Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 34 din 6 august 2008  pentru aprobarea   Normei nr. 18/2008 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 34 din 6 august 2008 pentru aprobarea Normei nr. 18/2008 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 618 din 22 august 2008
HOTĂ?RÂRE nr. 34 din 6 august 2008
pentru aprobarea <>Normei nr. 18/2008 privind reglementãrile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 618 din 22 august 2008


Având în vedere prevederile <>art. 23 lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
conform <>Hotãrârii Parlamentului României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 15 alin. (5), (6) şi (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 4 alin. (3) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite urmãtoarea hotãrâre:

ART. 1
Se aprobã <>Norma nr. 18/2008 privind reglementãrile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Prezenta hotãrâre şi norma menţionatã la art. 1 se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
ART. 3
Direcţia reglementare împreunã cu Direcţia secretariat şi cu directorul general vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotãrâri.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea

Bucureşti, 6 august 2008.
Nr. 34.

ANEXÃ

<>NORMA Nr. 18/2008
privind reglementãrile contabile conforme cu Directiva a VII-a a
Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private

Având în vedere prevederile <>art. 23 lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 15 alin. (5), (6) şi (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 4 alin. (3) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.

CAP. I
Aria de aplicabilitate

ART. 1
Prezenta normã stabileşte forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale consolidate, precum şi regulile de întocmire, aprobare, auditare şi publicare a situaţiilor financiare anuale consolidate ale entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
ART. 2
Prezenta normã se aplicã entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
ART. 3
Prezenta normã transpune Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene 83/349/CEE din 13 iunie 1983 privind conturile consolidate, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 193 din 18 iulie 1983, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
(1) Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private este autoritatea competentã cu privire la reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţialã a sistemului de pensii private.
(2) În exercitarea competenţelor sale prevãzute de lege, Comisia poate colecta şi procesa orice date şi informaţii relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal.
ART. 5
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţia prevãzutã la <>art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv la <>art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) societate-mamã este entitatea care se aflã în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
(i) deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor într-o altã entitate, denumitã în continuare filialã;
(ii) este acţionar sau asociat al unei entitãţi şi majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale entitãţii în cauzã (filialã) care au îndeplinit aceste funcţii în cursul exerciţiului financiar, în cursul exerciţiului financiar precedent şi pânã în momentul întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate au fost numiţi doar ca rezultat al exercitãrii drepturilor lor de vot;
(iii) este acţionar sau asociat al unei filiale şi deţine singur controlul asupra majoritãţii drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor acelei filiale, ca urmare a unui acord încheiat cu alţi acţionari sau asociaţi;
(iv) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are dreptul de a exercita o influenţã dominantã asupra acelei filiale, în temeiul unui contract încheiat cu entitatea în cauzã sau al unei clauze din actul constitutiv sau statut, dacã legislaţia aplicabilã filialei permite astfel de contracte sau clauze;
(v) deţine puterea de a exercita sau exercitã efectiv o influenţã dominantã sau controlul asupra unei filiale;
(vi) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are dreptul de a numi ori revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale acelei filiale;
(vii) societatea-mamã şi filiala sunt conduse pe o bazã unificatã de cãtre societatea-mamã;
b) filialã - o entitate aflatã sub controlul altei entitãţi, denumitã societate-mamã;
c) entitãţi afiliate - entitãţile între care existã relaţiile prevãzute la lit. a) pct. (i)-(vii), precum şi celelalte entitãţi care au relaţii similare cu una dintre entitãţile menţionate anterior.
ART. 6
Referitor la drepturile aferente societãţilor-mamã, se aplicã prevederile art. 7-9 şi art. 10 alin. (2).
ART. 7
Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii), drepturile de vot şi drepturile de numire sau de revocare ale oricãrei alte filiale, precum şi cele ale oricãrei persoane care acţioneazã în nume propriu, dar în contul societãţii-mamã sau al altei filiale trebuie adãugate la cele ale societãţii-mamã.
ART. 8
Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii), în scopul determinãrii drepturilor societãţii-mamã, drepturile sale vor fi reduse cu drepturile:
a) atribuite acţiunilor deţinute în contul unei persoane care nu este nici societatea-mamã, nici o filialã a acesteia; sau
b) atribuite acţiunilor deţinute drept garanţii, cu condiţia ca drepturile în cauzã sã fie exercitate în conformitate cu instrucţiunile primite sau sã fie deţinute, pentru acordarea unor împrumuturi, ca parte a activitãţilor obişnuite, cu condiţia ca drepturile de vot sã fie exercitate în contul persoanei care oferã garanţia.
ART. 9
Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii) şi (iii), numãrul total al drepturilor sale de vot în filialã trebuie redus cu numãrul drepturilor de vot aferente acţiunilor proprii deţinute de aceasta, de cãtre o filialã a acesteia sau de cãtre o persoanã care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acelor entitãţi.
ART. 10
(1) Cu respectarea prevederilor art. 18-20 filialele trebuie consolidate, indiferent de locul unde sunt situate sediile lor sociale.
(2) În aplicarea alin. (1), orice filialã a unei filiale se considerã filialã a societãţii-mamã care este societatea-mamã a entitãţii ce urmeazã sã fie consolidatã.

