Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.104 din 31 octombrie 1969  privind modificarea   Hotaririi Consiliului de Ministri nr. 792/1960 pentru aplicarea   Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silita impotriva persoanelor fizice a platii impozitelor si taxelor neachitate in termen si a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste, precum si cu privire la executarea confiscarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.104 din 31 octombrie 1969 privind modificarea Hotaririi Consiliului de Ministri nr. 792/1960 pentru aplicarea Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silita impotriva persoanelor fizice a platii impozitelor si taxelor neachitate in termen si a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste, precum si cu privire la executarea confiscarii

EMITENT: CONSILIUL DE MINISTRI
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 120 din 4 noiembrie 1969
Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotãrãşte:

ART. I
<>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 pentru aplicarea <>Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silitã impotriva persoanelor fizice a plãţii impozitelor şi taxelor neachitate în termen şi a creanţelor bãneşti ale organizaţiilor socialiste, precum şi cu privire la executarea confiscãrii, se modifica dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Urmãrirea silitã a veniturilor şi a celorlalte bunuri ale persoanelor fizice, pentru realizarea impozitelor şi taxelor neachitate în termen a creanţelor bãneşti ale organizaţiilor socialiste constatate prin titluri executorii, precum şi mãsurile privind executarea confiscãrii, se aduc la îndeplinire de organele financiare de sector al municipiului Bucureşti, cele municipale, orãşeneşti şi comunale, de executorii judecãtoreşti şi de executorii organizaţiilor socialiste creditoare."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Organele financiare de sector al municipiului Bucureşti, cele municipale, orãşeneşti şi comunale îşi aduc la îndeplinire sarcinile privind executarea silitã prin inspectori, agenţi fiscali şi alţi angajaţi delegaţi sa facã încasãri, precum şi prin incasatori plãtiţi cu remiza din încasãri."
3. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Obiectele din metale sau pietre preţioase, mijloacele de plata strãine şi titlurile de valoare interna vor fi depuse în 48 de ore la cea mai apropiatã unitate a instituţiei bancare competente. Obiectele din metale sau pietre preţioase şi titlurile de valoare interna se vor pãstra pînã la soluţionarea definitiva a pricinii. Mijloacele de plata strãine pot fi valorificate de îndatã, în cazul cînd instituţia bancarã ar gãsi necesar."
4. La articolul 13 se modifica alineatele 1, 3 şi 6 dupã cum urmeazã:
a) alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"În procesele în care s-au recunoscut ori s-au acordat drepturi de orice fel statului sau organizaţiilor socialiste, dispozitivul hotãrîrilor se comunica, în vederea executãrii, dupã cum urmeazã:
1. organelor financiare, prevãzute la <>art. 3 al Decretului nr. 221/1960 , din localitatea unde domiciliazã debitorul pentru executãrile care sînt de competenta acelor organe;
2. organizaţiilor socialiste creditoare, în toate celelalte cazuri."
b) alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Hotãrîrile care condamna la amenzile menţionate la <>art. 3 al Decretului nr. 221/1960 şi, totodatã, obliga la plata unor datorii care nu se executa de organele prevãzute de acel articol, se comunica şi organizaţiilor socialiste creditoare."
c) alineatul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Actele prin care se aplica amenzile şi se stabilesc despãgubirile în materie de contravenţie se comunica de organele la care au rãmas definitive acele acte."
5. La articolul 15 se modifica alineatele 1 şi 3 dupã cum urmeazã:
a) alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Organizaţiile socialiste creditoare sînt obligate ca, în termen de 5 zile de la primirea titlului executor, sa ceara organelor competente începerea executãrii, aratind, în cazul prevãzut la <>art. 22 alin. 4 din Decretul nr. 221/1960 , dacã se face sau nu înştiinţare de plata."
b) alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Organele de executare prevãzute la art. 3 sînt obligate sa înceapã executarea în 3 zile, iar celelalte organe de executare, în 5 zile de la primirea cererii, formele de executare urmînd a fi efectuate din oficiu."
6. Alineatul 1 al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul cînd debitorul nu poate fi identificat, organele de executare vor restitui titlurile executorii organizaţiilor socialiste creditoare în cel mult o luna de la primire".
7. La articolul 18 se abroga alineatele 2, 3, 8 şi 12 şi se modifica alineatele 7 şi 11, dupã cum urmeazã:
a) alineatul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Termenul în care pot fi introduse contestaţii de cãtre debitori ori terţul poprit este de 5 zile de la primirea comunicãrii sau înştiinţãrii prevãzute la alin. 1 şi 4. Cînd contestaţia priveşte mãsuri luate de terţul poprit în cursul executãrii popririi, termenul curge de la data cînd debitorul a luat cunostinta de acele mãsuri."
b) alineatul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Valoarea recipisei nu va putea fi încasatã decît dupã expirarea termenului în care pot fi introduse contestaţii, iar în cazul în care s-au introdus contestaţii, dupã soluţionarea definitiva a acestora."
