Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 8 din 3 noiembrie 2004  privind contestarea neinregistrarii candidaturii domnului Isaia Faur pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 8 din 3 noiembrie 2004 privind contestarea neinregistrarii candidaturii domnului Isaia Faur pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.032 din 8 noiembrie 2004
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent

La data de 2 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia înregistratã la nr. 48/CT din 1 noiembrie 2004, formulatã de domnul Isaia Faur împotriva Hotãrârii Biroului Electoral Central nr. 25 din 26 octombrie 2004, prin care s-a respins cererea de înregistrare a candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 28 noiembrie 2004.
Contestaţia formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 615F/2004.
În temeiul dispoziţiilor <>art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, contestaţiile se soluţioneazã fãrã înştiinţarea pãrţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei domnul Isaia Faur a arãtat cã Hotãrârea Biroului Electoral Central de respingere a candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României este netemeinicã şi nelegalã. Considerã cã propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României pot fi primite şi fãrã lista de susţinãtori, în numãr de cel puţin 200.000 de alegãtori, întrucât aceastã cerinţã, "de altfel neconstituţionalã", prevãzutã de <>art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, nu a mai fost preluatã, în mod expres, în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.614/2004 pentru aprobarea programului calendaristic privind realizarea acţiunilor prevãzute în <>Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi în <>Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. În final, solicitã casarea hotãrârii atacate, pe care o considerã "nulã de drept", deoarece a fost pronunţatã cu încãlcarea unor reguli procedurale.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul <>art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, coroborat cu <>art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, solicitã respingerea contestaţiei, întrucât propunerea de candidaturã a contestatorului nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile prevãzute de lege pentru a fi înregistratã.

CURTEA,

examinând contestaţia în raport cu prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, vãzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, ale <>art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi ale <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 , Curtea Constituţionalã este competentã sã soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii domnului Isaia Faur pentru alegerea Preşedintelui României.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 9 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 , propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacã:
"(2) [...] c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisã, semnatã şi datatã de candidat, de declaraţia de avere, de o declaraţie autenticã, pe propria rãspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politicã, precum şi de lista sau listele susţinãtorilor, al cãror numãr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegãtori.
(3) Lista susţinãtorilor este un act public, sub sancţiunea prevãzutã de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susţinãtorilor trebuie sã cuprindã data alegerilor, prenumele şi numele candidatului, precum şi prenumele şi numele, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numãrul actului de identitate şi semnãtura alegãtorilor care susţin candidatura. În finalul listei persoana care a întocmit-o este obligatã sã facã o declaraţie pe propria rãspundere prin care sã ateste veridicitatea semnãturilor susţinãtorilor. Modelul listei susţinãtorilor şi al declaraţiei pe propria rãspundere sunt prevãzute în anexa nr. 1."
Curtea constatã cã propunerea de candidaturã formulatã de domnul Isaia Faur nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile obligatorii prevãzute la <>art. 9 alin. (2) lit. c) şi alin. (3) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. Astfel, la propunerea de candidaturã depusã de contestator la Biroul Electoral Central la data de 18 octombrie 2004 nu a fost anexatã lista cu cel puţin 200.000 de semnãturi ale susţinãtorilor cu drept de vot. Caracterul obligatoriu al acestor condiţii cumulative reglementate prin lege nu poate fi modificat printr-un act normativ de forţã juridicã inferioarã, aşa cum, în mod eronat, susţine contestatorul. De altfel, <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.614/2004 , invocatã de acesta în motivarea contestaţiei, stabileşte concret programul calendaristic privind desfãşurarea alegerilor, fãrã a conţine dispoziţii de naturã a modifica prevederile <>Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, lege-cadru de reglementare în materie.
Referitor la critica potrivit cãreia este neconstituţionalã cerinţa legalã referitoare la obligaţia ca propunerile de candidaţi sã fie însoţite de listele de susţinãtori, Curtea reţine cã aceasta urmeazã a fi respinsã, întrucât nu poate constitui obiectul contenciosului electoral.
În ceea ce priveşte pretinsa încãlcare a unor norme procedurale la pronunţarea Hotãrârii nr. 25 din 26 octombrie 2004 a Biroului Electoral Central, Curtea constatã cã aceasta îndeplineşte condiţiile legale, iar susţinerile contestatorului au valoarea unor simple afirmaţii.
Având în vedere dispoziţiile legale citate şi situaţia mai sus arãtatã, aşa cum rezultã din actele dosarului, Curtea Constituţionalã constatã cã neînregistrarea de cãtre Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Isaia Faur pentru alegerea Preşedintelui României este legalã, iar contestaţia formulatã de acesta împotriva hotãrârii de neînregistrare este nefondatã, urmând a fi respinsã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicatã, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 18, 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind neînregistrarea candidaturii domnului Isaia Faur pentru funcţia de Preşedinte al României.
Hotãrârea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016