Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2 din 28 ianuarie 2005  pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2 din 28 ianuarie 2005 pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 4 februarie 2005
În temeiul dispoziţiilor art. 6, ale art. 9 alin. (1), art. 50, 51 şi ale <>art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã,

Plenul Curţii Constituţionale adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, prevãzut în anexã.
ART. 2
Prezenta hotãrâre, împreunã cu regulamentul prevãzut în anexã, se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Prezenta hotãrâre a fost adoptatã de Plenul Curţii Constituţionale, cu unanimitate de voturi, în şedinţa sa din data de 28 ianuarie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Contrasemneazã:
---------------
Secretar general,
Ruxandra Sãbãreanu

Bucureşti, 28 ianuarie 2005.
Nr. 2.

ANEXĂ

REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale

În temeiul dispoziţiilor <>art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004,

Plenul Curţii Constituţionale adoptã prezentul regulament.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Curtea Constituţionalã este organizatã şi funcţioneazã în baza dispoziţiilor <>art. 142-147 din Constituţia României, ale Legii nr. 47/1992 şi ale prezentului regulament.
ART. 2
Prezentul regulament stabileşte atribuţii şi reguli de procedurã specifice activitãţii Curţii Constituţionale, organizarea şi funcţionarea compartimentelor încadrate cu personal de specialitate şi administrativ, precum şi regulile de disciplinã şi rãspunderea disciplinarã.
ART. 3
Dispoziţiile prezentului regulament se interpreteazã şi se aplicã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 47/1992 şi ale celorlalte dispoziţii legale aplicabile, dupã caz, corpului magistraţilor-asistenţi şi personalului încadrat în structurile Secretariatului General al Curţii Constituţionale.

CAP. II
Plenul şi preşedintele Curţii Constituţionale

ART. 4
Plenul Curţii Constituţionale îndeplineşte, pe lângã atribuţiile prevãzute de Constituţie şi de lege, şi urmãtoarele atribuţii:
a) adoptã reglementãri şi normative proprii, în aplicarea dispoziţiilor legale;
b) aprobã proiectul de buget al Curţii Constituţionale şi rectificãrile aduse bugetului, în condiţiile legii;
c) aprobã programe de dezvoltare pe diferite domenii de activitate, precum şi lista anualã de investiţii;
d) aprobã structura organizatoricã a secţiilor corpului de magistraţi-asistenţi, a Secretariatului General al Curţii Constituţionale, precum şi nomenclatorul funcţiilor, potrivit legii;
e) valideazã rezultatele concursurilor pentru ocuparea posturilor de magistrat-asistent şi rezultatele examenului de capacitate a magistraţilor-asistenţi stagiari;
f) stabileşte condiţiile referitoare la asimilãrile de funcţii privind personalul din structura Curţii;
g) aprobã Planul de relaţii externe şi participarea la diferitele acţiuni organizate în plan bilateral sau multilateral, precum şi reprezentarea Curţii în cadrul unor organisme internaţionale;
h) aprobã organizarea de cãtre Curtea Constituţionalã a unor conferinţe, seminarii şi a altor manifestãri specifice, cu participarea unor invitaţi din ţarã şi din strãinãtate;
i) hotãrãşte programul de lucru al Curţii şi stabileşte zilele în care au loc şedinţele de judecatã;
j) adoptã orice alte mãsuri necesare pentru aplicarea legii şi buna desfãşurare a activitãţii Curţii.
ART. 5
Preşedintele Curţii Constituţionale îndeplineşte atribuţiile prevãzute de <>Legea nr. 47/1992 , precum şi urmãtoarele atribuţii:
a) dispune comunicarea sesizãrilor adresate Curţii cãtre autoritãţile publice, pentru ca acestea sã transmitã, în cazurile prevãzute de lege, punctele de vedere, precum şi orice alte documente solicitate de cãtre Curte, potrivit legii, şi desemneazã judecãtorul-raportor;
b) îl înştiinţeazã pe Preşedintele României în cazurile prevãzute de Constituţie şi de <>Legea nr. 47/1992 ;
c) dispune, potrivit legii, publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a actelor Curţii, precum şi comunicarea acestora autoritãţilor publice îndreptãţite;
d) numeşte magistraţii-asistenţi şi coordoneazã activitatea acestora;
e) repartizeazã magistraţii-asistenţi pe lângã judecãtorii Curţii;
f) aprobã statul de funcţii şi de personal;
g) dispune delegãrile de atribuţii;
h) încheie şi desface, în condiţiile legii, contractele individuale de muncã;
i) exercitã autoritatea disciplinarã în condiţiile prezentului regulament;
j) dispune organizarea concursurilor pentru angajarea magistraţilor-asistenţi şi a examenului de capacitate pentru magistraţii-asistenţi stagiari;
k) aprobã efectuarea concediilor de odihnã, în condiţiile legii, de cãtre judecãtori, magistraţii-asistenţi şi de cãtre secretarul general şi dispune rechemarea acestora din concediul de odihnã; aprobã concediile fãrã platã şi concediile de 3-5 zile pe an plãtite, pentru evenimente deosebite, potrivit legii;
l) stabileşte rãspunderea materialã a angajaţilor Curţii, pe baza propunerilor secretarului general;
m) dispune mãsuri privind îndeplinirea, de cãtre personalul Curţii, a obligaţiilor de serviciu prevãzute de lege şi de regulament.