8. Se introduce articolul 18^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18^1. - În cazul cînd urmãrirea se poate face numai prin poprire, din pricina lipsei altor bunuri, partea din creanta care depãşeşte suma realizabila în timp de 10 ani se scoate din evidenta curenta şi se trece într-o evidenta separatã.
Partea din creanta care se menţine în evidenta curenta se stabileşte tinindu-se seama de venitul realizat în prima luna a perioadei respective.
Readucerea în evidenta curenta a sumelor ce urmeazã a se realiza ulterior din partea din creanta trecutã în evidenta separatã se va face în condiţiile stabilite prin instrucţiunile ministrului finanţelor.
Prevederile alineatelor precedente se aplica şi creanţelor ce se urmãresc prin reţineri conform codului muncii sau altor dispoziţii legale.
Dacã, în cursul executãrii, debitorul dobîndeşte bunuri mobile sau imobile urmaribile, se readuce în evidenta curenta şi partea din creanta care se va realiza din valorificarea acestor bunuri.
Dispoziţiile art. 67 se aplica în mod corespunzãtor."
9. Dupã articolul 18^1 se introduce titlul "Urmãrirea veniturilor membrilor cooperativelor agricole de producţie", precum şi articolul 18^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 18^2. - Retinerile de produse sau sume de bani, dupã caz, în condiţiile <>art. 14 din Decretul nr. 221/1960 , se vor face la distribuirile de produse sau plãţile de sume de bani cuvenite debitorului, membru al unei cooperative agricole de producţie, ca retributie pentru munca prestatã în cadrul acesteia.
Sumele de bani reţinute se vor consemna la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia organului de executare sau, în cazul cînd executarea se face de organele prevãzute la art. 2, se vor vãrsa în conturile indicate de acestea. Produsele reţinute vor fi predate organului de executare pentru valorificarea lor în orice mod admis de lege."
10. La articolul 22 se adauga un alineat final cu urmãtorul cuprins:
"Obiectele din metale sau pietre preţioase, mijloacele de plata strãine şi titlurile de valoare interna se valorifica de instituţia bancarã competenta."
11. La articolul 23 se modifica alineatul 2 şi se introduce un alineat final, dupã cum urmeazã:
a) alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Organizaţia socialistã creditoare este obligatã ca, în termen de 5 zile de la sesizare, conform art. 15, a executorului judecãtoresc sau executorului propriu, sa comunice dacã voieşte sa preia bunurile urmãrite, în contul creanţei."
b) alineatul final va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul cînd creanta organizaţiei socialiste, care preia bunuri mobile nedivizibile, este mai mica decît valoarea bunurilor stabilitã conform art. 25, se aplica în mod corespunzãtor şi dispoziţiile art. 39."
12. Alineatul 5 al articolului 24 se abroga.
13. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Dacã valorificarea nu se poate face prin preluare sau vînzare directa, bunurile vandabile vor fi predate spre vînzare în comerţul socialist, dupã urmãtoarele distincţii:
- unitãţilor comerţului de stat, bunurile provenite din municipii, sectoarele municipiului Bucureşti şi oraşe, unde funcţioneazã numai unitãţi ale comerţului de stat;
- unitãţilor cooperativelor de consum, bunurile provenite din comune.
În localitãţile în care funcţioneazã atît unitãţi ale comerţului de stat cît şi unitãţi ale comerţului cooperatist, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, vor stabili prin care unitãţi se va face valorificarea.
Cînd împrejurãrile locale sau interesele unei mai bune valorificari o cer, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, pot stabili prin care anume unitate comercialã din cuprinsul judeţului sau municipiului Bucureşti se va face valorificarea."
14. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Bunurile care nu au fost valorificate potrivit art. 23, 24 sau 26 se vînd la licitaţie.
Licitaţia se va putea tine dupã 15 zile de la data scaderii preţului sau dupã 30 zile de la data predãrii bunurilor spre valorificare prin organizaţiile socialiste, în cazul cînd nu s-a obţinut acordul, potrivit alineatului ultim al art. 30, pentru scãderea preţului.
Preţul de la care începe licitaţia este cel prevãzut la art. 25, redus cu 40%.
Dacã nu s-a obţinut acest preţ, organul de executare va fixa un nou termen de licitaţie. Preţul de la care începe aceasta licitaţie este cel prevãzut la art. 25, redus cu 70%.
În cazul în care bunurile nu au fost vîndute nici la acest preţ, organul de executare va fixa un al treilea termen de licitaţie la care va invita, prin organul lor ierarhic superior, unitãţile de colectare a deşeurilor în obiectul cãrora intra valorificarea bunurilor de felul acelora scoase la licitaţie. La aceasta licitaţie, bunurile se vînd la cel mai mare preţ oferit.
Data şi ora licitaţiei vor fi aduse la cunostinta publica prin afişe puse în mod vizibil, cu cel puţin 5 zile înainte, la locul unde urmeazã a se tine. Acest loc se stabileşte de organul de executare.
