiile trebuie proiectate si construite astfel incat sa corespunda vehiculelor, amplasamentelor si cerintelor de utilizare prevazute si sa-si pastreze caracteristicile metrologice in timp.
4.1.3. Zona de cantarire trebuie sa cuprinda receptorul de sarcina si zonele de apropiere amplasate de o parte si de alta a receptorului de sarcina. Zonele de cantarire special amenajate, sau suprafetele rutiere pe care sunt montate instalatiile portabile pentru determinarea sarcinii pe osie trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) Zonele de cantarire trebuie sa fie delimitate in mod corespunzator de zonele de trafic rutier intens, astfel incat sa se evite producerea accidentelor in timpul cantaririlor.
b) Zonele de cantarire trebuie sa aiba lungimea si latimea corespunzatoare pentru vehiculele ce urmeaza a fi cantarite; lungimea fiecarei zone de apropiere trebuie sa fie mai mare sau egala cu lungimea celui mai mare vehicul ce urmeaza a fi cantarit; in cazul in care pe zonele de apropiere este prevazut sa fie folosite platforme oarbe sau covorase, lungimea acestora trebuie sa indeplineasca aceeasi conditie.
c) Zonele de cantarire trebuie sa mentina toate rotile autovehiculului in acelasi plan, in timp ce autovehiculul traverseaza receptorul de sarcina. Locurile din zonele de cantarire, in care trebuie montate platformele portabile, rampele de acces, platformele oarbe sau covorasele, trebuie sa fie marcate, astfel incat sa permita o pozitionare usoara si corecta a acestora; de asemeni trebuie marcata linia centrala (longitudinala) a zonei de cantarire.
d) Zonele de cantarire trebuie sa fie stabile; structura care sustine sarcina trebuie sa fie construita din beton sau dintr-un material cu durabilitate echivalenta si sa aiba o fundatie corespunzatoare; aceasta structura trebuie sa asigure orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta in timp a zonelor de cantarire.
e) Cerintele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta in timp ale zonelor de cantarire trebuie sa fie verificate de personal calificat, cu mijloace de masurare adecvate, inainte de utilizarea initiala si ulterior la intervale de timp care sa nu depaseasca 12 luni.
f) Pentru instalatiile portabile ce efectueaza cantariri dinamice ale axelor vehiculelor, zonele de apropiere trebuie sa nu aiba panta longitudinala, iar panta transversala, pentru drenaj, trebuie sa fie mai mica sau egala cu 1%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina si ale zonei de apropiere, pe 8 metri inainte si dupa receptorul de sarcina, trebuie sa fie de maxim ±3 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale, iar planeitatea zonei de apropiere in afara celor 8 metri trebuie sa fie de maxim ±6 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale. Totodata trebuie asigurate o planeitate si o orizontalitate rezonabile inainte de intrarea in zona de apropiere, pe o lungime suficienta, pentru ca vehiculele sa poata atinge aproximativ viteza de incercare inainte de intrarea in zona de apropiere.
g) Pentru instalatiile portabile care sunt utilizate numai pentru cantariri statice ale axelor vehiculelor, panta longitudinala maxima admisa este de 1%, iar panta transversala maxima admisa este de 4%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina si ale zonei de apropiere, pe 8 metri inainte si dupa receptorul de sarcina, trebuie sa fie de maxim ±6 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale sau longitudinale, iar planeitatea zonei de apropiere in afara celor 8 metri trebuie sa fie de maxim ±10 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale sau longitudinale.
4.1.4. In cazul unei instalatii destinate sa fie montate direct pe o suprafata de drum obisnuita (nemarcata si neverificata), instalatia trebuie sa contina dispozitive de avertizare si de blocare, care sa impiedice montarea si functionarea pe un amplasament necorespunzator.
4.1.5. Instalatiile nu trebuie sa fie folosite pentru cantarirea partiala (axa cu axa) a vehiculelor ce contin lichide sau alte produse care in timpul cantaririi isi modifica pozitia centrului de greutate.