CAP. III
Corpul magistraţilor-asistenţi

ART. 6
(1) În cadrul Curţii Constituţionale funcţioneazã corpul magistraţilor-asistenţi, din care fac parte prim-magistratulasistent, magistraţii-asistenţi şefi şi magistraţii-asistenţi, numiţi în funcţie potrivit legii şi dispoziţiilor prezentului regulament. Corpul magistraţilor-asistenţi îşi desfãşoarã activitatea sub conducerea preşedintelui Curţii Constituţionale.
(2) Repartizarea magistraţilor-asistenţi pe secţii se face prin ordin al preşedintelui Curţii Constituţionale.
ART. 7
Prim-magistratul-asistent are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã activitatea magistraţilor-asistenţi şi supravegheazã ca aceasta sã se desfãşoare în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 şi ale prezentului regulament;
b) prezintã preşedintelui actele de sesizare a Curţii, în vederea numirii judecãtorului-raportor şi a stabilirii termenului de judecatã, dupã caz;
c) ia mãsuri pentru înlocuirea magistratului-asistent care lipseşte cu un alt magistrat-asistent;
d) exercitã atribuţiile de magistrat-asistent în dosarele în care este desemnat în aceastã calitate;
e) coordoneazã activitatea magistraţilor-asistenţi pentru întocmirea culegerilor anuale de jurisprudenţã;
f) colaboreazã cu Serviciul de cercetare, documentare şi informaticã la lucrãrile de sistematizare a jurisprudenţei Curţii Constituţionale şi confirmã exactitatea datelor şi informaţiilor privind activitatea jurisdicţionalã a Curţii;
g) asigurã programarea magistraţilor-asistenţi pentru efectuarea concediului de odihnã şi a serviciului de permanenţã, atunci când este cazul;
h) îndeplineşte atribuţiile ce îi revin, potrivit prezentului regulament, privind pregãtirea magistraţilor-asistenţi în perioada de stagiu, precum şi pentru organizarea şi desfãşurarea examenului de capacitate;
i) semneazã certificatele întocmite de cãtre magistraţii-asistenţi desemnaţi în dosare, ce se elibereazã în baza rezoluţiei preşedintelui Curţii;
j) întocmeşte şi semneazã, în baza rezoluţiei preşedintelui Curţii Constituţionale, rãspunsuri la cererile formulate de pãrţi în dosarele aflate pe rolul Curţii;
k) propune preşedintelui Curţii, cu consultarea magistraţilorasistenţi şefi, premierea trimestrialã şi anualã, precum şi calificativele pentru activitatea profesionalã desfãşuratã de magistraţii-asistenţi;
l) aduce la cunoştinţã preşedintelui Curţii deficienţele constatate în activitatea profesionalã a magistraţilor-asistenţi, precum şi abaterile disciplinare ale acestora;
m) îndeplineşte orice altã sarcinã dispusã de preşedintele Curţii.
ART. 8
(1) Magistraţii-asistenţi şefi îndeplinesc, în secţiile pe care le conduc, urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã şi urmãresc activitatea magistraţilor-asistenţi din secţie, conform dispoziţiilor <>Legii nr. 47/1992 şi ale prezentului regulament;
b) exercitã atribuţiile de magistrat-asistent în dosarele în care sunt desemnaţi în aceastã calitate;
c) îndeplinesc atribuţiile ce le revin, potrivit regulamentului, privind pregãtirea magistraţilor-asistenţi în perioada de stagiu, precum şi pentru desfãşurarea examenului de capacitate;
d) verificã proiectele actelor Curţii întocmite de magistraţii-asistenţi din secţie înainte de prezentarea acestora judecãtorilor-raportori desemnaţi în cauzã sau preşedintelui Curţii;
e) verificã, prin sondaj, regularitatea citãrilor şi a celorlalte comunicãri dispuse a se efectua în dosarele Curţii;
f) verificã actualizarea fişierului de jurisprudenţã;
g) în cazul absenţei prim-magistratului-asistent, îndeplinesc atribuţiile acestuia, potrivit ordinului preşedintelui;
h) îndeplinesc orice altã sarcinã stabilitã de preşedintele Curţii.
(2) Magistratul-asistent şef - director al cabinetului preşedintelui Curţii Constituţionale îndeplineşte atribuţiile prevãzute în fişa postului.
ART. 9
Magistraţii-asistenţi au urmãtoarele atribuţii principale privind pregãtirea lucrãrilor şi redactarea actelor emise de Curtea Constituţionalã:
a) preiau dosarele jurisdicţionale în care a fost desemnat ca raportor judecãtorul pe lângã care sunt repartizaţi, întocmesc concepta de citare şi redacteazã corespondenţa în legãturã cu soluţionarea cauzei;
b) asigurã documentaţia necesarã judecãtorului-raportor cu privire la soluţiile din jurisprudenţa şi doctrina românã şi strãinã, în dosarele repartizate şi participã la întocmirea raportului;
c) verificã legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare şi de comunicare în dosarele la a cãror soluţionare participã;
d) redacteazã proiectele de decizii, hotãrâri şi avize sub controlul judecãtorului-raportor;
e) urmãresc corecta publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor pe care le-au redactat şi semnaleazã preşedintelui Curţii eventualele erori constatate;
f) întocmesc fişele de jurisprudenţã dupã modelul stabilit de cãtre Plen;
g) îndeplinesc orice alte sarcini profesionale stabilite de cãtre judecãtorul pe lângã care sunt repartizaţi;
h) efectueazã serviciul de permanenţã, atunci când este cazul.
ART. 10
Atribuţiile de consilier juridic al Curţii Constituţionale sunt exercitate de magistratul-asistent desemnat prin ordin al preşedintelui Curţii.

