Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 3 din 16 martie 1994  privind aprobarea Raportului de activitate al Fondului Proprietatii de Stat in anul 1993    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 3 din 16 martie 1994 privind aprobarea Raportului de activitate al Fondului Proprietatii de Stat in anul 1993

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 81 din 30 martie 1994

    În temeiul art. 64 din Constituţia României şi al art. 28 alin. 3 din Legea nr. 58/1991,
    având în vedere Raportul comun al Comisiei pentru privatizare a Senatului şi al Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare a Camerei Deputaţilor, precum şi dezbaterile care au avut loc în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 16 martie 1994,

    Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Se aprobă Raportul de activitate al Fondului Proprietăţii de Stat în anul 1993, privind în anexă, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    Această hotărâre a fost adoptată în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 16 martie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

              PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                      ADRIAN NĂSTASE

                  PREŞEDINTELE SENATULUI
             prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

    Bucureşti, 16 martie 1994.
    Nr. 3.

    ANEXA 1

     RAPORTUL DE ACTIVITATE AL FONDULUI PROPRIETĂŢII DE STAT PE ANUL 1993

    CAP. I
    Cadrul legislativ şi organizatoric al funcţionarii F.P.S.

    1.1. Cadrul legislativ
    Activitatea Fondului Proprietăţii de Stat (F.P.S.) s-a desfăşurat în conformitate cu legislaţia în vigoare: Legea nr. 15/1990 şi Legea nr. 58/1991.
    În cursul anului 1993 cadrul legislativ care reglementează procesul privatizării şi, implicit, activitatea Fondului Proprietăţii de Stat a fost completat cu o serie de acte normative ca:
    - modificarea Legii investiţiilor străine (Legea nr. 35/1991) care, prin Legea nr. 57/1993 a eliminat unele interpretări ale legii şi a instituit facilităţi privind transferul integral al profitului şi al capitalului social deţinute de partenerul străin;
    - crearea şi funcţionarea fondurilor de investiţii (Ordonanţa Guvernului nr. 24/1993) - intermediari necesari în domeniul investiţiilor financiare;
    - Legea contractului de management;
    - instituirea regimului de supraveghere financiară (Hotărârea Guvernului nr. 301/1993) care, prin Comitetul de Restructurare analizează activităţile celor 30 de unităţi nominalizate şi face propuneri de restructurare/lichidare a societăţilor comerciale vizate;
    - instituirea regimului de incapacitate de plată, pe baza Legii nr. 76/1992 şi a Ordonanţei Guvernului nr. 23/1993, prin care Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională a României au declarat primele 20 societăţi comerciale în stare de prefaliment;
    - eliminarea controlului statului asupra preţurilor, prin Hotărârea Guvernului nr. 206/1993;
    - eliminarea cotei de adaos comercial;
    - descurajarea creării de arierate, ca urmare a amendării Legii nr. 76/1992, prin introducerea unor penalităţi zilnice.
    Cadrul legislativ existent în domeniu în anul 1993 poate fi apreciat ca incomplet, el nesatisfacând decât într-o mică măsura cerinţele impuse de accelerarea procesului de privatizare.

    1.2. Organizarea Fondului Proprietăţii de Stat
    Fondul Proprietăţii de Stat şi-a desfăşurat activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a F.P.S., aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 643/1992.
    În cursul anului, ca urmare a evoluţiei cadrului legislativ, al analizelor de stare efectuate de Fondul Proprietăţii de Stat şi firme de consultanţă, suportul organizatoric a fost restructurat, perfecţionat şi adaptat mai bine condiţiilor concrete necesare realizării obiectivelor prevăzute de Legea nr. 58/1991.
    - F.P.S. dispune de o structură organizatorică şi de personal de specialitate, de proceduri şi tehnici manageriale, care-i permit să satisfacă în mai mare măsura realizarea obiectivelor sale. Structura actuală a F.P.S. cuprinde următoarele direcţii: strategie, politica economică şi metode (1); restructurare-privatizare (5); operaţiuni de supraveghere (1); coordonare filiale şi reprezentanţi (1); acţionariat şi fonduri (1); control documentare-restructurare-privatizare (1); buget-finanţe-contabilitate (1); management şi administrativ (1).
    - Numărul de personal, în total 148, astăzi, poate fi apreciat ca fiind insuficient în raport cu ritmul cerut de privatizare şi de calitatea acestui proces.
    - Baza materială a F.P.S. se apreciază ca fiind necorespunzătoare:
    - Sediul din C.A. Rosetti nr. 21 - în proces de renovare şi dotare cu instalaţiile necesare desfăşurării activităţii are o capacitate redusă (pentru circa 200 de angajaţi).
    - Dotarea cu birotică este în curs de realizare.
    - Informatizarea proceselor şi procedurilor este la început.
    - Dotările efectuate şi cele în curs nu au fost în măsura să faciliteze o activitate normală.
    Conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a F.P.S. (Hotărârea Guvernului nr. 643/1992), Consiliul de administraţie a îndrumat întreaga activitate a F.P.S. Consiliul de administraţie a funcţionat în cadrul legal, membrii săi îndeplinindu-şi obligaţiile ce le revin conform legii.
    Consiliul de administraţie a hotărât delegarea unor competenţe preşedintelui consiliului de administraţie şi directorului general executiv, imprimând procesului un caracter de descentralizare.
    - Inexistenţa filialelor judeţene a îngreunat procesul şi ritmul privatizării, ceea ce a condus la urgentarea constituirii acestora.