4.2. Protectie impotriva interventiilor neautorizate
4.2.1. Defectiuni accidentale si dereglari
Instalatiile trebuie construite astfel incat sa nu se poata produce defectiuni accidentale si dereglari ale elementelor de comanda care pot perturba buna functionare, fara ca efectul acestora sa fie evident.
4.2.2. Blocari
In timpul functionarii automate, instalatia trebuie sa impiedice utilizarea oricarui dispozitiv care ar putea perturba operatia de cantarire.
4.2.3. Dispozitiv de reglare la zero
Instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv semiautomat sau automat de reglare la zero pentru fiecare receptor de sarcina. Dispozitivul automat trebuie sa functioneze numai cand instalatia este in echilibru stabil si corectiile nu sunt mai mari de 0,5 d/s.
Dispozitivul de reglare la zero trebuie sa poata efectua operatia de reglare la zero cu o eroare de cel mult ±0,25 d.
4.2.4. Reactia la defecte semnificative
Defectul semnificativ este o diferenta mai mare decat d, aparuta intre eroarea de indicatie si eroarea intrinseca a instalatiei.
Cand a fost detectat un defect semnificativ instalatia trebuie sa genereze un semnal vizual sau auditiv care sa persiste pana cand operatorul intervine sau defectul dispare.
Instalatia nu trebuie sa totalizeze rezultatele cantaririlor partiale atunci cand apare un defect semnificativ.
4.2.5. Alimentarea electrica de la retea (c.a.)
O instalatie care este alimentata la reteaua de c.a. trebuie, in eventualitatea defectarii retelei, sa pastreze informatiile metrologice din momentul defectarii cel putin 24 h. Comutarea pe o sursa de alimentare de urgenta nu trebuie sa provoace un defect semnificativ.
4.2.6. Alimentarea electrica de la baterie (c.c.)
O instalatie care este alimentata de la baterie trebuie, atunci cand tensiunea scade sub valoarea prescrisa de fabricant, sa functioneze corect sau sa fie automat scos din functiune.
4.2.7. Interfata
O instalatie poate fi echipata cu o interfata care sa ii permita cuplarea la echipamente periferice. Cand este folosita interfata, instalatia trebuie sa functioneze in continuare corect si caracteristicile metrologice ale acesteia sa nu fie influentate.
4.3. Dispozitive de indicare si de imprimare
4.3.1. Calitatea indicatiilor
Indicarea masei trebuie sa se faca automat. Dispozitivele de indicare si tiparire trebuie sa permita o citire usoara, simpla si neambigua a rezultatelor prin simpla alaturare a caracterelor. Rezultatele indicate si tiparite trebuie sa contina numele sau simbolul unitatii de masa corespunzatoare.
4.3.2. Procedura de punere sub tensiune
La punerea sub tensiune (la punerea sub tensiune a indicatorului) o procedura speciala trebuie sa se realizeze indicand toate semnele respective ale indicatorului in stare activa si neactiva, pe o perioada suficient de mare pentru ca operatorul sa le poata verifica.
4.3.3. Imprimare
Informatia minima imprimata la fiecare operatie normala de cantarire trebuie sa cuprinda, dupa caz, numarul de ordine al axei cantarite sau al grupului de axe, masa fiecarei axe sau grup de axe, masa totala, data si ora cantaririi.
4.3.4. Domeniul de cantarire
Instalatia nu trebuie sa indice sau sa tipareasca o masa rezultata in urma cantaririi, inainte de totalizare, daca aceasta este mai mare decat Max + 9 d.
4.3.5. Viteza de operare
Instalatia nu trebuie sa indice si/sau sa tipareasca masa (masa totala, masa pe axa sau pe grup de axe) a oricarui vehicul care traverseaza receptorul de sarcina cu o viteza aflata in afara domeniului specificat, fara o atentionare din care sa rezulte ca rezultatul cantaririi poate fi afectat de erori.