CAP. IV
Funcţionarea Curţii

SECŢIUNEA 1
Registrele Curţii

ART. 11
Registrele Curţii Constituţionale sunt urmãtoarele:
a) registrul de intrare-ieşire a corespondenţei, în care se trec, în ordine cronologicã, toate actele de sesizare, cererile şi celelalte acte care privesc activitatea jurisdicţionalã a Curţii, precum şi toate scrisorile, petiţiile şi adresele cu caracter administrativ;
b) registrul general de dosare, în care se trec, în ordinea intrãrii, toate actele de sesizare a Curţii; numãrul de înregistrare al fiecãrui act de sesizare reprezintã numãrul de dosar, la care se adaugã litera corespunzãtoare încadrãrii sesizãrii în categoriile de atribuţii prevãzute la art. 146 din Constituţie. Toatã corespondenţa Curţii în legãturã cu acel dosar poartã acelaşi numãr;
c) registrul opis alfabetic, în care se înscriu denumirea, respectiv numele autorului sesizãrii şi numãrul dosarului; în cazul în care actul de sesizare aparţine unui grup de deputaţi sau de senatori ori unui grup de persoane, în opisul alfabetic se va înscrie numai numele primului autor al sesizãrii;
d) registrul informativ, în care se înscriu dosarele în ordinea lor numericã, cu urmãtoarele menţiuni: primul termen de judecatã şi termenele ulterioare; data ieşirii dosarului din arhivã şi persoana cãreia i s-a predat; data reintrãrii dosarului în arhivã; numãrul şi data deciziei, hotãrârii sau avizului şi soluţia pe scurt;
e) registrul de termene al arhivei, în care se înscriu dosarele, pe termenele de judecatã;
f) condica şedinţelor de judecatã, în care se înscriu toate dosarele din fiecare şedinţã, în ordinea din lista dosarelor, soluţia, numele judecãtorilor şi al magistratului-asistent;
g) registrele de evidenţã a redactãrii actelor Curţii, în care se trec - în ordine şi separat, în funcţie de distincţia fãcutã de <>art. 11 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 - toate deciziile şi hotãrârile pronunţate, precum şi avizele emise; data redactãrii se considerã data depunerii la mapã a deciziei, hotãrârii sau avizului.
ART. 12
La sfârşitul fiecãrui an, dupã ultima operaţiune din fiecare registru, se va întocmi un proces-verbal de închidere, care va fi semnat de secretarul general şi de prim-magistratul-asistent, aplicându-se sigiliul. Dacã este cazul, înscrierile se vor face în aceleaşi registre, reîncepându-se cu o nouã numerotare.
ART. 13
La propunerea secretarului general şi cu avizul prim-magistratului-asistent, preşedintele Curţii poate aproba şi ţinerea altor registre în afara celor prevãzute la art. 11, dacã sunt necesare activitãţii Curţii.
ART. 14
Modelul fiecãrui registru se aprobã de Plenul Curţii.
ART. 15
(1) Corespondenţa care poartã menţiunea "confidenţial" se înregistreazã numai cu aceastã menţiune, fãrã a fi desfãcutã, dupã care se predã destinatarului.
(2) Corespondenţa cu caracter secret se prezintã nedesfãcutã direct preşedintelui Curţii, fiind evidenţiatã într-un registru special, potrivit legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Activitatea premergãtoare şedinţelor de dezbateri