    1.3. Formarea patrimoniului gestionat de F.P.S.
    Patrimoniul gestionat de F.P.S. este format din cota de 70% din capitalul social al:
    - societăţilor comerciale şi societăţilor cu răspundere limitată;
    - societăţilor comerciale formate prin asocierea societăţilor comerciale cu acţionar unic statul roman;
    - regiilor autonome ce se transformă prin hotărâri ale Guvernului în societăţi comerciale.
    Absenţa unor reglementări juridice suficient de explicite referitoare la modul de transfer al proprietăţii de stat în patrimoniul F.P.S. (executanţi, termene, sancţiuni) a determinat necunoaşterea exactă a patrimoniului gestionat de F.P.S.
    Astfel, în evidenţa F.P.S. au fost transferate un număr de circa 5.934 societăţi comerciale cu 4,17 milioane angajaţi şi cu un capital social de 11.661 miliarde lei.
    În municipiul Bucureşti s-a definitivat transferul pentru un număr de numai 520 societăţi comerciale, faţă de 1.081 societăţi comerciale (baza de date F.P.S.) sau 883 societăţi comerciale (baza de date A.N.P.).
    În ceea ce priveşte înregistrarea societăţilor comerciale la Registrul comerţului cu F.P.S. şi Fondurile Proprietăţii Private (F.P.P.) acţionari, în baza actelor de transmitere, s-a constatat că un număr de circa 2.300 societăţi comerciale, deşi au semnat actele de transmitere, acestea nu sunt înregistrate la Registrul comerţului, întârziind încheierea procesului juridic. Datorită acestui fenomen a apărut întârzierea numirii reprezentanţilor F.P.S. şi F.P.P. în adunarea generală a acţionarilor.
    Actul intitulat "Acord al acţionarilor", semnat între F.P.S. şi F.P.P. reglementează coordonarea celor două instituţii implicate în gestionarea societăţilor comerciale şi în privatizarea-restructurarea lor.
    A fost aprobat Contractul de reprezentare, care stabileşte limitele organizatorice şi decizionale în care îşi desfăşoară activitatea reprezentantul F.P.S în adunarea generală a acţionarilor. În luna septembrie a început numirea reprezentanţilor şi semnarea contractelor, pe baza propunerilor înaintate de diverse ministere, organisme şi instituţii. Până la data raportului s-au realizat numirile reprezentanţilor în 35 de judeţe.

