Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 263 din 15 decembrie 2011  pentru aprobarea Normelor privind Programul de pregatire profesionala a auditorilor financiari si a stagiarilor in activitatea de audit financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 263 din 15 decembrie 2011 pentru aprobarea Normelor privind Programul de pregatire profesionala a auditorilor financiari si a stagiarilor in activitatea de audit financiar

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 16 din 9 ianuarie 2012
    Având în vedere prevederile art. 6 alin. (3) şi ale art. 10 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale art. 15 alin. (3) şi art. 51 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 433/2011,

    Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din data de 15 decembrie 2011, hotãrãşte:

    ART. 1
    Se aprobã Normele privind Programul de pregãtire profesionalã a auditorilor financiari şi a stagiarilor în activitatea de audit financiar, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 2
    La data aprobãrii prezentei hotãrâri se abrogã Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 176/2010 privind aprobarea Procedurilor pentru acreditarea societãţilor de audit organizatoare de cursuri de pregãtire profesionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 8 din 5 ianuarie 2011, şi Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 220/2011 privind aprobarea Procedurilor pentru stabilirea tematicii pentru programul anual de pregãtire profesionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 511 din 19 iulie 2011.
    ART. 3
    Prezenta hotãrâre va fi comunicatã spre aprobare Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar.
    ART. 4
    Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari din cadrul Camerei Auditorilor Financiari din România va duce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri.
    ART. 5
    Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                              Preşedintele Camerei
                      Auditorilor Financiari din România,
                                  Horia Neamţu

    Bucureşti, 15 decembrie 2011.
    Nr. 263.


    ANEXĂ

                                     NORME
           privind Programul de pregãtire profesionalã a auditorilor
         financiari şi a stagiarilor în activitatea de audit financiar


    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    - Camera - Camera Auditorilor Financiari din România;
    - Program de pregãtire profesionalã - ansamblul activitãţilor şi acţiunilor realizate de Camerã pentru auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar, în scopul dezvoltãrii continue a competenţei profesionale prin cunoştinţe teoretice şi abilitãţi practice. Programul cuprinde pregãtirea profesionalã continuã structuratã pentru auditori financiari, membri ai Camerei, şi cursurile de pregãtire profesionalã pentru stagiari;
    - sistem de pregãtire clasic - procesul de instruire profesionalã realizat de Camerã, potrivit cãruia cursurile se realizeazã prin predarea directã de cãtre lector, în sãli de curs, auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar, unde prezenţa fizicã a cursanţilor şi a lectorilor este obligatorie;
    - sistem de pregãtire e-learning - procesul de învãţare-predare prin educaţie virtualã utilizat de Camerã, în cadrul cãruia cunoştinţele şi informaţiile sunt transmise de lector cãtre auditorul financiar sau stagiarul în activitatea de audit financiar, într-o ordine secvenţialã, logicã, pentru a fi asimilate de cãtre aceştia, de o manierã proprie, fãrã a fi necesarã coprezenţa ori sincronicitatea între aceştia. Transmiterea informaţiilor se face prin intermediul tehnologiilor www (world wide web), incluzând, dar nelimitându-se la tehnologii pentru videoconferinţã şi evaluare on-line.
    ART. 2
    Prezentele norme stabilesc modul de organizare şi desfãşurare a cursurilor de pregãtire profesionalã şi se aplicã tuturor auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar.
    ART. 3
    Prezentele norme sunt dezvoltate, în conformitate cu Standardele Internaţionale de Educaţie emise de Federaţia Internaţionalã a Contabililor (IFAC).
    ART. 4
    Auditorii financiari trebuie sã efectueze anual 20 de ore de pregãtire profesionalã pentru menţinerea şi dezvoltarea competenţelor în audit.
    ART. 5
    Stagiarii în activitatea de audit financiar trebuie sã efectueze anual 25 de ore de pregãtire profesionalã pentru atingerea competenţei profesionale prin cunoştinţe, abilitãţi practice şi dezvoltare personalã.
    ART. 6
    Programul de pregãtire profesionalã se va desfãşura sub douã forme:
    - sistem clasic;
    - sistem e-learning.
    ART. 7
    Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar vor efectua integral numãrul de ore de pregãtire profesionalã prevãzut la art. 4 sau 5, dupã caz, şi vor opta pentru sistemul clasic sau e-learning. Numãrul obligatoriu aferent orelor de pregãtire profesionalã nu se poate diviza între cele douã sisteme de pregãtire.
    ART. 8
    Evaluarea Programului de pregãtire profesionalã se realizeazã potrivit prevederilor cuprinse în cap. V.