ART. 16
(1) Actele de sesizare a Curţii sunt cele stabilite de lege, primite prin poştã sau prin curier. Ele se depun la registraturã, unde, în aceeaşi zi, primesc data certã, dupã care se predau, prin prim-magistratul-asistent, preşedintelui Curţii, având ataşate şi plicurile.
(2) Celelalte cereri şi acte, de orice naturã, inclusiv corespondenţa cu caracter administrativ, sosite prin poştã sau prin curier ori depuse personal, precum şi cele transmise telegrafic sau prin telefax se înregistreazã, iar apoi se prezintã, dupã caz, preşedintelui sau secretarului general, împreunã cu plicurile în care au fost primite.
(3) În cazul în care Curtea se sesizeazã din oficiu asupra constituţionalitãţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei, actul prin care se declanşeazã procedura jurisdicţionalã este încheierea prin care Plenul a hotãrât acest lucru.
(4) Dovezile de comunicare a procedurii se primesc direct la arhiva Curţii, sub semnãturã, dupã care se ataşeazã la dosar, arhivarul-registrator atestând despre aceasta pe concepta de citare.
ART. 17
(1) Preşedintele Curţii, primind actul de sesizare, numeşte judecãtorul-raportor, care întocmeşte un raport scris asupra punctelor de vedere şi relaţiilor cerute, a soluţiilor din doctrina şi jurisprudenţa românã şi strãinã, precum şi asupra oricãror elemente necesare dezbaterilor.
(2) Dacã actul de sesizare vizeazã atribuţia Curţii prevãzutã de art. 146 lit. d) din Constituţie, judecãtorul-raportor verificã dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la <>art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 şi, dacã este cazul, va solicita completarea actului de sesizare, stabilind şi termenul în care instanţa sã rãspundã. Dacã judecãtorul-raportor sau, ulterior, Plenul apreciazã cã este necesar, se va solicita instanţei trimiterea dosarului în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate.
(3) Magistratul-asistent, pe baza dispoziţiilor judecãtorului-raportor, va redacta adresele necesare obţinerii punctelor de vedere prevãzute de <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 .
(4) În cazurile prevãzute la art. 146 lit. a) teza întâi, lit. b), c), d) şi k) din Constituţie, termenul de depunere a raportului nu poate depãşi, de regulã, 60 de zile de la data înregistrãrii sesizãrii.
(5) În celelalte cazuri [art. 146 lit. a) teza a doua şi lit. e)-j) din Constituţie, republicatã], termenul de depunere a raportului se stabileşte ţinându-se seama de termenele prevãzute de lege sau cu aplicarea, dupã caz, a dispoziţiilor art. 49 din prezentul regulament.
(6) Dupã luarea mãsurilor prevãzute la alin. (1), actele de sesizare se restituie de prim-magistratul-asistent la registraturã, unde, în aceeaşi zi, primesc numãrul din registrul de dosare şi se înscriu, totodatã, în registrul prevãzut de art. 11 lit. c) din prezentul regulament.
(7) Magistratul-asistent repartizat pe lângã judecãtorul-raportor pregãteşte lucrãrile în vederea dezbaterilor.
ART. 18
(1) Termenul de judecatã se stabileşte de preşedintele Curţii, potrivit legii, fãrã a putea depãşi 30 de zile, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 17 alin. (5) din prezentul regulament, când acesta se fixeazã astfel încât sã fie respectate cerinţele legale de celeritate.
(2) În cazul soluţionãrii excepţiilor de neconstituţionalitate, termenul de judecatã se stabileşte la data depunerii raportului.
(3) Dupã fixarea termenului de judecatã dosarele vor fi înregistrate în registrele prevãzute de art. 11 lit. d), e) şi f) din prezentul regulament.
ART. 19
(1) Pe coperta dosarului se vor menţiona numai: denumirea Curţii, numãrul dosarului, autorii sesizãrii, obiectul sesizãrii şi termenul de judecatã.
(2) Dosarul trebuie sã aibã toate filele cusute şi numerotate; dupã soluţionarea definitivã se va proceda la şnuruire şi la aplicarea sigiliului, iar pe faţa interioarã a ultimei coperţi arhivarul-registrator va certifica numãrul filelor, în cifre şi în litere.
(3) Scoaterea dosarelor din incinta Curţii este interzisã.
(4) Dosarele vor fi puse la dispoziţie pãrţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora pentru studiu numai în arhivã, dupã identificarea şi notarea prenumelui şi numelui persoanelor care le solicitã, verificându-se actele de identitate, procurile sau delegaţiile, precum şi integralitatea dosarului la restituire. Personalul arhivei supravegheazã studiul dosarelor.
ART. 20
(1) În cauzele privind soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, înştiinţarea pãrţilor se poate face prin citare, precum şi prin alte modalitãţi operative, cum ar fi telefonic sau prin telegramã, telex ori telefax, pe concepta de citare urmând sã se facã menţiune despre modalitatea folositã, data şi ora comunicãrii.
(2) Pe formularul de citaţie se menţioneazã expres cã prezentarea pãrţii în faţa Curţii nu este obligatorie.
(3) În cazul persoanelor care au domiciliul sau sediul în strãinãtate, citarea se face în limba românã, iar deciziile pronunţate se vor comunica netraduse, în mod direct, prin poştã, recomandat, pe bazã de recipisã şi cu confirmare de primire.
ART. 21
Excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicatã şi direct de Avocatul Poporului, sub forma unei sesizãri scrise.
ART. 22
(1) Magistratul-asistent întocmeşte conceptele de citare, dispune emiterea procedurilor de chemare în faţa Curţii şi comunicarea copiilor de pe actele de sesizare, urmãreşte primirea punctelor de vedere sau a memoriilor prevãzute de lege şi asigurã aducerea la îndeplinire a tuturor lucrãrilor dispuse de preşedinte sau de judecãtorul-raportor, dupã caz.
(2) Totodatã, magistratul-asistent ia mãsuri de multiplicare, pentru fiecare dintre judecãtori, a actului de sesizare, a raportului întocmit în cauzã, a fişei dosarului şi a punctelor de vedere legal primite în vederea soluţionãrii cauzei.
(3) Dupã depunerea raportului, magistratul-asistent asigurã, la cerere, consultarea dosarului de cãtre oricare judecãtor al Curţii.
(4) Expedierea corespondenţei se face numai pe cale oficialã, prin poştã, agent sau curier.
ART. 23
(1) Magistratul-asistent preia dosarele de la arhivã, prin semnãturã în registrul de termene, cu cel puţin 48 de ore înaintea şedinţei, dupã care:
a) întocmeşte lista dosarelor şi dispune ca grefa sã o distribuie membrilor Plenului şi sã o afişeze cu minimum 24 de ore înaintea termenului de dezbateri;
b) verificã dacã au sosit la Curte şi s-au ataşat la dosar dovezile de înmânare sau de comunicare a citaţiilor şi a celorlalte acte procedurale, precum şi memoriile formulate în apãrare, punctele de vedere, actele şi relaţiile solicitate de preşedintele Curţii ori de judecãtorul-raportor;
c) verificã legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare sau de comunicare ataşate la dosar.
(2) Despre neregulile procedurale constatate, magistratul-asistent îl informeazã, în scris, pe preşedintele Curţii.
(3) Verificãrile menţionate la alin. (1) lit. b) şi c) se fac şi înaintea începerii dezbaterilor.
ART. 24
(1) În cadrul compartimentului de arhivã se asigurã consultarea dosarelor de cãtre pãrţi sau reprezentanţii legali ai acestora.
(2) În cauzele care, potrivit legii, se soluţioneazã cu participarea procurorului, acestuia i se comunicã, o datã cu înştiinţarea, şi actul de sesizare a Curţii.