    1.4. Sistemul de relaţii cu ministerele şi alte instituţii şi organisme de stat
    Cadrul legislativ implică în procesul privatizării diverse organisme şi instituţii: Agenţia Naţională pentru Privatizare (A.N.P.), Agenţia Română de Dezvoltare (A.R.D.), Consiliul de Coordonare, Strategie şi Reforma Economică (C.C.S.R.E.), Fondul Proprietăţii de Stat (F.P.S.), Fondurile Proprietăţii Private (F.P.P.), ministere etc., cu atribuţii bine definite.
    Conlucrarea strânsă între aceste instituţii a avut un rol însemnat în conceperea, coordonarea şi derularea proceselor de privatizare şi restructurare în anul 1993.
    Activitatea F.P.S. ca gestionar al participatiei statului în societăţile comerciale a depins în buna măsura de colaborarea cu ministerele şi cu alte instituţii abilitate cu coordonarea şi elaborarea politicii de reforma, la nivel macroeconomic şi sectorial.
    Atingerea obiectivelor prevăzute în "Strategia de reforma economico-socială a programului de guvernare", cît şi strategia de privatizare a F.P.S. a presupus o abordare coerenta a problematicii.
    Consiliul de Coordonare, Strategie şi Reforma Economică, prin integrarea diferitelor componente ale reformei elaborate în diverse instituţii şi asistate de diferite programe de finanţare multilaterală şi bilaterala, elaborează strategii de ajustare structurală, cu obiective pe termen mediu şi lung, privind ansamblul economiei româneşti, iar F.P.S. elaborează strategii de privatizare şi restructurare la nivelul societăţii comerciale.
    F.P.S. a ţinut seama în deciziile sale de orientările macroeconomice ale programului de reformă, fără să susţină că pe parcursul anului ar fi existat o sistematică colaborare de analiză şi decizie cu C.C.S.R.E
    În relaţia F.P.S. - ministere au apărut greutăţi generate de problematica delimitării sferei de activitate şi statuarea modului de colaborare.
    Ministerele fiind în prezent într-un proces de modificare a rolului lor, atribuţiile principale ale acestora fiind legate de elaborarea strategiilor sectoriale, ele se adaptează mai greu acestui statut. Modificarea atribuţiilor ministerelor prin dinamica legislaţiei şi a instituţiilor a creat o aparentă dezorientare a lor, prin dispariţia bruscă a unor activităţi "tradiţionale". Din acest motiv au apărut şi unele incoerenţe referitoare la atribuţii, care au influenţat negativ relaţiile cu F.P.S.
    O conlucrare bună a fost realizată cu Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului (M.L.P.A.T.) şi Ministerul Turismului. Astfel, M.L.P.A.T. a colaborat eficient în realizarea privatizării în 1993. Ministerul Turismului, prin analizele şi studiile efectuate, a informat permanent F.P.S., atât asupra impedimentelor constatate (incertitudini patrimoniale, rezultate nesatisfăcătoare ale locaţiilor de gestiune şi închiriere etc.), cât şi asupra soluţiilor de privatizare.
    O modalitate importantă a colaborării F.P.S. - ministere, a constituit-o atragerea specialiştilor din diverse ramuri de activitate economică la acţiunile F.P.S., în principal, la gestionarea societăţilor comerciale privatizabile prin:
    - mandatarea în calitate de reprezentanţi ai F.P.S. în adunările generale ale acţionarilor, a specialiştilor din ministere;
    - constituirea societăţilor de strategie formate pentru grupuri de societăţi comerciale angrenate în proiecte mai ample şi de durată vizând privatizarea şi restructurarea subsectorială sau intersectorială- pe lanţul productiv. Constituite sau contractate de către acţionari, potrivit legii, utilizând specialişti în management financiar, industrial şi comercial, inclusiv din ministere, aceste echipe multidisciplinare vor asigura strategia comună, elaborarea, derularea şi managementul proiectelor respective de restructurare-privatizare la nivelul grupului de societăţi. Se îmbină astfel utilizarea eficientă a fondului restrâns de specialişti (cu orientare de piaţă) cu descentralizarea şi accelerarea procesului.
    În procesul de restructurare, rolul ministerelor este complex, el presupunând participarea directă a acestora de la identificarea societăţilor comerciale restructurabile, care trebuie să ţină seama de viziunea strategică de ansamblu, dar şi de caracteristicile individuale şi "istorice" ale fiecărei societăţi comerciale până la finalizarea acţiunii.
    Lipsa criteriilor, opţiunilor şi orientărilor de restructurare sectorială/ subsectorială în studiile elaborate de către ministere, a îngreunat selectarea societăţilor comerciale supuse regimului de supraveghere financiară, precum şi a societăţilor comerciale declarate în incapacitate de plată.
    Potrivit prevederilor legale cu care este abilitată A.N.P., de elaborare a normelor metodologice de organizare şi vânzare de acţiuni şi active, F.P.S. şi A.N.P. au elaborat Normele metodologice nr. 1/1992 privind procedura standard de vânzare a acţiunilor societăţilor comerciale mici. În baza acestei metodologii, s-au asigurat facilităţi din partea F.P.S. pentru asociaţia ("Programul acţiunii salariaţilor") salariaţilor şi conducerii societăţii, de natură să sporească interesul şi potenţialul acestora de participare în procesul de privatizare.
    Colaborarea F.P.S. cu A.N.P. s-a desfăşurat în condiţiile legii, A.N.P. păstrându-şi rolul de coordonare a activităţii de privatizare pe ansamblu; F.P.S., în exercitarea rolului său, a beneficiat de o serie de elemente informaţionale existente în gestiunea A.N.P.
    Având în vedere rolul investiţiilor străine în procesul de privatizare şi restructurare, în colaborare cu A.R.D. s-au întreprins acţiuni pentru menţinerea şi dezvoltarea contactelor cu potenţiali investitori străini şi pentru îmbunătăţirea cadrului metodologic, care reglementează înfiinţarea societăţilor comerciale mixte.

