Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.507 din 31 decembrie 1969  pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind transporturile pe calea ferata, auto, pe apele nationale si teritoriale, precum si folosirea si mentinerea in buna stare a drumurilor nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.507 din 31 decembrie 1969 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind transporturile pe calea ferata, auto, pe apele nationale si teritoriale, precum si folosirea si mentinerea in buna stare a drumurilor nationale

EMITENT: CONSILIUL DE MINISTRI
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 161 din 31 decembrie 1969

Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotãrãşte:

ART. 1
Faptele constituind contravenţii, sãvîrşite de persoanele fizice prin încãlcarea normelor privind transporturile pe calea feratã, auto, pe apele naţionale şi teritoriale şi folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale, sancţiunile care se aplica şi organele împuternicite sa constate şi sa sanctioneze aceste fapte, sînt cele prevãzute în prezenta hotãrâre

CAP. 1
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transportul pe cãile ferate

ART. 2
Constituie contravenţie la normele privind transportul pe cãile ferate urmãtoarele fapte:
1. intrarea pe peroanele statiilor stabilite de C.F.R. fãrã legitimatie de cãlãtorie sau fãrã bilet de peron;
2. fumatul în sãlile de asteptare, camerele "mama şi copilul" din staţii, compartimentele rezervate pentru "mama şi copilul", din vagoanele de cãlãtori, compartimentele pentru nefumatori din vagoane de cãlãtori, precum şi în alte locuri similare unde fumatul este oprit prin afişe sau semne corespunzãtoare;
3. practicarea jocurilor de noroc în trenuri, sau unitãţile de cale feratã;
4. spargerea geamurilor vagoanelor sau clãdirilor aflate în administrarea cãilor ferate;
5. deschiderea uşilor exterioare ale vagoanelor în timpul cît trenul se afla în mers;
6. blocarea uşilor exterioare şi frontale ale vagoanelor în timpul stationarii trenurilor;
7. tulburarea linistei cãlãtorilor;
8. folosirea closetelor vagoanelor în timpul opririi trenurilor în staţii;
9. cãlãtoria cu legitimatie de cãlãtorie neavizata, în cazuri în care viza este obligatorie la plecare, inapoiere sau întrerupere şi refuzul de a plati taxele tarifare;
10. cãlãtoria la clasa superioarã aceleia pentru care se poseda legitimatia de cãlãtorie sau pe o ruta ocolitoare şi refuzul de a achitã diferenţa de taxe;
11. cãlãtoria cu legitimatie de cãlãtorie incompleta - fãrã supliment, fãrã tichet, fãrã supliment de pat şi altele asemenea - dacã se refuza plata taxelor tarifare;
12. cãlãtoria pe baza de legitimatie de cãlãtorie de control, fãrã a se prezenta şi legitimatia de cãlãtorie în grup, dacã se refuza plata taxelor tarifare;
13. continuarea cãlãtoriei întrerupte, în cazul cînd se folosesc legitimatii care nu dau dreptul la întreruperi, dacã se refuza plata taxelor tarifare;
14. ocuparea abuzivã a locului rezervat altui cãlãtor în terenurile cu regim de rezervare sau în alte cazuri cînd se rezerva locuri şi refuzul de a-l ceda la cerere celui în drept;
15. transportul în vagoanele de cãlãtori al pasarilor şi animalelor, al bagajelor ce depãşesc limitele de volum şi greutate, şi care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute în tarif sau în alte dispoziţii legale, dacã se refuza a se preda la vagonul de bagaje.
16. murdarirea clãdirilor, instalaţiilor sau vagoanelor de cale feratã;
17. mersul pe jos, cãlare sau cu orice vehicul - în afarã de cele puse în dispoziţie de calea feratã - pe liniile caii ferate, pe podurile sau pe teritoriul statiilor de cale feratã, cu excepţia locurilor stabilite în acest scop;
18. conducerea sau lãsarea grupurilor de animale, pazite sau nepazite, sa traverseze zona caii ferate prin alte locuri decît cele fixate sau lãsarea acestora sa staţioneze - cu sau fãrã paznic - pe zona caii ferate, în afarã locurilor stabilite în acest scop, precum şi pasunatul animalelor în zona caii ferate, fãrã ca proprietarul lor sa posede pentru aceasta autorizarea organelor competente ale cãilor ferate;
19. trecerea liniei caii ferate cu vehicule prin alte locuri decît cele fixate în acest scop;
20. refuzul de a ceda altor cãlãtori locurile ocupate în mod abuziv sau de a achitã taxele aferente pentru acestea, precum şi refuzul de a ceda celor în drept locul ocupat în compartimentele rezervate pentru "mama şi copilul";
21. exercitarea comerţului ambulant în trenuri şi staţii, fãrã autorizaţie eliberata de organele cãilor ferate;
22. lipirea de afişe în terenuri sau în staţii, fãrã autorizarea specialã a organelor de cale feratã;
23. ţinuta sau comportare necuviincioasã fata de ceilalţi cãlãtori şi fata de personalul în serviciu al cãilor ferate, în mãsura în care nu sînt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevãzute de art. 321 din codul penal;
24. cãlãtoria pe baza de legitimatie de cãlãtorie gratuita fãrã a justifica dreptul la aceasta legitimatie, pe baza de abonamente fãrã a prezenta legitimatia de recunoaştere menţionatã pe ele sau un alt act doveditor ori pe baza de legitimatii de cãlãtorie cu reducerea fãrã a putea justifica dreptul la reducere, chiar dacã se plãtesc pe loc taxele tarifare;
25. vinderea sau cumpãrarea unei legitimatii de cãlãtorie în alte locuri sau de la alte persoane decît cele stabilite de cãile ferate, cum sînt: case de bilete, agenţii de voiaj, conductori de bilete, vinzatori de bilete;
26. cãlãtoria fãrã legitimatie de cãlãtorie şi refuzul de a plati taxele tarifare de cãtre militari. Militarilor în termen li se aplica mãsuri disciplinare potrivit <>art. 44 din Legea nr. 32/1968 ;