SECŢIUNEA a 3-a
Activitatea în timpul şedinţelor de dezbateri

ART. 25
Magistratul-asistent care a pregãtit dezbaterile intrã în sala de şedinţã înainte de începerea dezbaterilor, verificã respectarea dispoziţiilor <>art. 53 din Legea nr. 47/1992 şi asigurã prezenţa la uşã a aprodului.
ART. 26
(1) Dupã deschiderea şedinţei de cãtre preşedintele Curţii, dosarele sunt strigate de cãtre magistratul-asistent în ordinea stabilitã prin lista de şedinţã. Preşedintele, la cererea pãrţilor sau din oficiu, poate dispune strigarea unor dosare peste rând sau lãsarea mai la urmã.
(2) În fiecare cauzã, dacã este cazul, magistratul-asistent face apelul pãrţilor şi al celorlalte autoritãţi sau persoane citate, dupã care referã asupra modului în care s-a efectuat procedura de citare a persoanelor sau a autoritãţilor chemate la proces şi, dacã s-au îndeplinit celelalte mãsuri dispuse de Curte, referã pe scurt asupra obiectului cauzei şi stadiului în care se aflã judecata acesteia.
(3) Magistratul-asistent duce la îndeplinire, în fiecare dosar, prevederile <>art. 56 din Legea nr. 47/1992 .
ART. 27
Aprodul anunţã publicului din salã intrarea şi retragerea Plenului Curţii. La intrarea şi la retragerea Plenului Curţii, publicul se ridicã în picioare.

SECŢIUNEA a 4-a
Activitatea ulterioarã încheierii dezbaterilor

ART. 28
(1) Actele Curţii se redacteazã în numãrul de exemplare necesar spre a asigura pãstrarea lor la dosar şi în mape speciale, la arhiva şi la biblioteca Curţii, comunicarea acestora, în cazurile prevãzute de lege, şi trimiterea spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit <>art. 31 din Legea nr. 47/1992 , decizia Curţii se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi - spre ştiinţã - autoritãţilor publice implicate.
(3) Dupã întocmirea procedurilor de comunicare a deciziilor, a hotãrârilor sau a avizelor, magistratul-asistent va preda dosarele la arhivã, sub semnãturã.
(4) La arhivã se pãstreazã şi câte un exemplar din fiecare act pronunţat de Curte, în mape speciale de decizii, hotãrâri şi avize, grupate în ordine numericã pe ani.
ART. 29
(1) În cazul în care s-a dispus amânarea dezbaterilor, magistratul-asistent va trece în condica de şedinţã termenul fixat şi motivele amânãrii, iar în termen de 48 de ore va întocmi încheierea de amânare, conceptele de citare pentru termenul urmãtor, adresele şi va asigura ducerea la îndeplinire a celorlalte mãsuri dispuse de Curte.
(2) Dupã redactarea şi semnarea încheierilor, magistratul-asistent predã dosarele amânate arhivarului-registrator, care semneazã de primirea lor pe lista de dosare.