    CAP. II
    Elemente strategice privind procesul de privatizare

    2.1. Obiective urmărite
    Obiectivul major al procesului de privatizare - transferul efectiv de proprietate, care să genereze comportamente responsabile din partea noilor proprietari şi apariţia unor entităţi economice eficiente, competitive, mai dinamice, cu o capacitate sporită de adaptabilitate la mediul concurenţial intern şi internaţional - a fost urmărit sistematic de către Fondul Proprietăţii de Stat.
    Orientările strategice de privatizare ale F.P.S., pentru anul 1993, au decurs din strategia de reformă economico-socială a Programului de guvernare şi au ţinut seama de analizele sectoriale ale ministerelor, în măsura disponibilităţii şi utilităţii acestora în raport cu specificitatea procesului de privatizare. Aceste orientări au vizat:
    - privatizarea cu prioritate a societăţilor comerciale mici;
    - demararea şi accelerarea privatizării societăţilor comerciale mici din domeniul agriculturii şi transportului rutier;
    - privatizarea societăţilor comerciale mijlocii prin diverse metode şi combinaţii de metode;
    - restructurarea societăţilor comerciale în vederea pregătirii lor pentru privatizare;
    - descentralizarea privatizării prin mandatarea societăţilor de strategie constituite, în elaborarea proiectelor de restructurare şi privatizare şi implementarea acestora;
    - pregătirea acţiunilor de privatizare, procedurile şi normele metodologice elaborate au constituit premisele pentru accelerarea procesului de privatizare în anul 1994.

    2.2. Metode şi mijloace aplicate
    Conform prevederilor art. 46 din Legea nr. 58/1991, vânzarea acţiunilor sau părţilor sociale ale societăţilor comerciale deţinute de F.P.S. către persoane fizice sau juridice române sau străine s-a realizat prin următoarele metode:
    - oferta publică;
    - vânzarea pe bază de licitaţie deschisă sau licitaţie cu participanţi preselecţionaţi;
    - vânzarea prin negociere directă;
    - combinaţii ale metodelor de mai sus.
    Combinarea metodelor de privatizare s-a aplicat, de regulă, în cazurile în care din analiza societăţii comerciale s-a constatat necesitatea asigurării unei structuri optime a acţionariatului (investitor strategic şi/sau acţionariat public) sau în cazurile societăţilor comerciale ale căror acţiuni s-au putut vinde în mai multe etape.
    Alegerea metodei sau a combinaţiei de metode de vânzare s-a decis de către acţionari (F.P.S. şi F.P.P.) de la caz la caz, prin planul de privatizare aprobat pentru fiecare societate comercială, elaborat în urma unor analize sau conform procedurilor aplicabile pentru unele categorii de societăţi comerciale selectate.
    Pentru asigurarea unei dinamici susţinute a procesului de privatizare, societăţile comerciale mici s-au privatizat conform metodologiei standard prin ofertarea la un preţ egal cu valoarea patrimoniului net reevaluat existent la data ultimei raportări contabile, fiind exceptate cele stabilite de Consiliul de administraţie al F.P.S.
    Ţinând seama de condiţiile specifice în care îşi desfăşoară activitatea societăţile comerciale din agricultură, precum şi cele din transportul rutier, F.P.S. în colaborare cu ministerele coordonatoare au stabilit norme metodologice specifice pentru demararea şi accelerarea privatizării în aceste domenii.
    Privatizarea societăţilor comerciale mijlocii s-a făcut prin vânzarea de acţiuni prin negociere directă, în două variante: vânzarea unui pachet de acţiuni către un investitor strategic sau către o asociaţie dintre salariaţi şi conducere; şi vânzarea de pachete de acţiuni prin licitaţie.
    La vânzarea de acţiuni prin negociere directă, valoarea de vânzare a acţiunilor s-a evaluat în funcţie de valoarea patrimoniului, a profitului prognozat şi o estimare a preţului pieţei.

    CAP. III
    Desfăşurarea procesului de privatizare

    3.1. Condiţiile economico-sociale
    Procesul de privatizare s-a desfăşurat în anul 1993 în condiţii economico-sociale caracterizate prin:
    - producţia industrială realizată pe primele 8 luni ale anului a înregistrat o tendinţă constantă de redresare comparativ cu realizările din perioadele corespunzătoare din anul 1992. Contribuţia decisivă la acest proces de redresare au avut-o sectoarele extractiv şi energetic, în timp ce unele ramuri ale industriei prelucrătoare se menţin încă sub nivelul realizărilor anului trecut;
    - rata inflaţiei a crescut, cu tendinţă de majorare spre sfârşitul anului. În medie, pe primele 8 luni, rata lunară a inflaţiei a fost de 12,1%, superioară anului 1992;
    - rata şomajului a atins 9% din populaţia activă la începutul anului 1993. Se atinge astfel un prag îngrijorător, cu consecinţe sociale;
    - devalorizarea monedei naţionale este în continuă creştere. Faţă de începutul anului 1993, cursul de schimb al leului faţă de dolar a crescut de la 480 la 1.050, având consecinţe importante asupra comerţului exterior;
    - deficitul balanţei de plăţi a comerţului exterior s-a menţinut în anul 1993;
    - soldul balanţei comerciale a continuat să fie negativ, înregistrind un deficit de circa 500 milioane dolari.