27. nerespectarea de cãtre insotitorii expeditiilor de mãrfuri a obligaţiilor în timpul transportului, cu privire la locul pe care trebuie sa-l ocupe în trenurile de marfa, paza mãrfurilor, îngrijirea şi adaparea vietatilor, regulile pentru prevenirea incendiilor, asigurarea poziţiei şi stabilitatii încãrcãturii, curãţirea vagoanelor;
28. cãlãtoria oricãrei persoane în trenurile de marfa, de lucru, de proba, speciale, trenurile macara, pluguri de zapada, vagoane de bagaje, de manipulatie, de posta şi de încãlzit trenurile, pe locomotive, pe tendere, în cabinele de conducere ale automotoarelor şi în drezine, dacã nu se prezintã legitimatie de cãlãtorie valabilã pe asemenea vehicule;
29. cãlãtoria pe scãri, tampoane, pe acoperisul vagoanelor la trenurile de cãlãtori, chiar dacã cei în cauza poseda legitimatii de cãlãtorie valabile;
30. fumatul în incinta magaziilor de mãrfuri, de bagaje sau mesagerii, depozite, în apropierea mãrfurilor inflamabile sau explozive, precum şi în alte locuri similare unde fumatul este oprit prin afişe sau semne corespunzãtoare;
31. luarea, în vagoanele în care se transporta cãlãtori, a obiectelor prevãzute în Regulamentul internaţional pentru transportul mãrfurilor periculoase, care sînt incluse de la transportul cu trenurile de cãlãtori sau care nu îndeplinesc condiţiile stabilite, cum sînt cele inflamabile, explozive, caustice, rau mirositoare, corozive, otravitoare;
32. deteriorarea vagoanelor prin distrugeri sau sustrageri de piese şi materiale, a mobilierului şi a instalaţiilor situate de-a lungul liniilor de cale feratã, precum şi degradarea clãdirilor, peroanelor, gradinilor cu flori, parcurilor şi plantaţiilor din staţii sau din zona caii ferate, dacã aceste fapte nu întrunesc elementele unei infracţiuni;
33. aruncarea pe fereastra sau pe usa vagonului, de obiecte care pot provoca ranirea persoanelor, incendierea sau deteriorarea instalaţiilor sau a altor obiecte în timpul opririi sau mersului trenurilor, în staţii;
34. depozitarea recoltei în zona de incendii a cãilor ferate ca şi neefectuarea brazdelor de apãrare a recoltelor aşezate în vecinãtatea zonei de incendii a cãilor ferate;
35. executarea manevrelor de vagoane pe liniile statiilor, de personal aparţinînd predatorilor şi detinatarilor, fãrã a fi supravegheatã de un agent autorizat al statiei;
36. ruperea neintentionata a barierelor la trecerile la nivel;
37. tragerea semnalului de alarma pentru motive nejustificate de un pericol iminent al siguranţei trenului sau cãlãtorilor;
38. taierea copacilor, pomilor fructiferi sau a plantaţiilor de orice fel din zona cãilor ferate;
39. extragerea pietrei, a nisipului, a lutului sau orice alte lucrãri executate în zona cãilor ferate;
40. instalarea, într-o zona de 1 km de axa liniei caii ferate în linie curenta şi de 500 m de axa statiilor, de lumini colorate sau semne exterioare care pot provoca confuzii în semnalizarea circulaţiei trenurilor;
41. ridicarea de construcţii, aşezarea de arii de treierat, precum şi depozitarea de materii inflamabile în zona de incendii a cãilor ferate;
42. taierea firelor liniilor aeriene de telecomunicaţii, spargerea izolatorilor, aruncarea de corpuri strãine pe fire, scoaterea sau deteriorarea reperelor de cabluri subterane, blocarea transmisiilor sau semnalelor, spargerea becurilor sau corpurilor de iluminat, dacã aceste fapte nu constituie infracţiuni. Demontarea sau demolarea instalaţiilor, a clãdirilor şi depozitelor construite cu încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 2 pct. 34, 40 şi 41 se va face potrivit procedurii urgente prevãzute în art. 581 din codul de procedura civilã.
ART. 3
Contravenţiile prevãzute la art. 2 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 20 la 50 lei, cele de la pct. 1-3;
b) cu amenda de la 50 la 100 lei, cele de la pct. 4-8 ;
c) cu amenda de la 100 la 150 lei, cele de la pct. 9-19
d) cu amenda de la 150 la 200 lei, cele de la pct. 20-23;
e) cu amenda de la 200 la 300 lei, cele de la pct. 24-30;
f) cu amenda de la 250 la 300 lei, cele de la pct. 31-37;
g) cu amenda de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 38 şi 39;
h) cu amenda de la 500 la 1.000 lei, cele de la pct. 40-41.
ART. 4
Constatarea contravenţiilor prevãzute în prezentul capitol se face de şefii de staţii, şefii de magazii, impiegatii de mişcare, şefii de tren, conductorii de bilete, şefii secţiilor de întreţinere a caii ferate, şefii secţiilor şi sectoarelor de electrificare, centralizare şi telecomanda, şefii depourilor de locomotive, şefii reviziilor de vagoane, şefii de tura de la reviziile de vagoane, şefii de sectoare de plantaţii şi amenajarea zonei, maistrii şi picherii de linie, pentru contravenţiile sãvîrşite în sfera lor de activitate.
Pot constata contravenţii şi alţi angajaţi ai cãilor ferate, împuterniciţi în acest scop de cãtre Departamentul cãilor ferate, precum şi ofiţerii şi subofiterii de militie din staţiile feroviare.
ART. 5
Persoanele arãtate la art. 4, cu excepţia conductorilor de bilete, sînt în drept sa aplice santiunea. În cazul contravenţiilor constatate de conductorii de bilete, sancţiunile se aplica de şefii de tren, organele de control autorizate în mod special de cãtre Departamentul cãilor ferate sau de şefii de statie.
ART. 6
Despãgubirile datorate pentru pagubele materiale cauzate prin sãvîrşirea vreuneia din contravenţiile prevãzute la prezentul capitol se stabilesc odatã cu aplicarea sancţiunii, pe baza tarifelor locale de mãrfuri, cãlãtori, bagaje şi mesagerii, a preţurilor din lista de preţuri pentru lipsuri şi vãtãmãri la vagoane sau a preţurilor aprobate de Ministerul Transporturilor, în mãsura în care aceste tarife sînt aplicabile.

