Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.491 din 31 decembrie 1969  pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind producerea, transportul, distributia si utilizarea energiei de toate formele, precum si la normele privind proiectarea instalatiilor energetice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.491 din 31 decembrie 1969 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind producerea, transportul, distributia si utilizarea energiei de toate formele, precum si la normele privind proiectarea instalatiilor energetice

EMITENT: CONSILIUL DE MINISTRI
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 160 din 31 decembrie 1969

Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotãrãşte:

ART. 1
Constituie contravenţie la normele privind producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei de toate formele, precum şi la normele privind proiectarea instalaţiilor energetice, urmãtoarele fapte:
1. risipa de energie provenind din:
a) nevalorificarea integralã sau parţialã a resurselor energetice secundare, inclusiv a combustibililor-deşeu, în cadrul instalaţiilor de recuperare existente;
b) întîrzierea punerii în funcţiune, faţã de termenele planificate, a instalaţiilor de recuperare a resurselor energetice secundare, inclusiv a combustibililor-deşeu;
c) utilizarea altor agenţi energetici sau a altor parametri ai acestora decît cei rezultaţi din calculele tehnico-economice de proiectare;
d) funcţionarea în gol sau cu sarcinã redusã, nejustificatã, a instalaţiilor;
e) exploatarea instalaţiilor în condiţii tehnice şi economice necorespunzãtoare normelor tehnice;
f) folosirea iluminatului electric în timpul cînd iluminatul natural, în condiţii normale de întreţinere, este suficient, folosirea unei iluminãri mai intense decît cea normatã, precum şi iluminatul locurilor de muncã unde nu se desfãşoarã activitate;
g) neetanşeitatea instalaţiilor, scurgeri şi eşapãri nejustificate de fluide energetice şi de apã sub presiune;
h) folosirea instalaţiilor şi agregatelor termice cu izolaţie degradatã sau insuficientã în raport cu normele tehnice;
i) laminarea aburului prin staţii de reducere-rãcire, în cazurile în care existã prize corespunzãtoare la turbinele cu aburi;
j) degradarea combustibililor prin depozitarea lor necorespunzãtoare, dacã nu constituie faptã penalã;
2. montarea, fãrã avizul prealabil al Inspecţiei generale energetice, a utilajelor energetice pentru care acest aviz este obligatoriu;
3. funcţionarea boilerelor şi radiatoarelor electrice, în afara programului legal stabilit;
4. nerespectarea regimului de consum şi a normativelor de limitare aprobate, precum şi a reducerilor de putere dispuse operativ, în cazul lipsei de putere electricã în sistem;
5. introducerea, de cãtre consumatorii de energie electricã de puteri deformante în reţelele furnizorului, peste limitele admisibile;
6. funcţionarea instalaţiilor fãrã aparatele de mãsurã şi control prevãzute în actele normative, privind urmãrirea exploatãrii sigure şi economice;
7. nerespectarea de cãtre centralele electrice a graficelor de producţie stabilite de organele de dispecer ale sistemului energetic sau a comenzilor operative de modificare date de aceste organe ori de dispecerul furnizorului;
8. punerea în funcţiune şi funcţionarea instalaţiilor energetice fãrã instrucţiuni de exploatare localã, pentru fiecare loc de muncã;
9. necorelarea reglajului instalaţiilor de protecţie internã ale consumatorilor de energie electricã cu reglajul prescris de furnizor, precum şi nerespectarea prevederilor actelor normative privind verificarea şi întreţinerea acestor instalaţii;
10. neefectuarea încercãrilor profilactice şi a reparaţiilor, precum şi întreţinerea necorespunzãtoare instalaţiilor, utilajelor şi aparatajelor;
11. neinstruirea periodicã şi neverificarea cunoştinţelor personalului energetic;
12. neţinerea corectã a evidenţelor privind activitatea energeticã şi a documentaţiilor tehnice ale instalaţiilor;
13. neacceptarea cooperãrii în alimentarea cu energie termicã, dacã aceasta este justificatã din punct de vedere tehnico-economic;
14. neîndeplinirea în termen a mãsurilor stabilite de organele Inspecţiei generale energetice;
15. supunerea spre aprobare, de cãtre beneficiar, a studiilor tehnico-economice sau a proiectelor în fazã unicã, fãrã obţinerea prealabilã sau fãrã respectarea avizului organelor Inspecţiei generale energetice pentru partea energeticã a studiilor şi proiectelor;
16. neluarea mãsurilor pentru determinarea eficienţei economice a recuperãrii resurselor energetice secundare, inclusiv a combustibililor-deşeu, cît şi pentru neluarea mãsurilor de proiectare a lucrãrilor eficiente şi de introducere a lor în proiectul planului de investiţii;