4.4. Montare
4.4.1. Generalitati
Instalatia trebuie montata astfel incat efectele cerintelor de instalare asupra rezultatelor cantaririi sa fie minime. Daca detalii particulare ale instalarii pot avea efecte asupra procesului de cantarire, aceste detalii trebuie inregistrate in certificatul de aprobare de model.
4.4.2. Drenaj
Daca receptorul de sarcina este amplasat intr-un locas special (cuva), acesta trebuie sa fie prevazut un sistem de drenare, astfel incat nici o parte a instalatiei sa nu fie scufundata, nici macar partial, in apa sau in oricare alt lichid.
4.5. Inscriptii
Instalatiile trebuie sa prezinte urmatoarele inscriptii de baza pe fiecare dispozitiv de indicare sau de imprimare.
4.5.1. Inscriptii in forma completa:
- marca de identificarea a fabricantului;
- marca de identificarea a importatorului
(daca este cazul);
- denumirea si destinatia instalatiei;
- seria,
- masa maxima a vehiculului in kg sau t;
- masa minima a vehiculului in kg sau t.
- inscriptia "a nu se folosi la cantarirea
produselor lichide";
- viteza maxima de traversare in km/h;
- regimul de cantarire cantarire statica
si/sau dinamica
- sensul de cantarire (daca este cazul);
- tensiunea de alimentare in V;
- frecventa tensiunii de alimentare in Hz;
- limitele intervalului de temperatura (daca
difera de -10°C/+40°C) in°C
4.5.2. Inscriptii in forma simbolizata
- clasa de exactitate pentru masa totala
a vehiculului 0,2; 0,5; 1; 2; 5 sau 10;
- clasa de exactitate pentru masa pe
axa sau pe grup de axe A, B, C, D, E sau F,
- limita maxima Max kg sau t;
- limita minima Min kg sau t;
- valoarea diviziunii d kg sau t;
- viteza maxima v(max) in km/h;
- viteza minima v(min) in km/h;
- numarul maxim de axe pe vehicul a(max);
- marca de model
4.5.3. Inscriptii suplimentare
Dupa caz, in conformitate cu destinatia particulara a instalatiei, in timpul incercarilor de model, se poate cere solicitantului sa fie aplicate inscriptii suplimentare.
4.5.4. Prezentarea inscriptiilor
Indicatiile de identificare trebuie sa nu poata fi sterse si sa aiba o marime, o forma si o claritate care sa permita o citire usoara a acestora, atunci cand instalatia este in functionare.
Indicatiile trebuie sa fie grupate pe un loc vizibil al instalatiei, fie direct pe indicator, fie pe o eticheta fixata pe indicator.
Eticheta trebuie sa poata fi sigilata, cu exceptia cazului cand scoaterea acesteia antreneaza distrugerea sa.
4.6. Marcajul de verificare
4.6.1. Amplasare
Instalatiile trebuie sa fie prevazute cu un loc care sa permita aplicarea marcajului de verificare. Acest loc trebuie:
- sa fie astfel incat piesa pe care se gaseste sa nu poata fi ridicata de pe aparat fara a distruge marcajul,
- sa permita aplicarea usoara a marcajului fara sa strice calitatile metrologice ale instalatiei,
- sa poata fi vazut fara a deplasa indicatorul, atunci cand instalatia este in functiune.
4.6.2. Suport
Instalatiile trebuie sa aiba in locul prevazut mai sus, un suport al marcajului de verificare in stare sa asigure conservarea acestuia, dupa cum urmeaza:
- daca marcajul rezulta prin poansonare, acest suport poate fi constituit dintr-o placheta de plumb sau alt material cu calitati similare, inserata intr-o placa fixata pe carcasa instalatiei sau intr-o alveola frezata in carcasa; suprafata plachetei trebuie sa fie de minim 200 mmp.
- daca marcajul este reprezentat de o stampila sau un timbru adeziv, trebuie sa i se rezerve un loc de aplicare cu suprafata de minim 200 mmp.