CAP. V
Secretariatul General al Curţii Constituţionale

ART. 30
(1) Secretariatul General al Curţii Constituţionale rãspunde de organizarea şi desfãşurarea activitãţilor funcţionale şi tehnice ale acesteia, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile legii organice a Curţii şi ale prezentului regulament.
(2) Secretariatul General al Curţii Constituţionale are în structura sa Direcţia generalã economicã, servicii şi alte compartimente, potrivit structurii organizatorice aprobate de Plenul Curţii Constituţionale.
(3) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile compartimentelor prevãzute la alin. (2) se stabilesc prin hotãrâre a Plenului Curţii.
(4) Atribuţiile personalului Secretariatului General al Curţii Constituţionale se detaliazã prin fişa fiecãrui post.
ART. 31
(1) Secretariatul General al Curţii Constituţionale este condus de un secretar general care are urmãtoarele atribuţii principale:
a) rãspunde de pregãtirea, organizarea şi coordonarea lucrãrilor de competenţa structurilor Secretariatului General al Curţii Constituţionale, astfel încât acestea sã fie realizate în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 şi ale prezentului regulament;
b) informeazã, în scris, preşedintele Curţii asupra modului de exercitare a atribuţiilor de ordonator de credite, trimestrial sau ori de câte ori solicitã preşedintele;
c) duce la îndeplinire, în condiţiile legii, hotãrârile Plenului Curţii şi dispoziţiile preşedintelui, referitoare la atribuţiile ce îi revin;
d) conduce compartimentele Secretariatului General al Curţii Constituţionale şi ia mãsuri pentru realizarea la termen şi în mod corespunzãtor a lucrãrilor ce le sunt repartizate;
e) prezintã şi asigurã fundamentarea actelor ce se supun aprobãrii Plenului Curţii sau preşedintelui acesteia, cu excepţia deciziilor, a hotãrârilor şi a avizelor prevãzute la <>art. 11 din Legea nr. 47/1992 ;
f) consemneazã soluţiile adoptate de Plen în materie administrativã într-un proces-verbal, în baza cãruia se emite o hotãrâre, pentru fiecare şedinţã;
g) soluţioneazã petiţiile adresate de cetãţeni şi organizaţii, potrivit rezoluţiei preşedintelui Curţii;
h) supravegheazã direct activitatea de rezolvare a solicitãrilor de acces la informaţiile de interes public, în condiţiile legii;
i) organizeazã şi coordoneazã actualizarea paginii de Internet şi a bazei de date aparţinând Curţii Constituţionale;
j) întocmeşte proiectul planului de relaţii externe al Curţii şi, dupã aprobarea de cãtre Plenul Curţii, urmãreşte realizarea acestuia;
k) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Curţii, îl supune spre aprobare Plenului şi îl înainteazã Guvernului, sub semnãtura preşedintelui Curţii, în condiţiile legii;
l) angajeazã şi utilizeazã creditele bugetare, în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli din sumele repartizate prin bugetul de stat şi bugetul asigurãrilor sociale de stat, în condiţiile legii;
m) aprobã fişele cuprinzând atribuţiile fiecãrui post din structura Secretariatului General al Curţii Constituţionale;
n) aprobã deplasãrile în ţarã ale personalului Secretariatului General al Curţii Constituţionale;
o) aprobã compensarea cu timp liber corespunzãtor a orelor prestate peste programul normal de lucru pentru personalul din Secretariatul General al Curţii Constituţionale;
p) face propuneri preşedintelui Curţii pentru stabilirea rãspunderii materiale a personalului Curţii;
q) organizeazã concursurile pentru angajarea personalului Secretariatului General al Curţii Constituţionale;
r) aprobã învoirile şi efectuarea concediilor de odihnã pentru personalul din Secretariatul General al Curţii Constituţionale şi dispune rechemarea din concediul de odihnã a acestuia;
s) organizeazã inventarierea patrimoniului Curţii, aprobã şi valorificã rezultatele acestei acţiuni, în condiţiile legii;
t) aprobã valoarea de inventar a cãrţilor primite gratuit;
u) aprobã, în condiţiile legii, plata orelor suplimentare efectuate de personalul Curţii;