Licitaţia se tine în orice zi, între orele 7-20, de cãtre organul de executare, care, dacã este necesar, va cere şi sprijinul organizaţiei socialiste creditoare.
Rezultatul licitaţiei se constata prin procesul-verbal semnat de organul de executare şi de delegatul organizaţiei socialiste creditoare, cînd este de fata."
15. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - În cazul în care bunurile urmãrite nu au fost preluate în condiţiile art. 22 lit. a, iar organul de executare considera ca ele nu vor putea fi valorificate nici în vreunul din modurile prevãzute la art. 22 lit. b şi c, el poate cere, cu acordul organizaţiei socialiste creditoare şi cel al unitãţii comerciale socialiste prin care ar urma sa se facã valorificarea, sa procedeze de la început la vînzarea acestor bunuri prin licitaţie, potrivit art. 31.
În acest caz, licitaţia se va tine dupã 30 zile de la data cînd creditorul a refuzat sa preia bunurile în contul creanţei."
16. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Valorificarea va fi terminatã, dupã caz:
- în cel mult 90 zile de la primirea bunurilor de cãtre unitatea comercialã socialistã;
- în cel mult 60 zile de la data începerii executãrii, cînd nu s-a folosit valorificarea directa sau vînzarea prin comerţul socialist."
17. Se introduc articolele 34^1 şi 34^2 care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34^1. - Cumpãrãrile fãcute de organizaţiile socialiste în condiţiile prezentei hotãrîri nu se considera achiziţii de la persoane fizice. Ele pot fi fãcute numai cu aprobarea organului ierarhic superior în cazul în care achiziţia are caracter de investiţie.
Art. 34^2. - Normele privind valorificarea prin unitãţile comerţului socialist se vor stabili prin instrucţiunile ministrului comerţului interior."
18. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Bunurile imobile se valorifica în condiţiile <>art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960 , prin:
a) preluare directa de cãtre organizaţia socialistã creditoare în contul creanţei;
b) vînzare directa cãtre organizaţii socialiste;
c) vînzare la licitaţie;
d) trecere în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, comitetelor executive ale consiliilor populare, cînd urmãrirea se face pentru creanţele statului şi ale organizaţiilor de stat; imobilele predate intra în administrarea directa a unitãţilor administrativ-teritoriale respective."
19. Alineatul 1 al articolului 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Preţul de valorificare se fixeazã de organul de executare în conformitate cu dispoziţiile legale privind modul de stabilire a despãgubirilor pentru terenurile şi construcţiile care trec în proprietatea statului prin expropriere."
20. Alineatul 2 al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Organizaţia socialistã cumparatoare este obligatã sa plãteascã preţul în termen de cel mult 60 zile de la încheierea vinzarii. Dupã plata preţului, un exemplar al procesului-verbal se elibereazã organizaţiei socialiste cumparatoare, ca titlu de dobîndire, pe baza cãruia aceasta organizaţie va cere transcrierea sau întabularea, dupã caz."
21. Alineatul 1 al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Imobilele care nu s-au vîndut în condiţiile articolului precedent se scot în vînzare prin licitaţie în urmãtoarele 15 zile."
22. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Preţul de la care începe licitaţia este cel prevãzut la art. 37 alin. 1, redus cu 20%.
Dacã nu s-a obţinut acest preţ, se va fixa un nou termen de cel mult 30 zile, cînd licitaţia începe de la preţul prevãzut la art. 37 alin. 1, redus cu 30%.
În cazul în care imobilul nu a fost vîndut nici la acest preţ, se va fixa un al treilea termen, de cel mult 30 zile, cînd imobilul poate fi vîndut la cel mai mare preţ oferit, dacã acesta prezintã suficient interes pentru realizarea creanţei puse în executare.
Preţul se consemneazã de cumpãrãtor la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia organului de executare, în cel mult 15 zile de la licitaţie.
Cumpãrãtorii persoane fizice pot plati preţul şi în rate, în condiţiile stabilite prin instrucţiunile ministrului finanţelor. În acest caz, înainte de plata în întregime a preţului, cumpãrãtorii nu vor putea instraina imobilul, fãrã încuviinţarea organizaţiei creditoare."
23. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - Organul de executare va întocmi un proces-verbal de licitaţie în care se va consemna rezultatul acesteia, aratindu-se şi modul în care s-a desfãşurat.
Procesul-verbal se va semna de organul de executare şi de cumpãrãtor; dacã debitorul urmãrit sau reprezentantul sau şi creditorul urmãritor sînt de fata la licitaţie, vor semna şi aceştia.
Procesul-verbal se preda adjudecatarului, dupã consemnarea preţului; dacã adjudecatarului i s-a aprobat plata în rate, procesul-verbal i se preda dupã plata, în condiţiile art. 44, a cel puţin 15% din preţ.