    CAP. II
    Stabilirea tematicii cursurilor cuprinse în Programul de pregãtire profesionalã

    ART. 9
    Camera stabileşte anual tematica cursurilor cuprinse în Programul de pregãtire profesionalã pentru anul urmãtor. Tematica se aprobã de Consiliul Camerei pânã cel târziu la data de 30 august a fiecãrui an pentru anul urmãtor.
    ART. 10
    Tematica cursurilor se stabileşte având în vedere urmãtoarele prioritãţi:
    - ultimele modificãri legislative sau modificãri ale standardelor profesionale din domeniu;
    - propuneri primite din partea cursanţilor la programul anterior de pregãtire profesionalã;
    - propuneri primite din partea Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã, ca urmare a aspectelor sesizate în urma inspecţiilor;
    - propuneri primite din partea membrilor Consiliului Camerei;
    - cerinţe sau domenii de activitate recomandate pentru a fi incluse în Programul de pregãtire profesionalã de cãtre organismele internaţionale unde Camera este membrã;
    - propuneri primite de la organismele profesionale naţionale cu care Camera are încheiate protocoale de colaborare.
    ART. 11
    Cursurile prevãzute în Programul de pregãtire profesionalã cuprind teme din audit financiar, contabilitate şi alte domenii de interes pentru auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar, în conformitate cu cerinţele IFAC, şi au urmãtoarea structurã:
    1. domeniul Contabilitate, cu o proporţie de maximum 20% din totalul tematicii;
    2. domeniul Audit, cu o proporţie de maximum 80% din totalul tematicii. Acest domeniu este la rândul lui structurat pe discipline, astfel:
    a) Controlul Calitãţii, cu o pondere de maximum 20% din tematica Auditului;
    b) Sisteme Informatice, cu o pondere de maximum 10% din tematica Auditului;
    c) Audit financiar şi audit intern, cu o pondere de minimum 70% din tematica Auditului, din care auditul intern va avea o pondere de minimum 5%.

    CAP. III
    Organizarea Programului de pregãtire profesionalã

    ART. 12
    Responsabilitatea pentru organizarea şi desfãşurarea cursurilor cuprinse în Programul de pregãtire profesionalã revine Camerei.
    ART. 13
    Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari elaboreazã Programul de pregãtire profesionalã, pe care îl prezintã spre aprobare Consiliului Camerei.
    ART. 14
    Programul de pregãtire profesionalã se stabileşte şi se aprobã de cãtre Consiliul Camerei pânã la data de 30 octombrie a fiecãrui an, pentru anul urmãtor.
    ART. 15
    (1) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar vor opta pentru sistemul clasic sau e-learning, vor completa formularul de pregãtire profesionalã şi îl vor retransmite Departamentului de admitere, pregãtire continuã şi stagiari, pânã la data de 28 februarie a fiecãrui an.
    (2) Modalitatea de retransmitere a formularului se poate face:
    - electronic;
    - prin poştã;
    - prin completarea formularului on-line, pe site-ul Camerei.
    ART. 16
    (1) Organizarea cursurilor de pregãtire profesionalã în sistem clasic se realizeazã prin Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari din cadrul Camerei.
    (2) Stabilirea locaţiei/locaţiilor de desfãşurare a cursurilor în sistem clasic se efectueazã pe regiuni de pregãtire, în funcţie de numãrul de auditori financiari şi de stagiari în activitatea de audit financiar din judeţul respectiv şi/sau judeţele limitrofe. Astfel, mai multe judeţe pot fi arondate unei regiuni de pregãtire profesionalã.
    (3) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar vor putea opta pentru participarea la cursurile organizate în sistem clasic, în oricare dintre centrele unde se organizeazã cursuri de pregãtire profesionalã.
    (4) În cazul în care cursurile se organizeazã într-o regiune în care existã o reprezentanţã a Camerei, angajaţii acelei reprezentanţe vor oferi sprijin logistic Departamentului de admitere, pregãtire profesionalã continuã şi stagiari, pentru organizarea cursurilor de pregãtire profesionalã.
    ART. 17
    (1) Organizarea cursurilor de pregãtire profesionalã în sistem e-learning se realizeazã de Camerã, prin intermediul unei entitãţi specializate în acest domeniu.
    (2) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar care opteazã pentru sistemul e-learning vor primi instrucţiunile corespunzãtoare de folosire a acestui sistem.
    ART. 18
    În cazul în care numãrul de persoane care opteazã pentru participarea la cursurile de pregãtire profesionalã în sistem clasic, într-o anumitã locaţie, la o anumitã datã, sau în sistem e-learning este insuficient pentru organizarea în bune condiţii a cursului, auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar vor fi informaţi în timp util, pentru a putea alege o altã datã sau locaţie ori modalitate de pregãtire din cele propuse în Programul de pregãtire profesionalã.
    ART. 19
    Cerinţa de pregãtire profesionalã se va considera îndeplinitã pentru auditorii şi stagiarii în activitatea de audit financiar în momentul în care a fost realizat în sistem clasic sau e-learning numãrul de ore prevãzut de normele de pregãtire profesionalã continuã a auditorilor financiari şi de normele privind perioada de pregãtire profesionalã practicã a stagiarilor în audit, emise de Camerã.