v) contrasemneazã ordinele semnate de preşedintele Curţii;
x) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Plenul Curţii Constituţionale sau de preşedintele acesteia.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale de ordonator principal de credite, precum şi în alte cazuri prevãzute de lege, secretarul general emite dispoziţii.
ART. 32
(1) Direcţia generalã economicã asigurã fundamentarea şi elaborarea proiectului de buget al Curţii Constituţionale şi utilizarea resurselor financiare în limita bugetului aprobat; asigurã administrarea patrimoniului, mijloacele logistice şi materiale, precum şi serviciile aferente bunei desfãşurãri a activitãţii Curţii, în baza programelor aprobate; gestioneazã problematica financiarã şi materialã privitoare la resursele umane; aplicã prevederile legale privind plata drepturilor salariale, evidenţa şi virarea obligaţiilor financiare aferente drepturilor salariale; asigurã realizarea activitãţii de protocol şi de relaţii externe, precum şi a celorlalte atribuţii stabilite de Plenul Curţii, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(2) Direcţia generalã economicã este condusã de un director general şi are în structura sa urmãtoarele compartimente:
a) Serviciul financiar-contabil;
b) Serviciul administrativ şi pentru achiziţii publice;
c) Biroul salarizare, resurse umane şi relaţii externe.
(3) În lipsa secretarului general, directorul general îndeplineşte şi atribuţiile acestuia, potrivit însãrcinãrilor stabilite prin ordin al preşedintelui Curţii Constituţionale.
ART. 33
Serviciul grefã, registraturã şi arhivã asigurã pregãtirea desfãşurãrii lucrãrilor Curţii; primeşte şi înregistreazã actele de sesizare, cererile şi corespondenţa, ţine evidenţa acestora, precum şi a circulaţiei lor, în condiţiile art. 11; efectueazã multiplicarea documentelor şi expedierea actelor Curţii, a celorlalte lucrãri şi a corespondenţei, precum şi restituirea dosarelor de fond la instanţã; organizeazã şi menţine în ordine arhiva, conform prevederilor legale; pune la dispoziţie dosarele Curţii spre consultare, în arhivã, pãrţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora şi le oferã informaţii asupra datelor solicitate din dosare; asigurã celelalte servicii auxiliare necesare activitãţii jurisdicţionale.
ART. 34
Serviciul documentare, cercetare şi informaticã urmãreşte realizarea şi prelucrarea fondului documentar necesar activitãţii Curţii, efectuarea de sinteze, informãri şi traduceri; asigurã evidenţa jurisprudenţei şi a doctrinei, pãstrarea colecţiilor de acte normative, precum şi gestionarea şi completarea fondului de carte; creeazã şi implementeazã aplicaţiile necesare sistemului integrat de informatizare al Curţii, asigurã gestionarea şi actualizarea bazelor de date, precum şi a paginii de Internet; tehnoredacteazã şi editeazã broşuri şi alte publicaţii ale Curţii Constituţionale; îndeplineşte orice alte însãrcinãri dispuse de Plenul Curţii, de preşedinte sau de secretarul general.
ART. 35
(1) Personalul de la cabinetele judecãtorilor îndeplineşte atribuţiile de secretariat pentru cabinetele acestora, precum şi orice alte însãrcinãri stabilite de judecãtori.
(2) Pentru persoanele prevãzute la alin. (1), stabilirea programului de lucru şi a orelor suplimentare care se plãtesc potrivit legii, programarea concediilor, acordarea învoirilor, precum şi compensarea cu timp liber corespunzãtor a orelor prestate peste programul normal de lucru sunt de competenţa judecãtorilor.
(3) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) se aplicã, în mod corespunzãtor, şi în cazul personalului de la cabinetul secretarului general.
ART. 36
Serviciul de permanenţã se asigurã în condiţiile stabilite de Plenul Curţii Constituţionale.
ART. 37
Compartimentul de audit public intern funcţioneazã în subordinea preşedintelui Curţii şi îndeplineşte atribuţiile prevãzute de lege şi de regulament, precum şi sarcinile dispuse de preşedinte privind activitatea din cadrul Secretariatului General al Curţii Constituţionale.