CAP. 2
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile auto

ART. 7
Constituie contravenţie la normele privind transporturile auto urmãtoarele fapte:
1. urcarea într-un autovehicul pentru transportul în comun de cãlãtori sau pentru transportul mãrfurilor, fãrã încuviinţarea organului de taxare ori a conducatorului autovehiculului sau refuzul de a cobori la invitaţia acestora;
2. refuzul de a elibera locul ocupat, ce nu corespunde cu cel prevãzut în legitimatia de cãlãtorie;
3. tulburarea prin orice mijloace a liniştii cãlãtorilor;
4. transportarea de cãtre cãlãtori, taxatori sau soferi, precum şi încuviinţarea de cãtre taxatori ori soferi a transportãrii de cãtre cãlãtori, fãrã documente de transport, a bagajelor impuse taxarii;
5. transportarea pasarilor sau animalelor în interiorul autovehiculelor pentru transportul de cãlãtori, cu excepţia celor care se transporta în regim special - cum sînt ciini de vinatoare cu botnita şi zgarda, pãsãri în colivii şi altele;
6. transportarea ca bagaje, în autovehiculele pentru transportul în comun de cãlãtori, a unor substanţe uşor inflamabile, explozive, radioactive, rau mirositoare sau puternic otravitoare, ori a altor substanţe periculoase;
7. declararea inexactã cu privire la natura mãrfurilor transportate, în scopul eludarii restrictiilor la transport;
8. murdarirea sau deteriorarea clãdirilor, mobilierului autogarilor, a mobilierului sau geamurilor autovehiculelor sau a oricãror instalaţii ale acestora;
9. neoprirea soferilor de autovehicule destinate transporturilor de persoane în staţiile şi punctele de încãrcare obligatorii;
10. cãlãtoria fãrã legitimatie de cãlãtorie sau cu legitimatie nevalabila, în autovehicule pentru transportul de persoane sau de mãrfuri, aparţinînd parcului auto public şi parcului pentru transporturi interne;
11. ţinuta sau comportarea necuviincioasã fata de ceilalţi cãlãtori şi fata de personalul de serviciu în autogãri şi în autovehicule, în mãsura în care nu sînt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevãzute de art. 321 din codul penal;
12. admiterea de cãtre soferii sau taxatorii autovehiculelor pentru transport de persoane sau mãrfuri din parcul auto public a transportului cãlãtorilor fãrã legitimatie de cãlãtorie valabilã sau a transportului de mãrfuri neexpediate şi netaxate prin unitãţile auto, sau de mãrfuri circulind fãrã documente de transport;
13. admiterea de cãtre soferii de pe autovehiculele din parcul pentru transporturi interne a transportului de cãlãtori neprevazuti în foaia de parcurs sau în tabelul insotitor, a transportului de mãrfuri fãrã documente de transport sau de mãrfuri revenind parcului public;
14. circulaţia la dus şi la întors în cursele interurbane de mãrfuri, cu autovehiculul fãrã incarcatura sau încãrcat sub capacitatea nominalã, fãrã ca în foaia de parcurs sa existe viza de prezentare la staţiile de colectare şi expediere a mãrfurilor ale Ministerului Transporturilor, aflate pe traseul urmat, pentru o eventuala încãrcare sau completare a încãrcãturii potrivit capacitãţii autovehiculului;
15. abaterea nejustificatã a soferului de la traseul înscris în foaia de parcurs pentru cursa respectiva, sau circulaţia cu autovehiculul fãrã a avea înscris în prealabil în foaia de parcurs traseul pe care se afla în momentul controlului;
16. parcarea autovehiculelor, din parcul auto public şi parcul auto pentru transporturi interne, la domiciliile soferilor sau în alte locuri decît cele înscrise în documentele de bord, precum şi circulaţia cu acestea, fãrã ca în documentele de bord sa se menţioneze locul de parcare.
Este contravenient şi angajatul vinovat de eliberarea documentelor de bord fãrã menţiunea locului de parcare;
17. refuzul soferilor din parcul auto public şi parcul pentru transporturi interne de a opri autovehiculul la semnalul organelor de control ale Ministerului Transporturilor sau de a prezenta acestora documentele în baza cãrora efectueazã transportul;
18. plecarea soferului cu autovehiculul într-o cursa care depãşeşte delimitarile stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare;
19. folosirea de cãtre sofer a unui traseu de rodaj neadmis pentru asemenea curse;
20. lipsa de grija din partea organelor de taxare de pe autovehiculele destinate transportului de persoane, de a pãzi şi pãstra biletele pentru cãlãtori sau bagaje, actele de gestiune şi aparatele volante de compostare încredinţate, avînd drept consecinta pierderea sau sustragerea vreuneia dintre acestea.
ART. 8
Contravenţiile prevãzute la art. 7 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 50 la 150 lei, cele de la pct. 1-9;
b) cu amenda de la 100 la 250 lei, cele de la pct. 10-71;
c) cu amenda de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 18-20; în cazul contravenţiei prevãzute la pct. 20, dacã totalul valorilor înscrise pe relaţia maxima a biletelor pierdute depãşeşte 5.000 lei, amenda va fi de la 600 la 1.000 lei.
În afarã de sancţiunea amenzii, contravenienţii vor fi obligaţi, în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 7 pct. 4 şi 10, şi la plata despãgubirilor civile calculate potrivit tarifului auto de transport respectiv, pe parcursul de la locul de plecare în cursa a autovehiculului, identificat prin foaia de parcurs, şi pînã la locul unde contravenţia a fost constatatã.
În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 7 pct. 12 şi 13, contravenienţii vor fi supuşi în mod solidar cu cãlãtorul gãsit fãrã legitimatie valabilã şi la plata unei despãgubiri civile egala cu costul tarifar al unui transport de la locul de plecare în cursa a autovehiculului, identificat prin foaia de parcurs, şi pînã la locul unde contravenţia a fost constatatã.
Pentru transportul clandestin sau neautorizat de mãrfuri, contravenienţii la art. 7 pct. 12 şi 13 vor fi obligaţi, solidar cu predatorul sau însoţitorul mãrfii, şi la plata unei despãgubiri echivalente cu taxele de transport, calculatã conform tarifului republican auto pentru transportul de mãrfuri.
Contravenienţii la art. 7 pct. 14 vor fi supuşi şi la plata unei despãgubiri civile pentru exploatarea nerationala a autovehiculului, echivalenta cu tariful general auto, calculat la tonajul nefolosit pe distanta pe care s-a omis trecerea prin staţii, mai puţin beneficiul mediu planificat care se fixeazã pentru asemenea fapte la un coeficient de 15% din cifra tarifara.
Contravenienţii la art. 7 pct. 15 vor fi supuşi şi la plata unei despãgubiri civile calculate conform tarifului general auto la capacitatea nominalã a autovehicului pe distanta parcursã, neprevãzutã în foaia de parcurs.
Contravenţia prevãzutã la art. 7 pct. 16 atrage şi plata unei despãgubiri civile pentru stationarea nejustificatã a autovehiculelor, în conformitate cu tariful pentru depãşirea timpului liber de stationare, prevãzut în anexa 3 la tariful republican.
ART. 9
Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute în prezentul capitol se fac de ofiţerii şi subofiterii de militie, de inspectorii de control şi control auto ale Ministerului Transporturilor, de organele de taxare, precum şi de alţi angajaţi împuterniciţi în acest scop de cãtre Centrala de transporturi auto din Ministerul Transporturilor.
Inspectorii de control şi controlorii de trafic din inspectoratele de control, precum şi organele delegate de Centrala de transporturi auto, avînd o funcţie de baza cel puţin echivalenta cu aceea a inspectorilor de control, odatã cu constatarea contravenţiilor aplica şi sancţiunea, stabilesc despãgubirile civile pe baza de tarif şi dispun confiscarea, cînd este cazul, comunicind contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plata.
Procesele-verbale de constatare încheiate de alte organe decît cele prevãzute la alin. 2 se trimit pentru rezolvarea inspectoratelor de control auto sau, în lipsa acestora, serviciilor de exploatare din întreprinderile de transporturi auto, ai cãror conducatori aplica sancţiunea, stabilesc despãgubirile civile şi dispun asupra confiscãrii prin rezoluţie pusã pe procesul-verbal, dupã care procesul-verbal şi înştiinţarea de plata se comunica contravenientului.

CAP. 3
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile pe apele naţionale şi teritoriale

Secţiunea I
Contravenţii sãvîrşite în domeniul de activitate al capitaniilor de port şi Inspectoratului de navigaţie civilã