    CAP. IV
    Selecţia lectorilor din cadrul Programului de pregãtire profesionalã

    ART. 20
    Lectorii care pot susţine cursuri în cadrul Programului de pregãtire profesionalã sunt persoane fizice, care se bucurã de o bunã reputaţie, nu au adus atingere prestigiului Camerei şi au respectat Procedurile privind pregãtirea anualã a formatorilor Camerei Auditorilor Financiari din România, conform Hotãrârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 219/2011, şi Procedurile de acreditare a formatorilor Camerei Auditorilor Financiari din România, conform Hotãrârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 177/2010.
    ART. 21
    Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari propune spre aprobare Consiliului Camerei, pânã la data de 30 septembrie a fiecãrui an, pentru anul urmãtor, o listã cu lectorii care vor susţine cursurile de pregãtire profesionalã, ţinând cont de perioadele şi numãrul de locaţii stabilite prin Programul de pregãtire profesionalã, aprobat de Consiliul Camerei.
    ART. 22
    Consiliul Camerei aprobã lista cuprinzând lectorii care vor susţine în anul urmãtor cursuri în cadrul Programului de pregãtire profesionalã. Lista aprobatã se publicã pe site-ul Camerei.
    ART. 23
    Lectorii care vor susţine cursuri elaboreazã pânã la data de 30 decembrie a fiecãrui an, pentru anul urmãtor, suportul de curs pentru tema pe care o vor susţine în cadrul Programului de pregãtire profesionalã. Suporturile de curs vor fi elaborate de lectori şi vor fi evaluate de cãtre o Comisie tehnicã, stabilitã de Consiliul Camerei.

    CAP. V
    Evaluarea Programului de pregãtire profesionalã şi a prestaţiei lectorilor

    ART. 24
    Evaluarea modului de desfãşurare a cursurilor cuprinse în Programul de pregãtire profesionalã, precum şi a prestaţiei lectorilor se realizeazã atât pentru sistemul clasic, cât şi pentru sistemul e-learning.
    ART. 25
    (1) Evaluarea modului de desfãşurare a cursurilor de pregãtire profesionalã se realizeazã pe baza chestionarului prevãzut în anexa nr. 1a, care se completeazã de cursanţi.
    (2) Evaluarea prestaţiei lectorilor se realizeazã pe baza chestionarului prevãzut în anexa nr. 1b, care se completeazã de cursanţi.
    ART. 26
    În cazul sistemului clasic, chestionarele de evaluare se completeazã de cãtre cursanţi şi se predau reprezentanţilor Camerei la sfârşitul cursurilor.
    ART. 27
    În cazul sistemului e-learning, chestionarele de evaluare se transmit cursanţilor în format electronic. Acestea se completeazã şi se retransmit Camerei.
    ART. 28
    Evaluarea se realizeazã prin completarea chestionarelor de evaluare pe baza unui punctaj de la 1 la 5, în care 1 reprezintã gradul cel mai scãzut de apreciere, iar 5 reprezintã gradul cel mai ridicat de apreciere.
    ART. 29
    În urma centralizãrii şi analizãrii rezultatelor evaluãrilor, Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari prezintã Consiliului Camerei o informare. Consiliul Camerei poate constata, pe baza rezultatelor evaluãrii, necesitatea înlocuirii unor lectori pentru care aprecierile nu sunt corespunzãtoare.