CAP. II
Condiţii pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate

ART. 11
O entitate trebuie sã întocmeascã situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor dacã aceastã entitate, denumitã societatemamã, face parte dintr-un grup de entitãţi şi îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i)-(vii).
ART. 12
(1) O societate-mamã este scutitã de la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate dacã la data bilanţului sãu, entitãţile care urmeazã sã fie consolidate nu depãşesc împreunã, pe baza celor mai recente situaţii financiare anuale ale acestora, limitele a douã dintre urmãtoarele 3 criterii:
a) total active: 17.520.000 euro;
b) cifra de afaceri netã: 35.040.000 euro;
c) numãr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(2) Criteriile de mãrime prevãzute la alin. (1) se determinã înainte de compensarea prevãzutã la art. 31 şi eliminarea de la art. 39 alin. (2) lit. a) şi b).
ART. 13
Excepţia prevãzutã la art. 12 alin. (1) nu se aplicã dacã una dintre filialele care urmeazã sã fie consolidate este o entitate ale cãrei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind piaţa de capital.
ART. 14
Cu respectarea prevederilor art. 12 şi 13, o societate-mamã este exceptatã de la obligaţia elaborãrii situaţiilor financiare anuale consolidate atunci când ea însãşi este o filialã, iar propria sa societate-mamã este înfiinţatã în conformitate cu legea românã sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene, în unul dintre urmãtoarele douã cazuri:
a) societatea-mamã în cauzã deţine toate acţiunile entitãţii exceptate. În acest sens, nu se iau în considerare acţiunile la entitatea exceptatã, deţinute de membrii organelor sale de administraţie, conducere sau de supraveghere, în temeiul unei obligaţii legale ori prevãzute în actul constitutiv sau statut; sau
b) dacã societatea-mamã în cauzã deţine 90% sau mai mult din acţiunile entitãţii exceptate, iar restul acţionarilor ori al asociaţilor entitãţii în cauzã a aprobat exceptarea.
ART. 15
Exceptarea prevãzutã la art. 14 este condiţionatã de îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii:
a) entitatea exceptatã şi, cu respectarea prevederilor art. 18-20, toate filialele sale trebuie consolidate în situaţiile financiare anuale ale unui grup mai mare de entitãţi, a cãrui societate-mamã este constituitã în conformitate cu legea românã sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene;
b) situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor ale grupului mai mare de entitãţi trebuie întocmite de societatea-mamã a grupului în cauzã şi auditate, în conformitate cu prevederile legale sub incidenţa cãrora intrã societatea-mamã a grupului mai mare de entitãţi, potrivit prezentei norme;
c) situaţiile financiare anuale consolidate, raportul administratorilor şi raportul persoanei responsabile cu auditarea acelor situaţii financiare trebuie publicate pentru entitatea exceptatã conform prevederilor legale în vigoare;
d) notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate ale entitãţii exceptate trebuie sã prezinte:
(i) denumirea şi sediul social ale societãţii-mamã care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate; şi
(ii) exceptarea de la obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor.
ART. 16
Excepţia prevãzutã la art. 14 nu se aplicã societãţilor-mamã ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã.
ART. 17
Nu se va aplica exceptarea prevãzutã la art. 14-16 în mãsura în care elaborarea de situaţii financiare anuale consolidate este cerutã de o instituţie a statului sau pentru informarea salariaţilor.
ART. 18
O entitate poate fi exclusã de la consolidare în cazul în care includerea sa nu este semnificativã pentru scopul oferirii unei imagini fidele a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entitãţilor incluse în aceste situaţii financiare, considerate ca un tot unitar.
ART. 19
Dacã douã sau mai multe entitãţi îndeplinesc cerinţa prevãzutã la art. 18, acestea trebuie totuşi sã fie incluse în situaţiile financiare anuale consolidate, chiar dacã, considerate ca un tot unitar, acestea nu sunt semnificative pentru scopul furnizãrii unei imagini fidele în sensul prevederilor art. 23.
ART. 20
În plus, o entitate poate sã nu fie inclusã în situaţiile financiare consolidate, dacã:
a) restricţii severe pe termen lung împiedicã exercitarea de cãtre societatea-mamã a drepturilor sale asupra activelor ori managementului acestei entitãţi; sau
b) informaţiile necesare pentru elaborarea situaţiilor financiare anuale consolidate se pot obţine numai cu costuri ori întârzieri nejustificate; sau
c) acţiunile la entitatea în cauzã sunt deţinute exclusiv în vederea vânzãrii ulterioare a acestora.

CAP. III
Întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate

ART. 21
Situaţiile financiare anuale consolidate cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat şi notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate. Aceste documente constituie un tot unitar.
ART. 22
Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc în mod clar şi în concordanţã cu prevederile prezentei norme.
ART. 23
Situaţiile financiare anuale consolidate oferã o imagine fidelã a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entitãţilor incluse în aceste situaţii financiare, considerate ca un tot unitar.
ART. 24
Dacã aplicarea prevederilor prezentei norme nu este suficientã pentru a oferi o imagine fidelã în înţelesul art. 23, în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate trebuie prezentate informaţii suplimentare.
ART. 25
(1) Dacã, în cazuri excepţionale, aplicarea uneia dintre prevederile prezentei norme nu corespunde cerinţei de furnizare a unei imagini fidele, în conformitate cu prevederile art. 23, se va face abatere de la aceste prevederi în vederea oferirii unei imagini fidele, în înţelesul art. 23.
(2) Orice astfel de abatere trebuie prezentatã în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate împreunã cu o explicaţie a motivelor sale şi o prezentare a efectelor abaterii asupra activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii.
ART. 26
Comisia poate solicita prezentarea în situaţiile financiare anuale consolidate a unor informaţii suplimentare faţã de cele care trebuie sã fie prezentate în concordanţã cu prezenta normã.
ART. 27
Prevederile secţiunii a 4-a "Forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale" a <>cap. II din Norma nr. 14/2007 privind reglementãrile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã prin <>Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 37/2007 , se aplicã în ceea ce priveşte formatul situaţiilor financiare anuale consolidate, cu respectarea prevederilor prezentei norme şi luând în considerare ajustãrile esenţiale care rezultã din caracteristicile proprii situaţiilor financiare anuale consolidate, în raport cu situaţiile financiare anuale.
ART. 28
Formatul bilanţului consolidat şi al contului de profit şi pierdere consolidat este prevãzut la cap. VIII din prezenta normã.

Proceduri de consolidare
A. Bilanţ consolidat

ART. 29
Activele şi datoriile entitãţilor incluse în consolidare se încorporeazã în totalitate în bilanţul consolidat, prin însumarea elementelor similare.
ART. 30
Stocurile pot fi prezentate ca un singur element în situaţiile financiare anuale consolidate, dacã existã circumstanţe speciale care ar putea determina cheltuieli nejustificate.
ART. 31
(1) Valorile contabile ale acţiunilor în capitalul entitãţilor incluse în consolidare se compenseazã cu proporţia pe care o reprezintã în capitalul şi rezervele acestor entitãţi, astfel:
a) compensãrile se efectueazã pe baza valorilor contabile ale activelor şi datoriilor identificabile la data achiziţiei acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia are loc în douã ori mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o filialã;
b) în înţelesul prezentei norme, data achiziţiei reprezintã data la care controlul asupra activelor nete sau a operaţiunilor entitãţii achiziţionate este transferat efectiv cãtre dobânditor;
c) în condiţiile în care nu se pot stabili valorile prevãzute la lit. a), compensarea se efectueazã pe baza valorilor contabile existente la data la care entitãţile în cauzã sunt incluse în consolidare pentru prima datã. Diferenţele rezultate din asemenea compensãri se înregistreazã, în mãsura în care este posibil, direct la acele elemente din bilanţul consolidat care au valori superioare sau inferioare valorilor lor contabile;
d) orice diferenţã rezultatã ca urmare a aplicãrii lit. a) sau rãmasã dupã aplicarea lit. b) se prezintã ca un element separat în bilanţul consolidat, astfel:
(i) diferenţa pozitivã se prezintã la elementul "Fond comercial pozitiv";
(ii) diferenţa negativã se prezintã la elementul "Fond comercial negativ".
(2) Aceste elemente, metodele utilizate şi orice modificãri semnificative faţã de exerciţiul financiar precedent trebuie explicate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.
ART. 32
(1) Prevederile art. 31 nu se aplicã acţiunilor în capitalul societãţii-mamã deţinute fie de entitatea în cauzã, fie de o altã entitate inclusã în consolidare.
(2) În situaţiile financiare anuale consolidate aceste acţiuni se trateazã ca acţiuni proprii, în concordanţã cu <>Norma nr. 14/2007 .
ART. 33
(1) Suma atribuibilã acţiunilor în filialele incluse în consolidare, deţinute de alte persoane decât entitãţile incluse în consolidare, se prezintã separat în bilanţul consolidat, la elementul "Interese minoritare".
(2) Interesele minoritare trebuie prezentate în bilanţul consolidat în capitalurile proprii, separat de capitalurile proprii ale societãţii-mamã.