5. Atestarea legalitatii
5.1. Atestarea legalitatii unei instalatii se realizeaza numai dupa demonstrarea conformitatii acesteia cu cerintele metrologice si tehnice aplicabile specificate in tabelul 6 de mai jos.
5.2. Conformitatea unui mijloc de masurare cu toate cerintele prevazute in prezenta norma se atesta prin marcaje metrologice: marcajul aprobarii de model si marcajul de verificare initiala sau periodica. Verificarea metrologica se efectueaza in doua etape: A (in laborator) si B (la locurile de montare). Marcajele metrologice pot fi insotite, dupa caz, de documente specifice: certificate de aprobare de model si buletine de verificare metrologica.
5.3. Marcajul aprobarii de model se aplica in conformitate cu prevederile certificatului aprobarii de model. Marcajul de verificare metrologica se aplica de catre laboratorul care a efectuat verificarea din etapa B. Totodata se aplica o sigilare prin utilizarea unor mijloace si metode destinate sa impiedice interventiile neautorizate asupra instalatiei verificate.
5.4. Este interzisa aplicarea marcajelor intr-o maniera care ar putea sa provoace confuzii privind semnificatia, forma, vizibilitatea sau claritatea lor.
5.5. In cazul unui mijloc de masurare constituit dintr-un set de dispozitive si/sau subansambluri care functioneaza impreuna, marcajele se aplica pe dispozitivul/subansamblul principal al mijlocului de masurare.

Tabelul 6
Cerinte metrologice si tehnice aplicabile instalatiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere




┌────┬───────────────────────────────────────┬────────────────-┬──────────────────────────────────-┐
│ │ │ │Modalitati de control aplicabile la│
│Nr. │ Cerinta │Punctul din norma├────────┬──────────────────────────┤
│crt.│ esentiala │ de metrologie │Aprobare│ Verificare metrologica │
│ │ │ legala │de model│ initiala si periodica │
│ │ │ │ ├────────────┬─────────────┤
│ │ │ │ │ ETAPA A │ Etapa B │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 1 │Clase de exactitate │ 3.1/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 2 │Eroarea maxima tolerata pentru masa │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X │
│ │totala a vehiculului │3.2.1/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 3 │Abaterea maxima tolerata │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X │
│ │ │3.2.2/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 4 │Corelarea intre clasele de exactitate │3.2.3/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 5 │Unitatile de masura │3.2.4/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 6 │Valoarea diviziunii │3.2.5/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 7 │Limita minima de cantarire │3.2.6/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 8 │Erorile maxime tolerate pentru │2.1.1/NML 001-05 │ X │ X │ │
│ │verificarile statice │ 3.3/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 9 │Corespondenta intre dispozitivele de │ 3.4/NML 059-05 │ X │ │ X │
│ │indicare si de imprimare │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 10 │Variatii in functie de marimile de │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │influenta si de timp │ 3.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 11 │Perturbatii │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │ │ 3.6/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 12 │Configuratie minima si conformitatea cu│ 1.10/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │documentatia │4.1.1/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 13 │Adecvare │ 2.7/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │ │4.1.2/NML 059-05 │ │ │ │
│ │ │4.1.4/NML 059-05 │ │ │ │
│ │ │4.1.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 14 │Zonele de cantarire │4.1.3/NML 059-05 │ X │ │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 15 │Protectie impotriva interventiilor │ 2.8/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │neautorizate si a degradarii │ 4.2/NML 059-05 │ │ │ │
│ │informatiei │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 16 │Dispozitivele de indicare si de │ 2.10/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │imprimare │ 4.3/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 17 │Montare │ 4.4/NML 059-05 │ X │ X │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 18 │Inscriptii si informatii insotitoare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 19 │Marcajul de verificare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 20 │Durabilitate │ 2.9/NML 001-05 │ X │ │ │
└────┴───────────────────────────────────────┴─────────────────┴────────┴────────────┴─────────────┘



---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016