    3.2. Factori de influenţă
    Privatizarea, proces complex şi de durată, a fost influenţată în anul 1993 de o serie de factori:
    - blocajul financiar - menţinerea în circuitul economic a societăţilor comerciale nerentabile;
    - lipsa de capital autohton;
    - informarea insuficientă a populaţiei cu privire la procesul de privatizare;
    - deficitul din bugetul de stat nu a făcut posibilă sprijinirea financiară a procesului de restructurare şi privatizare;
    - evoluţia cursului de schimb al leului;
    - absenţa unei pieţe de capitaluri (legea bursei de valori);
    - interesul scăzut al investitorilor străini. În procesul de privatizare în anul 1993, întreprinzătorii străini nu au fost interesaţi în cumpărarea de acţiuni la societăţi comerciale ci şi-au canalizat fondurile financiare spre mărirea capitalului social la societăţile existente;
    - obţinerea titlurilor de proprietate asupra terenurilor, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 834/1992, se realizează deosebit de greu pe întregul lant de avize. Din primele 3 liste de societăţi comerciale mici, care însumează 421 societăţi, un număr de 77 societăţi nu au titlu de proprietate asupra terenurilor. De asemenea, există multe situaţii litigioase, atât în cadrul societăţilor comerciale propuse a se privatiza, cât şi în relaţiile acestora cu terţii, care impietează asupra privatizării.

    3.3. Evaluarea perspectivelor privatizării în raport cu "starea" sistemului economic
    Având în vedere situaţia economico-socială concretă a României, precum şi dificultăţile întâmpinate în procesul de privatizare în anul 1993, durata acestuia estimată realist va fi mai mare de 7 ani.
    Din experienţa acumulată în anul 1993 rezulta următoarele constatări:
    - privatizarea standard, conform Normelor metodologice nr. 1/1992, sub raportul condiţiilor de creditare (avans, termen final de plată), este aplicabilă numai pentru societăţile comerciale mici şi, în unele cazuri, şi societăţilor comerciale mijlocii.
    Având în vedere situaţia financiară a cumpărătorilor potenţiali şi faptul că ratele de rambursare sunt dimensionate potrivit profitului net estimat în planul de afaceri al societăţii, va creşte ponderea societăţilor comerciale pentru care, atât preţul acţiunilor, bazat pe activul net, cât şi durata de 6 ani a creditului F.P.S. nu sunt accesibile cumpărătorilor reali. Aceasta va crea, în anul 1994, necesitatea modificării procedurii standard, în sensul reducerii preţului şi al extinderii duratei şi volumului creditului acordat de F.P.S., pentru a menţine prioritatea societăţilor mici şi preferinţa pentru oferta salariaţilor şi conducerii;
    - şi în cazul societăţilor comerciale mici, care se pretează la metoda standard de privatizare, există unele dificultăţi pentru cele din transportul rutier, servicii pentru agricultură, comerţ, turism; principalele dificultăţi privind clarificarea situaţiei patrimoniale a societăţilor depind de aplicarea altor legi (Legea fondului funciar, regimul bunurilor confiscate abuziv) şi, împreună cu durata de soluţionare a litigiilor aferente, vor greva şi în următorii ani numărul de societăţi privatizabile;
    - societăţile mari necesită o perioadă mai mare de pregătire a privatizării şi un capital financiar substanţial acumulat în sectorul privat şi atras din exterior. Rolul de catalizator al investiţiilor străine în procesul de restructurare şi privatizare este încă departe de a fi atins. Volumul mediu anual al investiţiilor străine de circa 200 milioane dolari, precum şi preponderenta orientare a companiilor cu capital străin constituite spre sectorul de comerţ nu au creat fluxurile de investiţii străine necesare, care sa aibă impact semnificativ;
    - insuficienţa numerică a personalului din instituţiile implicate în procesul de privatizare, precum şi faptul că acest personal se află în curs de formare şi specializare;
    - existenţa unor disfuncţii în colaborarea dintre F.P.S., F.P.P., ministere, A.N.P. şi societăţile comerciale etc.

    CAP. IV
    Acţiuni şi rezultate în privatizare şi restructurare în anul 1993

    4.1. Vânzări de acţiuni
    Vânzarea acţiunilor societăţilor comerciale gestionate de F.P.S. s-a făcut către persoane fizice şi juridice romane sau străine prin următoarele metode:
    - oferta publică;
    - vânzarea pe bază de licitaţie;
    - vânzarea prin negociere directă;
    - combinaţii ale metodelor de mai sus.
    Până în prezent, F.P.S. a selectat şi publicat un număr de 669 societăţi comerciale, însumând un capital social de 383 miliarde lei, care au început pregătirea privatizării, la care se adaugă cele 3 societăţi în lichidare cu capital social de 15,4 miliarde lei. Faţă de un capital social total, conform datelor din bilanţul contabil la 31.12.1992, în valoare de 11.649 miliarde lei, F.P.S. a oferit spre vânzare acţiuni, care însumează un capital ce reprezintă circa 3,5% din acesta.
    Se află în curs de aprobare lista nr. 5 cuprinzând circa 154 societăţi comerciale mici, oferite de către F.P.S. spre privatizare.
    Privatizarea societăţilor comerciale de către F.P.S. a început, practic, în luna aprilie 1993, iar prima listă cu societăţile comerciale mici propuse pentru privatizare s-a publicat pe 9 martie 1993 în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. În prima fază a procesului de privatizare s-a consumat un volum mare de timp cu acordarea de consultanţă pentru investitori, salariaţi şi conducerile societăţilor comerciale, privind aplicarea prevederilor legii (inclusiv a Legii nr. 31/1990). În acelaşi timp, personalul F.P.S. s-a implicat efectiv în soluţionarea multiplelor probleme legate de aplicarea de către societăţile comerciale a normelor legale privind procesul de privatizare.

