Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 36 din 4 octombrie 1992  privind anularea alegerilor prezidentiale si parlamentare din Circumscriptia electorala nr. 24, judetul Iasi, formulata de Filiala Iasi a Conventiei Democratice din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 36 din 4 octombrie 1992 privind anularea alegerilor prezidentiale si parlamentare din Circumscriptia electorala nr. 24, judetul Iasi, formulata de Filiala Iasi a Conventiei Democratice din Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 5 octombrie 1992

Vasile Gionea - preşedinte
Viorel "Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Miklos Fazakas - judecãtor
Ion Filipescu - judecãtor
Antonie Iorgovan - judecãtor
loan Muraru - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Victor Dan Zlãtescu - judecãtor
Gheorghe Nichita - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent

Pe rol soluţionarea cererii de anulare a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare din Circumscripţia electoralã nr. 24, judeţul Iaşi, formulatã de Filiala Iaşi a Convenţiei Democratice din România.
Judecarea se face fãrã citarea pãrţilor, potrivit <>art. 85 din Legea nr. 68/1992 coroborat cu art. 581 din Codul de procedurã civilã şi <>art. 14 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 .
Magistratul-asistent referã cã prin cerere se solicitã anularea alegerilor, deoarece s-ar fi sãvîrşit numeroase nereguli la secţiile de votare din Circumscripţia nr. 24, judeţul Iaşi, constînd în existenţa a numeroase voturi nule, pachete de buletine de vot ştampilate cu tuş de altã culoare decît cea folositã la secţia respectivã, lipsa listelor permanente la unele secţii şi înscrierea persoanelor respective pe cele speciale, întocmirea proceselor-verbale privind rezultatul votãrii cu încãlcarea dispoziţiilor legale, folosirea de urne subdimensionate şi a unor ştampile de vot suplimentare şi refuzul unui control paralel cu stabilirea oficialã a rezultatului alegerilor.
Reprezentantul Procuraturii solicitã respingerea cererii de anulare ca tardiv introdusã şi formulatã cu încãlcarea regulilor privind calitatea procesualã activã. De altfel, şi pe fond, considerã cã cererea este neîntemeiatã, ţinînd seama cã la alegerile prezidenţiale se au în vedere voturile pe întreaga ţarã, iar rezultatele dintr-o circumscripţie nu sînt de naturã sã le modifice în sensul prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 .
CURTEA CONSTITUŢIONALA
Luînd în dezbatere cererea de anulare, reţine urmãtoarele :
Potrivit art. 144 lit, d) din Constituţia României şi <>art. 24 din Legea nr. 69/1992 , Curtea Constituţionalã constatã cã este competentã sã soluţioneze cererea formulatã.
În conformitate cu <>art. 24 alin. (2) din - Legea nr. 69/1992 , cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele, formaţiunile politice - şi nu de filialele unei coaliţii electorale - precum şi de candidaţii care au participat la alegeri, în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votãrii. Termenul este de decãdere, potrivit prevederilor <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 68/1992 , care se aplicã în mod corespunzãtor şi alegerilor prezidenţiale, conform dispoziţiilor <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 . Acest termen a expirat la data de 30 septembrie 1992. In speţã, cererea a fost introdusã pe data de 1 octombrie 1992, astfel încît este tardivã, ţinînd seama cã, potrivit <>art. 86 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 , termenele pe zile se calculeazã din ziua în care încep sã curgã pînã în ziua în care se împlinesc.
De altfel, cererea de anulare este şi neîntemeiatã, întrucît, potrivit prevederilor <>art. 81 din Constituţie şi ale Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Preşedintelui României, se au în vedere rezultatele votãrii pe întreaga ţara astfel încît nu se pot anula alegerile decît daca rezultatele dintr-o circumscripţie sînt de naturã, aşa cum prevãd dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 , sã modifice atribuirea mandatului sau, dupa caz, ordinea candidaţilor care participã la al doilea tur de scrutin. Nici în cererea de anulare şi nici din verificarea rezultatului de ansamblu al alegerilor nu rezultã o asemenea consecinţã.
De altfel, în însãşi cererea de anulare, cu privire exclusiv la alegerile prezidenţiale, se susţine doar cã în mod greşit s-ar fi considerat nule mai multe buletine de vot care erau perforate, deşi obţiunea alegãtorilor rezultã în mod expres din ştampila cu menţiunea "Votat" aplicatã pe buletin.
Avînd în vedere cã totalul voturilor nule din Circumscripţia electoralã nr. 24, judeţul Iaşi, este de 24.454, aşa cum rezultã din procesul-verbal privind centralizarea voturilor pentru Preşedintele României, încheiat la circumscripţia respectivã, semnat de toţi membrii biroului fãrã obiecţiuni, se constatã, în mod indubitabil, irelevanţa acestui motiv pentru modificarea rezultatului de ansamblu.
Curtea constatã, totodatã, cã majoritatea neregulilor semnalate în cererea de anulare se referã la alegerile parlamentare. Ţinînd seama de prevederile <>art. 25 lit. f) din Legea nr. 68/1992 şi art. 158 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, urmeazã ca, pentru soluţionarea lor, Curtea sã-şi decline competenţa în favoarea Biroului Electoral Central.

Faţã de cele arãtate, Curtea Constituţionalã, în unanimitate,

În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

1. Respinge cererea de anulare privind alegerile prezidenţiale din Circumscripţia electoralã nr. 24, judeţul Iaşi, formulatã de Filiala Iaşi a Convenţiei Democratice din România.
2. Declinã competenţa de soluţionare a cererii de anulare a alegerilor parlamentare, formulatã de Filiala Iaşi a Convenţiei Democratice din România, în favoarea Biroului Electoral Central.
3. Hotãrîrea este definitivã şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. dr. VASILE GIONEA


---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016