Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 39 din 6 noiembrie 2000  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 39 din 6 noiembrie 2000 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 24 noiembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

La data de 3 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia înregistratã la nr. 349 din 3 noiembrie 2000, formulatã de domnul Toma-Daniel Stoica din Bucureşti.
Contestaţia priveşte înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 26 noiembrie 2000 şi formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 377D/2000.
Potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 19 din 17 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei formulate de domnul TomaDaniel Stoica se susţin urmãtoarele:
1. Domnul Ion Iliescu a fost ales Preşedinte al României în urma alegerilor din mai 1990 şi, respectiv, din 1992. Potrivit <>art. 10 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, nu mai poate candida la funcţia respectiva. Aplicarea prevederilor <>art. 10 nu constituie o aplicare retroactivã a Legii nr. 69/1992 , ci exprima o condiţie în concordanta cu dispoziţiile constituţionale.
2. Candidatura domnului Ion Iliescu nu este susţinutã de semnãturile a 300.000 de cetãţeni, asa cum prevede <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000 , deoarece listele conţin semnãturi false, precum şi semnãturi ale unor persoane care nu au drept de vot.
3. Domnul Ion Iliescu a îndeplinit doua mandate constituţionale de Preşedinte al României şi, potrivit Constituţiei, nu mai are dreptul la un nou mandat. Al doilea mandat a durat din anul 1992 şi pana în anul 1996, iar primul, din 8 decembrie 1991, data intrãrii în vigoare a Constituţiei, pana în anul 1992. Pentru a demonstra aceasta sustinere autorul contestaţiei porneşte de la presupunerea, falsa în opinia sa, ca instituţia Preşedintelui României a cãpãtat legitimitate constituţionalã abia în urma alegerilor din septembrie 1992. Aceasta înseamnã ca la data intrãrii în vigoare a Constituţiei funcţia de Preşedinte al României era vacanta. Soluţia care s-ar fi impus în aceasta situaţie ar fi fost cea a Preşedintelui interimar al României, urmând ca Preşedintele Senatului "tranzitoriu" sa devinã Preşedintele interimar al României. Dar art. 151 alin. (1) din Constituţie obliga instituţia Preşedintelui României, creata anterior datei de 8 decembrie 1991, sa rãmânã în funcţie. Aceasta instituţie dobândeşte însã legitimitate constituţionalã abia în urma alegerilor din septembrie 1992 şi, în acest caz, "ea nu poate uzurpa locul unei instituţii cu o astfel de legitimitate, anume Preşedintele interimar al României". Cum art. 151 alin. (1) din Constituţie obliga instituţia Preşedintelui României, anterioarã datei de 8 decembrie 1991, sa fie menţinutã, acest lucru nu este posibil decât dacã îi este recunoscuta legitimitatea constituţionalã. Astfel se ajunge la concluzia ca presupunerea iniţialã este falsa şi, deci, instituţia Preşedintelui României, creata anterior datei de 8 decembrie 1991 şi a carei funcţie a fost prorogata prin efectul art. 151 alin. (1) din Constituţie, a dobândit legitimitate constituţionalã prin intrarea în vigoare a Constituţiei.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii în temeiul <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, apreciazã ca fiind neîntemeiatã contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, arãtând, în esenta, ca noţiunea de mandat al Preşedintelui României este utilizata pentru prima data în <>Legea nr. 69/1992 , adoptatã în temeiul Constituţiei din anul 1991. Rezulta ca singurul mandat de Preşedinte al României, în înţeles constituţional, este cel îndeplinit ca urmare a alegerilor din septembrie 1992. În consecinta, se solicita respingerea contestaţiei.

CURTEA,

analizând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare, vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, retine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 26 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 , Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii pentru funcţia de Preşedinte al României.
Contestatorul susţine ca domnul Ion Iliescu nu mai poate candida la alegerile din 26 noiembrie 2000, deoarece a îndeplinit doua mandate constituţionale şi, potrivit Constituţiei, precum şi prevederilor <>art. 10 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, nu mai are dreptul la un nou mandat. De asemenea, candidatura domnului Ion Iliescu nu este susţinutã de semnãturile a 300.000 de cetãţeni.
1. Examinând aceste sustineri, Curtea retine ca, în legatura cu primul motiv al contestaţiei, şi anume depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un nou mandat de Preşedinte al României, cu doua opinii separate, ea s-a pronunţat prin <>Hotãrârea nr. 3 din 24 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 8 noiembrie 2000, în sensul ca domnul Ion Iliescu a îndeplinit pana în prezent un singur mandat de Preşedinte al României, şi anume în perioada 1992-1996, corespunzãtor prevederilor art. 81 alin. (4) şi ale art. 83 alin. (1) din Constituţie.
Cele statuate de Curtea Constituţionalã prin <>Hotãrârea nr. 3 din 24 octombrie 2000 îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata, întrucât nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudenţei.
2. În motivarea contestaţiei se ivoca, de asemenea, nevalabilitatea semnaturilor susţinãtorilor candidaturii domnului Ion Iliescu, semnãturi care nu ar îndeplini condiţiile prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000 .
Conform dispoziţiilor <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României (astfel cum acestea au fost modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 5 iulie 2000), "Candidaturile propuse de partide, formaţiuni politice sau aliante politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacã sunt susţinute de cel puţin 300.000 alegatori. Un alegator poate susţine un singur candidat". De asemenea, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) şi alin. (2) lit. c) din aceeaşi lege (modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000 ), "(1) Propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se depun la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 30 de zile înainte de data alegerilor.
(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacã: [...]
c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidatului, scrisã, semnatã şi datatã de candidat, precum şi de lista sau listele susţinãtorilor, al cãror numãr nu poate fi mai mic de 300.000 alegatori".
Examinând contestaţia, Curtea Constituţionalã constata ca aceasta este neîntemeiatã, deoarece din documentaţia aflatã la dosarul cauzei rezulta ca, o data cu depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, s-au atasat şi listele cuprinzând semnãturile a 1.170.381 de sustinatori, Biroul Electoral Central certificând îndeplinirea condiţiilor prevãzute la <>art. 9 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României. Astfel fiind, nu exista vreun motiv care sa infirme rezultatul verificãrilor efectuate de Biroul Electoral Central privind autenticitatea semnaturilor. De altfel, rãspunderea juridicã pentru nerespectarea legii în legatura cu întocmirea listelor de sustinatori revine celor care au întocmit aceste liste, conform <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 69/1992 , cu modificãrile ulterioare, text al cãrui conţinut este urmãtorul: "Lista susţinãtorilor este un act public, sub sancţiunea prevãzutã de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susţinãtorilor trebuie sa cuprindã data alegerilor, prenumele şi numele candidatului, precum şi prenumele şi numele, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numãrul actului de identitate şi semnãturile alegãtorilor care susţin candidatura. În lista se vor mentiona, de asemenea, numele şi prenumele persoanei care a întocmit-o. Persoana care a întocmit lista este obligatã sa depunã o declaraţie pe propria rãspundere prin care sa ateste veridicitatea semnaturilor susţinãtorilor."
În consecinta, contestaţia care face obiectul cauzei de fata urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 26 şi 27 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 , cu majoritate de voturi în privinta motivelor întemeiate pe dispoziţiile art. 81 alin. (4) şi ale art. 83 alin. (1) din Constituţie şi cu unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de domnul Toma-Daniel Stoica.
Hotãrârea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016