B. Contul de profit şi pierdere consolidat

ART. 34
Veniturile şi cheltuielile entitãţilor incluse în consolidare se încorporeazã în totalitate în contul de profit şi pierdere consolidat, prin însumarea elementelor similare.
ART. 35
Suma oricãrui profit sau oricãrei pierderi atribuibilã acţiunilor în filialele incluse în consolidare, deţinute de alte persoane decât entitãţile incluse în consolidare, se prezintã separat în contul de profit şi pierdere consolidat, la elementul "Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) intereselor minoritare".

C. Prevederi comune bilanţului consolidat şi contului de profit şi pierdere consolidat

ART. 36
Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc în conformitate cu prezenta normã.
ART. 37
Metodele de consolidare trebuie aplicate în mod consecvent de la un exerciţiu financiar la altul.
ART. 38
(1) Abateri de la prevederile art. 37 se pot face în cazuri excepţionale.
(2) Orice asemenea abateri, precum şi motivele acestora trebuie prezentate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate, împreunã cu o evaluare a efectelor abaterilor asupra activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.
ART. 39
(1) Situaţiile financiare anuale consolidate prezintã activele, datoriile, poziţia financiarã şi profiturile sau pierderile entitãţilor incluse în consolidare, ca şi cum acestea ar fi o singurã entitate.
(2) În special:
a) datoriile şi creanţele dintre entitãţile incluse în consolidare se eliminã din situaţiile financiare anuale consolidate;
b) veniturile şi cheltuielile aferente tranzacţiilor dintre entitãţile incluse în consolidare se eliminã din situaţiile financiare anuale consolidate;
c) dacã profiturile şi pierderile rezultate din tranzacţiile efectuate între entitãţile incluse în consolidare sunt luate în calcul la determinarea valorii contabile a activelor, acestea se eliminã din situaţiile financiare anuale consolidate.
(3) De asemenea, dividendele interne sunt eliminate în totalitate.
ART. 40
Derogãri de la prevederile art. 39 sunt permise dacã sumele în cauzã nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
ART. 41
Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc la aceeaşi datã cu situaţiile financiare anuale ale societãţii-mamã.
ART. 42
(1) Atunci când situaţiile financiare ale unei filiale, folosite la întocmirea situaţiilor financiare consolidate, sunt întocmite la o datã de raportare diferitã de cea a societãţiimamã, trebuie fãcute ajustãri datoritã efectelor tranzacţiilor sau evenimentelor semnificative care au loc între acea datã şi data situaţiilor financiare ale societãţii-mamã.
(2) Diferenţa dintre data de raportare a filialei şi data de raportare a societãţii-mamã nu trebuie sã fie mai mare de 3 luni.
(3) Lungimea perioadelor de raportare şi orice diferenţe între datele de raportare trebuie sã fie aceleaşi de la o perioadã la alta.
ART. 43
Dacã data bilanţului entitãţii de consolidat precedã data bilanţului consolidat cu mai mult de 3 luni, entitatea în cauzã este consolidatã pe baza unor situaţii financiare interimare întocmite la data bilanţului consolidat.
ART. 44
În cazul în care componenţa entitãţilor incluse în consolidare s-a modificat semnificativ în cursul exerciţiului financiar, situaţiile financiare anuale consolidate trebuie sã cuprindã informaţii care sã permitã comparaţia seturilor succesive de situaţii financiare anuale consolidate.
ART. 45
Activele şi datoriile care urmeazã sã fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate se evalueazã prin metode uniforme şi potrivit secţiunii a 5-a "Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 3-a "Reguli de evaluare" a <>cap. II din Norma nr. 14/2007 .
ART. 46
O societate-mamã care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate trebuie sã aplice aceleaşi metode de evaluare ca şi pentru situaţiile financiare anuale proprii.
ART. 47
Dacã activele şi datoriile care urmeazã sã fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entitãţile incluse în consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu excepţia cazului în care rezultatele acestei noi evaluãri nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
ART. 48
În bilanţul consolidat şi în contul de profit şi pierdere consolidat trebuie sã se ţinã seama de orice diferenţã care a avut loc cu ocazia consolidãrii între cheltuielile cu impozitul aferent exerciţiului financiar şi exerciţiilor financiare precedente şi suma impozitului plãtit sau de plãtit pentru aceste exerciţii, în mãsura în care, în viitorul previzibil, este probabil sã aparã o cheltuialã efectivã cu impozitul pentru una dintre entitãţile incluse în consolidare.
ART. 49
Dacã activele care urmeazã sã fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fãcut obiectul unor ajustãri excepţionale de valoare exclusiv în scop fiscal, acestea se încorporeazã în situaţiile financiare anuale consolidate numai dupã eliminarea ajustãrilor respective.
ART. 50
(1) Un element separat, aşa cum este definit la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial pozitiv, se trateazã conform regulilor prevãzute în <>Norma nr. 14/2007 , aplicabile pentru elementul "fond comercial".
(2) Durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determinã de la data achiziţiei acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia are loc în douã sau mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o filialã.
(3) În cazul situaţiei prevãzute la art. 31 lit. b), durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determinã de la data primelor situaţii financiare anuale consolidate.
ART. 51
O valoare prezentatã ca un element separat, definit la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial negativ, poate fi transferatã în contul de profit şi pierdere consolidat numai:
a) dacã aceastã diferenţã corespunde previziunii, la data achiziţiei, a unor rezultate viitoare nefavorabile ale entitãţii în cauzã sau previziunii unor costuri pe care entitatea respectivã urmeazã sã le efectueze, în mãsura în care o asemenea previziune se materializeazã; sau
b) în mãsura în care diferenţa corespunde unui câştig realizat.
ART. 52
(1) Dacã o entitate inclusã în consolidare conduce o altã entitate împreunã cu una sau mai multe entitãţi neincluse în consolidare, entitatea respectivã trebuie inclusã în situaţiile financiare anuale consolidate, consolidarea efectuându-se proporţional cu drepturile în capitalul acesteia, deţinute de entitatea inclusã în consolidare.
(2) O asemenea consolidare este denumitã în continuare consolidare proporţionalã.
(3) Entitatea care exercitã controlul comun este denumitã în continuare asociat.
ART. 53
Prevederile art. 18-51 se aplicã mutatis mutandis consolidãrii proporţionale prevãzute la art. 52, cu menţiunea cã operaţiunile implicate de operaţiunile de consolidare se efectueazã proporţional cu drepturile în capitalul entitãţii asupra cãreia se exercitã controlul comun.
ART. 54
Aplicarea consolidãrii proporţionale presupune urmãtoarele:
a) bilanţul acţionarului/asociatului include partea lui din activele pe care le controleazã în comun şi partea lui din datoriile pentru care rãspunde solidar;
b) contul de profit şi pierdere al unui acţionar/asociat include partea lui din veniturile şi cheltuielile entitãţii controlate în comun;
c) acţionarul/asociatul adunã partea lui din fiecare dintre activele, datoriile, veniturile sau cheltuielile entitãţii controlate în comun cu elementele similare din propriile situaţii financiare anuale, rând cu rând. De exemplu, poate aduna partea lui din stocurile entitãţii controlate în comun cu stocurile sale şi partea lui din imobilizãrile corporale ale entitãţii controlate în comun cu imobilizãrile sale.
ART. 55