ART. 10
Constituie contravenţie la normele privind transporturile pe apele naţionale şi teritoriale, în domeniul de activitate al capitaniilor de port şi Inspectoratului de navigaţie civilã, urmãtoarele fapte:
1. neîndeplinirea formelor de imbarcare şi de debarcare a membrilor din echipaj şi a membrilor de familie ai acestora la cãpitãnia portului;
2. neprezentarea ambarcatiunilor la verificare, în termene legale, pentru obţinerea vizei de prelungire a valabilitãţii carnetului de ambarcatiune;
3. scaldatul în limitele portului, prizelor de apa, ecluzelor, stavilarelor, podurilor sau în afarã zonelor strandurilor, precum şi pescuitul în porturi, în ecluze şi debarcadere;
4. cãlãtoria în picioare a pasagerilor, precum şi saritul în apa de pe ambarcatiunile de agrement, cînd acestea sînt interzise;
5. tulburarea liniştii la bordul navei de cãtre cãlãtori;
6. stationarea micilor ambarcatiuni în alte locuri şi în alte moduri decît cele stabiltie de cãpitãnia portului şi organele portuare;
7. pierderea din neglijenţa a carnetului de marinar, pãstrarea în condiţii necorespunzãtoare a carnetului de marinar şi a actelor de bord, neanuntarea în termen de 24 ore în caz de pierdere a acestor documente la cãpitãnia primului port de sosire sau la cãpitãnia portului în raza cãreia se afla, precum şi neprezentarea carnetului de marinar pentru obţinerea vizei de prelungire a valabilitãţii sale;
8. tractarea de cãtre nave a altor obiecte decît cele care sînt admise la remorcare;
9. aruncarea de pe uscat de gunoaie, pietre, zgura etc. în port, canale navigabile sau în alte locuri sau condiţii decît cele stabilite de cãpitãnia portului;
10. nerespectarea gabaritului drumurilor de acces şi de circulaţie pe dane, prin depozitarea mãrfurilor;
11. construirea de garduri sau aşezarea de plase ori unelte fixe de pescuit în senalul navigabil;
12. folosirea scarilor şi schelelor necorespunzãtoare pentru accesul la bordul navelor şi pentru efectuarea operaţiunilor de încãrcare-descãrcare la nave, precum şi neiluminatul acestora pe timpul nopţii;
13. neîndeplinirea la cãpitãnia portului a formalitãţilor cerute de lege, de cãtre conducãtorul navei care are permisiunea de a incarca, descarca sau transborda mãrfuri în afarã limitelor portului;
14. ancorarea, acostarea sau legarea unei nave sau ambarcatiuni, în limitele portului, în alt loc decît cel indicat de cãtre cãpitãnia portului, sau schimbarea locului indicat, fãrã încuviinţarea aceluiaşi organ, cu excepţia cazurilor de forta majorã;
15. nedepunerea sau depunerea incompleta la cãpitãnia portului, în termenul fixat de lege, a actelor de bord şi a interogatorului maritim sau fluvial, precum şi neaducerea la cunostinta cãpitãniei portului a evenimentelor petrecute pe bord sau pe navele de convoi, atît în cursul navigaţiei, cît şi în stationare;
16. legarea de o nava, fãrã permisiunea comandantului navei, a unei ambarcatiuni strãine de aceasta, în timpul navigaţiei sau în stationare la ancora, precum şi acostarea şi legarea oricãror nave sau ambarcatiuni de navele aflate în ancora, în raza porturilor sau de cele acostate în porturi, fãrã autorizarea cãpitãniei portului;
17. nearborarea de cãtre nave a pavilionului lor naţional la intrarea în apele teritoriale şi naţionale, la sosirea în port, în stationare şi la plecare, arborarea pavilionului roman în stare necorespunzãtoare, precum şi refuzul de a face pavoazarea la dispoziţia data de cãpitãnia portului;
18. nesupunerea, întocmai şi la timp, de cãtre conducãtorii de nave, ambarcatiuni şi plute, sau de cãtre membrii echipajelor acestora, la somatiile organelor cãpitãniei portului;
19. refuzul oricãrui membru din echipaj de a se supune cercetãrilor ce se fac de organele cãpitãniei portului în raza de jurisdicţie a acesteia;
20. neînscrierea denumirii navei, stabilitã în actul ei de naţionalitate, a însemnelor de identificare a navelor, a scarilor de pescaj sau a marcilor de francbord, sau înscrierea acestora în alte locuri decît cele stabilite, precum şi neintretinerea lor în buna stare;
21. neintretinerea în bune condiţii a compartimentelor şi santierelor navale;
22. deratizarea, deparazitarea, dezinsectizarea sau dezinfectarea navelor, fãrã permisiunea cãpitãniei portului şi în alte locuri decît cele stabilite;
23. executarea operaţiunilor de încãrcare sau descãrcare de mãrfuri sau materiale, ori imbarcarea sau debarcarea de cãlãtori în alt loc sau în alt mod decît cele stabilite de cãpitãnia protului;
24. ancorarea sau acostarea la mal, în afarã limitelor portului, fãrã o permisiune specialã din partea cãpitãniei portului, cu excepţia cazurilor de forta majorã şi a imposibilitãţii de continuare a navigaţiei în timpul nopţii;
25. legarea navelor de liniile ferate sau de liniile cãilor de rulaj ale macaralelor sau de alte instalaţii portuare care nu sînt destinate acestui scop;
26. menţinerea debarcaderului în stare necorespunzãtoare din punct de vedere tehnic şi al curãţeniei;
27. prezentarea la serviciu şi prestarea serviciului fãrã uniforma de cãtre personalul navigant şi cel de la uscat cu obligaţia de a purta aceasta uniforma;
28. fumatul în locurile unde se afla depozitate mãrfuri, în interiorul magaziilor şi în imediata apropiere a acestora, unde interzicerea fumatului este adusã la cunostinta prin afişe sau semne corespunzãtoare;
29. aprinderea de materiale inflamabile sau fumigene, tragerea de focuri de arma ori emiterea de semnale fonice sau luminoase, în afarã de cele necesare navigaţiei;
30. efectuarea de probe a maşinilor cu punerea în mişcare a elicelor sau sbaturilor de cãtre navele aflate în port legate la chei sau la ancora, în alte locuri decît cele special amenajate, fãrã autorizaţia cãpitãniei portului;
31. neprezentarea conducãtorilor unei ambarcatiuni venite din apele strãine, la cãpitãnia portului, pentru îndeplinirea formalitãţilor de sosire, imediat dupã costarea în port;
32. stationarea în port a unei nave mai mult de 24 ore dupã primirea actelor de plecare, fãrã a se depune din nou actele la cãpitãnia portului;
33. nesemnalizarea sau semnalizarea cu lumini nereglementare a navelor sau ambarcatiunilor în stationare sau în mars;
34. molarea-dezlegarea navelor remorcate înainte de a fi puse în siguranta;
35. aruncarea de cãtre nave de balast, pietre, zgura şi alte asemenea materiale în port, rada, iernatic, canale navigabile sau în alte locuri sau condiţii decît cele stabilite de cãpitãnia portului;
36. nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în "avizele cãtre navigatori" comunicate sau afişate;
37. neasigurarea de cãtre comandanti, conducatori sau cirmaci a serviciului de paza şi siguranta - de garda - la bordul navelor respective;
38. organizarea de plaje, serbari nautice, curse de inot sau alte manifestatii sportive pe apa, fãrã permisiunea organelor portuare, precum şi nerespectarea mãsurilor indicate de cãpitãnia portului pentru prevenirea accidentelor;
39. neintretinerea în stare corespunzãtoare a mijloacelor de legare a navelor la mal;
40. executarea de sondaje pentru determinarea adincimii, temperaturii sau gradului de salinitate a apei, fãrã autorizaţia Direcţiei generale a navigaţiei civile, în alte scopuri decît cele necesare navigaţiei sau întreţinerii şi efectuãrii lucrãrilor hidrotehnice;
41. încãrcarea, descãrcarea sau transbordarea de mãrfuri, materiale sau persoane, înainte ca nava sa fi obţinut libera practica, permisul de acostare, precum şi efectuarea acestor operaţiuni la alte dane decît cele indicate de organele în drept ale portului;
42. depozitarea sau mutarea materialelor sau mãrfurilor, în şi din incinta portului şi bazinelor, de cãtre unitãţi, întreprinderi sau de conducãtorii de nave, fãrã autorizaţia cãpitãniei portului şi fãrã respectarea normelor de încãrcare a platformelor şi magaziilor;
43. alaturarea, fãrã permis special, a unor nave sau ambarcatiuni la o nava sosita în port, înainte ca aceasta sa fi obţinut libera practica, cu excepţia remorcherelor de manevra, a navelor care transporta piloti speciali şi în cazuri de forta majorã;
44. degradarea malurilor, instalaţiilor sau a lucrãrilor hidrotehnice prin extragerea de pietriş, nisip, pãmînt, lemne şi alte materiale asemãnãtoare, precum şi taierea arborilor din aceste locuri;
45. pierderea din neglijenţa a actelor de bord;
46. refuzul comandantilor, conducãtorilor, cirmacilor sau membrilor echipajelor navelor, de a se ajuta reciproc la manevre, atunci cînd siguranta unei nave impune aceasta;
47. fapta conducatorului de nava care, fiind obligat în caz de forta majorã, sa debarce pe mal sau coasta o parte din incarcatura, nu anunta imediat pichetul de graniceri sau cãpitãnia portului;
48. permiterea, de cãtre administraţia punctului sau bazinului de petrol, a intrãrii în zona petroliera a mijloacelor de transport rutier ce produc scintei, fãrã a avea site de esapament şi în stare necorespunzãtoare din punct de vedere tehnic;
49. intrarea locomotivelor în zona petroliera a porturilor;