17. neprevederea în proiecte a recuperãrii resurselor energetice secundare justificate din punct de vedere tehnico-economic;
18. nerespectarea normativelor, instrucţiunilor şi regulamentelor emise de Ministerul Energiei Electrice privitoare la alegerea soluţiilor energetice, inclusiv a agenţilor energetici şi a parametrilor acestora, dimensionarea instalaţiilor producãtoare şi consumatoare de energie şi dotarea lor cu aparate de mãsurã şi protecţie, din punct de vedere economic şi al siguranţei în funcţionare;
19. executarea de cãtre consumatori, fãrã proiect verificat de furnizorul de energie electricã, a unei instalaţii noi, ori modificarea sau extinderea unei instalaţii existente;
20. nedepunerea de cãtre consumatori a documentaţiei tehnice regulamentare pentru instalaţiile electrice noi ori pentru cele modificate sau extinse;
21. racordarea instalaţiilor electrice la reţelele furnizorului sau punerea sub tensiune a instalaţiilor, precum şi a lucrãrilor de modificare, fãrã sã se fi efectuat verificarea prealabilã punerii sub tensiune;
22. întocmirea de proiecte pentru executarea de lucrãri de instalaţii electrice noi, de extinderi sau modificãri, cu încãlcarea dispoziţiilor legale;
23. injectarea de energie electricã reactivã de cãtre marii consumatori industriali şi similarii acestora, în reţelele electrice ale furnizorului, în alte cazuri decît cele prevãzute în actele normative;
24. folosirea energiei electrice în alte scopuri decît cele prevãzute în contractul încheiat cu furnizorul de energie electricã;
25. legarea unei instalaţii învecinate la o instalaţie de utilizare a energiei electrice aparţinînd unui consumator, fãrã încuviinţarea furnizorului; în asemenea situaţii sînt contravenienţi executantul, beneficiarul instalaţiei legate, precum şi consumatorul, dacã a consimţit la legare;
26. nedeclararea de cãtre consumatorii la care determinarea consumului se face fãrã contor a tuturor receptoarelor de energie electricã pe care le deţin;
27. ruperea sau violarea plombelor aparatelor electrice de mãsurare montate la consumator;
28. folosirea, în staţia de primire a energiei electrice, a dispozitivelor de protecţie necorespunzãtoare normativelor ori reglate incorect, sau a siguranţelor necalibrate;
29. refuzul consumatorilor de a deconecta, la dispoziţia furnizorului, instalaţiile electrice de alimentare şi utilizare sau parte din acestea, în cazul în care prezintã defecţiuni grave, precum şi repunerea sub tensiune, fãrã aprobarea furnizorului, a instalaţiilor întrerupte de acesta;
30. neverificarea de cãtre consumatori a instalaţiilor de utilizare a energiei electrice, la termenele prevãzute în actele normative;
31. neexecutarea în termen de cãtre consumatori, în instalaţiile proprii, a lucrãrilor de remediere indicate de furnizorul de energie electricã;
32. executarea de lucrãri, depozitarea sau transportul de obiecte pe traseele liniilor electrice sau în apropierea instalaţiilor electrice de transport, distribuţie şi alimentare, la distanţe nepermise;
33. accesul neautorizat în locurile sau punctele interzise ale instalaţiilor electrice;
34. împiedicarea sub orice formã a organelor de control, legal împuternicite, de a-şi exercita atribuţiile de verificare şi control al instalaţiilor de producere, transport, distribuţie, alimentare şi utilizare a energiei de toate formele.
Faptele prevãzute la punctele 1, 2, 4 - 8 şi 11 - 16 din alineatul 1 constituie contravenţie numai în cazul în care se sãvîrşesc în întreprinderile şi organizaţiile economice din ramurile: industrie, construcţii, agriculturã, silviculturã, transporturi, telecomunicaţii, gospodãrie comunalã, precum şi în unitãţile de prospecţiuni şi cercetãri geologice, în studiourile cinematografice şi la bazele de produse petroliere, care se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
- absorb din reţelele întreprinderilor furnizoare de energie electricã, într-un punct de consum, puteri de 50 kW sau mai mari, ori racordeazã la acele reţele, într-un punct de consum, puteri de 50 kVA sau mai mari;
- au centrale electrice proprii cu o putere instalatã de 50 kW sau mai mare;
- consumã energie termicã sub formã de abur cu un debit mai mare de 2,5 Gcal/h sau sub formã de apã fierbinte cu un debit mai mare de 1 Gcal/h;
- consumã anual peste 500 t combustibil convenţional.
Faptele prevãzute la punctele 17 şi 18 din alin. 1 constituie contravenţie numai în cazul în care aceste fapte sînt sãvîrşite în cadrul organizaţiilor care proiecteazã instalaţii de producere, transport, distribuţie şi utilizare a energiei de toate formele, destinate întreprinderilor şi organizaţiilor economice prevãzute la alin. 2.