(1) Când un acţionar/asociat cumpãrã active de la o entitate controlatã în comun, acesta nu va recunoaşte partea lui din profiturile acelei entitãţi, rezultate din efectuarea tranzacţiei, pânã în momentul în care revinde activele unei terţe pãrţi.
(2) Un acţionar/asociat trebuie sã recunoascã partea lui din pierderile rezultate din aceste tranzacţii în acelaşi mod ca profiturile, cu excepţia cazului în care pierderile reprezintã o depreciere a activelor, situaţie în care trebuie recunoscute imediat.
ART. 56
Un acţionar/asociat al unei entitãţi controlate în comun întrerupe folosirea consolidãrii proporţionale de la data la care înceteazã sã deţinã acel control.
ART. 57
Art. 52-56 referitoare la consolidarea proporţionalã nu se aplicã dacã entitatea este o societate asociatã în sensul art. 58.
ART. 58
(1) Dacã o entitate inclusã în consolidare exercitã o influenţã semnificativã asupra politicii operaţionale şi financiare a unei entitãţi neincluse în consolidare, respectiv societatea asociatã în care se deţine un interes de participare, acel interes de participare se prezintã în bilanţul consolidat la elementul "Titluri puse în echivalenţã".
(2) Se presupune cã o entitate exercitã o influenţã semnificativã asupra altei entitãţi, dacã deţine 20% sau mai mult din drepturile de vot ale acţionarilor sau asociaţilor în acea entitate. În acest caz, entitatea care exercitã influenţa semnificativã este numitã investitor.
(3) Pentru calcularea drepturilor care asigurã influenţã semnificativã se aplicã prevederile art. 7-9.
ART. 59
(1) În înţelesul prezentei norme, prin interese de participare se înţelege dreptul în capitalul altor entitãţi, reprezentat sau nu prin certificate, care prin crearea unei legãturi durabile cu aceste entitãţi sunt destinate sã contribuie la activitãţile entitãţii.
(2) Deţinerea unei pãrţi din capitalul unei alte entitãţi se presupune cã reprezintã un interes de participare atunci când depãşeşte un procentaj de 20%.
ART. 60
În înţelesul prezentei norme, o entitate la care un investitor exercitã o influenţã semnificativã asupra politicii sale operaţionale şi financiare este o societate asociatã.
ART. 61
(1) Atunci când art. 58 se aplicã pentru prima datã unui interes de participare prevãzut la art. 59, interesul de participare respectiv se prezintã în bilanţul consolidat la valoarea corespunzãtoare proporţiei de capital şi rezerve a societãţii asociate, reprezentate de acel interes de participare.
(2) Diferenţa dintre aceastã sumã şi valoarea contabilã a participaţiei calculatã conform regulilor de evaluare prevãzute în <>Norma nr. 14/2007 se prezintã distinct în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.
(3) Aceastã diferenţã se calculeazã la data la care metoda se aplicã pentru prima oarã, respectiv la data achiziţiei acţiunilor sau, dacã acestea au fost achiziţionate în mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o întreprindere asociatã.
ART. 62
(1) Suma corespunzãtoare proporţiei de capital şi rezerve a societãţii asociate, menţionate la art. 61, se majoreazã sau se reduce cu valoarea oricãrei variaţii care a avut loc în cursul exerciţiului financiar, în proporţia de capital şi rezerve a societãţii asociate, reprezentatã de acel interes de participare; aceasta se reduce, de asemenea, cu suma dividendelor aferente acelui interes de participare.
(2) Partea investitorului din profitul sau pierderea societãţii asociate, înregistratã dupã achiziţie, este ajustatã pentru a lua în calcul, de exemplu, amortizarea activelor pe baza valorii juste la data achiziţiei. Similar, ajustãri corespunzãtoare se aduc pãrţii investitorului din profitul sau pierderea societãţii asociate, înregistratã dupã achiziţie, pentru pierderile din depreciere recunoscute de societatea asociatã.
ART. 63
(1) În scopul cuprinderii în consolidare, situaţiile financiare ale societãţii asociate vor fi întocmite utilizând politici contabile uniforme pentru tranzacţii şi evenimente similare în circumstanţe similare.
(2) Dacã o societate asociatã utilizeazã alte politici contabile decât cele ale investitorului pentru tranzacţii şi evenimente similare în circumstanţe similare, se vor face ajustãri pentru a asigura conformitatea politicilor contabile ale societãţii asociate cu cele ale investitorului, atunci când situaţiile financiare ale societãţii asociate sunt utilizate de investitor pentru aplicarea metodei punerii în echivalenţã.
(3) Dacã activele şi datoriile unei societãţi asociate au fost evaluate prin alte metode decât cele utilizate pentru consolidare în conformitate cu art. 46, acestea vor fi evaluate din nou, în scopul calculãrii diferenţei menţionate la art. 61, prin metodele utilizate pentru consolidare.
ART. 64
În mãsura în care diferenţa pozitivã de consolidare menţionatã la art. 61 nu poate fi asociatã niciuneia dintre categoriile de active sau datorii, aceasta se trateazã conform art. 50.
ART. 65
Partea de profit sau pierdere a societãţilor asociate, care poate fi atribuitã unor asemenea interese de participare, se prezintã în contul de profit şi pierdere consolidat la elementul "Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) societãţilor asociate".
ART. 66
Partea grupului din societatea asociatã reprezintã suma participaţiilor la acea societate asociatã, aparţinând societãţii-mamã şi filialelor. În acest scop sunt ignorate participaţiile celorlalte entitãţi în societatea asociatã.
ART. 67
(1) Profiturile şi pierderile care rezultã din tranzacţiile "în amonte" şi "în aval" dintre investitor (inclusiv filialele sale consolidate) şi o societate asociatã sunt recunoscute în situaţiile financiare ale investitorului doar corespunzãtor participaţiilor în societatea asociatã, aparţinând unor deţinãtori terţi investitorului.
(2) Tranzacţiile "în amonte" sunt, de exemplu, vânzãrile de active de la o societate asociatã la un investitor.
(3) Tranzacţiile "în aval" sunt, de exemplu, vânzãrile de active de la un investitor cãtre o societate asociatã. Partea investitorului din profitul sau pierderea societãţii asociate rezultând din aceste tranzacţii este eliminatã.
ART. 68
Investiţia într-o societate asociatã este contabilizatã utilizând metoda punerii în echivalenţã de la data la care devine societate asociatã.
ART. 69
(1) Cele mai recente situaţii financiare anuale disponibile ale societãţii asociate sunt utilizate de investitor la aplicarea metodei punerii în echivalenţã.
(2) Dacã datele de raportare ale investitorului şi societãţii asociate sunt diferite, întreprinderea asociatã întocmeşte, pentru uzul investitorului, situaţii financiare la aceeaşi datã ca situaţiile financiare ale investitorului, cu excepţia cazului în care acest lucru este imposibil.
ART. 70
(1) Dacã situaţiile financiare anuale ale unei societãţi asociate utilizate la aplicarea metodei punerii în echivalenţã sunt întocmite la o datã de raportare diferitã de cea a investitorului, se vor face ajustãri aferente efectelor tranzacţiilor sau evenimentelor semnificative care au loc între acea datã şi data situaţiilor financiare ale investitorului.
(2) În orice caz, diferenţa dintre data de raportare a societãţii asociate şi cea a investitorului nu va putea fi mai mare de 3 luni.
(3) Durata perioadelor de raportare şi diferenţele dintre datele de raportare vor fi aceleaşi de la o perioadã la alta.
ART. 71
(1) Eliminãrile menţionate la art. 39 alin. (2) lit. c) se efectueazã în mãsura în care informaţiile sunt cunoscute sau pot fi stabilite.
(2) Derogãri de la alin. (1) sunt permise dacã sumele respective sunt nesemnificative în înţelesul art. 23.
ART. 72
Dacã o societate asociatã întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate, prevederile precedente se aplicã capitalului şi rezervelor prezentate în aceste situaţii consolidate.
ART. 73
Prevederile art. 58-72 pot sã nu se aplice dacã interesul de participare în capitalul societãţii asociate nu este semnificativ în înţelesul art. 23.