Cînd plata preţului se face în rate, organul de executare preda un exemplar al procesului-verbal de licitaţie creditorului şi înainteazã totodatã un exemplar al aceluiaşi proces-verbal organelor competente spre a nota în registrele de publicitate imobiliarã interdicţia de înstrãinare a imobilului pînã la plata integrala a preţului.
Procesul-verbal constituie titlul de dobîndire pentru imobilul transmis, pe baza cãruia se face transcrierea sau întabularea, dupã caz, la organul competent în circumscripţia cãruia este situat imobilul.
Procesul-verbal, odatã executat, produce efectele ordonanţei de adjudecare definitiva.
În cazul în care cumpãrãtorul cãruia i s-a aprobat sa plãteascã preţul în rate, nu plãteşte restul de preţ, în termenele şi condiţiile stabilite potrivit art. 44 alineatul 5, organizaţia socialistã creditoare îl va urmãri pentru plata sumei datorate, procesul-verbal de licitaţie constituind titlu executor."
24. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Dacã imobilul urmãrit nu a fost valorificat nici pe cale de licitaţie, acesta poate fi trecut în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, în condiţiile prevãzute la <>art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960 .
Predarea se va face la valoarea stabilitã potrivit art. 37 alin. 1, redusã cu 60%.
Creanta organizaţiei de stat creditoare se reduce cu valoarea astfel stabilitã a imobilului predat, iar dacã aceasta valoare este mai mare, diferenţa se consemneazã la dispoziţia organului de executare care va proceda la plata cãtre debitor, dupã indestularea celorlalţi creditori urmãritori, cu respectarea dispoziţiilor <>art. 32 şi 33 din Decretul nr. 221/1960 .
Diferenţa ce depãşeşte valoarea creanţei organizaţiei de stat creditoare va fi plãtitã din bugetul unitãţii administrativ-teritoriale, prin comitetul executiv al consiliului popular cãruia i s-a predat imobilul.
Sumele datorate de debitor, care se urmãresc de organele financiare prevãzute la art. 2, devenite scadente pînã la sfîrşitul anului în care s-a predat imobilul, se scad din evidenta acelor organe, reducindu-se în mod corespunzãtor suma ce urmeazã a fi plãtitã debitorului. Scãderea datoriei astfel operata se comunica debitorului de cãtre organul financiar, care a operat scãderea."
25. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Dacã imobilul urmãrit nu a putut fi valorificat prin nici unul din modurile prevãzute la art. 35, se menţine mãsura instituirii administratorului sechestru.
În cazul în care creanta nu a fost stinsã în alt mod, se va repeta licitaţia, în condiţiile art. 43-45 inclusiv, cel puţin o data pe an în cei 3 ani urmãtori. Dacã nici în acest termen imobilul nu a fost valorificat, urmãrirea silitã a acestuia înceteazã şi se radiaza inscripţia ipotecarã luatã potrivit <>art. 18 din Decretul nr. 221/1960 ."
26. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Imobilele confiscate, care nu au fost urmãrite pentru acoperirea unor creanţe, precum şi cele rãmase dupã indestularea creditorilor urmãritori se predau de executorul judecãtoresc comitetului executiv al consiliului popular al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, pe al cãrui teritoriu sînt situate acele imobile.
Predarea se face la locul unde se gãsesc imobilele şi va fi constatatã printr-un proces-verbal semnat de executorul judecãtoresc, delegatul comitetului executiv al consiliului popular şi persoana care are bunurile în custodie, dacã este de fata; imobilele predate intra în administrarea directa a unitãţilor administrativ teritoriale respective."
27. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Executorul judecãtoresc va comunica comitetului executiv al consiliului popular al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, pe al cãrui teritoriu şi-a avut domiciliul fostul proprietar, lista bunurilor mobile confiscate şi neurmarite de creditorii prevãzuţi la <>art. 37 din Decretul nr. 221/1960 , ori rãmase dupã urmãririle exercitate de aceştia.
În termen de 15 zile de la comunicare, comitetul executiv al consiliului popular este dator sa rãspundã executorului judecãtoresc dacã preia sau nu bunurile confiscate, prevãzute în comunicare.
Dacã bunurile sînt preluate de comitetul executiv al consiliului popular, ele intra în administrarea directa a unitãţii administrativ-teritoriale respective.
În cazul cînd comitetul executiv al consiliului popular face cunoscut ca nu preia bunurile sau nu rãspunde în termenul fixat în alineatul precedent, executorul judecãtoresc va trece la valorificarea bunurilor în condiţiile art. 24 şi urmãtoarele.
Procedura valorificãrii va începe în termen de 5 zile de la primirea comunicãrii ca nu se preiau bunurile, ori de la expirarea termenului în care trebuia facuta comunicarea, dupã caz."
28. Alineatul 2 al articolului 51 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul bunurilor confiscate, altfel decît ca pedeapsa complimentarã, sumele rãmase se vãrsa la bugetul de stat."
29. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Pentru imobilele neurmarite pînã la predarea lor conform art. 49, creditorii, care şi-au anuntat pretenţiile în condiţiile <>art. 25 din Decretul nr. 221/1960 , vor putea cere urmãrirea în termen de 3 luni de la predare. Dupã expirarea acestui termen, creditorii nu vor putea formula nici o pretentie în legatura cu imobilele predate, acestea raminind în administrarea directa a unitãţilor administrativ-teritoriale cãrora le-au fost predate."
30. Articolul 54 se abroga.
31. La articolul 55 se modifica alineatele 2 şi 3 şi se introduc un alineat final dupã cum urmeazã:
a) alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"De ţinerea evidentei pentru creanţele constatate prin titluri executorii sau pentru care sînt procese în curs, rãspund serviciile de contabilitate şi oficiile juridice, iar în cadrul organelor financiare prevãzute la art. 2, angajaţii cãrora le revine sarcina ţinerii evidentei impozitelor şi taxelor."
b) alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul cînd organizaţiile socialiste creditoare înfiinţeazã popriri şi totodatã sesizeazã organele de executare prevãzute la art. 1-3 inclusiv pentru urmãrirea altor bunuri ale debitorului, evidenta realizãrii creanţelor se tine de organizaţia socialistã creditoare. În acest scop, organizaţia creditoare va comunica sumele încasate din popriri organelor de executare, iar acestea vor comunica organizaţiei creditoare sumele realizate din valorificarea bunurilor mobile şi imobile urmãrite, precum şi suma la care a fost evaluat imobilul trecut în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, potrivit art. 46."
c) alineatul final va avea urmãtorul cuprins:
"În cazurile în care, potrivit dispoziţiilor legale, intreaga executare se face numai de organele financiare prevãzute la art. 2, confirmarea de cãtre aceste organe a primirii spre executare a titlului executor transmis constituie actul pe baza cãruia creanta se scade din evidenta organizaţiei socialiste creditoare."
32. La articolul 56 se modifica alineatul 4 şi se introduce un alineat final dupã cum urmeazã:
a) alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul confiscãrii, obligaţiile prevãzute la alin. 1 le au comitetele executive ale consiliilor populare ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucureşti pe al cãror teritoriu se face executarea."
b) alineatul final va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul nerespectãrii obligaţiilor prevãzute în prezentul articol, organul de executare va sesiza organul competent pentru a lua mãsurile corespunzãtoare de sancţionare a angajaţilor din culpa cãrora nu s-a putut efectua executarea."
33. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - Dacã în cursul urmãririi mobiliare sau imobiliare, debitorul oferã plata datoriei în rate, şi aceasta modalitate de plata este mai avantajoasã pentru organizaţia socialistã creditoare, organul de executare, cu consimţãmîntul acestei organizaţii, va putea accepta plata în rate, dar numai în urmãtoarele condiţii:
a) plata creanţei sa se facã în cel mult 12 luni;
b) odatã cu propunerea de plata sa se verse o suma care sa reprezinte cel puţin 10% din valoarea creanţei, iar restul sa se plãteascã în rate, dintre care nici una sa nu fie mai mica decît 5% din totalul creanţei.
Miniştrii, conducerile celorlalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare ale judeţelor şi municipiului Bucureşti, pentru sumele datorate organizaţiilor socialiste ce le sînt subordonate şi care se urmãresc prin executori judecãtoreşti sau executori proprii, pot aproba ca:
- plata sumei urmãrite sa se facã în rate într-un termen de pînã la 5 ani;
- prima rata sa reprezinte cel puţin 5% din valoarea creanţei.
Angajamentul debitorului se va constata printr-un înscris. Cînd plata ratelor urmeazã a fi facuta de un salariat, acesta va consimţi prin acelaşi înscris sa i se retina sumele din salariu.
Mãsurile de asigurare şi de urmãrire luate de cãtre organele de executare vor rãmîne în fiinta pînã la plata completa a creanţei.
Cînd exista un singur creditor, ratele vor putea fi consemnate la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia creditorului, comunicindu-se executorului data consemnarii şi numãrul recipisei.
Dacã urmãrirea se face de mai mulţi creditori, sumele reprezentind ratele se vor consemna la dispoziţia organului de executare, cãruia i se vor depune şi recipisele.
În cazul nerespectãrii angajamentului de plata în rate, va continua executarea silitã pentru suma neplatita.
La cererea oricãrui creditor, distribuirea sumelor provenite din urmãrire se poate face şi înaintea terminãrii executãrii, dar nu mai curînd de 15 zile de la data depunerii recipiselor."
34. Se introduce articolul 57^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - În cazul în care exista proces în curs cu privire la datorie, iar debitorul oferã şi creditorul accepta plata acesteia în rate, învoiala pãrţilor va fi constatatã prin hotãrîre judecãtoreascã.