    4.2. Vânzări de societăţi comerciale mici
    Din cele 5.934 de societăţi comerciale transferate la F.P.S., peste 2.600 sunt societăţi comerciale mici, ce însumează un capital social de circa 400 miliarde lei, ceea ce reprezintă 3,4% din capitalul social total deţinut. În aceste societăţi îşi desfăşoară activitatea 465 mii de salariaţi.
    În cele 4 liste *) succesive publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, din anul 1993, au fost înscrise 561 societăţi comerciale mici cu un capital social de 95 miliarde lei. Dintre acestea erau privatizate la 31 octombrie 1993 134 societăţi comerciale mici cu un capital social total de 18,5 miliarde lei, din care partea F.P.S. reprezintă 2.691.925 acţiuni cu valoarea nominală totală de 13 miliarde lei, vândute la un preţ de 23,8 miliarde lei. Numărul salariaţilor din aceste societăţi se ridică la 28.876 persoane (anexa nr. 1).
    Societăţile comerciale privatizate sunt din sectorul: construcţii - 41; comerţ interior - 16; publicitate, mass-media - 13; cercetare-proiectare - 10; servicii - 9; confecţii-textile - 6; transport auto - 6.
    Toate aceste societăţi comerciale mici s-au privatizat conform Normelor metodologice nr. 1/1992 privind procedura standard de privatizare în următoarele condiţii:
    - avansul plătit într-o perioadă de timp cuprinsă între 15-30 zile de la data semnării contractului de vânzare-cumpărare, în cuantumul de 15-30% din preţul de vânzare;
    - restul sumei de achitat în rate eşalonate, de regula semestrial, într-un interval de 6-10 ani;
    - dobînda percepută la rate a fost cuprinsă între 24,5-26% anual;
    - pentru partea de 30% din preţul total s-au utilizat carnetele cu certificate de proprietate, care în perioada analizată au avut valoarea de 135.000 lei în trimestrul II 1993, de 141.000 lei în trimestrul III 1993 si, respectiv, de 145.000 lei în trimestrul IV 1993;
    - pentru anumite sectoare de activitate (servicii pentru agricultură şi transporturi rutiere), Consiliul de administraţie al F.P.S. a aprobat (pentru societăţile comerciale mici) proceduri specifice de privatizare privitoare la modalităţile de plată (avans, rate, dobânzi).
    Se estimează ca până la 31 decembrie 1993 numărul societăţilor comerciale mici privatizate se va ridica la circa 200.

    4.3. Vânzări de societăţi comerciale mijlocii
    Fondul Proprietăţii de Stat a publicat liste **) conţinând 109 societăţi comerciale mijlocii şi mari, ce însumează un capital social de 288 miliarde lei, care sunt propuse pentru privatizare.
    Din cele 97 societăţi comerciale mijlocii aflate în procesul de privatizare, până în prezent s-au privatizat următoarele societăţi:

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Domeniul Capitalul Numărul Preţul de Cota
crt. societăţii de activitate social de vânzare vândută
     comerciale - mil.lei - salariaţi pentru din parti-
                                                            partea cipaţia
                                                            F.P.S. statului
                                                          - mil.lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1. "Solaris" -S.A. Comerţ 1.100 260 990 70%
   Călăraşi
-------------------------------------------------------------------------------
2. "Compania In- Reparaţii şi 1.020 1.318 1.753 70%
   dustriala confecţii
   <<Griviţa>>" piese de
   - S.A. schimb,
                   service
-------------------------------------------------------------------------------
3. "Adesgo"- S.A. Confecţii 1.328 1.250 1.328 38%
   Bucureşti - textile
-------------------------------------------------------------------------------
4. "Proberco"-S.A. Industrie 1.200 180 1.150 70%
   Baia Mare alimentară
-------------------------------------------------------------------------------
5. "Moldofil"-S.A. Confecţii- 1.279 700 844 70%
                   textile
-------------------------------------------------------------------------------

 De asemenea, se află într-o fază avansată de negociere societăţile comerciale:

---------
    *) Listele nr. 1, 2, 3 şi 4 au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, Supliment 1 din 9 martie 1993, Supliment 2 din 29 aprilie 1993, Supliment 3 din 5 iulie 1993 şi Supliment 5 din 13 septembrie 1993.
    **) Societăţile mijlocii şi mari propuse pentru privatizare sunt cuprinse în listele nr. 1 şi 2, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, Supliment 7 din 12 octombrie 1993 şi Supliment 11 din 9 decembrie 1993.