CAP. IV
Conţinutul notelor explicative la situaţiile financiare anuale consolidate

4.1. Politici contabile
ART. 74
Politicile contabile reprezintã principiile, bazele, convenţiile, regulile şi practicile specifice aplicate de o societatemamã la întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare anuale consolidate.
ART. 75
Situaţiile financiare anuale consolidate trebuie sã fie întocmite folosind politici contabile uniforme pentru tranzacţii asemãnãtoare şi alte evenimente în circumstanţe similare.
ART. 76
Dacã un membru al grupului foloseşte alte politici contabile decât cele adoptate în situaţiile financiare anuale consolidate, pentru tranzacţii asemãnãtoare şi evenimente în circumstanţe similare, în scopul întocmirii situaţiilor financiare consolidate trebuie fãcute ajustãri corespunzãtoare la situaţiile sale financiare.
ART. 77
Trebuie prezentate politicile folosite pentru evaluarea fondului comercial şi a interesului minoritar.
4.2. Notele explicative
4.2.1. Prevederi generale
ART. 78
Pe lângã informaţiile cerute conform altor secţiuni din prezenta normã, notele la situaţiile financiare anuale consolidate trebuie sã furnizeze informaţii referitoare la aspectele prevãzute de prezenta subsecţiune.
ART. 79
(1) Notele explicative trebuie sã cuprindã informaţii privind metodele de evaluare aplicate diferitelor elemente din situaţiile financiare anuale consolidate, precum şi metodele utilizate pentru calcularea ajustãrilor de valoare.
(2) Pentru elementele incluse în situaţiile financiare anuale consolidate care sunt sau au fost iniţial exprimate în monedã strãinã, trebuie furnizate bazele de conversie utilizate pentru exprimarea acestora în moneda în care se întocmesc situaţiile financiare anuale consolidate.
ART. 80
(1) În notele explicative trebuie cuprinse, de asemenea, urmãtoarele informaţii:
a) denumirile şi sediile sociale ale entitãţilor incluse în consolidare;
b) proporţia de capital deţinutã în entitãţile incluse în consolidare, altele decât societatea-mamã, de cãtre entitãţile incluse în consolidare sau de cãtre persoanele care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acestor entitãţi;
c) condiţiile care au determinat consolidarea, aşa cum sunt acestea prezentate la art. 3, cu respectarea prevederilor art. 7-9. Aceastã ultimã menţiune poate fi totuşi omisã în cazul în care consolidarea a fost efectuatã în temeiul art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i) şi dacã proporţia de capital este egalã cu proporţia drepturilor de vot.
(2) Aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce priveşte entitãţile excluse din consolidare conform prevederilor art. 18-20.
(3) De asemenea, trebuie furnizatã o explicaţie referitoare la excluderea entitãţilor menţionate la art. 18-20.
ART. 81
În notele explicative se prezintã:
a) denumirile şi sediile sociale ale societãţilor asociate cu entitatea inclusã în consolidare în sensul art. 58 şi proporţia de capital a acestora, deţinutã de entitatea inclusã în consolidare sau de persoane care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acestor entitãţi;
b) aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce priveşte societãţile asociate menţionate la art. 73, împreunã cu motivele pentru care s-a considerat cã acele interese de participare nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
ART. 82
În notele explicative se prezintã:
a) denumirea şi sediul social ale entitãţilor consolidate proporţional în temeiul art. 52-57;
b) factorii pe care se bazeazã conducerea comunã şi proporţia capitalului acestora, deţinutã de entitãţile incluse în consolidare sau de persoanele care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acestor entitãţi.
ART. 83
Notele explicative prezintã:
a) denumirea şi sediul social ale fiecãreia dintre entitãţile, altele decât cele prevãzute la art. 80-82, în care entitãţile incluse în consolidare deţin direct sau prin intermediul unor persoane care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acestor entitãţi, un procentaj de capital de cel puţin 20%, menţionând proporţia de capital deţinutã, suma de capital şi rezerve şi profitul sau pierderea ultimului exerciţiu financiar al entitãţii în cauzã, pentru care au fost aprobate situaţiile financiare;
b) aceste informaţii pot fi omise dacã nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
ART. 84
De asemenea, se prezintã numãrul şi valoarea nominalã a tuturor acţiunilor societãţii-mamã deţinute de entitatea însãşi, de filialele entitãţii în cauzã sau de o persoanã care acţioneazã în nume propriu, dar în contul acelor entitãţi.
ART. 85
În notele explicative se prezintã: valoarea avansurilor şi creditelor acordate potrivit legii membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societãţii-mamã, de cãtre acea entitate sau de cãtre una dintre filialele sale, indicând ratele dobânzii, principalele condiţii şi orice sume restituite, precum şi a angajamentelor asumate în contul lor sub forma garanţiilor de orice fel, indicând totalul pe fiecare categorie.
ART. 86
Trebuie sã se menţioneze, totodatã, dacã situaţiile financiare anuale consolidate au fost întocmite în conformitate cu prezenta normã.
ART. 87
Urmãtoarele informaţii trebuie prezentate cu claritate şi repetate ori de cate ori este necesar, pentru buna lor înţelegere:
a) denumirea şi sediul social al societãţii-mamã care face raportarea;
b) data la care s-au încheiat situaţiile financiare anuale consolidate sau perioada la care se referã;
c) moneda în care sunt întocmite situaţiile financiare anuale consolidate;
d) unitatea de mãsurã în care sunt exprimate cifrele incluse în raportare.
4.2.2. Informaţii în completarea bilanţului consolidat
ART. 88
Notele explicative trebuie sã prezinte pentru fiecare clasã de imobilizãri corporale:
a) bazele de evaluare folosite în determinarea valorii contabile brute;
b) metodele de amortizare folosite.
ART. 89
