Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 23 din 19 septembrie 1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 23 din 19 septembrie 1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 228 din 24 septembrie 1996
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Ioan Deleanu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Sorin Marinescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol soluţionarea contestaţiei privind înregistrarea candidaturii domnului Constantin Mudava pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 3 noiembrie 1996, depusa la Biroul Electoral Central de domnul Somacescu Iulian, cu nr. 178 din 16 septembrie 1996.
Contestaţia a fost înaintatã Curţii Constituţionale şi formeazã obiectul Dosarului nr. 208D/1996.
Curtea a decis soluţionarea contestaţiei fãrã citarea pãrţilor, avînd în vedere cerinta legalã a rezolvarii ei în maximum 48 de ore, potrivit prevederilor <>art. 14 din Legea nr. 47/1992 , art. 11 alin. (2) şi alin. (3) şi <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 , raportate la <>art. 85 din Legea nr. 68/1992 şi coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civilã.
Magistratul-asistent prezintã obiectul contestaţiei.
În motivarea contestaţiei, domnul Somacescu Iulian arata, în esenta, ca prin înregistrarea candidaturii domnului Constantin Mudava pentru funcţia de Preşedinte al României s-au încãlcat dispoziţiile art. 51 din Constituţie, care prevãd ca "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie". În opinia contestatorului, în decembrie 1991, continuarea şi terminarea mandatului presedintial aflat în curs au intrat sub incidenta art. 83 alin. (1) din Constituţie, astfel ca România are astãzi un preşedinte în funcţie pentru încã un an şi opt luni, deoarece domnul Ion Iliescu este obligat sa exercite aceasta funcţie pe o durata de 8 ani, potrivit celor doua mandate succesive obţinute în urma alegerilor din 1990 şi 1992. Drept consecinta, apreciazã ca, dupã adoptarea Constituţiei, alegerea pentru funcţia de Preşedinte al României nu ar fi trebuit sa aibã loc în 1992, ci în anul 1994, iar scrutinul urmãtor nu poate avea loc decît în anul 1998, invocind în acest sens şi dispoziţiile <>art. 5 din Decretul-lege nr. 92/1990 . Anularea retroactivã a funcţiei de Preşedinte al României, funcţie obţinutã de domnul Ion Iliescu la 20 mai 1990, cu motivarea, nejuridica, ca ar fi fost ales "în mod provizoriu" sau ca "interimar", violeaza art. 1 alin. (3) din Constituţie, deoarece contravine unuia dintre principiile statului democratic "potrivit cãruia legitimitatea funcţiilor eligibile în stat este data numai de vointa poporului, exprimatã liber şi echitabil în cadrul unor alegeri cinstite". De aceea, considera ca "orice candidatura la funcţia respectiva este acum prematura şi anticonstitutionala".
Contestatorul mai susţine ca în anturajul presedintial acţioneazã un grup de interese care urmãreşte "a-l muta pe domnul Ion Iliescu de pe poziţia legalã de Preşedinte constituţional al României pentru încã un an şi opt luni pe poziţia unui al treilea mandat de preşedinte anticonstitutional, avînd în vedere ca, în urmãtoarele 20 de luni, se vor petrece lucruri decisive pentru viitorul acestei pãrţi a lumii". În fine, prin contestaţie, domnul Somacescu Iulian face o serie de aprecieri cu privire la situaţia dezastruoasa a economiei tarii noastre, precum şi la imaginea negativa a României în occident, dacã se va da posibilitatea domnului Ion Iliescu sa candideze pentru al treilea mandat.
Procurorul, avînd cuvintul în fond, apreciazã ca motivele invocate sînt neintemeiate, ţinînd seama şi de cele statuate prin hotãrîrile anterioare ale Curţii Constituţionale pronunţate în contestaţiile formulate la înregistrarea candidaturilor pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile preşedinţiale din anul 1996. În concluzie, solicita respingerea contestaţiei.

CURTEA,
luind în dezbatere contestaţia înaintatã de Biroul Electoral Central, constata ca este competenta sa o soluţioneze în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al <>art. 27 din Legea nr. 47/1992 şi al <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992 .
Analizînd contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României şi vazind concluziile reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine urmãtoarele:
Din examinarea motivelor invocate de contestator rezulta ca, în realitate, acestea nu vizeazã înregistrarea candidaturii la funcţia de preşedinte a domnului Constantin Mudava, ci ilegitimitatea constituţionalã a înregistrãrii tuturor candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 3 noiembrie 1996.
Este de observat ca, prin contestaţie, se invoca faptul ca mandatul pe care îl exercita domnul Ion Iliescu, în funcţia de Preşedinte al României, se încheie în anul 1998, astfel încît candidatura domnului Constantin Mudava este prematura şi anticonstitutionala. Motivul nu este întemeiat deoarece Curtea, în limitele atribuţiilor sale prevãzute de art. 144 lit. d) din Constituţie şi de <>art. 27 din Legea nr. 47/1992 , raportate la prevederile <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992 , nu are competenta de a proroga mandatul actual al Preşedintelui României pînã în anul 1998. În acest sens, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin hotãrîri recente şi nu exista temeiuri pentru a se reveni asupra celor statuate.
Celelalte "motive" invocate în contestaţie, chiar dacã s-ar referi la domnul Constantin Mudava, sînt consideratiuni de ordin politic şi ele nu reprezintã impedimente juridice pentru ca o persoana sa poatã candida la funcţia de Preşedinte al României, în sensul art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3), art. 35 alin. (2) şi art. 81 alin. (4) din Constituţie, astfel încît nu pot constitui temei legal pentru infirmarea înregistrãrii de cãtre Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Constantin Mudava la alegerile preşedinţiale din 3 noiembrie 1996. Sub acest aspect, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin mai multe hotãrîri, cu prilejul alegerilor din anul 1992 şi al alegerilor din acest an, neexistand temeiuri pentru a se reveni asupra celor statuate.
Prin natura lor, aceste motive exced atribuţiile Curţii Constituţionale, definite de Constituţie şi de <>Legea nr. 69/1992 , putind fi, eventual, apreciate numai de corpul electoral cu prilejul exprimarii votului.
În consecinta, contestaţia ce face obiectul judecaţii de fata urmeazã a fi respinsã.

Pentru considerentele arãtate şi vazind dispoziţiile art. 144 lit. d) din Constituţie, ale art. 13 alin. (1) lit. B.a), ale <>art. 27 şi 28 din Legea nr. 47/1992 , precum şi pe cele ale art. 2 alin. (2) şi <>art. 11 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 69/1992 , cu unanimitate de voturi,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge ca neîntemeiatã contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Constantin Mudava la funcţia de Preşedinte al României, formulatã de domnul Somacescu Iulian.
Hotãrîrea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016