Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 44 din 7 noiembrie 2000  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 44 din 7 noiembrie 2000 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 noiembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

La data de 7 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, Contestaţia înregistratã la nr. 382 din 6 noiembrie 2000, formulatã de domnul Mircea Cucu, Contestaţia înregistratã la nr. 381 din 6 noiembrie 2000, formulatã de domnul Ion Talau, precum şi Contestaţia înregistratã la nr. 380 din 6 noiembrie 2000, formulatã de domnul Nicolae Valerel I. Oghina.
Contestaţiile privesc înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 26 noiembrie 2000 şi formeazã obiectul dosarelor Curţii Constituţionale nr. 390D/2000, nr. 391D/2000 şi, respectiv, nr. 392D/2000.
Potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 19 din 17 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestaţiei care formeazã obiectul Dosarului nr. 390D/2000 se susţine ca domnul Ion Iliescu nu mai are dreptul sa candideze la funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 26 noiembrie 2000, deoarece a îndeplinit doua mandate în aceasta funcţie. Totodatã se susţine ca domnul Ion Iliescu se face vinovat de venirea minerilor în Bucureşti, în zilele de 13-15 iunie 1990, precum şi de "primirea de la Moscova a unei aparaturi telefonice speciale ce urma sa fie montata la Cotroceni". Se mai afirma ca domnul Ion Iliescu nu poate fi preşedinte, deoarece se afla într-un proces la Paris, chemat în judecata de domnul Adrian Costea pentru neplata afiselor electorale comandate în campania electoralã din anul 1996.
În motivarea contestaţiei ce formeazã obiectul Dosarului nr. 391D/2000 se susţine ca domnul Ion Iliescu a condus statul "în perioada decembrie 1989 - noiembrie 1996, timp de 7 ani cu 3 mandate, al treilea ilegal". În continuare sunt formulate unele consideratii de ordin politic, pentru care autorul contestaţiei apreciazã ca domnul Ion Iliescu nu poate candida la funcţia de Preşedinte al României.
În contestaţia ce formeazã obiectul Dosarului nr. 392D/2000 se susţine ca domnul Ion Iliescu "a îndeplinit doua mandate constituţionale de Preşedinte al României şi, potrivit prevederilor Constituţiei, nu mai are vocaţie pentru un al treilea mandat".
Deoarece toate contestaţiile au acelaşi obiect, şi anume înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, şi se întemeiazã pe aceeaşi prevedere constituţionalã [art. 81 alin. (4) din Constituţie], iar între motivele invocate exista o strânsã legatura, Curtea ridica din oficiu problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul art. 164 din Codul de procedura civilã, precum şi al <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, dispune conexarea dosarelor nr. 391D/2000 şi nr. 392D/2000 la Dosarul nr. 390D/2000.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii în temeiul <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, apreciazã ca fiind tardive toate cele trei contestaţii, arãtând ca acestea au fost depuse la data de 6 noiembrie 2000, deşi ultima zi de depunere a fost 5 noiembrie 2000, potrivit <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României. În consecinta se solicita respingerea pe acest temei a tuturor contestaţiilor.

CURTEA,

analizând contestaţiile în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare, şi vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, retine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 26 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 , Curtea Constituţionalã constata ca este competenta sa soluţioneze contestaţiile privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României.
Curtea Constituţionalã retine ca, potrivit <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, "Pana la 20 de zile înainte de data alegerilor, candidatul, partidele, formaţiunile politice sau cetãţenii pot contesta înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii. Contestaţia se depune la Biroul Electoral Central, care o înainteazã împreunã cu dosarul candidaturii, în termen de 24 de ore, spre soluţionare, Curţii Constituţionale".
Verificand respectarea de cãtre contestatori a acestor dispoziţii legale, Curtea constata ca toate cele trei contestaţii au fost depuse dupã expirarea termenului legal prevãzut la <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, întrucât ultima zi de depunere a contestaţiilor la Biroul Electoral Central era 5 noiembrie 2000, iar acestea, conform înregistrãrii la acest birou, au fost depuse la data de 6 noiembrie 2000.
Într-adevãr, data alegerilor pentru Camera Deputaţilor, Senat şi Preşedintele României a fost stabilitã la 26 noiembrie 2000 prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 910/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 12 octombrie 2000. În raport cu aceasta data termenul legal pentru depunerea contestaţiilor impotriva înregistrãrii ori neinregistrarii candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României a expirat în ziua de 5 noiembrie 2000, la ora 24,00. Acest termen limita este stabilit, de altfel, şi prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 911/2000 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor prevãzute în <>Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi în <>Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României (publicatã, de asemenea, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 12 octombrie 2000).
Curtea retine ca procedura de desfãşurare a alegerilor este de ordine publica. Asa fiind, în aceasta materie nu se poate aplica regula generalã din dreptul comun, stabilitã prin dispoziţiile art. 104 din Codul de procedura civilã, conform cãrora "Actele de procedura trimise prin posta instanţelor judecãtoreşti se socotesc îndeplinite în termen dacã au fost predate recomandat la oficiul poştal înainte de împlinirea lui". Într-adevãr, dacã aceasta regula de drept comun s-ar aplica în procedura electoralã, ar determina o stare de incertitudine şi imposibilitatea respectãrii celorlalte termene.
De altfel, textul <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 prevede în mod expres ca orice contestaţie privind înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii "[...] se depune la Biroul Electoral Central". În acest fel nu se exclude posibilitatea expedierii contestaţiei prin posta sau prin alte cai de comunicare, cu condiţia însã ca aceasta sa fie primitã şi înregistratã la Biroul Electoral Central înlãuntrul termenului stabilit de lege.
Întrucât termenul prevãzut la <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 este un termen de decãdere, Curtea constata ca sunt tardiv introduse toate contestaţiile (impotriva înregistrãrii sau neinregistrarii candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României pentru alegerile programate la 26 noiembrie 2000) depuse la Biroul Electoral Central dupã data de 5 noiembrie 2000, ora 24,00.
În consecinta Curtea urmeazã sa respingã, ca fiind tardiv depuse, contestaţiile care constituie obiectul prezentei cauze.

În temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 16, 26 şi 27 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge, ca fiind tardiv depuse la Biroul Electoral Central, contestaţiile privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţii formulate de domnii Mircea Cucu, Ion Talau şi Nicolae Valerel I. Oghina.
Hotãrârea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016