Dacã evaluarea la valoarea justã a instrumentelor financiare a fost efectuatã conform secţiunii a 5-a "Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a "Reguli de evaluare", lit. B.5.2 "Evaluarea la valoarea justã a instrumentelor financiare" din <>cap. II al Normei nr. 14/2007 , se prezintã:
a) ipotezele semnificative care stau la baza modelelor şi tehnicilor de evaluare, dacã valorile juste au fost determinate în concordanţã cu prevederile acelei subsecţiuni;
b) pe fiecare categorie de instrumente financiare, valoarea justã, modificãrile de valoare înregistrate direct în contul de profit şi pierdere, precum şi modificãrile incluse în rezerva de valoare justã potrivit aceleiaşi subsecţiuni;
c) pentru fiecare clasã de instrumente financiare derivate, informaţii despre aria şi natura instrumentelor, inclusiv termenii şi condiţiile semnificative care pot afecta valoarea, momentul şi certitudinea fluxurilor viitoare de numerar;
d) un tabel care sã prezinte mişcãrile rezervei de valoare justã în cursul exerciţiului financiar.
ART. 90
Dacã evaluarea la valoarea justã a instrumentelor financiare nu a fost efectuatã potrivit secţiunii a 5-a "Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a "Reguli de evaluare", lit. B.5.2 "Evaluarea la valoarea justã a instrumentelor financiare" din <>cap. II al Normei nr. 14/2007 , se prezintã urmãtoarele:
a) pentru fiecare clasã de instrumente financiare derivate:
(i) valoarea justã a instrumentelor, dacã o astfel de valoare poate fi determinatã prin oricare dintre metodele prevãzute la acea subsecţiune din <>Norma nr. 14/2007 ;
(ii) informaţii privind aria şi natura instrumentelor financiare;
b) pentru imobilizãrile financiare înregistrate la o valoare mai mare decât valoarea lor justã şi pentru care nu s-a utilizat opţiunea de a se reflecta o ajustare pentru pierdere de valoare, potrivit secţiunii a 5-a "Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a "Reguli de evaluare", lit. B.1 "Reguli de evaluare" de bazã din <>cap. II al Normei nr. 14/2007 :
(i) valoarea contabilã şi valoarea justã a activelor individuale sau a grupãrilor corespunzãtoare ale acelor active individuale;
(ii) motivele pentru care nu a fost redusã valoarea contabilã, inclusiv natura elementelor care furnizeazã dovada cã valoarea contabilã va fi recuperatã.
ART. 91
Se prezintã valoarea totalã a datoriilor înregistrate în bilanţul consolidat şi care sunt scadente dupã mai mult de 5 ani, precum şi valoarea totalã a datoriilor înregistrate în bilanţul consolidat şi acoperite cu garanţii reale oferite de entitãţile incluse în consolidare, menţionând natura şi forma garanţiilor.
ART. 92
(1) Se prezintã valoarea totalã a oricãror angajamente financiare neincluse în bilanţul consolidat, în mãsura în care aceste informaţii sunt utile pentru evaluarea poziţiei financiare a entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.
(2) Orice angajamente privind pensiile şi entitãţile afiliate neincluse în consolidare trebuie prezentate separat.
ART. 93
Pentru fiecare categorie de rezerve inclusã în capitalurile proprii se descrie natura sa şi scopul pentru care a fost constituitã.
4.2.3. Informaţii în completarea contului de profit şi pierdere consolidat
ART. 94
Se prezintã defalcarea cifrei de afaceri consolidate din activitatea curentã consolidate în cazul societãţilor de pensii constituite prin act constitutiv definite în <>Norma nr. 14/2007 , pe categorii de activitãţi şi pe pieţe geografice, în mãsura în care aceste categorii şi pieţe diferã substanţial una faţã de alta, ţinându-se seama de modul de organizare a vânzãrii produselor şi furnizãrii serviciilor rezultate din activitãţile curente ale entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.
ART. 95
Separat se prezintã totalul onorariilor percepute pentru exerciţiul financiar de auditorul statutar sau de firma de audit, pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate, precum şi onorariile totale percepute pentru alte servicii de asigurare, servicii de consultanţã fiscalã şi alte servicii non-audit.
ART. 96
(1) Se prezintã numãrul mediu de persoane angajate în cursul exerciţiului financiar de entitãţile incluse în consolidare, defalcat pe categorii şi, dacã nu sunt prezentate distinct în contul de profit şi pierdere consolidat, cheltuielile cu personalul aferente exerciţiului financiar.
(2) Se prezintã separat numãrul mediu de persoane angajate în cursul exerciţiului financiar de entitãţile asupra cãrora se exercitã control comun, conform prevederilor art. 52 si 53.
ART. 97
(1) În notele explicative se prezintã valoarea indemnizaţiilor acordate în exerciţiul financiar membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societãţii-mamã pentru funcţiile deţinute de aceştia în societatea-mamã şi în filialele sale, precum şi orice angajamente care au luat naştere sau sunt încheiate în aceleaşi condiţii privind pensiile acordate foştilor membri ai acestor organe, indicând totalul pe fiecare categorie.
(2) Separat de informaţiile de la alin. (1), se prezintã indemnizaţiile acordate pentru funcţiile exercitate în entitãţile controlate în comun şi societãţile asociate.
ART. 98
(1) Se prezintã mãsura în care calculul profitului sau pierderii consolidat(e) al/a exerciţiului financiar a fost afectat de evaluarea elementelor care, prin derogare de la principiile enunţate în secţiunea a 5-a "Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a "Reguli de evaluare" a <>cap. II din Norma nr. 14/2007 şi la art. 49 din prezenta normã, a fost efectuatã în exerciţiul financiar în cauzã sau într-un exerciţiu financiar precedent, în vederea obţinerii de facilitãţi fiscale.
(2) Atunci când influenţa unei asemenea evaluãri asupra cheltuielilor viitoare cu impozitul ale entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, este semnificativã, trebuie prezentate detalii.
ART. 99
Se prezintã diferenţa dintre cheltuiala cu impozitul înregistratã în contul de profit şi pierdere consolidat al exerciţiului financiar şi al celor aferente exerciţiilor financiare precedente şi suma impozitului de plãtit pentru aceste exerciţii, cu condiţia cã aceastã diferenţã sã fie semnificativã pentru scopul impozitãrii viitoare.