Învoiala se poate face şi înainte de pornirea procesului. În acest caz, învoiala se face în scris, iar înscrisul semnat de pãrţi şi aprobat de organul în a cãrui subordine se afla organizaţia de stat creditoare sau de uniunea cooperatista competenta, dupã caz, va constitui titlu executor. În cazul în care creditorul este un organ central ori municipiul Bucureşti sau un judeţ nu este necesarã nici o aprobare. De asemenea, nu este necesarã aprobarea cînd debitorul se angajeazã sa plãteascã intreaga datorie într-un termen care nu depãşeşte 30 zile de la semnarea angajamentului.
Ratele se vor plati potrivit învoielii, fie direct organizaţiei socialiste creditoare, fie prin depunere la Casa de Economii şi Consemnaţiuni pe numele şi la dispoziţia organizaţiei creditoare, care va fi instiintata prin scrisoare recomandatã.
Pentru garantarea plãţii integrale a datoriei, organizaţia socialistã creditoare este obligatã sa ia, în cadrul dispoziţiilor legale, mãsurile asiguratorii necesare, dacã asemenea mãsuri nu sînt în fiinta, ori sa ceara, la acceptarea plãţii în rate, constituirea unor garanţii corespunzãtoare."
35. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - Plata datoriei în condiţiile art. 57 şi 57^1 se poate face şi de alta persoana decît debitorul.
Angajamentul de plata al acestei persoane se va constata printr-un înscris care constituie titlu executor.
În cazul cînd plata în rate, în condiţiile articolelor 57 şi 57^1, este oferitã de o persoana care foloseşte exclusiv sau împreunã cu alţii obiectele urmãrite, se poate accepta ca persoana aceasta sa plãteascã numai o parte din datorie cel puţin egala cu valoarea bunurilor pe care le foloseşte, valoarea stabilindu-se de organul de executare de acord cu organizaţia socialistã creditoare.
Bunurile la care se referã dispoziţiile alineatului precedent devin de îndatã proprietatea celui care şi-a luat angajamentul de plata, dar nu pot fi înstrãinate înainte de executarea integrala a angajamentului.
Urmãrirea va continua, în cazurile de mai sus, asupra bunurilor pe care le-ar mai avea debitorul în afarã celor preluate conform prezentului articol."
36. Se introduce articolul 58^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - Debitorii şi orice persoane care îşi iau angajamente sau încheie învoieli de plata, în condiţiile art. 57-58, nu datoreazã dobinzi la sumele ce urmeazã a fi plãtite în temeiul acelor acte.
În cazul nerespectãrii angajamentului sau învoielii, se datoreazã dobinda legalã pentru partea din creanta care nu a fost plãtitã, de la data cînd era exigibilã."
37. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - Înainte şi în cursul urmãririi, debitorii pot da în plata imobilele ce le aparţin, cu excepţia terenurilor care sînt în producţia agricolã.
Acceptarea dãrii în plata se poate face numai în condiţiile prevãzute în <>art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960 şi are ca efect reducerea datoriei în limita valorii imobilului, stabilitã potrivit art. 37 alin. 1."
38. Alineatul 2 al articolului 60 va avea urmãtorul cuprins:
"Pentru cazul cînd preţul oferit nu acoperã creanta, bunul urmãrit nu se poate vinde decît cu acordul organizaţiei socialiste creditoare şi pe preţul stabilit de organul de executare în conformitate cu prevederile art. 25 sau 37, dupã caz. Suma obţinutã din vînzare se plãteşte organizaţiei socialiste urmaritoare în limita creanţei pentru care s-a pornit executarea. Vînzarea bunului pe un preţ mai mic ca şi nedepunerea întregii sume obţinute din vînzare se sancţioneazã conform art. 244 Cod penal."
39. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - Dispoziţiile art. 57 şi 58 nu se aplica urmãririlor fãcute de organele financiare prevãzute la art. 2."
40. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - Pentru sumele ce se urmãresc prin organele financiare prevãzute la art. 2, Ministerul Finanţelor poate acorda urmãtoarele înlesniri:
a) aminari pe cale generalã pînã la sfîrşitul anului calendaristic, iar de la caz la caz, pe timp de cel mult 12 luni;
b) eşalonãri de plata pe cale generalã pînã la sfîrşitul anului calendaristic, iar de la caz la caz, pe timp de cel mult 5 ani; neplata unei rate atrage urmãrirea silitã pentru intreaga suma neplatita;
c) reduceri şi scutiri de amenzi aplicate de organele financiare cum şi de majorãri de intirzieri, de la caz la caz, sau pe cale generalã;
d) reduceri de impozite pînã la 7% de la caz la caz, sau pe cale generalã, pentru plãţile fãcute înainte de termen;
e) considerarea ca fiind fãcute în termen a cererilor depuse tardiv privind stabilirea, reducerea, scãderea sau restituirea impozitelor şi taxelor.
Ministerul Finanţelor va putea acorda amînarea, eşalonarea, reducerea sau scutirea de plata taxelor pentru care, potrivit legii, nu exista organe competente sa acorde asemenea înlesniri.
