Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 38 din 6 noiembrie 2000  privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Teodor Melescanu pentru functia de Presedinte al Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 38 din 6 noiembrie 2000 privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Teodor Melescanu pentru functia de Presedinte al Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 24 noiembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent

La data de 5 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionãrii, contestaţia formulatã de doamna Doina Noghin, privind înregistrarea candidaturii domnului Teodor Melescanu pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie care formeazã obiectul Dosarului nr. 376D/2000.
Potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 19 din 17 octombrie 2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestaţiile se soluţioneazã fãrã citarea pãrţilor, cu participarea numai a judecãtorilor Curţii, pe baza sesizãrii şi a celorlalte documente aflate la dosar.
În motivarea contestaţiei se arata ca în perioada în care candidatul a îndeplinit funcţia de ambasador al României în Suedia "s-a creat discordie între romanii veniti înainte de Revoluţie şi cei veniti dupã Revoluţie" şi, datoritã politicii promovate de acesta, contestatoarea, care a emigrat în Suedia în anul 1990 şi s-a repatriat în anul 1999, a fost urmãritã, persecutata, obstructionata sa îşi continue studiile, sa ocupe posturile corespunzãtoare pregãtirii sale profesionale, existând "o campanie concertata" impotriva sa atât pe teritoriul Suediei, cat şi pe cel al României. În final, contestatoarea considera ca "domnul Melescanu nu merita sa fie Preşedinte", pentru ca "a confiscat Miscarea 15 Noiembrie din Braşov" şi "a plãtit tineri sa între în partidul ApR".
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii în temeiul <>art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, coroborat cu <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, apreciazã ca fiind neîntemeiatã contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Teodor Melescanu pentru funcţia de Preşedinte al României, arãtând ca motivele invocate ţin de opţiunile politice ale candidatului, a cãror verificare excede competentei Curţii Constituţionale. În consecinta, se solicita respingerea contestaţiei.

CURTEA,

analizând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile ulterioare, şi vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, retine urmãtoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 26 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 , Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii pentru funcţia de Preşedinte al României.
În opinia contestatoarei, candidatura domnului Teodor Melescanu la funcţia suprema în stat este neconstitutionala. Motivele invocate în contestaţie sunt de ordin politic şi moral, vizând opiniile contestatoarei cu privire la contribuţia candidatului la deteriorarea relaţiilor dintre romanii care au emigrat în Suedia anterior datei de 22 decembrie 1989 şi cei care au emigrat dupã aceasta data, în perioada în care acesta a îndeplinit funcţia de ambasador al României în Suedia, persecutarea contestatoarei (care a emigrat în Suedia în anul 1990 şi s-a repatriat în anul 1999), precum şi modalitatea în care unii tineri au devenit membri ai Aliantei pentru România. Nu se indica nici un text constituţional care ar fi fost încãlcat prin înregistrarea candidaturii contestate.
Analizând contestaţia, Curtea constata ca atât condiţiile de eligibilitate, cat şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevãzute expres şi limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) şi la art. 81 alin. (4) din Constituţie, texte al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 35: "(1) Au dreptul de a fi aleşi cetãţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevãzute în articolul 16 alineatul (3), dacã nu le este interzisã asocierea în partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidaţii trebuie sa fi împlinit, pana în ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel puţin 23 de ani, pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele locale, şi varsta de cel puţin 35 de ani, pentru a fi aleşi în Senat sau în funcţia de Preşedinte al României.";
- Art. 34 alin. (2): "Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 16 alin. (3): "Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara.";
- Art. 37 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoana nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi şi succesive."
Examinând motivele invocate de contestatoare, Curtea constata ca acestea nu se regãsesc în conţinutul prevederilor constituţionale anterior menţionate. Asemenea motive de ordin politic şi moral reprezintã opinii personale ale contestatoarei, care, eventual, pot fi avute în vedere cu ocazia exprimarii votului.
În consecinta, contestaţia care formeazã obiectul prezentei cauze urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al <>art. 16, 26 şi 27 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al <>art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 69/1992 ,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Teodor Melescanu pentru funcţia de Preşedinte al României, contestaţie formulatã de doamna Doina Noghin.
Hotãrârea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016