50 lipsa sitelor la coşurile navelor sau actionarea tirajului la navele aflate în zona petroliera;
51. intrarea salupelor în bazinul de petrol;
52. aruncarea de cirpe imbibate cu produse petroliere pe puntea navei sau pe terenul zonei petroliere sau spalarea cu benzina a hainelor sau a altor obiecte în zona petroliera;
53. neexecutarea, în termenele stabilite, a lucrãrilor sau operaţiunilor cerute de cãpitãnia portului din necesitatea de a asigura securitatea navelor aflate în navigaţie sau legate la chei;
54. nementinerea în buna stare de exploatare şi etanseitate a tubulaturii aeriene şi a instalaţiei de încãrcare a navelor cu produse petroliere;
55. manipularea necorespunzãtoare a tuburilor flexibile, de pe urma cãreia ar rezulta scurgeri de produse petroliere pe sol sau în apa;
56. refuzul persoanelor care lucreazã obişnuit în porturi, pe maluri şi apele naţionale, de a da ajutor în caz de incendiu, inundatii sau în oricare alt caz de pericol, la cererea organelor cãpitãniei portului;
57. punerea în imposibilitate de manevra a navelor maritime prin scoaterea din funcţiune a apartului motor, fãrã autorizarea prealabilã a cãpitãniei portului;
58. neanuntarea, la cãpitãnia portului, a deteriorarii ori deplasarii mijloacelor de semnalizare plutitoare sau de la uscat necesare navigaţiei, de cãtre comandanti, conducatori sau cirmaci;
59. nerespectarea regulilor de navigaţie privind pescajul, viteza, compunerea convoiului, trecerea pe sub poduri sau stationarea pe canale navigabile;
60. neînscrierea pe nave, în locurile indicate, a numãrului maxim de cãlãtori stabilit a se transporta, precum şi neînscrierea pe navele ce executa treceri, a tonajului maxim, a numãrului de autovehicule sau animale mari pe care le pot transporta.
61. aprinderea focurilor deschise în apropierea depozitelor de mãrfuri, unde interzicerea acestora este adusã la cunostinta;
62. admiterea şederii la bord a unei persoane strãine de echipaj, fãrã aprobarea cãpitãniei portului;
63. legarea în aceeaşi dana a mai mult de doua nave care executa operaţiuni de încãrcare, descãrcare sau transbordare de mãrfuri în afarã limitelor portului, în locuri unde navigaţia poate fi stingherita;
64. începerea dezmembrarii navelor fãrã autorizaţia cãpitãniei portului, neterminarea lucrãrilor de dezmembrare în termenul stabilit cu cãpitãnia portului, necuratirea termenului de materialele rezultate din dezmembrarea navei, precum şi executarea acestor operaţiuni în alte locuri decît cele stabilite de cãpitãnia portului;
65. nerestabilirea în timp util de la sesizarea cãpitãniei portului, a mijloacelor de semnalizare a senalului navigabil, plutitoare şi de uscat, de zi şi de noapte;
66. depozitarea mãrfurilor periculoase sau vãtãmãtoare în alte locuri decît cele indicate de organele în drept;
67. începerea lucrãrilor de construcţii, reconstructii, transformãri şi reparaţii capitale ale navelor, scoaterea sau introducerea de maşini, motoare şi clãdiri la bordul navelor, lansarea la apa şi ridicarea pe cala sau pe uscat a navelor, fãrã autorizarea prealabilã a cãpitãniei portului, sau efectuarea acestor lucrãri în alte locuri decît cele indicate de acest organ;
68. nedepunerea în termenul stabilit de cãpitãnia portului a actelor necesare pentru înmatricularea navelor şi ambarcatiunilor;
69. pãrãsirea portului fãrã permisul de plecare şi actele de bord sau navigarea fãrã actele de bord sau cu acte de bord expirate, precum şi lipsa rolurilor de incendiu, abandon şi gaura de apa;
70. intrarea, ieşirea sau trecerea navelor în şi prin fata portului sau trecerea pe lîngã nave care efectueazã diverese lucrãri - de salvare, ranfluare, hidrotehnice etc. - sau operaţiuni de încãrcare-descãrcare, alimbare etc., fãrã a micşora din timp viteza;
71. nerespectarea de cãtre conducãtorii de nave a dispoziţiilor date de cãpitãnia portului cu privire la introducerea şi parcarea navelor în locurile stabilite pentru iernatic şi neluarea de cãtre comandantii iernaticelor şi conducãtorii de nave a mãsurilor de paza, securitate şi tãiere a ghetii în jurul navelor pe durata iernaticului;
72. nerespectarea regulilor de navigaţie la trecerea prin ecluze şi stavilare;
73. ancorarea sau graparea ancorei sau lanturilor în locurile unde sînt instalate semnale de interzicere a ancorarii, cu excepţia cazurilor de forta majorã;
74. nerespectarea dispoziţiilor regulamentare privind intilnirea şi depãşirea navelor;
75. taierea drumului unei nave sau împiedicarea navigaţiei normale;
76. neanuntarea cãpitãniei portului, de cãtre comandantii de nave sau de cãtre administraţia zonei petroliere asupra scurgerilor din nave sau din conductele terestre;
77. încãrcarea sau depozitarea produselor petroliere ambalate la alte dane sau în alte locuri decît cele stabilite pentru aceasta;
78. efectuarea de reparaţii la nave în zona petroliera, fãrã aprobarea cãpitãniei portului;
79. exploatarea navelor avînd la bord un numãr insuficient de extinctoare sau cu o instalatie de stins incendiul necorespunzãtoare;
80. navigarea cu o nava care nu este dotatã cu mijloacele de semnalizare fonice şi optice regulamentare, sau cu aceste mijloace defecte;
81. navigarea unei nave fãrã sa aibã la bord materialele necesare menţinerii siguranţei navei, precum şi fãrã mijloacele de salvare prevãzute în actele de bord;
82. nebalizarea locului unde s-a scufundat un obiect de la bord sau din incarcatura navei, care prezintã pericol pentru navigaţie;
83. neexecutarea de cãtre comandantii de nave a dispoziţiilor cãpitãniei portului cu privire la schimbarea locului de acostare sau ancorare a navei sau la efectuarea altei manevre necesare;
84. remorcarea unui convoi cu un tonaj mai mare decît puterea de tracţiune a navei care remorcheaza, luarea la remorca a unui numãr mai mare de nave decît cel stabilit prin regulamentul de navigaţie pentru sectorul respectiv şi efectuarea de remorcaje de cãtre nave sau ambarcatiuni care nu au acest drept;
85. utilizarea la bord, în funcţii care necesita o calificare specialã, de persoane care nu poseda brevetul sau certificatul de capacitate respectiv;
86. refuzul de a se permite organelor cãpitãniei portului vizarea navelor, magaziilor, hambarelor şi stabilimentelor aflate în zona portului, pentru control şi cercetãri;
87. executarea de manevre fãrã pilot la bord, precum şi navigarea fãrã pilot sau refuzul de a lua pilot acolo unde pilotajul este obligatoriu;
88. efectuarea, fãrã autorizaţia organelor în drept, de lucrãri de orice fel, în porturi şi pe o distanta de 30 m de la marginea zonei maritime sau fluviale, precum şi sãparea de gropi, santuri, canale sau executarea de instalaţii de-a lungul caii de halaj;
89. executarea de lucrãri cu sudura de orice fel în zona petroliera, fãrã aprobarea cãpitãniei portului;
90. încãrcarea navelor peste limitele stabilite în actele de bord sau depãşirea marcii de francbord corespunzãtoare anotimpului respectiv;
91. extragerea din apele navigabile, porturi, rade şi plaje, de pietriş, nisip şi alte asemenea materiale, fãrã aprobarea Direcţiei generale a navigaţiei civile şi autorizaţia cãpitãniei portului;
92. stationarea sau ancorarea unei nave într-o trecere ingusta sau într-o curba brusca ori în apropierea navelor care transporta materii periculoase;
93. nerespectarea de cãtre comandanti a prevederilor din actele de bord cu privire la numãrul maxim de persoane admis a se transporta de cãtre navele de pasageri;
94. instalarea mijloacelor de semnalizare plutitoare şi costiere a cablurilor subacvatice, fãrã aporbarea organelor competente, precum şi nesemnalizarea oricãrui obstacol aflat în senalul navigabil, care constituie pericol pentru siguranta navigaţiei;
95. executarea operaţiunilor de degazare sau spalare a tancurilor în alte locuri decît cele fixate de cãpitãnia portului, precum şi introducerea, fãrã autorizaţia cãpitãniei portului, a tancurilor nedegazate în bazine;
96. menţinerea în continuare în folosinta a unei nave ce a fost clasata ca epava sau casatã;
97. navigarea cu un echipaj mai mic decît cel stabilit pentru siguranta navei, precum şi lipsa de la bordul navelor aflate în stationare a echipajului necesar efectuãrii unor eventuale manevre;
98. folosirea de cãtre nave a telegrafiei fãrã fir în raza portului sau în rada, cu excepţia celor aflate în pericol în rada;
99. stationarea navelor încãrcate cu materiale periculoase sub poduri, precum şi acostarea sau ancorarea acestora în apropierea navelor în stationare, a cãilor ferate sau a clãdirilor de pe maluri;
100. exploatarea în continuare a clãdirilor, buteliilor de aer şi a recipienţilor sub presiune, dupã expirarea valabilitãţii timbrului, fãrã aprobarea cãpitãniei portului;
101. poluarea apelor marii de cãtre alte nave decît cele stabilite prin <>Decretul nr. 887/1967 sau poluarea de cãtre nave a apelor interioare, cu hidrocarburi, amestecuri de hidrocarburi sau reziduri ale acestora, precum şi cu produse chimice, afarã de cazul cînd aceasta a fost facuta pentru a garanta securitatea navigaţiei sau în scopul evitãrii unei avarii la nava sau la incarcatura.