Faptele prevãzute la punctele 3, 9, 10 şi 19 - 31 constituie contravenţie dacã sînt sãvîrşite la persoanele juridice sau fizice care au instalaţii electrice legate la reţelele de transport şi distribuţie ale întreprinderilor furnizoare de energie electricã.
ART. 2
Contravenţiile prevãzute la articolul 1 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 500 la 3.000 lei, cele prevãzute la punctul 1 literele a, b, c, e şi g şi punctele 4, 5, 11 şi 3 - 18, care se aplicã angajaţilor persoanelor juridice la care se constatã contravenţiile;
b) cu amendã de la 250 la 1.000 lei, cele prevãzute la punctul 1 literele d, f, h, i, j şi punctele 2, 6 - 8, 12, 19 - 29, 31 şi 32, care se aplicã angajaţilor persoanelor juridice la care se constatã contravenţiile, precum şi celorlalte persoane fizice contraveniente;
c) cu amendã de la 250 la 1.000 lei, cele prevãzute la punctele 3, 9 şi 10, care se aplicã angajaţilor întreprinderilor şi organizaţiilor economice menţionate în articolul 1 alineatul 2, la care se constatã contravenţiile;
d) cu amendã de la 100 la 300 lei, cele prevãzute la punctele 3, 9 şi 10, care se aplicã angajaţilor celorlalte persoane juridice, la care se constatã contravenţiile, precum şi celorlalte persoane fizice contraveniente;
e) cu amendã de la 100 la 300 lei, cele prevãzute la punctele 30, 33 şi 34, care se aplicã angajaţilor persoanelor juridice la care se constatã contravenţiile, precum şi celorlalte persoane fizice contraveniente.
ART. 3
Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute la articolul 1 punctele 1 - 18, sãvîrşite în cadrul întreprinderilor şi organizaţiilor economice prevãzute la articolul 1 alin. 2, se fac de cãtre angajaţii Inspecţiei generale energetice, pe bazã de împuternicire specialã datã de Ministerul Energiei Electrice.
Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute la articolul 1 punctele 3, 9 şi 10, sãvîrşite la persoane juridice, cu excepţia celor menţionate la articolul 1 alin. 2, precum şi a contravenţiilor prevãzute la punctele 19 - 33, se fac de cãtre inginerii, tehnicienii şi maiştrii, special împuterniciţi de întreprinderile furnizoare de energie electricã, de sub îndrumarea şi controlul Ministerului Energiei Electrice, sau de organele ierarhic superioare ale acestor întreprinderi.
Constatarea contravenţiilor menţionate la alineatul precedent la consumatorii care absorb puteri mai mici de 50 kW sau racordeazã puteri mai mici de 50 kVA se poate face şi de cãtre electricienii şi cititorii de contoare din cadrul întreprinderilor furnizoare de energie electricã, special împuterniciţi de conducerea întreprinderii. În aceste cazuri, sancţiunile se aplicã de şefii serviciilor sau secţiilor de utilizare a energiei electrice din cadrul unitãţilor de exploatare sau din întreprinderile furnizoare, pe baza proceselor-verbale de constatare.
Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute de articolul 1 punctul 34 se fac de cãtre persoanele şi în condiţiile alineatelor precedente din acest articol.
Constatarea contravenţiilor prevãzute la articolul 1 punctele 2 şi 4 se poate face şi de persoanele prevãzute la alineatul 2 de mai sus; constatarea contravenţiilor prevãzute la articolul 1 punctele 5, 9 şi 10 se poate face şi de cãtre inginerii prevãzuţi la alineatul 2 din prezentul articol. În aceste cazuri, procesele-verbale de constatare se vor trimite organelor Inspecţiei generale energetice care sînt în drept sã aplice sancţiunile corespunzãtoare.
ART. 4
Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plîngere în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestuia.
Plîngerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
Plîngerea se soluţioneazã dupã cum urmeazã:
a) în cazul contravenţiilor pentru care se prevede sancţionarea cu amendã pînã la 1.000 lei, de cãtre conducãtorul organului din care face parte agentul care a aplicat sancţiunea sau de cãtre un alt angajat, ierarhic superior acestuia, împuternicit de conducãtorul acestui organ; dacã procesul-verbal de constatare a fost încheiat de conducãtorul întreprinderii, plîngerea se soluţioneazã de organul ierarhic superior;
b) în cazul contravenţiilor pentru care se prevede sancţionarea cu amendã peste 1.000 lei, de cãtre judecãtoria în a cãrei razã teritorialã a fost sãvîrşitã contravenţia.
ART. 5
În mãsura în care prezenta hotãrîre nu dispune, contravenţiilor prevãzute la articolul 1 le sînt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 6
Dispoziţiile prezentei hotãrîri nu se aplicã unitãţilor Ministerului Forţelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne şi Consiliului Securitãţii Statului.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016