CAP. V
Raportul consolidat al administratorilor

ART. 100
Consiliul de administraţie al societãţii-mamã elaboreazã pentru fiecare exerciţiu financiar un raport, denumit în continuare raportul consolidat al administratorilor, care cuprinde cel puţin o revizuire fidelã a dezvoltãrii şi performanţei activitãţilor şi a poziţiei entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, împreunã cu o descriere a principalelor riscuri şi incertitudini cu care acestea se confruntã.
ART. 101
(1) Revizuirea reprezintã o analizã echilibratã şi cuprinzãtoare a dezvoltãrii şi performanţei activitãţilor şi a poziţiei entitãţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, adecvatã dimensiunii şi complexitãţii afacerilor.
(2) În mãsura în care este necesar pentru a înţelege dezvoltarea, performanţa sau poziţia financiarã, analiza cuprinde atât indicatori financiari, cât şi, dacã este cazul, indicatori nefinanciari - cheie de performanţã, relevanţi pentru activitãţi specifice, inclusiv informaţii privind probleme de mediu înconjurãtor şi angajaţi.
ART. 102
În furnizarea analizei sale, raportul consolidat al administratorilor prevede, atunci când este cazul, referiri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale consolidate.
ART. 103
Referitor la entitãţile cuprinse in consolidare, raportul furnizeazã, de asemenea, o indicaţie despre:
a) orice evenimente importante apãrute dupã sfârşitul exerciţiului financiar;
b) dezvoltarea previzibilã a entitãţilor respective, considerate ca un tot unitar;
c) activitãţile entitãţilor respective, considerate ca un tot unitar, din domeniul cercetãrii şi dezvoltãrii;
d) utilizarea de cãtre entitãţile incluse în consolidare a instrumentelor financiare şi, dacã sunt semnificative pentru evaluarea activelor sale, a datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii, şi anume:
(i) obiectivele şi politicile entitãţilor în materie de gestiune a riscului financiar, inclusiv politicile lor de acoperire împotriva riscurilor pentru fiecare tip major de tranzacţie previzionatã pentru care se utilizeazã contabilitatea de acoperire împotriva riscurilor; şi
(ii) expunerea la riscul de piaţã, riscul de credit, riscul de lichiditate şi la riscul fluxului de trezorerie, aşa cum acestea sunt prezentate in <>Norma nr. 14/2007 .
ART. 104
În cazul entitãţilor ale cãror valori mobiliare - în totalitate sau o parte din aceste valori mobiliare - sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã şi care fac obiectul unei oferte publice de preluare, astfel cum acestea sunt definite în legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, raportul consolidat al administratorilor trebuie sã cuprindã urmãtoarele informaţii detaliate despre:
a) structura capitalului lor, inclusiv valorile mobiliare care nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, cu indicarea claselor de acţiuni şi, dacã este cazul, pentru fiecare clasã de acţiuni, drepturile şi obligaţiile ataşate clasei respective şi procentul din capitalul social total pe care îl reprezintã;
b) orice restricţii legate de transferul valorilor mobiliare, cum ar fi limitãrile privind deţinerea de valori mobiliare sau necesitatea de a obţine aprobarea entitãţii sau a altor deţinãtori de valori mobiliare;
c) deţinerile semnificative directe şi indirecte de acţiuni (inclusiv deţinerile indirecte prin structuri piramidale şi deţineri încrucişate de acţiuni, aşa cum sunt acestea definite în reglementãrile în vigoare privind piaţa de capital);
d) deţinãtorii oricãror valori mobiliare cu drepturi speciale de control şi o descriere a acestor drepturi;
e) sistemul de control al oricãrei scheme de acordare de acţiuni salariaţilor, dacã drepturile de control nu se exercitã direct de cãtre salariaţi;
f) orice restricţii privind drepturile de vot, cum ar fi limitãrile drepturilor de vot ale deţinãtorilor unui procent stabilit sau numãr de voturi, termenele de exercitare a drepturilor de vot sau sistemele prin care, cooperând cu entitatea, drepturile financiare ataşate valorilor mobiliare sunt separate de deţinerea de valori mobiliare;
g) orice acorduri dintre acţionari care sunt cunoscute de cãtre entitate şi care pot avea ca rezultat restricţii referitoare la transferul valorilor mobiliare şi/sau la drepturile de vot;
h) regulile care prevãd numirea sau înlocuirea membrilor consiliului de administraţie şi modificarea actelor constitutive ale entitãţii;
i) puterile membrilor consiliului de administraţie şi, în special, cele referitoare la emiterea sau rãscumpãrarea de acţiuni;
j) orice acorduri semnificative la care entitatea este parte şi care intrã în vigoare, se modificã sau înceteazã în funcţie de o modificare a controlului entitãţii ca urmare a unei oferte publice de preluare şi efectele rezultate din aceasta, cu excepţia cazului în care prezentarea acestor informaţii ar prejudicia grav entitatea; aceastã excepţie nu se aplicã în cazul în care entitatea este obligatã în mod special sã prezinte asemenea informaţii conform altor cerinţe legale;
k) orice acorduri dintre entitate şi membrii consiliului sãu de administraţie sau salariaţi, prin care se oferã compensãri dacã aceştia demisioneazã ori sunt concediaţi fãrã un motiv rezonabil sau dacã relaţia de angajare înceteazã din cauza unei oferte publice de preluare.

CAP. VI
Auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate

ART. 105
Situaţiile financiare anuale consolidate ale entitãţilor se auditeazã de cãtre una sau mai multe persoane fizice ori juridice autorizate în condiţiile legii.
ART. 106
Persoana sau persoanele responsabile cu auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate (denumite în continuare auditori financiari) îşi exprimã, de asemenea, o opinie referitoare la gradul de conformitate a raportului consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale consolidate pentru acelaşi exerciţiu financiar.
ART. 107
Raportul auditorilor financiari cuprinde:
a) menţionarea situaţiilor financiare anuale consolidate care fac obiectul auditului financiar, împreunã cu cadrul de raportare financiarã care a fost aplicat la întocmirea acestora;
b) o descriere a ariei auditului financiar, respectiv a standardelor de audit conform cãrora a fost efectuat auditul financiar;
c) o opinie de audit care exprimã în mod clar opinia auditorilor financiari, potrivit cãreia situaţiile financiare anuale consolidate oferã o imagine fidelã conform cadrului relevant de raportare financiarã şi, dupã caz, dacã situaţiile financiare anuale consolidate respectã cerinţele legale; opinia de audit este fãrã rezerve, cu rezerve, o opinie contrarã sau, dacã auditorii financiari nu au fost în mãsurã sã exprime o opinie de audit, se prezintã imposibilitatea exprimãrii unei opinii;
d) o referire la orice aspecte asupra cãrora auditorii financiari atrag atenţia, printr-un paragraf distinct, fãrã ca opinia de audit sã fie cu rezerve;
e) o opinie privind gradul de conformitate a raportului consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale consolidate pentru acelaşi exerciţiu financiar.
ART. 108
Raportul se semneazã de cãtre auditori financiari, persoane fizice, în numele acestora sau al auditorilor persoane juridice autorizate, dupã caz, şi se dateazã.
ART. 109
În cazul în care situaţiile financiare anuale ale societãţii-mamã se ataşeazã la situaţiile financiare anuale consolidate, raportul auditorilor financiari cerut de prezenta secţiune poate fi combinat cu raportul auditorilor financiari asupra situaţiilor financiare anuale ale societãţii-mamã, prevãzut de <>Norma nr. 14/2007 .