Înlesnirile prevãzute în acest articol pot fi acordate şi de administraţiile financiare, precum şi de organele financiare prevãzute la art. 2, potrivit competentei ce le-a fost stabilitã de ministrul finanţelor."
41. Titlul "Procedura în caz de insolvabilitate şi dispariţie", care urmeazã dupã articolul 62, se modifica astfel: "Procedura în caz de insolvabilitate".
42. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Persoanele care nu au venituri sau alte bunuri urmaribile ori ale cãror bunuri, deşi urmãrite, nu au putut fi valorificate, vor fi declarate insolvabile.
Starea de insolvabilitate se constata de organizaţiile socialiste creditoare sau de organele financiare prevãzute la art. 2, dupã caz. Acestea vor cere relaţii cu privire la starea materialã a debitorului de la persoanele care cunosc situaţia acestuia şi în mod obligatoriu de la:
- unitãţile unde a lucrat debitorul în ultimii 3 ani, în mãsura în care aceste unitãţi pot fi cunoscute;
- organul financiar prevãzut la art. 2 din localitatea în care s-a nãscut debitorul, precum şi de la acela din localitatea în care acesta şi-a avut ultimul domiciliu, afarã de cazurile excepţionale, cînd, cu toate demersurile fãcute, locul naşterii sau domiciliul debitorului nu au putut fi stabilite.
Organele sesizate sînt obligate sa dea, de îndatã, relaţiile cerute.
În toate cazurile, se vor avea în vedere şi constatãrile organelor de executare atunci cînd acestea au intervenit în vederea luãrii unor mãsuri de asigurare sau de urmãrire.
Cînd, din dosarele proceselor avute cu debitorul, din dosarele unitãţilor de personal sau din informaţiile primite pe orice alte cai ar reieşi indicii ca debitorul are venituri ori alte bunuri urmaribile, vor fi verificate şi aceste indicii."
43. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - Cînd, din cercetãrile efectuate conform articolului precedent, se constata ca sînt îndeplinite condiţiile pentru declararea insolvabilitatii, conducãtorul contabilitãţii organizaţiei socialiste creditoare ori cel care îi tine locul încheie un proces-verbal, în care consemneazã rezultatul cercetãrilor şi face propuneri.
Procesul-verbal se supune spre aprobare conducerii organizaţiei socialiste creditoare, care este obligatã sa ceara şi avizul oficiului juridic. Organizaţiile socialiste care nu au oficiu juridic vor cere avizul oficiului juridic al organizaţiei cãreia îi sînt subordonate.
În avizul sau, oficiul juridic va mentiona şi dacã urmeazã a se stabili vreo rãspundere în legatura cu insolvabilitatea debitorului.
Pe baza actelor de mai sus, conducerea organizaţiei socialiste creditoare decide dacã debitorul este insolvabil, urmînd ca, în acest caz, sa dispunã, prin rezoluţie datatã, scoaterea creanţei din evidenta curenta şi trecerea ei într-o evidenta separatã. Cînd considera ca investigaţiile sînt incomplete, conducerea organizaţiei socialiste dispune completarea lor.
Conducerea organizaţiei socialiste creditoare nu poate delega atribuţiile sale prevãzute în prezentul articol, cînd creanta este mai mare de 10.000 lei."
44. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Pentru sumele ce se urmãresc prin organele financiare prevãzute la art. 2, procesul-verbal privind pe debitorii la care se referã art. 63 se încheie de acele organe. Procesul-verbal se aproba de directorul administraţiei financiare a judeţului sau a municipiului Bucureşti cãreia îi este subordonat organul care a încheiat procesul-verbal.
Pentru creanţe mai mari de 500 lei care nu provin din taxe, impozite sau amenzi, organele financiare prevãzute la art. 2 informeazã organizaţia socialistã, care le-a comunicat copia de pe titlul executor în vederea urmãririi, despre rezultatul investigatiilor fãcute în vederea executãrii în cazul cînd aceste investigaţii ar fi incomplete sau organizaţia socialistã ar poseda şi alte indicii pentru identificarea bunurilor urmaribile, investigaţiile vor fi completate dupã indicaţiile date de organizaţia socialistã creditoare.
În cazurile cînd nu mai sînt alte investigaţii de fãcut organizaţia socialistã creditoare va proceda conform art. 64.
Prevederile art. 64 referitoare la avizul oficiului juridic şi la delegarea atribuţiilor pentru aprobarea procesului-verbal de insolvabilitate sînt de asemenea aplicabile."
45. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Dacã sînt întrunite condiţiile cerute de art. 63, pot fi trecute în evidenta separatã şi creanţele derivînd din cauze civile pentru care nu s-a introdus acţiune.
Datoriile constatate prin titluri executorii pot fi trecute în evidenta separatã numai dupã ce s-au împlinit 3 luni de la obţinerea titlului executor şi nu mai tirziu de 3 ani, pentru creanţele bãneşti ale organizaţiilor socialiste, şi de 5 ani, în cazul impozitelor şi taxelor; dacã insolvabilitatea a intervenit în cursul executãrii, termenele de 3 sau 5 ani curg de la ultimul act de executare.