Secţiunea II
Contravenţii sãvîrşite în domeniul de activitate al Direcţiei generale a navigaţiei civile - NAVROM

ART. 11
Constituie contravenţie la normele privind transportul pe apele naţionale şi teritoriale în domeniul de activitate al Direcţiei generale a navigaţiei civile - Navrom - urmãtoarele fapte:
1. urcarea sau coborirea bagajelor prin alte locuri decît cele indicate de organele Navrom;
2. cãlãtoria în alte locuri sau spaţii ale navei decît cele rezervate cãlãtorilor, potrivit afisajului sau indicaţiilor date de echipaj;
3. cãlãtoria, fãrã plata diferenţei, într-o clasa superioarã aceleia pentru care cãlãtorul poseda legitimatia de cãlãtorie;
4. urcarea în nava de cãlãtori fãrã încuviinţarea organului Navrom sau refuzul de a cobori la invitaţia acestuia;
5. transportarea de bagaje supuse taxarii, fãrã documente de transport şi fãrã chitarea taxelor legale corespunzãtoare;
6. declararea inexactã cu privire la natura bagajelor predate la transport, în scopul sustragerii de la plata taxelor tarifare sau pentru eludarea restrictiilor ori interdictiilor de transport;
7. vinderea sau cumpãrarea unei legitimatii de cãlãtorie în alte locuri sau de alte persoane decît cele stabilite - casa de bilete, birouri de voiaj, organe de taxare;
8. murdarirea de cãtre cãlãtori a cabinelor şi a celorlalte încãperi ale navei, precum şi deteriorarea din neglijenţa sau neatentie a mobilierului sau instalaţiilor navei, sau din garile maritime sau fluviale;
9. cãlãtoria pe navele rapide cu aripi portante fãrã plata suplimentelor de viteza şi loc;
10. transportul în compartimentele navei pentru cãlãtori al vietatilor interzise prin dispoziţii tarifare şi al bagajelor care nu îndeplinesc condiţiile fixate pe tarife;
11. exercitarea comerţului ambulant pe nave şi în porturi, fãrã autorizaţie eliberata de organele de stat competente;
12. lipirea de afişe pe nave sau în incinta garilor maritime şi fluviale fãrã autorizarea specialã prealabilã, eliberata de organele Ministerului Transporturilor;
13. lãsarea libera a animalelor pe bordul navelor;
14. cãlãtoria fãrã legitimatie de cãlãtorie, sau cu legitimatie nevalabila;
15. cãlãtoria oricãrei persoane, inclusiv a personalului Navrom în afarã atribuţiilor de serviciu, pe navele care transporta marfa, remorchere, slepuri, salvatoare şi alte nave nedestinate transportului de cãlãtori;
16. transportul cu navele de cãlãtori al obiectelor caustice sau rau mirositoare;
17. transportul cu navele de cãlãtori şi mãrfuri ca slepuri, ceamuri, remorchere şi altele, al materialelor explozive sau inflamabile, fãrã autorizarea organelor Navrom competente, potrivit reglementãrilor în vigoare;
18. transportul mãrfurilor - indiferent de felul expeditiei - , precum şi remorcarea navelor fãrã întocmirea documentelor de transport - scrisori de trasura.
ART. 12
Contravenţiile prevãzute la art. 10 şi 11 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 50 la 100 lei, cele de la art. 11 pct. 1- 8;
b) cu amenda de la 50 la 150 lei, cele de la art. 10 pct. 1-10
c) cu amenda de la 100 la 150 lei, cele de la art. 11 pct. 9-13;
d) cu amenda de la 150 la 250 lei, cele de la art. 11 pct. 14-16;
e) cu amenda de la 150 la 300 lei, cele de la art. 10 pct. 11-28;
f) cu amenda de la 250 la 300 lei, cele de la art. 11 pct. 17 şi 18;
g) cu amenda de la 300 la 600 lei, cele de la art. 10 pct. 29-56;
h) cu amenda de la 600 la 1.000 lei, cele de la art. 10 pct. 57-82;
i) cu amenda de la 1.000 la 2.000 lei, cele de la art. 10 pct. 83-92;
j) cu amenda de la 2.000 la 3.000lei, cele de la art. 10 pct. 93-101.
ART. 13
Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute în prezentul capitol se fac de cãtre ofiţerii de port, capitanii de port, inspectorii de navigaţie, precum şi de alţi angajaţi împuterniciţi în acest scop, pentru domeniul de activitate propriu, de cãtre Inspectoratul de navigaţie civilã sau de Direcţia generalã a navigaţiei civile din Ministerul Transporturilor.
Odatã cu constatarea contravenţiilor, agenţii constatatori prevãzuţi la alin. 1 aplica şi sancţiunea, stabilesc despãgubirile civile pe baza tarifelor legale în vigoare şi dispun confiscarea, atunci cînd este cazul, comunicind contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plata.

CAP. 4
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale.