CAP. VII
Aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale consolidate

ART. 110
(1) Situaţiile financiare anuale consolidate au înscrise numele şi prenumele persoanei care le-a întocmit, calitatea acesteia (director economic, contabil-şef sau altã persoanã împuternicitã sã îndeplineascã aceastã funcţie, expert contabil, contabil autorizat), precum şi numãrul de înregistrare în organismul profesional, dacã este cazul.
(2) Situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate în mod corespunzãtor, şi raportul consolidat al administratorilor, împreunã cu opinia exprimatã de persoana responsabilã cu auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate, se publicã de entitatea care a întocmit situaţiile anuale financiare consolidate, conform legislaţiei în materie.
(3) Trebuie sã fie posibilã obţinerea, la cerere, a unei copii a întregului raport consolidat al administratorilor sau a oricãrei pãrţi a raportului. Preţul unei astfel de copii nu trebuie sã depãşeascã costul sãu administrativ.
(4) Aceste prevederi nu se aplicã entitãţilor ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã.
ART. 111
(1) Ori de câte ori situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor se publicã în întregime, acestea trebuie sã fie reproduse în forma şi conţinutul pe baza cãrora auditorii financiari şi-au întocmit raportul.
(2) Acestea trebuie sã fie însoţite de textul complet al raportului de audit.
ART. 112
(1) Dacã situaţiile financiare anuale consolidate nu se publicã în întregime, trebuie sã se indice faptul cã versiunea publicatã este o formã prescurtatã şi trebuie sã se facã trimitere la oficiul registrului comerţului la care au fost depuse situaţiile financiare anuale consolidate.
(2) În cazul în care situaţiile financiare anuale consolidate nu au fost încã depuse, acest lucru trebuie prezentat. În acest caz, raportul de audit nu se publicã, dar se menţioneazã dacã a fost exprimatã o opinie de audit fãrã rezerve, cu rezerve sau contrarã, ori dacã auditorii financiari nu au fost în mãsurã sã exprime o opinie de audit.
(3) De asemenea, se menţioneazã dacã raportul de audit face vreo referire la orice aspecte asupra cãrora auditorii financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fãrã ca opinia de audit sã fie cu rezerve.

CAP. VIII
Formatul situaţiilor financiare anuale consolidate

SECŢIUNEA 1
Bilanţul consolidat

ART. 113
Formatul bilanţului consolidat este urmãtorul:
A. ACTIVE IMOBILIZATE
I. Imobilizãri necorporale
1. Cheltuieli de constituire
2. Cheltuieli de dezvoltare
3. Concesiuni, brevete, licenţe, mãrci comerciale, drepturi şi active similare, dacã acestea au fost achiziţionate cu titlu oneros, şi alte imobilizãri necorporale
4. Fond comercial pozitiv
5. Avansuri şi imobilizãri necorporale în curs de execuţie
II. Imobilizãri corporale
1. Terenuri şi construcţii
2. Instalaţii tehnice şi maşini
3. Alte instalaţii, utilaje şi mobilier
4. Avansuri şi imobilizãri corporale în curs de execuţie
III. Imobilizãri financiare
1. Acţiuni deţinute la entitãţi afiliate neincluse în consolidare
2. Împrumuturi acordate entitãţilor afiliate neincluse în consolidare
3. Interese de participare deţinute la entitãţi neincluse în consolidare
4. Împrumuturi acordate entitãţilor de care compania este legatã în virtutea intereselor de participare
5. Investiţii deţinute ca imobilizãri
6. Alte împrumuturi
IV. Titluri puse în echivalenţã
B. ACTIVE CIRCULANTE
I. Stocuri
1. Materii prime şi materiale consumabile
2. Producţia în curs de execuţie
3. Produse finite şi mãrfuri
4. Avansuri pentru cumpãrãri de stocuri
II. Creanţe (Sumele care urmeazã a fi încasate dupã o perioadã mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.)
1. Creanţe comerciale
2. Sume de încasat de la entitãţile afiliate neincluse în consolidare
3. Sume de încasat de la entitãţile de care compania este legatã în virtutea intereselor de participare
4. Alte creanţe
5. Capital subscris şi nevãrsat
III. Investiţii pe termen scurt
1. Acţiuni deţinute la entitãţi afiliate neincluse în consolidare
2. Alte investiţii pe termen scurt
IV. Casa şi conturi la bãnci
C. CHELTUIELI ÎN AVANS
D. DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLÃTITE ÎNTR-O PERIOADÃ DE PÂNÃ LA UN AN
1. Împrumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale - furnizori
5. Efecte de comerţ de plãtit
6. Sume datorate entitãţilor afiliate neincluse în consolidare
7. Sume datorate entitãţilor de care compania este legatã în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurãrile sociale
E. ACTIVE CIRCULANTE NETE/DATORII CURENTE NETE
F. TOTAL ACTIVE MINUS DATORII CURENTE
G. DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLÃTITE ÎNTR-O PERIOADÃ MAI MARE DE UN AN
1. Împrumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale - furnizori
5. Efecte de comerţ de plãtit
6. Sume datorate entitãţilor afiliate neincluse în consolidare
7. Sume datorate entitãţilor de care compania este legatã în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurãrile sociale
H. PROVIZIOANE
1. Provizioane pentru pensii şi obligaţii similare
2. Provizioane pentru impozite
3. Alte provizioane
I. VENITURI ÎN AVANS
1. Subvenţii pentru investiţii
2. Venituri înregistrate în avans
3. Fond comercial negativ
J. CAPITAL ŞI REZERVE
I. Capital subscris
1. Capital subscris vãrsat
2. Capital subscris nevãrsat
II. Prime de capital
III. Rezerve din reevaluare
IV. Rezerve
1. Rezerve legale
2. Rezerve statutare sau contractuale
3. Rezerve de valoare justã
4. Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare
5. Alte rezerve
Acţiuni proprii
V. Profitul sau pierderea reportat(ã)
VI. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) societãţii-mamã
Repartizarea profitului
VII. Interese minoritare
1. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) intereselor minoritare
2. Alte capitaluri proprii

SECŢIUNEA a 2-a
Contul de profit şi pierdere consolidat

ART. 114
Formatul contului de profit şi pierdere consolidat este urmãtorul:
1. Cifra de afaceri netã
2. Variaţia stocurilor
3. Veniturile producţiei imobilizate
4. Alte venituri din exploatare
5. a) Cheltuieli cu materialele
b) Alte cheltuieli din afarã
6. Cheltuieli cu personalul:
a) Salarii şi indemnizaţii
b) Cheltuieli cu asigurãrile sociale, cu indicarea distinctã a celor referitoare la pensii
7. a) Ajustãri de valoare privind imobilizãrile corporale şi imobilizãrile necorporale
b) Ajustãri de valoare privind activele circulante, în cazul care acestea depãşesc suma ajustãrilor de valoare care sunt normale
8. Alte cheltuieli de exploatare
9. Profitul sau pierderea din exploatare
10. Venituri din interese de participare
11. Venituri din alte investiţii şi împrumuturi care fac parte din activele imobilizate
12. Alte dobânzi de încasat şi venituri similare
13. Ajustãri de valoare privind imobilizãrile financiare şi investiţiile deţinute ca active circulante
14. Dobânzi de plãtit şi cheltuieli similare
15. Profitul sau pierderea din activitatea curentã
16. Venituri extraordinare
17. Cheltuieli extraordinare
18. Profitul sau pierderea din activitatea extraordinarã
19. Impozitul pe profit
20. Alte impozite neprezentate la elementele de mai sus
21. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) entitãţilor integrate
22. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) societãţilor asociate
23. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) societãţii-mamã
24. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ã) intereselor minoritare.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 115
Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normã se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. k), art. 122 şi <>art. 122^1 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi respectiv art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2)-(11) şi <>art. 142 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016