    CAP. VI
    Prevederi tranzitorii

    ART. 30
    Pentru anul 2012, Programul de pregãtire profesionalã, lista lectorilor care vor susţine cursuri, precum şi tematica, locaţiile şi calendarul cursurilor se aprobã şi se publicã de Camerã pânã la data de 31 martie 2012.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale şi sancţiuni

    ART. 31
    Auditorii financiari, membri ai Camerei, şi stagiarii în activitatea de audit financiar sunt obligaţi sã respecte hotãrârile şi normele Camerei.
    ART. 32
    Nerespectarea obligaţiilor ce revin auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar cu privire la pregãtirea profesionalã se sancţioneazã conform prevederilor legale existente.


    ANEXA 1a
    la norme


                                   CHESTIONAR
              de evaluare a Programului de pregãtire profesionalã

    Centrul unde s-a desfãşurat programul: ....................................
    Numele şi prenumele (opţional): ...........................................

    [] AUDITOR FINANCIAR [] STAGIAR ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT FINANCIAR

    Scopul acestui chestionar este de a evalua modul de organizare a Programului de pregãtire profesionalã.
    În vederea unei evaluãri corespunzãtoare, vã rugãm sã bifaţi una dintre cerinţele cuprinse la întrebãrile din chestionar, corespunzãtor aprecierii dumneavoastrã.

    1. Vi s-a pãrut utilã şi interesantã tematica cursurilor din cadrul Programului de pregãtire profesionalã?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    2. Organizarea Programului de pregãtire profesionalã în acest centru a fost corespunzãtoare din punctul de vedere al dotãrii logistice şi al locaţiei?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    3. Comunicarea cu personalul Camerei Auditorilor Financiari din România privind organizarea Programului de pregãtire profesionalã a fost corespunzãtoare?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    4. A fost respectat orarul programului de curs afişat (orar şi teme)?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    5. Consideraţi cã tematica cursului şi materialele prezentate respectã ultimele cerinţe profesionale şi prevederile legale în vigoare?
       [] DA [] NU

    6. În viitor intenţionaţi sã participaţi în cadrul Programului de pregãtire profesionalã în sistemul:
       [] CLASIC [] E-LEARNING

    7. Vã rugãm sã propuneţi teme pentru viitorul Program de pregãtire profesionalã:



 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Punctajul de la 1 la 5 corespunde urmãtoarelor nivele de apreciere:
    1 - nesatisfãcãtor
    2 - satisfãcãtor
    3 - bine
    4 - foarte bine
    5 - excelent

    Data completãrii chestionarului: ...........


                        VĂ MULŢUMIM PENTRU PARTICIPARE!



    ANEXA 1b
    la norme


                                   CHESTIONAR
                     de evaluare a prestaţiei lectorilor în
                  cadrul Programului de pregãtire profesionalã


    Numele şi prenumele lectorului: ........................................
    Numele şi prenumele cursantului (opţional): ............................
    Centrul unde s-a desfãşurat cursul: ....................................

    [] AUDITOR FINANCIAR [] STAGIAR ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT FINANCIAR

    Scopul acestui chestionar este de a evalua calitatea şi modul de prezentare a temelor de cãtre lectori.
    În vederea unei evaluãri corespunzãtoare, vã rugãm sã bifaţi una dintre cerinţele cuprinse la întrebãrile din chestionar, corespunzãtor aprecierii dumneavoastrã.

    1. Consideraţi cã suportul de curs prezentat de lector a fost bine documentat?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    2. Consideraţi cã exemplele date de lector au fost suficiente pentru o bunã înţelegere a problemelor?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    3. Consideraţi cã modalitatea de predare a lectorului este clarã şi logicã?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    4. Consideraţi adecvate rãspunsurile primite de la lector la întrebãrile dumneavoastrã?
       [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5


    Punctajul de la 1 la 5 corespunde urmãtoarelor nivele de apreciere:
    1 - nesatisfãcãtor
    2 - satisfãcãtor
    3 - bine
    4 - foarte bine
    5 - excelent

    Data completãrii chestionarului: .......


                        VĂ MULŢUMIM PENTRU PARTICIPARE!

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016