CAP. VI
Rãspunderea disciplinarã

ART. 38
Judecãtorii Curţii Constituţionale rãspund disciplinar pentru încãlcarea, cu vinovãţie, a dispoziţiilor <>art. 64 din Legea nr. 47/1992 .
ART. 39
(1) Pornirea acţiunii disciplinare împotriva judecãtorilor Curţii Constituţionale se poate face numai pe baza unei sesizãri scrise şi semnate.
(2) Primind sesizarea, preşedintele Curţii Constituţionale numeşte o comisie de cercetare disciplinarã, formatã din 3 judecãtori, pentru a examina cele sesizate.
(3) Dacã sesizarea îl priveşte pe preşedintele Curţii Constituţionale, desemnarea celor 3 judecãtori revine Plenului Curţii şi se face prin tragere la sorţi.
(4) Unul dintre cei 3 judecãtori va fi desemnat ca preşedinte al comisiei de cercetare disciplinarã.
(5) Ascultarea celui în cauzã în faţa comisiei de cercetare disciplinarã este obligatorie.
(6) În situaţia în care comisia de cercetare disciplinarã considerã cã sesizarea este neîntemeiatã, cauza se claseazã, cu aprobarea organului care a numit comisia.
(7) În cazul în care comisia de cercetare disciplinarã considerã cã sesizarea este întemeiatã, va întocmi un raport care, împreunã cu dosarul, se prezintã Plenului Curţii Constituţionale.
ART. 40
(1) Plenul Curţii Constituţionale poate aplica judecãtorilor, în funcţie de gravitatea abaterii, urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) încetarea mandatului de judecãtor al Curţii Constituţionale.
(2) Sancţiunile se aplicã prin hotãrâre, adoptatã cu votul majoritãţii judecãtorilor.
ART. 41
(1) Stabilirea abaterilor disciplinare sãvârşite de secretarul general şi aplicarea sancţiunii sunt de competenţa Plenului Curţii Constituţionale, care va hotãrî pe baza unui raport întocmit de o comisie de cercetare disciplinarã formatã din 3 judecãtori, numitã de preşedintele Curţii Constituţionale.
(2) Plenul Curţii Constituţionale, prin hotãrâre adoptatã cu votul majoritãţii judecãtorilor, poate aplica secretarului general, în funcţie de gravitatea abaterii, urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) revocarea din funcţie.
ART. 42
(1) Magistraţii-asistenţi şi ceilalţi salariaţi ai Curţii Constituţionale rãspund disciplinar pentru încãlcarea, cu vinovãţie, a dispoziţiilor <>Legii nr. 47/1992 şi ale prezentului regulament.
(2) Abaterile disciplinare ale magistraţilor-asistenţi şi ale personalului Secretariatului General al Curţii Constituţionale sunt cele prevãzute de reglementãrile în vigoare privind statutul fiecãrei categorii de personal.
ART. 43
(1) Stabilirea abaterilor disciplinare sãvârşite de magistraţii-asistenţi şi aplicarea sancţiunii sunt de competenţa preşedintelui Curţii.
(2) Cel sancţionat se poate plânge împotriva sancţiunii, în termen de 10 zile de la comunicarea acesteia, unui consiliu de disciplinã format din 3 judecãtori numiţi de Plenul Curţii.
(3) Consiliul de disciplinã ia hotãrâri cu votul majoritãţii membrilor care îl compun şi se pronunţã prin hotãrâre motivatã.
(4) Magistraţilor-asistenţi li se pot aplica, în raport cu gravitatea abaterilor, urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) observaţie;
b) mustrare;
c) avertisment;
d) diminuarea drepturilor salariale cu pânã la 15% pe o perioadã de 1-3 luni;
e) eliberarea din funcţie.
ART. 44
(1) Numirea comisiei de cercetare disciplinarã şi a consiliului de disciplinã, prevãzutã la art. 39, 41 şi 43, se face pentru fiecare caz în parte. Dupã pronunţarea hotãrârii, comisia ori, dupã caz, consiliul îşi înceteazã activitatea.
(2) Lucrãrile de secretariat vor fi duse la îndeplinire de un magistrat-asistent desemnat de preşedintele Curţii.
ART. 45
(1) În cazul abaterilor disciplinare sãvârşite de personalul din compartimentele Secretariatului General al Curţii Constituţionale, cercetarea, stabilirea şi sancţionarea acestora urmeazã procedura prevãzutã de lege aplicabilã raportului de serviciu sau de muncã, dupã caz.
(2) Exercitarea acţiunii disciplinare împotriva personalului de la cabinetele judecãtorilor se face numai la propunerea judecãtorului respectiv.
ART. 46
(1) Sancţiunile disciplinare ce pot fi aplicate personalului prevãzut la art. 45 alin. (1), în funcţie de gravitatea abaterilor sãvârşite, sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) dimininuarea drepturilor salariale şi a indemnizaţiei de conducere cu 5-10% pe o perioadã de 1-3 luni;
d) suspendarea dreptului de avansare (promovare) pe o perioadã de 1-3 ani;
e) trecerea într-o funcţie inferioarã, pe o perioadã de 6-12 luni, cu diminuarea corespunzãtoare a salariului;
f) destituirea din funcţie, respectiv desfacerea disciplinarã a contractului de muncã.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) lit. f) se dispun de preşedintele Curţii, la propunerea organului competent.
(3) Procedura de contestare a sancţiunilor disciplinare este cea prevãzutã de lege.
ART. 47
Dacã în aceeaşi cauzã sunt implicate persoane care fac parte din categorii diferite de salariaţi ai Curţii, competenţa de stabilire şi sancţionare a abaterilor disciplinare şi de contestare a sancţiunilor revine autoritãţii disciplinare corespunzãtoare celei mai înalte funcţii.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 48
Curtea Constituţionalã stabileşte relaţii de cooperare cu autoritãţi similare din strãinãtate şi poate deveni membrã a unor organizaţii internaţionale din domeniul justiţiei constituţionale.
ART. 49
În situaţii excepţionale, când urgenţa o impune, preşedintele Curţii Constituţionale poate dispune, dupã consultarea judecãtorului-raportor, ca termenele prevãzute în cap. IV sã fie mai scurte.
ART. 50
Judecãtorii-raportori pot solicita consultaţii de specialitate unor personalitãţi sau unor instituţii, cu aprobarea prealabilã a preşedintelui Curţii.
ART. 51
Modelul robei şi al insignelor judecãtorilor şi ale magistraţilor-asistenţi se aprobã de Plenul Curţii Constituţionale. Costul confecţionãrii robelor şi al insignelor judecãtorilor şi magistraţilor-asistenţi se suportã din bugetul Curţii, potrivit legii.
ART. 52
(1) Personalul Curţii este obligat sã pãstreze confidenţialitatea activitãţii, cu excepţia situaţiilor în care, potrivit legii sau prezentului regulament, aceasta are caracter public.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (1) atrage rãspunderea disciplinarã.
ART. 53
Agenţii autoritãţilor de ordine publicã nu pot intra în sediul Curţii decât cu aprobarea preşedintelui Curţii sau a secretarului general.
ART. 54
Regulamentul privind concediile se aprobã de Plenul Curţii, cu votul majoritãţii judecãtorilor.
ART. 55
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi datã se abrogã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale din 4 noiembrie 1997, adoptat prin <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 12/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 12 noiembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016