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Domeniul Capitalul Numărul Stadiul actual
crt. societăţii de activitate social de al privatizării
     comerciale - mil.lei - salariaţi
-------------------------------------------------------------------------------
1. "Poiana-Produse Industrie 1.232 1.100 Vânzare prin licita-
   Zaharoase"S.A. alimentară ţie, finalizare pro-
                                                           cedură licitaţie
-------------------------------------------------------------------------------
2. "Ikos Conf."- Confecţii- 1.050 2.210 Negociere cu parte-
    S.A. textile ner străin
-------------------------------------------------------------------------------
3. "Energomontaj" Construcţii 4.869 9.474 Finalizare ; analiză
   - S.A. Bucureşti de maşini documentaţie, priva-
                                                           tizare
-------------------------------------------------------------------------------
4. "Zimbru: - S.A. Industrie 1.626 425 Finalizare ; analiză
   Iaşi alimentară documentaţie,
                                                           privatizare
-------------------------------------------------------------------------------
5. "Energocons- Construcţii 5.650 6.594 Negociere vânzare
   tructia"-S.A*)
-------------------------------------------------------------------------------
6. "Libertatea"-S.A. Mobilă 902 1.294 Avizare în Consiliul
                                                           de administraţie
-------------------------------------------------------------------------------
7. "Apemin"-S.A. Industrie 1.486 470 Avizare în Consiliul
                   alimentară de administraţie
-------------------------------------------------------------------------------
8. "Apasco"-S.A. Construcţii 1.442 1.104 Negociere cu P.A.S.
-------------------------------------------------------------------------------
    *) Societate comercială mare.


    4.4. Reabilitarea economico-financiară a unor societăţi comerciale
    În urma solicitărilor Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei privind alocarea unor fonduri pentru recapitalizarea societăţilor comerciale din sectorul avicol, F.P.S. a aprobat constituirea unui fond de restructurare financiară de 10,5 miliarde lei.
    După analiza documentaţiei tehnico-economice a unui număr de 61 societăţi comerciale avicole, au fost selectate 32 societăţi pentru restructurare financiară.
    Fondul alocat s-a distribuit în două tranşe (iulie şi august) pe baza semnării "Convenţiei privind restructurarea financiară în vederea reabilitării şi privatizării".
    Banca Agricolă- S.A. a fost acreditată cu verificarea modului de utilizare a fondurilor. Ea poate sista operaţiunea de finanţare când sumele alocate sunt utilizate în alte scopuri.
    Societăţile comerciale avicole pentru care s-a aprobat restructurarea financiară vor fi trecute pe listele ce se vor publica în vederea privatizării.
    Se află în atenţia F.P.S. şi procesul de restructurare financiară a societăţile comerciale de creştere a porcilor. În procesul de analiză vor intra cu prioritate societăţile comerciale de selecţie şi testare.
    Consiliul de administraţie al F.P.S., la solicitarea M.A.A., a aprobat, de asemenea, un fond de 7 miliarde lei, din care 2,5 miliarde lei pentru societăţile comerciale de selecţie şi 4,5 miliarde lei pentru cele 29 societăţi comerciale profilate pe producţia de carne.
    De îndată ce ministerele vor propune pentru reabilitare şi capitalizare societăţi comerciale din alte domenii de activitate, ele vor fi analizate cu prioritate.

    4.5. Restructurarea societăţilor comerciale
    F.P.S. a întocmit metodologia de restructurare a societăţilor comerciale, care a fost adusă la cunoştinţa ministerelor. Potrivit acesteia, documentele obligatorii sunt studiul de strategie sectorială/subsectorială, care se întocmeşte de către ministere şi studiul de restructurare.
    Până în prezent, F.P.S. a analizat un număr de 28 de studii de restructurare, din care numai 4 studii vor fi înaintate, în luna noiembrie 1994, spre aprobare, Consiliului de administraţie. Celelalte studii nu sunt complete (lipsa avize, nerespectarea metodologiei cunoscute etc.).
    Conform prevederilor legale, F.P.S. în colaborare cu ministerele a adoptat o serie de măsuri în plan organizatoric prin crearea societăţilor de strategie, care grupează societăţi cu interese comune. Acestea asigură elaborarea prognozelor şi strategiilor de restructurare, sunt mandate să gestioneze şi să implementeze proiectele de restructurare aprobate şi asigură reprezentarea fondurilor în adunările generale ale societăţilor comerciale la care acestea deţin acţiuni.
    S-au aprobat până în prezent statutele şi contractele de reprezentare pentru următoarele societăţii comerciale de strategie : "Romtub" - S.A. Bucureşti, "Sideron" - S.A. Bucureşti, "Conef" - S.A. Bucureşti şi "Refarom" - S.A. Braşov.
    Un număr de 30 societăţi comerciale cu capital de stat din sectoarele construcţii de maşini, chimie şi petrochimie, metalurgie etc., cu situaţie financiară critică, au fost supuse, în baza Hotărârii Guvernului nr. 301/1993, unui regim strict de supraveghere economico-financiară. Acesta a fost exercitat prin comisii de supraveghere constituite la nivelul fiecărei societăţi comerciale, conduse şi coordonate de Comitetul de restructurare.