ART. 14
Constituie contravenţie la normele legale privind folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale, a pãdurilor, podetelor şi lucrãrilor hidrotehnice aferente drumurilor naţionale, urmãtoarele fapte:
1. circulaţia autovehiculelor şi a vehiculelor cu tracţiune animala pe acostamentele, taluzurile, şanţurile şi zonele laterale ale drumurilor naţionale;
Acostamentele vor putea fi folosite numai pentru stationari.
Zonele laterale vor putea fi folosite pentru circulaţia autovehiculelor şi a vehiculelor cu tracţiune animala în cazuri de forta majorã - ca inzapeziri, inundatii, lucrãri de amenajare şi alte împrejurãri asemãnãtoare - însã numai pe portiunile indicate de organele care administreazã drumul.
Zonele laterale vor putea fi folosite pentru circulaţia cu vehicule cu tracţiune animala atunci cînd administraţia drumurilor le afecteazã în mod special acestei circulatii, pentru a proteja sau degaja drumurile modernizate şi de mare trafic;
2. pãtrunderea sau circulaţia pe portiunile drumurilor naţionale care sînt marcate sau declarate public de organele drumurilor naţionale prin semne, table indicatoare, semnale, comunicãri, instiintari, anuntare verbalã, presa, ca fiind închise circulaţiei sau accesibile unei circulatii cu tonaj sau frecventa limitatã, precum şi în caz de inundatii, prabusiri, distrugeri şi alte cazuri asemãnãtoare;
3. circulaţia autopvehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala cu incarcatura de materiale care prin modul lor de aşezare sau remorcare ar putea produce degradarea drumului, precum şi tirirea pe drum a oricãror obiecte care-l pot degrada;
4. intrarea autovehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala pe drumurile naţionale de pe alte cai decît de pe drumurile clasificate, sau prin alte locuri decît drumurile, rampele de acces şi podetele de ieşire de la gospodãriile situate de o parte şi de alta a drumurilor naţionale;
5. conducerea sau lãsarea animalelor peste şanţurile şi taluzurile drumurilor naţionale, afarã de cazul cînd trecerea se face prin locuri anume destinate sau pe podeţe ori rampe de acces special construite în acest scop;
6. spalarea şi curãţirea maşinilor, scurgerea sau evacurarea combustibilului şi lubrifiantilor pe platforma drumurilor naţionale şi pe locurile de parcare;
7. murdarirea platformei drumurilor naţionale, precum şi depozitarea de materiale, obiecte, gunoaie, paie ori altele asemenea pe platforma, taluzurile, şanţurile şi zonele drumurilor naţionale;
8. pasunatul vitelor, fãrã aprobare, pe taluzurile, şanţurile şi zonele drumurilor naţionale;
9. recoltarea ierbii şi culegerea fructelor sau frunzelor din plantaţiile de pe drumuri, taluzuri ori zone fãrã aprobare;
10. nerecoltarea ierbii la termenele stabilite de administraţia drumurilor sau lãsarea de maracini şi buruieni dupã recoltarea pe terenurile adjudecate în acest scop;
11. aprinderea focului pe partea carosabilã a drumului, în santuri şi zone, sub pomi sau în marginea perdelelor de protecţie;
12. aşezarea de firme, reclame sau pancarte pe platforma drumurilor naţionale, pe cantoane şi pe orice alte construcţii sau lucrãri aferente drumurilor, precum şi în zonele de siguranta a drumurilor;
13. aşezarea de panouri publicitare pe fişa de teren cuprinsã între limita zonei de siguranta şi o distanta de 25 m masurata din axa drumului, fãrã autorizarea organului care administreazã drumul;
14. cultivarea de plantaţii sau alte culturi care depãşesc 2,50 m înãlţime, pînã la o distanta de 25 m de la axa drumului;
15. executarea, fãrã aprobare, de construcţii şi instalaţii care depãşesc 2,50 m înãlţime pînã la distanta de 25 m de la axa drumului, precum şi executarea acestora cu încãlcarea instrucţiunilor emise de Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor, privitoare la reglementarea executãrii de construcţii şi instalaţii în acest spaţiu de protecţie, siguranta şi dezvoltare a drumurilor naţionale.
Se excepteazã portiunile din drumurile naţionale în traversarea localitãţilor, care sînt clasificate strãzi, numai în perimetrul cladit al localitãţii;
16. executarea, fãrã autorizaţie, de sãpãturi în platformele, şanţurile sau zonele drumurilor naţionale;
17. circulaţia pe drumurile cu imbracaminti bituminoase a autovehiculelor fãrã bandaje elastice sau a vehiculelor cu tracţiune animala cu bandaje neelastice mai inguste de 5 cm;
18. îndrumarea scurgerii apelor industriale insalubre spre şanţurile drumurilor naţionale, precum şi executarea de lucrãri sau baraje care sa impedice scurgerea apelor pe şanţurile drumurilor naţionale sau care sa producã inundarea platformei;
19. nerespectarea şi degradarea totalã sau parţialã din culpa a barierelor sau semnelor de avertizare de la punctele de lucru şi santiere;
20. executarea fãrã autorizaţie, a oricãror lucrãri, instalaţii terestre, aeriene sau subterane, construcţii, linii de decovil, împrejmuiri, conducte de orice fel, fintini, plantaţii şi alte asemenea amenajãri pe drumurile naţionale, în traversarea drumurilor naţionale sau în zonele acestor drumuri;
21. construirea, fãrã autorizaţie, de cai ferate de orice fel şi accesorii ale acestora pe platforma, rigolele sau în zonele drumurilor naţionale;
22. racordarea fãrã autorizaţie, a canalelor de scurgere a apelor industriale la şanţurile drumurilor naţionale.
23. racordarea, fãrã autorizaţie, la drumurile naţionale, a drumurilor judeţene şi comunale, precum şi a drumurilor de interes agricol, forestier ori industrial;
24. modificarea, fãrã autorizaţie, a instalaţiilor sau construcţiilor executate în limitele zonelor drumurilor naţionale sau în traversarea acestor drumuri;
25. nerespectarea instrucţiunilor tehnice întocmite de administraţia drumurilor naţionale, cu privire la modul de construire a podetelor de acces la drumurile naţionale;
26. circulaţia autovehiculelor cu roti dintate sau senilate şi fãrã bandaje de protecţie, pe partea carosabilã, acostamente, santuri şi taluzuri. Fac excepţie numai autovehiculele senilate ale Ministerului Forţelor Armate, în cazul cînd nu exista posibilitatea evitãrii drumurilor asfaltate;
27. defrişarea sau taierea arborilor, arbustilor sau pomilor aflaţi pe zonele drumurilor naţionale sau fãcînd parte din perdelele de protecţie ale acestor drumuri, ori taierea crengilor, chiar dacã sînt uscate.
Se excepteazã taierea crengilor care ajung sa împiedice buna funcţionare a cablurilor şi instalaţiilor aeriene electrice şi de telecomunicaţii, care va putea fi facuta şi de organele care administreazã aceste instalaţii, însã cu respectarea instrucţiunilor tehnice elaborate de Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor.
28. degradarea totalã sau parţialã, din culpa, a platformei, santurilor, taluzurilor sau accesoriilor drumului (stilpi de dirijare, borne apararoata, indicatoare de circulaţie, marcaj orizontal, indicatori kilometrici şi hectometrici, parapete, panouri parazapezi, plantaţii de zona, de la locurile de parcare, în jurul fintinilor, perdele de protecţie şi consolidãri), a lucrãrilor de apãrare a malurilor şi zidurilor de sprijin, drenajelor, podurilor, podetelor şi a altor lucrãri aflate pe drumuri sau în alte locuri dar în intersul drumurilor, precum şi a materialelor de construcţii necesare acestor drumuri;
29. folosirea spargheturilor de la poduri şi podeţe pentru spalatul rufelor sau pescuit;
30. aruncarea de gunoaie sub poduri, podeţe sau alte lucrãri de pe drumurile naţionale;
31. infundarea podurilor sau podetelor;
32. aruncarea materialelor inflamabile, precum şi aprinderea focurilor pe poduri sau podeţe de lemn, ori sub ele, cînd exista pericol de incendiere;
33. trecerea peste podurile şi podetele de lemn, a compresoarelor cu aburi, a bucãtãriilor de campanie, a locomobilelor sau a altor vehicule pe care exista focare cu coşuri deschise, fãrã apãrãtori contra scinteilor şi dispozitive de siguranta impotriva caderii jeraticului;
34. trecerea pe poduri şi podeţe a autovehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala cu tonaje care depãşesc pe cele înscrise pe indicatorarele de restrictie;
35. executarea în apropiere de poduri sau podeţe a unor lucrãri hidrotehnice sau de exploatare, care ar pune în pericol integritatea podurilor, podetelor sau accesoriilor acestora;
36. montarea, fãrã autorizaţie, de conducte de orice fel pe infrastructura podurilor, ori instalarea, fãrã autorizaţie, de conducte subterane sau aeriene în amplasamentele podurilor sua în imediata apropiere a acesotra.
ART. 15
Autorizaţiile prevãzute la art. 14 pct. 21 se elaboreazã de Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor.
Autorizaţiile prevãzute la art. 14 pct. 16, 20, 22, 23, 24 şi 36 se elibereazã de direcţiile regionale de drumuri naţionale.
Aprobãrile prevãzute la art. 14 pct. 8, 9 şi 10 se dau de direcţiile regionale de drumuri naţionale sau de organele imediat subordonate acestora, împuternicite de Direcţia generalã a drumurilor din Minsiterul Transporturilor.
ART. 16
Construirea de cai ferate prin traversarea drumurilor naţionale se poate face numai pe baza de convenţii, pentru fiecare caz în parte, încheiate între Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor şi administraţia caii ferate respective.
Convenţiile vor cuprinde condiţiile de construire şi de folosire a traversarilor.
Pentru construirea şi instalarea liniilor de tramvaie şi troleibuze pe portiunile de drumuri naţionale aflate în traversarea oraşelor, se vor încheia convenţii pentru fiecare caz în parte, între comitetele executive ale consiliilor populare respective şi Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor.
ART. 17
Contravenţiile prevãzute la art. 14 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 50 la 150 lei, cele de la pct. 1-10, 29 şi 30;
b) cu amenda de la 100 la 250 lei, cele de la pct. 11-13 şi 31-34;
c) cu amenda de la 200 la 500 lei, cele de la pct. 14-19, 35 şi 36;
d) cu amenda de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 20-28.
ART. 18
Despãgubirile civile ce urmeazã a fi acordate pentru pagubele materiale produse prin contravenţiile din prezentul capitol sînt cele stabilite prin tariful prevãzut în anexa.
Demolarea, demontarea sau oprirea lucrãrilor, clãdirilor, instalaţiilor şi depozitelor construite în zona drumurilor naţionale cu nerespectarea prevederilor din prezentul capitol se va face potrivit art. 581 din codul de procedura civilã.
ART. 19
Constatarea contravenţiilor prevãzute în prezentul capitol se face de ofiţerii şi subofiterii de militie, de şefii de district, maistrii de drumuri (picheri) şi cantonieri, precum şi de angajaţi împuterniciţi în acest scop de Direcţia generalã a drumurilor din Ministerul Transporturilor sau de direcţiile regionale de drumuri naţionale.
Angajaţii împuterniciţi de Direcţia generalã a drumurilor din Minsiterul Transporturilor şi de cãtre direcţiile regionale de drumuri naţionale, odatã cu constatarea contravenţiilor aplica şi sancţiunea, stabilesc despãgubirile civile pe baza de tarif şi dispun confiscarea, cînd este cazul, comunicind contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plata.
Procesele verbale de constatare a contravenţiei încheiate de şefii de district, maistrii de drumuri şi cantonieri, se trimit şefului sectiei din care face parte angajatul respectiv, care aplica sancţiunea, stabileşte despãgubirile pe baza de tarif şi dispune în ceea ce priveşte mãsura confiscãrii prin rezoluţie pusã pe procesul-verbal, dupã care procesul verbal şi înştiinţarea de plata se comunica contravenientului.