Creanţele în privinta cãrora s-a fãcut contestaţie la executare, se pot trece în evidenta separatã numai dupã soluţionarea acelor contestaţii, prin hotãrîri judecãtoreşti definitive.
Dispoziţia de trecere în evidenta separatã are efectele ultimului act de executare, în sensul prevederilor care reglementeazã întreruperea prescripţiei, iar neluarea mãsurii de trecere în evidenta separatã, inauntru termenelor prevãzute la alin. 2, are drept consecinta pierderea efectului întrerupãtor de prescripţie al cererii de executare."
46. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - De efectuarea la timp a înregistrãrilor în evidenta separatã, precum şi de exactitatea datelor înscrise în aceasta evidenta, rãspunde conducãtorul serviciului contabilitãţii al organizaţiei socialiste creditoare. De necomunicarea la timp a datelor privind creanţele constatate prin titluri executorii ori pentru care sînt procese în curs, rãspunde conducãtorul oficiului juridic.
La comitetele executive ale consiliilor populare, rãspunderea pentru ţinerea la zi a evidentei o au organele financiare prevãzute la art. 2.
Organizaţiile socialiste creditoare şi organele financiare prevãzute la art. 2 sînt obligate sa urmãreascã situaţia debitorilor pe toatã durata prescripţiei, chiar dacã aceasta este suspendatã sau întreruptã, controlul efectuindu-se cel puţin o data pe an, repetindu-se ori completindu-se, cînd va fi nevoie, investigaţiile prevãzute la art. 63; aceste investigaţii nu constituie acte de executare.
În cazurile cînd se constata ca debitorii au dobîndit venituri sau alte bunuri urmaribile, se vor lua mãsurile necesare în vederea executãrii, cererile de executare fãcute, în acest scop, intrerupind prescripţia dacã au fost urmate de acte efective de executare.
Dupã îndeplinirea prescripţiei extinctive, creanţele rãmase nerealizate vor fi date la scãdere."
47. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - Organizaţiile socialiste creditoare şi organele financiare prevãzute la art. 2 sînt obligate sa facã tot ceea ce este necesar pentru a gãsi pe debitori şi a le stabili posibilitãţile reale de plata.
Dacã nerealizarea creanţei a fost provocatã din culpa angajaţilor oricãrei organizaţii socialiste sau a altor persoane, se vor lua mãsuri în vederea stabilirii rãspunderii patrimoniale, precum şi aplicãrii sancţiunilor disciplinare, administrative sau penale, dupã caz.
Mãsurile prevãzute la alineatul precedent se vor lua, atunci cînd:
- imposibilitatea descoperirii veniturilor sau altor bunuri ale debitorului provine din aceea ca la angajarea sa nu s-au notat datele personale (domiciliul, locul de naştere, unitatea de unde provine etc.);
- investigaţiile pentru descoperirea veniturilor sau altor bunuri urmaribile nu au fost fãcute anual ori au fost fãcute cu usurinta, ducind la rezultate necorespunzãtoare realitãţii;
- executarea nu a fost reluatã în termen legal, deşi s-a constatat ca debitorul a dobîndit venituri sau alte bunuri urmaribile;
- se constata orice alte situaţii care se încadreazã în prevederile alineatului precedent."
48. Articolele 69-72 inclusiv se abroga.
49. Se introduce articolul 76^1 care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76^1. - Organizaţia socialistã creditoare va putea considera stinsã creanta, numai dupã ce va stabili ca, în afarã de suma prevãzutã în titlul executor, a încasat de la debitor şi dobinzile legale datorate, precum şi cheltuielile de executare ce a avut de suportat."
ART. II
Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 1330/1960 cu privire la executarea silitã a unor creanţe bãneşti ale unitãţilor militare bugetare aparţinînd Ministerului Forţelor Armate şi Ministerului Afacerilor Interne se abroga.
ART. III
Ori de cîte ori în <>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 sînt folosite cuvintele "sfat popular", "regiune", "raion", "raion orasenesc", "organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare" şi "tribunal", aceste cuvinte sînt înlocuite, dupã cum urmeazã:
- "sfat popular" prin cuvintele "consiliu popular";
- "regiune" şi "raion" prin cuvintul "judeţ";
- "raion orasenesc" prin cuvintele "sector al municipiului Bucureşti";
- "organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare" prin cuvintele "organele financiare prevãzute la art. 2";
- "tribunal" prin cuvintul "judecãtorie".
ART. IV
<>Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 , cu modificãrile din prezenta hotãrîre, va fi republicatã, dîndu-se o noua numerotare articolelor şi actualizindu-se denumirea organelor de stat şi organizaţiilor socialiste.

Preşedintele Consiliului de Miniştri,
ION GHEORGHE MAURER

Bucureşti, 31 octombrie 1969.
Nr. 2104.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016