    ANEXA 2

  SITUAŢIA SOCIETĂŢILOR COMERCIALE PRIVATIZATE PE SECTOARE DE ACTIVITATE

                         Data : 31/10/1993 - lei
------------------------------------------------------------------------------
  Sectorul de activitate Numărul Capitalul Numărul de Valoarea Salariaţi
                            de social acţiuni acţiunilor
                         societăţi 1. total F.P.S. F.P.S.
                         comerciale 2. 70%
-------------------------------------------------------------------------------
Industria construcţiilor 2 1. 159.241.000 6.134 164.661.000 309
de maşini, prelucrare 2. 111.468.700
-------------------------------------------------------------------------------
Industria electronică, 2 1. 139.455.000 19.523 202.276.400 260
electrotehnică 2. 97.618.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria chimică 1 1. 17.685.000 2.476 22.507.300 35
                                  2. 12.379.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria materialelor de 1 1. 14.800.000 2.072 24.763.800 21
construcţii 2. 10.360.000
-------------------------------------------------------------------------------
Industria lemnului, 2 1. 225.026.000 9.881 451.410.600 625
celulozei şi hârtiei 2. 157.518.200
-------------------------------------------------------------------------------
Industria de confecţii, 6 1. 699.505.000 43.827 926.693.225 1.531
textile 2. 489.653.500
-------------------------------------------------------------------------------
Industria de pielărie, 3 1. 392.607.000 45.590 451.830.800 770
blană, încălţăminte 2. 274.824.900
-------------------------------------------------------------------------------
Industria alimentară 6 1. 2.034.589.205 109.158 2.381.043.760 1.092
                                2. 1.424.212.443
-------------------------------------------------------------------------------
Alte industrii 1 1 88.708.000 12.419 73.247.262 75
                                  2. 62.095.600
-------------------------------------------------------------------------------
Agricultură 2 1. 27.046.000 3.786 54.558.800 45
                                  2. 18.932.200
-------------------------------------------------------------------------------
Transporturi auto 6 1. 1.754.716.242 574.566 2.669.219.195 2.231
                                2. 1.228.301.369
-------------------------------------------------------------------------------
Construcţii 41 1. 5.088.282.816 650.687 7.211.024.775 14.575
                                2. 3.561.797.971
-------------------------------------------------------------------------------
Informatică 1 1. 13.582.000 1.901 12.614.000 11
                                  2. 9.507.400
-------------------------------------------------------------------------------
Comerţ interior 16 1. 4.950.089.442 609.656 4.588.320.633 2.780
                                2. 3.465.062.609
-------------------------------------------------------------------------------


  SITUAŢIA CONTRACTELOR DE PRIVATIZARE PE SECTOARE DE ACTIVITATE

                 Data : 29/10/1993 - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
 Sectorul de activitate Numărul Capitalul Numărul de Valoarea Salariaţi
                            de social acţiuni acţiunilor
                        contract 1. total F.P.S. F.P.S.
                                    2. 70%
-------------------------------------------------------------------------------
Comerţ exterior 3 1. 89.215.000 11.551 798.657.036 186
                             2. 62.450.500
-------------------------------------------------------------------------------
Cercetare, proiectare 10 1. 674.602.489 192.737 739.808.290 1.659
                             2. 472.221.742
-------------------------------------------------------------------------------
Turism, alimentaţie 3 1. 240.191.000 17.046 592.895.860 448
publică, agrement 2. 168.133.700
-------------------------------------------------------------------------------
Servicii 9 1. 666.272.000 99.327 811.308.515 684
                             2. 466.390.400
-------------------------------------------------------------------------------
Publicitate, mass- 13 1. 261.398.966 50.454 322.970.228 874
media 2. 182.979.276
-------------------------------------------------------------------------------
Aprovizionare, 5 1. 951.038.000 223.029 1.262.586.427 570
contractări 2. 665.726.600
-------------------------------------------------------------------------------
Gospodărie comunală 1 1. 43.605.000 6.105 45.921.000 95
şi locativă 2. 30.523.500
-------------------------------------------------------------------------------
Pentru contractele 134 1. 18.531.655.160 2.691.925 23.808.318.906 28.876
încheiate până la 2. 12.972.158.612
data de 28/10/1993
-------------------------------------------------------------------------------

                        ---------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016