CAP. 5
Dispoziţii comune

ART. 20
Sancţiunea aplicatã pentru contravenţiile prevãzute în prezenta hotãrîre, sãvîrşite de angajaţi din sectoarele de activitate ale Minsiterului Transporturilor, nu inlatura posibilitatea de a li se aplica şi sancţiuni disciplinare.
ART. 21
În cazul cînd, prin sãvîrşirea contravenţiei, unele bunuri sînt distruse numai parţial şi pot fi refãcute sau se refac în mod natural, agenţii care constata contravenita vor mentiona proporţia distrugerii sau degradãrii, pentru ca despãgubirea sa fie calculatã în mod corespunzãtor fata de tarif.
ART. 22
Impotriva procesului verbal de constatare a contravenţiei şi sancţiunii aplicate se poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicare.
Plîngerea, însoţitã de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator.
În cazul contravenţiilor prevãzute în art. 2, 7, 10 pct. 1-82, art. 11 şi 14, plîngerea se soluţioneazã de cãtre conducãtorul organului din care face parte agentul constatator sau de cãtre un alt angajat ierarhic superior agentului constatator, împuternicit de conducãtorul acestui organ.
În cazul contravenţiilor prevãzute în art. 10 pct. 83-101, precum şi în cazul cînd despãgubirea stabilitã pe baza de tarif ori valoarea lucrãrilor confiscate depãşeşte 1.000 lei, plîngerea se soluţioneazã de judecãtoria în a carei raza teritorialã s-a savirsit contravenţia.
ART. 23
În mãsura în care prezenta hotãrîre nu dispune, contravenţiilor prevãzute în cuprinsul ei le sînt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.


Preşedintele
Consiliului de Miniştri,
ION GHEORGHE MAURER



TARIF
de evaluare a despãgubirilor ce se plãtesc pentru pagubele provocate de
contravenienti la normele privind folosirea şi mentionerea în buna stare a
drumurilor naţionale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.crt. Denumirea obiectului sau lucrãrii Valoarea în lei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Distrugerea unei borne apararoata din beton 60
2. Distrugerea unui stilp de dirijare din material plastic 150
3. Distrugerea unei placute reflectorizante la stîlpii de dirijare 50
4. Distrugerea unei placute reflectorizante la parapet, zid sprijin 80
5. Distrugerea unui ml parapet din stilpi şi lise de beton armat 150
6. Distrugerea unui ml parapet tip greu din zidãrie 300
7. Distrugerea unui panou parazapezi metalic 400
8. Distrugerea unui panou parazapezi din lemn 150
9. Distrugerea unui stilp beton armat pentru indicatoare de circulaţie 250
10. Distrugerea unui stilp din teava pentru indicatoare de circulaţie 200
11. Distrugerea unui ml parapet beton armat la poduri 500
12. Distrugerea unui ml parapet metalic la poduri 700
13. Distrugerea unui ml.parapet lemn la poduri 150
14. Distrugerea unui ml parapet zidãrie sau piatra la poduri 600
15. Distrugerea unui indicator kilometric 500
16. Distrugerea postamentului la indicatorul kilometric 200
17. Distrugerea unui indicator hectometric 100
18. Distrugerea unui mc zid de sprijin din beton sau zid piatra 400
19. Distrugerea unui mp pereu de piatra cu mortar 100
20. Distrugerea unui mp pereu din beton sau dale prefabricate 120
21. Distrugerea unui timpan la podet de sosea 500
22. Distrugerea unui timpan la podet lateral 200
23. Degradarea unui mp îmbrãcãminte asfaltica 250
24. Degradarea unui mp îmbrãcãminte beton de ciment 25
25. Degradarea unui mp îmbrãcãminte piatara cioplita 200
26. Degradarea unui mp macadam 60
27. Degradarea unui mp impietruire cu pietriş, balast sau piatra sparta 40
28. Degradarea unui mp acostament neimpietruit 25
29. Degradarea unui mp taluz brazduit sau inierbat 50
30. Degradarea unui mp taluz neinierbat 25
31. Degradarea unui ml. cu marcaj orizontal cu microbile 50
32. Degradarea unui ml marcaj orizontal fãrã microbile 30
33. Distrugerea unui mp timplarie la cantoane 250
34. Distrugerea unui mp invelitoare din tigla 100
35. Distrugerea unui mp invelitoare din tabla 120
36. Distrugerea unui mp invelitoare din carton asfaltat 50
37. Distrugerea unui ml. împrejmuire din elemente prefabricate 300
38. Distrugerea unui ml împrejmuire din lemn 180
39. Distrugerea unei bãnci la locurile de parcare 1.000
40. Distrugerea unui cos pentru hirtii la locurile de parcare 300
41. Distrugerea unui vas pentru flori din beton la locurile de parcare 600
42. Distrugerea unui vas pentru folori mozaicat la locurile de parcare 1.500
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea obiectului sau lucrãrii Esenta
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Foioase Rasinoase
lei lei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Distrugerea unui arbore sau pom fructifer,
avînd diametrul (mãsurat la cioata):
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
43- pînã la 4 cm 6 8
44. de la 5 la 8 cm 8 13
45. de la 9 la 12 cm 18 29
46. de la 13 la 16 cm 27 53
47. de la 17 la 20 cm 33 83
48. de la 21 la 24 cm 55 122
49. de la 25 la 28 cm 84 233
50. de la 29 la 32 cmn 118 233
51. de la 33 la 36 cm 170 289
52. de la 37 la 40 cm 215 352
53. de la 41 la 44 cm 272 410
53. de la 45 la 48 cm 355 487
55. de la 49 la 52 cm 416 555
56. de la 53 la 56 cm 511 637
57. de la 57 la 60 cm 504 728
58. de la 61 la 64 cm 668 856
59. de la 65 la 68 cm 793 913
60. de la 69 la 72 cm 900 971
61. de la 73 la 76 cm 934 1.120
62. de la 76 la 80 cm 1.117 1.250
63. peste 80 cm 1.296 1.457
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


NOTA: Pentru virfuri şi crengi, pagubele se calculeazã dupã aceleaşi valori, luindu-se în considerare diametrul mãsurat la capatul gros.


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea obiectului sau lucrãrii Valoarea lei
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
PFL+vopsit PFL+folie Aluminiu+ folie
64. Distrugerea unui indicator de
circulaţie triunghiular L = 0,70 50 180 300
65. Distrugerea unui indicator de
circulaţie L = 0,90 triungiular 80 250 400
66. Distrugerea unui indicator de
circulaţie rotund 0 = 0,60 75 250 400
67. Distrugerea unui indicator de
circulaţie rotund 0 = 0,80 100 300 500
68. Distrugerea unui panou suplimentar
la treceri de nivel 75 150 300
69. Distrugerea unui indicator de
presemnalizare 1,20 x 1,20 m 350 1.200 2.00
70. Distrugerea unui inidcator de
localitate sau presemnalizare 1,20 x 0,80 200 800 1.500
71. Distrugerea unui indicator de
localitate 1,20 x 0,50 150 500 1.000+
72. Distrugerea unui indicator de
localitate 1,00 x 0,50 120 400 800
73. Distrugerea unui inidcator de indicaţii
diverse dreptunghiular sau patrat 100 300 550
74. Distrugerea unui indicator de orientare
(sageata) simplu 100 300 500
75. Distrugerea unui indicator de
orientare (sageata) dublu 200 600 1.000
76. Distrugerea unui semn suplimentar
la indicatoare 30 80 120
77. Distrugerea unui semn de identificare
DN în localitãţi(tabla vopsit) - - 50
78. Distrugerea unui indicator de
identificare "E" 50 150 300
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────






────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016